Vi Bilägares forum

Hur ser elbilens service ut

Hur ser elbilens service ut

Finns det folk i forumet som kan tala om vad service kostar på olika elbilar.
Det verkar vara väldigt olika intervaller och priser på olika fabrikat.
Läser att tex Kia/hunday har årlig service och täta glykolbyten med kostnader på allt från 5 till -10000.

I min värld så en bil utan bensinmotor och växellåda så är service behovet egentligen väldigt litet.
Ja vad har ni för kostnader?

Uppdaterat: 2021-01-03 18:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Ingen stor aning, men 2 år och/eller 3.000 mil är fritt med min kommande bil.

TV hävdar att det sen är 6.000 mil/ca1.900:- och 9000 mil/1.200:- som gäller. Småpotatis i så fall.

Uppdaterat: 2021-01-03 19:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Någon sa att Tesla inte har någon specifik intervall numera.

Stämmer det ❓

Uppdaterat: 2021-01-03 19:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Korrekt Mso, Tesla har inget servicekrav längre, inte ens för att garanti ska gälla. De påstår att bilens egna system ska säga till om något behöver göras.

Min har gått 11.000 min nu utan en krona i servicekostnad.

Uppdaterat: 2021-01-03 19:38

Min El-mini säger att den ska in för byte av bromsvätska i december 2022. Vad jag minns när jag kollade upp servicebehovet var det nog också det enda som ska göra på bilen.

Själv är jag försiktigt skeptisk till en bil utan "servicebehov". I min erfarenhet så fungerar t.ex. bromsar m.m bättre om man ser över dem lite då och då. Men nuförtiden kör man väl tills oken kärvar ihop fullständigt och sedan byter alltihop...

Uppdaterat: 2021-01-03 20:49
Desmoholic skrev:

Min El-mini säger att den ska in för byte av bromsvätska i december 2022. Vad jag minns när jag kollade upp servicebehovet var det nog också det enda som ska göra på bilen.

Själv är jag försiktigt skeptisk till en bil utan "servicebehov". I min erfarenhet så fungerar t.ex. bromsar m.m bättre om man ser över dem lite då och då. Men nuförtiden kör man väl tills oken kärvar ihop fullständigt och sedan byter alltihop...

På just en elbil borde väl det vara en "poäng" att kolla just bromsarna? Tycker jag och ställer mig frågande till Teslas sätt. Hur kollar Tesla "per remote" hur bromsarna funkar? Vi pratar inte om slitage.

Uppdaterat: 2021-01-03 21:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
mso 1000 skrev:

Samtidigt besiktas en bil första gången efter 36 månader.

Nästa gång efter 24 månader.

Det kan omöjligt behöva serva bromsar före det.

Behövs det är det helt enkelt en skit dålig konstruktion enligt mig. .

Bilfabrikat som tar betalt för smörjning av bromsar en gång per år är en dålig lösning eller ett sätt att tjäna pengar.

Du har ingen erfarenhet om hur bromsar funkar på en elbil, så där ska du inte uttala dig. Jag har heller inte den erfarenheten, men uttalar mig heller inte så konsekvent som du gör. Enpedalskörning gör att man ö.h.t. inte nyttjar bromsarna på en elbil - annat taget än i nödfall.

Uppdaterat: 2021-01-03 21:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

...Enpedalskörning gör att man ö.h.t. inte nyttjar bromsarna på en elbil - annat taget än i nödfall.

Precis detta har jag reflekterat över med. Enligt min erfarenhet mår bromsar bra av att motioneras, och inte bra av att "söndagsköras". Ett par rejäla bromsningar från runt 100km/h till stillastående lite då och då kan nästan rankas som underhåll ;)

Uppdaterat: 2021-01-03 21:33

Samtidigt besiktas en bil första gången efter 36 månader.

Nästa gång efter 24 månader.

Det kan omöjligt behöva serva bromsar före det.

Behövs det är det helt enkelt en skit dålig konstruktion enligt mig. .

Bilfabrikat som tar betalt för smörjning av bromsar en gång per år är en dålig lösning eller ett sätt att tjäna pengar.

Men visst, dom kommer inte att kärva ihop men oas har man ju betalat extra för det.

Uppdaterat: 2021-01-03 21:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Desmoholic skrev:

Precis detta har jag reflekterat över med. Enligt min erfarenhet mår bromsar bra av att motioneras, och inte bra av att "söndagsköras". Ett par rejäla bromsningar från runt 100km/h till stillastående lite då och då kan nästan rankas som underhåll ;)

Japp.

