Ford är väl ett grundtips eftersom dom haft eluppvärmd vindruta länge. Men det finns säkert flera idag. Sen håller jag inte med Rikard - har haft 2 olika Fordar under typ 8 år eller nåt sånt med just uppvärmd vindruta och det var väldigt bra främst vintertid.
Fast t ex Kuga passar kanske bättre in på kravbilden - om den har uppvärmd vindruta. Sen beror det ju på vilken Verso-modell som är utgångspunkten när det gäller utrymme.
På förra octavian hade jag det så det får man nog på vilken som helst mot ett påslag på 1800 vill jag minnas.
Det var guld värt vid många tillfällen.
Tyvärr kunde man inte välja det på 1,0an av någon anledning.
Och trådarna såg jag aldrig om jag nu inte riktigt ansträngde mig.
Uppdaterat: 2017-12-30 23:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
Har haft eluppvärmd vindruta på en VW Passat -10 och det fungerade mycket bra. Trådarna i rutan störde inget.
Jag har ytte-pytte-tunna trådar i vindrutan. Min hjärna har sorterat bort dem ur synfältet eftersom de inte tillför någon information. Det borde funka likadant för majoriteten. Finns inget spännande i att fokusera på tunna trådar - varken i vindrutan eller i bakrutan.
Vore bra med samma typ av framruta som på lok och motorvagnar där inga trådar finns och effekter mellan 500 - 3500 Watt, enda nackdelarna är priset och torra ögon vid långvarig användning.
Elvärme i rutor finns även för husets rutor vilket tar bort kallras.
Varför inte bränslevärmare istället för trådarna i rutan? Idag finns ju en hel uppsjö av bilar att välja på om man vill ha värmare och 4wd. Volvos dieslar har väl värmare som standard. Vw och Audi är också relativt vanligt. Köper man nyare än 15-16 så verkar även många bensinare ha värmare bland nämnda märken, men då verkar det kinkigare med 4wd.
Nu vet vi inte budget, men jag hade nog kikat på en xc70 eller en xc60. Gott utbud av bilar, välbeprövad konstruktion (2,4d) och okej andrahandsvärde. Gillar man inte dessa så har vi Golf Alltrack som är hyffsad rymlig och välutrustad till överkomligt pris. Passat med 190 dieseln och 4m och dsg. Lite modernare än Volvon..
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Nja, då undrar jag om ni verkligen använt en eluppvärmd ruta när den främst behövs alltså under vintern. Jag saknar den funktionen som jag haft på några Fordar - och även dessa hade AC. Visst - har man "bensin-värmare" så är väl behovet mindre eller obefintligt men de bilar jag ägt under flertalet år har inte gått att få med originalmonterad bensinvärmare och eftermonterad har ju kostat "guld". Kan även tänka mig att den fungerar bra i viss väderlek och speciellt i samband med all fukt man själv genererar efter ett träningspass.
Jorå, men den är inte lika snabb och man måste ju se var man kör. ;-)
Okej......Min kompressor startar när motorn går igång. På min Ford som jag hade tog vindrutevärmaren betydligt längre tid på sig än när ac'n hade gjort jobbet. Nu hade jag förvisso dieselvärmare som gav värme ganska omgående efter jag tryckte på knappen, men okej.. vi har alla olika uppfattningar om detta påfund. Frågan är när nu Volvo tar typ 6900 för värmare i klimatpaket till bilarna, och VW har väl i princip samma prissättning, kommer då detta påfund ens att finnas kvar i tillvalslistorna. Jag kan tänka mig att ett vindrutebyte blir avsevärt dyrare också.
Nja, då undrar jag om ni verkligen använt en eluppvärmd ruta när den främst behövs alltså under vintern. Jag saknar den funktionen som jag haft på några Fordar - och även dessa hade AC. Visst - har man "bensin-värmare" så är väl behovet mindre eller obefintligt men de bilar jag ägt under flertalet år har inte gått att få med originalmonterad bensinvärmare och eftermonterad har ju kostat "guld". Kan även tänka mig att den fungerar bra i viss väderlek och speciellt i samband med all fukt man själv genererar efter ett träningspass.
