Vi Bilägares forum

A4 Avant och 0,3 liter per mil.

A4 Avant och 0,3 liter per mil.

Hemkommen från Sardinien på en en veckas semester. Jag har ju inte skrivit här på ett tag, men detta vill jag i alla fall delge er andra. På plats hade jag bokat en hyrbil i "Passat-storlek". Det var först där man fick automat - vilket var ett krav. Fränare bil gick inte att boka - annars hade jag gjort det;-) Nåväl, väl på plats så blev Passaten en ny A4 Avant. Sannolikt utrustad med en 2,0 TDI på 150 hk och med 7-stegad DCT. Kul!

Bilen helt ok och till min förvåning utrustad med navigation, så den portabla GPS:en jag släpat med mig åkte tillbaka i väskan. Bilen var extremt högt växlad, 7:an small i först vid 90 km/h och jag skattar att den då gjorde 80 km/h vid 1.000 varv. Alltså 160 km/h = 2.000 varv/minut. Navigationen var kopplad till bilens MMI-system och tipsade om att det då och då var dags att släppa på gasen. Detta infann sig när man närmade sig en rondell eller en korsning, samt då det bar utför. Mycket praktiskt.

Bilen extremt tyst och med bra orr i motorn. Elektriskt manövrerat och automatiskt inskynsskydd där bak uppskattades. "Växelspaken" krävde tillvänjning. Den är återfjädrande och var inte i min smak. Jag vill ha fasta lägen, där man får återkoppling till vad man gjort. Mot slutet av veckan funkade det dock bra. P-läget var extra marigt - det aktiveras inte med spaken själv, utan med en liiiten knapp på spakens kant. MMI-sytemet fanns på svenska - så även damen som navigerade åt oss.

Nåväl, vi körde drygt 60 mil med bilen och den var extremt snål. Typiskt så körde vi från östkusten över bergen ner till västkusten (ca 13 mil) med en förbrukning på 0,42 liter/mil. Då var de första 9 milen ett enda lång eländigt vägarbete med antingen 30 eller 50 som hastighetsbegränsning. Resterande 4 milen gick med rejält inspirerad fart, då vi annars riskerade att missa flyget hem.

Men, som ni kan se på bilden i nästa inlägg, så kunde man köra den extremt snålt. Drygt 11 mil med 81 km/h i snitt gav 0,3 liter/mil. Då var det rak och fin väg, inga uppförsbackar (men inte "nedför Hallandsåsen) och ingen motvind.

Uppdaterat: 2016-06-01 20:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Här kommer beviset. Precis som på min A6, så går det inte att manipulera färddatorn. Den nollställs med en knapp - och då nollställs allt.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-01 20:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har provkört Audi B9 fast med TDI 190 motorn på grov svensk asfalt och kan intyga att bullernivån var låg. På Sardinien har man till stora delar vägar med fin asfaltsbeläggning och kurviga vägar, många biltillverkare brukar arrangera sina pressprovkörningar på Sardinien. I Kalabrien på sina värsta ställen kan det vara kraterstora potthål och avfall i stora drivor utslängda längs vägarna. Kontrasternas land.

0,3 l per mil var inte dåligt.

Uppdaterat: 2016-06-01 21:42

Diesel: "På Sardinien har man till stora delar vägar med fin asfaltsbeläggning och kurviga vägar,..."

Det stämmer i det första fallet bara ibland. Maken till potthål får man leta efter. I det andra fallet: ja vissa vägar slår knut på sig själva. Själv tyckte jag skillnaden mellan Sardinien och Kalabrien var nog så liten;-) Möjligen med undantag från avfallet...

