Jag kan inte annat än hålla med krönikören
https://teknikensvarld.se/diesel-kan-vara-losningen/?utm_source=ettanettan&utm_medium=rotator&utm_content=rotator-item-3&referrer=exp-rotator-item-3
Egentligen borde bensinmotorer staffbeskattas, kan inte förstå hur dom svängdörrsaktiga politikerna kan hitta på ett system där motorer med högsta verkningsgraden och låga CO2 utsläpp skall missgynnas och straffläggas till förmån för den betydligt mer skadliga bensinmotorn vars utsläpp både av CO2 och betydligt giftigare avgaser skall ”gynnas”
Ett resultat av en snedvriden mediedebatt där okunskap snarare än vetande fått styra de nuvarande reglerna.
Men så klart tillverkarna vill maximera vinsten och ha säljbara produkter och det är ju billigare och enklare att ituta folket att bensinmotorer tillsammans med ett löjligt mildhybridsystem, som enkom är ett resultat av testmetoderna, skall vara saliggörande.
Vill man kombinera säker bil, som kostar i form av vikt, och lägsta förbrukning/utsläpp så är en dieselmaskin en fungerande lösning som kan drivas med 100% förnybara bränslen. Och självklart annan form av energilagring som t.ex batterier.
Vi får se vad framtiden för med sig men i dag är Tesla ledande på elbilar och VAG och MB på dieselmotorer, men inte att förakta PSA:s fina dieslar som tyvärr lever en tynande tillvaro i Sverige pga snedvridna beskattningar.
Eller är jag bara gammal och helt ute i det blå?
Länge leve diselmotorn
Uppdaterat: 2020-02-22 20:34
Guran
Kommentarer
Ja är man inte en antidieselfanatiker , "skall bara få finnas dieselmotorer i traktorer och lastbilar" för de bullrar sååå, då finns det väl inte ett endaste skäl att inte instämma i Gurans inlägg. + 100 på det inlägget.
Ja har man fått för sig att en modern peronbilsdiesel bullrar och låter som en traktor. Ja då lever man kvar på 70-talet.
Mercedes och VAG:s senaste 4-cylindriga dieslar är enormt sofistikerade ”instegs” motorer. Eller varför inte dom sexcylindriga vidundren. När BMW:s 50M diesel passerar 5000rpm så finns inte mycket som liknar en Bolinder Munktell.
Jag är helt med på att dieslar är snålare än bensinmotorer, men påstår man att de inte har råare gång och vibrerar mer så far man med osanning. Precis som att man kan välja att stå ut med att köra Dacia så har diesel egenskaper som man kan välja om man vill stå ut med eller inte.
Det finns grader i helvetet.
Nja inte vibrerar Vag:s V6 diesel så det stör.
Men min gamla MB diesel både låter och vibrerar när den är kall. Men inget jag märker inne i bilen när den framförs. Bara stark och snål. Men absolut är man känslig för detta så är väl en rak bensinsexa enda valet.
"så det stör"
Det är just det som är problemet. Jag kan köra med elmotor som inte vibrerar, bensinmotor som vibrerar lite och låter mer eller mindre harmoniskt eller en diesel som vibrerar mer och låter disharmoniskt.
Jag har läst så många gånger om nya oljebrännare som inte hörs eller känns, men hittills blivit lika besviken varje gång.
Ja Guran jag får väl hålla med dig.
Hade jag varit i en annan tidigare fas i livet just nu så hade jag säkert kört en superb kombi tdi.
Nu med pensionärs varning och två i bilen så får den lilla 1,0tsi duga.
Ja men vilka har du testat? Varken Vags eller BMW:s sexor vibrerar, i alla fall de jag testat. Jag hade en Audi 2,7 l diesel sexa ett par år, men den vibrerade inte. Däremot nästkommande BMW 4:a
Men respekterar till fullo dina preferenser, jag kan inte sitta bekvämt i Volvos enormt bekväma säten mer än en kvart.
Bekvämaste jag kört ifråga om motor och säten som jag kan minnas är Lexus RCF. Sköna säten som slöt om kroppen utan att klämma och en underbart len V8:a med mer än nödvändigt mycket effekt.
