När det gäller snurror som ju ofta används betydligt mindre än man önskar är det ju ännu värre att lägga avsevärda pengasummor än på bilar.
Jag har en liten öppen plåtbåt som från början fick en väl beg. snurra på 8hk där hälften var försvunna i dyn. Efter något år kom jag över en Archimedes 12hk, en alldeles utmärkt motor som alltid gjorde vad den skulle, men sönerna ansåg att det gick för sakta, åka långsamt hade man ju nog av i segelbåten och därför byttes den mot en 25hk samtidigt som båten halvruffades och försågs med ratt.
Nu var det lugnt några år tills det bråkades om att det var för segt att åka skidor och därför inhandlades en 45hk av en bekant, en visserligen gammal motor som inte gått så mycket, jag kände den som köpt motorn som ny.
Vad jag inte tänkte på var att bekantingen var av den typen som om han tappade en M6 skruv kunde den utan problem ersättas av en träskruv!
Nåja, båten byggdes om ännu en gång och försågs med en kraftig akterspegel delvis i rostfritt för att klara belastningen.
Pulpit med hög bygel och linring midskepps monterades och det blev en utmärkt dragare tills problemen kom, det visade sig att motorn är mer eller mindre sönderskruvad!
Jag har försökt få tag på en passande tvåtaktare så lätt som möjligt och trodde det skulle vara enkelt eftersom det byts till fyrtakt, men icke!
Fyrtakt är uteslutet eftersom de nästan väger mer än båten och några större summor kan inte läggas eftersom båtens värde inte är så stort.
Men vart tar alla gamla tvåtaktare vägen?
Jag har hittat en 50hk tvåtakt hos Alibaba för ca 17000:- och det är ju en bråkdel av vad motorer kostar normalt.
Men motorn jag har är egentligen utmärkt om man renoverar alla förstörda gängor och byter tändsystem, men sådant tar tid!
Vissa personer borde ha körkort för att få använda verktyg!
Utombordsmotorer och aktersnurror
Uppdaterat: 2018-06-21 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
De moderna fyrtaktarna börjar faktiskt komma ner redigt i vikt.
Vi letar nu efter ersättare till vår 8 hk Mercury och den jag fastnat för (tack vare bland annat den fantastiska rorkulten med ibyggd växel!) är en Mercury 9,9 och den väger faktiskt bara några kg extra mot den 8 hk tvåtaktare vi har nu (typ 18-19 år gammal).
Nu vet jag inte vad för vikt du letar efter men Mercurys lättaste 40-hästare ligger på 93 kg torrvikt.
Jag har haft mängder med utombordare genom åren. Den som tar priset i form av att tåla stryk är en Suzuki DT2, 80-81 nånting. Efter en överförfriskad kväll så skulle tidigare ägare lossa motorn från jollen men det sa "plump". Dagen efter med viss baksmälla så fiskades motorn upp ur västerhavet och jag fick den till skänks. Lite rengörning så funkade den sedermera och skänkte mig glädje i många år. Alltifrån som trollingmotor på en styrpulpetare till jollemotor på en insjöeka.
Nuvarande motor på hyttbåten är en riktig klumpeduns på 189kg, 2 liters fyrtaktare på 90hk.
Till pojken köpte jag för några år sedan en gummibåt med en Suzuki 6hk fyrtaktare. Tänkte jag skulle göra miljön en tjänst och tankade alkylatbensin. Efter 2 timmars drift så började bränslepumpen läcka, så tji fick man för det. Denna motor är en riktig skitmotor tycker jag, made in Thailand och den känns inte som att den alls lever upp till Suzukis kvalitet. Encylindrig och bullrar och vibrerar och den orkar knappt få gummibåten i plan med mina 80kg ombord. Nu har den gått knappt 10 tim sedan jag köpte den ny och pojken vill ha en större båt och motor. Kul att man kan överföra intresset på sina barn som min far gjorde en gång i tiden. Det är väl som Aschberg uttryckte det när man blir matad med båtlivet i modersmjölken, antingen så kommer barnen att hata båtar eller så älskar dom det i framtiden.