Ja eller bara en sån sak om man har 3 dalmatinrar i baksätet, men frågan är om ens effekten på trådarna räcker till? Det räcker ju med en blöt tax för att det ska bli imma på rutorna. Eller om man råkat vinterfiskat och ramlat i en isvak med overallen på sig, då är det gött att ha den där rutan.
Jag ska fundera vidare, nu blir det en starköl så det kanske kommer några bra synvinklar längre fram.
Jag har haft värme i vindrutan på en Ford, och tyckte det var mycket bra. Snabbare än elbakrutan, och definitivt snabbare än värmen i bilen. Hur många bilar får upp motortemperaturen på en minut?
Samma erfarenheter som mina, hultarn ! Och att jämföra med en bil som har "bensin-värmare" är ju högst irrelevant - om inte ens egen bil har det vilket inte är så vanligt för bilar upp till C-segmentet.
Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
L. Mäkinen wrote:Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
Byta ut verson med dom kraven.
Vag har väl alla storleks alternativ och 4x4 om man vill.
Bara att välja storlek och prisklass.
Skoda brukar ge bäst för slanten och jag har sagt det tidigare att i klass med motsvarande folkvagn.
Och min erfarenhet om elrutan är att den är guld värd ett par/6 ggr per år enl tidigare resonemang och även om du har bränslevärmare och ac.
Uppdaterat: 2018-01-07 00:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ac lägger av på alla bilar vid x antal plusgrader.
Uppdaterat: 2018-01-07 00:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen wrote:Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
Oftast beror sådant på dålig dränering vid kondensorn. Då får man restfukt som ligger kvar där. Har man generella problem med det så slå av AC en sisodär fem minuter innan ankomst så den får börja torka ur. Det minskar dessa tendenser. Likaså om man får problem med unken lukt.
Man kan också få en hel del skräp där om man saknar kupéfilter. Löv, björkflygplan med mera som soggar till sig.
Ska man vara noga, så är det förångaren som sitter inne i bilen... Men, strunt samma. Tyvärr är det så att en del bilar har fickor i systemet där vatten samlas, och orsakar lukt o fukt. Konstruktionsmiss, helt enkelt.
Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
Oftast beror sådant på dålig dränering vid förångaren. Då får man restfukt som ligger kvar där. Har man generella problem med det så slå av AC en sisodär fem minuter innan ankomst så den får börja torka ur. Det minskar dessa tendenser. Likaså om man får problem med unken lukt.
Man kan också få en hel del skräp där om man saknar kupéfilter. Löv, björkflygplan med mera som soggar till sig.
Xanthopteryx wrote:L. Mäkinen wrote:Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
Oftast beror sådant på dålig dränering vid kondensorn. Då får man restfukt som ligger kvar där. Har man generella problem med det så slå av AC en sisodär fem minuter innan ankomst så den får börja torka ur. Det minskar dessa tendenser. Likaså om man får problem med unken lukt.
Man kan också få en hel del skräp där om man saknar kupéfilter. Löv, björkflygplan med mera som soggar till sig.
hultarn wrote: Ska man vara noga, så är det förångaren som sitter inne i bilen... Men, strunt samma. Tyvärr är det så att en del bilar har fickor i systemet där vatten samlas, och orsakar lukt o fukt. Konstruktionsmiss, helt enkelt.
Självklart har du rätt!
Jag är lite yr i mössan efter att dottern haft sin första kräkfest någonsin (3,5 år gammal så, vi har ju kalrat oss bra!) under större delen av natten i går och när vi sedan började tvätta vårat Mount Everest av kräktvätt så havererade tvättmaskinen så blev en bråd eftermiddag i går att fixa en ny. Femte tvätten på G på ett dygn nu, och dessutom byte av tvättmaskin. Det där med att sova, det kommer i ett after life tror jag =)
Ibland är det skönt att fly undan verkligheten hit och till YouTube en stund.
Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
Har haft precis samma tankar i denna tråd ! Det känns som att vissa här inte accepterar att man kan ha andra behov/krav än dom själva !
Håller med nisse. A4 fungerar inte att ha tre stolar i inklusive barn.. Knappt man kan ha en barnstol i baksätet och kunna sitta som en normal person fram..
I den V90 jag har idag finns det helt klart mer plats men med två framåtvända barnstolar (cybex Q3 fix plus) så blir det, till och med där extremt svårt att få in en person i mitten.
Varför skriver du att nisse inte har koll Anders? Skriver han själv att han inte har erfarenhet av A4?
Säger det igen. Tona ner din attityd här om du planerat att vara kvar här en stund.
Svar på Mäkinens fråga. Ja de bilar finns, har själv kört en sådan i 5000 mil. Ford Kuga. För några av er andra, trådarna störde mig inte alls. Däremot kan jag konstatera efter att bytt till ett annat bilmärke utan eluppvärmd framruta. AC:n är klart långsammare än en eluppvärmd framruta.
"Konstigt att vi hade en A4 som det inte var några problem med. Visst får du bestämma, men nu var det ju inte du som skulle ha bilen heller......... Du ville ha tips, har fått det, ratat trots att du inte har någon aning eller koll... Over and out."
I de flesta inlägg du skriver så¨är du antingen otrevlig eller kaxig. Extremt onödigt och inget som vi behöver ha här på ViB.
Läs reglerna en gång till och är du inte nöjd på hur du blir behandlad av mig så är du välkommen att höra av dig till redaktionen.
Saxat från reglerna:
"På Vi Bilägare försöker vi så långt det är möjligt att följa den netetikett som är bruklig. Detta betyder att förutom de rent lagliga aspekterna med förtal, hot, hets mot folkgrupp, sexuell läggning etcetera nedan, så ställer vi krav på att du som medlem är TREVLIG och RESPEKTERAR andras åsikter. Du ska inte skapa och sprida uttalanden som är STÖTANDE eller KRÄNKANDE. Kort sagt; uppför dig som en vuxen människa och använd sunt förnuft"
Svar på Mäkinens fråga. Ja de bilar finns, har själv kört en sådan i 5000 mil. Ford Kuga. För några av er andra, trådarna störde mig inte alls. Däremot kan jag konstatera efter att bytt till ett annat bilmärke utan eluppvärmd framruta. AC:n är klart långsammare än en eluppvärmd framruta.
Samma erfarenhet att elrutan är betydligt snabbare och överlägsen i vissa extrem förhållanden ett par ggr per år.
Klart värt dom1800:- jag betalade.
Uppdaterat: 2018-01-08 18:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det kanske är olika beroende på modell, huruvida man behöver en vindruta med eluppvärmning. Funktionen hos ac'n kanske skiljer. Hustrun duschar alltid innan jobbet och sätter sig i bilen med blött hår, hämtar blöta barn på förskolan osv. och hon har aldrig klagat över att vindrutan immat igen. Jag har frågat henne specifikt (med denna tråden i minnet) men nej hon kan inte dra sig till minnes att det är ett problem.
Eller kan det vara så att hennes man byter kupefilter minst 2 ggr per år. Eller att han har för vana att blåsa rent ac-dräneringen med tryckluft, hålla vindrutans insida hyffsat ren osv. ;)
En Fordsäljare jag känner sa att elrutan stör mest i motljus och om man har glasögon. Då blir det som blänk i trådarna. Folk utan glasögon störs mindre av dom. Kan kanske stämma... Så har man glasögon kan det vara klokt undvika, eller testa åtminstone noggrannt innan köp, vilket är klokt även om man saknar glasögon.
Kommentarer
Alla Fordar verkar ha det otyget.
Ford är väl ett grundtips eftersom dom haft eluppvärmd vindruta länge. Men det finns säkert flera idag. Sen håller jag inte med Rikard - har haft 2 olika Fordar under typ 8 år eller nåt sånt med just uppvärmd vindruta och det var väldigt bra främst vintertid.
