Vi Bilägares forum

Köpråd: andrabil nyare än 2015

Köpråd: andrabil nyare än 2015

Hej,
Vi ska köpa en andrabil och behöver feedback. Vi letar Golfklassen, för sambon tycker Poloklassen är för liten. Kraven är väl på ett ungefär:
1. inte äldre än 2015,
2. inte mer än 4500 mil
3. max 150,000.
Bonus för Euro6, automat (svårt att hitta) och motor/dieselvärmare.

Vi har (tyvärr) exkluderat BMW 1-serien och Mercedes A-klass pga pris och ägandekostnader. De flesta av nedan fordon kostar ungefär samma att försäkra (+/- 1000:-/år då jag räknar helförs). Samt skatten är ju inte jättestorskillnad på heller. Servicekostnaderna tycker jag är rätt viktigt och här råder viss tveksamhet. Alla utom Volvon är bensin. Vi har väl satt EURO6 som krav, men vem vet vad som händer i framtiden? Kanske är man övernitisk?

Volvo V40 D2:
Bra: Hyfsat snygg, hyfsad inuti. Dieselvärmare. Snål.
Tveksamt: Rätt dyr att köpa, Man får en 2016 med ca 3500 mil för 150,000.
Tveksamt: Dyr att serva? Kommer det en ny V40 snart så känns denna gammal? Gillar inte riktigt mittkonsolen, gör ont i knäet när man lutar när man kör. Samt liten framruta och stora sidostolpar begränsar sikten.

Toyota Auris:
Bra: Pålitlig? Ser ändå ok ut interiört. Köper man hybrid så är man "rätt"?
Tveksamt: Förhållandevis dyr om man beaktar hur tråkig den är. En bensinare 2016 med ca 2500 mil kan man få för 140,000. Hybriden ca 15-20,000 dyrare. Rätt ful på utsidan.

VW Golf:
Bra: Billigast att köpa. En 2016 med 2500 mil för ca 135,000. Ser ändå hyfsad ut både inuti och exteriört.
Tveksamheter: Lite tråkig? Och behöver man vara orolig för VWs gamla TSI-motorproblem? De flesta har bara A/C och inte Klimatanl. Många beggade har gått som hyrbilar.

Audi A3:
Lite dyrare, men en 2015 med ca 3500 mil hittar man för 140,000
Tveksamheter: Den var förvånansvärt tråkig att köra. Kändes gammal interiört. Inte jättelattjo exteriört förutom fronten.

Mazda 3:
Denna dök upp som en Dark Horse. Ska kolla in imorgon. Läst att den är något bullrig och att den har täta serviceintervall, men vilken bil har inte det? Ser ändå lite sportig och flott ut jämfört med t.ex Golf.

Vad tror expertpanelen här? Det lutar åt en Golf och vi behöver ta beslut inom en vecka.

Uppdaterat: 2018-01-19 13:31

Kommentarer

GF - vår numera 5 år gamla lilla Kia Picanto har också bara värme på halva ratten men för en såpass gammal och mycket billig bil så tycker jag ändå att det är över förväntan.

Uppdaterat: 2018-01-20 20:29

mso 1000: det är tsi motorn på 110hk

Apex: ja den jag provade var en demobil på 300mil ca, från 2017. HELT nytt blir det dyrare om man ska ha Visionpkt. Men visst är de högt prisade. Finns inte så mycket begagnat heller som rasar i pris, såg nån för 150k från 2016 iofs

Uppdaterat: 2018-01-21 08:07

För Mazda 3 var det i alla fall när vi köpte vår en del saker som talade för Vision framför Core och då kanske främst att Vision hade Xenon-strålkastare och Core halogen.

Uppdaterat: 2018-01-21 08:34

Mazda 3 är klart roligare än V40 att köra. Känns dock lite pappig och lätt på gott och ont. Har lägre försäkringskostnad på min BMW 1 serie än vår förra Mazda 3. Vår Mazda var tillverkad i Mexico dessutom, kändes lite halvtrist då många är tillverkade i Japan.

Uppdaterat: 2018-01-21 08:45