Vi Bilägares forum

Sveriges Radio om dieselladdhybrider

Sveriges Radio om dieselladdhybrider

Idag hade SR flera reportage om dieselhybrider som är ett betydligt klimatsmartare val än dagens bensinhybrider. Ännu bättre blir det om man tankar på HVO100 i sin dieselladdhybrid eller sin vanliga dieselbil. Professorn som uttalade sig sa att en vän till honom kör en äldre dieselladdhybrid på HVO100 och det fungerar utmärkt trots att den gamla dieselmotorn inte är godkänd för HVO100.

Vad jag vet är det väl bara Mercedes som satsar vidare på dieselladdhybrider. Tidigare fanns den smarta kombon även på tex Volvo.

Jag tycker att fler biltillverkare borde ha den smarta kombon. Eldrift på kortare dagliga körningar och dieselmotorn på längre sträckor. Mercedes kan man köra knappt 9 mil på el och resten på el. Det är en suverän kombination.

Skulle jag köpa en ny bil idag skulle jag tveklöst köpa en Mercedes dieselladdhybrid och hoppas verkligen att det kommer fler märken som fasar ut bensinmotorn och ersätter dem med klimatsmarta dieselladdhybrider à la Mercedes.

Vad säger ni om detta uttalande som professorn från Chalmers tekniska högskola menar är rätt motor, dieselladdhybrider?

Uppdaterat: 2021-03-29 18:33

Kommentarer

Om snart kommande nya avgasregler för dieslar också ska omfatta dieselhybrider lär dessa inte produceras lång stund. Mer än tveksamt om någon biltillverkare försöker att utveckla nya motorer som kan uppfylla dessa nya regler.

Uppdaterat: 2021-03-29 18:38

Nu tror jag du tolkade det lite fel Swensson igen.....dieselladdhybriden är inte rätt motor, däremot är den mindre fel än bensinmotorn enligt en del, bland annat denna professorn.
Självklart är både diesel och bensinmotorer i personbilssektorn under utfasning vilket jag personligen både tror och hoppas kommer gå fortare än vad många fossilgubbar verkar tro och vilja...

Uppdaterat: 2021-03-29 18:56
Swenssons skrev:

Jag tycker att fler biltillverkare borde ha den smarta kombon. Eldrift på kortare dagliga körningar och dieselmotorn på längre sträckor. Mercedes kan man köra knappt 9 mil på el och resten på el. Det är en suverän kombination.
Skulle jag köpa en ny bil idag skulle jag tveklöst köpa en Mercedes dieselladdhybrid och hoppas verkligen att det kommer fler märken som fasar ut bensinmotorn och ersätter dem med klimatsmarta dieselladdhybrider à la Mercedes.
Vad säger ni om detta uttalande som professorn från Chalmers tekniska högskola menar är rätt motor, dieselladdhybrider?

Vad jag säger, jo visst är det bra med dieselladdhybrider.
Men du tar att i rätt rejält när du påstår att MB:s dieselhybrider får knappt 9mil på ström.
Omkring 4 mil går dom, inte ens i WLTP specen så sägs det 9 mil utan snarare ca 55km.
Däremot så går A-klass bensinhybrid ca 7 mil och nya C-klass hybrid sägs få en räckvidd på upp emot 10mil.

Uppdaterat: 2021-03-29 18:58
Henrik M skrev:

Nu tror jag du tolkade det lite fel Swensson igen.....dieselladdhybriden är inte rätt motor, däremot är den mindre fel än bensinmotorn enligt en del, bland annat denna professorn.
Självklart är både diesel och bensinmotorer i personbilssektorn under utfasning vilket jag personligen både tror och hoppas kommer gå fortare än vad många fossilgubbar verkar tro och vilja...

Nja, nog för jag är äldre än dig och inte på något emot ny teknik. Men så jäkla fort kommer det inte gå.
Bara gör en xeroxkopia på hur utvecklingen sett ut i Norge, som har än starkare verkansmedel för att driva omställningen.
Ökningen i elbilsförsäljningnen har planat ut, laddhybrider har ökat senare tid.
Det tror jag är ett resultat av bristande laddinfrastruktur som nu börjar skapa verkningar vid valet av bil.
Även den radikala räckviddsförsämringen som många elbilar lider av vid kallt väder påverkar också.

Uppdaterat: 2021-03-29 19:03
Guran skrev:

Nja, nog för jag är äldre än dig och inte på något emot ny teknik. Men så jäkla fort kommer det inte gå.

