Jahaja. Bilen har ju stått utomhus i väder och vind i 10 år så det är kanske inte så konstigt om någon kontakt fått beläggning. Jag kan inte längre se och styra min (ålderdomliga) färddator med trippmätare, förbrukning osv.
Senast jag mekade med bilar var för drygt 45 år sedan. Men något positivt har hänt under tiden. Youtube.
Jag har kollat på en människa som på ett okänt slaviskt språk demonterar ratten på min bilmodell. Så det får jag också försöka göra för att få loss rattairbagen (strömlöst) och den del som innehåller knapparna. Därefter får jag försöka frilägga kontaktytor och rengöra dem med tops och alkohol. Det är i alla fall min plan. Håll tummarna.
Kommentarer
Kul med en plan, jag håller tummarna.
Nu har jag gjort ett första försök att demontera airbagen. Det lyckades inte. Jag utgick från en rysk youtube-film som visade hur man skulle sticka in ett verktyg på baksidan ratten och via ett hål trycka upp en "spärr". Det finns totalt tre likadana. Jag tryckte med olika mejslar men fick ingen som helst effekt. Så svårt att avgöra om jag fått tag under splinten eller om jag pressar åt rätt håll.
Jag drar mig stukad tillbaka tills vidare.
Tråkigt.
Bilens elektronik uppför sig lite konstigt vilket möjligen beror på att ett nytt batteri behöver installeras efter tio års användning.
Igår när vi hade varit inne på Rusta och köpt en plastmatta att använda framför husvagnen, reagerade inte tändningen. Nåväl, jag lossade/monterade pluspolen på batteriet och si bilens elektronik vaknade till liv.
Och idag vaknade även rattkontrollerna och jag kunde återigen hitta yttertemperaturläget. Måste ju se när det blir tillräckligt varmt för att ta av vinterhjulen.
2.700 kr kostar ett nytt batteri hos Mekonomen.
Hade plötslig en massa konstiga problem på min förra BMW. Backsesorena levde ett eget liv, backspegeln fälldes inte när man backade, ljusregleringen på strålkastarna funkade inte mm. Med ett nytt batteri var problemen borta.
Ja ett nytt batteri får det bli.
Kan ju vara så att spänningen inte når den nivå som krävs med mitt gamla skit. 1400 kr på Biltema för ett regnr-matchat start/stopbatteri såg jag nu. Tre års garanti. Kan bli några fräscha torkarblad också när man ändå är där.
Kan man bara plocka av och sätta in nytt batteri utan att bilens dator får hyss för sig? Minns en Mitsubishi, där jag plockade ur batteriet för uppladdning. Sedan ville inte bilen servostyrning funka på ett par dagar. Kuriöst...
Den typ av "dator" som sitter i min bil kanske inte ens ska kallas dator då den inte jobbar med beräkningar gissar jag. Snarare handlar det om att samla in och visa signaler men också att minnas inställningar såsom dagens datum.
Ett konkret problem med att bryta strömmen blev i mitt fall att radion ville ha en kod för att gå igång igen. Det tog mig ett tag att hitta koden som fanns på klisteretiketter i en ficka i bilens manualmapp.
Batteri (och torkarblad) är inköpta så nu får jag återigen studera Youtube. Det ser ut som att jag behöver montera bort det gigantiska luftfilterhuset för att få ur batteriet. Could have been worse.
"How hard can it be?" - för att citera J.C. Lycka till!
Tack Grosser.
Nu är det bytt. Tog mig lite drygt två timmar inkl torkare.
Det svåra var luftfilterhuset som var en bökig historia. Skruvade först av den övre delen och tog ut luftfiltret med hopp om att det skulle ge tillräcklig plats. Det gjorde det inte utan jag var tvungen att även ta bort den undre delen. Problemet var att förstå den omvända proceduren. Själva insuget hamnade väldigt fritt vilket inte kändes bra. Men så fick det bli. Suger bilen in skräp så får filtret ta hand om det.
Det bakre torkarbladet (aldrig bytt) tog nog 20 minuter bara det. Instruktionsboken hjälpte mig inte utan jag var tvungen att se ett klipp för att förstå exakt åt vilket håll jag skulle rikta kraften som behövdes för att tvinga av det. De främre fick jag av (låsknapp) men det hade underlättat om jag hade fattat hur jag skulle hitta serviceläget. Orkade inte ta reda på det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.