Ett ämne som fått ganska stor uppmärksamhet på olika bilforum och i vetenskapliga tidsskrifter är Audi's e-dieselkoncept där man lyckats framställa syntetisk diesel från vatten och koldioxid. Dock inget i ViB, varför jag skapar detta ämne.
http://www.sciencealert.com/audi-have-successfully-made-diesel-fuel-from-air-and-water
Visst, en extremt oenergieffektiv process (än så länge), men ändock intressant.
Något som också är intressant är varför Klimatalarmisterna inte blåst upp detta. Om Co2 är roten till allt ont så borde detta ju vara en nyhet i paritet med ett botemedel mot cancer ...
Kommentarer
Om du börjar hänga på sajter som är intresserade av miljöfrågor och klurerier om framtiden så kommer du märka att det pratats om detta sedan ett bra tag tillbaka.
Ett exempel är t.ex. detta.
http://www.gronabilister.se/17/12-grona-bilister-positiva-varnamofabriken-for-syntetis
Med "klimatalarmister" syftar jag inte på Gröna Bilister, utan snarare politiker som är de som driver Klimathotsteorin hårdast - både folkvalda politiker och de styrda av politiska agendor som IPCC.
Gas?
http://www.ecopar.se/pages/ny_marknad-4181.html
Det är livsmedelsklassat och skulle minska utsläppen enormt, och smörjer dessutom bättre än dagens blask.
Dock tycker ju hälsovårdsnämden att det ska klassas som farligt gods med argumentet att "det går att köra en motor på det".
Detta verkar vara ett koka soppa på spik projekt: kommer inom en snar framtid typ om 1000 år....
Tyskland tillverkade syntetisk diesel under kriget och vad jag vet så gömdes det receptet undan typ som den katolska kyrkan gjort med alla obekväma sanningar, det kan bara finnas en, OPEC.
Svensk MK1 Diesel är skit och inget värt, att blanda 25-30% skit i soppan och minska energin i bränslet är ju helt idiotiskt, sen att bilen inte mår bra av skräpet gör ju inte saken bättre... Nä tackar vet jag MK3 Diesel som finns i resten av Europa, då går bilen bättre och tar mindre bränsle, det om något är ju bra för miljön.
Men ALLT som har med trafiken att göra är Sverige ett riktigt muppland!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.