Jag skrev inte någonstans hur fort jag tror det kommer att gå. :) Jag skrev att jag tror och hoppas det kommer gå fortare än vad fossilkramarna tror och hoppas.

Uppdaterat: 2021-03-29 19:10

Kör man en laddhybrid och verkligen går in för det så är man väl ingen fossilkramare.

Uppdaterat: 2021-03-29 19:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M skrev:

Guran wrote: Nja, nog för jag är äldre än dig och inte på något emot ny teknik. Men så jäkla fort kommer det inte gå.
Jag skrev inte någonstans hur fort jag tror det kommer att gå. :) Jag skrev att jag tror och hoppas det kommer gå fortare än vad fossilkramarna tror och hoppas.

Nej det gjorde du så klart inte, men så som du uttryckte dig råder ingen tvivel om att du menar det kommer gå fort. Jag tror också det kommer ta fart nu. Men det kommer stöta på patrull då lagginfrastrukturen kommer lägga sordin på glädjen med en ny laddbil

Uppdaterat: 2021-03-29 19:30

Dubbelpost

Uppdaterat: 2021-03-29 19:34
pinjong skrev:

Kör man en laddhybrid och verkligen går in för det så är man väl ingen fossilkramare.

Jag tror mer att lagghybrid eller annan form för räckviddsförlängning kommer leva länge till.
Elbilarna börjar utkristallisera sig ha en räckvidd på knappt 50mil på de med stort batteri och ett par olika intervall med mindre. Självklart ett resultat av den stora vikten och kostnaden för batteriet

Uppdaterat: 2021-03-29 19:36
Guran skrev:

pinjong wrote:Kör man en laddhybrid och verkligen går in för det så är man väl ingen fossilkramare.
Jag tror mer att lagghybrid eller annan form för räckviddsförlängning kommer leva länge till.
Elbilarna börjar utkristallisera sig ha en räckvidd på knappt 50mil på de med stort batteri och ett par olika intervall med mindre. Självklart ett resultat av den stora vikten och kostnaden för batteriet

Tror nog att du snart skall stänga av "Automatisk korrigering" i din telefon Guran, för lagghybrider m.m låter så konstigt. Hähä!

Uppdaterat: 2021-03-29 19:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:pinjong wrote:Kör man en laddhybrid och verkligen går in för det så är man väl ingen fossilkramare.
Jag tror mer att lagghybrid eller annan form för räckviddsförlängning kommer leva länge till.
Elbilarna börjar utkristallisera sig ha en räckvidd på knappt 50mil på de med stort batteri och ett par olika intervall med mindre. Självklart ett resultat av den stora vikten och kostnaden för batteriet
Tror nog att du snart skall stänga av "Automatisk korrigering" i din telefon Guran, för lagghybrider m.m låter så konstigt. Hähä!

Tänkte troligen på skidåkning då lagghybriden skrevs, för det är inte en autokorrigering :)

Uppdaterat: 2021-03-29 20:14
Guran skrev:

christer_1
Tror nog att du snart skall stänga av "Automatisk korrigering" i din telefon Guran, för lagghybrider m.m låter så konstigt. Hähä!

Tänkte troligen på skidåkning då lagghybriden skrevs, för det är inte en autokorrigering :)

Tänka på skidåkning så här års? Det är ju Vår nu ju! Skärp dig!!!

Uppdaterat: 2021-03-29 20:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om vi skall se att förbränningsmotorn skall kunna gå på förnybart så är ju en dieselmotor lättare att mata med HVO är vad det är att mata en bensinmotor med något annat är E85, vilket inte är optimalt på en motor som inte är gjord för det.

Att man 2021 väljer en laddhybrid isf en elbil, ja då har man några speciella behov som att dra tungt eller kanske fler sittplatser är en personbil, men annars så börjar det komma ganska många bra och prismässigt intressanta alternativ om man ser på laddhybrid som alternativet.
Så ser jag på det.

Uppdaterat: 2021-03-29 20:53
*Robban

Jag tror att jag har hyfsad koll på marknaden, men det är få elbilar som matchar priset på en laddhybrid och passar för en resande säljare med hela Norden som distrikt. Helst ska det vara en riktig sedan också...

Uppdaterat: 2021-03-29 21:01

LM, om man har hela Norden som distrikt och i detta fallet kör det med bil så är det bättre att köra diesel på HVO än att köra med laddhybrid om jag får tycka.

