Min första bil var en SAAB 93, den hade dörrar som täckte sparklådorna, en finess som gör att man aldrig smutsar ner byxorna när man kliver in och ut ur bilen. Något för biltillverkarna att tänka på, men det är inte många som tänker så långt. det finns faktiskt några bilar även idag som har dörrar som täcker sparklådorna, t.ex. Toyota RAV4.
Insteg i bil
Uppdaterat: 2019-03-08 17:56
Kommentarer
Ja, det är en omtänksam detalj. Speciellt på SUV:ar, där man oftare hamnar med byxbenet på tröskeln när man kliver ur. Saab hade många omtänksamma detaljer.
Det finns många suvar med den finessen.
Peugeot 3008-Grandland är två med det.
Har inte den lösningen på Saab inneburit ett visst rostproblem?
Mitt intryck är att den risken varierar mellan olika bilar och beror på många olika saker.
Vissa bilar har obekväma ut-insteg med låga säten och stort avstånd mellan säte och utsida tröskel, om den också saknar en gummilist i utkanten som skyddar tröskeln är det svårt att inte bli nersmutsad.
Om bilen har en gummilist som täcker tröskel ända ut i kanten är risken mindre om tröskel inte har en dum design, BMW har modeller med enorma sidoprofiler som inbjuder till smuts, andra har andra opraktiska former.
Aldrig haft problem med det på min bil som är skyddad av gummilist medan däremot Golf är lite besvärlig, är man trött och inte känner för att vara spänstig som en fjäder för ögonblicket är det obekvämt att ta sig ur den, den har lister i dörren som skyddar ovansidan av tröskeln men det hjälper inte mot utsidan om det är obekvämt att sig i och ur.
Här är ett exempel på en lömsk design som är som gjord för att smutsa ner.
Citroen C3 Aircross, inifrån ser man den vanliga målade tröskeln, sedan en bit nedanför den sticker en stor svart panel rejält ut som det är lätt att glömma och stöta emot.
Opel har haft tätningslist för tröskeln på större modeller sedan 1986 med Omega, nuvarande Insignia ser ut så här, helt skyddad tröskel både på ovansida och sida med en gummilist längst ner.
Som mso skriver, det är ganska vanligt faktiskt. Så många tänker redan på det. Volvo har det bland annat på sina XC-modeller.
Det är bra att många har det. Men det finns trots allt många tillverkare som inte insett finessen med denna konstruktion. Och hur många SUV:ar är det inte som försetts med ett smalt sidosteg, vars enda syfte verkar vara att skita ner byxorna eftersom det är alldeles för smalt för att kliva på. Men det ser väl coolt ut...
N-iklas - Jo, Saabs konstruktion kunde leda till rost i nederkant på dörren. Inget som drabbade mina Saabar, men hört att det var en känslig punkt.
Bilar med stort avstånd mellan säte och utsida tröskel är väl t.ex. VAG. Minns att Golf kräver rätt rejält kliv för att inte skita ner byxorna, men det är svårt att undvika eftersom man sitter ganska lågt...
Bilderna du visar är rätt talande. Vissa är smarta nog att sätta en gummilist längst ner som håller hela tröskeln ren. Andra har inte tänkt på detta...
Inte för att jag vet vad ni menar med :"det är ganska vanligt" och " många tänker på det"? Men jag tycker att det sämsta med min XC60 2017 är att man blir så förbannat skitig på byxorna vid vaden, vid in och ursteg nu på vintern när bilen ser ut som en stor saltlort. Det gäller att hasa ut underkroppen så långt som möjligt innan man trär ut och ned fötterna på backen, annars har man skitiga byxor på baksidan vid vaden.
Ett ickeproblem som ligger på plats 9818 i priolistan när jag ska köpa bil. Dock kan jag konstatera att mina byxor är rena på vaden trots korta ben och ägare av Golf och V40 CC. Men vi har alla olika fysiska förutsättningar att ta oss in och ut i bilarna. Om några år kanske jag resonerar annorlunda. Samtidigt har jag en hustru som är fenomenal på att använda nån apparat i hushållet som gör att jag lägger mina kläder i en korg och nån vecka senare ligger dom i garderoben och luktar underbart.
Ja det är ju en viss skillnad att kliva ur en vanlig personbil och en SUV har jag märkt nu sedan hösten 2017 när jag också börjat åka SUV för första gången i mitt liv. Ett väldigt bekvämt ur och insteg till skillnad ifrån Insignian men priset på det är tyvärr skitiga byxor på vaden alltsom oftast vintertid, trots att jag är lång och borde ha det lättare än en kortbent person.