Min 90 hk från 2008 väger 189 och efterträdaren som kom 2009 som baseras på en mindre modell med 1,5 liter slagvolym väger in på 155kg. Så visst börjar man få ned vikterna lite. En småmotor som genom åren gjort sig känd för att väga lite i förhållande till effekt och väldigt prisvärd är Tohatsu. Deras 9,9 fyrtakt väger ca. 37kg och tvåtaktaren 27kg.
Såg att Mercurys 100-hästare (finns inte 90) klockar in på 163. Känns helt okej det med tycker jag, för en fyrtaktare.
8 ventiler, rak 4, 2,1 liter.
Är faktiskt imponerad över vad man lyckats åstadkomma vad gäller vikt på dessa motorer.
Kollade Nangzho 40hp väger 81kg, ca 20000:-.
Ska kolla vidare, min nuvarande Chrysler 45 väger 80kg.
Ett tips förresten som jag fick från en här i närheten: Utombordare är ofta sjukt mycket billigare i Norge!
De köpte en fyrtaktare, 20 hästar tror jag det var (eller 25?), nu här i vintras och den var 10.000 spänn billigare i Norge mot i sverige!
Tack för tipset Xanthopteryx, men jag gillinge köpa någon ny till den här gamla båten om denninte är väldigt billig.
Och beg norska har ofta gått i obehagligt vatten för snurror.
Förresten den där Nangzho har jetdrift och det är ju en fördel på grunda vatten, man slipper propellerbyte.
Jet är suveränt vid högre fart, men inte bra vid lägre.
Om nya är så mycket billigare i Norge så är säkert begagnade billigare där också. Kolla runt lite?
En ny Suzuki df90 som jag har kostar 99.000 norska kr inkl. moms hos Suzukihandlare, motsvarande 112.200 sek. I Sverige kostar den 109.900 sek hos Suzukihandlare.
Svenska kronan har ju försvagats otroligt sista tiden, norska kronan har blivit 10% dyrare sedan årsskiftet.
Jo men det är ju det här med saltvatten....
Ett tag för några år sedan funderade jag på att konvertera till jet med en 50hk. tvåtakt mc-motor för att kunna minska vikten och få bättre viktfördelning.
Vad är det med saltvatten? Motorerna är gjorda för att klara saltvatten. Sitter anoder lite varstans på motorerna. Jag är inne på min 10'e sommar i saltvatten med min och den ser ut som ny under kåpan, förutom nån rostfläck på en eller två skruvar som är kromade av nån anledning.
Det är ju bara nedre delen av motorfästet och tilten som ligger i vattnet när den inte används. Anoden på tilten är som en enkrona, 7mm tjock, byts vartannat år. Under fästet sitter en rejäl anod på 20x5x1cm, aldrig bytt och den håller nog 5-6 år ytterligare.
I utsatt läge så är skagerrak verkligen ingen fröjd. Mycken salt i de norra delarna och allt rostar till förbannelse. Även det så kallade rostfria rostar (finns ju inget rostfritt stål, bara rostbeständigt). Spikarna rostar igenom färgen på hus byggda bara för ett par år sedan. Allt är täckt med salt. När det blåser är fönstrena täckta av stora saltkristaller. För någon dag sedan översköljdes hela båten av saltvatten när det blåste nästan 20 m/s i medelvind och över 24 i byarna. Gång på gång. Efter några timmar var det tiotalet liter havsvatten I båten.
Så det beror helt på i vilken miljö den befinner sig. Det mindre salta nedåt Göteborg, mer skyddat, Eller det mer salta och mer utsatta i norra delarna.
Jag har varit med om värre kan väl tilläggas.
Vi brukar få rädda en eller ett par båtar varje år när de sliter sig. Hittills har ingen slitit sig men en sjönk nyligen, med en tre veckor gammal motor på...
https://youtu.be/B3BlBBDJskg
https://youtu.be/U5wxhbykYlc
Skagerack är inte värre än nån annan plats med saltvatten. Kattegatt har lite lägre salthalt nedåt Skåne när strömmarna tar med sig sötvatten från östersjön. Men norra delarna av Kattegatt, runt Marstrand, där har vi samma 30 promille som i Skagerack.
