Hej,
Efter att ha slirat runt med min Tesla model Y i lite drygt ett år är det dags att sälja den dieseldrivna andrabilen.
Jag söker en eldriven smidig och hyfsat billig elbil. Den kommer främst agera skjuts åt barnen till och från träningar samt handlingar. Behöver då och då köra med lite skrymmande väskor i, så vill ändå gärna ha hyfsat bagage.
Har snöat in på Nissan leaf eller kia niro.
Leaf med 40 kwh batteri kan man få för ca 180000 för en hyfsat ny med låga miltal
Leaf med 60 kwh batteri kan man få för ca 230000 för en hyfsat ny med låga miltal
Kian går på runt 270 000.
Stora nackdelen med leaf är väl chademokontakten, det spelar mig ingen roll eftersom jag aldrig kommer att behöva snabbladda den. Men kanske straffar sig med tanke på andrahandsvärde?
Har någon några bra synpunkter på hur jag ska tänka?
Hälsningar
Syrener
Kommentarer
Jag tycker du skall titta bredare och värdera hur stor bil du behöver.
Finns gott om begagnade Peugeot e208 och e2008 till riktigt bra priser.
Jag kan verkligen rekommendera VW ID3 efter att ha ägt två stycken, en -21:a och nu en -25:a.
De är lätt de mest problemfria bilarna vi ägt men jag tror att man ska undvika den första årsmodellen iaf om de inte är uppdaterade map på infotainmentsystemet etc.
Ett billigare alternativ kan vara en eldriven Opel.
Opel eller Peugeot är väl mest smak och behag som avgör. Men håller med Swensson om Opel, skulle nog välja det före halvsyskonet hos Peugeot
Vi har en Corsa-e som andrabil som funkar alldeles utmärkt. Lite tycke och smak vilken utrustningsnivå ni skall satsa på, de två högsta nivåerna skiljer det på framstolarna. I en av dem är det sportstolar(den har vi) med lite bättre sidostöd. Den andra typen av stol är platt utan synligt sidostöd. Prova vem som passar er bäst. Men bilen som sådan har bara rullat för oss, inga problem alls. Beroende på årsmodell kommer du se att Opel var tidigt ute med sina första elbilar, där är appen rent av kass.
Bilen går mjukt och tyst, till skillnad på den fossildrivna varianten som kan uppfattas lite stötig.
Finns ganska många beg Corsa-e mellan 160.000-200.000kr
Stort tack för snabba svar!
VW Id3 eller syskonet cupra born skulle jag gärna vilja ha, men de springer i väg i pris tycker jag.
Ska absolut slå en flukt på peugeot och opel. Finns det olika batteristorlekar på dessa?
Ja id och cupra är dyra
Men opel
/peugeot är förvånansvärt prisvärda
Tror bara finns med en storlek på batteriet
Klart prisvärda betydligt modernare elbilar än Leaf och eNiro
Oh, vågar du skriva så Snoid? Vänta bara tills våran Niro-fantast här vaknar och skriver dig på näsan igen om att det är den ultimata elbilen alla klarar sig på.
Corsa-e fick 2023 något större batteri och längre räckvidd.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230526/opel-corsa-e-far-langre-rackvidd-och-starkare-motor/
Ja, samma för 208/2008. Men dom lirar i en högre prisnivå än syrener är ute efter.
Av dessa två, tveklöst kia niro.
Men jag hade köpt Cupra Born. Ligger lågt i pris nu.
Hmm..räknar och tänker.
Born, cupra och niro har jag nog tagit bort från min shortlist. De blir helt enkelt för dyra.
Kommer att köra som mest 5 mil om dagen med bilen, så den längre räckvidden behöver jag inte.
En leaf från 2022 kan man få för typ 180', en opel corsa går på minst 230'.
Det är ändå 50' skillnad.
Peugetot 208 går inte att få in i hushållet då frugan har dåliga erfarenheter av märket.
Hon behöver ju inte veta att corsan och 208:an är typ samma bil. :)
Övertala mig om att det är värt det. :)
Kommer att köpa kontant.
Hälsningar
Syrener
Ska du köpa nytt?
Corsa-e beg under 200.000kr
https://www.blocket.se/annons/1001758517
https://www.blocket.se/annons/1001723178
Nä, jag ska köpa begagnat.
Ja, den bilen såg ut att ha ett helt okej pris. Dock så ligger den 30' under de flesta andra från 2021. Det gör mig lite skeptisk.
e-Golf är något jag kan rekommendera!
