Fråga till de som kör Prius (Leifer?). Jag vet att bilen är snål i stadskörning och hyfsat snål på landsväg, men hur är förbrukningen i motorvägsfart, typ 120-130 km/h?
Har inget svar men körde en Auris HSD häromveckan och min lilla testrunda slutade i ett snitt (enl färddatorn) på 0,41 l/mil. Rundan innefattade 40, 50, 70, 80 och 100-begränsningar men mestadels de lägre hastigheterna så den passade nog HSD-systemet rätt väl. I 100 km/t har jag ingen exakt angivelse men jag vill minnas att det rörde sig runt 0,6 l/mil - klart högre än snittet i vart fall. Och när man kör över ca: 80 km/t så ökar förbrukningen relativt mycket så jag har svårt att tro på 0,5 l/mil i 120 km/t ens i en Prius. Det fixar nog inte min egen diesel heller.
Vid 120 km/h (verklig fart), eller 125 km/h enligt mätaren drar min Octavia 140 Hkr, DSG-7 ca 0,55 liter/mil (bensin). Är inte Octavia större än en Prius? Kör jag på 90 km/h väg och håller verklig hastighet så ligger jag nedåt 0,48-0,5 liter/mil.
Apropå farthållare - ett stort minus på Auris HSD är att farthållaren inte tycks gå att aktivera förrän man kör fortare än 40 km/t. Jag använder gärna farthållaren på både 30 och 40-sträckor men på Auris går detta bort på 30-sträckorna. Hur är det på Prius, leifer ?
Fast 30-sträckor kan vara luriga och att glida över 30 är rysligt lätt... Vad är det för problem som Toyota har med sina farthållare när andra märken fixar det...
Många märken har såna begränsningar, 40 eller tom 50.....
Tror faktiskt det har att göra med om usa är en stor marknad...
Där verkar vara lagkrav på farthållaren, på samtliga usa-åk jag haft har den bara gått att aktivera mellan 25-85 mph,alltså 40,3 till 136,4 kmh, inklusive motorcykeln, usa-tillverkad honda.
Gäller även de som varit svensksålda, eller tyskimport
Och Usa är ju en stor marknad för toyota, så stor att man tog fram ett "finare" märke för usa...
Min bil går väldigt billigt tycker jag, i drygt 160km/h på dom tyska vägarna i över 10 mil så tog bilen ca 0,55 men då var det även tysk diesel i tanken (Aral ultimatum) som har en hög cetantal nummer.
På Svenska vägar med MK1 diesel och en hastighet på ca 120-140km/h så ligger bilen på ca 0,57-0,59 i snitt och det tycker jag ändå är en bra förbrukning.
Klart som fn att farthållare skall kunna hålla vilken önskad fart som helst,jag använder min ständigt.Då viktigast förbi skolor där det är lätt att tangera hastigheten,där vill man ha 100% fokus på närmiljön och inte på mätaren,säkerheten borde komma främst kan man tycka.
Mina bilar som haft farthållare har i vart fall klarat 30 km/t vilket är ett minimikrav för mig. Så Auris är tyvärr "bye, bye" såvida inte den uppdaterade versionen är bättre i detta avseende.
Farthållaren är ju ett passiviserande hjälpmedel. Låga hastighetsgränser (30) brukar råda av en anledning där man när som helst kan behöva panikbromsa. Men det är klart, med adaptiv farthållare och nödbroms kan man ju slappna av helt och kanske läsa en bok medan man passerar skolan ;-)
Vitsen att med farthållare i 30-zon är ju att kunna fokusera på trafiken istället för hastigheten. Det är ju inte den som avgör om du är fokuserad på bilkörning eller något annat.
Angående Auris så står det i instruktionsboken (från Toyotas hemsida) att farthållaren kan aktiveras från 40 km/h. Dock går det koppla in fartbegränsaren vid 30 km/h.
För Volvos del är det från 30 km/h och uppåt för den adaptiva farthållaren. Under 30 km/h krävs ett framförvarande fordon för att aktivera kökörningsassistenten.