I min pool håller jag 4 promille och 32gr:-)
Jag har vad du söker Saabnisse. En 2 cylindrig Yamaha 40 hk, den så kallade Afrikamotorn, byggd för att bara hålla och gå. Inga finesser som trim, tilt el separatsmörjning, och t.o.m fäste för rorkult, den har dock elstart. Den väger in på 67 kg. Motorn gråimporterades av handlare som ville sälja båtar i paket billigt, min är av årsmodell -97.
Motorn väsnades en del när jag köpte den, isolering saknades helt under kåpan, löstes med Biltemas motorrummsisolering, och den väsnas inte mer än nån annan motor. Går inte lika fint på lågfart som en 3 cylindrig Yamaha.
Och apropå Yamaha. Jag har haft flera sportbåtar runt 4-5 meter med 35-50 hk på aktern, samtliga med Mercury el Johnson/Evinrude 2-4 cylindrar. Alla har haft det där typiska skramlande ljudet som en 2 taktare har. När jag köpte min första båt med en Yamaha bakpå var det verkligen en Vov upplevelse.
Motorn small igång direkt utan några extra varv som brukligt, inget skrammel, jämt o fint, det var en 3 cylindrig 40 hk årsmodell -89.
Ännu mer positivt var första turen som gick in till stan, en tur jag åkt många gånger med mina olika båtar, och vet att det går åt ca 20 liter för att komma dit, och lika mycket för att komma hem, man behövde alltså minst ha 50 liter med sig för att vara säker.
Med Yamahan åkte jag fram o tillbaka på en dunk med lite kvar i botten, dvs ca 22 liter !!!
Att en lite nyare motor skulle vara lite bättre trodde jag, men skillnaden var så radikal.
Jag håller utkik efter en 50 hk Yamaha 2T, men fortfarande ligger dom på över 20" för en beg sen 80/tidig 90 tals motor.
Motorn som satt på min båt, en Örnvik 510 -77, när jag köpte den för 4 år sen, var orginalmotorn, en Tohatsu 35 hk, och gick hur fint som helst efter 37 år, blek utanpå, men som ny under kåpan.
Dock gav tändmodulen upp på min första tur, i Sverige skulle man ha 3.500:- för den, fanns i USA för 800:- satte ut motorn på Blocket för 3000:-, en halvtimme senare var den borta, köpt av en ryss "Det här är eftertraktade motorer"
Fick ge 13.000:- för min Afrikamotor.
För några år sen fanns Tohatsu 2T att köpa trots förbudet i EU, det fanns ett stort lager i nått östland som kom in i EU efter förbudet, och fick säljas i hela EU, en 40 hk kostade 37.000:-
Kring Göteborg ligger det på runt 20 PSU (lägre nära kusten) och flyttar du dig uppåt hamnar man på 30 eller lite mer till och med.
Rikard - då är det nog en likadan "Afrika-motor" som jag har i min nuvarande styrpulpetbåt...:) Och av ungefär samma årsmodell som din. Och dessutom hade jag en likadan (fast givetvis äldre) i en då nyköpt Uttern 495 HT runt 1980/82 och då tror jag att denna motor var relativt ny i Yamahas sortiment. Då kanske man kan hoppas att den komemr att fungera några år till i sin relativt snälla driftmiljö i inre Mälaren.
Ja, min motor är bara 21 år,den lika enkelt uppbyggda Tohatsun höll 37 år, den hade haft ett tidigare liv bräckt vatten, och det fanns inga spår av det. Det finns ju gott om både 60 och 70 tals motorer som fortfarande tuffar på.
Hos en del märken verkar kvalitén svika på nyare motorer, Evinrude tex.
Införskaffade en Tohatsu 9,8hk fyrtaktare förra året. 37kg 19.000kr tror jag den kostade. Ser nu att den är 5000kr billigare i Norge eller rättare sagt 3500kr med valutaeffekten.
