Vi Bilägares forum

Hur stora problem med korta sträckor är det EGENTLIGEN med Diesel?

Hur stora problem med korta sträckor är det EGENTLIGEN med Diesel?

Vi letar ny bil i storleksklass Passat och från -15 och framåt. Max 250 kkr och minst 170hk med någonstans max 8k mil.

Tamejfan typ allt är ju diesel.

Vi kommer köra en hel del kortare sträckor (3-10km) men såklart även längre ibland oxå.

Fungerar det med en diesel eller kommer vi få återkommande problem med igenbäckat partikelfilter / egr / urladdat batteri?

Uppdaterat: 2019-07-27 15:56

Kommentarer

Man läser ju mycket om problemen med tex. DPF men jag är intresserad av att höra historier från er som faktiskt upplevt problem själva som har liknande körmönster som vi kommer ha.

Inte att någon grannes kompis haft problem, eller vad dieselhatare på nätet skriver.

Uppdaterat: 2019-07-27 15:58

Vi kör mycket korta sträckor mellan våra längre. Till vardags har vi samma Kör mönster som ni. Dock bara 1 år med denna bilen, Scout. Förra var en diesel det med. Köre i 4 år inga problem där hellre.
Det som skiljer vår mot er är att vi inte kört äldre bilar än så. Förra bilen hade gått 12k mil dock.

Uppdaterat: 2019-07-27 17:00

Så länge det inte går allt för lång tid mellan era längre körningar i lite högre hastigheter så tror jag inte att ni får några problem

Uppdaterat: 2019-07-27 17:46

Min fru har haft sin Golf Alltrack tdi 184hk i 14 månader nu. Hon kör varje vardag hemifrån till förskolan 2km, sedan till jobbet 8-9km, och sedan det omvända. Inga som hellst problem med batteri eller partikelfiltret. Värmaren går så fort det är +10gr eller kallare. Dock hör man när hon parkerat ibland att fläkten snurrar i 5-10min efter hon har parkerat, då var det nog en regenerering som blev avbruten och vi kör en liten sväng på 2-3 mil. Men det händer sällan, kanske var tredje månad.

Uppdaterat: 2019-07-27 19:46

Jag har kört drygt 16.000 mil med två dieselbilar och korta körsträckor utan några som helst problem från 2007. Återkommande kör jag dock lite längre - säg åtminstone en gång per månad. Då behöver man inte köra särskilt fort utan bara tillräckligt länge. Tillräckligt länge ur partikelfiltrets synpunkt är så länge som det krävs för att det ska bli varmt och kunna regenerera om det behövs.

Min diesel startar alltid direkt såvida det inte är under minus 20 grader. Då måste startmotorn snurra några varv men sedan startar bilen. Start/stopp-systemen har ju ökat kraven på snabb start och det märker man jämfört med hur det var förr.

Uppdaterat: 2019-07-27 20:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng. Hade inga problem under året med V90 trots många 2-3 km körningar.
Värmare däremot funkar inte på en Volvo med kortkörningar, den drar ur batteriet.

Uppdaterat: 2019-07-27 20:07

Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.

junkers skrev:

Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.

Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?

Uppdaterat: 2019-07-27 21:20

Jag har ALDRIG märkt av när min Vea-diesel i Volvon har regenererat, den kanske är trasig? Däremot Folkan märker man det för då håller den en lägre växel och ligger således på ett högre varvtal, nästan så man funderar på om sport-läget gått i.

Rutger, nej det har ingen betydelse om man avbryter en regenerering.

Uppdaterat: 2019-07-27 21:36
Rutger Jönåker skrev:

Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?

Ungefär 15-20 minuter tar en regenerering, jag vill minnas att det tog den tiden på Mazdan jag hade tidigare. Den hördes det tydligt och momentanförbrukningen ökade markant när partikelfiltret regenererades. Detta skedde ungefär var 25:e mil. Har aldrig tidigare märkt av det på mina förra BMW och inte heller på den Mercedes jag har nu. Eventuellt lite högre förbrukning nån gång på Mercedesen men inte så ofta som på Mazdan.

