Vi Bilägares forum

Hur billiga sommardäck kan man köpa?

Hur billiga sommardäck kan man köpa?

Hade bilen inne för däckskifte och fick tillbaka den med vinterhjulen fortfarande på och en offert på nästan 12.000 kr. Tydligen har hjulinställningen varit fel så alla däck var snedslitna - så pass att de inte ville sätta på dem på bilen. Prislappen ovan är alltså inkl nya däck plus arbetet med att skifta dem samt hjulmätning och justering. Däcken de räknat på ligger i 2200-kronorsklassen.

Jag gissar att man kan hitta vettiga däck i 1500 kr-klassen? Men hur är det om man går ner till 1000 kr-klassen? Jag är väldigt osugen på att lägga stora summor pengar på den gamla bilen. Men vill så klart att den ska vara säker att köra med. 

Hur lågt ner i pris kan man gå och fortfarande då vettiga däck? Jag har en Passat 2016 med dimension 235/45 R18.

Uppdaterat: 2023-04-06 12:59

Kommentarer

Landsail
https://www.bythjul.com/dack/landsail/landsail_senturyqirin990/235-45r18/174572Ä
900kr/st

Fungerar troligen ok på en passat
https://www.motor.no/tester/motors-sommerdekktest-2021-landsail-sentury-qirin-990/194926

Uppdaterat: 2023-04-06 13:28

Linglong Sport Master skall vara riktigt bra enligt Aftonbladets däckstest 2023.
235/45R18 98Y XL kostar 816 kr/st hos Bythjul.

Uppdaterat: 2023-04-06 16:45

Hmm kineser ???

Uppdaterat: 2023-04-06 18:36
crylen skrev:

Hmm kineser ???

Tja, vad är problemet?
Nokian gjorde däck i Ryssland

Uppdaterat: 2023-04-06 19:06

Jag tycker att det är helt fel att köpa billiga däck till en äldre bil.
En bil som används ofta och som bruksbil ska naturligtvis ha de bästa däck som går att köpa, det handlar ju bara om några tusenlappar och det är väl säkerheten värd!

Uppdaterat: 2023-04-06 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Nisse, vad är dom bästa däcken? Finns ju inga entydiga svar och inga däck som är bäst på alla testmoment. Finns väl ett gäng med bra däck med olika förmågor. Dom är ju oftast bra när dom är nya.
Däcktester borde vara baserade på däck som är ett par år gamla och rullat 1500 mil. Då är dom nån stans i mitten av sin livstid, det borde var ett bättre testvärde än helt nya däck.
Troligen är däcken i olika stadier av förfall och man får en bättre bild av vad man kan förvänta sig.
Skulle inte förvåna mig om dom billiga puckarna visar sig bli ganska dyra.

Uppdaterat: 2023-04-06 21:19

Jamen Guran, det var ju vad jag menade, finns ingen anledning att snåla på säkerheten oavsett värdet på bilen.
Och vad som är bäst?
Det varierar tydligen för varje år och för att vara säker ska man ju byta däck lika ofta som kalsonger.

Uppdaterat: 2023-04-06 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Exakt Nisse, Aftonbladet eller Expressen. Som alltid så kan man väl undvika den sämsta skiten, men det det finns garanterat tillräckligt bra däck för en nättare summa än 2000kr/däck. Eller så kör man på det billigare alternativet och byter oftare.
Hur står sig ett nytt billigt hyfsat bra Kinadäck mot ett dyrt halvslitet premiumdäck?

Uppdaterat: 2023-04-06 21:44

Köpte just 4 Michelin till särbon för 4000:-
De satt på en ny bil förra hösten, kördes 2 veckor innan fäljarna användes till vinterdäck och ägaren köpte nya däck/ fäljar för sommarbruk.
Jag har egen däckmaskin, så köpet känndes prisvärt.

Uppdaterat: 2023-04-07 00:53

Däck = säkerhet och ska ej sparas på. Hur mycket kostar inte en krock? Köp känt däckmärke tex Michelin, Goodyear, Nokian, Pirelli eller Continental.

Uppdaterat: 2023-04-07 01:30

Detta är en fråga som stötts och blötts några gånger.

Linglong, Maxxis och Landsail ger godkänt grepp till lågt pris, men inte så länge. Enligt tyska tester (Auto Bild) så räcker de täcken för typ runt 2 500 mil. Sen är de slut.

Premiumtillverkarnas senaste däck - nu talar vi Michelin, Goodyear, Continental, i viss mån även Hankook, räcker 5 000 - 6 500 mil. Michelin och GoodYear har allra lägst slitage.

