Så här på semestern så har man tid att fundera.
Jag pendlar ju 42mil/vecka till mitt arbete i det västra grannlandet. Åker i dag med den ”gamla” Astran, modell J från 2010. Trevlig bil som jag ryms i, hyfsat komfortabel för en C-segment bil.
Tycker mig dock ha råd till nått nyare, och så är det ju om inte annat kul att byta bil.
Läser runt på nätet mm efter en ersättare, bensindriven då jag har en diesel. Manuellt växlad skall den vara då det förhöjer nöjet av att köra bil.
Vag bil med 1,0tsi motor, fungerar för att transportera röven, men för orkeslös för att vara kul att köra.
En Golf med 150hk motorn, Golf ligger mig varmt om hjärtat men både VAG och att dom är onödigt dyra begagnade.
Seat, syskon i skaran men tråkiga invändigt
Övriga VAG produkter går bort.
Franskt, nej inte en begagnad då en avog inställning sitter i ryggmärgen till deras tillförlitlighet
Forrd, har aldrig vad jag minns kör en Forrd förutom en Fiesta med 3-cylindrig sugmotor, maken till segt tröskverk är svårt att hitta även på en gårdsauktion.
Hur jag än vänder och vridet på det så slutar det med en Opel Astra 1,4t i Dynamic utförande med AGR sportstolar.
Förslag ?
Förnyad andra/pendlarbil
Uppdaterat: 2019-07-11 20:48
Guran
Kommentarer
Köpa nytt eller begagnat?
En bil du mest är själv i och kanske inte måste rymma massa?
Ska även kunna va lite kul?
1-serie eller A-klass? Den A200 AMG -13 vi hade var den absolut härligaste golfklassare jag kört.
Subaru Brz eller vad den heter, ska ju med vara en kul prisvärd bil begagnat.
Max 140kkr då ryker BRZ och även komfortmässigt, men körmässigt en riktigt kul bil.
A-klasse är ett alternativ, men blir så gammal om den skall rymmas inom budget.
Vill ju ha lite attiraljer som autobroms i alla fall. Sen så ställer min gerväxta kropp krav på bra säten och justerbart svankstöd och nackstöd, där föll Volvos bilar bort.
Bilen skall bara rymma mig, för andra transporter finns GLC:n
Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....
Visst är 6-an en trevlig bil. Men.....
Bytte bort min CX-5:a i förtid pga.
Bullret, som är tystare än 6:an men min tinnitus blev inte vän med vägljudet.
Stolarna blev jag inte vän med i ett längre förhållande. Saknade ett rejält svankstöd som även är justerbart i höjd.
Men 6:an är jäkligt körglad och oljebrännaren är en mycket trevlig varvvillig maskin som med min körning tog närmare 1 dl mindre än vad din förbrukar.
Men tack för erbjudandet :)
Synd bara att Mazda inte förstått behovet av att isolera bort ljudet från vår grova asfalt. Men så klart en marginalmarknad.
Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.
Jag har dålig koll på begagnatpriserna på dem, sålde vår 2016 och fick då 235´, tänkte de borde trillat en bra bit till. Men ska man som du säger ha en CLA250, ja då blir det nog värre. Men alltså, designmässigt var det nog ingen annan golfklassare som slog den runt 2012 när den kom....
Den kan saknas ibland, var ett otroligt kompetent chassi på den med, gick åka hur fort som helst på små kurviga småvägar helt neutralstyrd mer eller mindre...
Min fd pärla på bild här...
Det är efter dessa erfarenheter man köper en MB GLC. Jag körde ett 11 timmars pass med mycket motorväg innan semestern utan att vara mer än trött. Men komforten och förbrukningen, knappa 0,6 , var inget att klaga på.
Prövade även en sån där ”snåltur” som MSO och GF gör ibland, från Oslo och hem till Värmland med resultatet 0,5 på färddatorn.
Enda Asiaten som kan matcha komforten i Mercan, förutom stolskomforten, är Lexus som fallet på sätena och dåliga lysen.