Uppdaterat: 2019-07-27 21:44

Märkte aldrig av det på min V90 Vea-diesel heller.

Uppdaterat: 2019-07-27 21:55

Tack för alla bra svar. Jag kör mest landsväg och oftast ca 2-3 mil/gång, ca 20-30min tar dom resorna. Det kanske är tillräcklig körning för att en diesel ska må bra då och hinna regenerera filtret. Annars får jag väl ta en extra sväng ibland då... Någon gång blir det ju kortare turer, på några km och ibland längre turer, främst på sommaren.

Hmm, låter som MB, BMW och Volvo sköter regenereringen diskretare än t.ex Mazda och VW... Får fundera på vad jag ska satsa på nästa gång, men Golf Alltrack är ett tänkbart alternativ som jag gillade när jag provkörde tidigare.

Uppdaterat: 2019-07-27 22:36

Jag har kört diesel i 10-15 år och kört växelvis korta och längre sträckor utan problem.

Flyttade centralt och fick i huvudsak kortkörning med flera (2-4) kallstarter per dag och resor på 2-5 km.
Inga problem iofs men regenereringar ett par ggr i veckan som märktes med ett förhöjt tomgångsvarv och en lite hårdare motorgång och att det luktade lite bränt.
Och ofta hanns det inte klart utan det det startade igen vid nästa resa.
Ofta tog man en extra sväng på nån mil om man märkte detta fenomen och det blev också mer frekvent på vintern och ökade förbrukningen.
Larm lampan tändes aldrig men det var kanske för man var förutseende med extra turer emellanåt.
När larmlampan tänds på en vag diesel så skall man ut och köra nån mil med lite förhöjt varvtal.

Hursomhelst så eftersom det inte kändes bra för mig i en förlängning så bytte jag bil till en likadan men snål bensin bil istället.

Jag tror att det finns en gräns då man inte bör välja en diesel i stadskörning och det är dock inte helt ovanligt med dom som fått problem med partikel filter som måste plockas ner på verkstad.

Uppdaterat: 2019-07-27 22:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rutger det är inga problem för dig.
Det handlar ju om att motor och avgastemperatur skall hinna upp i driftstemperatur helst vid varje resa för att reningsutrustningen skall börja fungera bra.
Och vid korta stadsresor utan landsvägshastighet på vintern vet alla ärliga dieselägare att det är tveksamt med den tempen oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2019-07-27 22:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack mso, det låter bra. Att jag inte kör så många mil per år (ca800) beror främst på att bilen kan stå still flera dar, ibland en hel vecka, mellan turerna. Så sett till årliga körsträckan är väl inte en diesel motiverad. Men det var ju det där med när vi drar husvagnen, som nu. En resa på 26mil enkel väg, hittills, där mera vrid inte hade suttit fel i stigningarna och förbrukningen blev 1,4 liter/mil gör att mina tankar gått mot en diesel nästa gång... Nu spelar väl inte förbrukningen så stor roll med tanke på hur få mil jag kör, men räckvidden blir kort när man åker i trakter med glest mellan mackarna...

Uppdaterat: 2019-07-27 23:05

På min f d 1,6 TDI så råkade jag en gång ut för det mso 1000 beskriver som att "larmlampan tänds" och då var det att ge sig ut på nån mils körning med högre varvtal än vanligt. Detta trots att mina flesta körningar var i intervallet 10--15 km med enstaka kortare körningar - dessutom minst en gång i veckan 2 * 4 mil landsvägskörning.
Håller också med mso 1000 i att "vid normal körprofil och manuell växellåda så är det inget folk märker".

Uppdaterat: 2019-07-28 08:05

Jag tror att man normalt inte märker av det faktiskt.
Ingen indikering eller nåt som talar om att det pågår.

På min tidigare tdi så var det vid trafikljusen jag såg (inte hörde) att varvräknaren stod på 1100 varv istället för 750 och om jag klev ur bilen hörde man ett litet annat tomgångdljud och en lite bränd doft ibland.

