Min nästa bil är ju en elbil är det tänkt. Förmodligen blir det något minimalistiskt så att man inte blir besviken.
"Pendlaren Christian Englén från Mullsjö ville göra ett klimatmedvetet val och köpa elbil för att pendla till jobbet i Stockholm. Men det nya elbilslivet blev inte vad han tänkt sig."
Kommentarer
Han får väl pendla i lite lägre hastighet så löser sig problemet. Eller köpa en betydligt mer strömlinjeformad bil än en SUV.
Jag är just nu på väg hem från långtur i jobbet upp till Värmland och Dalarna. Kört 113 mil än så länge, förbrukning 163 Wh/km. Det ger mig en verklig räckvidd på runt 55-56 mil av 59,5 enligt wltp.
Det tycker jag är helt ok.
Intressant chatt i anslutning till artikeln. Personligen tror jag att det krävs stramare regler runt räckvidder och förbrukning. Vi får se.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hur-ar-din-elbil
En testcykel vid -10 eller 0 grader kan ju vara relevant som referens, men antagligen för omständigt att införa i homologeringen. Bättre att kolla på biltestare på YouTube till och med...
De senaste veckorna har det varit gynnsamt väder. Han borde kunna få ut 30-35 mil. Kanske till och med 40 om han håller fartgränserna. Sedan är ju frågan om han laddar upp till 80% eller laddar fullt.
Annars går det ju bra att läsa på innan så har man lite koll på vad elbilarna presterar för räckvidd irl.
Resan har en snittfart på 88 km/h och då tar den 4 timmar. Runt 28 mil är motorväg 110/120.
Ligga 50 där i 7 timmar för att komma fram är nog inte så kul.
Rikard.
Man behöver inte köra i 50 i snitt för att förbrukningen skall sjunka markant.
Det är den där motorvägskörningen med ”procentpåslag” som skickar upp förbrukningen. Sätt farthållaren och rulla på i 100km/tim så sjunker förbrukningen markant.
Ja det blir lite raljerande från en del.....
Resan ovan som jag beskrev där jag ligger hyfsat nära wltp var helt enligt hastighetsgränserna, allt från motorväg i 120 km/h, 2 till 1-vägar i 100 km/h till många mil landsväg i 80 och 90 km/h.
Kört om med kraft när det behövts, alla komfortfunktioner på, inget eco-läge.
Att sänka farthållaren ifrån 110/120 till 100 vid långresor har ofta en obetydlig påverkan på restiden men en klar påverkan på förbrukningen - oavsett motorns drivmedel. Det är som vanligt ett jämnt tempo som spar drivmedel i kombination med en inte alltför hög hastighet.
Skrev 50 mest på kul, det var ju 50 i snitt de sa i inslaget för att nå WLTP.
Ett snitt på 88 = hastighetsgränsen, verkar ju vara för högt för denna WV.
88 är en ganska hög snitthastighet så inte alls konstigt att förbrukningen blir hög.
Ingen skillnad på någon bil med den formen, men med en elbils höga verkningsgrad så märks det rejält.
Så har man kraven att kör långt och fort, tja enkelt val Tesla 3 LR. I alla fall inte en av alla högbyggda lådor till bilar.
Guran har helt rätt i att en medelhastighet på 88 km/t i Sverige är en rätt hög medelhastighet och det är nog svårt att få en högre med våra hastighetsbegränsningar och lite längre körningar. Man läser ibland om de som säger att dom håller 100--110 i snitt på längre sträckor men endera överskrider man skyltad hastighet rätt avsevärt eller så är det helt enkelt inte sant. Och en Tesla 3 LR är nog som Guran också skriver lösningen för att få så lång räckvidd som möjligt för rimliga pengar.
Och eftersom jag har samma typ av bil som den stackars lurade köparen så kan jag säga att på motorväg på vintern så kan jag absolut planera för 30 mil om jag startar på 100% och kan tänka mig att krypa ner runt 10%.
På sommaren 35-38 mil.
Har kört 47 mil som längst på en laddning, hade kommit längre om jag inte fegat ut, men då är det inte på 120-väg.
Jag kom inte heller 130 mil med min V60cc trots att jag är snäll på gasen…
Kan konstatera att efter att ha kört 42 mil Oslo t.or, i lagstadgad hastighet i försommarväder, då drar min lika boxig bil som artikelförfattaren 16,8 kWh/100km
Ger en räckvidd på 39 mil med 10% kvar i reserv i batteriet. Vintertid ca 10 mil kortare. Ökar jag farten till +10 så ökar förbrukningen med ca 20%
Tydligen så går inte detta in i skallen på många nyblivna elbilsägare.
En ICE bil har exakt samma förutsättningar, med skillnaden att verkningsgraden i en dieselmotor ökar vid lite högre belastning samt att den är så låg från början. Så resultat blir bara kanske 5% ökad bränsleförbrukning.
Jag har aldrig testat maxa räckvidd med min Enyaq som är Skodas motsvarande. Inte haft det behovet. Men med gynnsamt väder och lagom farter är jag övertygad om att kunna få ut en bra bit över 40 mil.
