Vi Bilägares forum

Bör man satsa på en elbil?

Bör man satsa på en elbil?

Hej!

Jag funderar på att köpa en gammal Tesla och undrar ifall detta verkligen är ett smart köp från en ekonomisk synvinkel?

Tack på förhand.

Uppdaterat: 2019-08-18 17:32

Kommentarer

Det är ju helt beroende på vad du jämför med?!

De har ju hållt andrahandsvärdet väldigt bra och köper du en som tappat en hel del redan så lär ju tapptakten avta ännu mer.

Hur gammal och hur många mil tänker du?

Tänk på att du väljer ett ex med efterfrågad utrustning, då det i början såldes en del som saknar t.ex. stolsvärme m.m. De anar jag är lite mindre eftertraktade.

Men köper du en riktigt fån lågmilare med all utrustning har du ju en bil med låga driftskostnader och prestanda som en sportbil för ett i fortsättningen lågt värdetapp vad jag tror.

Sen har säten, materialval, detaljkvalitet, hårdvara m.m. blivit bättre efter hand så ju äldre desto mindre såna förbättringar.

Uppdaterat: 2019-08-18 17:39

Sen kostar ju en ny Model 3 SR+ som en 4-5 år gammal Model S så behöver du inte utrymmena i en S är ju det helt klart ett smartare val.

Uppdaterat: 2019-08-18 17:41

Se upp med en del barnsjukdomar som kan bli dyrt i model s.

Tex flashminne som ger upp efter 4-5 år i huvuddatorkortet, kostar bara sisådär 40000:-

Uppdaterat: 2019-08-18 18:12

Vilka garantier lämnar Tesla ?

Uppdaterat: 2019-08-18 18:13

Här är förresten en artikel om det:

https://www.thedrive.com/news/27945/a-single-component-can-brick-older-teslas-and-tesla-wont-fix-it

Det finns datanissar i USA som lagar korten men det är inte enkelt och billigt.

Man har alltså lött fast flashminne på det största datakortet i bilen, detta minne används bland annat till loggar och det skrivs mycket.

Ett flashminne har som bekant en begränsad livslängd för antal skrivningar så detta är två dumheter i ett, loggarna skulle inte skett mot ett flashminne och flashminnet borde inte varit fast monterat.

Det ironiska är att samma kort har en plats för löstagbart SD-kort (flashminne).

Tesla model 3 har dessvärre samma tokiga lösning men det kommer ta längre tid innan fel uppstår där eftersom minnet är betydligt större och nyare flashminnen är betydligt bättre.

Priset jag sett i USA för nytt kort är runt 40000:- så här är väl det ca 60000:-

Uppdaterat: 2019-08-18 18:33
Pi skrev:

Vilka garantier lämnar Tesla ?

4 år eller 8000 mils nybilsgaranti samt 8 år utan milbegränsning på batteriet är det på min.

Uppdaterat: 2019-08-18 19:46
junkers skrev:

Se upp med en del barnsjukdomar som kan bli dyrt i model s.

Tex flashminne som ger upp efter 4-5 år i huvuddatorkortet, kostar bara sisådär 40000:-

Det där har jag faktiskt inte hört talas om en enda bil här i Sverige som drabbats av, men visst de är ju bara 6 år de äldsta bilarna nu så det kanske kommer på löpande band snart.

Men helt klart en dum lösning än att ha det separerat.

Men överlag har ju Teslorna helt klart visat sig vara väldigt driftsäkra. TS kan ju googla på Tesla och Taxi så finns det en del att läsa med.

Men som jag skrev tidigare, samma prislapp på en ny Model 3 SR+ som en 4 år gammal S, så behöver man inte de större utrymmena eller vill ha en Performance som drar från det mesta så är det ju helt klart en smartare affär.

Uppdaterat: 2019-08-18 19:50

Klart att grabben ska ha elbil!

Första årsmodellen av MS i Sverige var ett fåtal 2013, sen desto fler 2015 och 2015. Känns väl rätt otroligt att många av de ca 1500 i första generationen skulle vara drabbade av det. Bästa är väl att egentligen leta efter en facelift 2016+.

Men som sagt med premium följer premiumpriser. Mycket småfel har ju åtgärdats löpande på de modeller som finns i landet.

