Jag blev påkörd av en dåre som missade rödljuset, och fick precis bilen inlöst av försäkringsbolaget. Jag hade inte planerat att köpa ny över huvud taget så jag är helt bortkommen i bildjungeln. Frågade för ett tag sedan om logiken att skaffa en hybrid men har gett upp den tanken pga att jag inte har tillgång till laddstolpe.
Letar efter en bil motsvarande Volvo V60 men har inte råd med den allra nyaste versionen och tycker att den äldre känns trist, både utseendemässigt och att köra. Behöver lite lastutrymme men vill ändå ha en mindre bil som är pigg och rolig att köra. Finns det något bra alternativ? Budgeten är 200-250 tkr. Åker till jobbet 10 minuter bort på vardagarna och till landstället på helgerna, 2 timmar bort. Och så har jag pajat ryggen sedan tidigare så backkamera är ett måste. Vilket ställer till det en del...
Audi, BMW eller Volkswagen? Det är lätt att surfa vilse på Wayke men tar tacksam emot tips på märken jag bör undvika (kanske på grund av dyr service, kända fel) osv...
Kommentarer
Lätt beg corolla Touring sport hybrid.
Bilresa i 10 min till jobbet... Behövs bil då? Och varför ska bilen vara "rolig" och pigg med dina modesta körbehov? Eftersom du knappast kör mer än 1000 mil per år, så borde en leasingbil täcka dina behov.
Mini Countryman eller Fiat 500X.
Körglada små kompaktsuvar med snygg design.
ksoderlund, Jag trodde att alla Toyota såg ut som manga-teckningar, men Corolla ser ju hyfsat normal ut. Tack för tipset!
Rålle G, Om man väljer mellan BMW 1-serien och Mini, vilken väljer man då?
Jag gillar din entusiasm 40-talisten :) Låt mig gissa, antingen arbetar du på försäkringskassan ("Vadå behöver hjälp?") eller så har du en V60 och känner dig kränkt. Kanske både och?
Jag tror nog nicket till 40-talisten mer årtiondet han är född och han åker troligen Toyota :)
Sera Leon Cupra ST
KIA Proceed
MB CLA shootingbrake
Subaru Levorg
Fyra alternativ som är lite roligare än en Toyota eller Golf
Nåja - vill man så finns ju Golf i versioner som väl matchar de du nämnt Guran i "rolighets-faktor". Däremot är det nog lite svårare för Toyota att matcha dessa.
Det finns två, GTI och R, och båda är överprissatta och ryms inte inom budget.
En Lenon Cupra är 100.000 billigare.
Och avsevärt snyggare!
@ Ragnur:
Samma teknik men jag skulle välja Minin pga att jag tycker den är snyggare, (1-serie är en riktig fuling i mina ögon), ovanligare samt att man sitter en aning högre.
Kör man bara 1000 mil/år så kan ju en Mini Clubman S eller JCW vara ett obekvämt alternativ, men illa kul. Min kusin har en Cooper S. Oj så kul att köra, en kort stund.
I alla fall exteriört, invändigt är det som en grå plastburk. Men troligen det mest prisvärda om man söker både viss lastförmåga och riktigt bra prestanda. En kombination av Golfens, eller hellre A3, interiör och Leons exteriör vore full pott från VAG.
Det blir närmare 2000 mil per år eftersom jag pendlar till sommarstugan 20 mil bort mellan april-oktober. Leasing känns inte aktuellt. Har ett par vänner som haft dåliga erfarenheter av det när perioden tagit slut. De fick båda, på varsitt håll, betala för onormalt slitage, på tveksamma grunder.
Hur som helst! Jag kikade på BMW igår, Toyota idag och planerar att hälsa på Audi och Volkswagen imorgon och på fredag. Och så tar jag fristående bilhandlare i helgen.
Det är rätt mycket att tänka på! Vad kostar service? Kommande facelift? Kända fel att akta sig för? Ingår vinterdäck - nähä? Då tillkommer visst 20 lax ... och så vidare.... hade heller dragit ut ett par visdomständer än att bege mig in i bildjungeln...
Med den körningen, och om du kan ladda vid stugan, så är en beg. Hyundai IONIQ Electric ett fungerande alternativ som troligen blir det billigaste du kan äga i bilväg.
ioniq med 28 kwh har ju visat sig klara knappt 20 mil på en laddning, så visst fungerar den om han vill ladda på vägen till stugan.
