Skapar en egen tråd för denna.
Till hösten kommer flera tillverkare med nästa generations dieselbilar där man lyckas reducera NOx ordentligt.
Redan idag finns möjligheten att köra helt fossilfritt och jag spår att inom 2 år så kommer alla nya dieselbilar vara godkända för HVO och liknande bränslen.
Inom 2 år kommer vi troligen även få se denna nya reningsteknik i nya dieselbilar: https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/diesel-saving-technology-could-make-it-market-two-years
Dieselbilens framtid ser ljus ut.
Kommentarer
Ja det är mycket spännande på gång.
Tekniken hittar som vanligt nya vägar.
Men mot radikalism står sig även vetenskapen slätt. För det är inte lösningarna som är intressanta för fundamentalisterna utan deras mål, som handlar om att stoppa alla transporter och konsumtion ö.h.t. Så nästa drev kommer bara handla om något annat, med samma desinformationskampanjer, så att nya förbud och inskränkningar kan motiveras.
Jag hoppas som sagt att jag får fel denna gång.
MVH AL
Även Teknikens Värld har skrivit om detta.
http://teknikensvarld.se/nya-tekniken-ska-radda-dieseln-602933/
Jösses, resultatet av VW:s Dieselgate är skrämmande, här i Sverige får ägarna en valfri uppdatering
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/efter-dieselgate-har-stalls-300000-bilar-undan-i-oknen/
Helt sjuka mängder bilar, men fuskar man som biltillverkare får man lida pin (tyvärr även kunderna)!
Nu tycks traditionella media fatta vad som pågår.
Dessvärre är det nog för sent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddp4lJ/en-halv-miljon-bilar-portas-fran-stockholm
MVH AL
Sälj era bensinbilar NU innan priset sjunker, och köp dieselbil NU innan priset stiger! =)
Det är ändå snart val igen så, vi får väl se vad som händer om ett par år.
Nämen, blir det även förbud för bensinbilar? De som skulle rädda staden...
Simon, den bilden är skrämmande på flera sätt, det är åt helvete det VW gjort, inget snack om det, men nog borde man kunna göra något vettigare av så många helt fungerande bilar som är 100 gånger bättre än de gamla ras som körs omkring på vägarna världen över...
Nu är det väl ändå inte media som fuskade med avgasreningen, lite saklighet tack :)
Precis, bensinbilar Euro 4, nä att någon idag skulle ändra till att vilja öka utsläppen är nog inte troligt, så det är bara att ställa om sig
I USA har diesel gate gjort att hundratusentals bilar köpts tillbaka ifrån kunden och ställts på jättelika parkeringsplatser ute i ödemarken. Funderar på det en stund, återkom sedan med förklaring varför det blev så.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/efter-dieselgate-har-stalls-300000-bilar-undan-i-oknen/
Simon.
1. Utsläppen i Sverige ökar inte, de sjunker - trots att dessa bensin, hybrid- och dieselbilar är i drift. I stort sett samtliga komponenter och koncentrationer visar på en nedåtgående trend - trots att vi kör mer än någonsin.
2. Vi har inga problem med dålig luftkvalitet I Sverige. Vi klarar normerna både idag och imorgon enligt IVL:s olika datakörningar.
3. Kostnaden för att byta ut dessa bilar uppgår till nära 10 miljarder.
4. Vad tror du det innebär för utsläppen att producera nya fordon för att ersätta fullt fungerande?
5. Remissvaren ("experterna" som Shogun brukar åberopa annars) är emot zonerna.
Det finns inget miljömässigt, ekonomiskt eller rationellt skäl att införa zonerna. Vad det handlar om är att fixa väljare till mp innan valet.
MVH AL
”Men både bensindrivna bilar och bilar som går på diesel, som också säljs i stora mängder nuförtiden, har blivit mer bränsletörstiga. Det gör att snittresultatet när det gäller utsläppen 2017 ligger på ungefär samma nivå som året innan.
