Vi Bilägares forum

Kontrollera Oljan

Kontrollera Oljan

Måste fråga.
En nybil som är uthämtade i April och som indikerar kontrollera oljenivån... Är det rimligt eller skall jag ringa till återförsäljaren o h dess sevice avdelning?

Kostar ju inget att fylla på utan bara en undran när bilen är såpass ny.

Uppdaterat: 2019-01-02 19:58

Kommentarer

Har du inte kollat oljan tidigare och sett att nivån successivt minskat utan kom det som en total överraskning nu ?

Hur långt har den gått ?

Uppdaterat: 2019-01-02 20:08

Har inte kollat oljan alls.... Jag kör bilar, använder mig av serviceavtal och verkstad *ler*

Ifs så är det 2.000 mil just nu.

Uppdaterat: 2019-01-02 20:19

Speciellt på nya bilar tycker jag personligen att det finns all anledning att ha koll på oljeförbrukningen - i alla fall de första 1000--2000 milen. Men alla är vi olika...:)

F ö så lär knappast serviceavtal och garanti täcka ev skador av att ha kört med alltför låg oljenivå. Frågan är vad oljenivån ligger på när bilen själv larmar - jag har ingen aning för jag har aldrig kört nån motor så "torr".

Uppdaterat: 2019-01-02 20:25
Patrik Österberg skrev:

Har inte kollat oljan alls.... Jag kör bilar, använder mig av serviceavtal och verkstad *ler*

Ifs så är det 2.000 mil just nu.

Du borde nog kolla oljan oftare.

Bilen bör ta ca 1 liter på den tiden, tar den inget är det inte bra, det kan tyda på dålig smörjning eller att oljan späds ut, men det är mer vanligt på äldre bilar och var vanligare förr med enklare oljor och slitna motorer.

Uppdaterat: 2019-01-02 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har sett att det finns tillverkare som anger att deras bilar kan ta 1 lit/ 1000 km utan att de anser det onormalt.

Men det gör jag!

Uppdaterat: 2019-01-02 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Patrik Österberg wrote:Har inte kollat oljan alls.... Jag kör bilar, använder mig av serviceavtal och verkstad *ler*

Ifs så är det 2.000 mil just nu.

Du borde nog kolla oljan oftare.

Bilen bör ta ca 1 liter på den tiden, tar den inget är det inte bra, det kan tyda på dålig smörjning eller att oljan späds ut, men det är mer vanligt på äldre bilar och var vanligare förr med enklare oljor och slitna motorer.

Bör, beror väl på hur man kör dom där 2000 milen.

Jag kan inte påminna mig att jag fyllt på olja mellan bytena. Och då blev det 3000 mil mellan bytena på mina BMW 520d. Har fortfarande kvar den oöppnad 1l flaska jag fick med till den Audi 2,7 tdi jag körde i 12000mil.

Den förra Mazdan minskade det något på stickan så den var något över min innan service (2000 mil)

Men då kör jag mest långkörning på landsväg.

Uppdaterat: 2019-01-02 20:53

Okidoki... Bilen larmar när man skall kontrollera oljan och sedan finns det en nivå till som säger oljenivån låg och en sista nivå. Stanna-fyll-på-olja-nu nivå.

Torr är den inte iaf *ler*

Står att det skall vara VW 507 00 och jag minns märket castrol ifrån en bild i motorhuven.

Frågan är om det går lika bra med...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-624106/#tab02

Uppdaterat: 2019-01-02 20:53

Patrik - menade så "torr att bilen larmar.

Uppdaterat: 2019-01-02 20:55
Stoor skrev:

Kolla oljan? Problemet med nya bilar är att de ofta saknar oljesticka...

Problem? Är bara att kolla i infodisplayen om man är intresserad av att utföra en nivåkontroll.

Uppdaterat: 2019-01-02 21:35

Finns oljesticka här på denna bil. Bara en olja läsare med tre delsteg på displayen.

Uppdaterat: 2019-01-02 22:37

VW 507 00 Är klassningen som vw har. Uppfyller oljan på jula det är det bara och hälla i.

Uppdaterat: 2019-01-02 22:54

Annars har ju t ex Biltema VW-klassad olja.

Uppdaterat: 2019-01-02 23:21

Stämmer säkert PI. Fördelen har Jula bredvid OKQ8 gds hall och skall ditt och tvätta bilen, så två flugor i en smäll.

Uppdaterat: 2019-01-03 08:02

Är det en bil från VAG är min erfarenhet från flera av dessa bilar att man får fylla på med motorolja mellan service.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

VAG japp. Olja påfyllt, sensorn för att varna fungerade bra. Var på lägsta nivån för att vara påfyllt.

Läste i manualen att den drar 0.5L/1000mil.

Man lär sig ngt nytt varje dag *ler*

Uppdaterat: 2019-01-04 06:56

Min erfarenhet av vag tdi i 30-40tusen mil sedan 90 talet är att det brukar vara en förbrukning på ca 1 liter på 2500-3000 mil.

Det har aldrig varit mer än så.

Jag har också tagit förvana att byta olja vid ca 1500 mil bara för att jag köpt ut olja på 20 liters dunk för mindre än halva priset på oljan.

Ett bra tips om man skall behålla bilen länge.

Uppdaterat: 2019-01-04 09:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vad står det i manualen rörande kontroll av olja?

Tänker att det sannolikt finns rekommendationer när man som ägare ska göra en kontroll på olika saker såsom olja, kylvätska, däck och andra delar av bilen. Och det gäller nog även med serviceavtal.