På vintern ja. Men nu var det sommartid som pendlingen till stugan företogs.
På den årstiden fixar den 21-22 mil. Men så klart troligen på gränsen.
Jag hade planerat för en sväng förbi massor av bilhandlare idag men kom bara till den första som sålde Audi. Och jäklar vilken fin A3 jag hittade! A3 TFSI 35 1.5 150HK från 2019. Precis på gränsen för min budget, 249 tkr, men man lever bara en gång. Har svårt att hitta tester och reviews på just den modellen. Verkar som om det kom ett större facelift nu i år, så frågan jag ställer mig - och er: Är det ett bra köp?
Audi är nog att undvika om man vill ha en pålitlig bil...
Personligen hade jag nog köpt en lätt beg Peugeot 308 GT eller en flång ny C4 Cactus.
Kom också att tänka på Alfa Romeo Giulia om man vill ha en riktigt kul bil..
Är ju riktigt billigt för en A3, billigare än en Golf.
Och det är inte bara en facelift utan helt nu A3 som kommer år.
Det är en trevlig motor både pigg och snål.
Audi A3 har alltid berömts för sin komfort, det var någon utländsk test där dom undrade om den nya A3 verkligen var en förbättring.
Det var ovanligt att framförhålla franskt istället för Audi gällande pålitlighet, nästan lite kul.
Åker hellre och litar mer på franska och italienska bilar än tyska (förutom Opel).
Har bra erfareheter av Citroën och Peugeot, både i ägo och som mekaniker.
Tyska bilar verkar ha mer problem, ex styrenheter som badar i vatten, lacksläpp, kamkedjor och kan var dryga att skruva i har jag erfarit. Sen är det är just till Audi som jag sålt 4-liters oljedunkar "för att ha i bilen och fylla på med"...
Smaken som baken :-)
Vet ni att Miele "Made in Germany" som håller 20 år. "Bättre finns inte någon annan märken".
För mig nästan halva priset för Bosch i-DOS HomeProfessional med bra kvalitet för tvättmaskin och torkmaskin och bergvärme blir det nog CTC GSi 12 snart att köpa för min egen villa.
Bytte igår tvättmaskinen av kinesiskt märke för 4000:- och 4-5 års brukande, kan tyckas kort tid men avskrivningen är acceptabel, nya Samsungen kanske håller bättre för 5000:- Värre är det med min skitdyra kyl/frys som jag köpte för 6 år sedan för 14000:- och redan reparerats en gång. Usch! vad offtopic, ursäkta.
Hihi. Franskt. Och bara nämna alfa.
Men men man kan ha tur eller otur med alla bilar.
Audi är premium och dyrare service än Volkswagen och Skoda.
Varför inte ta provtur Skoda Octavia combi är den mesta omtyck, nöjda kunder och robust hög kvalitet än Volvo V60 är medel god kvalitet, trist interiör och trångt utrymme.
Appropå offtopic så fungerar vår Miele tvättmaskin fortfarande helt klanderfritt efter 25 års användande. Ca 400kr/år i kostnad.
Tysk kvalitet när den är som bäst :)
Jo jag håller med, tyskar kan i alla fall göra dammsugare. Har själv Miele...
Men när det gäller bilar skall det vara franskt , brittiskt eller italienskt eller Opel (BMW kan vara Ok ibland också XD)
Vilken europeisk bil som helst har dock mer själ än en asiatisk, dock finns väl undantag där Mazda är det största ...
Ja, det stämmer som genomsnitt varierar mellan några antal som hålla 10 - 30 år maskin för det dvs 20 år det mesta antal livslängd.
Ja, jag fast gillar jag Fransk Citroën som är soffa och gasfjädring sedan 70 - 80 talet. Jag gillar Alfa Romeo Alfetta för underbar körglädje sedan 70 - 80 talet. Nu år 2020 är omtyckt Skoda från kundägare statistisk fick hög nöjda och sen år 2025 billig elbil ev Skoda hehe.
Tror du en Miele köpt idag skulle hålla lika länge?
När det gäller Miele tvättmaskiner är vår från 1987 och brukas än, men diskmaskinen av samma fabrikat från 2001 höll bara åtta år och skrotades pga elektroniken!