Fortfarande snygg och komfortabel, men för mig som är en drasut så sitter jag lite för högt i bilen och sätena känns sådär. Har inte provat mer än några halvtimmaskörningar. Men är på gränsen både takhöjd och säten.
Golf däremot passar mig men är överprissatt som begagnad. Får väsentligt mer bil för pengarna med en Astra.
Men kanske skall bemöda mig att prova en Forrd
Det med längden kan såklart vara ett problem i mindre bilar. Själv upplever jag inte det som är byggd i en effektivt förpackad kropp ;)
Jag som är lite udda tycker ju faktiskt att senaste Megane är snygg med.
Opel är utan tvekan prisvärda, blev bara lite avskräckt av ljudnivån i de vi hade som projektörsbilar på förra jobbet. Visserligen diesel men otroligt högljudda i fart.
Focusen är nog inget dumt val heller.
Jag är imponerad över hur tyst Astra J går i fart, ingen större skillnad på ljudnivå om det får i 90 eller 150. Jag vet att man inte får köra så fort men ändå, jämfört med min förra Mazda CX-5 så var det enorm skillnad. Jämför jag med GLC:n så är den högljudd då ljudet knappt förändras av farten i den bilen.
Och inte en diesel då även Astra K för pisk för att dieselmotorn väsnas. Då jag provkört K så upplever jag den som tystare än J i kupén. Helt klart en av dom tystaste i C-klasen klassen även mätt mot sk. Premiumbilar.
Efter jag kört en sådan golf i 2x75 mil så skulle jag säga att prova en innan du provar nåt annat.
För din pendling och inga problem att ligga tyst på 150 på motorvägen eller 175.
Eller bara 110 och se färddatorn på 0,45 och adaptiva på on och skönmusiken ljuder i högtalarna.
https://www.blocket.se/vi/86054495.htm
https://www.blocket.se/vi/86198588.htm
En Golf ligger mig varmt om hjärtat MSO
Men då skall den vara röd så som min första Golf 1 1980 års modell.
Det som dessa sakna på dina länkade är dels adaptiva LED-Matrix lysena som Astran har, och som gammal och skumsynt är det ett absolut krav med bra ljus.
1,4l motorn i Astran låter sig även lätt få en programvara som ger dryga 170hk och det är trevligt tycker jag. Hellre det än minimal förbrukning, en Astra K tar oavsett närmare 1dl mindre än min nuvarande J.
Adaptiva Farthållaren är inte alls nödvändig då jag hellre vill både gasa och växla då jag finner nöje i det, vill jag glida fram i bilen tar jag GLC:n och vanlig farthållare funkar till 90% av min körning och känns bara funktionellt ihop med automat som jag ändå inte vill ha.
Däremot går det att få Dynaudio ljud i Golfen, och även adaptivt xenon. Men priset springer iväg på de få använda bilarna med den utrustningen.
Beroende på pendlarväg så hade jag definitivt tagit mig en titt på en Renault Zoe.
Den är förhållandevis högbyggd med ett smidigt insteg.
Xenonen i Golfen är okej, förvänta dig inget wow där Guran!
Ja ett bra LED eller xenon ljus är prio1 när man pendlar med bilen.
Det kan ju faktiskt vara skillnaden mellan liv och död.
Enkel väg är 21mil så det blir lite drygt att sitta i en sådan platburk så långt
För kort pendling i stadsmiljö fungerar en Zoe.
En V40 ? Köp en D2, trimma till 190hk, så har du en snål men pigg bil.
