En synnerligen olycklig svärmor ringer i somras och berättar att de är ute på en helgresa 30 mil från hemmet och att kopplingen "gått i golvet" på deras bil. Inte mycket att göra mer än att försöka få bärgning. Bilen fraktas på flak till närmaste storstad, tyvärr till den sk "märkesverkstaden". Att det var tre dagar före de flesta går på semester underlättade förstås inte men det var en början på en följetång vi inte kunde se vidden av. Långt inne i själen vill man tro att det finns en välvilja att på något sätt hjälpa folk i nöd. Det fanns inte att finna där insåg vi.
Bilfirman och verkstaden visade tidigt ett ganska bristande intresse på att möta min svärmors synnerligen bristande kunskap om bilar. Jag fick höra andra och tredjehandsinfo och blev mer och mer förvirrad om vad som hänt. Än skulle växellådan behöva bytas och kanske även andra komponenter. "Man vet inte om motorn är skadad mm". Denna verkstad hade verkligen inte nån telefonprioritet någon tid på dygnet. Till slut fick jag någon som jag fick intrycket var verkmästare. Svaren jag fick om undersökningskostnader och den tid det skulle ta fick mig att undra om jag ringt fel. Han menade att det skulle ta 8-10 timmar att ta ur växellådan (det var krångligt). När jag undrade vad som gjorde det krångligt så blev det helt plötsligt 6-8 timmar. Efter ytterligare snack var vi nere på "ca 5".
Tiden gick och inget hände, det tog dem 5 veckor innan de kunde konstatera vad felet var. De lämnade en offert på kopplingsbyte som påminde rätt mycket om ett raketmotordysebyte på en rymdfärja i pris. När jag ifrågasatte summan säger han att han talat med svärmor om att "ta det på försäkringen". Jaha säger jag, hur då? Bilen är 12 år gammal? Finns inga försäkringsbolag som tar sådana "motorskador" och dessutom lär väl en koppling anses som förbrukningsmaterial såvida nu inte bilen varit 3 månader gammal. Han stod på sig och tyckte detta skulle utredas och fick min svärmor att driva detta med försäkringsbolaget. Jag sa direkt till svärmor det inte fanns något att hämta men hon drev det, det tog 3 veckor ytterligare innan det hade tjafsats igenom flera gånger. Ingen ersättning. Alla tyckte det var "horribelt". Jag tyckte det var korrekt. Finns inte ett bolag som tar en sådan skada. En verkmästare på en märkesverkstad, borde veta en sån sak? Det var förstås en förhalningsteknik.
Där står en isärplockad bil ute på gården hos en firma som visat sig vara helt ointresserad. Jobbet är nu uppe i 6500:- för felsökning. Det ska kosta ytterligare 26000:- att få kopplingen bytt. Totalt med allt, ca 32-34000:- enligt utsago. MYCKET vagt specat hur dessa kostnader är fördelade.
Vi börjar undersöka alternativ.
En bärgning på flak 30 mil kostar i bästa fall ca 10000:-
Alternativet att söka annan verkstad på samma ort var uppe fler än en gång men, att börja om med okänd aktör i främmande stad utan kunskap hur allt såg ut kändes ovisst.
Bilverkstaden i hembyn som kontaktats var dramatiskt billigare så det spåret anses som det bästa. Efter lite samtal går den verkstaden med på att hämta bilen på den andra orten och dra den till hembyn. Till slut, efter en hel sommar utan bil för svärföräldrarna blev ny koppling monterad. Där var det rutin, inget "krångligt". Prislappen var hälften, inkl hämtning. Inget annat var skadat på bilen. Alltså inte växellåda eller annat brutalt.
Vad var meningen med det här gnället då?
Möjligen den sanningen att har man en bra verkstad så är det en kontakt att vårda.
Vi drog även värdefull kunskap i att det lätt blir löjligt dyrt att få stopp på bilen långt hemifrån.
