Hej,
Vi ska köpa en andrabil och behöver feedback. Vi letar Golfklassen, för sambon tycker Poloklassen är för liten. Kraven är väl på ett ungefär:
1. inte äldre än 2015,
2. inte mer än 4500 mil
3. max 150,000.
Bonus för Euro6, automat (svårt att hitta) och motor/dieselvärmare.
Vi har (tyvärr) exkluderat BMW 1-serien och Mercedes A-klass pga pris och ägandekostnader. De flesta av nedan fordon kostar ungefär samma att försäkra (+/- 1000:-/år då jag räknar helförs). Samt skatten är ju inte jättestorskillnad på heller. Servicekostnaderna tycker jag är rätt viktigt och här råder viss tveksamhet. Alla utom Volvon är bensin. Vi har väl satt EURO6 som krav, men vem vet vad som händer i framtiden? Kanske är man övernitisk?
Volvo V40 D2:
Bra: Hyfsat snygg, hyfsad inuti. Dieselvärmare. Snål.
Tveksamt: Rätt dyr att köpa, Man får en 2016 med ca 3500 mil för 150,000.
Tveksamt: Dyr att serva? Kommer det en ny V40 snart så känns denna gammal? Gillar inte riktigt mittkonsolen, gör ont i knäet när man lutar när man kör. Samt liten framruta och stora sidostolpar begränsar sikten.
Toyota Auris:
Bra: Pålitlig? Ser ändå ok ut interiört. Köper man hybrid så är man "rätt"?
Tveksamt: Förhållandevis dyr om man beaktar hur tråkig den är. En bensinare 2016 med ca 2500 mil kan man få för 140,000. Hybriden ca 15-20,000 dyrare. Rätt ful på utsidan.
VW Golf:
Bra: Billigast att köpa. En 2016 med 2500 mil för ca 135,000. Ser ändå hyfsad ut både inuti och exteriört.
Tveksamheter: Lite tråkig? Och behöver man vara orolig för VWs gamla TSI-motorproblem? De flesta har bara A/C och inte Klimatanl. Många beggade har gått som hyrbilar.
Audi A3:
Lite dyrare, men en 2015 med ca 3500 mil hittar man för 140,000
Tveksamheter: Den var förvånansvärt tråkig att köra. Kändes gammal interiört. Inte jättelattjo exteriört förutom fronten.
Mazda 3:
Denna dök upp som en Dark Horse. Ska kolla in imorgon. Läst att den är något bullrig och att den har täta serviceintervall, men vilken bil har inte det? Ser ändå lite sportig och flott ut jämfört med t.ex Golf.
Vad tror expertpanelen här? Det lutar åt en Golf och vi behöver ta beslut inom en vecka.
Kommentarer
Hur kommer bilen användas? Betyder andrabil att den sällan kommer ut på långa motorvägsresor utan istället används korta sträckor i stan/förorten? Så att t.ex. ljudnivå inte är lika viktigt. Att serviceintervallen är täta skulle jag närmast se som positivt då många motorproblem orsakats av alltför långa oljebytesintervall. Men en jämförelse av servicekostnader är såklart på sin plats.
Bäst är ju såklart om ni kan provköra allihop. Men min hjärna säger kanske Auris hybrid (automat och troligen hållbarast drivlina), och hjärtat Mazda 3 (roligast att köra)? Bekvämast är nog volvo v40, om den kommer användas till längre resor.
Några tankar iaf.
K_Klabbe: relevant fråga. Bilen kommer mestadels användas för kortare resor till och från jobb, dvs 40km per dag. Dessutom hämta 1-3 barn i åldrar 2-11 (därav går de allra minsta bilarna bort). För längre resor, så blir det Sorenton. Tack för input för övrigt.
Har kört en Golf -15 1.4 tsi i några månader nu och är supernöjd. Väldigt komplett bil i den klassen. Bra komfort, bra köregenskaper, snåla och pigga bensinmotorer, oerhört lättkörd och billig i service. Några motorer behöver du inte vara orolig över i Golf 7.
V40 D2 skulle jag aldrig köpa, med den motorn i alla fall. Kompisen kör en sån, min Golf känns som en sportbil i jämförelse. Annars är den ganska rolig att köra med rätt motor. Lite bullrigare än min Golf, men skönare stolar och är en snyggare bil.