Uppdaterat: 2019-08-18 20:34
Power to the people
Stoor skrev:

Såklart att du ska köpa en Tesla! Min bror bytte från bensinbil till en ny Tesla modell X i våras och har kört nästan 2 000 mil med den och njuter av tystnaden och de låga driftkostnaderna varje dag. Om han saknar sin bensinfossilbil?

- Inte ett dugg!

Tystnaden? Det jag hört från mina Norska kollegor är att det är ganska så mycket oljud bland annat från däcken när man kommer upp i landsvägsfart med dom.

Men så klart kör man sakta så går det väl tyst. Men annars inte alls.

Uppdaterat: 2019-08-18 22:25

Har åkt Model S i ett tidigare utförande och den var inte speciellt tyst, sen även M3 och inte heller den var utpräglat tystgående. Men det är väl som vanligt däcken i kombination med vår svenska asfalt som är den största boven i dramat.

Uppdaterat: 2019-08-18 22:29

Min Model S är betydligt tystare än min V90 jag hade innan.

Jag körde 100 mil i ett svep med bara 2 laddpauser härom dagen och kom fram helt opåverkad i huvudet. Brukar alltid infinna sig en viss trötthet i huvudet annars när jag kört samma. Tänkte efteråt om det kan vara nån frekvens motorljudet gett som man blivit trött i hjärnan av men nu slipper i elbilen....

Alla jag känner/vet om som gått över till elbil säger att de absolut inte vill gå tillbaks till fossilt. Och jag håller med! Kört 2400 mil nu på 5 månader och blir bara nöjdare o nöjdare.

Vill ha en cab som andrabil igen men drar mig för då blir det med sån där jobbig motor som låter....

Uppdaterat: 2019-08-18 22:38

Inget fel i elbilar Henrik men att dom skulle vara avsevärt tystare "inombords" - nja .... Dagens förbränningsmotordrivna bilar har ju ofta rätt väl isolerat motorljud så det är knappast problemet.

Uppdaterat: 2019-08-18 22:40

Pi, jag vet att du är en negativ tråkug bitter nymodernighetshatare, det har du visat gång på gång i olika trådar här....

Om jag som kört 12.000 mil i min V90 och nu 2400 mil i Model S säger att Teslan är betydligt tystare så är det väl så, eller menar du att min hörsel vid bytet blev så mycket sämre?! Vissa saker, hur man upplever ljud, frekvenser m.m. tar mer än en provkörning för att uppleva. Som jag skrev, jag är betydligt mycket mindre påverkad i hjärnan av längre körningar nu.

Uppdaterat: 2019-08-18 22:51

Rätt isolerat ljud ja det stämmer men inte såpass mycket isolerat att det skulle gå under en Tesla. Tror nog rätt fräscht inte det.

Tesla fixa fram en stor kombi nu, inte likvagn iaf

Uppdaterat: 2019-08-19 06:34

Henrik - personliga påhopp tycker jag inte hör hemma här ! Men när du nu är igång med sådana så får jag väl kvittera med att du har väldigt svårt att ta att andra kan tycka olika än vad du gör. Dessutom är du så fel ute som man kan vara - har alltid varit mycket intresserad av ny teknik och jobbat med sådan i mitt yrkesliv MEN jag kan också tänka själv och inse att allt nytt kanske inte jämt är bra även om mycket givetvis är det.

Uppdaterat: 2019-08-19 09:22
Rogge skrev:

Hej!

Jag funderar på att köpa en gammal Tesla och undrar ifall detta verkligen är ett smart köp från en ekonomisk synvinkel?

Tack på förhand.

Tycker inte det är smart ur en ekonomisk synvinkel. Dyr bil som tappar ca 300 000kr på tre år. Ganska mycket pengar. Men om pengar inte är ett problem då är det ju en ascool bil!

Uppdaterat: 2019-08-19 09:38

flat7,

Var får du dina siffror ifrån? Begagnade Tesla Model S finns från 400 000 kr och jag har enormt svårt att se att de skulle tappa 300 kkr i värde på kommande tre år om de inte råkar gå sönder.

Uppdaterat: 2019-08-19 09:44
Henrik M skrev:

Pi, jag vet att du är en negativ tråkug bitter nymodernighetshatare, det har du visat gång på gång i olika trådar här....