Från Alby till Jönköping kan man hålla 100 i snitt utan att köra för fort. Åtminstone gick det innan de sänkte farten ner till Syritälje.
Så klart man kan det, men det förbrukar mycket ström i en ID4. Man kan så klart köra ännu fortare och förbruka ännu mer energi, men ”tanken” på en ”SUV formad” elbil är allt för liten. Motsvarar enkom ca. 7 L av energiinnehållet i diesel. Det räcker ju till ca 15 mil i en snål dieselbil.
Fort gjort att glömma hur mycket energi som de fossila bränslena innehåller och hur lite som ett flera hundra kilo tungt batteri innehåller.
Snoid
Å andra sidan drar en större elbil säg 2 kWh per mil medan dieseln cirkus 5 kWh per mil.
Elbil är det ultimata i stan, men ska man långt och vill åka snabbt är inte det bästa alternativet - ännu.
Men utvecklingen går rasande snabbt.
Som någon skrev Tesla 3 LR är klart prisvärd för långresor! EQE/EQS är rätt mycket dyrare.
Om några år kommer budgetbilarna så långt som ovan bilar. Härliga tider!
Ja det var väl det jag försökte påvisa, fast från en en annan infallsvinkel.
Och du klarade av att förstå det, hoppas andra klarar att förstå den enkla räkneövningen
Ja, enligt Google maps är farten nu ink 3 vägarbeten utmed vägen 99 km/h.
Hålla 100 hela den sträckan blir jobbigt med alla långtradare man ska om i sakta mak utan att irritera all annan trafik.
Snoid
Nja, jag ville väl snarare understryka att elbilar är energieffektiva. Problemet är, vilket du också tar upp, att lagra större mängd energi…än så länge.
Jag menade att snittet blir över 100 om man håller hastighet efter skyltarna. Det är så få sträckor med lägre gräns så man är sällan under 100.
Förstod det, jag skrev 2 olika svar, det senare till de som tyckte att man skulle åka 100 hela vägen.
Följer man skyltarna blir det över 100 i snitt, åker man 100 blir det nog 85 i snitt.
Som jag förstår tråden så har elbilsköparen i artikeln alltså köpt fel bil. Han borde inte ha köpte en "SUV". Eller så har han kört för fort. Men olika bilköpare har olika kunskap/intresse och förlitar sig på information för stunden. En sådan kan vara den angivna förbrukningssiffran. Så jag tycker att även relativt oinformerade köpare borde få lättförståelig hjälp kanske genom ett förbrukningsspann där bästa till sämsta förbrukning anges. Då får kunden en tankeställare och kanske funderar över var i spannet han kommer att ligga.
Pinjong, självklart finns en sådan enkel ”kalkylator” för förväntad räckvidd.
Volkswagen har en på sin hemsida, så jag förstår inte hur en oinformerad okunning bilköpare inte ens kan gå in på fabrikantens hemsida. Om inte annat så borde försäljarna ha koll på det. Men dom säljer bara bilar, det är deras jobb. Men kalkylatorn kanske inte fanns då ägaren i artikeln köpte sin bil.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/berakna-rackvidd.html
Snoid
Om jag minns rätt så fanns kalkylatorn vid lanseringen. Iallafall på Skodas sida.
Ja denna typ av kalkylator finns väl på ganska många fabrikanters hemsidor. Så så jäkla svårt att få info om detta lär det inte vara.
Ja, ytterst få personer gör väl underbyggda köpbeslut.
De flesta styrs av känslor, det ser man enkelt i bilannonser. Hur ofta ser man en rationell annons?
Var bla detta som Saab inte förstod.
Klart intressant artikel som jag själv hade tänkt att tipsa om här på ViB.
Bilen i fråga ser ut att vara en VW ID.4.
Vidare från artikel:
"– Det brukar vara så att jag sitter med en burgare i knäet utanför Nyköping och tvingas ladda, säger han."
Det ska tydligen dessutom vara på en mörk industriplats (utför Nyköping), så jag är inte alls avundsjuk Chiristians bilinnehav.
Klart intressant artikel som jag själv hade tänkt att tipsa om här på ViB.
Bilen i fråga ser ut att vara en VW ID.4.
Vidare från artikel:
"– Det brukar vara så att jag sitter med en burgare i knäet utanför Nyköping och tvingas ladda, säger han."
Det ska tydligen dessutom vara på en mörk industriplats (utför Nyköping), så jag är inte alls avundsjuk Chiristians bilinnehav.
Klart intressant artikel som jag själv hade tänkt att tipsa om här på ViB.
Bilen i fråga ser ut att vara en VW ID.4.
Vidare från artikel:
"– Det brukar vara så att jag sitter med en burgare i knäet utanför Nyköping och tvingas ladda, säger han."
Det ska tydligen dessutom vara på en mörk industriplats (utför Nyköping), så jag är inte alls avundsjuk Chiristians bilinnehav.
Felmeddelande kom upp varje gång jag försökte göra inlägget, men nu blev det visst tre st. av samma istället. Och de går inte för mig att radera. Suck...