Mazdan är nog roligast att köra.
Prova alla och köp den ni gillar bäst är givetvis det bästa rådet.
Själv var jag nära att köpa en Mazda 3 i somras men då dök en Mazda 2 upp och då jag egentligen inte numer behöver särskilt stor bil så föll valet på 2an istället. Garanterat roligast att ratta av ovanstående och nästan lika säkert den med bäst kvalité. Och speciellt i sedan-utförande dessutom riktigt snygg. Den här kanske?:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-3-vision-0-kontant-aut-nav-pdc-6529-11604513
Han vill ju uppenbarligen ha en halvkombi, vilket Octavian inte är. Behöver man inte utrymmet så är Golfen en bättre bil på alla sätt.
Ehum, kan du ladda hemma? Om du siktar på en ren elbil istället kan du kosta på dig ett lite högre inköpspris kontra rejält sänkta driftskostnader. Visst, den ser ut som den gör, men det kan de flesta leva med.
https://www.blocket.se/lulea/Nissan_Leaf_24kw_77451439.htm?aw=1
(Ursäkta OT att jag inte svarar direkt på dig fråga.)
Nu vet jag att folk skriker sig hes men testa en bensin octavia och för dom pengarna hittar du nog en 2016.
Minst lika bra som golfen och minst samma komfort.
Oftast bättre utrustad än golfen och alltid förnuftigare detaljer, det räcker att öppna skuffen och sedan lyfta på det dubbel trippla lastgolvet för att inse det.
Dom flästa har också bränslevärmare och dragpaketet.
Hyggligt snåla bensin motorer om du hittar en 1,2a eller 1,4an och den nya 1,0 motorn är piggare än 1,2an 1,6 tdi och en Volvo D2 och samtidigt går den att köra lika snålt eller snålare än diesel och ner mot 0,5 på sommaren och skatt på 360:- och relativt billig i service mot suv/4wd.
Tror den blev årets testbil och även långtrstet i vibil.
Testa en sån om du hittar en innan du går vidare är tipset.
Skulle du hitta en utrustad style så lämnar du nog sorenton hemma ibland skulle jag tro.
Och testa många fabrikat och bilar innan du bestämmer dig.
Ett ex på 1,0 oprutat men av nån anledning är dom dyr.
1,2 är billigare.
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Combi_TSI_115_AMBITION_77135791.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_STYLE_PREMIUM_DRAG_WEBASTO_77051885.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Ambition_TSI_110_75454450.htm?ca=11&w=3
Bättre på alla sätt stämde tidigare men inte nu och samma komponenter och sätts ihop på olika ställen, testa.
Slog på begangnade 16 och nyare och max 120 hk på nyare bensin auris och octavia.
16 st Octavia och 127 st Auris på blocket, hmm undra varför.
Jag och junkers har ägt 1 år bil på sin Auris Hybrid som inte nöjda samma sak många nyare begagnat som säljer ut istället byte mot annan märken.
Såvitt jag vet så är typ alla motorjournalister överens om att Golfen är en bättre bil, om man inte behöver utrymmet som Skodan erbjuder. Jag litar på dem och det faktum att Golf säljer mycket bättre trots att den är dyrare. Inga astronomiska skillnader, men den är lite bättre på allt. Många bäckar små.
Provkör och välj själv. Vi har både en Golf SV -15 och en Mazda 3 -15. Mazdan har 1 år/2000 som serviceintervall medan Golfen är lite mera komplicerad eftersom den initialt har 2 år/3000 mil men sen skall in varje år - varannan service för s k inspektion.
Golfen är klart tystare inombords och bekvämare att åka för i vart fall passagerarna. Högerstolen fram på Mazdan går inte att höja och den är väldigt låg som standard. Och utrymmet i baksätet är inget att skryta över, tyvärr. Dock har den ju ett fräckt utseende (speciellt i rödmetallic-lack som vår också har) och vår har hittills fungerat utan minsta problem och 2 l-motorn är inte heller speciellt törstig - i praktiken ungefär som den 1,2 TSI som sitter i vår Golf. Så provkör är nog det bästa tipset - själv föredrar jag vår Golf SV medan det finns en annan i familjen som lika klart föredrar Mazdan när man är förare...:) Som passagerare både fram och bak är Golfen klart bättre enligt mig.
Peugeot 308?
Ot på tråden men.