Ja men den motorn är som en diesel och med en diesel så hade din bil tagit närmare 1 dl mindre per mil. Men i ekvationen så är dieseln dyrare i inköp och så kostar soppan 50 öre mer per litet. Så jag förstår ditt val MSO en förnuftigt snål billig motor som inte skäms för sig i en nybil. Och det är härligt med en nybil. Bara börsen som avgör vad man kostar på sig. Och ditt senaste bilval är allt annat än pensionärsaktigt, trotts att vi är lika unga :)
Nya Octavian är ju riktigt snygg så jag förväntar en ny tråd snart......
Om man som jag har förmånen att köra en Dacia diesel så är lyckan gjord. Den gamla beprövade 1.5dci från Renault som sitter i min bil har en lite råare gång och det passar biltypen .Vissa Volvo dieslar går dock ännu hårdare har jag noterat på parkeringen till stormarknaden.
Var lösning har sin plats skulle jag vilja säga.
Kan man göra en kostnadseffektiv dieselhybrid så att den går på el i storstäderna och diesel ute på landsvägen där det inte bor så mkt folk så visst hade det varit en bra lösning. Och det gäller ju oavsett om man tankar HVO, Raps eller vad man nu häller i tanken.
Jag kan fortfarande minnas då jag åkte med i polarens Audi A3 med en chippad 2.0 diesel och DSG6, helt underbar kombination med makalöst vrid. Men samtidigt så vet vi mer idag runt dom faktiska utsläppen som gör att behöver tänka om.
Att låta någon pendla Stockholm - Göteborg ett par gånger i veckan med en bensinhybrid (t.ex. en VW GTE) som går 5 mil på el och 45 mil på bensin och där det är där dom mesta milen läggs är ur ett utsläppsperspektiv sämre än en vettig dieselspis i samma kärra tänker jag.
Körde en fullutrustad lyxig XC90 D5 för några veckor sedan, fin och lyxig med ett superbra ljud från stereon och mycket hög komfort, men döm om min förvåning när man kände dieselns vibrationer till och med i ratten, en så dyr bils intryck helt förstört av traktormotorn...
Så en hybriddrivlina istället som Lexus har hade varit bättre alla dagar i veckan, snålare, billigare drivmedel och lägre utsläpp
Lexus har ingen snål hybriddrivlina förutom den i ES. I övrigt är det gamla omoderna drivlinor som är törstigare än en modern dieselmotor. Speciellt om du ser på deras SUV:ar
Men ta gärna en tur i någon av de modernare motorerna än Volvos VEA diesel, varför inte en MB eller Audi. Och framförallt så slipper man mötas av ett ylande och en bil som knappt ökar farten när man trycker lite hårdare på gasen.
Men beträffande Lexus så har dom en toppendrivlina, men den har en åttacylinders bensinmotor och ”vanlig” automatlåda.
Eller så kan Simon prova en SUV med en rak dieselsexa, de kostar en slant men den kombinationen av prestanda, gångkultur och förbrukning kommer ingen hybrid i närheten av.
Lexus suvarnas förbrukning har aldrig gjort någon glad.
0,8-1,2 l/m.
Egentligen ingen av dom gamla hybriderna.
Är ju först nu med drivlinan i Camry/RAV4/ES som dom kommit ner på dieselnivå.
Men så klart provar man en av de mest skramlande dieslarna man kan få tag på i dag så blir ju kontentan att det vibrerar. I alla fall på tomgång.
Kan intyga att diesel 4:an i min BMW knappt vibrerar alls heller. Känns lite i ratten vid uppstart, men det är allt. Däremot så låter den ju inte så roligt direkt. Har kört MB:s dieselsexor i S-klass och GLS och de vibrerar inte heller. Hörs knappt heller för den delen. Tycker också det är synd att dieseln har fallit i så dålig dager. Jag tycker det är för mycket fokus på en lösning i debatten. Antingen ska alla köra på HVO 100 eller alla på el. Varför inte en kombination? För de som kör uteslutande korta sträckor och väljer andra färdmedel på långresa så är väl elbilen ett utmärkt val och diesel kanske ett sämre. Även för den som ibland kör långt kan det vara ok med el. Men om man regelbundet kör långa sträckor så framstår en diesel som körs på HVO 100 som ett fullgott alternativ till en elbil. CO2-utsläppen vid körning blir mycket små och man slipper de extra CO2-utsläpp vid produktionen som ett stort elbilsbatteri ger upphov till.
