Det blev lite hetsig diskussion om cyklister vett och ve i två tidigare trådar så dessa diskussioner kan vi lämna kvar i de trådarna.
Eftersom forumet ju gäller "andra motordrivna fordon" så smög jag in El-cykel, även om jag själv kör med en 90-kilos motor som går på kött och potatis...
Som cyklist sedan evigheter, 40+ år så har jag sett utvecklingen både av cykelsporten i sig och av cykling som fortskaffningsmedel.
Trafikmiljön var betydligt lugnare när jag började cykla som motion, men det var färre bilar och det togs lite större hänsyn generellt till varandra som det känns.
De senaste 10 åren har jag igen kommit gång och cyklar som träningsform och kör en del lopp, ni vet 40+ krisande gubbe ;-) i Lycra...
Ganska snabbt insåg jag att attityden på landsvägarna blivit väldigt mycket hårdare, allt för många bilister lämnade knappt armbågs lucka vid omkörning trots att jag var ensam och inget möte, helt klart en läskig attitydsfråga.
Efter några år på landsvägen, både själv och i grupp så kände jag att det inte var kul längre eftersom jag ständigt kände en oro över allt för många stolliga incidenter med andra trafikanter så landsvägscykeln fick respass.
Började köra MTB istället och känner att det är mycket färre konflikter i och med det, visst, en och annan gångare eller ryttare kan ibland ha synpunkter men 99% av de man möter hälsar så glatt och det är ömsesidigt.
För mig är det en motionsform som är skonsam för kroppen och jäkligt rolig då den ger en fartkänsla som jag saknat sedan min tid inom motorsporten. Det är också kul att köra diverse lopp för att ha som morot att träna för och sedan tävla mot mig själv och försöka slå tidigare tider.
Efter ett par MTB med framdämpning så är jag nu inne på min andra heldämpade cykel och för mig är det skillnad som natt och dag att ha dämpning även bak.
Är det dyrt då, brukar en del undra? Ja, man får en ganska hygglig bil för vad min cykel kostar, men det är en sport som har en enorm spännvidd på vad folk cyklar på och det kan kosta från 5-6000 upp till över 100 000 kr beroende på vad man väljer...
Hur ser cyklingen som hobby eller som pendling ut för er andra?
Kommentarer
Sedan barnet kom till har cykligen blivit i stort sett noll, tyvärr. Saknar det. Har en redig crascent 24-växlad med halvterrngdäck (vet inte vad det kallas, men det är en rullklack i mitten så den rullar lätt på asfalt men med hyfsat grova mönster vid sidan om så skog och annan knepigare terräng funkar tillräckligt bra). Självklart pakethållare och riktiga stänkskärmar då jag gillar praktiska saker. Har cykelväskor så man kan transportera tunga och hyfsat skrymmande prylar.
Cykel är ett fantastiska transportmedel!
Nu har vi lite ont om plats men jag har seriöst funderat på en trehjulig lådcykel, främst från Bakfiets. Finns med och utan växel, med och utan automatväxel. Med och utan elstöd. Modellen med automatväxel och elstöd känns lockande. Finns kapell med mera att köpa till får lådan också. Då skulle vi klara en stor del av våra vardagstransporter (ej till mitt jobb eller mina föräldrar dock). Allt ifrån handla (där vi när vi väljer närmre större affär promenerar - några kilometer - men till den stora blir det tyvärr bil) till utflykter till besök i stallet så dottern får sitt tittaochklappapåhästbegär uppfyllt.
Någon som har en lådcykel? Märke? Vad tycker ni om den? Tvåhjulig eller trehjulig?
När jag var yngre cyklade jag överallt i stort sett. Skola, morföräldrar, kompisar, sommarjobb, ... Blev över 100 mil per år.
Jag har en SCO, tvåväxlad, arv efter morfar. Skönaste cykeln man kan cykla (nåväl) åka på. Men jag tyckte det blev så tungt med att ha en trög växel och en jääätte trög växel så jag köpte mig ett nytt framhjul från https://www.rull.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel
Det är otroligt vad 250w gör ändå!
