Vi Bilägares forum

Regeringen / MP extremt ointelligens?

Regeringen / MP extremt ointelligens?

Noterade idag att det fossila dieselpriset steg med 1,29 kr per liter medans det klimatsmarta HVO100 steg hutlösa 4,20 kr!!! per liter till 24,23 kr!!!! per liter medan otäck klimatvidrig bensin bara ökar ca 50 öre per liter.

- Hur, ursäkta ordvalet, i helvete tänker MP / regeringen?

- OM de ens tänker alls???

Givet att man vill sänka de klimatpåverkande Co2 utsläppen ska man självklart för det första straffbeskatta bensinen och inte dieseln som per ce innehåller mer än tre gånger mer bioandel än vad bensinen gör. Utöver att dieselbilen i sig har ca 30% lägre Co2 utsläpp jmf med bensinbilen. 
 

Till detta straffbeskattas dieselmotorerna flera gånger värre än klimatvidriga bensinare.

Nä, fy fan för denna sosseregering som tillsammans med MP driver svenska folket till ekonomiskt och klimatologiskt vansinne!

 

Så här drivs intelligent klimatpolitik som kapar Co2 utsläpp på ett ansvarsfullt sätt:

1. Sänk dieselpriset under bensinpriset 

2. Sänk HVO100 priset minst en krona under det fossila dieselpriset.

3. Höjskatten på bensinbilarna

4. Sänk fordinsskatten på dieselbilarna under bensinbilarnas fordonsskattenivå.

Ps i vår dieselbil slutar vi tanka HVO100 idag och kommer framförallt att köra merparten med vår / fruns ID3 ds.

Uppdaterat: 2022-01-01 18:37

Kommentarer

Swenssons, du har händelsevis inte upptäckt att vi har en ny regering där MP inte längre är med?
Att dieseln ökar så mycket i pris beror till stor del på tillgången.
Men visst är det olyckligt, det kommer att öka inflationen ytterligare!

Uppdaterat: 2022-01-01 18:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så du menar att staten skall subventionera tillverkarna av HVO100??
Bränslet är ju befriat från både energi- och koldioxidskatt.
Prisökningen är ett resultat av bristande tillgång och ökad efterfrågan pga ökad reduktionsplikt.
Så ivern att öka mängden förnybara drivmedel driver upp priset, speciellt på diesel då HVO100 inte är skattebefriat då det blandas ut. Så vår redan dyra MK1 diesel lär fortsätta öka i pris allt efter som priset på HVO och inblandningen ökar.
Grattis till din dieselbil, det som tidigare var miljöklassat har, efter MP:s härjningar och Dieselgate då NOX utsläppen hamnade på politikernas agenda, blivit en slagpåse

Uppdaterat: 2022-01-01 18:58

Från dagens NA:
” Enligt regeringens beräkningar kan plikten öka priset på diesel med upp till 5 kronor och 40 öre per liter fram till 2030. För bensin skulle ökningen bli uppemot 2 kronor och 90 öre litern. Med moms blir det 25 procent till.”

Vi får väl se hur det blir med det, det är ju valår i år och för alla partier gäller det att hitta valfläsk som är aptitligt!

Uppdaterat: 2022-01-01 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

God fortsättning och välkomna in i debatten.

Nisse, ja inflationen ökar väl till nivåer över RB långsiktiga mål på 2% per år men den ökningen kan fås på andra vis också.

Guran:
Subventionera? Varför inte en grön skatteväxling där klimatvidrig bensin och bensinbilar beskattas efter miljöpåverkan utifrån Co2 utsläpp? Då blir bensin och bensinbilar automatiskt dyrare än motsvarande diesel och dieselfordon och därmed ökar intresset för att att lösa de verkliga problemen dvs minska Co2 utsläppen.

Varför kan man inte dessutom subventionera HVO100 precis såsom sker med laddstolpar, solpaneler, bergvärmeanläggningar? Jag menar att man definitivt ska subventionera klimatsmart teknik men from idag övergår vi till att tanka fossil diesel istället för renare HVO100.

Uppdaterat: 2022-01-01 19:16

Ren HVO100 subventioneras ju redan via skattebefrielsen - som Guran redan berättat om.