Om jag som kört 12.000 mil i min V90 och nu 2400 mil i Model S säger att Teslan är betydligt tystare så är det väl så, eller menar du att min hörsel vid bytet blev så mycket sämre?! Vissa saker, hur man upplever ljud, frekvenser m.m. tar mer än en provkörning för att uppleva. Som jag skrev, jag är betydligt mycket mindre påverkad i hjärnan av längre körningar nu.

Ja det vore väl tusan inte en sedan inte en sedanbil för dubbla priset skulle vara tystare än en V90 med rasslande oljebrännare. VEA dieslarna är ju allt annat än tysta.

Men Modell 3 är det många som är missnöjda med ljudnivån. Läste en kommentar om en som ansåg att hans Octavia som han bytte in var betydligt tystare än nya Teslan.

Uppdaterat: 2019-08-19 10:08
L. Mäkinen skrev:

flat7,

Var får du dina siffror ifrån? Begagnade Tesla Model S finns från 400 000 kr och jag har enormt svårt att se att de skulle tappa 300 kkr i värde på kommande tre år om de inte råkar gå sönder.

Det blir intressant när batteribyte blir aktuellt, hur mycket kostar det? Kan vara bra att ta med i kalkylen vid köp av gammal elbil?

Jag kollade på blocket på årsmodell 2016 och de ligger runt 600tkr+ så därav min slutsats. När de är äldre så tappar de såklart mindre jag feltolkade TS litegranna när denne sa att den vill köpa en äldre Tesla, ledsen för det.

Uppdaterat: 2019-08-19 10:18

Intressant att det i Norge finns firmor som specialiserat sig på att ljuddämpa Tesla S och X. Borde ju vara helt bortkastat om dom är så tysta i kupén......

https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-x

Uppdaterat: 2019-08-19 10:19
Guran skrev:

Henrik M wrote:Pi, jag vet att du är en negativ tråkug bitter nymodernighetshatare, det har du visat gång på gång i olika trådar här....

Om jag som kört 12.000 mil i min V90 och nu 2400 mil i Model S säger att Teslan är betydligt tystare så är det väl så, eller menar du att min hörsel vid bytet blev så mycket sämre?! Vissa saker, hur man upplever ljud, frekvenser m.m. tar mer än en provkörning för att uppleva. Som jag skrev, jag är betydligt mycket mindre påverkad i hjärnan av längre körningar nu.

Ja det vore väl tusan inte en sedan inte en sedanbil för dubbla priset skulle vara tystare än en V90 med rasslande oljebrännare. VEA dieslarna är ju allt annat än tysta.

Men Modell 3 är det många som är missnöjda med ljudnivån. Läste en kommentar om en som ansåg att hans Octavia som han bytte in var betydligt tystare än nya Teslan.

Stämmer säkert, min Golf var mycket tystare än den TM3 jag provkörde. Den hade iof 20” med hyfsat breda däck.

Uppdaterat: 2019-08-19 10:26

När jag testade Tesla 3 frågade jag om de hade en demo med vettigare hjul på eftersom det lät väl mycket från dem. Det var dock en Performance så det var de hjulen som gällde.

https://insideevs.com/news/365748/video-how-to-tesla-model-3-door-seals/

Jag uppfattar det som stor skillnad i bullernivå på olika årsmodeller av Model S. Antar att det hänger ihop med att de lärt sig montera ihop bilarna ordentligt så att lister tätar som de ska.

Uppdaterat: 2019-08-19 10:45
Guran skrev:

Intressant att det i Norge finns firmor som specialiserat sig på att ljuddämpa Tesla S och X. Borde ju vara helt bortkastat om dom är så tysta i kupén......

https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-x

Alla bilar kan bli tystare.....jag skrev inte att de är tysta som en S-klass eller Bentley. Jag skrev att Min Model S av nyare modell är betydligt tystare än min V90 var.

Uppdaterat: 2019-08-19 11:08
Guran skrev:

Ja det vore väl tusan inte en sedan inte en sedanbil för dubbla priset skulle vara tystare än en V90 med rasslande oljebrännare. VEA dieslarna är ju allt annat än tysta.

Men Modell 3 är det många som är missnöjda med ljudnivån. Läste en kommentar om en som ansåg att hans Octavia som han bytte in var betydligt tystare än nya Teslan.