Vitsen att med farthållare i 30-zon är ju att kunna fokusera på trafiken istället för hastigheten. Det är ju inte den som avgör om du är fokuserad på bilkörning eller något annat.
Jag tror att man tänker att vitsen med farthållare är att kunna ta bort fötterna från pedalerna, vilket är negativt för reaktionstiden.
Håller helt med muskorv - att ha farthållaren aktiv på 30-sträckor är ju för att slippa ha ögonen på hastighetsmätaren utan istället fokusera på omgivningen. F ö är det väl bara gasfoten som ständigt ligger mot pedalen och det kan den göra även med farthållaren aktiv - i alla fall i min bil.
Skillnaden mellan att flytta foten från gaspedalen till bromsen eller från golvet till bromsen är nog ganska marginell. Uppmärksamhet och reaktionstid är nog viktigare.
Har man problem med långsam fotförflyttning kan man ju med farthållare köra med foten vilande på bromspedalen.
Så korta 30-sträckor är det inte jämt leifer och på Golfen är det synnerligen enkelt att aktivera farthållaren så nog gör man det. Använder den f ö rätt ofta och inte minst för att slippa ha ögonen på hastighetsmätaren utan istället kunna ägna sig åt trafiken. Men farthållarreglaget satt inte bra till på Aurisen så är det samma placering på din bil så har jag viss förståelse för att du inte använder den så ofta.
Leifer, ungefär som det syntetiska klickljud som krävs i USA på alla kameror och mobilkameror för att det ska höras när någon tar en (o-)behaglig bild?
När det gäller farthållare så demonstrerade kompisen helt nyligen sin adaptiva farthållaren på sin Alltrac, han hade ställt in den på 120 på motorvägen, gick in bakom en bil som höll c a100, han höll fötterna från pedalerna, mot stolskanten. Vi svängde av och bilen framför saktade till 70, 40 20, Alltracen saktade ner lika mycket med ett avstånd till framförvarande, mycket bra och kompisen var mäkta stolt. Men, bilen framför svängde vänster och vi höger och då släpptes plötsligt alla 180 hk loss för att komma upp i 120 på 50- vägen! Det blev lite plötsligt!
Ursäkta, lite OT. ; o
Uppdaterat: 2015-08-18 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Vad säger då färddatorn om blandad körning, över längre tid? på landsväg går ju min gamla v40 också på under 0,5 i jämna 80, trots 16 tumsdäck....
Har inget svar men körde en Auris HSD häromveckan och min lilla testrunda slutade i ett snitt (enl färddatorn) på 0,41 l/mil. Rundan innefattade 40, 50, 70, 80 och 100-begränsningar men mestadels de lägre hastigheterna så den passade nog HSD-systemet rätt väl. I 100 km/t har jag ingen exakt angivelse men jag vill minnas att det rörde sig runt 0,6 l/mil - klart högre än snittet i vart fall. Och när man kör över ca: 80 km/t så ökar förbrukningen relativt mycket så jag har svårt att tro på 0,5 l/mil i 120 km/t ens i en Prius. Det fixar nog inte min egen diesel heller.
Vid 120 km/h (verklig fart), eller 125 km/h enligt mätaren drar min Octavia 140 Hkr, DSG-7 ca 0,55 liter/mil (bensin). Är inte Octavia större än en Prius? Kör jag på 90 km/h väg och håller verklig hastighet så ligger jag nedåt 0,48-0,5 liter/mil.
Apropå farthållare - ett stort minus på Auris HSD är att farthållaren inte tycks gå att aktivera förrän man kör fortare än 40 km/t. Jag använder gärna farthållaren på både 30 och 40-sträckor men på Auris går detta bort på 30-sträckorna. Hur är det på Prius, leifer ?
Fast 30-sträckor kan vara luriga och att glida över 30 är rysligt lätt... Vad är det för problem som Toyota har med sina farthållare när andra märken fixar det...
Många märken har såna begränsningar, 40 eller tom 50.....
Tror faktiskt det har att göra med om usa är en stor marknad...
Där verkar vara lagkrav på farthållaren, på samtliga usa-åk jag haft har den bara gått att aktivera mellan 25-85 mph,alltså 40,3 till 136,4 kmh, inklusive motorcykeln, usa-tillverkad honda.