Jag är duktigt sugen på att köpa en MTB med elassistans. Men det är lite mycket pengar för att testa om det är kul eller inte.
10000 i skatterabatt om du väljer rätt hoj.
FXX, jag förstår att du gillar och byggt om din gamla cykel med hjälpmotor, men vad ser du för vinning med en el-MTB?
Problemet du kan åka på är att det är ett motorfordon och då faller det på terrängkörningslagen... Men visst är det säkert kul med lite hjälp i backarna...
Ska inte ge mig in på några diskussioner om att elassistansen gör cykeln till ett motorfordon för det vet jag inte, dock svårt att tänka mig det. Motorfordon brukar kräva nån form av körkort och åldersgräns, det har jag aldrig hört talas om att en elcykel ska lyda under, detta om effekten på motorn ligger under 250W, annars klassas det som moped.
Min son på 13 år brukar låna den till pizzerian när han handlar till hela familjen:)
Eftersom jag är ganska djupt i MTB-träsket så vet jag att det i många områden inte är tillåtet, men det är inte entydigt och inte heller solklart vad som gäller. Ju mer el-MTB som kör där det är tveksamt desto närmare kommer vi totalförbud även för tramp-cykel.
En viktig distinktion är att du måste trampa för att komma fem. Kan du köra enbart på elen så lär den oftast klassas om.
Jag åkte mycket motorcross i min ungdom, har även en offroadhoj i garaget, så jag gillar att åka i skogen, men det får man ju inte med hojen. Så tanken på att åka tvåhjuligt i skogen är lockande på äldre dar, dock vill jag nog gärna ha lite assistans av en motor av nått slag och då finns inte mycket att välja på.
Googlade lite och en elcykel räknas som cykel. Så är det tillåtet att cykla så är även elmtb tillåten, enligt lagen iaf.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/
FXX, förstår att du skulle tycka att en trampvevad MTB skulle kännas slö om du är van med Cross.
Du får annars satsa på Downhill så får du farten utan att behöva trampa så mycket...
Men trampningen ger bra nytta för oss som inte längre är 25... Vet inte hur gammal du är, men motion är alltid bra. Kämpigt i början, sen kommer lite fart, man byter cykel med bättre grejer, träffar nya kompisar som har ballare cykel och innan du vet ordet av sitter du där med en heldämpad kolfiber-MTB med vassa komponenter för 50'... Det är som vilken drog som helst...
Syns i busken!
Idag köpte jag en ny cykel för skogsåka. Får se om jag gillar det eller inte. Tanken är att jag ska cykla med grabben och det blev ett väldigt gnäll om min ide att köpa en elassisterad, har jag förståelse för förvisso:-). Så jag köpte en vanlig MTB. Ska bli spännande att se om det är något för mig.
FXX lycka till med det ROLIGA för det är det *ler*
Tack Patrik!
Vi cyklade en liten sväng genom skogen igår kväll på ca. 5km och det känns i skinkorna idag:)
Ni som cyklar på grus, vad har ni för tryck i däcken? Jag hade 1,6bar och tyckte det rullade trögt, ska tilläggas att det var detta som var i däcken när jag köpte den. Höjde till 3bar efter skogsturen och då kändes det betydligt mer lättrullat. 3,5bar är max enligt texten på däcken.
Min erfarenhet av att cykla på olika underlag är att det beror på däcken och vad man själv gillar.
Högt tryck blir mer lättrullat och mer stötigt på grus och sämre grepp i grövre terräng.
Prova dig fram med andra ord, och byter du däck kan något annat vara bra där.
Laborera även med ett tryck bak på drivhjulet om du har dåligt grepp och ett fram för att kompromissa lite med rullningen.
