Har nyss bytt jobb och fick liite långt till jobbet. Har ganska exakt 9 mil enkel väg så det blir 18 mil om dagen. Nu håller jag inte det så farligt då jag gillar att köra bil. Men det är ju dock inte helt gratis då man har en bil som inte är så snål på dropparna. Då är ju frågan vad ska man ha istället?
Behöver en bil där man iallafall får in 5 personer för en kortare tur ibland (2 vuxna en tonåring och två småbarn.
Suvar och minibussar går bort.
Automat och awd är inga måsten men kan ju vara trevligt att ha.
Bilen bör dock ha hyfsad markfrigång då jag bor i norra Norrland och vi får tidvis rejält med snö.
Har en budget på upp till 400 tkr men den får ju gärna bli lite billigare.
Förslag?
Bra bil för långpendling
Uppdaterat: 2018-02-12 18:36
Kommentarer
V90 D3 AWD kanske kan passa om herrn gillar Volvo. Klippstabil på väg och riktigt pålitlig i vintermiljö!
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=d3+awd&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&fu=&gb=&ca=15&is=1&l=0&md=th&sp=1&cp=&cb=41&cbl1=24
Kan ett alternativ vara en andrabil anpassad för just dina långkörningar? Om det inte så ofta behöver åkas med alla så kanske den ni har nu fungerar som exempel för det.
Kanske en lite begagnad elhybridvariant med lång räckvidd, om du kan ladda på jobbet?
Kanske till och med en begagnad Tesla?
https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla-model-s-p85-performance-1-ag-2013-sedan-4410467
Om du räknar på att du sparar åtminstone 150-200 kr bränsle per dag. Typ 30-50.000 per år, bara på jobbresorna.
X, bra tänkt, det är riktigt billiga mil i bränslekostnader.
Det var 1 miljoner kr för en ny bil. Nu är det halv miljon när bilen är 3 år gammal och gått 4400 mil. Körd 1500 mil/år.
Ungefär 14.500 kr varje månader värdeminskning.
Men jag talade inte om en ny utan om en begagnad. Nu är ju tappet gjort, eller hur?
Även en annan bil som det pratas om tappar, och vem som tappar mest kan bara framtiden sia om.
Kollega på jobbet skaffade en Tesla. Han har väl, vad kan det vara... 8 mil kanske enkel väg? Just för att det blir så enormt mycket billigare bränslekostnad!
Ni i norr har ju dessutom lite rabatt på elpriset titt som tätt. =)
Volkswagen Golf alltrack diesel.
Fullt tillräckligt stor och trevligare än Passaten tycker jag. Bekvämare säten
V90CC har samma frigång som XC70 som exempel.
Sedan är frågan om man behöver de extra centimetrarna eller inte. Vad jag förstått så har ni nog bättre plogning uppe hos er än vad som förekommer i de sydligare trakterna av landet...
Fördelen 90 mot 70 är säkerhetsaspekten. Mycket bättre system för aktiv säkerhet i 90 med Citysafety generation 3. Bland annat large animal detection.
En Tesla kan vara ett mycket bra alternativ för en långpendlare. Dock så är den länkade Teslan en USA-specad flyttgodsbil, vilket innebär att den inte fungerar i Teslas Superchargers i Europa. Likaså fungerar inte navigeringen samt Internet. Om man kan acceptera dessa saker så är det nog en ok bil, men förmodligen väldigt svårsåld jämfört med Teslas där "gratis" Supercharger ingår.
Kanske en 3 serie GT? Mycket rymlig i baksätet och 17 cm markfrigång. Finns även med 4-hjulsdrift.
Många bra alternativ där. Måste nog ut och provköra lite den närmsta tiden. V90 D3 awd står nog först på listan att provköras. Men även passat och golf funkar ju.
Tesla är ju en sjukt intressant bil, men den går bort av flera skäl. Framförallt så finns inget Tesla servicecenter inom rimligt avstånd. Sen så är jag lite skeptisk att köpa en begagnad Tesla än så länge.