För att nå klimatmålet år 2030, året som riksdagen beslutat att de fossila utsläppen ska ha minskat med 70 procent, måste utsläppen minska med i snitt åtta procent varje år fram till dess. Förra året
minskade dessa enbart med två procent.”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6894541
Previa, då hjälper det ju inte med att välja bort dieselbilar och välja bensinbilar, som just nu är vad media basunerar ut, då ÖKAR vi ju de fossila utsläppen.
Det som media just nu har jobbigast med är att de bara klarar av att rapportera en sak i taget för att annars blir det kaos.
Bensinbilar är farliga - E85 är räddaren!!!
E85 är orsaken till mackdöden!!!
CO2 för oss mot domedagen!!!
Dieselbilar är räddningen för miljön!!!!
VW fuskar med NOx, folk dör!!!!
Dieselbilar är rena NOx-bomberna!!!!
Dieselförbud i städerna!!!
500000 bensinbilar blir förbjudna i städerna!!!!!
Vad gäller nästa vecka?
PREVIA: Det Trafikverket lägger fram är inget argument för att införa miljözoner i tätort, eller skrota ut fullt fungerande bilar och producera nya (med nya utsläpp som följd).
Det Trafikverket säger är att det krävs ganska drastiska förändringar av vårt resande och i vårt sätt att transportera varor för att vi skall nå utsläppsmål av växthusgaser år 2030. Växthusgaserna är inget som är av intresse för att motivera miljözoner.
Ingenstans i underlaget framgår det att miljözoner kommer att resultera i att utsläppsmålen för växthusgaser uppnås år 2030. Det gäller för övrigt inte bara Trafikverket utan är ett faktum i samtliga remissvar och i IVL:s beräkningar.
Så PREVIA;s länk är irrelevant för diskussionen om NOx och PM 2.5 eftersom den inte handlar om lokal luftkvalitet. Den handlar istället om globala utsläpp, d.v.s (främst)koldioxid.
MVH AL
Noterar att Styggavargen inte läser vad som skrivs i en tråd. Länken han refererar till finns redan i #5. Tips till Styggavargen: läs vad som skrivs - kommentera därefter.
+1 på det!
Ja det skall bli spännande att se. Men något blir det och det är som enannanRobban skriver, man klarar bara en sak i taget och då är det bara den frågan som gäller.
Själv tycker jag det är kul när miljödebatten kommer ned på individnivå. Som i SVT-programmet "Storuman forever". Mycket intressanta människor med olika miljöavtryck och vilja att förändra sitt miljöbeteende.
Det sorgliga är ju att dieseldrevet i media och hos politiker skapat panik hos många bilägare. Folk som bor på landsbygden och aldrig åker till Stockholm pratar ändå om att byta bort sin dieselbil, "medans man får nåt för den". Många har redan gjort det. Det dom köper istället är bensinbilar. Vet en som bytte sin diesel SUV till en ny bensin SUV. Vore bra om debatten blev mer sansad och om politiker lät bli att lägga sig i sånt dom inte begriper. Skapa regler som håller över tid och sätt gränser för utsläpp, men lägg er inte i vilket bränsle som ska användas. Det hattande vi upplevt på senare år vinner ingen på.
...och i dag var bensinpriset över 15 kronor - 15:01 närmare bestämt.
Känns som ett bra val att ha valt Diesel trots allt. =)
Men det behöver inte innebära att det är luft som i egentlig mening både är och upplevs som riktigt frisk.
sen tillkommer skatten ;)
Trots att skatten är aningens högre än den jag hade på bensinmazdan innan (Mazda 6) så sparar jag tusentals kronor per år. Lägg därtill lägre försäkringspremie också.
Jag har hittills på dryga, öhm, 900 mil? en lägre snittförbrukning totalt sett (inklusive bränslevärmare!) mot vad jag hade på Mazdan (som hade elvärmare), och där sparas ju in lite på elkostnaden (60 kr/månad året om så dryga 120 kr/månad för de kallare månaderna, och enbart kunnat nyttja vid resa hemifrån - nu är bilen förvärmd var jag än är).
Och då har jag än så länge mest haft vintertid (hämtade mitten av september) så snittet över året lär sjunka markant.