Men som sagt tror jag att vid normal körprofil och manuell växellåda så är det inget folk märker eller inte heller behöver fundera på.

Men det finns exempel på folk med olika fabrikat som fått uppsöka verkstad vid extrem körprofil.
När jag köpte sista bilen så sa en fordhandlare när han hörde min körprofil att han ville inte sälja en ny diesel till mig på grund av risken för framtida problem.

Uppdaterat: 2019-07-28 08:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Shogun skrev:

Rutger Jönåker wrote:Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.i
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?
Vår Mazda 6 diesel har aldrig "sagt till" att den ska regenerera. Jag har överhuvudtaget aldrig märkt att den renar partikelfiltret. Är något fel då? Eller funkar Mazdas dieslar så, någon som är riktigt insatt och har det "riktiga svaret"?

Mazdas diesel regenererar ungefär var 25:e mil. Jag hade ju en 175hk CX-5 tidigare.
Märktes väldigt tydligt på ett ”grövre” avgasljud på låga varv och att momentanförbrukningen, om du nu valt att visa den ökar markant.

Uppdaterat: 2019-07-28 08:24
Shogun skrev:

Guran wrote:Shogun wrote:Rutger Jönåker wrote:Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.i
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?
Vår Mazda 6 diesel har aldrig "sagt till" att den ska regenerera. Jag har överhuvudtaget aldrig märkt att den renar partikelfiltret. Är något fel då? Eller funkar Mazdas dieslar så, någon som är riktigt insatt och har det "riktiga svaret"?
Mazdas diesel regenererar ungefär var 25:e mil. Jag hade ju en 175hk CX-5 tidigare.
Märktes väldigt tydligt på ett ”grövre” avgasljud på låga varv och att momentanförbrukningen, om du nu valt att visa den ökar markant.
Nej, jag kör aldrig med momentanförbrukningen utan genomsnittet som visas.

Det märks även på genomsnittet på åkturen.
Det går åt ca 0,5l diesel extra till en regenerering

Uppdaterat: 2019-07-28 11:04

Om man aldrig kör någon längre sträcka med sin bensin- eller dieselbil och motorn därmed aldrig blir riktigt varm så kan man få kondens inuti motorn. Att denna kondens blir ett brunt skum och beckar igen vevhusventilationen är förmodligen ett större problem än partikelfiltret.

Uppdaterat: 2019-07-28 11:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong, är inte detta något som hängt med sedan +20 år tillbaka? Finns det verkligen nån med en modern bil som råkat ut för detta? Jag hade 3km till jobbet och jobbade så i 1,5 år, körde min Seat 1,2tsi varj dag, utan motorvärmare. Ingen oilsludge under oljepåfyllningen eller igensatt vevhusventilation, ingen påverkan alls öht. Motorn blev aldrig varm, körde 150 mil på ett år vill jag minnas, använd bilen i princip varje dag.

Pi och Mso, era premisser beträffande tdi, finns ens den motorn att köpa idag? Tveksam till om det ens fanns diffrentialtryckgivare på DPF när VW tog fram den motorn så regenerering istället gick på fasta intervall. Existerar nog inte längre idag.

Uppdaterat: 2019-07-28 12:47

FXX: Jag läste nyligen en artikel bl a tog upp detta och som var daterad 2018-12-11. Jag tror inte att problemet är stort men det finns. Ungefär som problemet med igensatta katalysatorer.

Jag citerar: "De flesta av oss pendlar relativt korta sträckor i vardagen. Det gör att motoroljan inte når över 100 grader och kokar bort det vatten som alltid finns – som kondens – på insidan av en motor.

I värsta fall kan det bli stora mängder vatten som blandas till ett brunt skum i motorn. Då försämras smörjningen, korrosionen kan starta och i värsta fall fryser den vattenblandade oljan till is. Isklumparna kan blockera smörjningen, spränga sönder gummislangar och förstöra komponenter i vevhusventilationen.

En bensin- eller dieselmotor mår bäst om den får komma upp i rätt (hög) arbetstemperatur. Då kokas vattnet bort."