Är, ser ut som och går som en Golf.
Finns med 28 eller 35-batteri
Jo, e-Golf har jag kikat på. Vill dock gärna ha en lite nyare bil. Senaste e-golfarna är från typ 2020. Jag vill gärna ha en 2022 eller nyare.
Vet någon hur begagnatpriserna brukar slå vid årskiften för typ 3 år gamla bilar? Är det värt att vänta till 2025, eller är det strunitsamma för lite billigare begagnade bilar?
Begagnadpriserna rör väl mer på sig vid årsmodellsbyten, modell 2025 har lanserats hos de flesta bilmärken under hösten. Då blir den begagnade bilen ytterligare ett år äldre, och faller förhoppningsvis i pris(i alla fall för den som ska köpa)
Tackar, jag har ingen brådska. Så det blir nog till att vänta till 2025 hur som helst.
Snåljåpen i mig lutar åt en leaf, den duger säkert...men frågan är om jag blir nöjd. Peugeot och Opel känns också sådär. Har inget vidare förtroende för driftsäkerheten hos dessa märken, så tar emot.
Så har jag svängt igen. Är lite rädd för degraderingen av leafens batteri p.g.a. luftkylning.
Lutar nu åt Cupra Born eller Kia niro. 2021 eller nyare, är det någon som vet något att hålla ögonen på för dessa modeller?
Årsmodell? Uppdatering av mjukvara etc.
Id.3 Funkar också, men då man verkar få nyare och med färre mil för Cupran så är valet lätt.
Finns det något sätt att ta reda på eventuell degradering av batteriet på Born och Niro. På en Tesla kan man räkna via energigrafen, nissan leaf har sina staplar. Typ så.
Jag tror att du inte ens behöver fundera på degraderingen.
Visar sig gång efter gång att batterierna håller betydligt bättre än man antagit.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/25-000-elbilar-testade-sa-bra-haller-batteriet
Swenssons fru hade väl en iD3 som rullat runt 30.000mil utan några som helst problem och ingen märkbar degradering.
Njä, du har nog rätt.
Dock så har jag kommit fram till att jag nog vill ha leafen med stora batteriet. Räckvidden räcker nog med det mindre batteriet, men med två elbilar i hushållet och bara en laddbox så minskar det risken med att man måste ladda båda bilarna samma natt.
En leaf med stora batteriet kostar typ 40 000 mindre än cupra/niro. Jag gissar att värdeminskningen är mindre på cupran/kian. Så i totalen blir kostnaden inte så stor heller. Dessutom slipper jag stå med en bil med chademokontakt. Då har jag i vilket fall möjligheten att snabbladda (ja, jag vet att det finns tankstationer med chademo) , även om det förmodligen inte kommer att hända.
Kolla begagnade bilar på Carla. Dom batteritestar nästan alla bilar, där kan du få en fingervisning om hur mycket kapacitet som är kvar efter x mil och år.
https://www.carla.se/bil/volkswagen-id-3-2021-crrbcmi9io6g008vhhrg
Denna har 92% kvar efter 4800 mil.
En undran bara, kör du mycket med andrabilen?
@Apex Tack, men carla verkar ligga rätt högt i pris, och jag vill gärna kunna kolla just den bilen jag är intresserad av.
@Mr. Snoid. Den kommer inte rulla så långt. Vissa dagar kommer den bara att stå still, andra dagar max 6 mil.
Vissa gånger kommer den den dock att behöva köra typ 5 mil och sedan behöva bli parkerad i upp till en vecka utan att kunna laddas för att sedan köra 5 mil i retur.
Varför inte köpa en B-segment bensinbil?
Du får t.ex en fräsch I20 för halva priset. Pålitlig och bara fungerar, 84hk motorn är helt ok i den bilen.
Vi har en sådan som andrabil. Går även att åka 30 mils turer i den utan att avlida 😉
Jo, jag har funderat i de banorna. Rent ekonomiskt är ju inte elbil en fördel med mina premisser.
Men det är så rackarns bekvämt med elbil. Framförallt på vintern. Värmen kommer blixtsnabbt och bilen är avfrostad innan man har krängt på sig jackan, skorna och öppnat ytterdörren. Det är lite skillnad mot dieselbilen med webasto. Tar ju 20 minuter innan det ens hinner hända något med värmen i bilen.
Perfekt för en andra bil.
Då skulle jag hellre byta stora bilen till en plug-in. Fast där är elbil bara ett potentiellt problem för oss på typ fjällsemestrar över sportlov, och det lilla abret kan jag leva med.