När det gäller Alfa Romeo så finns det mängder av svenskar som vet att det är något katten släpat in, trots att de inte kommit den närmare än en sällan sedd tidningsannons.
Giulia är en av mina drömbilar som jag utan tvekan skulle tänka mig, om det nu inte varit just det att jag bor i Sverige!
saabnisse - vid tiden för ditt diskmaskinsköp (2001) så köpte en kompis också en Miele diskmaskin och den var om möjligt ännu mera kortlivad än din så allt med Miele-skylt "glimmar" inte. Själv köpte jag en enkel Philips diskmaskin runt 1990 och den fungerade utan problem i över 15 år till dess vi bytte ut den till en "något" mer tystlåten maskin..::)
Precis när det gäller elektronisk strul än kullager håller länge. 2000 - 2010 talet är nya elektronisk data blir strul än nuvarande 2020 talet blev bättre som har automatisk fixat och ordnat ny uppdatering gäller endast Windows 10 Professional jag har redan köpt 2017 i december än Windows Home Editions får problem när det hände.Typisk Volkswagen ID 3 fick bugg för elektronsik problem och håller på att jobba vidare lite längre fram att få bättre än nu. Det dröjer ett tag framöver bättre.
Har hänt sedan för Toyota Auris 2016 och alla modellen har problem Safety Sense gäller alla ägande problem när det gäller fuktproblem också Lexus efter har inte kontrollera hårda test från fabriken att godkänna och samma sak som nuläget Volvo har slarvat säkerhetsbälte var fel och nu bör återkallelse.
Det var ju jul att jag kunde inspirera till vitvaror med min post :)
Ingen som har någon åsikt om bilen? Jag hade egentligen siktet inställt på en Golf men gick fel och hamnade framför den här Audi A3'n. Jag tog ut den på en provkörning och blev rejält imponerad över kvaliteten på detaljerna i förarmiljön. Stor skillnad från min tidigare V40 från 2013! Gasade på rätt ordentligt och kunde ana ett rätt fräsigt motorljud :) Den kändes inte särskilt rapp och impulsiv utan snarare cool och avslappnad. Men frågan är om jag kommer att tycka att den är utvecklingsstörd och trög om ett par månader?
Någon som har erfarenhet av denna modell? Jag vet att A3 haft bekymmer men borde de inte ha kommit tillrätta med problemen nu? Och med tanke på den stora volymen bilar som säljs så kanske det inte är så stora problem egentligen?
A3 är bland de bästa bilarna i klassen. Bra utrymmen, kvalitetskänsla, köregenskaper, komfort och drivlinor.
De problematiska jag kamkedjorna är sedan länge borta. Automatlådorna håller länge om man inte misshandlar dom i start-stopp trafik, men de manuella lådorna är riktigt bra om man är orolig för det.
Något som är en svag punkt på mqb plattformen är missljud från bussningar trots att de inte är dåliga. Vet inte om det löstes med faceliften 2018. Men med en såpass ny bil lär du inte drabbas av några större fel.
Edit: jag körde en Golf 1.4 tsi 2015 i 6000 mil som byggs på samma grund som A3 och har/haft flertal vänner och släkt som kört olika bilar på MQB.
Jag hade kikat på en beg Audi A3 SB e-tron, alltså laddhybriden. Nya modellen verkar inte ha kommit som sladdis ännu.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2014/audi-a3-sportback-e-tron
Jämfört med en V40 så är det ett enormt lyft.
Och nej du kommer inte klassas som hjärndöd för att du köpte en liten premiumbil till riktigt bra pris.
Resultatet av detta stolleprov är det bara du som kan avgöra, inte gamla gubbar med förutfattade meningar på ett bilforum :)
Mercedes A klass har ju också blivit hyllad i samma prisklass. Eller CLA kanske?
Som Guran redan har nämnt så är 1,5 TSI en trevlig drivlina i den bilstorleken så den tror jag inte gör dig besviken. Lagom i det mesta och med mera tryck när du behöver accelerera än den lilla men något snålare 1,0 TSI. Tror säkert du blir nöjd med den bilen.