Och lägre bränslepris på det. Diesel blev verkligen en stor vinst, och lägre förbrukning = lägre koldioxidutsläpp, och och färre otrevliga bensener och annat skit som bensin har problem med och möjlighet till att köra helt fossilfritt (och antagligen är det redan nu mer fossilfritt än bensinen - inte helt hundra på vad mina mackar blandar i och i vilken utsträckning) så fort det blir bättre tillgänglighet på HVO-varianter.
Vad bra, då finns ju inget att klaga på när andrahandsvärdet rasar ;)
Varför skulle det rasa? Nu kommer ju folk få veta att bensinarna är de som åker på störst smäll framöver. =) För övrigt så, om 8-10 år är andrahandsvärdet av mindre betydelse.
Fast frågan är väl vilka motorer som verkligen har ett värde om/när tillgången på fossila drivmedel begränsas. Vänta lite med skadeglädjen tills vi har facit.
Skrämmande resultat i ny undersökning
Ett nytt utsläppstest med 700.000 enskilda bilar och totalt 4.850 bilmodeller visar att inte en enda dieselbil som uppfyller avgasstandarden Euro 6 klarar de officiella gränsvärdena för kväveoxider (NOx) i verklig trafik.
Samtliga bilar i det nya testet låg över de tillåtna gränsvärdena i verkligheten. Testet gjordes av International Council on Clean Transportation (ICCT).
Det går betydligt bättre för bensinbilarna i den här studien. Det visar sig att bensinmotorerna faktiskt blir bättre för varje nytt utsläppstest som införs. Den allra värsta bensinbilen hade samma utsläppsnivå som den renaste dieselbilen.
Nåja, jag tycker lite som pinjong att man i egenskap av dieselmotståndare inte skall ropa hej alltför tidigt.
Jag gillar absolut inte dieselmotorer av andra orsaker men det innebär inte att dom för all framtid skulle vara sämre miljömässigt än t ex bensinmotorer.
Vilken släppte ut mest CO2?
Vad är viktigast?
Bäst värde för diesel är första plats är 1: Jaguar, Lands Rover. 2: Volkswagen. 3: BMW. 4: PSA Group. 5: Daimler. Övriga sämst alla Asiatisk bilar.
VW är bäst värde för diesel och bensin än PSA. Sidan 25 av 31. Papper "17" https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/TRUE_Remote_sensing_data_20180606.pdf
Jahopp, ännu en anledning att sluta förbränna kolväten för framdrivning...
Euro 6. Diesel är sämre än bensin när det gäller utsläpp. Bästa val för bensin för flera symbol gröna bilar "True rating: Good" på sidan 8 av 9. Papper "6"
https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/TRUE_explanation_technical_20180604.pdf
Varför är det skrämmande? Att NEDC inte representerar verkligheten speciellt väl är väl ingen nyhet?
Att fasa över att två olika mätmetoder ger olika resultat är skrämmande om något.
Det som är skrämmande är väl att det är väldigt troligt att fusket fortsatt och att bästa dieselbilen inte är bättre än den sämsta bensinaren
Vilken släppte ut minst CO2?
Knappast alls troligt att något fusk fortsätter! Det som media blåser upp som "nytt fusk hittat" är resultatet av myndigheters uppvaknande och djupdykning i avgasrening och motorstyrning. Bensinmotorn står på tur, var så säker!
Tvärtom så pekar det mesta på att dieselbilen kommer att vara just betydligt bättre än bensinaren framöver tack vare högre verkningsgrad och möjlighet att köra på olika typer av bränslen (läs: syntetisk diesel).
Det där är din egen personliga slutsats.
ICCT kommenterar själva med: "This data do not indicate that any of the carmakers are violating the law or cheating the tests. Rather, it is meant to be an educational tool for consumers and municipalities that want to understand the scope of the problem."
Men det finns väl ingen biltillverkare som numera INTE känner till problemen. Frågan nu är vilka åtgärder som är bäst både för lokala och globala hänseenden. Många verkar tycka att det är OK att släppa iväg CO2-utsläppen på kort sikt med hopp om att elektrifiering ska hinna ikapp och fixa 2-gradersmålet. Ett högt spel.