Uppdaterat: 2019-07-28 13:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong, jag håller med dig i sak, en motor mår bäst av att komma upp i driftstemperatur.
Sedan kanske det inte fungerar så bra om man kör longlife-service med fast intervall och korta sträckor. Vill minnas att min Seat med longlife-service och rörlig intervall gick 700 mil innan indikatorn sa att det var dags för service när jag hade 3km till jobbet.

Uppdaterat: 2019-07-28 16:38

FXX - givetvis finns inte den TDI 1,6 -12 som jag ägde att köpa ny idag men med stor sannolikhet är det samma grundmotor idag men som allt annat utvecklat och bl a anpassad till nya emissionsnormer. Grundläggande tekniska data är i vart fall väldigt lika. Om nu detta har nån avgörande betydelse i detta fall.

Uppdaterat: 2019-07-28 17:49

FXX, man kan kanske kompensera genom att inte belasta motorn om den inte har sin bästa arbetstemperatur. Därmed tror jag att längre serviceintervall kan upprätthållas.

Uppdaterat: 2019-07-28 19:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

FXX, man kan kanske kompensera genom att inte belasta motorn om den inte har sin bästa arbetstemperatur. Därmed tror jag att längre serviceintervall kan upprätthållas.

Är väl bättre att gasa rejält så motorn fort blir varm. Fiskörande är ju förödande för motorn. Vill man bara fisköra så får man ju köpa en bil med därför avsedd väldigt liten och svag motor.

Uppdaterat: 2019-07-28 19:22
Guran skrev:

Är väl bättre att gasa rejält så motorn fort blir varm. Fiskörande är ju förödande för motorn. Vill man bara fisköra så får man ju köpa en bil med därför avsedd väldigt liten och svag motor.

Har man en rejsmotor som är uppbyggd för att rejsa så ska man givetvis göra det. Jag äger dock ingen sådan så jag får hålla mig på Jorden och spara på materialet.

Uppdaterat: 2019-07-28 20:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har precis en sådan modell ni tittar på, vag 2 litersmotor och 170 hk 4motion.
Det du ska tänka på är att de tar ca 2 mil på vintern innan oljetempen kommer upp i 90 grader.
Nu har jag 3 mil till jobbet och man märker knappt att den rengörs. Max en gång i månaden är den igång när jag stänger av. Och eftersom den bränner ut partikelfiltret själv även när man stänger av så struntar jag i att köra extra mil.. den har gått nu 10300 mil och har haft den sen 7250.. du kan med fördel köra motorvärmare i 15-20 min innan start, då oljan kommer upp snabbare i temp. Tanken e att du inte ska köra värmaren längre än vad du ska åka.

Uppdaterat: 2019-07-29 00:22

I min Fabia 1,4 TDI med manuell låda märker jag av rätt tydligt när bilen regenererar.

Det blir ett annorlunda motorljud ( ungefär som om att det är hål i avgassystemet ) samt att motorn blir känsligare vid dragläge / växlingar i lägre hastigheter.

Oavsett långkörning eller ej regenererar den automatiskt var 30-40 mil.

Någon annan med 1,4 TDI som upplever samma sak vid regenerering ?

Uppdaterat: 2019-07-31 12:16
VAGis1991 skrev:

I min Fabia 1,4 TDI med manuell låda märker jag av rätt tydligt när bilen regenererar.
Det blir ett annorlunda motorljud ( ungefär som om att det är hål i avgassystemet ) samt att motorn blir känsligare vid dragläge / växlingar i lägre hastigheter.
Oavsett långkörning eller ej regenererar den automatiskt var 30-40 mil.
Någon annan med 1,4 TDI som upplever samma sak vid regenerering ?

Vilken typ av körning gör du oftast med bilen? Korta/långa?
Hinner den färdigt med regenerering varje gång eller påbörjas det på nytt när du startar bilen nästa gång?
Hur långt har bilen gått och har du haft problem med att DPF lampan börjat lysa på bilen?