Ford Ecosport t.ex.
Fast t ex Kuga passar kanske bättre in på kravbilden - om den har uppvärmd vindruta. Sen beror det ju på vilken Verso-modell som är utgångspunkten när det gäller utrymme.
Volvo kan köpas med skiten.
Tror att den bara heter Verso. De behöver plats för tre barnstolar i olika storlekar.
Jag gillar rutor med värme. Hade det i min e-up.
Tror att det skiljer mycket hur man upplever det, jag sitter bara och tittar på trådarna, det stör mig oerhört.
Jag har aldrig störts av trådarna i Forden, de syns bara om man tittar väldigt noga.
På förra octavian hade jag det så det får man nog på vilken som helst mot ett påslag på 1800 vill jag minnas.
Det var guld värt vid många tillfällen.
Tyvärr kunde man inte välja det på 1,0an av någon anledning.
Och trådarna såg jag aldrig om jag nu inte riktigt ansträngde mig.
Har haft eluppvärmd vindruta på en VW Passat -10 och det fungerade mycket bra. Trådarna i rutan störde inget.
Jag har ytte-pytte-tunna trådar i vindrutan. Min hjärna har sorterat bort dem ur synfältet eftersom de inte tillför någon information. Det borde funka likadant för majoriteten. Finns inget spännande i att fokusera på tunna trådar - varken i vindrutan eller i bakrutan.
Kunde inte kombinera med HUD men saknar inte då det är bränslevärmare. Rutan tinar fort då när man förvärmer.
Vore bra med samma typ av framruta som på lok och motorvagnar där inga trådar finns och effekter mellan 500 - 3500 Watt, enda nackdelarna är priset och torra ögon vid långvarig användning.
Elvärme i rutor finns även för husets rutor vilket tar bort kallras.
Varför inte bränslevärmare istället för trådarna i rutan? Idag finns ju en hel uppsjö av bilar att välja på om man vill ha värmare och 4wd. Volvos dieslar har väl värmare som standard. Vw och Audi är också relativt vanligt. Köper man nyare än 15-16 så verkar även många bensinare ha värmare bland nämnda märken, men då verkar det kinkigare med 4wd.
Nu vet vi inte budget, men jag hade nog kikat på en xc70 eller en xc60. Gott utbud av bilar, välbeprövad konstruktion (2,4d) och okej andrahandsvärde. Gillar man inte dessa så har vi Golf Alltrack som är hyffsad rymlig och välutrustad till överkomligt pris. Passat med 190 dieseln och 4m och dsg. Lite modernare än Volvon..
Får man in tre barnstolar i en XC60? Det har jag svårt att tro.
Ibland vill man inte ha värme utan bara bli av med tillfällig kondens - t ex efter en träningsrunda.
Ja lika bra en sommar eller höst kväll.
Har ni inte ac i era bilar?
Bra fråga FXX.
Nja, då undrar jag om ni verkligen använt en eluppvärmd ruta när den främst behövs alltså under vintern. Jag saknar den funktionen som jag haft på några Fordar - och även dessa hade AC. Visst - har man "bensin-värmare" så är väl behovet mindre eller obefintligt men de bilar jag ägt under flertalet år har inte gått att få med originalmonterad bensinvärmare och eftermonterad har ju kostat "guld". Kan även tänka mig att den fungerar bra i viss väderlek och speciellt i samband med all fukt man själv genererar efter ett träningspass.
Det tycker jag AC råder bra bot på riktigt fort.
Jorå, men den är inte lika snabb och man måste ju se var man kör. ;-)
Okej......Min kompressor startar när motorn går igång. På min Ford som jag hade tog vindrutevärmaren betydligt längre tid på sig än när ac'n hade gjort jobbet. Nu hade jag förvisso dieselvärmare som gav värme ganska omgående efter jag tryckte på knappen, men okej.. vi har alla olika uppfattningar om detta påfund. Frågan är när nu Volvo tar typ 6900 för värmare i klimatpaket till bilarna, och VW har väl i princip samma prissättning, kommer då detta påfund ens att finnas kvar i tillvalslistorna. Jag kan tänka mig att ett vindrutebyte blir avsevärt dyrare också.