Lärdom nr 2 var att alltid googla recensioner på tänkt bilverkstad när fordonet bärgas. Hade vi sett de kommentarerna om det företaget bilen hamnade på i förväg hade det varit en extremt bra affär att be bärgaren köra hem bilen till hembyn, direkt. Företaget i fråga hade nog inte en enda positiv kommentar hos Google, de flesta gick i stil med att, "må taket trilla in över er", "bedrägeri" och "svarar inte på några kontaktförsök via mail eller telefon". Inget smickrande eller överslätande i nått led. En solklar alarmklocka även om jag normalt sett är lite skeptiskt till recensioner på nätet.
Beslut om att ta hem bilen direkt hade sparat en sommar utan bil och i slutänden sparat enorma summor även om transporten hem, blivit dyr. Om generalagenten för märket vetat hur detta hanterats kunde man önskat att de dragit in all ev auktorisation för nämnda företaget, men, nu var det ju bara en rasad koppling. Livet går vidare men vi fick med oss mycket dyrköpta och tidskrävande erfarenheter.
Tipset är alltså att Googla före du ringer bärgaren...
Kommentarer
Problemet är att de som är nöjda sällan kommenterar tjänster på nätet. Sen är det svårt att veta om det är rättshaverister som uttalar sig.
Det bästa är förstås att ha en verkstad man litar på. Tyvärr behöver man en rörmokare, en it-tekniker osv...
Fy fan.
Varför inte säga direkt "Vi vill inte ha sådana här jobb som tar tid, bara göra service och blåsa er på riktigt mycket pengar för ingenting"
Ja Rikard - VAGs "inspektions-service" som skall ske med 1 års intervall är en typisk blåsnings-service. Och även om man gjort en "stor" service nån månad före så vill dom ändå ha in bilen på denna blåsning. Uselt, tyvärr !
Att vårda och att bibehålla goda personliga verkstadskontakter är viktiga.
Att serva / reparera bilen på väg till fjällen dvs långt bort från storstäderna är ofta väldigt lönsamt.
Fruns VW ID3 är ett drygt år gammal och har körts strax under 8 500 mil och behöver ännu ingen service. Jag tror att den servas vartannat eller varttredje år. Är supernöjd med ID3an.
Även om man servar sin bil regelbundet hos en verkstad man litar på kan man ju råka ut för trassel vid en långfärd och blir tvungen att anlita en verkstad man inte vet något om.
Vi råkade ut för det på en semesterresa för många år sedan då vi tvingades anlita en märkesverkstad för en enkel reparation.
Det var fredag lunch.
"Vi har mycket att göra, kom tillbaka på onsdag får vi se!"
"Det går inte, vi ska med färjan i kväll, det är ju en reparation som tar tio minuter, försök klämma in den."
"Vi får se, prova en av våra nya bilar under tiden, prata med en av våra säljare."
?
Efter en provkörning var bilen färdig en halvtimme senare och vi kunde fortsätta efter att ha betalat alldeles för mycket.
Jag talade senare med min ordinarie verkstad och där tyckte man det gränsade till ocker, men man är ju utlämnad så det är bara att vara glad och tacka för hjälpen.
Tja man kan sakna gamla Saab och Opels lösning där man byter koppling på "en halvtimme" och med viss inlärning kunde göra det själv.
(I Opels fall från 1982.)
.
Hade ni haft en Kia elbil hade den redan varit inne 7 ggr på service 😢och typ minst 15000:- fattigare.
Vad är det som görs på elbilsservice? Kolla spolarvätska och bromsbelägg? Gå runt och sparka på däcken? Och ta rejält betalt för detta typ vartannat år. Varför klarar sig Tesla utan den service som övriga elbilsägare tvingas till?
Antagligen ungefär samma sak som att många VAG-bilar absolut skall in på en "inspektion" årligen - oavsett om en service gjorts några månader tidigare. Rena lurendrejeriet i mina ögon.