Uppdaterat: 2019-08-01 13:03

Ett tips om ni inte visste det är att kolla hur mkt aska ni har i filtret. Askan blir kvar efter varje regenerering och går inte att få bort utan att ta ner filtret och tvätta ur det ordentligt med ex. högtryckstvätt.

Finns flera bra videos på youtube.

Uppdaterat: 2019-08-01 22:43
VAGis1991 skrev:

Ett tips om ni inte visste det är att kolla hur mkt aska ni har i filtret. Askan blir kvar efter varje regenerering och går inte att få bort utan att ta ner filtret och tvätta ur det ordentligt med ex. högtryckstvätt.
Finns flera bra videos på youtube.

Borde vara enklare att gasa rejält och blåsa ut askan där bak.
Jag har kört åtskilliga tiotutsentals mil med dieselmotorer men aldrig råkat ut för art partikelfiltret blivit tätt.

Uppdaterat: 2019-08-01 22:47
xorken skrev:

VAGis1991 wrote:I min Fabia 1,4 TDI med manuell låda märker jag av rätt tydligt när bilen regenererar.
Det blir ett annorlunda motorljud ( ungefär som om att det är hål i avgassystemet ) samt att motorn blir känsligare vid dragläge / växlingar i lägre hastigheter.
Oavsett långkörning eller ej regenererar den automatiskt var 30-40 mil.
Någon annan med 1,4 TDI som upplever samma sak vid regenerering ?

Vilken typ av körning gör du oftast med bilen? Korta/långa?
Hinner den färdigt med regenerering varje gång eller påbörjas det på nytt när du startar bilen nästa gång?
Hur långt har bilen gått och har du haft problem med att DPF lampan börjat lysa på bilen?

Köpte bilen för ett år sen med 14500 mil på mätaren , har kört cirka 1600 mil.

Blir cirka 1.5 mil enkel till jobbet och några kvällar i veckan blir det några mil just för att jag inte kör tillräckligt långt mellan hemmet och jobbet.

Varannan helg tur och retur sthlm -> Borås och dom helger jag inte kör till Borås körs det nån tur på 4-10 mil när jag är iväg på annat.

När jag köpte bilen förstod jag först inte vad det var som lät så några ggr i början råkade jag nog stänga av under regenerering men sen jag kom på vad det var låter jag den alltid bränna ur fullständigt.

Har inte stött på att lampan börjar lysa ännu.

Men, läste någonstans att dessa motorer och säkert många andra av VAG's dieslar regenerar efter någon specifik milintervall oavsett hur mycket sot som finns, som en säkerhetsåtgärd.

Uppdaterat: 2019-08-01 22:48
Guran skrev:

VAGis1991 wrote:Ett tips om ni inte visste det är att kolla hur mkt aska ni har i filtret. Askan blir kvar efter varje regenerering och går inte att få bort utan att ta ner filtret och tvätta ur det ordentligt med ex. högtryckstvätt.
Finns flera bra videos på youtube.

Borde vara enklare att gasa rejält och blåsa ut askan där bak.
Jag har kört åtskilliga tiotutsentals mil med dieselmotorer men aldrig råkat ut för art partikelfiltret blivit tätt.

Askan sättter sig i filtret som en restprodukt, kör man som man bör med en diesel brular det inte bli problem för ens man närmar sig 30000 mil men samtidigt har jag läst om folk som passerat det miltalet som inte haft problem ännu med aska så det kan mycket väl va så att det inte blir problem alls för många.

Uppdaterat: 2019-08-01 22:51

Dubbelpost*

Uppdaterat: 2019-08-01 22:56

*Dubbelpost.

