Vad tycker ni om den?
Sägs av pressen sätta en ny standard för kvalitet i sin klass. Porsche har varit med och designat den och den har kostat Scania/V.A.G 20 miljarder att ta fram, en stor del av de pengarna är investerade i en helt ny karossfrabrik i Oskarshamn, med massor av robotar och automatiserad tillverkningsprocess.
Själv tycker jag att den är snygg, men kanske lite lik den gamla, ger dock inte samma intryck av att ha vattenskalle som den gamla. Ser fram emot att börja bygga hytterna, mycket nya montage och mer smådetaljer som ska monteras hit och dit, och som passar åt bägge håll.
I eftermiddag är det releaseparty på jobbet och då ska jag få känna o klämma på den på nära håll, och äta tårta som Scania bjuder på.
Kommentarer
Glömde länk, och går ju inte redigera första inlägget..
https://www.scania.com/group/en/images-next-generation-scania/
Riktigt lyckad, Volvo och Scania leder klart designmässigt före alla andra tillverkare och har så gjort i många år.
Taket med sina extraljus påminner dock om en MAN eller om det är DAF, enda "missen" som jag ser det...
Lite roligt med Volvo och Scania är att det finns två läger som fullkomligt älskar det ena märket och starkt ogillar det andra, precis som i bilvärlden.
Har fortfarande inte träffat en lastbilschaufför som älskar båda märkena...:-)
Det har väl alltid varit något rejält över Scania , ändå sedan 60-talet då jag satt och honade in cylinderfoder på Volvo turbomotorer med vattensjuka, på mitt första jobb efter yrkesskolan
Kollade bilderna mäktig grill att ha i backspegeln 20 m bakom på kön på E4an kaske en 80 tonnare med 4 travar timmmer
Blir man inte smutsig på benen när man kliver ur när den inte har spoilrar i hörnen?
Jag tycker det ser ut som en lastbil.
Såna här spoilrar menar jag att den inte har.
Lyckad design.
Ser ut som en scania, men lite smäckrare än r-serien.
Har möjligheten att jämföra, eftersom jag kör både volvo och scania.
I mitt nuvarande jobb föredrar jag volvo, även om jag kör scania mest.
Helt enkelt för att jag manövrerar mycket, scania är tungstyrd sedan r-serien kom med mindre ratt,volvos styrning är grymt effektiv, och den intelligenta elservon i de nyare fh är otrolig, scaniatrög på motorvägen, fingertoppslätt och snabb i långsamma manövrer......
Scanian å andra sidan har en skönare, stabilare gång på vägen....
Hytten på scanian är rymligare om man bor i den, och förarmiljön är rymligare.
Opticruise gör att min känns slö, men det kan vara den erbarmliga 440 motorn som bidrar till det.
I-shift och 500 hk 13l i volvon är en suverän kombo.
Robotlådan har nämligen volvo lyckats bättre med hittills, scanias är långsam och inte så mjuk.
Man gillar nog det man kör mest, de flesta har fördelar inom vissa fält, när jag först kom in i en mb, var jag helt lost, fick be om hjälp för att få i en växel med telligentlådan.....
Väl jag började hitta i den, började jag gilla den.....
Mycket för att det blev många lugna dagar med verkstadsbesök, den gick nämligen sönder väldigt ofta......
Nya scanian hoppas jag på, eftersom vi ska få nya bilar nästa år i den grupp jag kör i.
Eftersom det köptes in 10 volvo i år, misstänker jag att vi får scanior......
Då jag föredrog scania fram till r-serien kom, hoppas jag att man hängt på volvo och gett den modernare köregenskaper, för r-serien är bara en försämring av 4-serien......
Älskar ingen av dom, för mig är det ett arbetsredskap som jag tillbringar så mycket tid med, att jag föredrar den som underlättar jobbet mest.....
Volvo vinner hittills, men dom har förnyat tidigare, så scania kanske kommer nu.....
Enligt det stora pådraget som var idag (Storbildsskärmar och tal av projekledarna och VD, samt blå princesstårta och kaffe) så är framvagnen förbättrad, väghållningen bättre och luftmoståndet lägre.
De lovade även en omarbetad låda som ska växla mjukare och snabbare, men med VAG i ryggen borde de kunnat göra en låda som är minst lika bra som Volvos I-shift DualClutch, t.ex förstora upp DSG-lådan en smula...
Vi fick inte gå in i hytten (röda avspärrningsband) men av de tomma skalen som rullar att döma är dom mycket rymligare, S-Serien t.ex har helt plant golv.
Worlds first med sidokrockgardiner i en tung lastbil, ingen dum idé alls...
Sidogardiner är bra, vältning är ju det farligaste för oss.....att krocka med en personbil känns som att köra på en kartong. ....
Har lyckats undvika det än så länge, men välthytten som turnerar runt och försöker lära ut vikten av bälte är det läskigaste på denna sidan bakkens trä-bergodalbana....
2 meter ner till högersidan, det gör nog ont.....