Det som slog mig här var att A4 har seglingsfunktion i komfortläget - vilket jag efterlyst i min A6 (annan tråd). I min (av andra så hatade A6) så funkar bara seglingen i ekonomiläget - vilket är direkt korkat. Nåväl, jag var riktigt imponerad av den nya A4:an och kommer nog snart att signera kontrakt på en slik bil med stora dieseln. Växelspaken får jag vänja mig vid:-(

I övrigt noterar jag att man inte behöver en hybrid eller en laddhybrid för att köra snålt numera. En modern diesel funkar utmärkt. Skall bli intressant om någon törs utmana förbrukningen som visas i inlägg #2. I så fall gäller det minst 10 mil och inte kortare. Det gäller heller inte för länkar till obskyra andra hemsidor med fantasiförbrukningar. Visa er egen förbrukning!

Vi kan kanske kompensera för genomsnittshastigheten också. Låt oss räkna med genomsnittshastighet ./. genomsnittsförbrukning (här sålunda 81 ./. 3,0 = faktor 27).

Uppdaterat: 2016-06-02 19:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En fråga bara Audi A5 SB? Är det färddatorförbrukning du redovisar? ( Det verkar så). Eller är det förbrukning vid pump?

Uppdaterat: 2016-06-02 22:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hej crister_1: det är datorn som visar förbrukningen. Men alldeles oavsett, så är 0,3 liter per mil ganska bra. Lägg på 10 % - vilket kan vara rimligt - så kommer en Prius eller för all del valfri "HSD" i lä. Detta på en tung och stor A4 Avant. Själv var jag verkligen förvånad.

Uppdaterat: 2016-06-08 19:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Hej crister_1: det är datorn som visar förbrukningen. Men alldeles oavsett, så är 0,3 liter per mil ganska bra. Lägg på 10 % - vilket kan vara rimligt - så kommer en Prius eller för all del valfri "HSD" i lä. Detta på en tung och stor A4 Avant. Själv var jag verkligen förvånad.

Det där är rent skitsnack, en ny Prius är klart snålare i stadstrafik, trots att den går på bensin och inte diesel. Dessutom släpper den ut mindre med kväveoxider.

Uppdaterat: 2016-06-08 20:16

Så, då kan väl du visa detta med en bild på din färddator. 10 mil;-)

Uppdaterat: 2016-06-08 20:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Till att börja med måste A4an köras i tät stadstrafik för jämförelse.

Uppdaterat: 2016-06-08 20:23
Vidstige skrev:

Till att börja med måste A4an köras i tät stadstrafik för jämförelse.

Varför då? Det här blir roligare och roligare.

Kan inte en Prius köra 10 mil med 0,3 liter/mil i valfritt tempo? Är den så kass?

Uppdaterat: 2016-06-08 20:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Skulle tro att nya Prius ligger på kring 0,3 enl färddatorn på Sardinien också, så även där högg du i sten.

Men stora styrkan med hybridtekniken när det gäller bränsleförbrukning är förstås i stadskörning med många start och stopp.

Uppdaterat: 2016-06-08 20:34

"Skulle tro att nya Prius ligger på kring 0,3 enl färddatorn på Sardinien också, så även där högg du i sten."

Själv tror jag att den nya Priusen ligger på runt 0,4 enl. färddatorn, så jag högg nog inte i sten. Nu har du tänkt till på din kammare och kommit fram till något som du tror/tycker är sant igen. Du har inte en susning om det du påstår. Du hoppas. Eller kan du visa på detta?

Själv tycker jag nog att det är kul att kunna visa vad en snåldiesel kan åstadkomma - och till din förtvivlan.

Uppdaterat: 2016-06-08 20:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Och var sitter du då, på jobbet?

Jag har faktiskt provkört nya Prius och kan bekräfta att den är duktigt snål!

Vid normal körning, inte nån långresa under gynnsamma förhållanden, utan vardagen som den ser ut i Sverige, så är Prius förmodligen snålare överlag.

Men igen, stadskörning är den överlägsen på. Måste svida nåt oerhört att Audis dieslar inte slår det, men det är helt enkelt för simpel teknik.

Uppdaterat: 2016-06-08 20:49

Men Vidstige - det finns ett liv utanför Stockholms tullar också så alla har inte sin huvudsakliga körning där - utan kanske på 70--100-vägar och det är nog inte HSD-systemets främst gren.