Apex , sa såvitt jag vet så är typ alla motorjournalister överens om att Golfen är en bättre bil, om man inte behöver utrymmet som Skodan erbjuder. Jag litar på dem och det faktum att Golf säljer mycket bättre trots att den är dyrare. Inga astronomiska skillnader, men den är lite bättre på allt. Många bäckar små.
.
Pratar vi 2017-18 så åk och testa en ny bil.
Skulle det vara blind test utan dekal skulle det säkert säljas lika många octavia hartzback som golf eller om man jämför kombis.
Minst samma komfort fast betydligt klokare vilket inte folk fattar utan stirrar sig blind på märket eller prestige delen på garage uppfarten.
Resonemanget många bäckar gäller inte i dag utan det är snarare tvärt om.
Testa.
Mso
Du tycker väl att Skoda Octavia världens bästa bil, får du betalt för att göra reklam för dem? Golfen är bättre. Det visar tester och försäljning, det enda Octavian är bättre på är utrymmen.
Hehe. Apex har du en golf eller vad.
Varken golf eller octavia är värdens bästa och inte ens Volvo är komplett.
Det jag småler åt är fördomarna mot namnet Skoda och många lånar upp 50 tusen till för en sämre bil och bättre namn.
Det finns ingen som kan säga att golfen är bättre, alla har sina plus och minus.
Det man med säkerhet kan säga att du får mer bil för pengarna på octavian och mer vettiga tillbehör och en invändigt större bil och samtidigt samma komfort och med 1,0an definitivt en bättre vinterbil med bränslevärmaren för mindre pengar.
Det är ju bara att testa så inser man att det inte skiljer något nämnvärt i komfort och ljud.
Det blir att kolla in en specific Golf med lite extra lullull imorgon, samt en Mazda 3 och faktiskt även nya Polo. Nya Polon ser ju stor ut, tittade på några YT-tester ikväll, så värt att kolla in iallafall.
Varken Peugeot eller Skoda är aktuella. Rena elbilar är vi nog inte redo för, jag är alldeles för osäker på räckvidd och batterilivslängder. Så vi håller oss tyvärr till mer konventionella drivmedel.
Tack för input alla - keep `em coming.
Vad är det som gör Golfen bättre än Octavian då?
Kom med fakta så vi kan se vad det gäller.
TS är uppenbarligen INTE intresserad av en Skoda. Inte heller av en Bugatti, Rolls-Royce eller Ferrari. Ändå så kommer ofelbart ytterligare en sån här köpråds-tråd att handla om Skoda. Igen....
Väldigt tröttsamt.
On topic: I Optimum-utförande är Mazdan laddad med det mesta när det gäller utrustning så en sådan rekommenderas starkt. 165 hästar är också trevligt att leka med...
Rålle,det är rätt tröttsamt när folk alltid ska kommentera att saker är tröttsamma.
Väldigt,väldigt tröttsamt.
Förstår du?
Fast att hitta beg Optimum av nyare Mazda 3 är nog nästan omöjligt - även Vision-utförandet är svårhittat, tyvärr. Sen är den praktiska skillnaden mellan 2,0/120 och 2,0/165 väldigt liten så att sukta efter en 165 hk version är nog inte värt besväret.
F ö har ju TS faktiskt påpekat att dom inte är intresserad av bl a Skoda - oavsett hur bra vi kan tycka att den modellen är. Det är trots allt TS som bedömer vad han och hans familj är intresserad av för bilmodeller.
Sambon vill inte ha vissa märken, t.ex inte en Kia till (vi har ju en Sorento). Det är hon som kommer bruka bilen mest, och betala mest, så hon ska känna sig bekväm.
Sen är det ju som alltid en balans mellan rationellt köpbeteende och emotionellt köpbeteende. När det gäller bil så försöker jag vara hyfsat rationell men jag erkänner att jag gärna hade haft ett premium brand på båda bilarna. Men det har man ju inte råd med då jag vill undvika alltför gamla bilar med för många mil på tavlan.
Annars intressant att notera den ’animerade’ diskussionen om Skoda. Jag personligen är av åsikten att när man köper en såpass ny bil som t.ex 2016 så skiljer det inte jättemycket mellan olika varumärken. Men bilar skapar känslor och hur vi än gör så kostar det oss massa pengar i slutändan.
