Jag har en Mazda 6 diesel 2013. Bilen har gått 2500
mil. Bilen är servad 2 ggr på märkesverksdag. Nu har
varningslampan för Dieselpartikelfiltret tänds.
Det är garanti kvar på bilen. Enligt Mazda så är det tveksamt om garantin gäller. Kostnad för att byta
DPF filtret är 23000kr.
DPF filter
Uppdaterat: 2016-10-08 04:11
Kommentarer
Det känns konstigt att inte garantin gäller
Avgasreningsgarantin är 5 år eller 8 tusen mil om jag minns rätt. Men filtret är nog bara fullt och behöver regenereras. Detta går dock inte på garantin.
Kan du inte göra regenereringen själv ? På VW skall man köra några mil på näst högsta växeln och i hyfsad hastighet - så står det i handboken (alltså hur man skall göra när lampan tänts) och det har fungerat för mig. F ö tycker jag som Trasten att du skall åberopa avgasreningsgarantin som gäller precis som Trasten säger. Men detta visar återigen att diesel är helt fel val för den som kör lite och korta sträckor åt gången.
En av anledningarna till att jag inte köper Dieselbil. Speciellt om man inte kör mer än TS.
Som Pi säger. Filtren rengör sig väl själva numera?
Det beror på hur länge man har kört med varninglampan tänd. Tillslut sätts en felkod i ECM och man måste regenerera på verkstad.
Vid normal körning kommer rengöring av filtret ske utan att du är medveten om detta, men körs bilen mestadels korta resor och på låga varv kan partiklarna byggas upp och "fastnat" i filtret. När filtret blir igensatt till den mängd att bilen fortfarande klarar av att rengöra (bränna ut) filtret tänds varningslampan och dina åtgärder krävs. Normal regenerering av dieselpartikelfilter sker genom att man kör bilen på låg växel (4:an) under en längre tid (10-15min) med ett varvtal på mellan 2000-2500 rpm. Då jobbar man upp temperaturen och filtret rengörs genom att bränna bort de partiklar som fastnat. Detta släcker normalt varningslampan i instrumenthuset och man bör därefter försöka rengöra filtret minst 3-4 ggr / halvår (oftare om bilen endast körs lokalt). Kör ut bilen till närmsta raksträcka. Kör på 4:ans manuellväxel eller (4: e eller 5: e på automatlåda). Håll varvtal på mellan 2000-2500 rpm. Jobba upp temperaturen i ca. 10-15min. Om regenerering lyckas släcks lampan och du kan lugn köra vidare, desto mer sot som bildas i filtret desto svårare blir det för självrengöringen att bränna bort. Upprepa därför dessa steg med jämna mellanrum, inte alltid negativt att ha en tung högerfot partikelfilter mår gott av högre varv under längre tid. Obs! Notera att kombinationen av högt varvtal (hög temperatur) samt igensatt filter är risken stor för brand!
Jag har försökt att regenera filtret med att köra på
en lägre vxl och varvtal 2000-2500 flera ggr utan att
lyckats rengöra filtret. Kört ca 30-60 minuter vid de
olika körningarna
Se till att kolla med olika verkstäder vad som gäller just din bil. Vi har räddad flera kunder från att byta partikelfilter genom rengöring endast via diagnostikverktyg - kunder som då blivit informerade av verkstäder att ett byte måste göras. Många nyare dieselpartikelfilter är byggda för att hålla hela bilens livslängd men detta är svårt om verkstaden ej vet hur man hanterar diagnostikverktyget eller av vinst drivande skäl föreslår byte! Våra rekommendationer är givetvis att du vänder dig till din lokala Mazda-verkstad de har rätt utrustning för dessa jobb. Tyvärr kan inte en allmärkes-verkstad med sina universal felkodsläsare / dyra rengöringsmedel / allmän kunskap om partikelfilter hjälpa dig som kund på samma sätt.
Det finns tillsatsvätska att hälla i tanken för rening av filtret. Hur effektiva dom är låter jag vara osagt. Har inte varit i behov av att testa själv.
GF - hur kan det komma sig att du plötsligt skriver på nästan oklanderlig svenska när du tidigare skrivit så man knappt har förstått vad du menat ?
Bilen är på Mazda märkesverkstad. Förslaget från
dom är att byta filter för 23000kr.