Har mött många Lexusåkare som utan problem ligger strax över 0,6 så nog går den snålt och eftersom skatten är lägre och drivmedlet är billigare så gör det än mer, Guran verkar tro som många som inte kan köra hybrid att gaspedalen har två lägen on/off och då är det inte konstigt att man inte lyckas köra en hybrid snålt ;)
Men vibrationer från motorn i en modern bil känns väldigt gammalmodigt
Själv kör jag min 3 hybridbil och har kört två bensinbilar med CVT innan utan att ha det minsta problem med någon ylande motor
Jag kan inte Volvos motorer men antog att en 2019 Volvo XC90 D5 hade en modern motor
En RX 450h på 0,6? Möjligtvis i en nerförsbacke.
Sen tror inte jag en potentiell kund till en XC90, X5, Q7 osv bryr som om någon krona hit eller dit på milkostnaden, skatten och bränslepriset. För dom pengarna köper man bilen som tilltalar en mest, inte den som är billigast att äga.
Helt korrekt en NX går att köra ner mot 0,6l/mil
Min körning skulle nog landa på 0,62 kontra 0,58 för den diesel MB GLC jag har i dag.
Och ja jag har provkört den åtskilliga gånger, men vill man köra om raskt så är det ett ofrånkomligt bröl och seg acceleration. Men det kan man kanske leva med, det blir ett annat körsätt.
Den fanns med på radarn vi förra bytet, men föll ut pga ohemult lågt inbytespris, inget vettigt svankstöd, på gränsen för kort justermån på ratten och mediokert lyse. Annars en trevlig bil med fräckt utseende.
Men med en uppgradering till nya drivlinan och lite annat smått och gott så visst kan det vara aktuellt nästa byte.
Förövrigt är jag inte alltså ute efter att köra så billigt som möjligt jag vill ha en bil som svarar lite på gaspådrag, utan att man behöver gasa så dom vargliknande ljuden uppkommer, och där faller de flesta platt.
Så jag förstår varför Toyota/Lexusägare vanlige accelererar nästan trafikfarligt långsamt.
Tycker inte det bara är sittkomforten som brister i NX. Det känns ganska tydligt när man kör bilen att chassit inte alls är lika påkostat som i Audi, MB, BMW eller Volvo för den delen. Den bygger ju trots allt på förra generationen RAV 4.
Intressant, och vi har alla olika krav, när det gäller acceleration vid omkörning håller jag inte med dig riktigt, läs testresultatet här mellan Camry, Mondeo och Superb
Skiljer 1 tiondel mot dieselbilen i acceleration men i segdragning (omkörning) 70-110 är hybriden snabbast av de tre, att man upplever den inte lika snabb är förmodligen för att den har en steglös ryckfri låda, det sitter nog inlärt att det ska växla ner vid omkörning
Men fortfarande, en 2019 XC90 D5 som vibrerar så det känns i ratten är under all kritik
1. Accelererar du Max så med en Lexus/Toyota så får du per automatik det klassiska ylandet. Med en diesel så har du ett rejält vridmoment att jobba med.och för att undvika det, vilket du själv skriver så används gasen ytterst försiktigt på Toyota/Lexus
2. Provkör nån annan bil än en Volvo, du har fått tips om MB eller Audi.
3. Du godtar en kraftlös ylande motor framför en något vibrerande.
Låg - har du tur så kanske du också får uppleva att bli pensionär. Och Nej - jag kör inte Toyota.
Bara kommentaren om att det är rejäla karlar som kör stora dieselbilar sa väl en hel del om vilken nivå Låg är på.....hmm, förresten ett nick som stämmer för en gångs skull till skillnad från vissa andras här inne.....