Nja Pi att vissa fabrikat kräver att elbilen ska in på service varje 1500 mil eller årligt även om du bara kört 700 mil är ju faktiskt stöld eller lurendrejeri på hög nivå då det gäller en elbil som inte har en fosil motor anser jag.
En Elbil använder knappt bromsbeläggen så det är ett svepskäl.
Jag anser att Kia/hyundays täta 1500/prlig service betalar deras förlängda garanti och folk måste ta ledigt och lämna in bilen flera gånger per år i onödan.
Vad det gäller vag inspektion så är det ju så att den inte utförs på samma intervall olyckligtvis som oljebytes servicen som är variabel (Max 3000 mil/2år) efter ditt körmönster.
Därför kan inspektion utfalla olyckligt nära och har du koll på den kan den utföras samtidigt som oljebytet.
mso 1000 - tyvärr så tillåter inte VAG att dessa inspektioner så ofta kan utföras vid ordinarie service för det finns givetvis ett regelverk även hos dom för dessa "inspektioner" som dom naturligtvis är väldigt noga med att följa så att dom får intäkterna. Sen beror det ju på ens egna årliga körsträckor också. Men en regelrätt service borde ju övertrumfa en inspektion så beroende på körmönster borde ju inte inspektionen behöva ske förrän 1 år efter utförd service kan man tycka.
Beträffande Kia så är det ju verkstan som får intäkten av den årliga servicen medan det rimligen är generalagenten som får kostnaden för ev garantiservice. Däremot vill säkert generalagenten göra sina ÅF glada genom att ha korta serviceintervaller.
Får rätta dig där MSO
Hyundai har i alla fall 3000mil/1år vad som först inträffar på Ioniq 5, vet inte hur det är på EV6.
Skall in på första ”service” nästa vecka. Kommer kosta ca 1500kr. Återkommer i Ioniq5 tråden då bilen är ett år, dvs nästa vecka
Guran hur långt har du hunnit köra?
Och min E-Niro 22 har fortfarande 1500 mil vilket är vansinnigt lågt på en elbil.
Ja, minst 3000 mil/2 år borde gälla på elbilar. Allt under 2 år känns bara som att bilföretagen vill "pungslå" oss köpare.
Ja så är det och den som kan sin mekanik och läser på inser det.
Ännu inget svar på varför elbilsägare accepterar att "serva" vartannat år, när Tesla inte har några krav på service alls.
2870mil, blir nog väldigt nära 3000 mil på ettårsdagen. Så jag maxar serviceintervallet 😉 inget att klaga på och billigt är det också. Ser det som en försäkringspremie för att få fem års nybilsgaranti, vilket känns tryggt på en ny elbil.
Varför bry sig om undantaget Tesla?
Om inte annat så visar väl Teslas exempel att det kanske trots allt inte är nödvändigt att spendera pengar på service årligen på nya elbilar - och av nån besynnerlig anledning är det dyrare att göra en service på en relativt ny bil (med, antagligen, få problem) än på en äldre.
Ja det är svårt att förstå annat än att dom kan göra så för att dom kan och folk är livrädda.
Och garanti skall ju egentligen inte behövas på en ny bil om du inte har en jäkla otur men när det går sönder på en elbil då blir det jäkligt dyrt.
Oavsett om det är motor eller motorstyrningen eller batteriet.
Men och andra sidan så har garantin gått ut efter ett år eller tre eller åtta år så har man ju maskinskadeförsäkringen så jag förstår inte hysterin med 7 års Kia garanti och baksidan att betala service och besvär varje år.
Det kan vara rätt hög självrisk på Maskinskade-delen när bilen gått några år, mso 1000. Kan vara en förklaring. Skiljer dock mellan olika bolag.
Tror du den kan vara en högre skälvrisk på en elbil?
Har iofs för mig att den ökar med högre antal mil på mina försäkringar.
Har svårt att tro att självrisken är högre för en elbil men det är nog bäst att kolla sina egna försäkringsvillkor. Dock börjar självrisken för maskinskadan dra iväg redan vid 5000 mil för LF.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.