Vi Bilägares forum

Köpa reservdelar, märkesverkstad eller online...

Köpa reservdelar, märkesverkstad eller online...

Vet inte direkt vad man vill uppnå med ett sånt här inlägg, det är kanske öppna dörrar som redan är insparkade men erfarenheten är kanske nån som kan få igenkänningsfaktor i.  Vi köpte har en bil som nu rullat på ganska många mil utan stora bekymmer, mest dyra servicar på märkesverkstaden. De har fått förtroende i andan att man får bilen kollad och att det görs "inspektioner". Vi lämnade in bilen för service och de upptäckte att framrutan var sprucken samt att bromsbeläggen bak var "extremt tunna". Förutom Oljebyte, filter och bromsvätska fanns inte mer att upptäcka så summan slutade på 6900:-

Vi åkte och besiktigade bilen tre dagar efter. Den gick rakt igenom. Blankt papper, jo, de skrev nog "godkänd" och nått miltal. I samma veva byttes från Vinterdäck till sommar men det lät fortfarande som "vinterdäck" och jag meckade, bytte hjul mellan fram och bak, höger och vänster. Fortfarande underligt ljud. Efter lite högfartstest så vibrerade det kraftigt runt 120. Nått är fel men, vare sig servicen (med inspektion ni minns) eller bilprovningen, hade ju hittat något?



Hjullager.



Jag insåg till slut att det nog är ett hjullager som sagt upp sig. Inget som kändes i vanlig fart men väl, lät.

Ringer märkesverkstaden och frågar vad det kostar att få detta åtgärdat. De ska ha 7300:- för två framhjulslager i material, sen arbetet "kan bli 5000-7000 beroende på för det är ett komplicerat jobb får jag veta.  12-14 tusen alltså. Puh. Börjar kolla med Mekonomen mm, det är inte märkbart billigare, skiljer möjligen 1500-2000 på totalen men "de hade inte tid". Hittar en mindre verkstad som säger "jasså sånna, det är skitenkelt att byta, de sitter ju i en hubb", "bara att skruva dit". Han tyckte jag kunde beställa lagren i Tyskland och sen återkomma. Ja jisses, jag har inte stor erfarenhet av att beställa bildelar, än mindre från utlandet och efter en googling var man väldigt rädd. Felleveranser, medvetna eller omevedvetna i kombination med svårigheter att returnera. Recensioner som hyllade och sänkte. Fy bubblan, hur gör man nu? 



Hittar efter lite googling, till slut några svenskspråkiga webaktörer som har adress i Sverige med bildelar till vettiga priser. Nu börjar splittringen, tur man är noggrann. Man söker på regnr. Då tar websidan upp din bilmodell. Det räcker väl? Här ska man passa sig. Den hökögde, som tittar i listan när man sökt på en reservdel, i mitt fall, hjullager fram, får en kanonad av olika saker att välja på. Det märkliga är ju att på min bil, passar en typ av hjullager. Alltså förbryllar det ju rätt rejält att det finns olika lagerhubbar, med tre, eller fyra infästningspunkter? Lagerdiameter finns i 60 eller 65mm? Hur vet jag vilken? Alltså STOR risk att få fel. Gissa, hålla för ögonen och beställa på chans? Nä, den går bort. Inte kul när verkstaden väl fått tid och jag köpt delarna och de ringer när bilen är isärtagen, "det passar inte". Det får ju inte inträffa. Sagt och gjort, ringer märkesverkstaden, får tag i en kille på reservdelsavdelningen. Frågar lite om hjullager och till slut även, sitter det tre eller fyra bultar och är lagret 60 eller 65mm? Han tystnar. 

Till slut säger han: "sitter du med fingret på köpknappen i Tyskland nu?"

Insåg då att han fick några sådan samtal per dag. Jag sa som det var och förklarade läget och att jag fått pris från dem tidigare och att det inte var möjligt för mig att anlita dem. Då säger han, jag hjälper dig, vi har inte privatkunder som primär kund här och jag säljer inte många sådana lager till privatpersoner. SÅ, han var storsint och gav mig input, så jag kunde beställa rätt saker på webben. Han avslutade samtalet med att han nästan kunde kalla sig tysk kundmottagare. Jag tackade honom. Han hade precis sparat 5000:- bara i delar åt mig, genom det samtalet. Efter beställning tog det 3 dagar så kom 2st SKF lager i en låda med postnord. Det verkade rätt, sen fick verkstaden byta bägge hjullagren fram. Enligt dem gick det precis som de sa, "plättlätt". Blev förvånad över hur billigt de gjorde det.

Det märkliga var att jag ändå tycker att jag har ett "bra motoröra" men, nått speciellt bra "hjullageröra", det har jag inte fick jag förstå. Jag var helt säker på att det var vänster fram som var slut. Det var höger. Det var tillika, TOKSLUT fick jag berättat.

Allt detta besvär är ju helt galet men det blev en skillnad på ca 7000:- mot märkesverkstadens totala pris, med vad jag hoppas, vad bra kvalitet på delar.



Det är blev långt men nu till nån form av poäng.