Uppdaterat: 2022-01-01 19:40

Växthusgaser är inte det enda problemet på planeten. Allt man eldar upp ger avgaser och är sen oerhört svårt att använda igen.
Väljer man en ineffektiv drivlina eller något som rullar trögt genom luften så kostar det. Beslutet togs 2018 så det är väl egentligen ingen överraskning nu.

Uppdaterat: 2022-01-01 19:50
Swenssons skrev:

God fortsättning och välkomna in i debatten.
Nisse, ja inflationen ökar väl till nivåer över RB långsiktiga mål på 2% per år men den ökningen kan fås på andra vis också.
Guran:
Subventionera? Varför inte en grön skatteväxling där klimatvidrig bensin och bensinbilar beskattas efter miljöpåverkan utifrån Co2 utsläpp? Då blir bensin och bensinbilar automatiskt dyrare än motsvarande diesel och dieselfordon och därmed ökar intresset för att att lösa de verkliga problemen dvs minska Co2 utsläppen.
Varför kan man inte dessutom subventionera HVO100 precis såsom sker med laddstolpar, solpaneler, bergvärmeanläggningar? Jag menar att man definitivt ska subventionera klimatsmart teknik men from idag övergår vi till att tanka fossil diesel istället för renare HVO100.

Råvaran till HVO100 är väl det största problemet.
Palmolja är ju tabu, även om det troligen är det mest effektiva man kan koka HVO av.
Det är ju farligt att äta kött så slaktavfall är väl ingen räddning. Gunde skall koka HVO på trä, men det finns absolut inte i tillräcklig mängd och är väl helt förkastligt.
Men HVO100 är väl det drivmedel som är mest subventionerat. Vänta till 2023 då får inte Sverige något undantag, hoppas jag.
Bästa användandet är att blanda ut dieseloljan med.
Befängt att ett fåtal idealister skall köra sin bil på det, istället för att den bristvaran sänker den icke förnybara delen CO2 vid förbränning av MK1 diesel.

Uppdaterat: 2022-01-01 20:21

Guran:
Mitt kanske största eller isf en stor orsak till HVO100 är utöver reducerad Co2 utsläpp är att bilen går betydligt bättre iom att HVO100 har betydligt högre cetantal som gör motorn piggare, tystare - går mjukare - och korkar inte igen partikelfiltret då HVO100 avger, bildar inget sot eller åtminstone väldigt liiiite sot så partikelfiltret mår prima med HVO100 i tanken.

Pi:
Ska vi passa på att sluta subventionera laddstolpar, solceller, bergvärmeanläggningar, RUT och ROT tjänster, elbilar, viss industriproduktion, en hel del anställningsformer, stora delar av kultursektorn utöver läkemedel och kollektivtrafiken eller vad borde subventioneras och vad borde undantas?

Uppdaterat: 2022-01-01 22:08

Swenssons, du verkar blanda och ge i alla olika riktningar. Fossil förbränning, är väl det som bland annat skall minskas för att hejda temperaturökning på planeten. Eventuell subvention av kultursektorn spelar väl i detta läge ingen roll, eller hur. Det har väl framgått länge att prisökning kommer vad gäller fossilförbränning, det kan väl inte vara någon överraskning för någon, möjligtvis för klimatförnekarna som inte reagerar förrän något ligger framför näsan på dem. Att vi lever över planetens tillgångar är väl heller ingen överraskning. Så vari ligger ditt problem, att du inte kan fortsätta att leva som du alltid har gjort, över planetens tillgångar?
Observera att jag INTE är någon MP förespråkare, utan en vanlig svensson som börjar ta in vad som faktiskt händer runt omkring oss.

Uppdaterat: 2022-01-01 22:25

Jag tror inte att vår svenska MK1 diesel korkar igen några partikelfilter. Inget jag märkt av under de femton år jag körde dieselbil med partikelfilter. Blev väl ca 50.000mil totalt utan några krånglande filter.
Nu är den sista dieselbilen bortbytt mot en batteribil.
Och det är väl ändå inga subventioner på bergvärme.

Uppdaterat: 2022-01-01 22:25

Optimus:
Givet att man, Guran, vill avskaffa - ifrågasätta, subventioner på klimatsmart bränsle menar jag att då kan man väl också kritisera, avskaffa, övriga subventioner också?

Guran: jo, jag fick en subvention sk konverteringsbidrag, då jag bytte till bergvärme. Utbetalningen kom från Länsstyrelsen.

