Innebär det här https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/energiskatter/energiskatterpabranslen/skattebefrielseforbiodrivmedel.4.2b543913a42158acf800021393.html att de som kör på HVO100 eller Biogas i tjänsten bör göra skatteavdrag?
Jag kommer inte alltid fram till vad Skatteverket menar i sina texter...
Drar en XC70 0,7 l/mil med hästtrailer ? Tillåter mig att tvivla för grannen berättade häromdagen att hans nya XC70 (diesel) drar runt 1,2 l/mil med hans husvagn på släp - och det är ingen jättestor husvagn. Vid körning utan husvagn så ligger säkert förbrukningen på ca: 0,7 l/mil vid körning i stan och dess omgivningar - det var i alla fall vad han sa som jämförelse till de 1,2 l/mil som den drog med husvagnen.
c k - tror fortfarande inte att du kör speciellt många mil MED hästtrailer om du kan snitta på 0,7 l/mil. Grossers uppgifter verkar klart troligare. Du skrev "drar runt 0,7 liter per mil i blandad körning med hästtrailer och ibland utan släp " och "ibland utan släp" ger ju uppfattningen att du har släp väldigt ofta - och då tror jag som sagt absolut inte på 0,7 l/mil. Litar mera på min granne och Grosser vilka uppger ungefär samma förbrukningar.
I vissa städer finns det separata hvo100 mackar där lastbilar tankar, på industriområden, ibland på truckdiesel-macken lite sidan av på ringK......och där är både personbils och lastbils-munstycke....
Man förstår bränsleföretagens vurm för HVO då detta bränsle nu är helt skattebefriat vilket starkt ökar lönsamheten för dessa företag även om bränslet är något dyrare än vanlig fossil diesel. HVO är något lite bättre när det gäller NOx och andra hälsovådliga utsläpp men ändå långt från idealiskt ur hälsosynpunkt så länge som det finns bilar som inte har några lokala utsläpp alls. Kommer dieselbilar tillåtas att köras i större städer bara för att de har 9 % lägre NOx utsläpp än bilar som drivs med fossil diesel är en fråga man ställer sig?
https://www.energifabriken.se/files/files/Produktblad_HVO.pdf
Jag gillar uttrycket lokala utsläpp. Samla alla kol och oljekraftverk i Polen och spotta ut elen över Europa, då är det bara lokala utsläpp i Polen och inga i resten av Europa, snacka om miljösmart! Förutsatt att alla kör elbil då, och de lögger ner den miljövänliga och effektiva kärnkraften.
Uppdaterat: 2016-11-12 21:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Man förstår bränsleföretagens vurm för HVO då detta bränsle nu är helt skattebefriat vilket starkt ökar lönsamheten för dessa företag även om bränslet är något dyrare än vanlig fossil diesel. HVO är något lite bättre när det gäller NOx och andra hälsovådliga utsläpp men ändå långt från idealiskt ur hälsosynpunkt så länge som det finns bilar som inte har några lokala utsläpp alls. Kommer dieselbilar tillåtas att köras i större städer bara för att de har 9 % lägre NOx utsläpp än bilar som drivs med fossil diesel är en fråga man ställer sig?
https://www.energifabriken.se/files/files/Produktblad_HVO.pdf
HVO är förmodligen inte bara acceptabelt utan helt perfekt för transporter mellan städer. Högt energiinnehåll och CO2-neutralitet ger optimala prestanda på längre sträckor. När man kommer till en tätort/stad slår man självklart över till eldrift för nollpåverkan på miljön. Såvida inte staden är så förtätad att personlig mobilitet helt rationaliserats bort. Fast då ligger vi troligen 50 år in i framtiden.
pinjong, co2 är co2 oavsett var den kommer ifrån. Givetvis behöver vi gå över till lösningar som släpper ut noll co2.
Nej, det är skillnad på CO2 och CO2. Den CO2 som ingår i HVO ingår redan i kretsloppet dvs ingen ny CO2 tillförs atmosfären. Därför är HVO CO2-neutral.
pinjong, jo man släpper ut mer co2 i atmosfären, var i alla fall så vdn för powercell beskrev det och att det bästa är fordon som inte har explosionsmotor.
pinjong, hur det än är med co2 är det andra gifter som släpps ut. Men det där med co2 är inte min grej som du vet, däremot ser jag det sunda i att minska oljeberoende och gå ifrån explosionsmotorn.
För att tillverka HVO måste fettsyror reagera med vätgas vid hög temperatur och under högt tryck.
Vätgasen som används får man som en biprodukt i raffinaderierna när man producerar fossila bränslen vilket sedan används för HVO framställning. Talloljan transporteras från Piteå till Göteborg för att där i raffinaderier produsera HVO. Vätgas som produserar el i en bränslecell ger dubbelt så hög verkningsgrad som om man använder bränslet till att driva en förbräningsmotor vilket borde göra att bränsleceller är långt bättre på att tillvarata den energi som finns i vätgasen eller dieseln utan att några partiklar NOx eller andra mindre bra restprodukter kommer ut i vår atmosfär så som sker från dieselmotorn även med HVO i tanken.
Sen kan det vara svårberäknat eftersom hvo inte tillverkas av en enda råvara, som tallolja.
Utan av allt möjligt fett, även animaliskt, som slaktavfall.....även om namnet säger Hydrerade Vegetabiliska Oljor.....
Därför har råvaran olika co-påverkan.
Dock alltid bättre än petroleum-diesel.
Åkeriet ska börja köra alla 90 fordon på HVO inom kort, lastbilar, skåpbilar, bussar, hjullastare osv.