PI, det är klippt ur ZIP Tunings texter på bl.a. Facebook. Så det är inte så konstigt;-)
Uselt att klippa och klistra utan att ange källan:-(
Reklamera med hänvisning till den obligatoriska emissions/avgasrenings-garantin som alla tillverkare måste lämna. Den gäller normal under 5 år och 8000 mil.
GF har väl gått klart sin svenskundervisning, eller så kom det upp ett Mazda ärende i tråden som gjorde ont...
Audi - misstänkte nåt liknande men att göra det utan att ange källan är helt klart uselt !
Optimus: Vill minnas att GF sagt att han är född i Sverige - och då är ju hans språkbehandling ännu märkligare.
Ok, så är det Mazda märkesverkstad som ansvar förslaget att byta partikelfilter efter du kört 800 - 1000 mil om året, ofta låg varv och korta körning därför 3 år gammal bil blir sotet sitter fast för länge.
Verkstan vill att jag godkänner kostnaden på 23000kr innan dom beställer ett nytt filter.
Nybilsgarantin går ut i Mars 2017.
Matts - följ i första hand mina och Trastens råd om att reklamera med referens till emissions/avgasrenings-garantin innan du gör nåt som helst annat.
Anmäl dem till ARN om du väljer att betala 23000:- du kan vinna i efterhand.
Fast godkänn inget utan gör det vi redan skrivit istället. Då lär du lämna över bevisbördan på verkstan - om dom skall lyckas slingra sig ur emissions-garantin. Länk till Avgasreningslagen - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
Eftersom service enligt serviceplanen tycks vara gjorda så finns nog inget kryphål för verkstan eller Mazda.
Kryphål finns möjligen om det står i manualen att man ska bete sig på ett visst sätt vid korta körningar.
Tror dock inte det hjälper för Mazda ändå utan de skulle förlora direkt i ARN.
Har själv haft ett ärende i ARN nyligen i ett annat område, företaget backade fullt ut innan det ens togs upp.
Jodå GF - alla komponenter i avgasreningskedjan omfattas av det obligatoriska garantiåtagandet. Jag har personligen utnyttjat den och så fort man nämnde denna garanti så löste det sig direkt...:)
.
Håller med dig :-)
Även om jag i sak håller med brut 33 så löser ju inte det TS problem.
Steinway christer_1 ? :-)
Hacken, förmodligen stor som en flygel då. Hoppas GF inte är Uno bara för det! :)
Troligtvis Hackenbush!
GF och Vidstige har pratat mycket om Toyota hur det är att köra osv.
Just är jag samma profil gått 9 år och 1 månad med medlem här på ViBilägare :-)
Bara det bästa är gott nog christer_1 :-)
Om alla tips och idéer misslyckas och andra Mazda-verkstäder ger samma svar på tal så kan man alltid vända sig till Mazda Sverige...
Undrar hur andra märkesverstäder (konkurrerande märken) skulle bete sig i samma situation?
starletrallye 2016-10-08 21:19
GF äro premium!
GF 2016-10-08 20:40
Ja, det hände att dom inte kloka mig och det finns andra personer också. Jag har aldrig varit Norrsten utan det har jag varit länge sen några gånger i Mjölby.
Här har ni Unos inlägg på min profil just nu, där han i princip avslöjar att han ligger bakom nicket GF.
Jag har vänt mig till Mazda Sverige. Jag får inte något
riktigt svar av dom om garantin gäller.
Jag har haft flera olika bilmärken med diesel,
men jag har alldrig haft det här problemet med
DPF filtret. Då kan man undra om det är dålig
kvalitet på Mazda.
Nämen vad gör starletrallye att skriva "GF äro premium!" på din profil är inte rolig. Jag blir förbannat på starletrallye!
starletrallye är en uno och kommer att raderas så fort han dyker upp!
Matts - är det så svårt att tänka sig att göra en reklamation och hänvisa till emissions-garantin ? Som jag redan nämnt - när jag tog upp det när jag hade fel på min diesel så löste det sig direkt - inget tjafs om vem som skulle stå för fiolerna.
Som flera andra i tråden redan nämnt, avgasreningsgarantin enligt lag, är 5 år/8000 mil, har ingenting med nybilsgarantin att göra.