Undvik VW's budgetmodeller som Skoda och Seat, andrahandsvärdet är betydligt sämre. Sedan finns det en anledning att dom är just "budget", trots att det är VW och Audis logga på många av delarna.
Beträffande 1,2tsi så ska kamkedejproblemet vara åtgärdat på sena 2012.
V40 är makalöst trång inuti, bagaget rymmer väl typ 330L eller nått sånt. Storleksmässigt känns den som en Polo. Även om det är en förträffligt bra bil med säkerhet i toppklass.
Jag hade nog kikat på en Golf.
V40 kan man nog fynda snart. Vad jag hittat så kommer den nya versionen här under våren, och då det är ett helt teknikskifte rakt igenom så finns ju goda chanser att det blir som när nya XC60 kom: En kollega köpte en sprillans ny XC60 (av den äldre generationen) och fick typ 80.000 rabatt.
Opel Astra 2016 är klart värd att provköra, finns med 105hk, 125hk, 150hk och 200hk. Den allra vanligaste är väl 125 hk. En vass konkurrent till Golf. Har också i de flesta fall 3 års(4500mil) fri service.
Optimus och jag har samma Opel Astra är nöjda men inte samma som jag är en kombi och mindre motor är 1.0 T för 105 hk.
Min bensinförbrukning drar 4,96 liter per 100 km på strax 1 år och närmare 2000 mil. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Ett ex:
https://www.google.se/amp/www.telegraph.co.uk/cars/skoda/skoda-octavia-review/amp/
”The Octavia feels a bit firm in town, thumping and fidgeting over imperfections in the road surface that a Honda Civic or VW Golf would soak up, particularly if you specify 18-inch wheels or larger.”
https://www.whatcar.com/news/peugeot-308-vs-skoda-octavia-vs-volkswagen-golf/
”The Golf’s steering is nicely weighted and feels natural, complementing the car’s eagerness to change direction, tidy body control and strong grip. The Octavia isn’t far behind, with steering that’s almost as agreeable and just as much grip, but you can feel its larger body moving about more when you’re cornering.”
”The Golf rides most comfortably, staying neatly composed, even along badly pockmarked roads. The Golf is the quietest car to be in, too, keeping road and wind noise at bay on the motorway better than the others.”
Orkar inte leta upp alla länkar jag visat Mso i en tidigare tråd. Där det i alla tester visar sig att Golfen har bättre materialval i interiören, är tystare, roligare att köra, bättre fjädring osv. Inga stora skillnader i någon gren, men den är lite bättre på allt förutom utrymmen. Och pris
Sen blir totala ägandekostnaden lägre, Golf har ett ohemult bra andrahandsvärde. Å det är först den dag man byter man vet vad milkostnaden blev. Så den billiga bilen kan i slutänden bli dyrare.
Det blev mycket OT här i tråden men Apex och Guran man måste testa skälv och inte gå på gammalt svammel.
Bilarna är så lika sedan 2017 och även tidigare att det går ju knappt att skilja förutom att octavian är vettigare för en familj och det du får med på priset och det är ju odiskutabelt.
Och dom flästa som testat 1,0an 1,2an förstår vad det är för familjebil man pratar om och vad det gäller andrahandsvärdet så en koll på blocket av 3-4 år gamla bilar så ser man vem som har bäst andrahandsvärdet och octavian finns ju knappt som begangnad och vad det gäller ägandekostnaderna är dom nog marginella mellan dessa.
Nu tillhörde ju detta inte tråden då många är fördomsfulla men annars är nog fabia kombi en av dom bättre och rymligare typ sndra bil :)
no16
Håller med Optimus, testa nya Astra. Provkörde grannens med 125hk och den var mycket bättre än jag trodde.
Mso
Gammalt svammel? Den andra artikeln jag länkade är 8 dagar gammal.
Mso
Jag är inte fördomsfull, hade jag behövt en kombi hade jag mycket väl kunnat köpa en Octavia istället för en Golf. Men jag gör inte det och då väljer jag Golfen alla dagar i veckan eftersom det är en bättre bil. Vem vill ha en Octavia halvkombi? Gräsligt ful bakdel.
Länkar...kom med några egna åsikter istället för copypaste.
Vad gör enligt dej Golfen överlägsen Octavian.
Från forumreglerna:
"2.3 När du svarar på en tråd
Håll dig till trådens ämne. Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna. Kommentarer ovidkommande för ämnet kan komma att raderas av moderator."