Fungerar finfint på kugghjulet i både mobilen och paddan. Jag har raderat många dubbletter i kväll
Jag kollade på ID.4 och ställde in på 100 % motorväg och på frågan "Kör du ofta fortare än 120 km/h på motorväg?", så blev räckvidden 26,4 mil och med nej blev det 37,2 mil. För övrigt var allt annat samma inställt.
Har man kört elbil en liten stund så märker man fort detta. Har man läst på det minsta så vet man det också, eller åtminstone får en liten vink om det.
Förbrukningen ökar som sagt nästan med kvadraten på hastigheten.
Bara att sänka medelhastigheten 5km/tim och inte köra över 100km/tim även om det är tillåtet ger en markant sänkt förbrukning.
Vilket även kalkylatorn ger klart besked om.
Allt detta förtränga av ICE-bils förare, samt att verkningsgraden är såpass låg att det inte märks så väl och att en förbränningsmotor behöver viss belastning för att ha bästa möjliga verknigsgrad.
Mitt inlägg som du citerade kan jag radera liksom annat, men det går inte just med de två kopiorna av inlägget jag gjorde först i denna tråd. Teknikens under.
Det här meddelandet kommer upp varje gång jag försöker göra ett inlägg i denna tråd:
"An error occurred.
Sorry, the page you are looking for is currently unavailable.
Please try again later.
If you are the system administrator of this resource then you should check the error log for details.
Faithfully yours, nginx."
Men trots detta publiceras märkligt nog ändå inläggen.
Jag har redan nämnt detta men "backa" ifrån sidan när ni fått felmeddelandet, sen kan ni "refresha" sidan och då ser ni att ert inlägg med stor sannolikhet blev publicerat - trots felmeddelandet. Det hände också med detta inlägg...:)
Håller med många av er när det gäller kundens tillkortakommanden i denna affär, men det skulle verkligen behöva städas upp bland bilmärkens marknadsföring av räckvidd. Jag tror de binder ris åt egen rygg med att ständigt marknadsföra en önskebild på räckvidden. På fossilbilars förbrukning fanns det tidigare en förbrukningssiffra för Stadskörning, en för Landsväg(eller vad det hette) och en genomsnittssiffra. Då fick kunden en bättre uppfattning om att förbrukningen sjunker/höjs betydligt i de olika trafikrytmerna.
Sedan kan man ju önska sig att folk är bättre på att ta reda på saker och ting, före de investerar en dryga halvmiljon kronor. Men det finns många olika typer i vår herres hage...
Förträngs tror jag inte alls, men då det inte spelar så stor skillnad kör man snabbt på långtur.
Körde 60mil på en dag i söndags på mestadels motorväg. En tank räckte enkelt med Miatan. Nedcabbat. Ja jag brände ansiktet lite. Var fine senare på kvällen.
Längtar till en elcabbe!
Cab är helt enkelt underbart
Tror dock inte att det är 11 mil skillnad i verkligheten. Har du prövat?
Verkar lite överdrivet försiktigt från VW-kalkylatorn.
Jo jag tror att det stämmer ganska bra. Dom där kylskåpen, jag har ju ett eget sydkoreanskt, tar mycket ström då hastigheten ökar. Jag kör aldrig 120, mer än om jag kör om eller för nöjes skull gasar på rejält. Kör mestadels inte fortare än 100 även om det är högre tillåten hastighet.
Men har ställt om så skyltigennkänningen ställer in sig på skyltad hastighet och inte +5 än jag hade tidigare. Den lilla ändringen märks klart på förbrukning och därmed räckvidd ca 5% lägre/längre.
WLTP är fyra tester (stadskörning, stadsnära körning, landsväg och motorväg). Varje test får ett värde och sen räknar man ut ett genomsnitt som blir blandad körning.
När en tillverkare skriver ”Upp till xx mil” i annonsen så är det WLTP-siffran för stadskörning som avses.
Och det är helt korrekt göra så, det står ju ”Upp till”.
Men många vet inte vad WLTP är och att det finns fyra tester som ger fyra olika räckvidder, och så en femte siffra som är genomsnitt/blandad körning.
Här behövs det tydligare information. Det betyder inte att testerna är fel, det betyder att bilsäljaren inte varit tydlig med vad siffrorna innebär och ej heller om att förbrukning/räckvidd kan variera pga. en mängd olika faktorer.
WLTP är fyra tester (stadskörning, stadsnära körning, landsväg och motorväg). Varje test får ett värde och sen räknar man ut ett genomsnitt som blir blandad körning.
När en tillverkare skriver ”Upp till xx mil” i annonsen så är det WLTP-siffran för stadskörning som avses.
Och det är helt korrekt göra så, det står ju ”Upp till”.
Men många vet inte vad WLTP är och att det finns fyra tester som ger fyra olika räckvidder, och så en femte siffra som är genomsnitt/blandad körning.
Här behövs det tydligare information. Det betyder inte att testerna är fel, det betyder att bilsäljaren inte varit tydlig med vad siffrorna innebär och ej heller om att förbrukning/räckvidd kan variera pga. en mängd olika faktorer.
Mc
Håller med Snoid och min erfarenhet med Enyaq är att det suger en hel del från batteriet i 120 km/h.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.