Pirelli och Nokian har högst slitage av de dyrare märkena.

Om man kör många mil så är premiumdäcken billigare per mil (gäller inte Pirelli och Nokian). Men om man inte kör så mycket så hinner ett däck åldras innan det är utslitet, och då kan typ Linglong, Landsail eller Maxxis vara ett alternativ.

Jag vill även flagga för mellanklassen - däck från Klebér, BF Goodrich, Uniroyal, Falken, Toyo, General Tires och Sava/Debica.

Anständigt grepp och samtidigt godkänt slitage. Framförallt BF Goodrich och Klébér har lågt slitage.
Billigare än premium, dyrare än kinesiskt lågpris, men mer balanserade egenskaper och trygga vägegenskaper.

Kinesiskt lågpris kan bromsa bra i vått och torrt, men i extrema situationer som hastiga undanmanövrar så är de ofta instabila och släpper greppet plötsligt.

Uppdaterat: 2023-04-07 18:09

Tack för bra inputt från alla. Det är svårt att köpa däck om man inte kan något om det. Jag känner ju till de kändaste märkena, men resten är grekiska. Jag kan bara gå på olika tester och lite rådfrågning. Jag har även börjat snegla lite på begagnat. När skulle ni säga att det är rimligt att byta däck? Både antal mm samt ålder. Pratar med en nu som säljer fyra Michelin med 5,5 mm kvar.

De däck jag har nu som ska bytas har (info från Mekonomen):
VF - 3 mm
HF - 2 mm - Skadat
VB - Under 1,6 mm - Slut
HB - 4,5 mm

Mekonomen föreslog för övrigt något från märket Gislaved. Vet ni något om det? Jag hittade dessa: https://www.dackskiftarna.se/dack/sommardack/gislaved-ultraspeed-2-xl-4024064000246 Bättre eller sämre än Maxxis (och övriga förslag jag fått här)?

Uppdaterat: 2023-04-10 14:57

Vad du än gör köp inte Bridgestone eller kinesiskt skit utan satsa på säkra och hållbara däck tex GoodYear, Michelin, Continental eller Pirelli. Dyra däck tex Goodyear, Michelin blir ändå billiga eftersom de håller fler mil än billiga skräpdäck.

Uppdaterat: 2023-04-10 22:34

Bytte däcken på särbons fäljar i helgen.
Michelin är kända för hög kvalite, lika så Toyota.
På hjulen, som levererades med bilen som ny fanns inga balansvikter !!!
Har inte balanserat med de nya däcken än, blir spännande och se vad som behövs.

Uppdaterat: 2023-04-10 23:15

Just Michelin har väl gjort sig kända för hög och jämn kvalitet och det kanske är orsaken till frånvaron av balansvikter, Rikard.

Uppdaterat: 2023-04-11 09:23

Jag skulle inte köpa begagnade däck, man vet inte hur de körts. Inte ens Michelin skulle jag köpa begagnat.

Gislaved är Continentals budgetmärke, de gör inte ifrån sig bra i tester så inget jag skulle satsa på.

Kumho HS52 gör bra ifrån sig i tyska tester och är billigare än Continental, Michelin, GoodYear osv. Ett prisvärt och säkert val!
Tester och användarrecensioner finns här:

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Kumho/Ecsta-HS52.htm

Sava/Debica är GoodYears budgetmärken och klart bättre än Continentals Gislaved. Sava Intensa UHP2 och Debica UHP2 är samma däck, märkligt presterar de lite olika i tester men det är liten skillnad och kan förklaras med variationer i produktionen. De har anständigt och fullt godkänt grepp i vått och torrt. Bullrar en del, men är rätt slitstarka.
Experttester och användarrecensioner finns här:

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Sava/Intensa-UHP-2.htm

Uppdaterat: 2023-04-11 11:35

Pirelli har högt slitage, ligger i botten för slitstyrka tillsammans med Nokian, men Nokian har ännu högre slitage. De har lika högt slitage som kinesiskt lågpris. Pirelli är sportiga däck med bra grepp, men de har inte löst detta med slitstyrkan så jag skulle inte välja dem.