Uppdaterat: 2021-03-29 21:07
*Robban

Henrik:
Ja, det bästa är en elbil med en batteristorlek som är anpassad för de transporter man gör per dag och inte som många tycks vilja ha ett bamsebatteri uppemot 100 kWh eller mer och det näst bästa valet är dieselladdhybrider enligt professorn på Chalmers som intervjuades på radion idag.

Mercedes laddhybrider går idag ca 6 mil på ren el medans 2022 års Mercedes ska klara ca 9 mil varefter dieselmotorn kickar in. Även ca 6 mil på el är egentligen tillräckligt för att täcka de flestas dagsresor. Dieseln kommer aldrig att försvinna som bränsle eftersom jag har läst att diesel kommer ut före bensin då råoljan krackas / raffineras.

När jag en gång byter bil kommer jag att välja en dieselhybrid och absolut INTE en bensinladdhybrid. En elbil är naturligtvis ett förstahandsval men de är såpass dyra att tillsvidare är dieselladdhybriden mitt självklara val och jag hoppas att det kommer fler tillverkare som hakar på dieselladdhybrid spåret så att Mercedes inte är ensamma på marknaden.

Uppdaterat: 2021-03-29 21:31

Jag hoppas att man stoppar in snabba ombordladdare på dieselladdhybridbilarna så att man man ladda dem fullt på tex 15 minuter på en vanlig bensinmack eller hemma k en laddbox. Helst 50 kWh eller lite till på ombordladdaren i bilen tror jag vore bra.

Uppdaterat: 2021-03-29 21:43

Fast laddtider på batterier är det inte bara att minska om man vill behålla livslängden - och det lär vara ännu mera aktuellt på laddhybrider som kommer att få väldigt många flera laddcykler under sin livslängd än en elbil med mycket större batteri. Så räkna med ungefär samma kortast möjliga laddtid för små batterier i en laddhybrid som för större batterier i en elbil. Knappast mycket mindre än 1 timme från "tomt" till full-laddat - om man vill behålla livslängden vilket jag tror att tillverkarna vill m h t deras batteri-garantier.

Uppdaterat: 2021-03-29 21:49
Swenssons skrev:

Henrik:
Ja, det bästa är en elbil med en batteristorlek som är anpassad för de transporter man gör per dag och inte som många tycks vilja ha ett bamsebatteri uppemot 100 kWh eller mer och det näst bästa valet är dieselladdhybrider enligt professorn på Chalmers som intervjuades på radion idag.

Där håller jag med dig till viss del, att många anser sig behöva en räckvidd som är löjligt många gånger sitt dagliga behov innan de ens kan fundera på att titta på ren elbil.
Däremot finns det de som behöver 100 kWh med för sitt dagliga. Jag kör 40-50 mil 2-4 dagar i veckan......för min del vore det bökigare med mycket mindre än iaf 75-80 kWh.
Sen är frågan om du kikat prislappen på Mercedes dieselladdhybrider när du skriver att du tänker dig en sån då ren elbil är för dyra.....lägg på lite utrustning man vill ha på en E-klass laddhybrid och du ska se du för samma TCO kan köpa rätt många olika riktigt fina elbilar....

Uppdaterat: 2021-03-29 22:17

Guran:
Har du inget vettigt att komma med kan du vänlig hålla dig borta från ”min” tråd!

Pi: Det finns alltså ett samband mellan antal laddningar och hållbarhet på batteriet? Teslas batterier påstås knappt tappa någon effekt allt trots jättemånga laddningar tänker tex på Teslataxibilar som jag har läst har hårdtestats på tex Arlandataxi. Har även sett nån norsk ”TeslaBjörn” som finns på youtube som är driven Tesla / elbilskille som testar Teslor mm. Han säger att batterier i elbilar knappt tappar effekt / lagring trots många många urladdningar så därför skulle vilja ha snabba snabbladdare ombord på tex Mercedes dieselladdhybrider.

Uppdaterat: 2021-03-29 22:20

Vad gäller batteriet "tapp" kan jag meddela att min elbil på knappt 12 000 mil har tappat 7 km räckvidd vid full laddning sen ny. Det där med att elbilars batterier tappar massa är med en av de där stora myterna som verkligheten slagit hål på.
Sen om det är annorlunda på små batterier i laddhybrider ska jag inte uttala mig om...