Inte suttit i en på många år, så osäker på hur den passar din kroppsform dock men det får du svara på :)
[quote=Shogun]
Då ska du testa stolarna i Lexus ES i F-sport version, samma stolar som i Lexus LC, dessa är bland de bästa stolar jag suttit i. Dessa har ofta en röd svart skinnkombination på skinnet som jag tycker är riktigt snyggt. Värt att testa Guran.[/
LC har jag inte provat nen däremot RC F. Den hade grymt sköna stolar. Dock lite för dyr pendlarbil. Men komfortabel och lagomt rask
192cm ryms ganska dåligt i en V40, svårt att över huvud taget kunna se ut ur bilen
Men jag skall göra ett försök på nytt. Men ingen skramlig Volvo diesel. Hellre en T2
Jo jag misstänkte det, har dock en kollega som är i din längd, t.om nån cm längre och han sitter bra säger han konstigt nog :)
Ja en diesel kan väl vara skramlig, men en trött T2:a, då åker man hellre Lada Samara.
Det finns bot
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3276/volvo-v40-ii-t2-122hp-2016-2018-b-4204-t38?gclid=EAIaIQobChMIs_KI1fuu4wIVx5AYCh0YFgT0EAQYASABEgLgjfD_BwE
Missat att det fanns såna ökningar på dessa bensinmodellerna, intressant!
Svårt annars att komma med några förslag som skall passa in, Astran som du själv säger är nog
ett väldigt vettigt val.
Själv kör jag denna veckan svärfars Alfa Romeo Gulietta, den är rolig som attans med de större motorerna,
och man kör rally i kurvorna med någorlunda lågprofil samt racingläget i :)
Dock tycker jag själv att den är i minsta laget för att sitta bekvämt många mil, jag är dock inte lika
lång men väldigt bredaxlad.
Ett sidoförslag, du som gillar Golf, hur är e-Golfen? Jag har ingen riktig koll på räckvidden i den men såg en till salu med låga mil för under 200 häromdagen. Den ökade prislappen lär ju snabbt räknas hem mot 140 med den rejält minskade bränslekosten.
Men med risk för att räckvidden är för klen dock.....
Zoe som nån föreslog är ju definitivt både för obekväm för den sträckan samt för klen räckvidd förutom på den nya nu med större batteri.
Annars hade jag nog med testat V40 igen, den finns ju med med olika stolar beroende på version. Och just komfortmässigt slår den nog de andra. Särskilt om du tar en V40 CC med den längre fjädringsvägen med.
Ford: Hyrde en Focus på Madeira, en diesel i lite sportigare utförande, den hette inte ST el RS som de gör här, utan just Sport. Jag gillade bilen riktigt bra, motorn var perfekt i ett landskap där det konstant går brant upp eller nerför. Stolarna var riktigt sköna med en mjuk trevlig klädsel. Väghållning/vägkänsla var så bra den kan med drivning på framhjulen.
De 3 Focus jag kört i Sverige har inte gett samma "Vill ha känsla"
Stolarna har inte varit lika sköna och med en riktigt tråkig klädsel, typ hårt tyg som säkert håller länge, men inte är skönt att sitta på. Och 1,0 motorn trots 120 hk, ger inte rättvisa år bilens fina vägegenskaper, dieseln var inte kul, men passade bilen mycket bättre.
Rikard
Skulle tippa på att den du körde var motsvarande St-line i Sverige och den finns ju även med 150-180 hästars bensinmotor vilket gör den betydligt roligare och som passar modellen riktigt bra.
Den har ju klädsel med röda sömmar och riktigt goa att sitta i...(iallafall för min kropp... :) )
Nja, fjädringskomforten är kanske bättre på en V40 CC men både Astra och Golf är tystare bilar. Sen är stolarna lite skönare i Volvon.
Jag tror inte budgeten räcker till en V40 med vea-motor och Led-strålkastarna som kom 2017. Men provkör en D3 Guran, tror du kommer ändra uppfattning om dieseln iaf.
Men manuell låda? Köper folk det 2019? Känns hemmahörande på budget ala budget småbil idag.
Apex: Då ska jag genast be mitt förra företag lämna in alla sina Astra då det är ett stort fel på dem de fått. För de är rejält mycket ljudligare än V40, så om du säger att Astran är tystare än V40 måste de ju fått trasiga bilar....