Uppdaterat: 2023-04-11 11:20

Apollo Aspire XP finns också i 235/45 R18 och i tyska däcktester har det fått fina testresultat, lyckas förena bra grepp i vått och torrt med godkänd slitstyrka, det slits alltså inte ner lika fort som de kinesiska lågprisdäcken. Ett prisvärt däck.
Apollo tillhör samma koncern som Vredestein och däcken tillverkas i Vredesteins fabriker.
Experttester och kundrecensioner här.
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Apollo/Aspire-XP.htm

Uppdaterat: 2023-04-11 12:46

Och ja, Michelin behöver sällan balansvikter eftersom deras däck är rundare än andras - har jämnast rundhet. Balansvikter finns ju för att kompensera för däcks ojämna rundhet.

Uppdaterat: 2023-04-11 15:52

Maxxis har bra grepp, men inte så länge. Asiatiska lågprisdäck ligger på en livslängd om 2 500 mil enligt tyska Auto Bild. De däck som har lägst slitage (Michelin, GoodYear) ska klara runt 6 000 - 6 500 mil. Det är alltså mer än dubbla livslängden.
Man bör byta vid 2-3 mm mönsterdjup även om lagen tillåter mer.

Uppdaterat: 2023-04-11 16:41

Jag skulle köpa fyra bättre begagnade Michelin pilot sport 4 imorgon, men fick precis veta att de inte är till salu längre..
Jag tror jag fortsatt kommer satsa på begagnade. Men jag har några frågor:
• Jag har ju idag 235/45 R18. Är det bara exakt den dimensionen som passar på mina fälgar/bil eller funkar något bredare och/eller något tjockare också? Hur vet jag vad som funkar till en Passat 2016 med de fälgar jag har?
• Många säljer bara 2 st däck. Hur stor roll spelar det om det blir olika däck fram och bak? Då tänker jag främst olika fabrikat som ju kanske har lite olika egenskaper. Vad funkar? Ett av mina gamla däck har ju dessutom 4,5 mm kvar. Det skulle man ju egentligen vilja använda. Men hur kan man kombinera olika däck?

Uppdaterat: 2023-04-15 22:40

Däck av olika modeller bör man inte kombinera eftersom de har olika egenskaper. Det märks inte så mycket vid vanlig körning, men i en krissituation kan man få ett oväntat beteende. Alla däck hanterar krissituationer olika. Om du har däck på framvagnen med ett grepp i t ex snabb sidoförflyttning i väta och andra däck på bakhjulen med helt annat grepp vid snabb sidoförflyttning väta, så riskerar du i värsta fall att bilen snurrar runt för ett par kommer glida där det andra paret ger grepp.

Och ha absolut inte två olika däck på samma axel.
De kommer slitas olika och stöka till hjulinställningen eftersom de har olika egenskaper/grepp.

Köp 4 däck av samma sort och modell. Du har fått tips i tråden på bra prisvärda däck,

Uppdaterat: 2023-04-16 15:03

235/45 R18 är däckdimensionen 18” som bilen är typgodkänd för. Du kan gå ner till 17” fälgar och då ha däck i dimension 215/55 R17. På köpet bör du få bättre komfort också.

Uppdaterat: 2023-04-16 15:07

Jag var och skulle köpa fyra Michelin primacy 4 idag. Tyvärr var var två av dem inte så bra som beskrivet, så jag köpte bara de två som låg på 4,5-5 mm. Fick ett väldigt bra pris - han kände sig lite dum som angivit fel och jag hade kört ganska långt.
Men enligt dig, Raphael, bör jag då jaga fatt i ett par andra michelin primacy 4?

De däck jag har på fälgarna idag är tre st primacy 3 och ett Pirelli Cinturato P7. Lite skumt att det var ett udda. Men det är också det som är bäst (4,5 mm) så de som hade den innan mig måste bytt bara ett däck och då till detta udda. Jag har bara ägt den här bilen sedan juni förra året..

Uppdaterat: 2023-04-16 21:37

För högsta säkerhet och balanserat väguppträdande så bör man ha samma däckmodell på alla fyra hjulen, svar ja.
Sen finns det de som struntar i det men det är inte att rekommendera.
Sen skulle jag inte köpa begagnade däck. Men varför säljer man däck som är 4,5-5 mm?

Uppdaterat: 2023-04-16 21:57

Varför skulle man inte sälja däck som är 4,5-5 mm?

Uppdaterat: 2023-04-16 21:59

I min ungdom jagade man efter däck var vecka, ständiga punkteringar på de slicks som var vanligast.
En gång fick jag tag på ett däck med mönster och endast ett cordbrott med en inklistrad kappa och alla kompisar beundrade däcket!
Beg. däck med 4,5-5 mm mönsterdjup fanns inte att köpa, däcken kördes till de blev slicks och då såldes de.
Sedan gällde det att se upp så man inte körde genom det sista cordlagret, då blev det en plötslig ringexplosion med extra besvär och kostnad för ny slang!
Det fanns inga krav på mönsterdjup på den tiden och däckens tillstånd kollades aldrig vid de otaliga flygande besiktningar som man ständigt utsattes för.

