Så var en ny motorn införskaffad. Ersätter vår nuvarande Mercury 8hk tvåtakt. Den har 20 år på nacken och behöver ordentlig genomgång med byta av diverse viktiga och oviktiga bitar. Bland annat skall det bli kul att se impellern som aldrig blivit bytt...
Men, nu blev det en fyrtaktare då. Skönt att slippa slabba med olja och förhoppningsvis snålare mot tvåtaktaren. Ett stort miljöplus med andra ord! Bekvämlighetsmässigt lite nedköp då en fyrtaktare behöver rätt redigt mycket mer i serviceåtgärder jämfört med tvåtaktaren där det sträcker sig till växelhusolja och vid behov tändstift.
Hur är den då?
Vår gamla mercury var väldigt tyst, särskilt för att vara en så gammal och tvåtakt. Den nya är på lägre varvtal extremt tyst tycker jag och på högre varvtal är den nog snäppet tystare men framförallt en helt annan frekvens - mera dov och inte lika skärande.
Vibrationer på den gamla var försvinnande svaga och denna vibrerar helt klart mer, vilket nog är vanligt för fyrtaktare. Dock inte så extremt. Kusinens 15-hästars evinrude är helt hemsk. Man domnar i arslet när man är ute och kör! (tips på dämpare mellan motor och båt?) En liten förhoppning är att gummibussningarna mjukar upp sig med tiden så vibrationerna avtar lite.
Tvåtaktaren var extremt lättstartad och den här är nästan lika lätt faktiskt även om det är vanligare att man får dra två gånger på denna mot en gång på tvåtaktaren.
Så har vi mercurys underbara unikum: Rörkulten!
Förstår än i dag inte varför INGEN annan har växeln integrerad i rorkulten? Är det något patent från Mercury eller?
Det finns ju inget bättre! VIsst kan det vara ovant för nybörjare som går från traditionell växel men man lär sig fort och blir smått galen på att köra en vanlig sedan efter detta. Vrid åt ett håll så går växeln i och du gasar och vrid åt andra hållet så går växeln i åt andra hållet och du gasar. Enhandsgrepp med andra ord, lite som en bils automatlåda jämfört med en manuell låda.
Jag har nu kört den ett par timmar men lurar mig fortfarande lite när man går ner i tomgång - man tror den skall stanna! Dels verkar den vara lågvarvig men så luras ju även fyrtaktarens tändmönster. Det är liksom inget "prprprprprprpr" utan "putt putt putt putt putt".
Liten propeller var det också men naggande god. Backar sjukt mycket bättre än vad den andra gör och växelhuset är markant krympt vilket minskar motståndet i vattnet.
Preliminära resultat ger vid handen att vi gått från cirkus 9,5 kt med tvåtaktaren till nu 11 kt med denna (samma vikt och lastfördelning). Definitivt en bonus.
Det finns en CT-variant också, Command Thrust, där man har en annan utväxling och en mycket större propeller. Oklart om denna skulle varit en fördel för vår båt eller inte men vi vågade inte chansa. Den beskrivs som bra vid lite tyngre båtar som segelbåtar, fiskepråmar e.t.c. Vår eka vet jag inte om den klassas som tyngre men jag skulle hävda att den inte gör det.
En liten nackdel med denna är en båge som sitter till rorkulten och som är lite fånigt placerad framför bränsleanslutningen. Blir lite fippligt att sätta på bränslelåset samt att sätta dit bränsleslangen. Om de placerat den två cm högre skulle det varit en stor positiv skillnad. Oklart vadan denna puckokonstruktion.
På gott och ont så saknas bränslefilter på denna. Byter man olja en gång per år så ser jag inte det som något stort problem. Slarvar man som kusinen och aldrig byter olja så... är det nog bra att ha filter.
Någon som råkar ha en kopia av servicemanual på denna motor? Har hittat till vår tvåtaktare men inte till fyrtaktaren. Kan underlätta för att veta hur man monterar isär vissa delar. Det benämns bland annat något kryptiskt om att man skall byta bränslefiltret på trycksidan vid vissa intervall men huruvida det gäller större motor eller denna storlek framgår inte. Det traditionella filtret är lätt lokaliserat men tyvärr är det av modellen engångsfilter. På tvåtaktaren var det ett man kunde ta isär och göra rent. Här måste man helt enkelt byta hela filtret. Puckat anser jag som gillar att hushålla med resurser, såväl ekonomiska som materiella.
Kamremmen är relativt lätt att inspektera och förefaller inte vara några större bekymer att byta, att döma av hur det ser ut. Ventilspelen borde också vara relativt lätta att komma åt och justera vid behov. Byta motorolja verkar vara lätt, enligt boken åtminstone. Växelhusolja är lite slabbigt som på alla varianter av utombordare. Vi har nu investerat i en liten pump som passar på enlitersflaskor av växelhusolja så förhoppningsvis blir det mindre slabbigt mot klämmatubvarianten vi kört hittills.
Olja förresten, cirkus 8 dl motorolja går i. Köpte en större flaska (en liter ingick, eftersom den var tom från start) så nu har vi för de kommande 4-5 åren åtminstone.
Vi oroade oss lite för vikten och därför blev det ingen 15-hästars och mycket riktigt - 9.9 känns som ett bra max för denna båt. Går lite tyngre i aktern nu men helt inom marginalen. Det många lätt glömmer är att man ju fyller hålet vid aktern med diverse tunga saker såsom ankare (två varianter för min del), tampar, bränsletank, bergkilar, liten slägga o.s.v. vilket alla tynger ner.