Model S är en halvkombi, ingen sedan så lika öppen mer eller mindre mellan bagage och kupé som V90.

Kan även då om du tror det hänger på VEA säga att den även är tystare än den E-klass jag lånade hem innan bytet.

Det roliga är att många som bytt till eller provkört Model 3, och då ofta Performance då det var den enda de hade som Demo först, tycker att det är mycket däcksljud mot den bil de har/hade. Men jämför då med en bil kanske med 16-18 tum mot en med 20.......jämför rätt nångång snälla medmänniskor!! En golf/Octavta med 20-tum har minst lika mycket vägljud som en Model 3 är jag nästan säker på.....

Men ja, tidigare Model S och X lät betydligt mer, och ja, Model 3 kunde självklart gärna vart tystare. Men nej, Teslorna du köper idag är inte högljudda bilar, däremot tänker man på ljuden på ett annat sätt då vibrationer och motorljud saknas så blir det en annan upplevelse. Men som sagt, avsaknaden av motorljudet verkar göra att man håller sig betydligt piggare.

Uppdaterat: 2019-08-19 11:14
Pi skrev:

Henrik - personliga påhopp tycker jag inte hör hemma här ! Men när du nu är igång med sådana så får jag väl kvittera med att du har väldigt svårt att ta att andra kan tycka olika än vad du gör. Dessutom är du så fel ute som man kan vara - har alltid varit mycket intresserad av ny teknik och jobbat med sådan i mitt yrkesliv MEN jag kan också tänka själv och inse att allt nytt kanske inte jämt är bra även om mycket givetvis är det.

Pi: Om du kommer och antyder att jag ljuger när jag skriver om min erfarenhet jämfört med ditt tyckande du fått av tidningar och kortare provkörning så ja, då kan du ta att jag blir irriterad!! Det är inte första gången du sitter och skriver massa tyckande och åsikter baserat på allt annat än egen erfarenhet och fakta!

Jag har inga som helst problem med att folk har andra åsikter än mig själv om de kan framföra dem sakligt, med underbyggda argument och fakta eller egna relevanta erfarenheter. Däremot folk som i brist på saklighet/fakta/erfarenhet/intelligens eller vad det nu kan vara istället använder sig av korta inlägg som säger nåt utan referens, fakta, erfarenhet eller liknande kan jag erkänna jag anser mig vara bättre än....

Uppdaterat: 2019-08-19 11:21

Nu frågade ju TS om det är smart ur ekonomisk synvinkel, och det är som jag började med helt och hållet frågan med vad han jämför? Är han ute efter en bil med grym prestanda och annars tittar på M5, AMG, RS6 etc. Ja, då är Teslan väldigt smart ekonomiskt.

Jämför han med andra Elbilar som fungerar som enda familjebil med gott om plats, komfort och säkerhet, ja då är det med smart ekonomiskt för det finns ingen annan begagnad....

Jämför han med Skoda Octavia av samma årsmodell och mil, nja, då kanske han inte kör in extrakostnaden direkt fort.....

Som allt annat måste man sätta nåt i jämförelse med något annat innan man kan säga om något är billigt eller dyrt, dåligt eller smart ekonomiskt......

Uppdaterat: 2019-08-19 11:26

Om man vill ha en riktigt tyst elbil ska man nog blicka mot Tyskland i from av e-tron eller EQC.

Överlag upplevs elbilar som tystare, men avsaknaden av motorljud gör ju också annat väg- och vindljud mer framträdande.

Uppdaterat: 2019-08-19 11:33
Power to the people

Och du Henrik fortsätter ditt nedvärderande tugg om mig som person utan att ha den blekaste aning om vem jag är och vilken bakgrund och vilka kunskaper jag har.

Och jag vidhåller att du har svårt för skribenter som inte tycker lika som du.

Dessutom - tidigare när du hade förmånen att via din arbetsgivare köra en V90 så hyllade du den väldigt kraftigt, nu när din nya arbetsgivaren gett dig möjlighet att köra en Tesla Model S så är givetvis det bilen med stort B. Så du är nog som alla vi andra - vi gillar ofta också den bil vi har just nu.

Uppdaterat: 2019-08-19 11:38
Henrik M skrev:

Guran wrote: Ja det vore väl tusan inte en sedan inte en sedanbil för dubbla priset skulle vara tystare än en V90 med rasslande oljebrännare. VEA dieslarna är ju allt annat än tysta.