Avgasreningslag (2011:318)
21 § Bestämmelserna gäller endast i fråga om personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som inte är äldre än fem år och inte har körts längre än 80 000 kilometer.
22 § Om det vid en myndighets kontroll eller på ett annat tillförlitligt sätt konstateras att de utsläppsbegränsande anordningarna på en bil inte uppfyller kraven i EU- förordningarna, denna lag eller anslutande föreskrifter, ansvarar tillverkaren gentemot bilägaren för
1. att felen kostnadsfritt avhjälps,
2. de kostnader som en ny kontrollbesiktning medför, och
3. de kostnader som föranleds av ett körförbud för bilen.
Fick kolla flera gånger att det verkligen stod 2 500 mil. Självklart ska Mazda stå för vad en rengöring eller ett eventuellt byte av partikelfilter kostar! Måste vara något ursprungligt allvarligt fel om filtret redan gett upp. Hade det stått 25 000 mil vore ett byte betydligt mer rimligt. Men tänk på att det finns väsentligt billigare partikelfilter att beställa från t. ex. Tyskland och Storbritannien. Efter att garantier har gått ut finns ingen större anledning att köpa det genom Mazda.
Ett tips för att råka ut för mindre krångel med partikelfilter är att tanka ett renare bränsle än vanlig diesel med max. 5 % RME och istället välja 100 % HVO eller t. ex. Preem Evolution Diesel+ med 50 % förnyelsebar andel (svensk tallolja). Se https://preem.se/privat/drivmedel/produktkatalog-privat/produkter/diesel/preem-evolution-diesel/
Använder Mazda något tillsattsämne vid förbränning? Ifall, dom använder är det en påse eller mera skyddad låda och är den slut av någon anledning?
När man läser tråden och alla svar och förslag så får man lite vibbar av tyskarnas "Warum sollte man es einfach machen, wenn man es so wunderbar kompliziert machen kann"...:) Det rimliga svaret, Avgasreningsgarantin, nämndes redan i inlägg #3....
Nu har jag skickat en kopia på avgasreningslagen
till verkstan och till Mazda Sverige. Så nu får vi se vad som händer.
Nu har jag fått ett svävande svar av Mazda.
På svaret kan man utläsa att det ör tveksamt om garantin gäller. Det verkar som inte avgasreningslagen gäller Mazda.
Man blir mer och mer besviken hur dom behandlar
ägare av Mazda. Ändå skryter dom om hur bra garantier dom har ända upp till 10år
Matts, vad har du kört typ av resor? Är det mycket korta resor med låga hastigheter och därmed låga varv, och bilen inte hinner bli ordentligt varm, finns alltid risk att partikelfiltret till slut sätter igen sig. Någon längre resa på minst 15-20 min. i högre hastigheter i veckan, tycker jag borde räcka för att hålla partikelfiltret i trim.
Jag kör både korta och långa resor. Jag har 50mitt
arbete. Så jag använder bilen ibland till arbetet.
Det blir 100mil tur o retur
Jag tycker att DPF filtret skall hålla mer än 2500mil
Annars är Mazda en skitbil. Snart kommer jag att
anmäla Mazda till allmänna reklamations nämnden
Ja, det är tråkigt att höra. Nästa byta bil rekommendera bensin istället.
Kolla med din Konsumentvägledare men jag skulle vara mycket förvånad om inte detta är ett fall för endera Emissionsgarantin eller din vanliga garanti på bilen. Stå på dig och hävda att det faller under emissionsgarantin - anser dom nåt annat så kräv en skriftlig motivering och då kan du ta den motiveringen till din Konsumentvägledare (i kommunen) som ett första steg. Men jag har svårt att tro att du kommer att få nån skriftlig motivation till varför garantin INTE skall gälla (tror inte dom vågar - dom är ute på mycket svag is) och därmed är det bara för Mazda att bita i det sura äpplet.
Enligt tobos inlägg ska bilen tydligen underkännas vid sbp eller liknande innan man kan åberopa emissionsgarantin....
Men vad har mazda för motivation för att inte nybilsgarantin skulle gälla?
Her er Mazda ute på tynn is, som jeg ser det så har de en ikke sak, filteret bør holde minst 15000 mil det er normalen.. stå på gi deg ikke
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.