Får återkomma allt eftersom men har ni några frågor så kör på så provar jag att besvara dessa.
Kommentarer
Grattis, eller nått.
Ja pump till växellådsoljan har jag kört med i många år. Så mycket smidigare att bara gänga dit slangen och pumpa tills det kommer ut i övre hålet.
Oljefilter brukar vara sällsynt på små motorer, har inget på 6hk men på 90hk finns det såklart.
Men du har väl garanti på motorn?
Har fem år på min Tohatsu, med kravet på service hos auktoriserad handlare.
Gjorde service inför årets säsong i alla fall, får se hur länge jag håller på med det....
Ja, visst är det garanti. 2 år eller 5 om man servar på autoriserad handlare, men fan att böka motorn dit. Skall den in i bilen, transporteras dit och så skall den hem igen när den är klar och dröjer det så måste den ju vara kvar då ingen kan hämta den i så fall och då lär ju det kosta extra.
Om man hade något lämpligt ställe nästgårds så vore det väl väl, och att serva när säsongen är i gång - ja lycka till att få tid då i typ början av juli. Dessutom vill jag tömma växelhusoljan innan vinterförvaringen utifallatt det har läckt in väta.
Vad kostade din service Guran?
En tusenlapp
Men transporten var enkel, bara lägga in snurran i bagaget, viktigt bara att lägga rätt sida ner (rorkulten skall vara neråt)
Vårat närmsta ställe tar 1.350 spänn, plus material, för en årsservice.
I den ingår, enligt boken, motorolja (max 8 dl), växelhusolja (typ 3 dl har jag för mig) och smörja propelleraxel och svänghjulstappen och så ett litet bränslefilter.
Det blir väl någon hundralapp om vi gör det själv. Oklart vad de tar för oljorna men vi sparar säkert 1.500 spänn per år på att göra det själv då, och på fem år är det 7.500 kronor i extrakostnad! Då har jag inte räknat med att boken vill att man byter impeller var tredje år och det blir säkert dyrare service då.
Värt besväret att släpa den dit och den kostnaden?
Nä - definitivt inte. Det blir hemmaservice.
Var hutlöst betalt, jag tyckte 1000kr var i överkant. Men då tjänade jag tydligen 500kr :)
Ibland undrar man vad man betalar för. Tvivlar faktiskt på att de skulle böka loss drevet för att smörja tappen till svänghjulet.
Stoor - grattis till en prima Tohatsu-motor...:) Det är bra grejor det !
Har också en båt byggd av familjen Sandström men på min står det Uttern...:) Byggd sista året som Uttern var familjeägt.
Fast jag har en Yamaha "Afrika-motor" (som Rikard kallar dom) som hittills fungerat helt problemfritt under 22 år - peppar, peppar...
Undra hur många motorer som kommer åka åt fel håll, då man i alla tider haft rorkulten uppåt.
Tur att de allra flesta motorer som åkt i bagaget nog ändå varit 2-taktare - sett under lite längre perspektiv...:)
Samma block ja men sedan skiljer det. =)
Finns till och med en markering på motorns sida om vilken sida som skall vara uppåt. Självklart lade jag den med rorkulten uppåt när jag körde den till service i våras och inte hade en aning om denna fadäs :) Var den trevlige servicemannen som upplyste om detta med kommentaren att så skall du nog inte lägga den om du inte vill ha problem.
Nu börjar den bli inkörd. Förefaller vara trevligt snål. Fortfarande grymt förvånad över att den backar så mycket bättre än förra motorn. Det är som natt och dag!
En del som dock verkar börjat rosta redan så skall undersöka närmre här någon dag ochre se om det blir reklamation. Ingen vital del som tur är.
Färg och rorkult är väl enda skillnaden skulle jag tro.
Men oavsett en trevlig bränslesnål motor. Min lilla 4m Terhi båt gör 19kt med denna snurra.
Upphängningen skiljer, på bilderna åtminstone, och så är det 209 i slagvolym på T och 208 på M och T har 9.8 hk och M 9.9 och M är ett kg tyngre än T.
Växel verkar skiljas också.
https://www.mby.com/gear/ultimate-10hp-outboard-engine-group-test-51978/6
https://www.mby.com/gear/ultimate-10hp-outboard-engine-group-test-51978/4
Väldigt lika och troligen marginell skillnad
Men nått måste ju skilja, förutom rorkulten, med tanke på prisskillnaden.
Men oavsett trevliga motorer, en fröjd att i nästan tystnad kunna åka å ro drag. Är ju Putt putt, putt. Inget osande från tvåtaktsolja. Å soppan tar ju aldrig slut.
Guran, hade du T9.8?
Kan du ta lite bilder innanför kåpan och på upphängningen? Så kan vi jämföra.
Skall försöka få till det i morgon, lite mörkt nu.
Det där låter nästan som en liten mättävling:)
"Ta bilder innanför...på upphängningen...så vi kan jämföra"..:)
Eftersom det förefaller vara Toihatsu som tillverkar Mercurys mindre motorer så skall man nog inte hänga upp sig alltför mycket på 1 cm3 och 0,1 hk uppgiven skillnad mellan motorerna - det är nog samma innanmäte oavsett och säkert också i realiteten samma cylindervolym och effekt. Det är nog som Guran misstänker främst rorkulten/växelmanövreringen och lite yttre design som skiljer. Och det är väl inget fel på Tohatsu - har haft en sån motor också och den fungerade alldeles utmärkt. Och har likaså även ägt en "äkta" Merc och även den skötte sig med den äran.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.