Men Modell 3 är det många som är missnöjda med ljudnivån. Läste en kommentar om en som ansåg att hans Octavia som han bytte in var betydligt tystare än nya Teslan.

Model S är en halvkombi, ingen sedan så lika öppen mer eller mindre mellan bagage och kupé som V90.

Kan även då om du tror det hänger på VEA säga att den även är tystare än den E-klass jag lånade hem innan bytet.

Det roliga är att många som bytt till eller provkört Model 3, och då ofta Performance då det var den enda de hade som Demo först, tycker att det är mycket däcksljud mot den bil de har/hade. Men jämför då med en bil kanske med 16-18 tum mot en med 20.......jämför rätt nångång snälla medmänniskor!! En golf/Octavta med 20-tum har minst lika mycket vägljud som en Model 3 är jag nästan säker på.....

Men ja, tidigare Model S och X lät betydligt mer, och ja, Model 3 kunde självklart gärna vart tystare. Men nej, Teslorna du köper idag är inte högljudda bilar, däremot tänker man på ljuden på ett annat sätt då vibrationer och motorljud saknas så blir det en annan upplevelse. Men som sagt, avsaknaden av motorljudet verkar göra att man håller sig betydligt piggare.

Ny har jag bara åkt en taxi tesla S

Men läst lite om användares erfarenheter på Norska forum. Och ja dom är inte så speciellt begeistrade av bilens tysthet på grov asfalt och i normal landsavägsfart. Och framförallt så är det md dom större däcksdimentionerna som dom bullrar.

Men så klart Din Tesla är extra tyst, har för mig att även att din Volvo var oklanderligt bra

Och självklart så är det kul att man är nöjd med sin bil. Jag redogjorde enkom för vad en stor skara brukare i Norge tyckte om sina bilar. Speciellt Tesla X och 3 anser dom är bullriga.

Uppdaterat: 2019-08-19 11:40
Pi skrev:

Och du Henrik fortsätter ditt nedvärderande tugg om mig som person utan att ha den blekaste aning om vem jag är och vilken bakgrund och vilka kunskaper jag har.

Och jag vidhåller att du har svårt för skribenter som inte tycker lika som du.

Dessutom - tidigare när du hade förmånen att via din arbetsgivare köra en V90 så hyllade du den väldigt kraftigt, nu när din nya arbetsgivaren gett dig möjlighet att köra en Tesla Model S så är givetvis det bilen med stort B. Så du är nog som alla vi andra - vi gillar ofta också den bil vi har just nu.

Pi: Läs min Teslatråd ska du se det finns mycket negativt med......och jag gav även min V90 kängor. Påstår du annat är du som många andra som skriver utan att läsa först.

Och nej, jag gav mig inte på dig som person, då brast du i läsförståelsen.......eller tog åt dig, och då kanske jag hade en poäng....

Uppdaterat: 2019-08-19 11:57
Guran skrev:

Ny har jag bara åkt en taxi tesla S

Men läst lite om användares erfarenheter på Norska forum. Och ja dom är inte så speciellt begeistrade av bilens tysthet på grov asfalt och i normal landsavägsfart. Och framförallt så är det md dom större däcksdimentionerna som dom bullrar.

Men så klart Din Tesla är extra tyst, har för mig att även att din Volvo var oklanderligt bra

Och självklart så är det kul att man är nöjd med sin bil. Jag redogjorde enkom för vad en stor skara brukare i Norge tyckte om sina bilar. Speciellt Tesla X och 3 anser dom är bullriga.

Alltså Guran, du brukar ändå vara vettig i dina åsikter......men läste du vad jag skrev? Jag skrev inte att min Tesla är extra tyst, jag skrev att den är tystare än min V90.

Och samma där, jämförelse är ju det intressanta, vad åkte dina norska kollegor innan? Vilka däcksdimensioner hade de bilarna? Kan det vara så att samtidigt som de bytte till Tesla gick upp 2-3 tum och bredd på hjulen? Kan det vara en del av förklaringen? Säger inte att det är så, men kan det vara så om du tänker efter?