Uppdaterat: 2016-06-08 20:53
Audi A5 SB skrev:

"Skulle tro att nya Prius ligger på kring 0,3 enl färddatorn på Sardinien också, så även där högg du i sten."

Själv tror jag att den nya Priusen ligger på runt 0,4 enl. färddatorn, så jag högg nog inte i sten. Nu har du tänkt till på din kammare och kommit fram till något som du tror/tycker är sant igen. Du har inte en susning om det du påstår. Du hoppas. Eller kan du visa på detta?

Själv tycker jag nog att det är kul att kunna visa vad en snåldiesel kan åstadkomma - och till din förtvivlan.

En vit Audi A5 SB 3.0 TDI en ägare körd 4938 mil strax 3 år och står minsta 6,24 L/100 km i snitt. Kolla Spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/1005-A5.html?fueltype=1&exactmodel=sb&powerunit=2

Hur mycket drar bränsleförbrukning på din bil snitt på 1 år och miltal?

Uppdaterat: 2016-06-08 20:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pi, dom flesta människor i Sverige bor i storstadsregioner.

Men HSD fungerar och är snål även på landsväg.

På motorväg om man kör lugnt och enl svenska gränser.

Visst, diesel har också styrkor och har dessutom högre energiinnehåll, så vet inte hur rättvist det är.

Man kan väl tro då att såna som Audi tycker att alla bensinbilar borde bort, typ MP.

Uppdaterat: 2016-06-08 21:05

Vidstige skrev: "Man kan väl tro då att såna som Audi tycker att alla bensinbilar borde bort, typ MP."

Vi köpte en Skoda bensin senast. Vidstiges läser in så jävla mycket som inte skrivs av andra.

Att detta får fortgå, är en gåta.

Uppdaterat: 2016-06-08 21:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Och är bensin Skodan lika snål som diesel Audin?

Nej....

Uppdaterat: 2016-06-08 21:22

Här var det livat Här var det glatt Här var det blommor i morsans hatt !!

GF den bil som Audi körde var en 2 liters TDI motor med 150 hk.

Uppdaterat: 2016-06-08 21:26

Jo - Vidstige har en förunderlig förmåga att lägga sina ord i andras munnar, tyvärr.

Uppdaterat: 2016-06-08 21:26
Diesel skrev:

Här var det livat Här var det glatt Här var det blommor i morsans hatt !!

GF den bil som Audi körde var en 2 liters TDI motor med 150 hk.

Användarprofil: Audi A5 SB klicka dem och står han skrev "Har nu en Audi A6 Allroad 3,0 TDI Q automat -15"

Drar mycket bränsle: http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/22-A6.html?fueltype=1&exactmodel=allroad&powerunit=2

Uppdaterat: 2016-06-08 21:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - läs vad tråden handlar om ! Ett tips är att det framgår i det första inlägget i tråden - inte i användarens profil.

Uppdaterat: 2016-06-08 21:38
Pi skrev:

Jo - Vidstige har en förunderlig förmåga att lägga sina ord i andras munnar, tyvärr.

Pi, om jag gör det så är jag inte ensam direkt, det är standard i "tuffa debatter".

Men du måste väl hålla med om att Audi trycker väldigt hårt på diesel i Audi-bilar...

Och varför ta upp Prius? Jag nämnde det inte det först alls.

Audi var uppenbarligen sugen på att "debattera", han var även inne i tråden om Toyota Audis HSD och skrev om sin "snåla" Audi. Och detta var då ändå efter att han igen deklarerat att han aldrig mer ska skriva här, det höll alltså bara några minuter denna gång.

Så du behöver alltså inte ta bara hans parti här, bara för att det är en VAG-produkt. ;)

Uppdaterat: 2016-06-08 21:49

Trådskaparen tar väl upp vilka modeller/märken han vill?