Snacket om att utsläppen har minskat behöver bli mer nyanserad. Den största andel av minskningen stor bostäder för inte vägtrafiken. Tittar man på vägtrafiken är minskningen över tid försvinnande liten. Jämfört med bostäder där minskningen varit runt 8000 ton över tid så har vägtrafiken minskat 1000 ton. Så vi kan absolut inte slå oss över bröstet och tycka att vi är så jäkla bra.
Mer finns att botanisera på:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/?visuallyDisabledSeries=1b09c3126f93230
Applåder att diesel minskar försäljningen med 19.7%
https://www.aftonbladet.se/bil/a/oRVPzB/forsaljningen-av-nya-dieselbilar-rasar
Är det något att applådera? Media har än en gång lyckats påverka marknaden. Tillbaka till bensin, det som för inte allt för många år sedan var djävulens påfund med höga utsläpp av koldioxid.
Visst i små bilar som körs korta sträckor kan det väl va befogat med bensin, eller helst el. Men diesel är fortsatt mycket bättre med låga koldioxidutsläpp. Men den aspekten verkar alla glömt bort nu.
GF varför skall man applådera för att försäljningen av dieselbilar, med låga koldioxidutsläpp, går ner ?
Är ju bara en reaktion på medias hysteriska ensidiga fokus på NoX utsläpp. Som förövrigt inte är något större problem för oss i Sverige.
+10 på den!
Diesel kommer förmodligen vara med länge på den tyngre flottan och 4wd.
En lätt bil med lågt cw är nog en snål trea bensin kostnadseffektivast.
Och en om hybriden inte kostar en förmögenhet extra är den nog bäst.
Så att försäljningsstatistik har sjunker för diesel gå över bensin, laddhybrid och el från bilsweden.
Klart det gör, nu senast Mercedes med inte mindre än 5 olika anordningar för att luras vid avgastester, bluff alltihop!
Varför kan man undra? Troligen är svaret väldigt enkelt, en dieselmotor klarar tydligen inte av hård rening nån längre stund, har man nu felsatsat på dessa traktormotorer så försöker man väl med alla medel komma förbi testerna för att få sälja sina bilar, samvete verkar de inte ha något
Två felaktiga slutsatser (inte oväntat).
Att man fortfarande upptäcker "fusk" i motorstyrningen är inte samma sak som att fusket fortsätter.
Mjukvaran är inte dagsfärskt ihopsnickrad, om du trodde det.
Att man upptäcker "fusk" eller tveksamma metoder i mjukvaran beror inte heller på att man är tvungen att göra så, utan för att man kunnat göra så - luddigt och föråldrat regelverk i kombination med dåliga mätmetoder och kontroller.
Eller anser du att faktumet att fusk förekommer på högskoleprovet varje år är ett bevis för att högskoleprovet inte går att klara?
Lägger ut en artikel, har i.o.f sig ett år på nacken men det som skrivs i artikeln har bara accelererat inte stannat av. Jag är av uppfattningen att fossildrivna fordon kommer få mycket svårt att konkurrera med elbilar, om några år. Kina har tagit över som världens största bilmarknad och de driver verkligen elbilstillverkning i en skala som vi i Europa inte har sett maken till ännu. De stor ensamma för 40% av världens elbilsförsäljning. De har bilmärken som vi knappt har hört talas om, typ BYD, som är världens störta elbilstillverkare. Det är inget som våra europeiska biltillverkare kan sitta still och titta på, är övertygad om att det är detta som driver dem i den riktningen som de är på väg nu, fram med elbilar fort som katten. Ut på marknaden och kommunicera att vi kommer snart med elbil/ar för att stilla ev konsumenter så de inte köper andra märken.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/elbilar-och-gron-teknik-skakar-oljevarlden
Vilka är då dessa 5 olika "anordningar" som ska lura testingenjörerna?
Ja håller med Optimus.
Det kan bli en explosion och den tillverkare som inte är på banan får det tufft.
Sedan ställer väl vårat avlånga land med 75% glesbygd en bra laddhybrid funktion på framtidens bil.
Nästa problem är väl där jag bor är det MINST under nollan varje morgon när jag kör till jobbet i sex månader om året och ändå har jag typ 60 mil till Kiruna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.