FXX: Även Xenon som var på V40 innan faceliften har bra ljus enligt mig iaf. Håller dock med dig avseende automatlådan....
Henrik: Det är min subjektiva uppfattning. Tycker inte att V40 är speciellt tyst i sin klass. Du kanske har kört en med extra mycket ljudisolering
Apex: Skrev inte att den är tyst, skrev att jag upplever den som betydligt tystare än Astra.....jag har fått V40 som lånebil vid service ett antal gånger de sista 6-7 åren och kört olika exemplar rätt mycket.
Nu råkar jag tycka det är kul att köra bil och ser själva växlandet som ett moment som hör till. Sen så har jag en bil med automat så det räcker mer än väl med den
Och så är det ju en ”budget” pendlarbil jag vill ha. Nej automat är inte alla en självklarhet.
Henrik, xenon och V40II har jag inte kört, bara gamla V40. Men Volvo brukar ju inte göra bort sig i halvljusronder oavsätt bestyckning. V40 med Led tycker jag är riktigt bra, bästa ljuset hittills bland mina bilar i jämförelse med dom xenonbestyckade jag haft innan.
V40’s ljudkomfort jämfört med andra bilar? Jämfört med min Seat Ibiza 13 som var småbil budget så är den naturligtvis tystare, 500kg tyngre ger väl ett lite vuxnare uppförande också. Men Golfen rullar lite tystare än Volvon ändå. Men jag vet inte, det är ju väldigt subjektivt. Grov asfalt spelar stor roll också, och där kan jag inte påstå att jag hör nån skillnad mellan bilarna. Man får väl testa och se. Som jag nämnt tidigare så har man på VW jobbat en del med filt på olika ställen på motor, turbo, hasplåt osv. för att dämpa ljud. Inget sånt finns på Volvon. Men Vea-dieseln i D3 går ju såpass vribrationsfritt att den inte behöver balansaxlar.
Designmässigt så är det väl högst personligt, själv tycker jag V40’in känns 10 år fräschare än Golfen när dom står bredvid varandra. V40’in har runda A-stolpar, böjda linjer och högt uppdragna bakljus och så långt ifrån 740/940/850 man kan komma. Golfen är strikt raka linjer, fyrkantiga baklampor, lite tysk ordning och reda, tråkigt men funktionellt.
Men om Guran är nöjd med Astran så är det väl det enda raka att köpa en likadan fast nyare?
Guran - gillar du att växla så är det väl bara att besöka din son i Hyundai-affären och köpa en 5-växlad i20. Har i o f s bara kört Rio med den lådan men det är nåt av det mest lättväxlade jag kört. Visst - Golfens 6-växlade går också som "smör i solsken" men frågan är om inte den 5-växlade jag körde i en Rio är en snäppet roligare växellåda.
Pi, tack jag vet frugan har en sådan I20 av 18 års modell :)
Kan faktiskt vara ett alternativ i högsta utrustningsnivå, men då är det 6 växlar :)
5-växlad finns bara till mer basala modeller, Halogenlysen med helt obefintligt ljus
Annars en väldigt trevlig bil, med en vuxen storlek och vägkänsla.
Bit ihop och köp en Fiat Uno! Spar pengar till värktabletter och massage för kroppen *ler*
Det lär bli allt för dyyyrt, blir deprimerad och långtidssjukskriven av bara vid tanken, samma känsla som jag får av att tänka mig i en Skoda :)
Hade hellre haft en riktigt fin välbevarad Fiat Uno Turbo i.e än valfri Skoda.
En klassiker som man inte ser ofta nu....
Ioniq Electric. Punkt. Börjar komma ner i pris, ca 220-240 kkr.
Synd att den inte klarar 21 mil annat än på sommaren bara.
Exakt. Det är väl den elbil som är mest förnuftig i dag. Kommer ju uppdaterad version i höst så kanske värt att köra vidare med nuvarande Astra och vänta ett par år till. Finns ju åtskilliga mil kvar i bilen.