Så det ska bli spännande att se om det håller måttet, så att det inte blir inte som frityroljan från lantmännen man provade på några bilar för några år sen, som gjorde att arbetsdagarna blev ovanligt slappa, mest väntande på servicebil med friska bränslefilter......
Vi tankar 2,5 miljoner liter/år, så det är ju bra om det blir lite vänligare.
Till skillnad från personbilstillverkare så har tydligen alla lastbilstillverkare godkänt bränslet, även i euro6.
Dagens beslut att förbjuda biodrivmedel baserade på jordbruksgrödor inom EU känns inte så smart.
Diskuteras på Sveriges Radios "Klotet" i skrivande stund.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/813416?programid=3345
Nämensåbra, då importerar vi mer sydameriknsk etanol, dom har ju mycket mer regnskog att fälla för att odla sockerrör......
Och transporterna är ju bra för miljön!
ducce, Högre Makter bestämmer vad vi ska ha för bränsle och det är ju inte säkert att dessa makters åsikter är överensstämmande med miljön!
Vad man däremot kan vara säker på är att de överenstämmer med den egna plånboken!
Uppdaterat: 2016-11-30 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
En sak som oroar med inblandning av animaliska eller vegetabiliska oljor i diesel är bakteritillväxt. För båtfolket är detta ett enormt problem där massor får motorstopp, och får rengöra tankar och bränslesystem för 10 000 tals kronor. Tyvärr tar en och annan med diesel från landtappar och tar med till sina båtar. Dessa har klippkort hos sjöräddningen. Jag ser nu att även bilforum har uppmärksamt problemet då mer biotillsatser tillkommer till landdieseln med motorstopp och dålig gång. På sjön tillsätter alla med dieselmotor olika tillsatser för att döda bakterierna som GrotaMar eller Sta-bil för att slippa motorstopp. Varför planerar inte bensinbolagen att tillsätta liknade produkter direkt till sina dieselbränslen med RME eller HVO? Tillsatserna är idag väldigt dyra, och skall det vara nödvändigt att köpa dessa löst då de ändå måste tillsättas? http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/bransleskydd/sta-bil-dieseltillsats-236ml
Hvo100 verkar funka skitbra så här långt.
Scanian har gått 1300 mil på det nu sen 23/12, då hela åkeriet gick över till den.
Verkar gå något snålare, motorn går betydligt snällare, den hade lite parkinson på tomgång innan.
Den har blivit piggare dessutom, har exakt likadant returlass alltid, tågvikt 49 ton.
Kör nästan alltid samma sträcka på returen, så det är mätbart, i backen på e6 vid glumslöv går den på en växel högre och håller 75 kmh mot tidigare 70....möjligen för att man tappar moment vid nerväxlingen som inte behövs längre.
Bränslet stinker inte när man tankar och avgaserna är luktfria, väldigt skönt vid flakbyte.
Jag är övertygad så här långt....
Uppdaterat: 2017-01-10 18:54
Gäst (ej verifierad)
Med HVO minskar också utsläppen en hel del jämfört med fossil diesel.
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäst (ej verifierad)
Peter: HVO är betydligt mer lagringsstabilt än fossil diesel och drar åt sig mindre fukt, och risken för bakterier är därför mindre med HVO. För sjöfart är därför HVO på så sätt, ett bra bränsle.
Att tillsätta bakteriedödande medel i RME redan vid tillverkningen skulle vara klart överdrivet, för det är mycket sällan det är bränslet i sig det är fel på. Okunskap, handhavandefel och t. ex. feldesignade bränslematarsystem som i fallet med Kia, ligger bakom det allra mesta av medias rapportering av bränslen som inte fungerat som det är tänkt.
Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)
saabnisse skrev:
Vilka utsläpp?
Jag tänker på de vanligaste man brukar prata om som kommer ur avgasröret, alltså koldioxid, kväveoxider, kolmonoxid, kolväte och partiklar. Sett till hela kedjan ur miljösynpunkt från "källa till hjul" är HVO överlägset fossil diesel.
PSA-gruppen har godkänt HVO100 till sina dieslar euro05 och euro06 märkta. Kör sedan en tid på bränslet och det fungerar utan problem. Däremot finns det inte så många tankställen med HVO100 och som har små munstycken. Bränslet var ju i första hand avsett för tunga fordon därav större munstycken.
Själv bor jag i Västerås och kör till Qstar i Eskilstuna för att tanka, pris den 3 januari 13.88.
Det är ju Neste Oil i Finland som ligger bakom denna produkt och den innehåller ju inget FAME så det är inget bakterieproblem med denna.
Uppdaterat: 2017-02-05 19:46
Gäst (ej verifierad)
Peugo skrev:
Det är ju Neste Oil i Finland som ligger bakom denna produkt och den innehåller ju inget FAME så det är inget bakterieproblem med denna.
HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) är inte helt immunt mot bakterier, men risken är mindre än med RME och diesel.
Det finns fler producenter än Neste Oil av HVO 100. Som konsument bör man vara medveten om var råvaran till HVO kommer ifrån, annars är risken att det skapas nya miljöproblem. Palmolja kan vara en riktig miljövärsting på många sätt sett till hela livscykeln. Palmoljederivat, bland annat PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) som är en fettsyra, kan också finnas i biodiesel som HVO. Lyckligtvis säljer flera drivmedelskedjor i Sverige HVO utan dessa två produkter. De två bilderna nedan är hämtade från länken om palmolja på http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/palmolja-snart-pa-en-mack-nara-dig/
Återupplivar denna tråd. Har börjat tanka HVO-100 i min Cittra. Upplever att motorn går något jämnare, drar lika lite som vanlig diesel. Skönt att det inte luktar och är lika kladdigt som vanlig diesel. Tankar på Circle K, de har en pump avsedd för personbilar. Helst vill jag tanka Preems HVO-100 men den finns enbart för tung trafik och då måste jag tanka i dunk för att sedan hälla i tanken. Omständigt. Preems HVO är fri från palmolja, görs på tallolja.