Svårt att förstå? TS efterfrågade åsikter om de modeller han nämnde i sitt första inlägg. Där ingick INTE Skoda eller Peugeot.
Skulle vara skönt att läsa åtminstone en sån här tråd utan att Skoda Octavia nämns... Men sånt här borde moderatorerna givetvis slå ned på...
Rålle,kan du inte bara undvika att läsa sådant du stör dej på?
Moderatorerna har ändå förståelse för en tråds sidospår,helt normalt.
Nu kommer du själv OT med att beskriva forumregler,hur ska du ha det?
Helt rätt man bör skapa en egen tråd
Helt rätt man bör skapa en egen tråd
Helt rätt man bör skapa en egen tråd
Ingen tråd kommer undan Mso:s propagerande om Skoda Octavia
Det händer saker i tråden!
Nåväl, provkörde Mazda 3 idag och det är ju en förträfflig bil. Snygg, körglad, känns premium. Inte den billigaste bilen dock att köpa. Däremot irriterande att just den bilen man ville kolla på är a) utlånad till en verkstadskund och b) en diesel istället för bensin som det stod i annonsen. Samt att den bilen man provade, vid närmare granskning hos transportstyrelsen visade sig vara 11 månader äldre än vad säljaren hävdade. Nov 17 blev tyvärr Jan 17.
Än mer irriterande hos Golfnasaren. Klimatanläggning vart ju fel, så det var A/C istället. Och då går den bort enligt mig. Jag köper inte en bil 2018 med bara A/C, tror jag iallafall....
Volvo V40 är borta ur diskussionerna.
Nya Polon var ju grymt fin, och trevligt stor inuti, blev dock ingen provkörning.
Tänk på Mazda har rattvärme bara på halva ratten.
mso 1000: just rattvärme är en egenskap som jag aldrig trott mig behöva. Och även om det var kallt idag, och det var lite småmysigt med en varm ratt så gick jag mer igång betydligt mer på t.ex dödavinkelvarningen. Och att köra bilen. Sedan är det en estetiskt tilltalande bil både invändigt och utvändigt. Däremot inte så lätt att hålla sig inom budgeten på 150k.
En Golf från 2016, reggad i augusti 2016 dvs 1.5 år gammal, bara 2500 mil för ca 134k inkl v-hjul. Tja, det är ju ok. Men, ingen klimatanl och inga backsensorer drar ner den betydligt,. I övrigt en mellanmjölksbil som hade funkat för oss. Vi får se imorgon, vi får slå till snart på nåt.
Är man van backsensorer är det ju bra men utan slipper man okynnes larmen för snö och is.
För 10 år sedan hade övervägande bara Ac och det funkar ju ändå hyfsat bra och funktions säkert utan risk för elektronik fel.
Vilken motor var det.
Hihi man kan se olika på saker.
Ja men den Mazda 150hk dieseln är en pärla. Går billigt och förvånansvärt lent och väldigt rapp och varvvillig för att vara en diesel och snål på dropparna.
Passa dig för att provköra den om du inte tänker köpa en.
Värmen är där man normalt håller händerna, dvs inte i toppen eller botten av ratten och finns bara från 2017 års faceliftade modell av Mazda 3.
Det var det som kändes så knepigt när man körde ut ur stans korsningar och att växelvis hålla i +35 och sedan -10 var inte skönt på något sätt.
I korsningarna använder man ju hela ratten liksom.
Intressant att veta för mso 1000 gav här forum om rattvärme med halvratten.
För dig Skoda Octavia och mig Opel Astra har rattvärme med helratten.
Då vet jag nu om Mazda har rattvärme med halvratten.
Undrar vet någon mer bilmärken om rattvärme med halvratten och helratten?
Själv kör jag med motorvärmare nör det ör kallt eller handskar funkar oxå bra. Men kör du tio i två så är ratten varm på Mazda.
Ett ytterst litet problem då man ytterst sällan vrider så våldsamt mycket på ratten, skulle ev vara vid en fickparkering
Mazda 3 har ett sjukt bra andrahandsvärde. Finns helt nya att köpa för ca 170kkr.
Skall du köpa en Golf så välj helst en med fabriksmonterat, infällbart drag för då får du också en backkamera som fungerar utmärkt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.