Funkar ypperligt och riktigt snål på soppa. Tuffar på behagligt tyst på tomgång. Och inte tyngre än att den fint går att bära
Verkar likvärdig med Mercuryn men har inte rorkulten med inbyggd växel, men verkar vara bra kvalitet på Tohatsu vad jag läst mig till.
Vill minnas att Tohatsu och Mercury hade samarbete tidigare - och att Tohatsu byggde de lite mindre snurrorna. Är det lika idag ?
Nissan och Tohatsu har väl varit samma motor.
Ja Tohatsu 9,8 och Mercury 9,9 ser nästan identiska ut. Anna färg, lite annorlunda form på kåpan, men exakt samma lås. växelfunktionen och färgen är nog enda skillnaden
Jag har också hört att Tohatsu skall vara riktigt bra för priset. Dock så blev det rorkulten som vägde över här för kvicksilver. Den är outstanding! Fattar inte varför ingen annan har den funktionen?
Vrid åt ett håll och växeln går i och du åker framåt.
Vrid åt andra hållet och växeln går i och du åker bakåt.
Och så neutralen i mitten då.
Jag kör mycket där det krävs manövrering bak och fram bland annat så det underlättar enormt.
Har man inte provat skall man definitivt se till att göra det =)
Nissan bytte väl namn på motorerna till Tohatsu för en massa år sedan vill jag minnas. Eller om det var tvärtom och att man sen bytte igen. Hade f ö en Tohatsu 18 hk på en liten styrpulpetbåt i mitten/slutet av 80-talet och den fungerade utan problem. Men den var nästan ny när jag köpte det ekipaget.
Bl a cylindervolymen brukar avslöja släktskap - speciellt i kombination med cylinderdiameter och slaglängd...:)
Har haft en Mercury några år med den funktion
Helt ok, men inte överbevisad om att det var så bäst. Skedde mer än en gång att manövrerandet inte blev som jag tänkt mig pga allt för kraftfullt vridande på gasen, åt fel håll i trångt läge. Lite mer idiotsäkert med växel bak/neutral/fram och gas i rorkulten.
Haha, ja, förvisso måste man hålla reda på var man drar spaken men det gäller ju många saker. Bara att peta växelspaken åt rätt håll, och att komma ihåg att göra det, och att komma ihåg att gå ner i varv innan man försöker trycka i växeln e.t.c. Personligen sitter det i ryggmärgen och jag tänker inte ens på vad jag gör, och har alltid en hand fri i manövreringarna som kan vara allt ifrån att trassla med bojar och förtöjningar till att dra upp tinor och fickparkera i trånga utrymmen.
Ja vänjer man sig via vardagligt användande är det nog ganska så bra.
Det finns en hel del samarbeten när det gäller båtmotorer.
En del bara ommålade, själva motorn från annan tillverkare, eller licenstillverkning.
Här om dagen så nån att hans Parsun var en Yamaha. Jag har inte en aning, med de Parsun jag varit i kontakt med har absolut inte varit Yamaha.
En kompis kom med en några år gammal 5 hk Parsun som inte funkade. Den var bara att slänga, materialet i motorn tålde inte vatten, det var hål in i cylindern !!!
Tiden där aktersnurror går i arv mellan generationerna är kanske över ??
Parsun är möjligen en kopia av Yamaha men knappast resultatet av nåt djupare samarbete företagen emellan - det är i alla fall min gissning.
Det finns mängder av kinamotorer som har Yamaha eller Honda som grund.
Licenstillverkade eller plagiat, för brukaren spelar det oftast ingen roll, vissa är utmärkta, vissa är skit.
Problemet är att veta vilka man ska satsa på och ännu värre är att en motor av ett och samma märke kan vara bra och nästa skräp!
Den motor som Rikard skriver om i början av tråden. Den sk Afrikamotorn! 40hk, 2 cylindrar, 67kg. Är en väldigt gammal konstruktion, fanns även under namnet Mariner under sent 70 tal, och tidigt 80 tal. Ägde själv en Mariner 40hk -79 av den. Gjorde sitt jobb under många år. Kunde vara tjurig att starta ibland, och drack mer än den levererade. Vi köpte den ny, kanske jag ska tillägga!