Guran, en fråga av ren nyfikenhet. Varför kör du inte med Mercan? 42 mil fram och tillbaka till jobbet är väl inga märkvärdigheter som kräver en extra pendlingsbil. Känns som att det är ekonomisk ruin att ha en bil ståendes hemma på veckorna som tickar värdeminskning.
Många mil på kort tid flerdubblar värdeminskningstakten.
Exakt det är onödigt dyrt att rulla extra många mil med en halvmiljonsbil. Värdeminskning, service och däck drar fort iväg.
Får se hur det går med bytet av Astran.
Dom begagnade K är fortfarande lite för dyra för att vara försvarbart och marknadsvärdet på nuvarande gör att besparingen är ganska bra mot att rulla med MB:n. Den köra oavsett närmande 2500 mil/år
Men det kräver ju mångårigt funderande......
Guran: Här märks skillnad på folk :) Du säger ett bilbyte kräver mångårigt funderande....jag har haft körkort i 25 år nu i höst och hunnit äga/bruka 65-70 olika bilar.( inte helt hundra på exakt antal, funderar på göra en lista...). Nu vad gäller tjänstebil så är jag låst vid samma bil i en förutbestämd period vilket kanske är bra för min sjuka...:) Men innan dess bytte jag minst en gång i halvåret, körde då såklart begagnat. I bland äldre "kul" bil, ibland nyare "svensson". Ibland blev det fler bilar på en gång....
Alltid varit spontan så, och passat på när rätt erbjudande dykt upp, kanske det mer än rätt bil ibland....men då har man ju fått en ny anledning att byta ;)
Okej, min erfarenhet av att äga flera bilar är det omvända. Övermil i värdeminskning betyder 3-4kr/mil. 42mil/vecka skulle innebära 200kr i extra värdeminskning på MB'n (om det betyder att den körs mer än normala 1500-2000 mil/år), en värdeminskning som är 10-falt större på om en "extrabil" ska köras med istället. Däck och service har man ju ändå på 2 bilar och idag när det är tidsstyrt också så är det ju inte så att MB'n kan rulla 5 år utan service om körtsräckan är kort.
Som parantes så fick jag en bil gratis av en släkting, dvs. 0kr i värdeminskning. Den försäkrades med enbart trafik (2000kr/år) och jag gjorde minimal nödvändig service själv och köpte knappt en reservdel. Kostade mig ändå 16-17kr/mil att köra med den. Jag har svårt att se den ekonomiska kalkylen med att ha flera bilar, flera saker blir det ju dubbelt upp på så att säga.
Att man vill ha flera bilar för att nån är en entusiastbil är ju en annan sak, men ekonomiskt håller det nog inte.
Kanske inte en stor ekonomisk vinning.
Men en billig funktionell bil man inte behöver vara så aktsam med. Kan hiva in grejer i bagaget, parkera vart man vill mm.
Men får väl ha kvar Astran tills den går allvarligt sönder. Blir absolut billigast.
Här håller jag med. V40n är bland de snyggare bilarna i sin klass. Priset är väl ett ganska trångt baksäte och litet bagageutrymme.
Förutom asfalt så spelar hjul också stor roll. Min Golf blev märkbart bulligare när jag gick från 205 till 225 i bredd.
Tycker att V40 är genomsnittlig i sin klass. Finns både tystare och bullrigare. Har ganska liten erfarenheter av Astra så jag kanske minns fel.
Som jag skrivit tidigare.
Hastighetsindex på däcken påverkar mer än bredden. Men även däcket.
205 är troligen H-index eller kanske V och 225 W-index. Dom hårdare däcksidorna på det högre indexet ger mer ljud i bilen. Värst av allt är RTF-däcken som BMW har envisats med.
Men kan konstatera att min gamla Astra J är väldämpad, trotts att jag har W 225 17 45 på den så är den inte på något vis högljudd i kupén. Nya K modellen är minst lika tyst. En av de tystaste i klassen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.