Bekvämast är nog att lämna in, betala och hämta ut en reparerad bil på märkesverkstaden. De vet hur det ska monteras, vilket del som passar på bilen men, det kostar. Alternativ två, att leta delar själv och anlita nån annan visade sig bevisligen fungera men det fanns ju rätt många saker som kunde gå fel. Jag valde denna vägen som beskrivits men mitt i, hade jag nog nästan övervägt att få den fixad utan allt strul och betalat märkesverkstaden för det. Många gör nog så med. Det lever märkesverkstaden ju på. Alla andra aktörer som inte har tillverkarens specifika skisser, privatfixare och icke märkesverkstäder, är hänvisade till att först demontera delen, mäta och kontrollera, sen beställa. Det är ju alltid en möjlighet och den förespråkar jag men med tanke på hur svårt det var att få en tid för själva reparationen skulle jag säga att det inte är en möjlighet. Möjligen om man kan ha bilen isärplockad i sitt egna garage den tid det tar för att få hem delarna. Den möjligheten har nog inte 99% av de som landar i en sådan reparation.



En sak som visar sig är ju att de där webshopparna inte på något vis verkar vara fulländade. Att lita på sökningen med regnr är ju ett skämt. Även om det gick bra för min del med min första bildelsbeställning var troligen min noggrannhet räddningen. Efter den här erfarenheten kan jag mest bara egentligen säga att var noggranna vid bildelsbeställning. Dubbelkolla om det krävs och tro inte på resultatet av de sökningarna som visas. 

Uppdaterat: 2022-07-06 14:00
/Hilife

Kommentarer

Jag har beställt reservdelar på nätet flera år till betydligt lägre pris än märkesverkstaden. Av praktiska skäl och ren och skär lathet överlåter jobbet till verkstan. Brukar begära offert först för att ha nåt att börja ifrån. Jag är "en snål jävel" som inte stöder verkstäderna... ;) Kan intyga att det lönar sig att kolla, dubbelkolla och trippelkolla innan man beställer. Ännu har ingen verkstad haft invändningar när jag dyker upp med delar, oljor och filter och bokar tid. Eventuell rabatt kan man ju glömma men det är ändå så liten summa. Senaste åren har jag enbart anlitat märkesverkstad och jag är helnöjd med servicen.

Uppdaterat: 2022-07-06 14:23

När man bestämt vilken kvalité/märke man vill ha, men är osäker på om det passar som i detta fall, öppnar man chatten och skriver "Jag har regnummer xxx 123 och vill ha lager från SKF" så får man efter en stund, ibland en halv dag, nummer på den delen som passar just din bil.

Använt det sen några år tillbaka när jag fick fel delar efter ha beställt på bara regnummer. Hittills har allt varit rätt.

Lägger även till "säkert köp" för 59:- då har man fri returrätt.

Uppdaterat: 2022-07-06 21:27

Lämnar aldrig på verkstad för reparation när det gäller gamla bilar. Tycker enormt synd om de som blir "blåsta" av en märkesverkstad som säger att det är "ett svårt jobb" när det tar 20 min.

Jag har nyligen börjat beställa från tyskland, har annars alltid haft inställningen att "handlar man inte hemma nu kommer man inte kunna göra det alls snart", men Mekonomen i stan där jag jobbar har fått mig att tänka "Det vore ju faktiskt ingen förlust, dom vill ju inte hjälpa till i alla fall om man ska ha nåt annat än oljefilter till en V70..."

Trevlig kundmottagare du fick tag i. Klandrar inte heller folk som lämnar sin bil på verkstad, det är otroligt bekvämt, det är mest synd att verkstäderna lurar kunderna att lätta jobb är svåra...

Uppdaterat: 2022-09-03 08:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Beställde ett glas till vänster ytterbackspegel på gamSaaben från Tyskland för en tid sedan (märkligt vad svårt det blev att köra utan spegel!), det tog en vecka och var mycket billigare än hemma.

Det som förvånade att det fanns 16 leverantörer av samma glas med priser från någon hundring till över sexhundra kronor!

Jag betalade ca 150:- ,passade perfekt!

Uppdaterat: 2022-09-03 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bytte bakhjulslager på en Hyundai Atos igår.

Jag är väldigt nyfiken på vad en auktoriserad verkstad skulle ta för det jobbet.

För mig som aldrig gjort det förr, tog det 5 minuter. 15 minuter om jag ska räkna som verkstaden, hämta och köra in bilen, hissa upp den, byta lagret, hissa ner och köra ut.

Jobbet bestod av att skruva av hjulet, lossa en stjärnskuv och dra av trumman, knacka bort en liten kåpa, skruva bort en stor mutter, dra av hubben, på med den nya, muttra fast, nita muttern med ett don, knacka på locket, på med trumman/skruven, på med hjulet.

Noterbart: Trumman satt inte fast, hubben var bara att dra ut för hand.

Jag har tidigare för flera år sen bytt bromsbackar på denna bil, det var ganska trångt och bökigt, nu vet jag att man enkelt kan ta bort hela hubben, och då blir det väldigt enkelt att byta backarna.

Uppdaterat: 2022-09-03 13:38