Däremot Yamahas 3 cylindriga motorer som kom 1984. Finns som 30hk med egen cylindervolym. Som 40, och 50hk med samma cv (knappt 0,7L om jag minns rätt). 60, och 70hk med samma cv (knappt 1L). Och 80, och 90hk med samma cylindervolym (knappt 1,3L). då med 2% oljeblandning. 1987, blev det separat oljesmörjning på dom. Vilket kan beskådas genom ett lock, ovanpå kåpan ( Senare kom någon retroserie vid sidan av, där 2% oljeinblandning gällde, då som 75, och 85hk) . Dom motorerna är nästan outslitliga!!! Yamaha fortsatte med dom långt in på 2000 talet. Dom bara går, och går!. Lättmeckade också, tvåtakt och förgasare. Men troligen den driftsäkraste utombordaren som någonsin tillverkats. Så hitta en 3 cylindrig Yamaha, från -84 och framåt 30-90hk. Helst ett välskött exemplar såklart :)
Dom vann i princip alla tester på den tiden också, så prestandan var på topp. Men med åren har dom ju visat sig vara utombordarnas Toyota, i hållbarhet också.
Nått har nog ändå hänt på de 20 åren, för min är varken tjurig el törstig.
En tjurig o törstig 60 hk Mariner har vi dock erfarenhet av. Grannen köpte en HT båt, knallorange, tror det var en Theri, typ 5 meters, motorn var bara några år gammal då, men gick typ aldrig utan en massa jobb, var inlämnad flera gånger utan bättring, när den väl gick sög den fett med soppa. Vi hade då en Flipper 575 med Johnson 90 V4, den var snålare.
På vår Mercury 8 hk har vi bytt primär- och sekundärspole (ett paket) då primärspolen fick avbrott och då blev den jesiken svårstartad. Fick man igång den gick den dock fint =)
Och förra året var det avbrott i en tändkabel samt att reglagevajern behövde bytas då vajerledaren rostat sönder så vajern blev glappig.
Några tändstift ibland.
Inget annat trots allt den varit utsatt för inklusive draggande sten så den slog i bryggan.
Dock så har ene muttern på tiltstången spruckit i år! Korrossion som spräckt den. Jefla mögel... Dock så sitter allt så hårt så det lär inte röra sig i första taget.
19 år gammal nu.
Efter 15-16 år smorde vi alla fettnipplar... Hehe... Skulle man tydligen göra en till två gånger per säsong. =)
Undrar hur länge impellern håller?
Årlig service är byte av växelhusolja och några minuters körning i sötvatten.
När man har familj som ska med i båten och åker 10-tals distans ut på västerhavet så behandlar jag nästan min motor som en livförsäkring. Impellerbyte är för mig något som ingår i rutinmässigt underhåll. Byts med 5 års mellanrum. Ganska billigt byte om man jämför med allt det medför med en kokande motor med bogsering, griniga barn och sur hustru som följd:)
Jag brukar beställa originaldelar från usa. Det landar på under halva priset med frakt av nån underlig anledning. Fråga mig inte varför det kan vara så, japansk motor, delar från usa, lite märkligt..
Kostnaden för bogsering är gratis om vi får stopp :p Men jag har koll på att kylningen funkar som den skall, och när impellern börjar tröttna så lär kylningen bli sämre så... Vår trotjänare har faktiskt även agerat bogserbåt åt en redigt större som lyckades med konststycket att få soppatorsk. Tog mig, ensam i båten, 30-45 minuter till platsen och sedan tog det oändligt mycket längre tillbaka igen, med en flera ton tung båt på släp i 4 knop. Men skam den som ger sig =)
Vad har du för anropssignal? För jag antar du har VHF när du far så långt ut - mobiltelefon kan man inte lita på.