Uppdaterat: 2022-01-02 00:13

Swenssons - du verkar desperat blanda och ge - som Optimus redan påpekat. Jag kommenterade bara ditt felaktiga påstående om att du tydligen inte visste att HVO100 redan är kraftigt subventionerat via skattebefrielsen - inget annat. Så varför dra in andra subventioner i detta. F ö är jag generellt emot subventioner så man får gärna lägga fullt skattepåslag även på HVO100 - t ex.

Uppdaterat: 2022-01-02 09:37

Grejen är väl att varför skall diesel straffas hårdare vid pump än bensin när dieseln är effektivare, mindre CO2 och kan göras lite smartare ur CO2 synpunkt med HVO.
2009 när jag köpte min första dieselbil var bilarna t.o.m. miljövänligare än bensin och försäljningen sköt i höjden i landet Sverige påhejade av myndigheter och politiker med miljöbonus. NOX åtgärdades med ADblue. Så plötsligt denna Kovändning typ 2018 när bensinbilar blev nästan miljövänliga och dieselbilarna blev paria och deras bränsle beskattades stenhårt med nu 20 kr litern vid pump och 10 000 kr i skatt per år, medans bensinbilarna kommer undan med mindre straffbeskattning. Varför så bråttom när elbilsinfrastruturen är dåligt utbyggd och utbudet av elbilar ännu är ganska litet. Man kan ju inte anklaga politikerna för långsiktighet precis.
Sedan är ju omställningen till ett fossilfritt samhälle odiskutabelt. Men det är ju lite synd om alla som sitter med Svarte Petter d.v.s. en ganska ny fossilbil och kanske inte har råd att köpa en elbil just idag och skulle elinfrastrukturen (laddstolpar, elnät m.m.) klara av det om alla inom låt säga 1-2 år bytte till elbil?

Uppdaterat: 2022-01-02 09:48
Swenssons skrev:

Optimus:
Givet att man, Guran, vill avskaffa - ifrågasätta, subventioner på klimatsmart bränsle menar jag att då kan man väl också kritisera, avskaffa, övriga subventioner också?
Guran: jo, jag fick en subvention sk konverteringsbidrag, då jag bytte till bergvärme. Utbetalningen kom från Länsstyrelsen.

konverteringsbidraget avskaffades 2010, så det är väl absolut inte aktuellt i dag.

Uppdaterat: 2022-01-02 10:54
Christer skrev:

Grejen är väl att varför skall diesel straffas hårdare vid pump än bensin när dieseln är effektivare, mindre CO2 och kan göras lite smartare ur CO2 synpunkt med HVO.

Nu är det så att diesel har ca. 2kr/l lägre skatt än bensin.

https://drivkraftsverige.se/statistik/skatter/skatter-fossila-drivmedel-och-branslen/

Att diesel nu är så dyrt beror på Sveriges unika MK1 diesel som även nu har 30% reduktionsplikt. Inte konstigt det blir dyrt när vår lågsvavliga diesel + 30% dyr HVO som också får närmare 5kr skattepplagor + moms.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:03

Guran:
Så kanske det är men jag fick iaf denna subvention / bidrag.

Christer:
Jag håller med dig, det som upprör mig är att regeringen och dess anhang Miljöpartiet inte är varesig konsekventa eller logiska iom att de straffbeskattar det bränsle och de fordon som har lägst Co2 utsläpp, diesel, HVO100 och dieselbilarna, samtidigt som de vill kapa Co2 utsläppen…

Uppdaterat: 2022-01-02 11:03
Swenssons skrev:

Guran:
Så kanske det är men jag fick iaf denna subvention / bidrag.
Christer:
Jag håller med dig, det som upprör mig är att regeringen och dess anhang Miljöpartiet inte är varesig konsekventa eller logiska iom att de straffbeskattar det bränsle och de fordon som har lägst Co2 utsläpp, diesel, HVO100 och dieselbilarna, samtidigt som de vill kapa Co2 utsläppen…

Var glad att du inte behöver betala samma skatt på dieseln som bensin. Då skulle diesel vara ytterligare 2,50:- dyrare/l.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:06