Uppdaterat: 2021-03-29 22:41
Swenssons skrev:

Guran:
Har du inget vettigt att komma med kan du vänlig hålla dig borta från ”min” tråd!
Pi: Det finns alltså ett samband mellan antal laddningar och hållbarhet på batteriet? Teslas batterier påstås knappt tappa någon effekt allt trots jättemånga laddningar tänker tex på Teslataxibilar som jag har läst har hårdtestats på tex Arlandataxi. Har även sett nån norsk ”TeslaBjörn” som finns på youtube som är driven Tesla / elbilskille som testar Teslor mm. Han säger att batterier i elbilar knappt tappar effekt / lagring trots många många urladdningar så därför skulle vilja ha snabba snabbladdare ombord på tex Mercedes dieselladdhybrider.

Vettigt, jag började med att bland annat upplysa dig om din dryga dubblering av räckvidden på Mercedes 300de.
Men jag tar väl,det åter då. Den är ca 4 mil, både för disel och bensin laddhybriderna. Inte 6 mil som du sedan korrigera till i ett senare inlägg.
Men jag skall hålla mig borta från tråden så kan du oemotsagd sprida vilka falsarier du vill.

Uppdaterat: 2021-03-29 22:42

.

Uppdaterat: 2021-03-29 22:50

Guran:
Det var inte så illa ment från min sida, ursäkta mig! Korrigerad info tas tacksamt emot men det var snacket om felstavningar à la autostavningar som jag reagerade på så var gärna med och dela med av dina tankar, åsikter och meningar.

Enligt Mercedes hemsida går Mercedes dieselladdhybrid 300 de 55 km på el och dieselladdhybriden Suven 350 GLE de går 99 km på ren el.

Så jag tror / påstår att mina uppgifter om Mercedes räckvidd på ren el är korrekta.

Uppdaterat: 2021-03-30 08:13
Swenssons skrev:

Guran:
Det var inte så illa ment från min sida, ursäkta mig! Korrigerad info tas tacksamt emot men det var snacket om felstavningar à la autostavningar som jag reagerade på så var gärna med och dela med av dina tankar, åsikter och meningar.
Enligt Mercedes hemsida går Mercedes dieselladdhybrid 300 de 55 km på el och dieselladdhybriden Suven 350 GLE de går 99 km på ren el.
Så jag tror / påstår att mina uppgifter om Mercedes räckvidd på ren el är korrekta.

Ja men det är som vanligt glädjesiffror.
Då jag är i bilbytartankar och E 300de är ett alternativ jag värderar, så har jag läst på det mesta som går att få tag på, samt provkört. Så du kan räkna med ca 40km som ett riktvärde för 300e och 300de modellerna med 13,5 kWh batterierna, vilket även de flesta tester påvisar.
GLE 300 de är långt bortom min prislimit så den är bara att glömma.

Uppdaterat: 2021-03-30 09:04

Där har Guran helt rätt. Jag har en arbetskollega som kör en Mercedes E 300de. Han klagar på att räckvidden är dålig, kommer max 40 km. Mycket skrik för lite gris anser jag, skulle valt en annan laddhybrid med längre räckvidd.

Uppdaterat: 2021-03-30 09:25

Guran:
Alla officiella förbruknings siffror är framräknade under optimala förhållanden så Mercedes är inget undantag och ska man jämföra ting måste man ändå utgå från dem men som du säger inte lita fullt ut på dem. Jag såg att en dieselladdhybrid Mercedes C 300 de kombi kostar ca 470 000 kr i basutförande före rabatt. E klass kostar ca 100 000 extra och vill man ha Suven GLE måste man punga ut med ytterligare 100 000 kr. En Mercedes C 300 de kombi tror jag uppfyller de flestas krav på storlek, komfort och utrustning.

Uppdaterat: 2021-03-30 09:28

Jag har egentligen för få mil (843 st) i min MB C300e för att uttala mig om förbrukningen, men om man kommer max 40 km med en sån på el har man blyfot eller kör enbart motorväg. Visst kan det vara så när det är kallt, men är det runt 10 grader ute kommer jag näranog 50 km med min bil. I förra veckan när det var lite varmare än så startade motorn 50 meter hemifrån efter att jag hade kört de 50 km jag har från kontoret.

Robban,
Det beror ju på hur många resor man gör till sina kunder om det funkar med en laddhybrid istället för en elbil. Jag gör normala år mellan 30 och 50 kundbesök. Övriga mil är mellan hemmet och kontoret. DVS, de flesta milen på el och enbart ett tiotal resor till Köpenhamn, Kalix eller Göteborg. Enligt mina kalkyler är en laddhybrid perfekt för det.
Det som kan hända är att batteriet får för många djupurladdningar och tappar i kapacitet efter ett tag. Det hände med min KIA.

Uppdaterat: 2021-03-30 10:52