Lite sidostickare men, för övrigt finner jag sådant märkligt, hur många som åker utan flytväst och utan kommunikationsutrustning värd namnet. VHF anser jag vara ett minimum, särskilt på västsidan med dess skiftande väder och stora vidder, men även PLB borde fler införskaffa. Varje år är det folk som råkar i knipa här i trakterna.
Folk kan inte läsa en väderprognos, saknar flytväst och förlitar sig på en mobiltelefon som i bästa fall ligger i ett vattenskyddsfodral. Det kan gå fort när det går fel - jag själv fick tokstopp så pass så hela motorn tippade upp en gång, i kraftig blåst. Varför? Någon stor jävla presenning som flöt i vattnet och gick in i propellern som gick på fullt skaft. Och förra året plockade jag upp en hel trålpåse som flöt i farleden - den hade skjutit vilken motor som helst om de haft ansenlig fart på snurran.
Men, nu när det snart kanske blir en ny motor, fyrtaktare, så kommer denna nuvarande att gås igenom grundligt och renoveras upp för försäljning eller som reservmotor. Lite sorgligt dock då den fungerat helt fantastiskt bra - årets första var ett enda lugnt drag i snöret så gick den igång utan protest, som alla andra år.
Har liksom Rikard aldrig upplevt att min "Afrika-motor" är svårstartad - i alla fall när den får bränsle...:)
Däremot är den ju inte marknadens snålaste motor men med relativt få drifttimmar/år så finns ju ingen ekonomisk vinning med att byta.
Har hittills upplevt den som mycket driftsäker - både den nuvarande och den jag hade i början av 80-talet. Och då fanns den mycket riktigt också under Mariner-märket. Och det var innan Yamaha kom med sina 3-cylindriga 40 hk-motorer.
X>
Som medlem i sjöräddningen så har man gratis bogsering men för den sakens skull slarvar jag inte med underhållet. Vi har IP67-klassade telefoner och handhållen Vhf och naturligtvis flytvästar allihopa.
Vi var faktist ute idag, ungfär sex distans rakt ut från fastlandet. I båten hade jag en stapel på Telia och noll på Telenor, kör med dubbla sim. Fem meter upp på berget hade jag tre respektive en stapel.
När vi ändå är ute på sjön, kan vi väl prata lite trafik där.
I motsats till vägtrafiken där det går långsammare o långsammare, i alla fall i tätbebyggda områden, så går det fortare o fortare på sjön. När man i ungdomen kom i sin lilla sportbåt i 25 knop hytte folk med nävarna från bryggorna. De 22-23 knop min båt gör idag är ingenting, man är mest ivägen. Var man ska, och var man bör åka runt sina medtrafikanter har många inte en aning om, eller skiter i det.
Många gapar över vattenskotrar, men man hör inget om när äldre stora halvplanande båtar gör vågor som får Finlandsbåtarnas dito att blekna, dånar förbi utan att blinka.
Håller med Rikard - dels kör många rätt fort även i områden som är fartbegränsade (men då måste man ju kolla sjökortet och sånt skräp används inte av vattenscooter-ägare), dels är det en del ägare av stora båtar, gärna med en ordentlig fly-.bridge längst upp, som saknar all form av hänsyn till oss ägare av mindre båtar som plötsligt slängs som i en släng-gunga av deras enorma svall. Visst - jag gör mitt bästa för att ta vågorna så skonsamt som möjligt men man tycker att de borde kunna ta lite hänsyn trots allt.
Pi, sjökort? Vad är det för snack? Jag talade med ett par båtåkare med nya båtar som ligger i kanske 6-700000: - klassen-, dom är ju så jädra dyra, jag har gps i mobilen, det duger bra!
En tredje sa "Har man jet behöver man inte vara så petig!" och där hade han ju rätt så länge det handlar om en fjuttbåt, men eftersom jag åkt mycket med större jetdrivna båtar fick jag förklara fördelen med sjökort och planerad rutt.
Jag tror det gick in, men varför finns ingen lag som kräver körkort för båt?
Det finns det, om båten är större än 12 x 4 meter. Men är den under det kan en tioåring köra den, även om den gör 80 knop.
Det var vad jag menade, hur sjutton kan man släppa ut sina frön utan utbildning i sådana båtar?