Uppdaterat: 2017-12-06 13:08
Gäst (ej verifierad)
Puggento skrev:
Återupplivar denna tråd. Har börjat tanka HVO-100 i min Cittra. Upplever att motorn går något jämnare, drar lika lite som vanlig diesel. Skönt att det inte luktar och är lika kladdigt som vanlig diesel. Tankar på Circle K, de har en pump avsedd för personbilar. Helst vill jag tanka Preems HVO-100 men den finns enbart för tung trafik och då måste jag tanka i dunk för att sedan hälla i tanken. Omständigt. Preems HVO är fri från palmolja, görs på tallolja.
Trevligt att du är nöjd med HVO 100! För att lättare kunna tanka bilen med ett tankmunstycke avsett för tung trafik, kan jag tipsa er om en tratt som finns att beställa hos Ford som kallas "Diesel Emergency Fuel Filler Funnel" med delnummer 1833948. När jag beställde den hos lokala Ford-handlaren kostade den endast 36 kr (fraktfritt).
Har kört 50,000 mil på främst HVO. Lika bränslesnålt som vanlig diesel, om något bättre. Kör en golf Tdi 1996.
Enda problemet - om det var HVO som orsakade det är läckage från dieselpumpens packning. (Undrar om
HVO är torrare än vanlig diesel) Men att tanka ett par ggr med vanlig diesel löste det.
Jättenöjd Med HVO. Ickefossilt.
Som gammal diesel åkare och som i 20 år kört på alla möjliga dåliga val och från tapp.
Körde många år med eldnings olja som spred svart rök över stan.
Det är 20 år sedan och preskriberat hoppas jag.
MEN jag tänker på vad du säger om torrare.
En modern dieselpump och ett haveri på pumpen kan vara en kostnad på 25-30 tusen.
Det är inte den billigaste komponenten på bilen.
Så man bör veta att det är godkänt av bil fabrikatet innan man tankar i en nyare bil.
Uppdaterat: 2017-12-11 21:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
PREVIA wrote:Man förstår bränsleföretagens vurm för HVO då detta bränsle nu är helt skattebefriat vilket starkt ökar lönsamheten för dessa företag även om bränslet är något dyrare än vanlig fossil diesel. HVO är något lite bättre när det gäller NOx och andra hälsovådliga utsläpp men ändå långt från idealiskt ur hälsosynpunkt så länge som det finns bilar som inte har några lokala utsläpp alls. Kommer dieselbilar tillåtas att köras i större städer bara för att de har 9 % lägre NOx utsläpp än bilar som drivs med fossil diesel är en fråga man ställer sig?
https://www.energifabriken.se/files/files/Produktblad_HVO.pdf
HVO är förmodligen inte bara acceptabelt utan helt perfekt för transporter mellan städer. Högt energiinnehåll och CO2-neutralitet ger optimala prestanda på längre sträckor. När man kommer till en tätort/stad slår man självklart över till eldrift för nollpåverkan på miljön. Såvida inte staden är så förtätad att personlig mobilitet helt rationaliserats bort. Fast då ligger vi troligen 50 år in i framtiden.
Så miljön för de som bor utanför städerna har ingen betydelse?
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja
Någon som vet om Volvo nyare modeller är godkända för diesel ASTM D975 i USA?
Uppdaterat: 2017-12-12 08:19
Gäst (ej verifierad)
Stoor skrev:
HVO är en kemisk kopia av vanlig diesel och är absolut inte torr. Dock kan / är RME något torrare än vanlig diesel och kan därför inte köras i alla dieselmotorer till skillnad från HVO som kan köras i ALLA dieselmotorer oavsett ålder.
HVO 100 är klart torrare än vanlig diesel (med 5 % RME). Egenskapen smörjbarhet/ lubricity hos bränslen mäts i enheten microns (enkelt uttryckt hur stort slitaget blir i motorn vid användning), är för HVO 100 trots sin torrhet, lägre än vad gränsvärdet tillåter för annan diesel. Med andra ord smörjer HVO tillräckligt bra.
Att RME (rapsmetylester) är något torrare än vanlig diesel, är helt fel för tvärtom smörjer RME mycket bra (långt bättre än diesel). Värdet på smörjbarhet/ lubricity brukar därför inte anges för RME på företagens produktdatablad. Orsakerna till att 100 % RME inte går att köra i vilken dieselbil som helst, är att bränslet är aggressivt mot vissa typer av material och att flampunkten är högre än för diesel och det gör att partikelfiltren inte kan fungera som de ska.
https://www.radron.se/granskningar/hogt-pris-for-billig-olja/
”45 procent av den palmolja som användes i Europa 2014 fanns i biodieseln, under 2010 var det endast 8 procent. Växthusgaser från biodiesel är mer än tre gånger högre än från konventionella dieselmotorer när de indirekta effekterna räknas in, enligt en rapport från EU kommissionen.”
http://www.natursidan.se/nyheter/bilar-forbranner-nastan-halften-av-all-palmolja-i-europa/
En annan intressant sak med palmolja är att när den kommer med tankfartyg till Europa så omdefinieras den i EU till att bli vegetabilisk olja som vilken rapsolja som helst vilket gör att ingen vet hur stor andel palmolja som ingår i den HVO diesel som säljs inom Europa.