Skulle vara intressant med en ren elbil eller en hybrid. Är lite nyfiken på Kia Optima laddhybrid. Frågan är vara hur bra den är som vinterbil? Passat GTE går bort pga att den vägrar starta när det blir -30 vilket ju händer här nån gång då och då. Nån som använt Optiman i riktiga vinterförhållanden.
Angående KIA Optima PHEV så långtestas den nu av ViB. Kan vara värt att följa det testet om du är intresserad.. det är en schysst bil helt enkelt.
Fast just Optima laddhybrid finns det ju 2 st av bland skribenterna här så lite erfarenheter om den bilen bör finnas nära till hands....
Är det verkligen sant att Passat GTE inte startar när det är -30 grader ?
Jag kunde ha föreslagit Hyundai IONIQ Electric för dig, men 18 mil är lite i tajtaste laget om vintern... 15-16 mil är realistiskt vintertid. Om du inte kan ladda på arbetsplatsen förstås.
Nya BMW 5-serien?
Jag kör Optima PHEV, men eftersom jag bor i Mälardalen har jag inte testat i rejäl kyla. -14 är det värsta jag haft hittills och då funkade den.
Grannen har en Passat GTE och den tvärvägrade att starta när det var -30 och den stått ute med motorvärmare. Han fick veta av sen återförsäljaren att det är en säkerhetsfunktioner för att skydda batteriet. Han var ju inte direkt jättenöjd med den ”säkerhetsfunktionen”. Det går dock bra att starta en varm bil och åka ut i kylan.
KIA:n är som sagt intressant. Den börjar ju bli rätt vanlig så det kommer ju antagligen komma fram vad den har för vinteregenskaper. Intressant är ju också vad den har för förbrukning när batteriet är helt urladdat och går på ren bensindrift.
Har kikat på Ioniqen men precis som du skriver Grosser så är räckvidden lite för kort för att jag ska känna mig trygg på vintern då jag tyvärr inte har laddning på jobbet.
Fast om en laddhybrid vill skydda batteriet i sträng kyla, trots att den bilen också har en förbränningsmotor, så hur skall då en elbil fungera i sträng kyla ? Knappast bättre i alla fall... Det går inte att programmera om Passaten så att den bara går på förbränningsmotorn när det är så extrem kyla ? Och om Kia är lika mån om batteriet som VW tycks vara så lär väl inte heller den fungera i dessa temperaturer - såvida man inte kopplar bort eldriften helt.
Vill minnas att Junkers skrev nåt om "långfärds-förbrukningen" i sin Optima PHEV häromdagen och den var överraskande låg i mina ögon.
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160511/volkswagen-passat-gte-och-golf-gte-stoter-pa-patrull-i-svenskt-vinterklimat/
Nä, det känns ju som en väldigt dålig lösning. Han nämnde nåt om att Passaten alltid startar på eldrift och att det hängde ihop med det på nåt sätt.
Jag får ta och leta reda på Junkers inlägg då. Sen tror jag att jag ska låna hem en bil och pröva helt enkelt.
En till intressant läsning. Här har man testat ett par laddhybrider i varmstart och efter att ha kylts ner.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/RMm4W/supermiljobilarna-som-tappar-i-vinterkyla
X - utan att på nåt sätt vara påläst så har jag ändå för mig att VW gjort nån förändring när det gäller kallstarts-problemen på Golf/Passat GTE. Nån annan här kanske har bättre/senare info.
Antagligen den kända mjukvarubuggen som fixats för ett bra tag sedan.
Kollegans tesla har aldrig haft bekymmer, på flera år. Tesla-Bjørn verkar inte heller ha nämnvärda problem på den fronten.
Ursäkta OT. Det är som regel inga problem med en batteribil i svensk normalvinter. Jag har läst flera rapporter från IONIQ EV-ägare i Luleå/Norrbotten som inte har några bekymmer med att köra bilen i -30. Det som kan hända om man inte har en elbil inkopplad när det är snorkallt/normalvinter är att batterierna inte förvärms till en rimlig temperatur. Då KAN det hända att man får begränsat effektuttag ur batteriet av BMS.