Guran:
Varför visar du sådan aggressivitet mot marknadens, idag, mest klimatsmarta motorbränsle diesel / HVO100? Elektricitet oräknad. Ilskan borde väl snarare vändas mot regeringen / MPs dubbelmoral, höjd skatt på bränslen, diesel / HVO100, som kapar Co2 utsläppen och lägre skattepåslag på bränsle som bevisligen påverkar klimatet mest, bensinen.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:40
Swenssons skrev:

Guran:
Varför visar du sådan aggressivitet mot marknadens, idag, mest klimatsmarta motorbränsle diesel / HVO100? Elektricitet oräknad. Ilskan borde väl snarare vändas mot regeringen / MPs dubbelmoral, höjd skatt på bränslen, diesel / HVO100, som kapar Co2 utsläppen och lägre skattepåslag på bränsle som bevisligen påverkar klimatet mest, bensinen.

Är jag ilsken???
Konstaterar bara fakta.
Och det är väl bara bra att alla som kör dieselbil nu kör med 30% HVO i tanken.
Jag kan inte rå för att det är större efterfrågan, på världsmarknaden, än tillgång på HVO varför priset ökar markant. Det har inget med MP eller regeringen att göra.
Och som jag påtalat tidigare
HVO100 är skattebefriat, du betalar endast moms. Inga andra skatter. Och det är väl MP du skall tacka för att de drivit på och fått till ett undantag från EU-direktiv så du kunnat tanka oskattad HVO100 i många år.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:45

Men hallå,
OM regeringen / MP verkligen vill kapa Co2 utsläppen ska man väl ändå inte öka skatten på diesel / HVO100 dvs dieselfordon? Sedan flera år tillbaka ökar den reala skillnaden mellan diesel och bensinbilar till dieselns nackdel. Är det en klok miljöpolitik? Det är nog bara en tidsfråga tills vår / fruns ID3a också kommer att straffas ut på ett eller annat vis tex genom att elpriset på snabbladdarna och elen generellt ökar ännu mer.

Uppdaterat: 2022-01-02 12:02

Så nu är du inne på Malusen? Ja den är ju lite styggare mot dieselbilar.
Men det är väl ändå snart bara MB som fortsatt säljer en stor andel dieselbilar. Men du svamlar ju fortsatt om HVO100. Och det har man inte höjt nån skatt på då det inte är någon annan skatt än moms på det.
Och ja HVO100 är ett miljösmart drivmedel. Men du blandar ihop korten lite.
Och det är väl fler än S och MP som vill sänka utsläppen från biltrafiken?
Och dom vill ju sänka utsläppen och har därför infört Bonus/Malus för att få folk att köpa fler elektrifierade bilar.
Hur skulle du vilja ha det då?

Uppdaterat: 2022-01-02 12:13

Guran skrev: "Att diesel nu är så dyrt beror på Sveriges unika MK1 diesel som även nu har 30% reduktionsplikt. Inte konstigt det blir dyrt när vår lågsvavliga diesel + 30% dyr HVO som också får närmare 5kr skattepålagor + moms."

Det är väl just där knuten är. Varför måste reduktionsplikten öka och öka hela tiden? Gör andra länder i Europa det? Eller är det inte bara lilla duktiga Sverige som skall leka att dom är bättre än alla andra med MP som pådrivare? Det här kommer vi att få betala med ökade transportkostnader på varor och dyrare mat och blir verkligen klimatet mindre påverkat för att Sverige kör sitt eget race?
Nej jag håller med AL att detta är tokerier som bara försämrar vår konkurrenskraft utan att göra klimatet så mycket bättre.

Uppdaterat: 2022-01-02 12:52

Sverige ska alltid vara bäst i klassen. Vi har en självbild att vara lte bättre, duktigare och finare än alla andra. I EU:s regelverk vill vi gärna i byråkratins anda överdriva paragraferna. Medlemsländer i södra Europa har en mer avslappnad attityd till gemensamma regler, och väljer dem som passar. Vad gäller Parisavtalet om klimatet, så är jag övertygad om att Sverige kommer följa "in i kaklet." Bara för att vi kan, och vill visa andra hur duktiga vi är.

Uppdaterat: 2022-01-02 13:11

Sen lär väl inte besluten om dessa förändringar av bl a reduktionsplikten kunnat tagits i Riksdagen utan att flera partier än S och MP röstat "Ja".... Så - man måste nog se lite längre än till sin nästipp och fundera över hur sådana beslut kommer till.