Om det nu behövs en hel del vätgas för att framställa HVO av vegitabilisk olja vore det inte då bättre att tanka vätgasen direkt i vätgasfordon och slippa både palmoljan och dess utsläpp från dieselmotorerna.
Uppdaterat: 2017-12-14 01:18
Elbil2
Gäst (ej verifierad)
PREVIA skrev:
https://www.radron.se/granskningar/hogt-pris-for-billig-olja/
”45 procent av den palmolja som användes i Europa 2014 fanns i biodieseln, under 2010 var det endast 8 procent. Växthusgaser från biodiesel är mer än tre gånger högre än från konventionella dieselmotorer när de indirekta effekterna räknas in, enligt en rapport från EU kommissionen.”
http://www.natursidan.se/nyheter/bilar-forbranner-nastan-halften-av-all-palmolja-i-europa/
En annan intressant sak med palmolja är att när den kommer med tankfartyg till Europa så omdefinieras den i EU till att bli vegetabilisk olja som vilken rapsolja som helst vilket gör att ingen vet hur stor andel palmolja som ingår i den HVO diesel som säljs inom Europa.
Om det nu behövs en hel del vätgas för att framställa HVO av vegitabilisk olja vore det inte då bättre att tanka vätgasen direkt i vätgasfordon och slippa både palmoljan och dess utsläpp från dieselmotorerna.
Första artikeln som det hänvisas till är intressant, men man ska komma ihåg när man läser den att den är över fem år gammal.
Det finns mackar i Sverige som säljer HVO 100 utan palmolja och PFAD, och Qstar är en av dem och där tankar jag.
_
PREVIA skrev:
”45 procent av den palmolja som användes i Europa 2014 fanns i biodieseln, under 2010 var det endast 8 procent. Växthusgaser från biodiesel är mer än tre gånger högre än från konventionella dieselmotorer när de indirekta effekterna räknas in, enligt en rapport från EU kommissionen.”
Ja, visst finns det problem med råvaror som palmolja, men HVO kan tillverkas av en mängd olika råvaror som t ex tallolja och slaktavfall från Sverige. Upp till 90 % koldioxidreducering vid användning av HVO 100, jämfört med vanlig fossil diesel, är det som brukar nämnas på svenska företags sidor. Siffran 90 % är beräknad på hela livscykeln, alltså från källa till hjul.
_
PREVIA skrev:
"En annan intressant sak med palmolja är att när den kommer med tankfartyg till Europa så omdefinieras den i EU till att bli vegetabilisk olja som vilken rapsolja som helst vilket gör att ingen vet hur stor andel palmolja som ingår i den HVO diesel som säljs inom Europa."
Detta påstående vet jag inte var det kommit från och låter fel i mina öron. Läser man på http://www.mynewsdesk.com/se/neste-ab/pressreleases/neste-saetter-ambitioesa-maal-foer-pfad-100-procent-spaarbarhet-aar-2020-1923563, står följande:
"EU-regler och nationella regler ställer krav på att producenter av biodrivmedel ska kunna spåra de råvaror som används till sitt ursprung. För avfall och restprodukter gäller att de ska spåras till den plats där de uppkommer, vilket för PFAD innebär det raffinaderi där den avskiljs från palmolja."
_
PREVIA skrev:
Om det nu behövs en hel del vätgas för att framställa HVO av vegetabilisk olja vore det inte då bättre att tanka vätgasen direkt i vätgasfordon och slippa både palmoljan och dess utsläpp från dieselmotorerna.
Vätgasfordon är som bekant mycket ovanliga i Sverige och i nuläget finns runt 6 tankstationer för vätgas. År 2020 kommer det finnas totalt minst 14 stationer.
Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)
PREVIA wrote: Så miljön för de som bor utanför städerna har ingen betydelse?
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja
pinjong skrev:
Hur mycket palmolja var det i Energifabrikens HVO som jag hade som exempel?
Jag mailade Energifabriken och frågade följande:
"Jag undrar om det i er HVO använts palmolja och/ eller PFAD som råvara, och i så fall vilka mängder."
Och svaret jag fick var:
"Nej, det är ingen palmolja i vår HVO. Vår HVO har under det senaste året endast innehållit olika former av restprodukter. Ska man vara helt tydlig så kan ju dessa innehålla palmolja. Exempelvis används ju använda frityroljor som i sin tur kan komma från palmolja. Dock klassificeras dessa inte, eller heller kvantifieras då de har klassningen restprodukter. Alla restprodukter och alla eventuella andra råvaror kontrolleras också enligt EUs hållbarhetsdirektiv och får bara användas om de anses ”hållbara”. PFAD är också en restprodukt som används i tillverkningen av Nestes HVO. Den PFAD Neste använder klarar precis som de andra restprodukterna som används EUs hållbarhetsdirektiv och klassificeras inte som palmolja utan just restprodukt. Andelen PFAD varierar över tiden och jag har ännu ingen snittsiffra för detta år.
Huvuddelen av den HVO som finns på den svenska marknaden kommer just från Neste och tillverkas främst i Finland. Råvarubasen är alltså lika för de aktörer som säljer HVO från Neste. Alltså den HVO som Preem, OK, Circle K etc kommer från samma tillverkning som våran. Det finns en liten skvätt HVO som kommer från en annan finsk aktör, UPM, de har ren tallolja. Den HVO Preem tillverkar själva (talloljedieseln) är en samraffning med fossil diesel och används alltså inte som 100%-ig vara utan med max 50% -inblandning. Den enda skillnaden är att vi alltid köper HVO som är avsedd för 100% inblandning med de smörjadditiv etc som behövs. Oljebolagen tror jag köper lite olika (med smörjadditativ och utan smörjadditiv) då de använder en del som låginblandning."