I fallet från bilden ovan hade det varit -33 på morgonen och bilen inte varit inkopplad. Tesla tror jag till och med konditionerar batteripacken offgrid.
Vi läser ju här ibland på forumet då dieselbrännare inte heller fungerar bra eller lämnar någon värme vid -30.
Har dock lite svårt att se att det skulle vara så besvärligt att åka laddhybrid i just Hammarstrands-området . Är inte helt bortkommen när det gäller det området eftersom jag är uppväxt där och besöker det lite då och då. Visst - de dagar det är riktigt kallt är säkert inte optimala men så många dagar varje vinter brukar det inte vara. När det sen blir aningen varmare väderlek så ger ju laddhybriden samma fördelar där som på andra platser i landet. Och det blir längre och längre emellan bensinmackarna ute på landsbygden så att kunna tanka vid husknuten för de vardagliga bilturerna borde bli mera och mera attraktivt.
Det verkar vara en sjuhelsikes skillnad på batteribilar och batterihybrider helt enkelt, åtminstone vad gäller hur de hanterar kyla.
Diesel vet jag inte om jag hade rekommenderat. De gånger jag varit i Vemdalen mm, och det varit -30 grader så min väns V70 (2008) aldrig blivit varm inuti bilen, inte ens efter flera mil. Antar att dieseln är för effektiv och väldigt lite spill värme genereras.Annars är Volvo och SAAB bra vinterbilar då de utvecklats för detta en gång i tiden. Nyare Volvo vet jag inte mycket om, hur bra de är numera?
Fast även om en plugin-hybrid som Optima skulle gå på förbränningsmotorn hela tiden några dagar under vintern så är den ju definitivt inte värdelös för det utan resten av året ger den ju klara fördelar. Sen finns det ju definitivt en stor skillnad mellan plugin-hybrider och elbilar där den ena är en kompromiss och den andra är byggd för att bara drivas elektriskt. Men batterierna i sig har ju samma svagheter vid väldigt låg yttertemperatur. Jag skulle inte ha nåt emot att "min" eventuella plugin-hybrid skulle "spara" batterierna vid väldigt kall väderlek bara möjligheten skulle finnas att i så fall köra på förbränningsmotorn och inte att bilen skulle vägra att gå igång.
Alfister har inte heller några problem med sina Alfa Romeos ... ;)
Så länge laddkabeln är ansluten till Teslan så är det så klart inget problem. Lämna den stående utan laddkabel i sträng kyla så blir situationen något helt annat ...
Stoor - visst, med dagliga körsträckor på minst 18 mil och kanske utan möjlighet att ladda på jobbet så är säkert en bensindriven, större plugin-hybrid inte optimal - det köper jag. Men den drar nog inte mera än en en motsvarande bensindriven bil men han får nog inte heller så stor effekt av att det är en plugin-hybrid - i alla fall inte vintertid. Men OM han kan ladda på jobbet så borde han rimligen kunna åka elektriskt nästan halva sträckan under en tämligen stor del av året trots allt - i alla fall om han håller sig till hastighetsbegränsningarna eller helst lite under för att köra "batteri-ekonomiskt". Man skall nog inte döma ut biltypen helt för att den inte fungerar optimalt 3--4 månader under året. Året består som sagt av ytterligare 8--9 månader.
Jag skulle säga att det är elbilen som är kompromissen. Åtminstone vad gäller funktion för konsumenten.
Med en PHEV har du alla elbilens fördelar var gäller nollutsläpp i stadsmiljö, samtidigt som du inte har någon av dess nackdelar vad gäller höga inköpspriser, begränsad räckvidd och långa laddtider.
Swemba - med kompromiss avsåg jag att det är en konstruktionsmässig kompromiss - inte en funktionell kompromiss för kunden. Däremot är ju konstruktionen mera komplicerad eftersom den innehåller två olika drivlinor vilket borde innebära högre underhållskostnader än för en "ren" elbil - kan man tycka i alla fall...