Uppdaterat: 2021-01-03 21:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är ju också en av anledningarna till att t.ex ID3 har trumbromsar bak. Dom används väl i stort sett aldrig.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Keramiska skivor på en elbil borde inte vara nån dum ide. Och bromsok av bra konstruktion med bra ytbehandling. Vet ett bilmärke som hade sådana ok en gång i tiden, så det går ju att tillverka.

Det är okens dåliga ytbehandling som gör att rost kryper in runt tätningar till kolvar och glidpinnar.

Tesla kanske har bra grejer till bromsarna ?? Det finns ju bilar som haft automatisk motionering, finns inte det längre ??

Uppdaterat: 2021-01-03 21:55

Jag servade min e-up med 3000 mils intervall enligt schemat, men minns inte vad det kostade.

Förra laddhybriden, KIA Optima, hade bromsproblem bak. De hade inte smort dem vid service.

Tycker man att det är obehagligt att ställa sig hårt på pedalen kan man försöka bromsa halvhårt några gånger när batteriet är fulladdat. Då kan inte bromseffekten göras av regenerering.

Uppdaterat: 2021-01-03 21:59

Det är väl det man ska göra Mäkinen.

Varje gång bilen är fulladdad ska man bromsa nån gång hårt i lite högre fart.

Tror det är ett bra recept för alla bilar att hålla skivorna fina.

Men vad var felsyntomen på Kians bakbromsar❓

Och hur långt hade du kört.

Uppdaterat: 2021-01-03 22:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Audi. Jag har nog hållit på med bromsar i sisådär 40 år så jag tror jag vet och det är exakt samma bromsar och funktion på en elbil förutom att dom används typ 75-98% mindre än på en bil med fosil motor.

Så det uppenbara är att skivorna kommer att riskera att få rostbeläggning långt tidigare än vanliga bilar om man inte medvetet bromsar hårt i hög fart och motionerar dom med jämna mellanrum.

Och jag törs stå fast vid min bedömning att på dom tre första åren när allt är nytt skall det egentligen inte behövas någon broms inspektions om det inte är en riktig långmilare till elbil.

Besiktning och slitage varningssystem.

Och som någon nämner.

Trumbromsar det fungerar i alla väder.

Men visst är det rätt med service/inspektion vid rätta intervaller.

Uppdaterat: 2021-01-03 22:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har man jobbat med bromsar i 40 år och har en så begränsad erfarenhet av dess funktion, tja - vad säger man? Lyssna på Mäkinen möjligen?

F.ö. så har det föga med rost på bromsskivor att göra.

Uppdaterat: 2021-01-03 22:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Korrekt Mso, Tesla har inget servicekrav längre, inte ens för att garanti ska gälla. De påstår att bilens egna system ska säga till om något behöver göras.

Min har gått 11.000 min nu utan en krona i servicekostnad.

Intressant hur den håller koll på den hygroskopiska bromsvätskan som brukar ha två års serviceintervall på de flesta andra bilar. Jag slirade med bytet på den gamla Opel jag hade ett tag, den var inget vidare fräsch när den tappades ur fyra år efter senaste byte.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Henrik M wrote:Korrekt Mso, Tesla har inget servicekrav längre, inte ens för att garanti ska gälla. De påstår att bilens egna system ska säga till om något behöver göras.

Min har gått 11.000 min nu utan en krona i servicekostnad.

Intressant hur den håller koll på den hygroskopiska bromsvätskan som brukar ha två års serviceintervall på de flesta andra bilar. Jag slirade med bytet på den gamla Opel jag hade ett tag, den var inget vidare fräsch när den tappades ur fyra år efter senaste byte.

De rekommenderar byte av bromsvätska var fjärde år.

Uppdaterat: 2021-01-03 22:50

Vad gäller bromsarna så är mina på Teslan superfina vid okulärbesiktning fortfarande efter de milen iaf, däremot kör jag hårt bitvis och motionerar dem.

Uppdaterat: 2021-01-03 22:52
Henrik M skrev:

Guran wrote:Henrik M wrote:Korrekt Mso, Tesla har inget servicekrav längre, inte ens för att garanti ska gälla. De påstår att bilens egna system ska säga till om något behöver göras.