Uppdaterat: 2022-01-02 13:37
Pi skrev:

Sen lär väl inte besluten om dessa förändringar av bl a reduktionsplikten kunnat tagits i Riksdagen utan att flera partier än S och MP röstat "Ja".... Så - man måste nog se lite längre än till sin nästipp och fundera över hur sådana beslut kommer till.

+100 Pi, det handlar väl mer om att någon varit maktkåt och gett det lilla marginalpartiet ett osedvanligt stort inflytande…….

Uppdaterat: 2022-01-02 13:44

Alla större partier som skulle kunna ha möjlighet att regera är nog "ḿakt-kåta" för att använda dina ord, Guran. M med Kristersson hör nog helt klart också till den kategorin - om chansen bara yppas...:)

Uppdaterat: 2022-01-02 13:50
Pi skrev:

Alla större partier som skulle kunna ha möjlighet att regera är nog "ḿakt-kåta" för att använda dina ord, Guran. M med Kristersson hör nog helt klart också till den kategorin - om chansen bara yppas...:)

Nu var mitt konstaterande baserat på vem/vilka som var sååå maktkåta så dom gav MP ett helt oproportionerlig inflytande.

Uppdaterat: 2022-01-02 14:09

Guran:

Så här drivs intelligent klimatpolitik som kapar Co2 utsläpp på ett ansvarsfullt sätt:

1. Sänk dieselpriset under bensinpriset.

2. Sänk HVO100 priset minst en krona under det fossila dieselpriset.

3. Höjskatten på bensinbilarna, malus.

4. Sänk fordinsskatten på dieselbilarna under bensinbilarnas fordonsskattenivå, bonus.

Uppdaterat: 2022-01-02 16:29

Men fortfarande undrar jag om det är några flera länder som har något liknande system med reduktionsplikt? Det fattar väl jag med att detta har beslutats av V, MP, S och C,. men någonstans går ju smärtgränsen för vad den vanliga människan tål ekonomiskt. Det som stör mig mest är att "2009 när jag köpte min första dieselbil var bilarna t.o.m. miljövänligare än bensin och försäljningen sköt i höjden i landet Sverige påhejade av myndigheter och politiker med miljöbonus." Nu sitter vi med dieselbilar med Svarte Petter och blir straffade för vi gick på bluffen från politikerna, för det fanns ju en anledning att dieselbilarna sålde mest för första gången i Sverige och de flesta bilmärken satsade på dieslar, och vi trodde ju att vi köpte något bra och ekonomiskt.

Uppdaterat: 2022-01-02 16:38

Christer:
Politiker oavsett politisk färg och form är troligen något som vi mångt och mycket kan klara oss utan.

Uppdaterat: 2022-01-02 17:24

Swenssons - vi skall nog vara väldigt tacksamma att vi har våra folkvalda politiker - inte minst med tanke på så mycket skit som en del kastar över dom. Hur skulle landet annars skötas - av en enväldig diktator? Tror att det skulle vara nyttigt för dig att fundera lite över konsekvenserna av dina skriverier - innan du tecknar ner dom.

Uppdaterat: 2022-01-02 17:40

Meritkrati tror jag mer på.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:02
Christer skrev:

Men fortfarande undrar jag om det är några flera länder som har något liknande system med reduktionsplikt? Det fattar väl jag med att detta har beslutats av V, MP, S och C,. men någonstans går ju smärtgränsen för vad den vanliga människan tål ekonomiskt. Det som stör mig mest är att "2009 när jag köpte min första dieselbil var bilarna t.o.m. miljövänligare än bensin och försäljningen sköt i höjden i landet Sverige påhejade av myndigheter och politiker med miljöbonus." Nu sitter vi med dieselbilar med Svarte Petter och blir straffade för vi gick på bluffen från politikerna, för det fanns ju en anledning att dieselbilarna sålde mest för första gången i Sverige och de flesta bilmärken satsade på dieslar, och vi trodde ju att vi köpte något bra och ekonomiskt.

Du sitter väl inte med Svarte Petter. Sälj den i stället, det lär bli en av dina billigare bilar att äga. Det är all time high nu på begagnade bilar. För jag tror inte det var ditt miljösamvete som gjorde att du köpte din nuvarande XC60.
Det var längesedan jag ägt en bil som blev så billig/mindre dyr som GLC:n som jag sålde för en månad sedan.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:12
Swenssons skrev:

Meritkrati tror jag mer på.