Jag tror ju att den optimala bilen för de flesta vore senaste varianten av en London-taxi. Ett enkelt test av Fully Charged här
https://youtu.be/qOxnJQP2_0E
När jag kör motorväg med min Optima i laglig hastighet enligt GPS brukar jag hamna kring 0,6 liter/mil på färddatorn när batteriet är tömt. Det har varit några körningar mellan städerna i landet, Stockholm, Göteborg, Örnsköldsvik och Malmö exempelvis.
Totalt är min förbrukning 0,29 numera på 3600 mil.
@L.Mäkinen. Den drivlinan lär bli verklighet i kommande Volvo-modeller. Oklart dock vilken plattform som LEVC bygger på.
Hur lång tid tar det då?
Bara bilen startar även när det är ordentligt kallt (och man har i motorvärmaren) så är jag nöjd. Jag kan leva med kort batteriräckvidd några dagar per år. Säg att en vanlig vinterdag kan man köra KIA:n 3 mil på batteri och resten på bensin. Om då bilen drar 0,6l/mil på ren bensindrift så betyder det en total snittförbrukning på ca 0,5l/mil över hela resan. Det kan jag tycka är godtagbart. Men det kan ju hända att det ändå blir billigare med en diesel om man utgår från dagens förutsättningar med priser och skatter.
Jag kör 50 km enkel resa när jag ska till kontoret. Nu när det har varit mellan 0 och -10°C har bensinmotorn i KIAn gått så gott som hela tiden för att ge värme till de åkande. Större delen av resan drivs den framåt av elmotorn enligt displayen i bilen. Då har jag en snittförbrukning på 0,3-0,35 ungefär. Skulle man ha bilen i ett varmt garage skulle man antagligen inte förbruka lika mycket bensin förrän det blivit kallare i bilen. Stänger man av värmen inne i bilen går inte bensinmotorn, men jag är säljare och inte fakir.
Är det bara jag som inte fattar varför man behöver släpa 2 ton plåt fram o tillbaka till jobbet ??
V90 diesel har i flera fall nu visat sig dra onödigt mycket bränsle, ja menar en 2 liters diesel ska gå på 0,5, inte 0,7.
För pengarna får man en mindre premium kärra med lull lull och 4wd, alla bilar utom de minsta rymmer 3 vuxna och 2 barn.
Själv skulle jag spanat på en BMW vars dieselmotorer är erkänt snåla, men det finns säkert många andra alternativ.
Rikard: jo, det är sant. Egentligen behöver vi inte så stora och tunga bilar, tittar man på hur många som färdas i bilarna idag, så ligger snittet säkert inte över 1,5 person.
Då skulle en kompakt bil funka utmärkt. Idag är de tysta och bekväma, inte som t.ex. Golf och Kadett var på 70-talet.
De är ju också säkra, även om de förlorar mot en 2-tons bil.
Jo, det är sant. Men i kön på Drottningholmsvägen har man inte mycket glädje av viltskyddet...
Konstigt nog är bilbeståndet nått helt annat i Norrland än Stockholm. Jag pendlade 10 mil i lappland förra veckan, det är mycket äldre bilar, många små japaner som kommer farande i 120 på skrapad is, bilmodeller som är utrotade o storstan.
Få där verkar tänka på älgar.
Bor man där det är riktigt kallt ibland bör man ha en bil med ett startbatteri som lämnar minst 25 kW och en startmotor som har ännu högre effekt vilket gör bilen lättstartad oavsett hur kallt det är ute vilket betyder hybridbilar som har bra värme och är bränslesnåla. I sista filmen ser man att batteriets laddningsgrad sjunker bara 1% efter starten av bilen.
https://m.youtube.com/watch?v=68Joq08II6c
https://youtu.be/kO5wxvw3A24
https://youtu.be/fvTgKWk987g
Volvo vet jag inte om jag skulle välja efter att fått åka och Hjälpstarta en XC 90 twinengine ett antal gånger då den laddas ur redan i varmgaraget och då är man säker från älgkrockar.