Min har gått 11.000 min nu utan en krona i servicekostnad.

Intressant hur den håller koll på den hygroskopiska bromsvätskan som brukar ha två års serviceintervall på de flesta andra bilar. Jag slirade med bytet på den gamla Opel jag hade ett tag, den var inget vidare fräsch när den tappades ur fyra år efter senaste byte.

De rekommenderar byte av bromsvätska var fjärde år.

Då fanns det alltså viss form av service som ”rekommenderas” genomföras med visst intervall :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Då fanns det alltså viss form av service som ”rekommenderas” genomföras med visst intervall :)

Jag påstod aldrig nåt annat Guran.....

Finns inga krav skrev jag för garantier eller liknande....

Uppdaterat: 2021-01-03 23:10
Henrik M skrev:

Vad gäller bromsarna så är mina på Teslan superfina vid okulärbesiktning fortfarande efter de milen iaf, däremot kör jag hårt bitvis och motionerar dem.

Ja receptet för fina skivor är regelbunden hård användning av bromsarna.

På octavian jag bytte in med 7000 mil var det ingen rost på bakskivorna medans jag sett bilar med 4000 mil där skivorna sett för hemsk ut.

Och jag motionerar dom hårt emellanåt.

Men på din Tesla Henrik får du någon information via sms eller någon annan info från bilen när det är dax för bromsoljebyte vid 4000 mil.

Uppdaterat: 2021-01-03 23:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Men på din Tesla Henrik får du någon information via sms eller någon annan info från bilen när det är dax för bromsoljebyte vid 4000 mil.

Jag har faktiskt inte en aning Mso hur man får det efter 4 år, om det dyker upp på skärmen eller om de hör av sig som de gör med annat som bilens system upptäcker. Jag lär väl inte ha bilen så länge heller så jag lär hinna märka det....efter 4 år är jag på 24 000 mil om det rullar på som nu och jag tror inte chefen vill ha så mycket mil på bilen. 18 000 som det lär vara efter 3 år som vi har leasingen på lär va mycket nog.

Uppdaterat: 2021-01-03 23:38
mso 1000 skrev:

Men vad var felsyntomen på Kians bakbromsar❓

Och hur långt hade du kört.

Det var avsaknad av bromsverkan på ena bakhjulet vid besiktning efter 9400 mil. Ett glidok hade slutat glida så det blev byte av ett ok och två skivor.

Uppdaterat: 2021-01-04 07:35

Servicebehovet för elbilar borde ju vara mlndre för alla som kan fylla spolvätska själv och kolla nivåer på bromsvätska evt kylarvätska för batterier men alla nivåer finns ju numera varnare för, då återstår ju bara översyn av bromsar beroende på hur mycket man kör i salthelvetet, rostskyddskontroll är ju bara båg, där gäller ju ändå inga garantier utan bråk med respektive försäljare

Uppdaterat: 2021-01-06 12:01
hans.antnas

Kia vill ju byta vätska för batterikylningen efter tre år eller 4500 mil. Den servicen kostar 8000-12000:-

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200313/dyrare-servicekostnad-for-kia-e-niro-agandekalkylen-forandras-drast/

Uppdaterat: 2021-01-06 16:21

Är det inga ägare av elbilar som kan komma med lite erfarenheter på service och kostnader på sina elbilar eller hybrider.❓

, Renault, Kia, Hunday, Nissan, etc etc.

Det är ju ganska bra info för oss som i närtid funderar på elbil.

Uppdaterat: 2021-01-06 16:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hybrider har samma eller högre kostnader än motsvarande bensinbil så det behöver inte frågas efter.

Elbilar är ju Tesla 0:-, sedan finns det ju rekommenderade servicar ändå så det kan ju vara intressant.

Övriga märken vore intressant att få reda på mer om.

Uppdaterat: 2021-01-06 16:47
junkers skrev:

Hybrider har samma eller högre kostnader än motsvarande bensinbil så det behöver inte frågas efter.

Elbilar är ju Tesla 0:-, sedan finns det ju rekommenderade servicar ändå så det kan ju vara intressant.

Övriga märken vore intressant att få reda på mer om.

Ja exakt här pratat vi rena El bilar med deras eventuella serviceintervaller och servicekostnader.

Uppdaterat: 2021-01-06 17:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det var du som efterfrågade hybrider... i #27

Uppdaterat: 2021-01-06 19:53