Eller måste han be dig om tillåtelse först Vidstige?

Uppdaterat: 2016-06-08 21:49
Pi skrev:

GF - läs vad tråden handlar om ! Ett tips är att det framgår i det första inlägget i tråden - inte i användarens profil.

Aha uppfattat efter såg jag inte första inlägg, han har hyrbil utomland med mindre motor.

Uppdaterat: 2016-06-08 21:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Audi A5 SB skrev:

Hej crister_1: det är datorn som visar förbrukningen. Men alldeles oavsett, så är 0,3 liter per mil ganska bra. Lägg på 10 % - vilket kan vara rimligt - så kommer en Prius eller för all del valfri "HSD" i lä. Detta på en tung och stor A4 Avant. Själv var jag verkligen förvånad.

Tycker inte den förbrukningen "är ganska bra" utan jävligt låg och bra, Audi A5 SB. Man blir sugen att köpa en A4 med den motorn.

Uppdaterat: 2016-06-09 10:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

If it sounds to good to be true, it probably is...

Bilen är uppenbarligen snål men så snål? Tveksamt faktiskt. Inte ens de franska bilarna med erkänt snåla motorer kommer ner i dessa siffror. Kanske i sardinien men på svensk asfalt så ligger bilen nog närmre 0,5 och kanske till och med över. Om inte så lär det vara ett rent mirakel.

En "tung kombi" som ligger runt 0.3.. Jag vill påstå att det är en utopi trots beviset till hands.

Uppdaterat: 2016-06-09 10:48

Törstigt!

http://teknikensvarld.se/honda-slog-varldsrekord-i-branslesnalhet-188971/

Uppdaterat: 2016-06-09 14:15

På svensk grov asfaltsbeläggning så tror jag att bränsleförbrukningen kommer att ligga på 4,1-5,5 l/100 km och det är inte dåligt. Men med rätt förhålladen så kan man nog som Audi A5 SB har gjort komma ner i dessa nivåer med A4. Med en lättpackad bil, extra lättrullade däck, rätt däcktryck, rätt väderförhålladen osv. kan man köra riktigt snålt. Audi kommer säkert att släppa i ett senare skede en ultra-version av A4 som är anpassad för snålkörning, det ska intressant och se hur bränsleförbrukningen är på en sådan version av A4.

Det som slog mig när jag provkörde Nya A4 var att bullernivån i Kupén var låg på den grova svenska asfalten. Något annat som slog mig när jag provkörde Nya A4 var virtual cockpit tillsammans med MMI-systemet, MMI-systemet var nog det användarvänligaste infotainmentsystemet jag har använt, hade bra grafik och var blixtsnabbt på respons.

Uppdaterat: 2016-06-09 17:32

Känns inte så relevant att resonera kring 0,3 även om det var en bra prestation på semesterresan.

Kolla nu på Audis hemsida

A4 Avant med s-tronic och 190 hästars dieseln drar

Stad

4,9 l/100 km

Landsväg

3,8 l/100 km

Blandad

4,2 l/100 km

Inte direkt 0,3 men ändå bra siffror, särskilt med tanke på en så stark motor.

Dock drar det iväg ytterligare säkert i verkligheten och jag antar att jag skulle ligga på ca 0,6 i staden per mil vilket förvisso är rätt bra (dubbelkopplingslåda) men borde kunna vara ännu bättre idag. Tycker 0,5 i praktiken borde kunna vara ett krav på en modern Audi när man kör på diesel.

Och det klarar Prius lätt, trots bensinmotor. Visst, det är att jämföra äpplen och päron även om ungefär samma storleksklass.

Helt klart verkar nya A4 vara en mycket trevlig bil och den fina ljudisoleringen är ju nåt många önskar på den svenska asfalten.