Ja jag får prova mig fram helt enkelt. Nu får cykeln vila ett par dagar, precis hemkommen från 6km rask gång med barnvagn. Så underbart att traska på tidiga söndagsmorgnar då dom flesta ligger och drar sig i sängen fortfarande:)
Brukar ha samma tryck på drivhjulet (Bakdäcket).
Justerar ibland framhjulet om jag vet om att det blir asfalt/grus med barnen.
Svårt att hitta en gyllene medelväg. Om du har en låsbar/ställbar framdämpare kan den hjälpas till att ändra stöttigheten.
I skogen är det skönt att verkligen få fäste men asfalt vill man ha rullen.
Cyklarna är byggda på olika sätt, däcken likaså.
Lycka till. Hitta roliga vandringsleder cykel leder.
PS kolla i kommunen efter bike park. En del har det ibland cykelklubbarna.
Ha med en bra pump så är det lättare att justera. Högt till terrängen. Pys ur. Cykla runt. Pumpa upp till hemvägen.
FXX, jag kör med ca 1,7-1,8 i skogen (95 kg cyklist) och det är för bra fäste och lagom rull.
Härligt! Trampa på i livet *ler*
Ny tur ikväll, 8km på grus/barr. Kändes betydligt mer lättrullat med 3bar i däcken. Det är lite beroendeframkallande:) Många sura miner från främst gående, men det struntar jag i, visade hänsyn genom att sakta ned osv. Nu planeras det för lampor och grejor, kan sluta precis hur som hellst:)
FXX, på "MTB-stigar" så är 3 bar väldigt onödigt högt, gissar att du nar 2,1-2,2" breda däck?
Det rullar inte lättare totalt sett utan du kommer att tappa energi genom att det blir väldigt stötigt istället för att däcken flyter över ojämnheter.
Testa 1,8-2,0 i alla fall om du inte är väldigt tung.
"Jaaaa, näää, du vet, det började att jag retades på ett forum och nån tyckte att jag skulle testa... Pjaff, cykla...
Ja, du vet sen så testade jag en gång, köpte en MTB och började köra lite... innan jag visste ordet av kunde jag allt om däcktryck, dämpartryck, vilken lampa som är kung, vad för kedjeolja man skall ha, ett set med höstdäck med grövre mönster skaffades...
GPS-klocka, SPD-pedaler och skor, fullt ställ med Lycra...
Cykelmässan på våren, hittade en ny cykel som hade bättre grejer, växlar, bromsar, kolfiberram, heldämpad... började jaga Stava-segment i skogen, anmälde mig till några lopp, med Cykelvasan som utmaning...
...jag som torde att jag bara kunde köpa en MTB och cykla lite...
;-)
Jag åker nästan uteslutet på grus och granbarr. Fulldämpat hade varit härligt, det känns i skinkorna efter en tur:)
Vi ska cykla några gånger så får vi se om intresset utvecklas. Jag har dock inga ambitioner på lopp och liknande, avsikten är att få bukt med michelinringen:)
FXX, så säger alla som smyg-MTB:ar ;-)
Kör hårt och ha kul, det räcker långt för att mota Michelinmannen i dörren!
Har du skaffat cykelbyxor med padding? De hjälper till, hur goofy de än ser ut och känns. Det finns även som baggy shorts om man inte vill se ut som Lance...
Aha, det visste jag inte ens om! Får googla sedan när alla har gått och lagt sig:)
Glasögon och en riktigt schysst lampa står på önskelistan i det närmaste iaf. Finns mycket gris i skogen hemmavid och dom vill man gärna hinna se om dom står på stigen i mörkret.
En kollega frågade mig idag hur långt man kan köra på en kedja på en elcykel. Han har problem att kedjan hoppar när han slutar trampa och misstänker att det kan vara dags att byta fast han bara har kört 500 mil. Dreven såg OK ut för mina lekmannaögon.
LM, 500 mil kan absolut ta slut på en kedja. På en pastadriven cykel och med bra skötsel så räcker en kedja 300 mil-ish men normalt mäter man den om den har sträckt sig med en tolk.