Gäller även de som varit svensksålda, eller tyskimport
Och Usa är ju en stor marknad för toyota, så stor att man tog fram ett "finare" märke för usa...
Min bil går väldigt billigt tycker jag, i drygt 160km/h på dom tyska vägarna i över 10 mil så tog bilen ca 0,55 men då var det även tysk diesel i tanken (Aral ultimatum) som har en hög cetantal nummer.
På Svenska vägar med MK1 diesel och en hastighet på ca 120-140km/h så ligger bilen på ca 0,57-0,59 i snitt och det tycker jag ändå är en bra förbrukning.
Klart som fn att farthållare skall kunna hålla vilken önskad fart som helst,jag använder min ständigt.Då viktigast förbi skolor där det är lätt att tangera hastigheten,där vill man ha 100% fokus på närmiljön och inte på mätaren,säkerheten borde komma främst kan man tycka.
Mina bilar som haft farthållare har i vart fall klarat 30 km/t vilket är ett minimikrav för mig. Så Auris är tyvärr "bye, bye" såvida inte den uppdaterade versionen är bättre i detta avseende.
Farthållaren är ju ett passiviserande hjälpmedel. Låga hastighetsgränser (30) brukar råda av en anledning där man när som helst kan behöva panikbromsa. Men det är klart, med adaptiv farthållare och nödbroms kan man ju slappna av helt och kanske läsa en bok medan man passerar skolan ;-)
Vitsen att med farthållare i 30-zon är ju att kunna fokusera på trafiken istället för hastigheten. Det är ju inte den som avgör om du är fokuserad på bilkörning eller något annat.
Angående Auris så står det i instruktionsboken (från Toyotas hemsida) att farthållaren kan aktiveras från 40 km/h. Dock går det koppla in fartbegränsaren vid 30 km/h.
För Volvos del är det från 30 km/h och uppåt för den adaptiva farthållaren. Under 30 km/h krävs ett framförvarande fordon för att aktivera kökörningsassistenten.
Jag tror att man tänker att vitsen med farthållare är att kunna ta bort fötterna från pedalerna, vilket är negativt för reaktionstiden.
Håller helt med muskorv - att ha farthållaren aktiv på 30-sträckor är ju för att slippa ha ögonen på hastighetsmätaren utan istället fokusera på omgivningen. F ö är det väl bara gasfoten som ständigt ligger mot pedalen och det kan den göra även med farthållaren aktiv - i alla fall i min bil.
Skillnaden mellan att flytta foten från gaspedalen till bromsen eller från golvet till bromsen är nog ganska marginell. Uppmärksamhet och reaktionstid är nog viktigare.
Har man problem med långsam fotförflyttning kan man ju med farthållare köra med foten vilande på bromspedalen.
Så korta 30-sträckor är det inte jämt leifer och på Golfen är det synnerligen enkelt att aktivera farthållaren så nog gör man det. Använder den f ö rätt ofta och inte minst för att slippa ha ögonen på hastighetsmätaren utan istället kunna ägna sig åt trafiken. Men farthållarreglaget satt inte bra till på Aurisen så är det samma placering på din bil så har jag viss förståelse för att du inte använder den så ofta.
Leifer, ungefär som det syntetiska klickljud som krävs i USA på alla kameror och mobilkameror för att det ska höras när någon tar en (o-)behaglig bild?
När det gäller farthållare så demonstrerade kompisen helt nyligen sin adaptiva farthållaren på sin Alltrac, han hade ställt in den på 120 på motorvägen, gick in bakom en bil som höll c a100, han höll fötterna från pedalerna, mot stolskanten. Vi svängde av och bilen framför saktade till 70, 40 20, Alltracen saktade ner lika mycket med ett avstånd till framförvarande, mycket bra och kompisen var mäkta stolt. Men, bilen framför svängde vänster och vi höger och då släpptes plötsligt alla 180 hk loss för att komma upp i 120 på 50- vägen! Det blev lite plötsligt!
Ursäkta, lite OT. ; o
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.