Apropå tvättmaskiner så har vi väl förbrukat ca 5 st under de 28 år vi varit husägare. Även vi gick i fällan och trodde att Samsung var duktiga på detta men nej, den gick sönder efter en relativt kort tid och byttes mot en Electrolux som hade en mer normal livslängd. Just nu har vi en Bosch.
Syrran köpte en Samsung tvättmaskin för några år sen men den blev tyvärr inte så långlivad så hon blev rätt missnöjd med det köpet. Själv kör vi en svensk-tillverkad Cylinda sen rätt många år tillbaka och peppar, peppar...
Men f ö Bosch även här när det gäller diskmaskin och torktumlare.
Tack för alla åsikter angående Audi'n - och tvättmaskinerna! Själv kör jag genomgående på Electrolux, men mest pga att en i familjen arbetar där. Tror att de flesta vitvarumärken är både bättre och sämre på vissa saker. Electrolux gör bra ugnar och hällar, men lite sämre diskmaskiner och kylskåp, Miele gör bra tvättmaskiner, Samsung har kommit långt när det gäller uppkopplade kylskåp... osv...
Men för att återgå till Audi'n så kommer jag att slå till på den. Jag har en ryggskada som gör att backkamera är absolut nödvändigt och även om det är sällsynt att hitta sådana i Audi A3 så hade just denna en sådan. Den är lite dyr men förhoppningsvis är största värdetappet redan gjort. Räknar med att den minskar ca 20 000 kr per år de närmaste tre åren. Och det är väl ok, även om min gamla V40 bara minskade 10 000 kr per år (köpte den för 152 000 kr 2015 och fick den inlöst för 102 500 kr 2020) men tror att jag hade lite tur där. Med lite tur kanske värdetappet inte är fullt så högt?
Bilen blir du nog nöjd med men värdeminskningen är nog svår att förutse idag.
Backkamera är för mig ett krav numera - liksom bl a adaptiv farthållare, bra LED-belysning och automatlåda. Kraven ökar som sagt...:)
Jag antar att backkameralinsen har spolning som kusinen skoda så slipper du torka av den med jämna mellanrum.
En guldgrej då man kör i höstslasket.
Vissa får torka dagligen och ändå se genom en dimma.
Ännu bättre om backkameran sitter som hos bl a Golf - där är den normalt gömd bakom VW-emblemet. I mina ögon den särklassigt bästa lösningen.
Sen finns det ju dom som man ser som i dimma trots avtorkning - t ex senaste versionen av Suzuki Vitara... I alla fall i jämförelse med backkameran i nyare VAG-modeller.
Men oavsett hur kameran är monterad så är en kamera alltid bättre än utan kamera. Det går trots allt att torka av linsen emellanåt också och det är ju mest vintertid det behövs.
Ingen avspolning vad jag vet. Backkameran kommer att bli grisig, så är det. Den sitter monterad under handtaget till backluckan, precis som på min gamla V40. Man får ta för vana att stoppa in kortet en gång till när man tankar så man får ut "avtorkningskvittot" :) Jag lånar en T-Roc just nu och den har kameran gömd under emblemet, precis som du påpekar Pi. Det är ju skitbra, fast jag har ändå fått torka av den..
ragnur - hade så i min förra Golf under runt 8000 mil och torkade inte av den en enda gång.
Kolla noga på Audin - spolningen på bl a Skoda är inte så att den sticker ut utseendemässigt men den finns där även om den knappt syns. Men "emblem-lösningen" är helt klart bäst.
Nja jag är lite osäker på det.
Fastfrusen lucka, har jag hört hänt vid enstaka fall.
Grusvägs damm yr ändå in med tiden.
Alternativet.
Efter spolning så är sikten glasklar.
I vilket fall så är det otroligt att inte fler tar efter.
En kompis pendlar med en C-hr med 4wd pga dålig grusväg väg.
Konstant utan sikt på backkameran på den toyotan.
Ford Kuga har spolning.
Sedan tycker jag VW:s system är outstanding, slabba med vatten helt i onödan och skita ned bilen är sämre.
Åter mso 1000 - du hittar på problem med "lucklösningen" som i alla fall inte existerade under mina 4 år och 8000 mil med Golfen. Men du kanske har större och längre erfarenhet ? Och kameran är med den lösningen ren och fin och ger perfekt bild även efter regn vilket inte är fallet med kameror som sitter utanpå - även för de med spolning för regndroppar rår de inte på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.