Antar att du syftar på meritokrati - men hur har du då tänkt att urvalet av dessa individer till alla ledande positioner i samhället skall ske ? Fungerar ju inte ens i näringslivet.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:28
Guran skrev:

Du sitter väl inte med Svarte Petter. Sälj den i stället, det lär bli en av dina billigare bilar att äga. Det är all time high nu på begagnade bilar. För jag tror inte det var ditt miljösamvete som gjorde att du köpte din nuvarande XC60.
Det var längesedan jag ägt en bil som blev så billig/mindre dyr som GLC:n som jag sålde för en månad sedan.

XC60n skulle ju vara ännu billigare att äga om inte bränslet ökade onormalt i pris genom tvångsreduceringsplikten och straffbeskattningen av dieselbilar. Sedan har jag nog svårt att få ekonomi i en elbil med mitt körschema och jag har inget habegär till någon av dagens elbilar. Kort och gått så är nog payofftiden alldeles för lång för mig för att vara ekonomiskt försvarbar, så i det perspektivet är nog 20 kronor litern "a piece of cake" för dieseln.
Det jag vänder mig mot är att bli lurad av politiker som inte har någon framförhållning vad gäller löften om dieselbilarnas förträfflighet när det begavs sig 2009.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:28
Christer skrev:

Guran skrev:
Du sitter väl inte med Svarte Petter. Sälj den i stället, det lär bli en av dina billigare bilar att äga. Det är all time high nu på begagnade bilar. För jag tror inte det var ditt miljösamvete som gjorde att du köpte din nuvarande XC60.
Det var längesedan jag ägt en bil som blev så billig/mindre dyr som GLC:n som jag sålde för en månad sedan.

XC60n skulle ju vara ännu billigare att äga om inte bränslet ökade onormalt i pris genom tvångsreduceringsplikten och straffbeskattningen av dieselbilar. Sedan har jag nog svårt att få ekonomi i en elbil med mitt körschema och jag har inget habegär till någon av dagens elbilar. Kort och gått så är nog payofftiden alldeles för lång för mig för att vara ekonomiskt försvarbar, så i det perspektivet är nog 20 kronor litern "a piece of cake" för dieseln.
Det jag vänder mig mot är att bli lurad av politiker som inte har någon framförhållning vad gäller löften om dieselbilarnas förträfflighet när det begavs sig 2009.

Vadå blivit lurad, allt detta låg väl på lut när du köpte XC60:n för inte är det en 2009 års modell du har :)
Du har väl till och med låg skatt på din bil.
Så du har väl inte blivit lurad mer än att man beslutat om att vara bäst i klassen i fråga om att minska utsläppen från biltrafiken genom ökat användande av biodrivmedel. Enda problemet med det är ju att den ökade efterfrågan drivit upp priset rejält. Så för att råda bot på det så borde man slopa HVO100 som drivmedel och bara blanda den begränsade tillgängliga HVO:n i dieseln.
Alternativt släppa på kraven om att det skall var palmoljefri HVO. Bara det ger än dyrare HVO

Uppdaterat: 2022-01-02 18:39

Om du hade läst vad jag skrivit i mina inlägg, så pratar jag om alla mina dieselbilar sedan 2009, när jag gick över till dieselmotorer. Vad gällde då? Det är vad jag tycker jag blivit lurad av, alltså fagra politikerlöften.
Så du tycker jag har låg skatt när jag ger 7600 kronor/år. Det tycker inte jag. Vad ger du i subventionerad skatt?

Uppdaterat: 2022-01-02 19:20
Christer skrev:

Om du hade läst vad jag skrivit i mina inlägg, så pratar jag om alla mina dieselbilar sedan 2009, när jag gick över till dieselmotorer. Vad gällde då? Det är vad jag tycker jag blivit lurad av, alltså fagra politikerlöften.
Så du tycker jag har låg skatt när jag ger 7600 kronor/år. Det tycker inte jag. Vad ger du i subventionerad skatt?