När det gäller VW så är min erfarenhet på senare år att dom dra väldigt lite olja, mina 1,4 TSI motorer (gas/bensin och nu bara bensin) har krävt runt en halvliter på 2500-3000mil.

Min gamla 1,2 TSI var törstigare på olja, där gick det nog en liter på runt 1500 mil.

Uppdaterat: 2019-01-04 16:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mina bilar går max 7-800 mil mellan oljebytena, kanske 1000 i undantagsfall. Har inte behövt fylla på olja på nån bil dom senaste 20 åren iaf.

Uppdaterat: 2019-01-04 17:31

@FXX

Det är ju inte alltid att man behöver fylla på, det finns ju marginaler.

Men det skadar ju inte att kolla oljenivå, speciellt om man är ny ägare till en bil så man får koll på hur det är med oljekonsumtionen.

Uppdaterat: 2019-01-05 08:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

@FXX

Det är ju inte alltid att man behöver fylla på, det finns ju marginaler.

Men det skadar ju inte att kolla oljenivå, speciellt om man är ny ägare till en bil så man får koll på hur det är med oljekonsumtionen.

Självklart är det så. Man har ju hört mardrömshistorier om vissa äldre Vag-motorer där underleverantörerna av kolvringar varit lite sådär så motorerna har dragit litervis med olja.

Uppdaterat: 2019-01-05 09:35

Jag har alltid en liters olja och lite smått o gott liggandes under dubbla lastgolvet.

Med dagens mätsensorsteknik och larmsystem behöver man ju egentligen inte vara nervös och ha jätte koll på oljenivån.

Uppdaterat: 2019-01-05 09:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har haft bilar som dragit förfärligt mycket olja, den värsta tog 1 liter/mil, men jag har också haft bilar där det varit motsatsen, efter 100 mil tappade man ur mer olja än vad som fyllts i från början. Oljan var tunnare och skitigare!

I första fallet hjälpte det något med tjockare olja, i andra fallet hjälpte endast motorbyte.

Ett trix som vissa bilskojare använde sig av på 1950-talet var att blanda sågspån i oljan, men det gällde främst transmissionen, för att minska lager och kugglapp, det gick avsevärt tystare ett tag. I motorn var det alltid billigaste sorten SAE 50 eller spillolja som gällde.

Men de senaste trettio åren har jag inte haft någon bil som tagit onormalt med olja, inte ens de som gått 30000 mil och mer.

Men jag byter alltid före 1500 mil och kör enbart på syntet från Mobil eller Castrol.

Uppdaterat: 2019-01-05 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min amerikanska bil varnar inte för låg nivå och den har dragit 0,7l på 1000 mil.

Å andra sidan rymmer den 10 liter...

Uppdaterat: 2019-01-05 16:54

Jag hade en bil som drog tolv liter olja Paris tur och retur. Det kändes aldrig aktuellt med oljebyte på den bilen.

Uppdaterat: 2019-01-05 18:05
junkers skrev:

Min amerikanska bil varnar inte för låg nivå och den har dragit 0,7l på 1000 mil.

Å andra sidan rymmer den 10 liter...

Den bil jag skrev om tidigare med den ansenliga oljeförbrukningen hade inte heller någon varning för låg nivå. Den var av samma fabrikat som din, men bara med 10% av din bils effekt, dock tog den nog 3ggr så mycket bränsle!

Det var ett under att den gick, kolvspelet var 2,5mm!

Uppdaterat: 2019-01-05 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mitt livs första bilsemester företogs i en Opel Rekord till Öland. Vi hade 20 liter olja med oss när resan startade, den var slut i Norrköping på hemvägen, och vi var tvingade att köpa en 5 litersdunk för att komma hem. 100 liter bensin och 25 liter olja gick det åt.

Väl hemma bytte jag ventiltätningar, och kunde sen åka en hel vecka utan att fylla på olja.

Olja hade vi i kran på väggen på jobbet, högrenande olja för dieselmotorer, som dödade många gamla igenslaggade bensinmotorer.

Uppdaterat: 2019-01-05 21:26

Kul Rikard, då hade min Viktoria en jämlike!

Men jag fattar fortfarande inte,så många år senare, hur den motorn kunde gå.

2,5mm mindre diameter på kolvarna än cylindrarna, en extrem förbrukning av olja och bensin/fotogen, ändå hade den kompression så att tonårsmusklerna verkligen fick slita med startveven!

Uppdaterat: 2019-01-05 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En kompis fick en Fiat, cupemodellen, kanske hette den 125 ??

Hur som så startade vi upp den, motorn slamrade och oljelampan lös, vi hällde i 2 liter olja och fick fullt utslag på stickan, lampan slocknade. Körde bilen till min verkstad, en resa på 1,2 mil. Väl framme lös lampan igen och vi kollade oljan, helt tomt på stickan ??

Jag åkte bakom bilen hela vägen och noterade inte att den rök nått, och motorn var torr, så var den oljan tog vägen har vi inte en aning om.

Uppdaterat: 2019-01-05 22:16

Två bilar har slagit mig med häpnad vad gäller oljeförbrukning. Den ena var en Ford Capri 2.0 där det behövdes en liter olja var 15:e mil ungefär. Jag körde den från Stockholm till Sundsvall och tillbaka.

Den andra var en Ford Taunus 2.0 kombi (ägd av samma familj) där man fick stanna var 10:e mil och ta ur tändstiften, borsta bort sot, montera tillbaka och fylla på nån liter olja. Indikationen för att det var dags för en ny omgång var att toppfarten sjönk under 90 km/h. Den hade dock ett praktiskt lastutrymme vilket var anledningen till att den inte hamnat på skroten.

Uppdaterat: 2019-01-06 10:15