Kan man sen få med elektrisk överladdning så blir det ju ännu bättre. :)

Uppdaterat: 2016-06-09 17:49

Jämförde en A4 Avant 3,0 TDI Quattro som ska dra 0,47 blandat. V6 på 218 hk, fyrhjulsdrift, med närmaste Toyota(storlek) en Avensis 2,0 D-4D som ska dra 0,46 blandat. Fast den har en minimotor på 143 hk. Framhjulsdrift.

Tycker att en modern Toyota borde göra bättre ifrån sig.

Uppdaterat: 2016-06-09 18:05

Ja, ni kan ju spekulera bäst ni vill. Läs gärna #1 igen. Det var typiskt 0,42 som gällde - vilket redan det är bra. 0,3 var under "varken motvind eller uppförsbacke".

En V6 TDI med 4WD och automat som väger 2 ton kan köras på 0,55 (5.2 på bilden men 5,5 vid tankning) med en ganska hög medelhastighet.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-09 19:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Peter E skrev:

Jämförde en A4 Avant 3,0 TDI Quattro som ska dra 0,47 blandat. V6 på 218 hk, fyrhjulsdrift, med närmaste Toyota(storlek) en Avensis 2,0 D-4D som ska dra 0,46 blandat. Fast den har en minimotor på 143 hk. Framhjulsdrift.

Tycker att en modern Toyota borde göra bättre ifrån sig.

Sitter ju BMW-dieselmotorer i Toyota numera, förstår faktiskt inte hur du resonerar.

Uppdaterat: 2016-06-09 19:55
Audi A5 SB skrev:

En V6 TDI med 4WD och automat som väger 2 ton kan köras på 0,55 (5.2 på bilden men 5,5 vid tankning) med en ganska hög medelhastighet.

Absolut, en stor modern dieselmotor är förhållandevis snål även den. En mindre kan köras ännu snålare men vinsten är inte lika stor med mindre cylindervolym som på en otto-motor. Detta är elementär kunskap.

Problemet med din bil är dock att den blir klart törstigare i stadstrafik, en stor svaghet.

Uppdaterat: 2016-06-09 20:00

Jag resonerar som så att Toyota köper in motorer från BMW för deras egna var sämre. Ännu sämre :-)

Uppdaterat: 2016-06-09 20:33
Peter E skrev:

Jag resonerar som så att Toyota köper in motorer från BMW för deras egna var sämre. Ännu sämre :-)

Dom var hållbara men inte tillräckligt moderna vad gäller prestanda/förbrukning.

Båda Toyota och Bmws dieselmotorer har kamkedja, dock inte Audi.

Så vad som är bättre och vad som är sämre kan diskuteras. :)

Uppdaterat: 2016-06-09 20:47

Vi behöver inte starta ännu ett VAG vs Toyota krig.

Vidstige Audi A4 TDI 190 är snålare med S-tronic än med manuell växellåda så nog är dubbelkopplingslådor effektiva. Vidstige jag håller med dig att hybriddrivlinor är bränslesnålare än dieseldrivlinor i stadstrafik men man köper inte en dieselbil för att köra korta sträckor i stadstrafik. En dieselbil är som bränslesnålast på långkörningar (motorväg och landsväg), ju längre sträcka du kör desto lägre blir bränsleförbrukningen så länge man håller en vettig hastighet.

Audi A5 SB 5,5 l/100 km är en bra snittförbrukning, det är ungefär den snittförbrukningen jag har med min Passat TDI 190 4MOTION.

Uppdaterat: 2016-06-09 21:26

"utrustad med en 2,0 TDI på 150 hk och med 7-stegad DCT" skrev Audi A5 SB.

Inte 190 hk motorn ,Vidde, som du skriver om.

Ska du nu tjata ihjäl den här tråden också och sedan påstå att du vann debatten? Hur man nu kan "vinna" en debatt.

Uppdaterat: 2016-06-09 21:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

diesel, antar att det är DSG med våtkoppling den där "s-tronic".

Sen har christer_1 inget att säga här när han inte ens fattade att uppgifterna om förbrukning var från färddatorn, tragiskt men sant. Ingen idé ens att förklara vad det innebär att vinna en debatt, men en ledtråd är att man har mest rätt i sak...