Sen kanske också sätena skjutits lite inåt bilen av krocksäkerhets-synpunkt och detta gör ju också att man får lite svårare att ta sig ur utan att byxbenen tar i bilen. Men som FXX säger - "ligger på plats 9818 i priolistan".
Jag hade lite problem med det på Opel Speedster, men den är ju lite speciell.
Men som FXX säger - "ligger på plats 9818 i priolistan".
Ja och åter ett talande exempel på olika prioriteringar, för mig ligger det bland toppkraven, varje gång jag ser en smutsig inre tröskel fylls jag av motvilja mot den bilen.
1980 talet, Saab 900 har skydda att smutsa ner byxorna:
2000 talet, Saab 9-3 har inte skydda att smutsa ner byxorna:
Men du har gamla XC60:n väl? Den har inte detta utan det var något de förbättrade till den nya.
Visst, det är inget som är avgörande vid bilköp. Finns väldigt mycket annat som kommer högre på priolistan, så när man kommer ner hit finns väl ingen bil kvar att välja om detta också skulle vara högprioriterat... Men det är trevligt när biltillverkaren tänkt på detta, så jag ser det som en extra bonus om jag slipper skitiga byxben.
Bara en tanke, eftersom du inte förstår hur det går till när dina kläder blir rena så kanske du inte heller reflekterar över om byxbenen blir smutsiga... ;)
Jo för tusan! Vi har ju diskuerat detta många gånger innan så visst har man haft det i bakhuvudet. Har bara ägt en Suv, cr-v, och där var detta inget problem. På V40 är det heller inte så. Men som sagt innan, den dära Golfen med sportstolar och valken man ska över, då får man tänka sig för tyvärr. Men den har ju å andra sidan ”pensionärshandtag” som man kan greppa i och lyfta sig lite:)
Så min högst privata erfarenhet säger att bilar med sportstolar och breda trösklar (eller stolen placerad långt in mot mitten) har problem med detta. Jag har inte provsimmat V90 men den ser väldigt fet ut över dörrarna och smalnar av upptill, den måste väl ha detta ”fenomen”?
Jag har kört V90 länge nu och är 170 cm så inga långa ben men har inga som helst problem med trösklarna och att de skulle smutsa ner.
FXX - Som du förstår var det sista bara ett skämt. Men jag konstaterar att det ändå krävs lite extra knep för att ta sig ren ur Golfen... ;) Gamla Saabar var ju sköna på det viset att dom helt saknade dörrtröskel. Golvet tog slut alldeles intill stolen, så det var bara att sätta ner foten och kliva ur. Inte hade dom några sportstolar heller. I gengäld hade dom väldigt kort dörr och inträngande hjulhus, så man fick istället snurra på stolen för att få ut fötterna i princip intill där man satt... Aldrig får man vara riktigt glad. ;P Men min gamla höftledsopererade och 90-åriga faster var helt lyrisk när hon fick åka med mig och upptäckte hur lätt det var att sätta sig i min Saab 900 jämfört med deras Ford Granada. :)
Ja det har jag och jag hör med glädje att det kanske har fixats på den nya modellen Henrik M. Det gör ju att man blir sugen att byta för det ligger mycket högt upp på min priolista numera, FXX och Pi, eftersom jag har drabbats, vilket ni tydligen aldrig blivit drabbade av.
christer - kanske har klarat mig lite bättre i min Golf SV där man dels sitter klart högre än i vanliga Golfen samt att stolarna är hyfsat platta och det faktiskt finns en tätningslist längst ner på dörren. Om den gör nån större skillnad är dock svårt att veta. Men detta problem finns som sagt inte specifikt i min "lista" utan är det enkelt att ta sig i och ur brukar det räcka.
XC60 och X5 har jag skitat ner många byxor på, det känns som om stolen är för långt in i förhållande till tröskeln.
Gamla Saab:en hade som sagt indragna trösklar, men det är inte så optimalt när det gäller krocksäkerhet. Och skitigt blir det ändå mellan, men förstås mindre.
Jag kom på att jag hade en bild på tröskeln i min gamle Opel. Inte mina ben dock.
Du verkar som jag provat dessa bilar i praktiken hultarn och inte bara tror. För det är ju inte på uppsidan av tröskeln som man blir skitig utan det som är på utsidan, så därför hjälper ju inga gummilister i världen.
Mäkinen - Där snackar vi tröskel! =)
Tittade noga på Golf i dag, tröskeln är smutsig, inte jättemycket men tillräckligt för att inte vara ren, så gummipanelen under dörren är inte speciellt effektiv mot smutts, troligen är den endast avsedd som isolering mot vägljud.
Tittade noga på mina svarta byxor idag som jag haft senaste veckan. Inget smuts på vaden, fantastiskt! Jag är nöjd med mina bilval på instegsaspekten, check!