Angående total miljöpåverkan och utsläpp av HVO:
Betänk följande.
All tillverkning som använder restprodukter (vilket ju verkar vara fallet för nästan all HVO) minskar ju avfallet av just restprodukter, ty vad gör vi av all frityrolja och annat krafs som stoppas i?
Slänger?
Bränner?
Och gällande vätgasen - hur stor blir den extra miljöpåverkan av att man skall transportera och försöka lagra på tankställen samt sedan verkningsgraden i bilarna jämfört med att man har det cetralt vid en eller fåtalet stora fabriker, där man dessutom har mycket stor omsättning vilket minimerar läckaget mätt per kg använd gas.
Palmoljan är inte direkt miljövänlig.
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja?gclid=EAIaIQobChMIgpW86oCJ2AIVAdwZCh0w-QvdEAAYASAAEgKxJPD_BwE#conversion-1151775744
Det finns inte tillräckligt och naturen skövlas, det liknar lite som Etanol boomen tills man insåg att det inte gick att framställa mängden man behöver på ett miljövänligt sätt. Det är oftast en återvändsgränd. Oljan "funkar" för att det var miljontals år sedan den skapades, den påverkar inte dagens miljö på jordklotet förrän man pumpar upp den och förbränner den.
Även om det idag ingår en mindre del PFAD (ca10-15%) i HVO från vissa tillverkare så är jag tämligen övertygad om att det ändå är ett bättre val än att pumpa upp olja och förbränna, sen skall vi självklart påverka industrin att välja bort palmolja (som ju ingår i de flesta matvaror som vi hittar i våra butiker idag)
Hittade 1st Cirkle K med HVO100 i Helsingborg för personbil. Någon som testat med en Peugeot 308 ? Skall vara ok eftersom Peugeot godkänt denna produkt, Men är ändå nyfiken på om någon provat med gott resultat :)
Den heter milesBIO tydligen hos CK
Kommentarer
Men hur mycket mera bränsle drar bilen med HVO?
Innebär det här https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/energiskatter/energiskatterpabranslen/skattebefrielseforbiodrivmedel.4.2b543913a42158acf800021393.html att de som kör på HVO100 eller Biogas i tjänsten bör göra skatteavdrag?
Jag kommer inte alltid fram till vad Skatteverket menar i sina texter...
Drar en XC70 0,7 l/mil med hästtrailer ? Tillåter mig att tvivla för grannen berättade häromdagen att hans nya XC70 (diesel) drar runt 1,2 l/mil med hans husvagn på släp - och det är ingen jättestor husvagn. Vid körning utan husvagn så ligger säkert förbrukningen på ca: 0,7 l/mil vid körning i stan och dess omgivningar - det var i alla fall vad han sa som jämförelse till de 1,2 l/mil som den drog med husvagnen.
Min erfarenhet av XC70s bränsleförbrukning är; 11,4 l/100 km med fullstort fullastat flyttsläp.
I övrigt 6,8 till 8,0 l/100 km beroende på antal passagerare.
c k - tror fortfarande inte att du kör speciellt många mil MED hästtrailer om du kan snitta på 0,7 l/mil. Grossers uppgifter verkar klart troligare. Du skrev "drar runt 0,7 liter per mil i blandad körning med hästtrailer och ibland utan släp " och "ibland utan släp" ger ju uppfattningen att du har släp väldigt ofta - och då tror jag som sagt absolut inte på 0,7 l/mil. Litar mera på min granne och Grosser vilka uppger ungefär samma förbrukningar.
ck, så det är ingen märkbar skillnad i förbrukning mot vanlig fossil diesel?
Vart kan man tanka det då?
ALLA mackar jag stannat på har bara haft diesel... Och frågar man i kassan är det typ, ööh? en grillad eller?
I vissa städer finns det separata hvo100 mackar där lastbilar tankar, på industriområden, ibland på truckdiesel-macken lite sidan av på ringK......och där är både personbils och lastbils-munstycke....
Man förstår bränsleföretagens vurm för HVO då detta bränsle nu är helt skattebefriat vilket starkt ökar lönsamheten för dessa företag även om bränslet är något dyrare än vanlig fossil diesel. HVO är något lite bättre när det gäller NOx och andra hälsovådliga utsläpp men ändå långt från idealiskt ur hälsosynpunkt så länge som det finns bilar som inte har några lokala utsläpp alls. Kommer dieselbilar tillåtas att köras i större städer bara för att de har 9 % lägre NOx utsläpp än bilar som drivs med fossil diesel är en fråga man ställer sig?
https://www.energifabriken.se/files/files/Produktblad_HVO.pdf
Jag gillar uttrycket lokala utsläpp. Samla alla kol och oljekraftverk i Polen och spotta ut elen över Europa, då är det bara lokala utsläpp i Polen och inga i resten av Europa, snacka om miljösmart! Förutsatt att alla kör elbil då, och de lögger ner den miljövänliga och effektiva kärnkraften.
HVO är förmodligen inte bara acceptabelt utan helt perfekt för transporter mellan städer. Högt energiinnehåll och CO2-neutralitet ger optimala prestanda på längre sträckor. När man kommer till en tätort/stad slår man självklart över till eldrift för nollpåverkan på miljön. Såvida inte staden är så förtätad att personlig mobilitet helt rationaliserats bort. Fast då ligger vi troligen 50 år in i framtiden.
pinjong, co2 är co2 oavsett var den kommer ifrån. Givetvis behöver vi gå över till lösningar som släpper ut noll co2.