Ja eller bara en sån sak om man har 3 dalmatinrar i baksätet, men frågan är om ens effekten på trådarna räcker till? Det räcker ju med en blöt tax för att det ska bli imma på rutorna. Eller om man råkat vinterfiskat och ramlat i en isvak med overallen på sig, då är det gött att ha den där rutan.
Jag ska fundera vidare, nu blir det en starköl så det kanske kommer några bra synvinklar längre fram.
Jag har haft värme i vindrutan på en Ford, och tyckte det var mycket bra. Snabbare än elbakrutan, och definitivt snabbare än värmen i bilen. Hur många bilar får upp motortemperaturen på en minut?
Och inte stördes jag av trådarna heller.
Samma erfarenheter som mina, hultarn ! Och att jämföra med en bil som har "bensin-värmare" är ju högst irrelevant - om inte ens egen bil har det vilket inte är så vanligt för bilar upp till C-segmentet.
Kanske är det som jag ofta noterat i trafiken.
Minst 9 av 10 sitter o glor på marken framför sin egen bil, och då störs man inte an slingorna.
Men jag ser framåt, och när det är mörkt störs jag av att mötande bilars strålkastare är som stjärnor, likt en mycket sliten vindruta.
Tänk att folk har så svårt att svara på det man frågar om. Jag skiter fullständigt i om ni har synfel som stör när man har trådar i rutan eller tror att en AC kan inma av lika snabbt. De som vill ha funktionen har tre barn som inte alltid är snustorra när de har varit ute och lekt och ska nånstans.
Min uppfattning om bilar med AC är att de ibland immar igen mer initialt än om de inte har det, men numera säljs väl få bilar utan.
Så sant. Hyrbilen, en Focus slog igen rutan idag när vi kom upp på 1.800 meter, det var 2 grader och regnade på tvären.
ACn la gissningsvis av som den gör på vissa bilar under några grader.
På Madeira har Ford inte trådar i rutan, vi fick skå på full värme och all luft uppåt för att ta oss ner.
Ac lägger av på alla bilar vid x antal plusgrader.
Vw sharan finns med elvindruta och 4wd.
Det är konstigt hur olika man kan uppleva det. Jag kan inte påstå att jag störts av dessa små trådar, tvärtom har jag uppskattat dem mycket.
Och jag ser långt fram, för att se vad som händer och kan hända, i god tid.
Om man tittar på själva vindrutan kan man se trådarna (knappt), men så fort man flyttar blicken utanför bilen ser man (jag) dem inte.
Men jag håller med om sliten vindruta är en plåga.
Ska man vara noga, så är det förångaren som sitter inne i bilen... Men, strunt samma. Tyvärr är det så att en del bilar har fickor i systemet där vatten samlas, och orsakar lukt o fukt. Konstruktionsmiss, helt enkelt.
Oftast beror sådant på dålig dränering vid förångaren. Då får man restfukt som ligger kvar där. Har man generella problem med det så slå av AC en sisodär fem minuter innan ankomst så den får börja torka ur. Det minskar dessa tendenser. Likaså om man får problem med unken lukt.
Man kan också få en hel del skräp där om man saknar kupéfilter. Löv, björkflygplan med mera som soggar till sig.
Det är nog så att det är individuellt och att man måste prova. Jag blir oerhört störd av trådarna så jag kommer aldrig att köpa det.
Självklart har du rätt!
Jag är lite yr i mössan efter att dottern haft sin första kräkfest någonsin (3,5 år gammal så, vi har ju kalrat oss bra!) under större delen av natten i går och när vi sedan började tvätta vårat Mount Everest av kräktvätt så havererade tvättmaskinen så blev en bråd eftermiddag i går att fixa en ny. Femte tvätten på G på ett dygn nu, och dessutom byte av tvättmaskin. Det där med att sova, det kommer i ett after life tror jag =)
Ibland är det skönt att fly undan verkligheten hit och till YouTube en stund.