Ja, elbilar är som Grosser med skrev ett utrymme där man tänker mer på däcksljudet pga avsaknaden av vissa andra moment. Kan det vara en del av förklaringen? Men nej, Tesla är inte tysta som en Mercedes S-klass t.ex......de hade gärna fått vara ännu tystare.

Uppdaterat: 2019-08-19 12:01

Sluta med åsikter om varandras tyckande hit och dit, håll er till ämnet, tack!

Om någon har en åsikt så låt den vara oemotsagd!

Det är bättre att acceptera den och framföra sin egen med vänliga ord.

Risken är annars att det bara blir pajkastning och det är enbart irriterande.

Och jag vill helst inte gå in och redigera i inläggen!

Uppdaterat: 2019-08-19 12:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Guran wrote: Ny har jag bara åkt en taxi tesla S

Men läst lite om användares erfarenheter på Norska forum. Och ja dom är inte så speciellt begeistrade av bilens tysthet på grov asfalt och i normal landsavägsfart. Och framförallt så är det md dom större däcksdimentionerna som dom bullrar.

Men så klart Din Tesla är extra tyst, har för mig att även att din Volvo var oklanderligt bra

Och självklart så är det kul att man är nöjd med sin bil. Jag redogjorde enkom för vad en stor skara brukare i Norge tyckte om sina bilar. Speciellt Tesla X och 3 anser dom är bullriga.

Alltså Guran, du brukar ändå vara vettig i dina åsikter......men läste du vad jag skrev? Jag skrev inte att min Tesla är extra tyst, jag skrev att den är tystare än min V90.

Och samma där, jämförelse är ju det intressanta, vad åkte dina norska kollegor innan? Vilka däcksdimensioner hade de bilarna? Kan det vara så att samtidigt som de bytte till Tesla gick upp 2-3 tum och bredd på hjulen? Kan det vara en del av förklaringen? Säger inte att det är så, men kan det vara så om du tänker efter?

Ja, elbilar är som Grosser med skrev ett utrymme där man tänker mer på däcksljudet pga avsaknaden av vissa andra moment. Kan det vara en del av förklaringen? Men nej, Tesla är inte tysta som en Mercedes S-klass t.ex......de hade gärna fått vara ännu tystare.

Jag konstaterade bara att många som bytt till X och 3 inte alls var nöjda med ljudnivån. Speciellt performance versionen.

Och så klart är det däcken som avgör

Mest förvånad över att det inte är bättre ljudisolering i en rejält dyr bil. Däcksljudet anses vara rejält högt i fart.

Lägger inga större värderingar i detta

Men kan jämföra med min GLC som är i stort sett opåverkad i ljudnivå oavsett däck och hastighet.

Men det är ju en Tys(t)k premiumbil.

Men blev en väldig utläggning.

Uppdaterat: 2019-08-19 12:44

Den grova vägbeläggning vi har är väl ganska unik för skandinaviska förhållanden och eftersom det är en förhållandevis liten marknad satsar väl inte biltillverkarna särskilt mycket på ljudisolering från däcken.

Sedan att det finns bilar som är mindre känsliga för skrynkliga vägar ska vi ju bara vara tacksamma för och de som av olika skäl inte vill pynta upp tillräckligt för att kunna åtnjuta den egenskapen kan ju välja mindre fälgar med mer gummi, det gör underverk och sparar ofta mycket pengar.

Jag har aldrig förstått de som påstår att det är snyggt med jättefälgar som är försedda med ett par varv isoleringsband!

Typiskt pubertetssyndrom!

Men för att återgå till tråden så tror jag nog att det kan vara ekonomiskt med en elbil och det behöver ju inte vara en beg Tesla, det finns ju nya av andra fabrikat till ungefär samma pengar.

Vi är ju fortfarande i början av en omställning som egentligen började för 120 år sedan, men då av helt andra skäl än idag och därför är det ju väldigt svårt att spå om det ekonomiska. Man kan nog räkna med att om fem år har det kommit ut många nya elbilar av olika fabrikat och dagens kommer säkert i några fall att vara ganska nollställda på marknaden även om de har kvar många bruksmil.

Uppdaterat: 2019-08-19 13:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Det roliga är att många som bytt till eller provkört Model 3, och då ofta Performance då det var den enda de hade som Demo först, tycker att det är mycket däcksljud mot den bil de har/hade. Men jämför då med en bil kanske med 16-18 tum mot en med 20.......jämför rätt nångång snälla medmänniskor!! En golf/Octavta med 20-tum har minst lika mycket vägljud som en Model 3 är jag nästan säker på.....