Sköter man kedjan, gör rent den och smörjer så kan den hålla längre, sedan beror det ju självklart hur mycket "moment" man matar den med...
Mina kedjor har hållit hundratals mil. Nästan aldrig behövt byta, men så har jag ju alltid oljat och fettat in saker med grejer som sitter och funkar. Bra smörja är a och o på rörlig delar.
Cyklisten på jobbet är närmre två meter lång och jag tvivlar på att han väger under 100 kg så nog har han utsatt kedjan för påfrestning. Han påstår att han skött den regelbundet, men den är väl slut.
Tack!
Nu börjar det spåra ur:)
Köpt lampor till min och pojkens cykel. Dom har rea på XXL. 3200 lumens lampa för 999kr. Lika mycket ljus som xenonlampan på 35w som sitter på bilarna:)
En liten testrunda i becksvarta skogen med nya lamporna, sa-an i gatan vilket ljus! Ska ta en bild vid tillfälle. Det är verkligen som att köra omkring med en xenon-bilstrålkastare på styret. Ute på vägen räcker det med 1/10-dels effektläge på lampan men den bländar ändå, man får vinkla ned den mot framhjulet.
Så mitt tips till er som vill ut och cykla i mörka skogen, kolla in Magic shine-lamporna på XXL nu när dom har rea. Låter som att jag är sponsrad, men jag blev bara förbluffad över vilket otroligt ljus man kan få av en sån liten lampa med fem led-dioder.
Om du vinklar ner din lampa i trafiken, så måste jag ge dig beröm, för det är det inte många som gör.
Ja vad fasen Rikard, jag är ju bilist till 95% och har mött många med starka lampor som bländar hemskt. Som sagt, dessa lamporna jag köpte ger lika mycket ljus som xenonlamporna som sitter original på våra bilar. Och det är ju reflektorer så det lyser ju dit man riktar lampan, riktad rakt fram och det blir ju som att åka med helljuset med bilen. Så jag kör 10% effekt och nedvriden så det lyser en meter framför hjulet så bländar man inte.
Har du kollat att du verkligen syns då? I och med att de kan vara så riktade så kanske du syns skitdåligt på lite håll och med störande kringbelysning.
Jo ljuset sprids ganska bra ändå så man syns.
FXX, jag sa ju det... det börjar med en enklare cykel... ;-)
Det beteendet är nog inte speciellt kopplat till cyklar utan kan nog tillämpas på de flesta fritids-sysselsättningar - om plånboken tillåter...:)
Ja Pi har nog rätt, speciellt när det gäller saker som innebär fysisk ansträngning. Då vill man gärna utveckla prylbegäret kontinuerligt som morot:)
Helt kass bild, men jag gjorde ett försök iaf.
10m till gräsmattan ungefär. 30m till trädet.
Nu är lampan riktad ganska mycket nedåt, typ där det är som ljusast.
Ska se om jag kan få till en bättre bild vid tillfälle.
Lyser ungefär lika mycket som en xenon bilstrålkastare.
Mycket nöjd med tanke på priset under 1000-lappen med två rejäla batterier, baklampa och fjärrkontroll.
Sådana där cykellampor, som lyser värre än bilar med Halogenlampor påslagna på helljus, borde ha hel och halvljusfunktion om dom över huvud taget skall få användas i trafiken.
Håller med dig helt o hållet Guran! Jag upptäckte att min lampa gick att programera med bluetoth. Så numera har jag två lägen, 1% och 100%. 30 lumen eller 3200 lumen. Med fjärrkontrollen så klickar jag bara på det starka läget när jag cyklar på såna ställen där det är beckmörkt, som typ stigen i skogen.
Jag dammar av den här gamla tråden till Bejje!
Skaffa en MTB och kör i skogen, bra fysträning och du som gillar fart kan ganska enkelt få riktig rush på en bra stig i lite medlut!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.