Uppdaterat: 2023-04-17 08:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns ju nya däck som har 5,9 mm.

Uppdaterat: 2023-04-17 10:08

I dag är ju däck billigt jämfört med allt annat till bilen.
Finns ingen anledning att snåla där!

Uppdaterat: 2023-04-17 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om ett begagnat däck är på 4-5 mm, då har ju den förste ägaren bytt däck. Varför byter man däck vid 4-5 mm?

Uppdaterat: 2023-04-17 11:50
Raphael skrev:

Om ett begagnat däck är på 4-5 mm, då har ju den förste ägaren bytt däck. Varför byter man däck vid 4-5 mm?

För att man kanske kört en sommarsäsong med dom. Tagit av och krängt på vinterdäck. Köpt nya större fälgar med däck att ha på sommaren. Inte alls ett ovanligt förfarande.

Uppdaterat: 2023-04-17 12:02

Ja, vi köpte ju däcken av den anledningen, ägaren ville inte ha orginal hjulen.
Gav 1000:- st.
Kostar 1.800:- st nya, så vi sparade 3.200:-
Alternativet hade varit Kinesiska däck för den pengen.

Uppdaterat: 2023-04-17 12:31

Ja, begagnade däck är verkligen billiga jämfört med nypriset, så det känns värt. Nu behöver jag bara hitta två däck till. Helst innan min nästa bokade tid på verkstaden på måndag :D
Det svåra med att leta begagnade däck är att vad man än söker på så känns det som man får upp Blockets/FB marketplaces alla däckstorlekar, så det tar en jäkla tid att klicka upp alla annonser.
Har ni tips på andra ställen att leta beg däck? Jag är beredd att åka en bit om jag hittar däck i bra skick.

Uppdaterat: 2023-04-17 19:19

Har du kollat
https://www.bildelsbasen.se/

Uppdaterat: 2023-04-17 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur tar jag reda på om min bil kan ha snäppet bredare däck? Har hittat fyra fina 245/45 R18. Men jag har ju bara 235 idag. Och - hur vet jag vilka belastningsindex jag kan ha? Idag har jag 98W. Men funkar t.ex. 94W?

Uppdaterat: 2023-04-21 11:46

Det går fint att montera 245 breda däck, knappa in original och ny däcksdimension. Blir bara en dryg procent skillnad vilket är ok.
https://rullomkrets.se/

Lastindex 98 är Max 750kg/däck 94 670kg/däck

Uppdaterat: 2023-04-21 11:54
Mr Snoid skrev:

Det går fint att montera 245 breda däck, knappa in original och ny däcksdimension. Blir bara en dryg procent skillnad vilket är ok.
https://rullomkrets.se/
Lastindex 98 är Max 750kg/däck 94 670kg/däck

Ok! Synd att jag inte hade koll på det tidigare. Killen jag var hos och köpte däck förra helgen hade ett fyra fina 245.. Men det låter ju bra. Då blir det kanske lite lättare att hitta. OCH - det är ok att ha olika däckbrädd fram och bak?

Angående lastindex - tack - men hur räknar jag ut om det fungerar med just min bil? :D

Uppdaterat: 2023-04-21 12:44
Lakritsglass skrev:

Mr Snoid skrev:
Det går fint att montera 245 breda däck, knappa in original och ny däcksdimension. Blir bara en dryg procent skillnad vilket är ok.
https://rullomkrets.se/
Lastindex 98 är Max 750kg/däck 94 670kg/däck

Ok! Synd att jag inte hade koll på det tidigare. Killen jag var hos och köpte däck förra helgen hade ett fyra fina 245.. Men det låter ju bra. Då blir det kanske lite lättare att hitta. OCH - det är ok att ha olika däckbrädd fram och bak?
Angående lastindex - tack - men hur räknar jag ut om det fungerar med just min bil? :D

Däcken skall ju totalt sett klara bilens maxvikt. Så kolla maximal vikt och dela med 4.

Uppdaterat: 2023-04-21 13:07

Hittade nu på transportstyrelsen "totalvikt" (är det inkl maxlast?): 2200 kg. Och tjänstevikt 1673 kg. Men 2200/4 är ju 550 per däck så lär väl vara lugnt med 94 gissar jag.