Man kan nog inte köpa en Golf med 20”, men jag har kört en Golf R med 19”. Låter så klart mer än min med 17” men det var inget jag störde mig på som när jag körde Teslan.

Det är hur som helst ingen dealbreaker för mig. Den väger upp just den dåliga egenskapen med många andra bra. Har dessutom alltid på musik i bilen Synd att man inte kunde få testa SR+ med 18”.

Uppdaterat: 2019-08-19 13:48

På tal om elbilar.

6 gratis laddplattser och inte en bil med sladd.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-24 14:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Får hoppas att det monterades lite gula lappar under deras torkare efter du tog kortet.

Uppdaterat: 2019-08-25 19:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Minst pålitliga bilarna 2018

Tesla model X

https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/10-minst-palitliga-bilarna-2018/?bullet=10

Uppdaterat: 2019-11-01 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Amerikanska bilar i toppen. Vem hade anat det? ;-)

Uppdaterat: 2019-11-01 21:00
Power to the people
Reverend Benny skrev:

Får hoppas att det monterades lite gula lappar under deras torkare efter du tog kortet.

Är parkeringen utanför ett köpcenter så lär det inte lappas...

Tyvärr sett motsvarande otaliga gånger på sådana parkeringar.

Uppdaterat: 2019-11-01 21:02
GF skrev:

Minst pålitliga bilarna 2018

Tesla model X

https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/10-minst-palitliga-bilarna-2018/?bullet=10

Ganska ointressant lista för svenska förhållanden.

Uppdaterat: 2019-11-01 21:03

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190819/klagar-pa-dalig-kvalitet-tesla-ar-i-ett-servicehelvete/

Uppdaterat: 2019-11-01 21:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Uppdaterat: 2019-11-01 21:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/tesla-model-3-far-problem-i-kylan/

Uppdaterat: 2019-11-01 21:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar-pa-prestandan-i-vintervader/

Uppdaterat: 2019-11-01 21:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Uppdaterat: 2019-11-01 21:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/tesla-model-3-far-problem-i-kylan/

Varför länkar du till en ett år gammal artikel? Som inte ens handlar om svenska bilar i svenska klimatet? Men ja, bilar med dörrar utan rutram har en större tendens frysa fast, oavsett fabrikat. Det är viktigare smörja gummilisterna på dem.

Uppdaterat: 2019-11-01 21:25
Henrik M skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">GF skrev:</div>

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/tesla-model-3-far-problem-i-kylan/

</blockquote>

Varför länkar du till en ett år gammal artikel? Som inte ens handlar om svenska bilar i svenska klimatet? Men ja, bilar med dörrar utan rutram har en större tendens frysa fast, oavsett fabrikat. Det är viktigare smörja gummilisterna på dem.

Vi får se eventuellt om årsmodell 2020 eller senare om nya utveckling förändring bättre kvalitet än 2019 eller tidigare.

Uppdaterat: 2019-11-01 21:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Vi får se eventuellt om årsmodell 2020 eller senare om den förändring bättre kvalitet än 2019 eller tidigare.

Nu hänger jag inte med, vad har kvalitet med det att göra? Dörrar utan rutramar har en större tendens att frysa fast mot listerna, och detta är inget Teslaspecifikt problem. Gör man valet köpa en bil med den lösningen får man ju ta att man får smörja listerna lite tätare bara. Jag har likadant på min Model S, och för mig har det inte frusit än iaf, men bara vart med om -5 än så länge som mest.

Uppdaterat: 2019-11-01 21:28
GF skrev:

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/tesla-model-3-far-problem-i-kylan/

Återigen en gammal artikel från USA, varför håller du på såhär? Och återigen, läs vad det står, det som beskrivs drabbar alla elbilar, de drar mer när det är kallt, precis som din Fabia. Att den drar ur 40 km över natten har inte med kylan att göra, det är en inställning, vart uppe på forum här med. En del som tror de kan ha alla möjliga uppkopplingar och system aktiva hela tiden och inte förstå att det drar ström. Min tappar 1-2 km per dygn om min står oanvänd ej inkopplad.

Uppdaterat: 2019-11-01 21:31