Och till vänster är det bara en glasruta till vägen.
Växellådor har aldrig varit scanias starka sida, deras manuella är som en slev att röra i oljan med, jämfört med volvos exakta lägen och korta steg......
I-shift med momentomvandlare för startmomentet, den vanliga gamla alltså, är långt bättre än scanias kopplingsryttare, precisionsbackning är underbart enkelt i jämförelse....
Faktiskt så att opticruise med kopplingspedal var bättre, det kändes som man hade kontroll över fordonet.
Så det blir spännande att se hur dom lyckats nu,
R-serien är ju bara en 11 år gammal facelift av 4-serien som kom 1994, 22 år sen.....
Volvo har faceliftat fh och sen kommit med en ny fh sen dess... så det krävs ett rejält kliv framåt!
Vad ska dom mindre versionerna heta, som heter p nu?
Jo, tjena.....
Fast idag finns det moderna grejor även där, oftast i samarbete med europeiska tillverkare......
Man måste nog vara hardcore-trucker för att uppskatta en sån arbetsmiljö.......
Sån med kobojstövlar, väst och baseballkeps......
P-hytten finns kvar och heter P. Alla är 10 cm längre bara, så P14 har blivit P15 etc.
Finns P, G, R och toppmodellen S, med plant golv.
Får se om V8:an kommer i en nytappning också, Volvo har ju legat i topp länge nu med FH16 på 750 hk. Men Scania kanske är lite mer hemlighetsfulla, när 730 kom så hade den varit officiell länge nog för att Volvo skulle hinna med att svara nästan direkt...
90 ton borde ju inte vara nån match för en 730, de flesta som kör dispenstransporter i den klassen då och då, gör det ju med 500 och uppåt....
Men utvecklingsavdelningen är säkert sugna på att ta fram ett trimchip då och då......
Nu har den serieproducerats ett tag, någon som sett någon i trafik ännu? Vi måste tillverkat en bra bit över 100 hytter vid det här laget.
Nä och jag har ändå tittat utan att se... De flesta verkar ändå gå utomlands.
inte mycket detaljförändringar dock, de har tagit bort den snygga men bräckliga plastspaken till verktygsluckan och återinfört granatringen som varit sista 30 åren, varför inte en elektrisk lösning tänkte jag? Detta kändes som ett steg tillbaka... Ser dessutom väldigt provisoriskt ut...
Nä, men jag har inte tittat så noga, så revolutionerande ny är ju inte designen, liknar en scania som dom sett ut sen 4-serien kom....
Men jag får väl provköra vad det lider, åkeriet ska byta ut 10 fjärrbilar nästa år som vanligt och brukar vara med när ny modell kommer från volvo eller scania och våra i den grupp jag kör är på väg ut, äldsta bilarna nu, 2011:or, men har inte gått så mycket, runt 60, och dom fyller miljökraven till december -19....
Hoppas, scania r440 gör ingen glad, sämsta motorn som funnits i en scania, och r-serien är så långt efter volvo, riktigt ålderstigen......
Kan berätta att volvos lucka är ännu sämre den lyfter inte själv när man drar i ringen, så med skyddskorna i näven, har dom där och kör i foppatofflor, får man samtidigt dra i ringen och lyfta luckan.....
Men det är ju bra om det finns en säker lösning till verktygsluckan, som inte går i baklås som alla andra ellås på scania.....
Samtliga våra scania är borrade i låsblänket för att vi ska kunna nödöppna med pinne.....
Sen borrade jag i verktygsskåpets botten och drog ut vajern och ringen, så man slipper öppna dörren för att öppna luckan....inte så enkelt att modifiera med elmotorer.....
På nya scanian går inte heller luckan upp av sig själv. Påpekat att detta inte blir poppis men det är svårt en en enkel montör att göra sin röst hörd :)
Idioti.....
När man står med händerna fulla av dricks är det bra, ja jag kör hos livsmedelsindustri och odlare, och jag får mat.....allt från pålägg till tomater.....
Skåpet är lagom tempererat för kött tex nu på vintern......
En osmaklighet å det grövsta, hubba!
Oskyldiga fick sätta livet till, och den kidnappade föraren dog troligen när han försökte avstyra.
Sen går det att sätta autobromsen/kollisionsskyddet på en lastbil ur spel väldigt enkelt, bara att plugga in en tomkontakt i släp-abs uttaget så det blir felsignal från "släpet".
Utan abs på alla enheterna torde autobroms vara jävligt farlig på ett lastbilsekipage, precis som en panikbromsning vid fel tillfälle.....
För visst finns autobroms, på volvo sen -13 och scania måste ju vara ikapp med nya generationen......
På volvo sätts den ur spel vid felsignal från abs eller ebs, elektronisk bromskraftanpassning.
Både bild och användare är bortplockade. God jul på er!
Bör snart dyka upp i trafiken...
http://www.scania.com/se/sv/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2016/12/han-tog-hem-foersta-scaniabilen.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.