Guran, att accelerera max är inte det samma som att gasa max (fullt) då har man inte förstått hur en steglös låda funkar, bästa accelerationen får du om du följer med med gasen, gasar du fullt så skickar du samma signal som till en traditionell låda, "kick down"
När man väl lärt sig hur man kör en hybrid så har man inget problem med någon ylande motor :)
För övrigt väljer jag att inte kommentera lågs barnsliga inlägg
Du kan va lugn, jag har kört 11.000 mil med steglös S-Tronic låda. Men den bilen hade en rejäl dieselmotor med vridmoment på 400Nm så den behövde inte yla loss i falsett för att generera tillräcklig kraft.
Kick down gör man av samma anledning som man golvar pedalen; man vill öka farten så snabbt som möjligt. Finns inte en chans att man kan accelerera snabbare med mindre gaspådrag med någon bil med fullgott grepp.
Tydligen tror Toyotaägare detta och det förklara ju min iakttagelse om deras trafikfarliga fartökning vid påfarter på motorvägar och omkörningar.
Har man kört en hyfsat pigg bil med vettig automat och sen testar t ex nya Corolla så är det precis som mso 1000 beskriver ovan när man skall accelerera m h a farthållaren. Det är en jäkla skillnad helt enkelt.
Och På Toyota fungerar inte farthållaren än i dag på 30 och 40 väg.
Dagen städer och samhällen är 40 snart den vanligaste hastigheten men det fungerar inte ens på en ny Toyota.
Synd på den för övrigt fina corollan.
Spännande att jag själv äger och kör en C-HR och aldrig behövt uppleva detta om jag inte själv vill, när jag åker i 50 och ska upp till 70 så stegar jag farthållaren på samma sätt som jag gasar, följer med i hastighet
Förmodligen har du inte ställt körläget i normal utan haft antingen sport eller ekonomi, då beter bilen sig lite annorlunda än om den går i normalläge
Ps. jag kör också överhängande körning med farthållaren, men har aldrig ens fått för mig att använda den i stadstrafik, där bromsar man och svänger stup i kvarten så det känns överflödigt, så för mig har det aldrig varit något jag funderat över
Det verkar ju som de gjort väldigt rätt om vi nu ska ifrågasätta vem som vill ha en hybrid, över 14 miljoner hittills och det ökar hela tiden, däremot har det inte sålts i närheten av så många dyra, sunkiga, vibrerande Volvobilar med traktormotorer ;)
Att den ylar när du kör beror ju på att du inte kan köra bil helt klart :)
Å här kommer en länk för er som inte klarar av att köra en CVT :)
https://www.autodeal.com.ph/articles/car-features/how-drive-cvt-here-are-some-tips
Simon1 du säger när man väl lärt sig köra en Toyota ❓
Jag kör min bil mil till 90% med farthållare i lugn och harmonisk körning utan att man hör eller märker av motorn vid hastighetsförändring.
När jag kör en Toyota c-hr med farthållaren inkopplad och trycker upp spaken från tex 50 till 70 så går ju Toyota motorn upp i falsett och tillochmed överöstar radion.
Det fungerar inte för mitt motoröra.
Och att Toyota inte har en farthållare 2020 som fungerar i stadsmiljö är ju också skrämmande dåligt.
Det är av en viss anledning många Toyotaägare kör som ett riktigt sendrag och såklart dom kör snålt.
Lite gas och försiktig körning då låter inte cvt störande och det är ju det Toyota handlaren förmedlar ut.
Men än en gång så sanslöst dåligt att i förortstrafik med 60/40/30 inte kunna använda en finess som farthållare och det förklarar att det är både 10 upp och ner i hastighet från skyltat och det är ju iofs fler än bara Toyotaägare som inte fixar detta.
Sedan kan jag vara ödmjuk och säga att nya corollan verkligen fått bättre uppträdande på cvt lådan/motorn än tidigare generationer där en man med motoröra mått dåligt av att sitta i en auris.
Men kanske åter till diesel som enligt mig är ett vettigt alternativ om man kör lite fler mil per dag/år.