Uppdaterat: 2019-08-01 22:57
VAGis1991 skrev:

xorken wrote:VAGis1991 wrote:I min Fabia 1,4 TDI med manuell låda märker jag av rätt tydligt när bilen regenererar.
Det blir ett annorlunda motorljud ( ungefär som om att det är hål i avgassystemet ) samt att motorn blir känsligare vid dragläge / växlingar i lägre hastigheter.
Oavsett långkörning eller ej regenererar den automatiskt var 30-40 mil.
Någon annan med 1,4 TDI som upplever samma sak vid regenerering ?
Vilken typ av körning gör du oftast med bilen? Korta/långa?
Hinner den färdigt med regenerering varje gång eller påbörjas det på nytt när du startar bilen nästa gång?
Hur långt har bilen gått och har du haft problem med att DPF lampan börjat lysa på bilen?
Köpte bilen för ett år sen med 14500 mil på mätaren , har kört cirka 1600 mil.
Blir cirka 1.5 mil enkel till jobbet och några kvällar i veckan blir det några mil just för att jag inte kör tillräckligt långt mellan hemmet och jobbet.
Varannan helg tur och retur sthlm -> Borås och dom helger jag inte kör till Borås körs det nån tur på 4-10 mil när jag är iväg på annat.
När jag köpte bilen förstod jag först inte vad det var som lät så några ggr i början råkade jag nog stänga av under regenerering men sen jag kom på vad det var låter jag den alltid bränna ur fullständigt.
Har inte stött på att lampan börjar lysa ännu.
Men, läste någonstans att dessa motorer och säkert många andra av VAG's dieslar regenerar efter någon specifik milintervall oavsett hur mycket sot som finns, som en säkerhetsåtgärd.

Så du menar att 1,5 mil till jobbet inte räcker för att påbörja och slutföra en regenerering alltså?
Då känns det som gränsfall för mig på runt 2 mil.
Gillar inte idén att man ska behöva ut och tvångsköra massa mil på kvällarna för att bilen ska hinna sota ur filtret. Känns som den lägre förbrukningen en diesel ger blir ogjord med tanke på de onödiga extramilen.

Tycker problemet borde vara större och mer uppmärksammat. Var och varannan bil är ju diesel, och kan inte tänka mig att alla har 3+ mil, eller vad nu som behövs, till jobbet??

Uppdaterat: 2019-08-05 18:57

xorken wrote : " Så du menar att 1,5 mil till jobbet inte räcker för att påbörja och slutföra en regenerering alltså?
Då känns det som gränsfall för mig på runt 2 mil.
Gillar inte idén att man ska behöva ut och tvångsköra massa mil på kvällarna för att bilen ska hinna sota ur filtret. Känns som den lägre förbrukningen en diesel ger blir ogjord med tanke på de onödiga extramilen.
Tycker problemet borde vara större och mer uppmärksammat. Var och varannan bil är ju diesel, och kan inte tänka mig att alla har 3+ mil, eller vad nu som behövs, till jobbet?? "

Jag har 2,4 mil till jobbet enkel väg, och min Insignia börjar alltid regenerera efter ca 1,1 mil

Uppdaterat: 2019-08-05 19:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vadå uppmärksammat, det är inget stort problem. Så därför behövs ingen extra uppmärksamhet. Betänk att även utvecklingen av partikelfiltrenas funktion har gått framåt.

Uppdaterat: 2019-08-05 19:58
christer_1 skrev:

xorken wrote : " Så du menar att 1,5 mil till jobbet inte räcker för att påbörja och slutföra en regenerering alltså?
Då känns det som gränsfall för mig på runt 2 mil.
Gillar inte idén att man ska behöva ut och tvångsköra massa mil på kvällarna för att bilen ska hinna sota ur filtret. Känns som den lägre förbrukningen en diesel ger blir ogjord med tanke på de onödiga extramilen.
Tycker problemet borde vara större och mer uppmärksammat. Var och varannan bil är ju diesel, och kan inte tänka mig att alla har 3+ mil, eller vad nu som behövs, till jobbet?? "
Jag har 2,4 mil till jobbet enkel väg, och min Insignia börjar alltid regenerera efter ca 1,1 mil

Ok. Hinner den även slutföra regenereringen innan du är framme?

Uppdaterat: 2019-08-05 20:21
Guran skrev:

Vadå uppmärksammat, det är inget stort problem. Så därför behövs ingen extra uppmärksamhet. Betänk att även utvecklingen av partikelfiltrenas funktion har gått framåt.