Uppdaterat: 2016-06-09 21:40

"Sen har christer_1 inget att säga här när han inte ens fattade att uppgifterna om förbrukning var från färddatorn, tragiskt men sant. Ingen idé ens att förklara vad det innebär att vinna en debatt, men en ledtråd är att man har mest rätt i sak..."

Det finns ett uttryck att vissa kan tjata ihjäl en död!!! Gissa vem?

Uppdaterat: 2016-06-09 21:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Förbrukning för A4 Avant 150 hästarn s-tronic

big fucking difference...

Stad

4,9 l/100 km

Landsväg

3,7 l/100 km

Blandad

4,1 l/100 km

Sen sluta tjata om att jag tjatar, det blir tjatigt.

Det är dessutom personangrepp.

Uppdaterat: 2016-06-09 21:54

Vidstige nu vet jag inte exakt vad lådan heter som sitter ihop med TDI 190 i A4, men jag antar att det är Audis egenutvecklade DL382-7F med våtkoppling anpassad för längdsmonterade motorer.

Uppdaterat: 2016-06-09 23:00

Jag noterar att Audi håller fast vid den vansinniga skalan på hastighetsmätaren, jag har aldrig fattat poängen med den. Först är det 20 km mellan feta strecken, sedan 30 km, och sedan 40.... vad är detta?

Och till det röda streck vid 30, 50 och... 130 km/h..?

När det gäller förbrukningen går det knappast att jämföra äpplen och päron, en A4 q med 218 hk jämfört med en Prius...?

Dessutom som Diesel påpekar ovan: de har olika användningsområden, och köps därefter.

Uppdaterat: 2016-06-10 07:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn,

Det är väl bra med tydligare upplösning i lägre farter? Där kan det vara bra att veta vilket tiotal km/h man kör med tanke på hastighetsgränserna, men över 130 km/h finns väl inga gränser att rätta sig efter?

Misstänker att det är så med de röda strecken också. Man slipper kolla vilken siffra det pekar mot.

Uppdaterat: 2016-06-10 07:41
L. Mäkinen skrev:

hultarn,

Det är väl bra med tydligare upplösning i lägre farter? Där kan det vara bra att veta vilket tiotal km/h man kör med tanke på hastighetsgränserna, men över 130 km/h finns väl inga gränser att rätta sig efter?

Misstänker att det är så med de röda strecken också. Man slipper kolla vilken siffra det pekar mot.

Visst är det bra med tydlig upplösning, men vad har man för glädje av 5-km-strecken? Varför inte hålla sig konsekvent till 10-km-stegning som de flesta andra?

Och de röda strecken förstår jag inte, 130 är ju en vanlig fart på Autobahn, men varför då inte 80 och 100 också röda då de är vanliga gränser på landsbygden?

Uppdaterat: 2016-06-10 07:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men vad tråkiga ni är... Vem bryr sig om en deciliter hit eller dit? Snackar vi Audi och kul så ta följande bil istället: https://www.youtube.com/watch?v=WjMqFo5n2eE

Uppdaterat: 2016-06-10 08:17
Diesel skrev:

Vi behöver inte starta ännu ett VAG vs Toyota krig.

Vidstige Audi A4 TDI 190 är snålare med S-tronic än med manuell växellåda så nog är dubbelkopplingslådor effektiva. Vidstige jag håller med dig att hybriddrivlinor är bränslesnålare än dieseldrivlinor i stadstrafik men man köper inte en dieselbil för att köra korta sträckor i stadstrafik. En dieselbil är som bränslesnålast på långkörningar (motorväg och landsväg), ju längre sträcka du kör desto lägre blir bränsleförbrukningen så länge man håller en vettig hastighet.

Audi A5 SB 5,5 l/100 km är en bra snittförbrukning, det är ungefär den snittförbrukningen jag har med min Passat TDI 190 4MOTION.