Nej, det är skillnad på CO2 och CO2. Den CO2 som ingår i HVO ingår redan i kretsloppet dvs ingen ny CO2 tillförs atmosfären. Därför är HVO CO2-neutral.
pinjong, jo man släpper ut mer co2 i atmosfären, var i alla fall så vdn för powercell beskrev det och att det bästa är fordon som inte har explosionsmotor.
Vidstige, en aha-upplevelse väntar på dig i en valfri artikel om förnybar energi var som helst på nätet.
Vissa kan säkert googla och påstå att du har fel pinjong, fast du har helt rätt!
pinjong, hur det än är med co2 är det andra gifter som släpps ut. Men det där med co2 är inte min grej som du vet, däremot ser jag det sunda i att minska oljeberoende och gå ifrån explosionsmotorn.
För att tillverka HVO måste fettsyror reagera med vätgas vid hög temperatur och under högt tryck.
Vätgasen som används får man som en biprodukt i raffinaderierna när man producerar fossila bränslen vilket sedan används för HVO framställning. Talloljan transporteras från Piteå till Göteborg för att där i raffinaderier produsera HVO. Vätgas som produserar el i en bränslecell ger dubbelt så hög verkningsgrad som om man använder bränslet till att driva en förbräningsmotor vilket borde göra att bränsleceller är långt bättre på att tillvarata den energi som finns i vätgasen eller dieseln utan att några partiklar NOx eller andra mindre bra restprodukter kommer ut i vår atmosfär så som sker från dieselmotorn även med HVO i tanken.
Sen kan det vara svårberäknat eftersom hvo inte tillverkas av en enda råvara, som tallolja.
Utan av allt möjligt fett, även animaliskt, som slaktavfall.....även om namnet säger Hydrerade Vegetabiliska Oljor.....
Därför har råvaran olika co-påverkan.
Dock alltid bättre än petroleum-diesel.
Åkeriet ska börja köra alla 90 fordon på HVO inom kort, lastbilar, skåpbilar, bussar, hjullastare osv.
Så det ska bli spännande att se om det håller måttet, så att det inte blir inte som frityroljan från lantmännen man provade på några bilar för några år sen, som gjorde att arbetsdagarna blev ovanligt slappa, mest väntande på servicebil med friska bränslefilter......
Vi tankar 2,5 miljoner liter/år, så det är ju bra om det blir lite vänligare.
Till skillnad från personbilstillverkare så har tydligen alla lastbilstillverkare godkänt bränslet, även i euro6.
Dagens beslut att förbjuda biodrivmedel baserade på jordbruksgrödor inom EU känns inte så smart.
Diskuteras på Sveriges Radios "Klotet" i skrivande stund.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/813416?programid=3345
Nämensåbra, då importerar vi mer sydameriknsk etanol, dom har ju mycket mer regnskog att fälla för att odla sockerrör......
Och transporterna är ju bra för miljön!
ducce, Högre Makter bestämmer vad vi ska ha för bränsle och det är ju inte säkert att dessa makters åsikter är överensstämmande med miljön!
Vad man däremot kan vara säker på är att de överenstämmer med den egna plånboken!
Ingen gör något åt miljön om det inte samtidigt går att tjäna pengar och/eller cred för det.
Varför tror ni att alla är så positiva till klimatavtal m.m ända tills man ska komma överens om vem som ska betala...
En sak som oroar med inblandning av animaliska eller vegetabiliska oljor i diesel är bakteritillväxt. För båtfolket är detta ett enormt problem där massor får motorstopp, och får rengöra tankar och bränslesystem för 10 000 tals kronor. Tyvärr tar en och annan med diesel från landtappar och tar med till sina båtar. Dessa har klippkort hos sjöräddningen. Jag ser nu att även bilforum har uppmärksamt problemet då mer biotillsatser tillkommer till landdieseln med motorstopp och dålig gång. På sjön tillsätter alla med dieselmotor olika tillsatser för att döda bakterierna som GrotaMar eller Sta-bil för att slippa motorstopp. Varför planerar inte bensinbolagen att tillsätta liknade produkter direkt till sina dieselbränslen med RME eller HVO? Tillsatserna är idag väldigt dyra, och skall det vara nödvändigt att köpa dessa löst då de ändå måste tillsättas? http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/bransleskydd/sta-bil-dieseltillsats-236ml
Hvo100 verkar funka skitbra så här långt.
Scanian har gått 1300 mil på det nu sen 23/12, då hela åkeriet gick över till den.
Verkar gå något snålare, motorn går betydligt snällare, den hade lite parkinson på tomgång innan.
Den har blivit piggare dessutom, har exakt likadant returlass alltid, tågvikt 49 ton.
Kör nästan alltid samma sträcka på returen, så det är mätbart, i backen på e6 vid glumslöv går den på en växel högre och håller 75 kmh mot tidigare 70....möjligen för att man tappar moment vid nerväxlingen som inte behövs längre.
Bränslet stinker inte när man tankar och avgaserna är luktfria, väldigt skönt vid flakbyte.
Jag är övertygad så här långt....
Med HVO minskar också utsläppen en hel del jämfört med fossil diesel.
Vilka utsläpp?
Peter: HVO är betydligt mer lagringsstabilt än fossil diesel och drar åt sig mindre fukt, och risken för bakterier är därför mindre med HVO. För sjöfart är därför HVO på så sätt, ett bra bränsle.