Farthållaren har inga problem på min att åka varken 40 eller 50, 30 har jag nog aldrig testat så det ska jag inte svara på, hård acceleration är ju valfritt och helt beroende på körsätt, alla kanske inte måste stå med kundvagnen i hälarna på personen framför :)
För mig som kört motorcykel största delen av mitt liv så är en bils acceleration ändå bara en gäspning, det blir lite patetiskt att snacka dieselbil och snabb acceleration, Camry drar ju ifrån Skoda i testet rätt rejält vid omkörning 70-110 med CVT och drar betydligt mindre bränsle med högre effekt :)
Ps. jag kör hellre fort på kurviga vägar
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/darfor-fungerar-inte-toyotas-farthallare-under-42-kmh
MSO Läs gärna vad det står i övre högra bilden istället för att länka en gammal diskussion i ViB
https://cdn.toyotacars.se/wp-content/uploads/sites/85/2019/05/26142302/Toyota_Säkerhetsfunktioner.pdf
Funktionen du tydligen inte har testat eller baserar dig på test av en annan modell finns både på nya RAV4 och Corolla.
Jag kunde ställa farten ner till 40 på Camry, men inte 30 som på alla andra bilar. Den adaptiva funktionen fungerade knappt alls utan stängde av när bilen framför svängde av. Den borde ha ökat farten istället när hindret försvann.
Guran,
Jag ser inte i din länk att man kan ställa in låga farter.
Shogun: Har de äntligen kommit ifatt alla andra som haft farthållare ändå ner till stillastående i många år?
Jag har kört båda varianterna corolla ett par ggr då jag varit seriös spekulant och även rav4 en gång då yarisen var på verkstan och det går inte stega ner mer än 45 på dessa 2020 bilar, inte ens om du trycker knappen genom ratten.
Om det inte är något franskt bakvänt tänk som dom lånat för att få ner farthållaren till förortsfart.
I senaste Corollan går det inte att ställa in farthållaren lägre än 42 eller 45 km/t - mycket dåligt.
För dom som tydligen inte klarar att få adaptiva farthållaren att fungera så rekommenderar jag denna informativa film. Men kan ju inte garantera att Svenska bilar eller gubbar har denna funktion.
Troligen funkar inte heller länken då jag kopierat den från appen.
https://youtu.be/iV1kTM54zhE
Är väl problemet kanske att den inte går att ställe lägre, men den fungerar. Så du får ta rygg på någon som kör extra sakta om du inte klarar det med hjälp av gaspedalen.
Men om nu endast detta är dåligt med nya Corolla så måste det vara en väldigt bra bil. För inte ämnar du väl köra i 30 km/Tim i tre timmar.
Visst kan man hålla hastigheten med foten även på 30-sträckor, men jag tycker det är skönt att inte behöva titta på mätaren utan hålla ögonen på barn och annat jävelskap. Risken är annars att farten ökar oavsiktligt och vips slipper man köra ett par månader.
Fast vi har ju konstaterat att någon acceleration knappast sker obemärkt i en Toyota. Det är möjligen döva som riskerar körkortet.
Lätt att vara sarkastisk Guran men har du verkligen kört t ex en Corolla ? Och nu tog mso 1000 upp just farthållaren så det är den vi diskuterar just nu och inget annat.
Nej jag har inte kört Corolla och äger ingen. När jag provkör så testar jag heller aldrig farthållaren då det för mig är helt oväsentligt. Men har ägt en Mazda och den stängde av adaptiva farthållaren när hastigheten sjönk under 30km/Tim. Mem prövade aldrig att ställa in den på så låg hastighet nån gång, förövrigt har jag ingen aning om farthållaren på min MB kan aktiveras i så låga farter. Då vill jag absolut vara allert och köra själv med högerfoten på gaspedalen förstår snabbt kunna flytta den till bromspedalen. Så jag kan tro att det finns en tanke bakom att inte en farthållare kan aktiveras för att köra i stadsmiljö då man behöver vara beredd och inte förlita sig på diverse system.
Pi Farthållaren går att ställa in från 30 km/h och uppåt i Toyota Corolla 2020, fungera bra i min.
Norton99 - märkligt - i den jag testade (2019) fungerade det inte. Och just den lägsta hastigheten man kan ställa in på farthållaren är nåt jag testar på alla bilar jag provkör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.