Största problemet för oss på långresor har annars varit att bilen laddat för snabbt, så att jag behövt springa ut från en måltid för att flytta på den. :)
Även kortare laddstoppen går ju så snabbt att jag alltid har laddat lite för mycket. Ett tekniskt besök på en sanitetsinrättning tar längre tid (I vilket fall när man åker med 2 barn) än estimerad tid för laddning för att komma i mål.
Med så korta resor och mycket stående så bör du säkra så du köper en elbil som inte käkar 12V batteri och fixar det körmönstret
Alternativt se till att stödladda
Hmm..jag trodde att alla elbilar stödladdar 12v batteriet via HV-batteriet? Som teslan.
Okej, någon som vet vilka elbilar som inte äter blybatterier till frukost?
Nej då det gör inte alla, t.ex BZ4X gör det inte, laddar bara när du kör eller laddar bilen.
Kia/Hyundai har haft och har fortsatt problem med 12V batteriet, trotts att E-GMP bilarna stödladdar kontinuerligt. Men tror även att de har haft batterier av dålig kvalitet.
Men kolla med nån bil bärgare, dom vet oftast vilken som är mest frekvent kund hos dom.
Vilken bil?
Något är fel, då tex en merca blir varm på 5min
Ja tack vare oljepannan som endast värmer kupén.
Fantastiskt bra komfort, även BMW har också en panna som bara värmer kupén.
Jag är väldigt tveksam till en bränslevärmare som bara värmer kupe´n. Verkar vara en snålvariant av uppvärmning av en bil. Bra för föraren kanske till en början, men knappast för motorn. Men enligt dig så löser dagens oljor alla problem. Jag är tveksam. Mycket tveksam om bara oljorna löser problemet i det långa loppet.
Känns som om tråden nu kommer att dra iväg från syreners andrabil. Bränslevärmare är mer populärt att debattera...
Kan glädja dig med att även Volvo från 2020 bara värmer kupén med brönslevärmaren.
Men åter till Syreners andrabil.
En BMW i3 kan så klart vara ett alternativ.
Eller varför inte en Mazda MX-30.
Den borde fungera ypperligt som andrabil.
Till råga på allt är den både snygg och riktigt komfortabel.
För 175-200kkr får du en bil som gått ca 3000mil.
Välutrustade exemplar med HUD, bra ljudanläggning, adaptivt helljus mm.
Ett exempel
https://www.blocket.se/annons/1002122389
MrSnoid skrev : "Kan glädja dig med att även Volvo från 2020 bara värmer kupén med brönslevärmaren."
Vilken jäkla tur att min XC60 är tillverkad 2019.
Christer:
Alla Volvos moderna bränslevärmare har två funktioner. De värmer dels kupén och dels motorerna, allt via upphettat kylvatten.
Så står det på Volvos eget forum.
Det som Mr skriver är rappakalja!
Då bör du kanske lära dig att googla lite bättre.
Förövrigt har dom väl nu mer endast elektriska värmare som drivs av energi från hybrid batteriet. Vet inte om du fick en av de som de tvingades installera webasto panna i pga brist på komponenter under pandemin.
Men oavsett så funkar Volvo som övriga premiumbila. Tillsatsvärmen, oavsett om den är elektrisk eller webasto, värmer kupén när bilen är parkerad och motorn så fort man slår på bilen med kall motor eller vid sträng kyla då överskottsenergin inte räcker till för att hålla uppe driftstemperaturen.
Bränslevärmarna vann tråden!
Nej då
Mazda MX30 kom jag på måste vara den mest prisvärda andrabilen.
Forumets polis?
Det jag läser i flera forum är att Leaf-ägarna är nöjda med sina bilar, men då körs de främst i "pendlingstrafik" i vardagen. Man får ju värdera vad man behöver ha bilen till och ska den inte gå "utom räckvidd" så tror jag absolut det kan vara ett rimligt val. Behöver ju inte någon tät service heller, 2 år/3000 mil. Andrahandvärdet verkar ju ha svängt in redan eftersom den är lägre prissatt - lär kanske inte falla mer än en normal bil från nu - men det kan man ju aldrig vet...
Men så är det där med att tekniken är utdaterad för framtiden, utbyggnaden av nya Chademo-kontakter har helt planat ut.
Tipset om Mazda MX-30 är inte helt dumt, en rätt udda men trevlig bil - som har CCS-kontakt iaf. Sen är ju Niro ett tämligen tryggt val, dock med årligt servicekrav osv.
+ 100
+ 100
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.