Så här ser mina två fordons förbrukning ut för 2019.
1. Laddhybrid storlek V90 men Kia på nästan 2 ton
2. V8 450hk bensin på nästan 2 ton
Månad för månad 2019, gissa vilken som är vilken!
Så här ser mina två fordons förbrukning ut för 2019.
1. Laddhybrid storlek V90 men Kia på nästan 2 ton
2. V8 450hk bensin på nästan 2 ton
Månad för månad 2019, gissa vilken som är vilken!
Kommentarer
Jag saknar en kolumn för "smiles per mile".
Men sedär Junkers, det kan ju inte stämma då vi blivit ordentligt matade här med att laddhybrider bara är bra på pappret, i verkligheten drar de ofantliga mängder soppa.....;)
Det inte många förstår är att rätt sak för rätt behov så är de helt kanon! Vi har en projektledare som kör Passat GTE med jättefina siffror med.
Jag är nästan mer imponerad av förbrukningen på din Mustang. Runt litern milen för en bil med en 5-liters V8 är grymt bra.
Apex: Det är lite myt som levt kvar att V8 alltid drar massor, det gjorde de inte ens innan om man visste hur man skulle köra dem. Åkte man V8 "på vridet" så har de alltid gått mycket snålare än vad folk trott. Jag hade rätt länge en Cheva Starcraft Van med 350 och 700-lådan, alla trodde att den drog hur mycket som helst.
Fast laddhybrider kan, om dom används på fel sätt och man inte klurat på behov, vara en dålig affär för både miljön och plånboken.
Detsamma gäller ju en dieselbil, den kan vara direkt dålig mot miljön och plånboken om man inte klurat på behov innan och använder den på fel sätt.
Det är därför jag aldrig kommer förstå mig på generella argument där man hävdar att det ena eller andra är bättre utan att ha vägt in några behov överhuvudtaget.
Henrik M, de som hellre lyssnar på ngn som aldrig ägt en laddhybrid får skylla sig själva.
Dessa siffror är från verkligheten, tankning mot trippmätare, alltså inte lyckofärddator som vissa bilar har.
Mustangens färddator är numera kalibrerad så den visar rätt dock och Kian har alltid visat rätt. Min tidigare Toyota Auris hybrid visade ca 10% för låg förbrukning och förbrukade i min ägo nästan dubbelt så mycket som Kian om man bortser från elförbrukningen.
Kian har dragit ca 1kWh per mil utöver ovanstående bensin.
På tal om laddhybrider.
I vibils test av superb/passat och Volvo så gick bensin tyskcheckerna på ca 0,5 med tomma batterier på landsvägskörning.
Är väl helt okey om man samtidigt kommer dryga 5 mil på enbart batteridrift före det.
En tanke som slår mig.
Kan man välja att omg med fulla batterier välja hybridläge och bensinmotorn går direkt om man tex har 50 mil framför sig?
Nån som vet.
På flera laddhybrider finns det ofta möjlighet till ett "Save Battery"-läge.
Kika lite på videon här: youtu.be/XnsNyjE7A2Y?t=418
Ja då, i de Peugeot jag testade så var det bara att ändra till hybridläge så fungerade den som en betydligt bättre hybrid än Toyotas då den faktiskt även körde på batteridrift längre sträckor. Men så klart finns betydligt bättre strömreserver i en laddhybrid än en hybrid.
Funkar i Kia, kör man i hybridläge fungerar den som en bättre Toyotahybrid och behåller laddningen.
När man redovisar förbrukningar borde det vara tre specat kan jag tycka.
Batteridrift. Med tomma batteri. Landsväg på långväg i hybridläge.
Stoor,
Det man sparar är väl energi i batteriet och inte bränsle?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.