Att tillsätta bakteriedödande medel i RME redan vid tillverkningen skulle vara klart överdrivet, för det är mycket sällan det är bränslet i sig det är fel på. Okunskap, handhavandefel och t. ex. feldesignade bränslematarsystem som i fallet med Kia, ligger bakom det allra mesta av medias rapportering av bränslen som inte fungerat som det är tänkt.
Jag tänker på de vanligaste man brukar prata om som kommer ur avgasröret, alltså koldioxid, kväveoxider, kolmonoxid, kolväte och partiklar. Sett till hela kedjan ur miljösynpunkt från "källa till hjul" är HVO överlägset fossil diesel.
Previa har en länk i #10 som visar hur mycket HVO minskar utsläppen jämfört med vanlig diesel.
PSA-gruppen har godkänt HVO100 till sina dieslar euro05 och euro06 märkta. Kör sedan en tid på bränslet och det fungerar utan problem. Däremot finns det inte så många tankställen med HVO100 och som har små munstycken. Bränslet var ju i första hand avsett för tunga fordon därav större munstycken.
Själv bor jag i Västerås och kör till Qstar i Eskilstuna för att tanka, pris den 3 januari 13.88.
Circle K har både små och stora munstycken på sina truckdiesel-tappar.
En hel del av dem har hvo.
Det är ju Neste Oil i Finland som ligger bakom denna produkt och den innehåller ju inget FAME så det är inget bakterieproblem med denna.
HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) är inte helt immunt mot bakterier, men risken är mindre än med RME och diesel.
Det finns fler producenter än Neste Oil av HVO 100. Som konsument bör man vara medveten om var råvaran till HVO kommer ifrån, annars är risken att det skapas nya miljöproblem. Palmolja kan vara en riktig miljövärsting på många sätt sett till hela livscykeln. Palmoljederivat, bland annat PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) som är en fettsyra, kan också finnas i biodiesel som HVO. Lyckligtvis säljer flera drivmedelskedjor i Sverige HVO utan dessa två produkter. De två bilderna nedan är hämtade från länken om palmolja på http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/palmolja-snart-pa-en-mack-nara-dig/
Återupplivar denna tråd. Har börjat tanka HVO-100 i min Cittra. Upplever att motorn går något jämnare, drar lika lite som vanlig diesel. Skönt att det inte luktar och är lika kladdigt som vanlig diesel. Tankar på Circle K, de har en pump avsedd för personbilar. Helst vill jag tanka Preems HVO-100 men den finns enbart för tung trafik och då måste jag tanka i dunk för att sedan hälla i tanken. Omständigt. Preems HVO är fri från palmolja, görs på tallolja.
Trevligt att du är nöjd med HVO 100! För att lättare kunna tanka bilen med ett tankmunstycke avsett för tung trafik, kan jag tipsa er om en tratt som finns att beställa hos Ford som kallas "Diesel Emergency Fuel Filler Funnel" med delnummer 1833948. När jag beställde den hos lokala Ford-handlaren kostade den endast 36 kr (fraktfritt).
Har kört 50,000 mil på främst HVO. Lika bränslesnålt som vanlig diesel, om något bättre. Kör en golf Tdi 1996.
Enda problemet - om det var HVO som orsakade det är läckage från dieselpumpens packning. (Undrar om
HVO är torrare än vanlig diesel) Men att tanka ett par ggr med vanlig diesel löste det.
Jättenöjd Med HVO. Ickefossilt.
Som gammal diesel åkare och som i 20 år kört på alla möjliga dåliga val och från tapp.
Körde många år med eldnings olja som spred svart rök över stan.
Det är 20 år sedan och preskriberat hoppas jag.
MEN jag tänker på vad du säger om torrare.
En modern dieselpump och ett haveri på pumpen kan vara en kostnad på 25-30 tusen.
Det är inte den billigaste komponenten på bilen.
Så man bör veta att det är godkänt av bil fabrikatet innan man tankar i en nyare bil.
Så miljön för de som bor utanför städerna har ingen betydelse?
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja
Hur mycket palmolja var det i Energifabrikens HVO som jag hade som exempel?
Någon som vet om Volvo nyare modeller är godkända för diesel ASTM D975 i USA?
HVO 100 är klart torrare än vanlig diesel (med 5 % RME). Egenskapen smörjbarhet/ lubricity hos bränslen mäts i enheten microns (enkelt uttryckt hur stort slitaget blir i motorn vid användning), är för HVO 100 trots sin torrhet, lägre än vad gränsvärdet tillåter för annan diesel. Med andra ord smörjer HVO tillräckligt bra.
Att RME (rapsmetylester) är något torrare än vanlig diesel, är helt fel för tvärtom smörjer RME mycket bra (långt bättre än diesel). Värdet på smörjbarhet/ lubricity brukar därför inte anges för RME på företagens produktdatablad. Orsakerna till att 100 % RME inte går att köra i vilken dieselbil som helst, är att bränslet är aggressivt mot vissa typer av material och att flampunkten är högre än för diesel och det gör att partikelfiltren inte kan fungera som de ska.
https://www.radron.se/granskningar/hogt-pris-for-billig-olja/
”45 procent av den palmolja som användes i Europa 2014 fanns i biodieseln, under 2010 var det endast 8 procent. Växthusgaser från biodiesel är mer än tre gånger högre än från konventionella dieselmotorer när de indirekta effekterna räknas in, enligt en rapport från EU kommissionen.”
http://www.natursidan.se/nyheter/bilar-forbranner-nastan-halften-av-all-palmolja-i-europa/
En annan intressant sak med palmolja är att när den kommer med tankfartyg till Europa så omdefinieras den i EU till att bli vegetabilisk olja som vilken rapsolja som helst vilket gör att ingen vet hur stor andel palmolja som ingår i den HVO diesel som säljs inom Europa.