Då får du väl glädjas åt att skatten på bilen snart går ned med ca 5000kr, för visst har du väl snart betalt din malus?
Men du kan väl inte hävda att du blivit lurad vid varje bilköp efter 2009, nog har du väl hängt med såpass att du kunnat sett att regeringen, läs MP, styrt utveckling till där vi är i dag. Så redan för ett par bilbyten sedan så stod det ju klart varthän det barkade?
Var väl ingen som tvingade varesig dig eller mig att köpa en dieselsuv för ett par år sedan.
Politiker kan du väl inte lita på, de ändrar ju inrikting lika snabbt som en svängdörr, allt efter vart vindarna blåser.

Uppdaterat: 2022-01-02 20:21

När jag köpte den sista XC60n så var det ingen som påstod att dieseln skulle gå upp från 14,22 Mars 2020 till 20,02 i Januari 2022 p.g.a. reduktionsplikt.
Skatten går ned med 5000 kronor? Nähä du den minskade nu efter 3 år, från 7600 kr till 5600 kr. Skatten var på 2300 kr på Insignian. 3100 på förra XC60n och nu 5600 kr efter 3år. Det känns som man blivit lurad, för dessa skattehöjningar såg jag inte komma när jag gick över till diesel.
Men när jag kommer att gå över till Elbil så har väl alla subventioner försvunnit så då blir man väl blåst igen, troligtvis.

Uppdaterat: 2022-01-02 21:09

Min 10-åriga mindre bensinare betalar jag 550 kr i skatt för. Känns inte som jag vill byta till en ny bil i samma klass, och betala en herrejössesskatt de första 3 åren. En elbil ligger tyvärr ännu utom ekonomisk räckhåll...

Uppdaterat: 2022-01-02 21:22
Christer skrev:

När jag köpte den sista XC60n så var det ingen som påstod att dieseln skulle gå upp från 14,22 Mars 2020 till 20,02 i Januari 2022 p.g.a. reduktionsplikt.
Skatten går ned med 5000 kronor? Nähä du den minskade nu efter 3 år, från 7600 kr till 5600 kr. Skatten var på 2300 kr på Insignian. 3100 på förra XC60n och nu 5600 kr efter 3år. Det känns som man blivit lurad, för dessa skattehöjningar såg jag inte komma när jag gick över till diesel.
Men när jag kommer att gå över till Elbil så har väl alla subventioner försvunnit så då blir man väl blåst igen, troligtvis.

Vadå gick över? Så du kunde inte välja annat än diesel när du köpte Volvon för tre år sedan. För visst var skatten klar redan då, blir liksom ett resultat av den starka motorn att CO2 utsläppen blir höga och därav även skatten.
Men att dieseln skulle bli så dyr kunde man så klart inte förutse. Är ju den svindyra HVO soppan som drivit upp priset rejält.
Men Vargen vrider väl sig av skratt med magplågor nu när det äntligen ”straffar” sig att köra en stor tung SUV :)

Uppdaterat: 2022-01-02 22:09

Jo jag kunde välja en T8 bensin, men jag tyckte det var ett sämre val eftersom jag gillar dieselmotorernas vridmoment. Så jag får väl gilla läget, för inte tror jag några andra politiker skulle ändra på dieselns framtid.
Sedan är det väl bara att vänta på att elbilsutbudet blir bättre och laddinfrastrukturen byggs ut och ett habegär infinner sig som är ekonomiskt försvarbart.

Uppdaterat: 2022-01-03 08:39

Drivmedlet är inte nämnvärt dyrare idag än det var 2011, i förhållande till löneutveckling och snittlönerna. Men självklart låter det för jäkligt med 20kr/liter. Men kolla på gamla lönespecar och vad drivmedlet kostade då. Den där frågan om det bara är Sverige som blandar in mer miljöprylar i bränslet, det är ju det som är grejen. Drivmedlet kommer gå upp ytterligare när flera länder nu ska sätta igång med samma sak, då befaras det bli större efterfrågan på ingredienserna än vad det finns tillgång. Du skall ni se på prisutveckling, vänta bara.

Uppdaterat: 2022-01-03 22:49
Optimus skrev:

Drivmedlet är inte nämnvärt dyrare idag än det var 2011, i förhållande till löneutveckling och snittlönerna. Men självklart låter det för jäkligt med 20kr/liter. Men kolla på gamla lönespecar och vad drivmedlet kostade då. Den där frågan om det bara är Sverige som blandar in mer miljöprylar i bränslet, det är ju det som är grejen. Drivmedlet kommer gå upp ytterligare när flera länder nu ska sätta igång med samma sak, då befaras det bli större efterfrågan på ingredienserna än vad det finns tillgång. Du skall ni se på prisutveckling, vänta bara.