Nu hänger jag inte med riktigt när Diesel skriver att vi köper inte dieselbilar för att åka korta sträckor i statstrafik? Hur hänger det ihop med att 85 % av oss bor i tätort och 89 % av oss jobbar i tätorter. Var kör vi våra 3,2 mil per dag som medelbilisten avverkar per dag om inte i tätort= stadstrafik. Eller har diesel bilägare så gott om fritid att man ger sig ut på landsvägen efter jobbet bara för att bränna ur partikelfiltret på sin dieselbil innan man hämtar barnen på förskolan och handlar maten. 58 % av bilköparna köpte en ny dieselbil 2015 samtidigt som ännu fler mäniskor flyttade från landsbygden till tätorter där tydligen kraven på fyrhjulsdrift hög markfrigång och dieseldrift är extra höga.

Räknar man sedan bort taxibilar, resandesäljare,budbilar blir körsträckan för vardagsbilister ännu kortare än de 3,2 mil som deras bil rullar per dag i snitt.

Uppdaterat: 2016-06-18 11:05
Elbil2

M a o skulle elbilen fungera utmärkt för nästan alla eftersom medelkörsträckan enl Previa är 3,2 mil/dag vilket är mycket mindre än alla elbilar klarar av på en laddning. Men så finns ju de som kör väldigt långt så för dessa kanske dieseln är lösningen. M a o så skulle bensinaren kunna stryka på foten och ge plats för elbilen istället. Jo - jag är en aning drastisk...:)

Uppdaterat: 2016-06-18 11:34

Problemet med denna tråd handlar om förbrukning diesel kontra bensin, där det indirekta resonemanget blir att diesel är så mycket bättre än bensin pga att dom överlag drar lite mindre än bensinbilar. När det sen visar sig att nya Prius (som går på bensin) trots detta ändå är snålare i stadskörning än denna Audi (som går på diesel) så blev det sura miner och konstiga bortförklaringar. En bil som drar 0,4 liter bensin per mil i stadskörning, vad ska man då med elbil till? Får vara bensinpriser vi ännu inte ens sett närheten av för att det ska vara intressant med elbilar som dom fungerar idag. Glöm att jag själv skulle vilja ha en elbil som läget är nu.

Och då är det ändå så att bensin är det bränsle som har den högsta skatten idag. Diesel gynnas alltså i förhållande till bensin. Inte nog med att diesel har högre energiinnehåll, skatten på soppan är lägre också, så dubbelt orättvist mot bensinen.

Uppdaterat: 2016-06-18 12:05

Vidstige,

Alla är inte bakåtsträvare som du och vissa ser att det totalt sett är mer energieffektivt att köra elbil än bensinbil även med fantasisiffror på 0,4 liter/mil.

En annan aspekt där elbilar är att föredra framför bensinare och dieslar i stadsmiljö är ljudnivå. Kör man i en stad är det främst motorljud och inte så mycket däcksljud eller vinande av luft så en elmotor är en stor vinnare i den grenen.

Uppdaterat: 2016-06-18 18:19

L.Mäkinen, tycker inte jag är nån bakåtsträvare och Prius gen3 är hyfsat ny och avancerad miljöteknik. Snarare menar jag att elbilen ännu inte är nån mogen produkt, att infrastrukturen inte är mogen, att batteritekniken fortfarande utvecklas mycket. Men också att alternativet bensindrift, trots höga skatter, är ett bättre val för dom flesta. Dessutom får man då en mycket mer flexibel bil, exempelvis för en resa till fjällen för skidåkning.

0,4 i staden är ingen fantasisiffra för Prius gen4. Och med Prius gen3 som jag har, ligger man på 0,5. Ser inte heller att motorljudet är nåt problem och när det gäller elbilar i låga farter har man väl snarast pratat att lägga till ett konstgjort ljud för att uppmärksamma andra på att det kommer en bil.

Uppdaterat: 2016-06-18 19:17