Har haft precis samma tankar i denna tråd ! Det känns som att vissa här inte accepterar att man kan ha andra behov/krav än dom själva !
Vi tar det i en ny tråd.
Audi? Vilken modell får man in tre barnstolar i? Q7?
Nix Anders, A4 går inte!
Inte om man vill ha in barnen också.
De andra som du föreslår har jag inte provat, men jag skulle också undvika A5 och A6, det finns bättre alternativ.
Håller med nisse. A4 fungerar inte att ha tre stolar i inklusive barn.. Knappt man kan ha en barnstol i baksätet och kunna sitta som en normal person fram..
I den V90 jag har idag finns det helt klart mer plats men med två framåtvända barnstolar (cybex Q3 fix plus) så blir det, till och med där extremt svårt att få in en person i mitten.
Varför skriver du att nisse inte har koll Anders? Skriver han själv att han inte har erfarenhet av A4?
Säger det igen. Tona ner din attityd här om du planerat att vara kvar här en stund.
Svar på Mäkinens fråga. Ja de bilar finns, har själv kört en sådan i 5000 mil. Ford Kuga. För några av er andra, trådarna störde mig inte alls. Däremot kan jag konstatera efter att bytt till ett annat bilmärke utan eluppvärmd framruta. AC:n är klart långsammare än en eluppvärmd framruta.
Håller till stor del med Deeds - det är faktiskt inte nödvändigt att gång på gång vara provocerande i sina inlägg.
Anders.J. skrev:
"Konstigt att vi hade en A4 som det inte var några problem med. Visst får du bestämma, men nu var det ju inte du som skulle ha bilen heller......... Du ville ha tips, har fått det, ratat trots att du inte har någon aning eller koll... Over and out."
I de flesta inlägg du skriver så¨är du antingen otrevlig eller kaxig. Extremt onödigt och inget som vi behöver ha här på ViB.
Läs reglerna en gång till och är du inte nöjd på hur du blir behandlad av mig så är du välkommen att höra av dig till redaktionen.
Saxat från reglerna:
"På Vi Bilägare försöker vi så långt det är möjligt att följa den netetikett som är bruklig. Detta betyder att förutom de rent lagliga aspekterna med förtal, hot, hets mot folkgrupp, sexuell läggning etcetera nedan, så ställer vi krav på att du som medlem är TREVLIG och RESPEKTERAR andras åsikter. Du ska inte skapa och sprida uttalanden som är STÖTANDE eller KRÄNKANDE. Kort sagt; uppför dig som en vuxen människa och använd sunt förnuft"
Samma erfarenhet att elrutan är betydligt snabbare och överlägsen i vissa extrem förhållanden ett par ggr per år.
Klart värt dom1800:- jag betalade.
Det kanske är olika beroende på modell, huruvida man behöver en vindruta med eluppvärmning. Funktionen hos ac'n kanske skiljer. Hustrun duschar alltid innan jobbet och sätter sig i bilen med blött hår, hämtar blöta barn på förskolan osv. och hon har aldrig klagat över att vindrutan immat igen. Jag har frågat henne specifikt (med denna tråden i minnet) men nej hon kan inte dra sig till minnes att det är ett problem.
Eller kan det vara så att hennes man byter kupefilter minst 2 ggr per år. Eller att han har för vana att blåsa rent ac-dräneringen med tryckluft, hålla vindrutans insida hyffsat ren osv. ;)
En Fordsäljare jag känner sa att elrutan stör mest i motljus och om man har glasögon. Då blir det som blänk i trådarna. Folk utan glasögon störs mindre av dom. Kan kanske stämma... Så har man glasögon kan det vara klokt undvika, eller testa åtminstone noggrannt innan köp, vilket är klokt även om man saknar glasögon.
Har haft glasögon under en massa år men uppskattar ändå bilar med el-framruta så det är nog väldigt personligt.
Har just varit ute och provat en Kuga, men hur noga jag än kollade såg jag inga trådar, men det var ju ingen sol precis!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.