Om det nu behövs en hel del vätgas för att framställa HVO av vegitabilisk olja vore det inte då bättre att tanka vätgasen direkt i vätgasfordon och slippa både palmoljan och dess utsläpp från dieselmotorerna.
Första artikeln som det hänvisas till är intressant, men man ska komma ihåg när man läser den att den är över fem år gammal.
Det finns mackar i Sverige som säljer HVO 100 utan palmolja och PFAD, och Qstar är en av dem och där tankar jag.
_
Ja, visst finns det problem med råvaror som palmolja, men HVO kan tillverkas av en mängd olika råvaror som t ex tallolja och slaktavfall från Sverige. Upp till 90 % koldioxidreducering vid användning av HVO 100, jämfört med vanlig fossil diesel, är det som brukar nämnas på svenska företags sidor. Siffran 90 % är beräknad på hela livscykeln, alltså från källa till hjul.
_
Detta påstående vet jag inte var det kommit från och låter fel i mina öron. Läser man på http://www.mynewsdesk.com/se/neste-ab/pressreleases/neste-saetter-ambitioesa-maal-foer-pfad-100-procent-spaarbarhet-aar-2020-1923563, står följande:
"EU-regler och nationella regler ställer krav på att producenter av biodrivmedel ska kunna spåra de råvaror som används till sitt ursprung. För avfall och restprodukter gäller att de ska spåras till den plats där de uppkommer, vilket för PFAD innebär det raffinaderi där den avskiljs från palmolja."
_
Vätgasfordon är som bekant mycket ovanliga i Sverige och i nuläget finns runt 6 tankstationer för vätgas. År 2020 kommer det finnas totalt minst 14 stationer.
PREVIA wrote: Så miljön för de som bor utanför städerna har ingen betydelse?
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja
Jag mailade Energifabriken och frågade följande:
"Jag undrar om det i er HVO använts palmolja och/ eller PFAD som råvara, och i så fall vilka mängder."
Och svaret jag fick var:
"Nej, det är ingen palmolja i vår HVO. Vår HVO har under det senaste året endast innehållit olika former av restprodukter. Ska man vara helt tydlig så kan ju dessa innehålla palmolja. Exempelvis används ju använda frityroljor som i sin tur kan komma från palmolja. Dock klassificeras dessa inte, eller heller kvantifieras då de har klassningen restprodukter. Alla restprodukter och alla eventuella andra råvaror kontrolleras också enligt EUs hållbarhetsdirektiv och får bara användas om de anses ”hållbara”. PFAD är också en restprodukt som används i tillverkningen av Nestes HVO. Den PFAD Neste använder klarar precis som de andra restprodukterna som används EUs hållbarhetsdirektiv och klassificeras inte som palmolja utan just restprodukt. Andelen PFAD varierar över tiden och jag har ännu ingen snittsiffra för detta år.
Huvuddelen av den HVO som finns på den svenska marknaden kommer just från Neste och tillverkas främst i Finland. Råvarubasen är alltså lika för de aktörer som säljer HVO från Neste. Alltså den HVO som Preem, OK, Circle K etc kommer från samma tillverkning som våran. Det finns en liten skvätt HVO som kommer från en annan finsk aktör, UPM, de har ren tallolja. Den HVO Preem tillverkar själva (talloljedieseln) är en samraffning med fossil diesel och används alltså inte som 100%-ig vara utan med max 50% -inblandning. Den enda skillnaden är att vi alltid köper HVO som är avsedd för 100% inblandning med de smörjadditiv etc som behövs. Oljebolagen tror jag köper lite olika (med smörjadditativ och utan smörjadditiv) då de använder en del som låginblandning."
Angående total miljöpåverkan och utsläpp av HVO:
Betänk följande.
All tillverkning som använder restprodukter (vilket ju verkar vara fallet för nästan all HVO) minskar ju avfallet av just restprodukter, ty vad gör vi av all frityrolja och annat krafs som stoppas i?
Slänger?
Bränner?
Och gällande vätgasen - hur stor blir den extra miljöpåverkan av att man skall transportera och försöka lagra på tankställen samt sedan verkningsgraden i bilarna jämfört med att man har det cetralt vid en eller fåtalet stora fabriker, där man dessutom har mycket stor omsättning vilket minimerar läckaget mätt per kg använd gas.
Palmoljan är inte direkt miljövänlig.
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja?gclid=EAIaIQobChMIgpW86oCJ2AIVAdwZCh0w-QvdEAAYASAAEgKxJPD_BwE#conversion-1151775744
Det finns inte tillräckligt och naturen skövlas, det liknar lite som Etanol boomen tills man insåg att det inte gick att framställa mängden man behöver på ett miljövänligt sätt. Det är oftast en återvändsgränd. Oljan "funkar" för att det var miljontals år sedan den skapades, den påverkar inte dagens miljö på jordklotet förrän man pumpar upp den och förbränner den.
Även om det idag ingår en mindre del PFAD (ca10-15%) i HVO från vissa tillverkare så är jag tämligen övertygad om att det ändå är ett bättre val än att pumpa upp olja och förbränna, sen skall vi självklart påverka industrin att välja bort palmolja (som ju ingår i de flesta matvaror som vi hittar i våra butiker idag)
Hittade 1st Cirkle K med HVO100 i Helsingborg för personbil. Någon som testat med en Peugeot 308 ? Skall vara ok eftersom Peugeot godkänt denna produkt, Men är ändå nyfiken på om någon provat med gott resultat :)
Den heter milesBIO tydligen hos CK
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.