Hehe. Det är jag som är orolig inför bilköp bara. Vill inte få problem och behöva ut och köra rally på kvällarna för att bilen tvingar mig till det.

Uppdaterat: 2019-08-05 20:23
xorken skrev:

Guran wrote:Vadå uppmärksammat, det är inget stort problem. Så därför behövs ingen extra uppmärksamhet. Betänk att även utvecklingen av partikelfiltrenas funktion har gått framåt.
Hehe. Det är jag som är orolig inför bilköp bara. Vill inte få problem och behöva ut och köra rally på kvällarna för att bilen tvingar mig till det.

Köper du en nyare bil så är det nog inte några problem. Snarare så är det väl storleken/vikten på bilen som avgör vilket drivmedel man bör välja. Nya bilar upp till och med Golfklassen så är det tveksamt att köpa en diesel. Moderna direktinsprutade bensinare går snålt, men alla nya bensinare har ju också partikelfilter.
Men om man ändå skulle råka ut för att filtret blir tätt så finns det ju firmor som är specialiserade på att rengöra dom eller så köper man nån smörja på Biltema och häller i tanken
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/drivmedelstillsatser/dieselpartikelfilterrengoring-2000037536

Uppdaterat: 2019-08-05 22:26
xorken skrev:

VAGis1991 wrote:xorken wrote:VAGis1991 wrote:I min Fabia 1,4 TDI med manuell låda märker jag av rätt tydligt när bilen regenererar.
Det blir ett annorlunda motorljud ( ungefär som om att det är hål i avgassystemet ) samt att motorn blir känsligare vid dragläge / växlingar i lägre hastigheter.
Oavsett långkörning eller ej regenererar den automatiskt var 30-40 mil.
Någon annan med 1,4 TDI som upplever samma sak vid regenerering ?
Vilken typ av körning gör du oftast med bilen? Korta/långa?
Hinner den färdigt med regenerering varje gång eller påbörjas det på nytt när du startar bilen nästa gång?
Hur långt har bilen gått och har du haft problem med att DPF lampan börjat lysa på bilen?
Köpte bilen för ett år sen med 14500 mil på mätaren , har kört cirka 1600 mil.
Blir cirka 1.5 mil enkel till jobbet och några kvällar i veckan blir det några mil just för att jag inte kör tillräckligt långt mellan hemmet och jobbet.
Varannan helg tur och retur sthlm -> Borås och dom helger jag inte kör till Borås körs det nån tur på 4-10 mil när jag är iväg på annat.
När jag köpte bilen förstod jag först inte vad det var som lät så några ggr i början råkade jag nog stänga av under regenerering men sen jag kom på vad det var låter jag den alltid bränna ur fullständigt.
Har inte stött på att lampan börjar lysa ännu.
Men, läste någonstans att dessa motorer och säkert många andra av VAG's dieslar regenerar efter någon specifik milintervall oavsett hur mycket sot som finns, som en säkerhetsåtgärd.
Så du menar att 1,5 mil till jobbet inte räcker för att påbörja och slutföra en regenerering alltså?
Då känns det som gränsfall för mig på runt 2 mil.
Gillar inte idén att man ska behöva ut och tvångsköra massa mil på kvällarna för att bilen ska hinna sota ur filtret. Känns som den lägre förbrukningen en diesel ger blir ogjord med tanke på de onödiga extramilen.
Tycker problemet borde vara större och mer uppmärksammat. Var och varannan bil är ju diesel, och kan inte tänka mig att alla har 3+ mil, eller vad nu som behövs, till jobbet??

såg nu att jag formulerade mig fel, det är inte alltid jag åker ut på vardagskvällar bara för att motionera dpf utan ofta har jag ärenden och passar då på att låta bilen sträcka ut lite extra på landsväg/motorväg.

Till och från jobbet är det enbart några kilometer av sträckan som är motorväg, där av att jag är tveksam till att den blir ordentligt varm :)

Men å andra sidan, ser du till att köra en längre sträcka då och då har jag svårt att tro att du kommer stöta på problem om du köper ett väl omhändertaget ex.