Uppdaterat: 2023-04-21 13:39
Lakritsglass skrev:

Hittade nu på transportstyrelsen "totalvikt" (är det inkl maxlast?): 2200 kg. Och tjänstevikt 1673 kg. Men 2200/4 är ju 550 per däck så lär väl vara lugnt med 94 gissar jag.

Ja det är inklusive maxlast. Så du lär klara dig med lastindex 94

Uppdaterat: 2023-04-21 16:18

Dessutom kan man titta på andra dimensioner. Bestämde mig för att köpa de billigaste premiumdäcken, valet blev Pirelli Cinturato. Orginaldimensionen var 195/55 15 om jag minns rätt. Köpte 185/65 15 vilket gjorde 320:- per däck! Vad behöver jag på en Polo egentligen?

Uppdaterat: 2023-04-22 08:25
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Cinturato är väl ett av de värsta bullerdäcken, men det är ju riktigt, på en Polo märks det kanske inte så mycket

Uppdaterat: 2023-04-22 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att ha olika dimensioner fram och bak ändrar bilens beteende, det är inte trafiksäkert, om inte bilen från början är designad och godkänd för det. Det finns ju bilmodeller som har olika dimensioner fram och bak från fabrik, inte ovanligt hos sportbilar särskilt bilar med mittmotor. Men förekommer även hos vanliga personbilar med motorn bak t.ex VW ID.3.

Dock är VW Passat inte en sådan modell som är utrustad med olika dimension fram och bak.

Däcken kommer slitas annorlunda och det påverkar även hjulvinklarna.

Uppdaterat: 2023-04-23 16:45

Åkt 30 mil nu sen däckbytet.
Toyotan är långt från nån tyst bil, men dånandet, stomljudet från däcken försvann med de nya Primacy 4.

Uppdaterat: 2023-04-23 17:25

Bilen är inne för däckskifte samt hjulmätning/justering just nu. Blev två Michelin Primacy 4 samt två Pirelli. Samma dimensioner på alla (235/45 18).

Uppdaterat: 2023-04-24 12:16

Ahh.. de hittar ny grejer varje gång. Nu har de lagt om däcken, men inte gjort hjulinställningen för de hittade att en fjäder bak var dålig. De rekommenderar då att jag byter båda fjädrarna "om man ändå ska kosta på sig en hjulinställning". Ca 5500 för det kalaset (byta båda fjädrarna plus hjulinställning). De hade inte tid nu dock. Blir jag lurad? :D

Uppdaterat: 2023-04-24 14:11

Nä, fjädrar och stötdämpare byter man alltid parvis.
Och de har rätt i att det inte är nån ide att ställa in med en trasig del i hjulupphängning en, som tex en fjäder.
Kan du inte byta själv är det tyvärr bara att betala.

Uppdaterat: 2023-04-24 19:33

Och byter man själv är det livsfarligt om man inte vet hur man gör och har riktiga fjäderspännare.
Bäst att betala, priset var inte så högt.

Uppdaterat: 2023-04-24 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pirelli och Michelin har olika egenskaper. Pirelli har framförallt bra sidogrepp - vilket passar en aktiv förare, alltså kurvegenskaperna, bra grepp vid snabba sidoförflyttningar, bra kontroll - , medan Michelin prioriterar greppet i längsled mer än sidogreppet. Sidogreppet är en typisk Michelin-svaghet.
Jag skulle inte sätta två så olika däck, med så olika egenskaper, på samma bil. Det betyder att däcken inte samarbetar och stödjer varandra utan i en krissituation ger ett helt oberäkneligt uppträdande. Inte alls trafiksäkert.
Och eftersom du ändå ska betala pengar för nya fjädrar hade du kunnat skaffa samma däck runtom istället.

Uppdaterat: 2023-04-24 22:21

Konstig slutsats av dig Raphael - "Och eftersom du ändå ska betala pengar för nya fjädrar hade du kunnat skaffa samma däck runtom istället." Istället för vad ? Det finns väl inget alternativ till fjäder-bytet - fjädern lär ju inte bli hel bara för att man har likadana däck på båda hjulaxlarna...
Tror f ö inte att det är så mycket dramatik i att ha olika fabrikat av däck på de olika axlarna - i alla fall inte för oss som kör lugnt. Viktigare är nog att ha hyfsade däck med bra mönsterdjup.

Uppdaterat: 2023-04-25 09:51