Tesla får man inte lämna någon längre tid i kyla då batteriet förlorar laddning vilket kan förstöra hela batteriet. Har batteriet i en Tesla låg laddning så går det inte att använda värmen i bilen som drar mycket ström och återladdning fungerar inte heller när batteriet är för kallt vilket begränsar körsträckan än mer. Tesla som laddas vid låg temperatur i batteriet måste först värmas med värmesystemet i batteriet för att kunna laddas och snabbladdas vilket tar tid.
Vad är en längre tid?
2.5 - 3 mil kan man förvänta sig i Mars som körsträcka på bara el och 6 L / 100 km diesel utan elhjälp enligt gröna bilister. http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6
V60 plug in hybrid känns inte aktuell då den börjar ha några år på nacken och det har hunnit hända endel sen den lanserades. Men däremot ska det bli intressant att se vad nya V60 har att erbjuda när den visas. Jag hoppas ju att den kommer som laddhybrid redan från start och dessutom med ett ”humant” pris. Men jag tror ju tyvärr att den kommer liggande för högt i pris.
Har nog snarare med inkomstläget att göra.
Beroende på hur laddat batteriet är så kan det vid låg laddningsgrad röra sig om några dagar vid kall väderlek. https://youtu.be/mw7Ua1Q1EYc
Och inte vill man komma till långtidsparkeringen vid Arlanda och inte ha möjlighet att avfrosta rutorna. Även om man lyckas köra till en snabbladdare som på sommaren klarar att ladda bilen på 30 minuter kan på vintern behöva 90 minuter för att ladda bilen med kallt batteri.
En ny Tesla med 85 kWh jättebatteri får på vintern 40 % kortare körsträcka på vintern och som sämst 57 % kortare körsträcka enligt den här nogranna ägaren.
https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/
Samtidigt så visar ju Tesla-Björn på det enkla faktum att lämnar man den med vettig laddningsgrad så är det inget problem.
Han var borta i 27 dagar vintertid (kallgarage) och den tappade, vad sade han nu? 20% tror jag det var har jag för mig.
Dessutom finns ju snabbladdare på allt fler viktiga punkter så har du långt till Nödlanda så passa på att trycka i lite extra medan du käkar på någon lämplig plats på vägen om det är så på gränsfall, eller parkera på elbilsplatser (flygplatsen har just nu 130 egna platser för detta och fler kommer - hur Benstockens parkering har vet jag inte dock).
I grafen där ser man ju att det spretar väldigt även under samma temperatur (fler mätpunkter skulle med andra ord behövas), plus det faktum att det inte är så jättestor skillnad mellan nollgradigt och -15.
Kollegan på jobbet säger samma sak. Det är inte något jätteskillnad beroende på utetemperatur, även omd et såklart är lite förhöjd förbrukning vintertid. Det som drar mest är hur underlaget är, precis som för förbränningsbilar. Snö, mycket regn e.t.c.
Sedan jämför han ju med rated, inte faktiskt förbrukning sommartid.
Lite som att du jämför din bil vintertid med tillverkarens förbrukningsmått.
Skulle han jämföra med sin normala förbrukning sommartid med den vintertid skulle skillnaden vara mindre. Och förvärmer du bilen och batterierna via laddningen hemma så blir det ännu mindre skillnad.
För oinsatta kan det kanske vara användbart att känna till att Saab 9000 inte lämpar sig för vlitkrockar över stötfångarhöjd eller krockar i högre hastigheter än 50 km/t överhuvudtaget, alldeles för mjuk, myten säger ju att den är fantastisk, men har man sett massor av krockade 9000 platta som pannkakor och pulvriserade till konfetti med tråkig utgång för passagerarna, inser man att myten pratar strunt.
Och V70 är absolut inte fantastisk, man kanske klarar sig om man har tur, men mer är det inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.