Uppdaterat: 2019-08-05 22:45

@Christer_1 :

Bilen regenererar inte varje tur utan min Tdi gör det var 30-40 mil. Ibland händer det att den regenerar till / från jobbet men det tar oftast bara 10 min så brukar vara lugnt.

Dock har jag märkt av att den regenererar snabbare när man kört med HVO100.

Uppdaterat: 2019-08-05 22:54

Någon som vet om motorn måste vara varm för att bilen ska starta en aktiv regenerering?
Vore smidigt om den inte behövde värmas upp 15 min innan regen börjar, utan att den började mer eller mindre direkt efter start.

Uppdaterat: 2019-08-05 22:59

Min bil märker jag dessvärre inte mycket av de. Växlar som vanligt och låter som vanligt, gamla BMW-n var mer tydlig, då låg den konstant runt 2000 varv som lägst oavsett hastighet.

Uppdaterat: 2019-08-05 23:22
VAGis1991 skrev:

@Christer_1 :
Bilen regenererar inte varje tur utan min Tdi gör det var 30-40 mil. Ibland händer det att den regenerar till / från jobbet men det tar oftast bara 10 min så brukar vara lugnt.
Dock har jag märkt av att den regenererar snabbare när man kört med HVO100.

Undrar varför det är så, de flesta som lobbat för HVO100 pratat om att HVO100 är exakt likadant som diesel.

Uppdaterat: 2019-08-06 06:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
xorken skrev:

Någon som vet om motorn måste vara varm för att bilen ska starta en aktiv regenerering?
Vore smidigt om den inte behövde värmas upp 15 min innan regen börjar, utan att den började mer eller mindre direkt efter start.

Fast en regen handlar om att motorn ska vara tillräckligt varm och att när tillräckligt med partiklar samlats så ökas värmen mer än vanligt för att förbränna dessa partiklar till sot.
Det finns ju 2 eller 3 olika regen varianter, passive, active och forced. De flesta som kör varje dag och längre sträckor där är det den passiva som kommer att användas.

Uppdaterat: 2019-08-06 07:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
xorken skrev:

christer_1 wrote:xorken wrote : " Så du menar att 1,5 mil till jobbet inte räcker för att påbörja och slutföra en regenerering alltså?
Då känns det som gränsfall för mig på runt 2 mil.
Gillar inte idén att man ska behöva ut och tvångsköra massa mil på kvällarna för att bilen ska hinna sota ur filtret. Känns som den lägre förbrukningen en diesel ger blir ogjord med tanke på de onödiga extramilen.
Tycker problemet borde vara större och mer uppmärksammat. Var och varannan bil är ju diesel, och kan inte tänka mig att alla har 3+ mil, eller vad nu som behövs, till jobbet?? "
Jag har 2,4 mil till jobbet enkel väg, och min Insignia börjar alltid regenerera efter ca 1,1 mil
Ok. Hinner den även slutföra regenereringen innan du är framme?

Ja!

Uppdaterat: 2019-08-06 07:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
VAGis1991 skrev:

@Christer_1 :
Bilen regenererar inte varje tur utan min Tdi gör det var 30-40 mil. Ibland händer det att den regenerar till / från jobbet men det tar oftast bara 10 min så brukar vara lugnt..

Kanske regenererar någon gång per tank och min räcker i 100 mil typ.

Uppdaterat: 2019-08-06 07:06
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Reverend Benny skrev:

VAGis1991 wrote:@Christer_1 :
Bilen regenererar inte varje tur utan min Tdi gör det var 30-40 mil. Ibland händer det att den regenerar till / från jobbet men det tar oftast bara 10 min så brukar vara lugnt.
Dock har jag märkt av att den regenererar snabbare när man kört med HVO100.
Undrar varför det är så, de flesta som lobbat för HVO100 pratat om att HVO100 är exakt likadant som diesel.

Misstänker att det har att göra med att HVO ger ifrån sig ytterst lite sot.

Uppdaterat: 2019-08-06 12:04