Och den som gör det har säkert varken vett eller egen utbildning!
Fast å andra sidan är 10 åringar i 80 knop ett väldigt litet problem, de man möter eller blir omkörd av är vuxna män, troligtvis har de flesta körkort för bil, och har fått en utbildning angående att anpassa sig till omgivningen.
Jag har inget mot fart, skulle själv gärna ha en båt som gör +30 knop, det är skönt när man ska över nån större fjärd.
Problemet är de som inte kan anpassa sig till rådande förhållande och visa hänsyn.
Rikard, det var ju vad jag skrev!
"Och den som gör det har säkert varken vett eller utbildning!"
Det gäller alltså de vuxna.
Och jag håller med, för mig är det fruktansvärt tråkigt att sitta och puttra i 8 knop och det är därför jag inte gillar segelbåtar, usch för att sitta på trekvart och slöa.
Jo segling kan vara kul om det är en liten båt eller kanot, varmt i vattnet och lagom vind.
Jag kan storleksordningen inte ett skvatt om båtar och har bara vid enstaka tillfällen åkt med bekanta på Mälaren och i skärgårn. Det som gör mig ointresserad av båtlivet är att man ser alldeles för långt bort och det tar en evinnerlig tid att nå till nästa hållpunkt.
Apropå utombordare så assisterade jag en bekant för ett drygt decennium sen att starta en pytteliten Honda 4-taktare som hans bror hade köpt 1978 (tror jag). Den hade inte blivit använd utan hamnat i ett förråd. Vi startade den i en vattentunna i trädgården och jag har aldrig hört en utombordare gå så lent och tyst. Jag har ingen kontakt med dem längre så jag vet inte vad som hände med motorn efteråt.
Kom även ihåg alla dessa som inte vet vad belysning är på sjön. Har mer än en gång mött båtar i mörkret som saknar all form av lanternföring. Steg ett är ju stt åtminstone ha något som lyser och steg två är att föra korrekta lanternor, men många klarar ju inte ens steg ett. Skitläbbigt!
Jag och en kompis hade för många år sedan varsin Pokus, en liten segeljolle med sänkköl, som var väldigt kul och enkel att segla när det blåste lagom.
Blåste det lite för mycket var det lätt att gå omkull, men det var bara att resa upp och segla vidare med mer häng!
Efter en sommar med fin segling ut till ön och paddling tillbaka nästan varje gång kom förslag från familjen att köpa en liten snurra.
Att paddla tre distans tog betydligt över två timmar och var extremt tråkigt.
Det blev Suzuki 2hk, 9kg!
När den packades upp ur kartongen och hängdes på på båten såg vi att den hade levererats inkl. 2l. bensin!
I instruktionen stod det att man skulle öppna bensinkranen, ställa fartreglaget på "Start" och dra i snöret.
Det var som att dra ner en rullgardin, men den gick igång direkt och gjorde det alltid!
Likadant för kompisen, jag har aldrig varit med om mer lättstartade motorer!
Det var skönt den sommaren när vi kunde puttra hem med motor, nästa sommar regnade bort och båten såldes.
Grabbarna ville åka skidor och det är svårt bakom en jolle!
Min pojk är 12 år och fick sin första gummibåt med snurra när han var 5. Han rattade min båt både ut och tillbaka igår, inga som hellst problem. 90hk på akterspegeln, toppar 35 knop. Marschade 20-22 knop hela vägen utan "close calls" eller annat.
Man ska ha i åtanke att man lär sig väldigt lätt i unga år. Det är svårare att lära en gammal hund att sitta. Problemet idag är snarare alla 30+-are utan båtvana som köper sig en styrpulpetare för att det är på modet att vara på sjön och tror att dom kan åka fullgas och hantera båten. Det borde vara obligatoriskt att lära sig att segla om man ska vara på sjön. Finns inget värdefullare än att förstå hur en båt beter sig om man kan hantera sjö och vind med en segelbåt. Jag var själv 4 år när min storebror lärde mig grunderna hur man seglade optimistjolle.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.