Stämmer bra, jag åker XC60 i stort sett varje vecka, och har nu lärt mig hur man tar sig in utan att skita ner byxorna. Den nyaste modellen kanske är bättre, den har jag inte provat.
Konstigt ändå att en bil med högt och förhoppningsvis enklare insteg samtidigt ökar risken för skitiga byxben. Min bil är av "vanlig" personbilshöjd och jag har rena byxben trots att jag nog faller en aning nedåt när jag sätter mig i bilen.
Ja i teorin stämmer det pinjong att man inte borde skita ned byxorna, men i praktiken så blir man skitig direkt om man glömmer att hasa ut röven på stolen lite extra innan man sätter ned fötterna på backen.
Tycker det där med bra insteg har inte så mycket att göra med hur hög bilen är. Det är så mycket annat med hur bilen är byggd, hur höga säten är, hur b-stolpen sitter, takkanten, tröskeln i förhållande till stolen osv. T.ex. många höga SUV har inte så bekvämt insteg för mig iaf.
+1 på ditt inlägg #30, ffodil !
Det fanns ju utsvängbara framstolar på några amerikanska bilar på 50-talet, tror det var Ford eller Chrysler,. man satte sig utanför bilen och svängde in elegant och tvärtom vid urstigning. Ingen risk för nerskitning!
Men det försvann ju för att det inte gick att kombinera med hel soffa!
Minst +++ plus på det.
Den som inte provat många bilar fattar inte det utan tror att man måste ha en suv.
Senast häromdagen provsatt jag en "liten" (ny) Polo och den spontana uppfattningen var att den faktiskt var enklare att ta sig i och ur än den vanliga Golfen. Visst - min egen Golf SV är bekvämare men Polon var i mina ögon helt OK. Och fin färg på exemplaret i hallen så man blev nästan lite sugen trots att det är en mindre bil...:)
Fast nu har ju du skrivit att det inte blir nån VW nästa gång, har du ändrat dig? ;)
FXX - absolut att jag har sagt så men trots allt kan man ändra sig även om det inte är aktuellt för tillfället.
En mindre bil är ju även smalare och då har man kanske inte plats att låta trösklar, dörr mm ta så mycket utav utrymmet i sidled. Stolarna hamnar längre ut, vilket gör det lättare kliva i och ur. Fast då försvinner förmodligen samtidigt en del av sidokrockskyddet, om man hamnar närmare dörren...
Eller så har man bara på Polo konstruerat en smartare och mindre bred tröskel... Polo är väl ingen dum bil, Pi. Tycker den är riktigt snygg.
Rutger - jo, skall jag vara ärlig så är den trots sin likhet med Golf ett snäpp snyggare. Synd att den inte finns som kombi numera. Den klassen har ju blivit det C-klassen var för typ 10 år sen utrymmesmässigt.
Det är väl ändå tur, det var ju en lika erbarmligt ful skapelse som en Fabia kombi.
Pi - Jo, bilarna har vuxit mycket, så inte alls fel gå ner en storlek. Behövs större bagage kanske nya Skoda Scala kan vara nåt? Tyckte redan Rapid var rymlig och Scala blir ju både större (för stor?), modernare och snyggare. Annars finns ju Fabia kombi. (Och där drog jag väl igång en reklamkampanj... ;)
I en Alfa Romeo är (var?) man helst skapt som en gorilla, dvs med korta ben och långa armar...
Finns tyvärr ganska så många bilar som kräver kroppskonfiguration som en gorilla, i alla fall om man är bortom den längd som bilen är anpassad för. Jag har aldrig problem med insteg då det av vana bara är att vika ihop sig och kliva in, däremot är rattjäkeln oftast för långt bort, även då,den är maximalt utdrage, för att armarna skall räcka fram utan att dom är raka eller bara kan greppa underkanten på ratten med en hyfsad armvinkel.
Där är dom tre Tyska premiummärkena ett föredöme med rejäl justermån på ratten.
Som varande en långskånk på 190 cm, så har jag alltid irriterats över begränsad skjutmån bakåt på förarstolen. Varför kan inte stolens bottenskenor vara någon decimeter längre? Kostnaden för detta torde vara minimal. Förklaringen är nog, att begränsad skjutmån blir ett konstlat sätt att påvisa bra benutrymme i baksätet.
Med kort benutrymme blir långkörningar för mig en plåga med värkande knän och ben. Jag noterade att i ViB:s jämförande test VAG:s småbilar, så hade Skoda Fabia noterbart sämre benutrymme fram än sina koncernsyskon. Tråkigt, för Fabia kombi är annars en lyckad lagombil till bra pris, som jag skulle kunna tänka mig. Nu går den tyvärr bort pga av detta...