Det är ju redan sådan brist att det blir kostsamt.
https://sverigesradio.se/artikel/bensinbolag-missar-klimatmalen-far-betala-69-miljoner-kronor

Uppdaterat: 2022-01-03 23:01

Optimus, "Men kolla på gamla lönespecar och vad drivmedlet kostade då. "
Tala om det en som nu är pensionär och bor på vischan och tvingas ha bil för att kunna förflytta sig.
För tio år sedan fanns kollektiv transport som utnyttjades, men den är nu nerlagd för den lönade sig inte!
Hela Sverige ska leva?

Uppdaterat: 2022-01-04 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför måste allt miljöansvar läggas på dieseln som ska ha högre och högre bioandel år efter år? Bensinen som är mest miljöskadlig borde också snabbt öka i bioandel från dagens futtiga 10% till 15, 20% osv etanolinblandning.

Uppdaterat: 2022-01-04 09:55

För bensin har det ju funnits E85 under många herrans år - problemet är väl närmast att biltillverkarna inte vill/kan tillhandahålla bilar som fungerar med det bränslet. Med vissa undantag. Samt att så länge E5/E10 kostar ungefär lika mycket som E85 så är det svårt att prioritera E85 men med saftiga prisökningar på E5/E10 där E85 inte höjs så kan det ju bli annorlunda. Även om jag är tveksam.

Uppdaterat: 2022-01-04 10:00

Det finns beslut på i vilka steg som reduktionsplikten ska förändras för bensin respektive diesel.
Reduktionsplikten för bensin och diesel är beslutad i enlighet med:
Från 1 augusti 2021 höjs reduktionsplikten för bensin från 4,2 procent till 6 procent och för diesel från 21 till 26 procent.
Från januari 2022 höjd reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Sedan fortsätter det med årliga stegvisa höjningar till år 2030, då reduktionsplikten för bensin ska vara 28 procent och för diesel 66 procent.
Regeringen uppmanas också återkomma med en redovisning till riksdagen nästa år(2022) av vilka konsekvenser den utökade reduktionsplikten fått för företag, hushåll och energisäkerheten i landet. Utifrån den ska regeringen också redogöra för om reduktionsplikten behöver justeras.

Uppdaterat: 2022-01-04 17:08

Ni som är intresserade av reduktionsplikten, finns det i en mer populärskriven form ganska fyllig information på:
https://www.nilssonproduktion.se/ny-reduktionsplikt-revolutionerar-drivmedelsmarknaden/

Här står det förklarat varför t.ex HVO100 fick en kraftig höjning vid årsskiftet(en skattebefrielse som Sverige hade försvann). Kan också läsa om vilken prishöjningssteg som Regeringen räknat med fram till 2030 då reduktionsplikten skall vara fullt införd.

Uppdaterat: 2022-01-04 17:33
Swenssons skrev:

Guran:
Så här drivs intelligent klimatpolitik som kapar Co2 utsläpp på ett ansvarsfullt sätt:
1. Sänk dieselpriset under bensinpriset.
2. Sänk HVO100 priset minst en krona under det fossila dieselpriset.
3. Höjskatten på bensinbilarna, malus.
4. Sänk fordinsskatten på dieselbilarna under bensinbilarnas fordonsskattenivå, bonus.

1, så du menar att skatten på vanlig diesel skall sänkas så den är ännu lägre än bensinen, vad är miljövänligt med vanlig diesel menar du?
2, vem skall sänka priset på HVO? Regeringen? Vi har marknadsekonomi i landet, vill du, som känns rätt så höger, ha planekonomi och socialism där staten styr priset? HVO är ju skattebefriat och på undantag efter hårt jobb av regeringen, trots att EU säger nja… att subventionera det skulle inte fungera.
3, högre malus på bensinbilar, okej, visst men malusen är ju redan hög enligt högern…
4, kan hålla med om att malusen kan vara lika 1:1 på bränslebilar med lika co2.

Det är inte så lätt med politik som allt för många verkar tro, ”allt tar så lång tid, varför gör regeringen inget…” som det alltid låter från oppositionen… det är alltid lätt att göra andras jobb…

Uppdaterat: 2022-01-04 19:03
*Robban