När du nu nämner fabia.
Har du provat en fabia 40tal?
Oavsett fabrikat eller modell så skall man prova.
Nu är jag inte 190 cm utan 175 cm och förstår kanske inte problemen men jag hävdar att varför jag kliver ur min octavia efter 50 eller 76 mils sträck körning och den sista långkörningen med släp och 160 mil tor på mindre än ett dygn beror på att jag har vant mig vid att alltid köra med adaptiva farthållaren på.
99% farthållare och aldrig foten på gasen utan benen i olika ställningar men ändå standby för akut broms.
Farthållarens manövrering på spak istället för ratt är också smidigt när man använder den ofta.
En annan grej på Skoda /vag är att du ALLTID har stöd för din högra armbåge på det justerbara armstödet mellan sätet och ett fint grepp på ratten i alla lägena.
Det är justerbart tom på Fabian.
Ett tipps åk och testa och använd farthållaren.
Och har man dsg är farthållaren än bättre.
mso 1000 - fast personligen tycker jag att VWs placering av reglaget för den adaptiva farthållaren är bättre än det som Skoda och Seat har för jag hänger normalt inte med vänsterhanden långt nere på ratten. Men visst - det är tycke och smak. Däremot är vi helt överens om att den typen av farthållare gör att man använder den nästan jämt och om man behöver öka/minska farten så gör man det ofta med farthållarknapparna så det är inte ofta men behöver ha högerfoten på gaspedalen under i alla fall lite längre körningar än inne i stan.
mso: Jag håller som du vet helt med dig om förträffligheten i adaptiv farthållare men jag vill definitivt mycket hellre ha den på ratten än på spak....säkert en vanesak men som jag känner nu efter flera år med den på ratten och tidigare kört Mercedes och Passat som har den på spak så fasar jag över att jag nu måste gå tillbaks till att ha den spakmanövrerad på nya bilen.
Gör man längre justermån på stolen måste man göra samma sak med ratten och det blir besvärligt.
En gammal kompis som är runt 190 cm lång hade en Alfa GTV6. När han ställde in stolen så han satt bekvämt hade han tryckt ihop sittdynan i baksätet nån cm. Lyckligtvis har han långa armar så han nådde ratten.
Här får jag hålla med Henrik om farthållarreglaget. Det sitter helt åt fanders på Skodan och vill man ändra avståndet till bilen framför ska man peta på en knapp på spaken. Mycket bekvämare att sköta det med höger tumme. Som bonus riskerar man inte att peta på blinkersspaken när man har tänkt ändra fart.
Jag kan nog hålla med om vanesak men jag tycker jag har kört så många bilar med ratt knapp genom tiderna där man måste släppa rattgreppet och vrida upp tummen på knappen och väldigt oskönt när det skall göras frekvent.
Men som sagt det finns många bra knappar som tex volvon.
Jag tror jag använder min farthållare extremt mycket.
Så fort jag svängt ut och trampat upp farten i stan så duttar jag till på farthållarspaken.
Hela tiden i stan oavsett 40,50 eller 60 väg om det är en raksträcka.
Likadant tex när jag ligger på motorvägen från söderort genom Stockholm och till Gävle.
Farthållaren förbi globen och norrut.
När jag ligger på 115 eller 120 och hinner upp en bil så blinkers ut och duttar två ggr på spaken(+20) så bilen växlar ner och ökar snabbt och vipps så är man förbi bilen som låg på typ 110 eller 130.
När man passerat duttar man ner spaken.
Det händer ofta att jag inte haft foten på gasen från globen till Gävle.
Jag får inte till den körningen lika bra med knapp på ratt då tum greppet hela tiden skall släppas.
Men som sagt mer eller mindre vanesak.
Och det blev väl lite OT i instegstråden
Vad menar du med blinkers spaken Mäkinen.
Och om nu någon reagerar på att köra om med farthållaren på motorvägen så går det lika bra som att använda gaspedalen eftersom spaken är gaspedalen.
mso,
Jag vet inte om du har sett blinkersspaken, men den sitter alldeles ovanför spaken för farthållaren.
Nog är jag van att använda Octavian också. Det blir förstås max 1500 mil per år i den eftersom jag hellre kör koreanskt. Eftersom de har fartkameror här istället för plogpinnar så använder jag farthållare konstant.
Hihi Mäkinen. Jag var nyvaken Ang blinkers spaken.
Men som ifs är 30 mm längre än farthållare spaken och fart spaken 30mm lägre än blinkspaken då.
Nåväl man vänjer sig vid det mesta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.