Vi Bilägares forum

Flygande el-bilar

Flygande el-bilar

https://lilium.com/

Känns nästan som ett aprilskämt när man läser specifikationer och mål på denna farkost.
Men lyckas dom med detta så är det minst sagt spännande tider som väntar.

Att få vara med och uppleva alla tekniska innovationer är verkligen häftigt.

Frågan är hur man laddar i luften...;-)

Uppdaterat: 2017-04-21 15:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

https://www.youtube.com/watch?v=ohig71bwRUE

Uppdaterat: 2017-04-21 15:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hmmm, vilken tur att man både har B-kort och A-cert...

Uppdaterat: 2017-04-21 15:34
*Robban
Reverend Benny skrev:

https://lilium.com/

Känns nästan som ett aprilskämt när man läser specifikationer och mål på denna farkost.

Men lyckas dom med detta så är det minst sagt spännande tider som väntar.

Att få vara med och uppleva alla tekniska innovationer är verkligen häftigt.

Frågan är hur man laddar i luften...;-)

Man letar upp jet- strömmen! =)

Uppdaterat: 2017-04-21 15:46

GöteborgsDNA hör jag ;-)

Uppdaterat: 2017-04-21 15:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sjukt spännande farkost, har alltid sagt att behovet av flygplatser eller start och landningsbanor kommer öka i framtiden (och att det därav är dumt att lägga ner flygplatser) men detta tar ju bort behovet en aning.

Uppdaterat: 2017-04-21 15:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Man får bygga ut altanen en smula så kan man parkera.

Uppdaterat: 2017-04-21 16:30

Det kommer flygplan var så säkra:

https://www.dezeen.com/2016/07/12/electric-planes-and-passenger-carrying-drones-are-the-future-says-paul-priestman/

Uppdaterat: 2017-04-21 17:02

Det känns även som tekniken i form av hjälpsystem har gått framåt rejält så vi "vanliga" kanske kan ratta en sådan där farkost utan några större kunskaper. Eller så är dom självkörande...även i luften.

Jag hoppas att jag kommer få uppleva den dagen då man hoppar ut i "bilen" och tar sig en dagstur till Storbritanien och hälsar på lite vänner och kör tillbaka på kvällen. Självklart på autopilot då man tagit en pint till maten.

Med en maxfart på 300 så betar man ju av 150 mil till London på en sisådär....5 timmar...om om man inte räknar med laddning då..

Uppdaterat: 2017-04-21 21:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Man får inte glömma att så fort man skall upp i luften och flyga så krävs det flygcertifikat och det är aningen dyrare än att ta bilkörkort.

Uppdaterat: 2017-04-22 07:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

...samt att lufthavet är väldigt reglerat av säkerhetsorsaker. Men redan på 50-60-talen förekom ju sådana här drömmar - exemplifierade i bl a tidningar som "Popular Mechanics".

Uppdaterat: 2017-04-22 09:47

Varför skaffa sig en bil som flyger när man kan flyga själv

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-C-yjSJoTVhnWOuTfQ9jsCfA8wBET_sl_Yjlqq86YSac-DCkr

Uppdaterat: 2017-04-22 11:59

Ett Jet-pack som håller längre än några minuter står väl också på varje tekniknörds önskelista...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-04-22 21:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men när det gäller luftrum och certifikat så tänker jag att dagens teknik faktiskt kan ta bort en del av dessa krav. Vi ser ju redan idag självkörande bilar osv, det finns ju inget som säger att det inte skulle kunna funka i luften.

Uppdaterat: 2017-04-22 21:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Frågan är om luftfartsverket är villiga att släppa på några krav.

Uppdaterat: 2017-04-23 07:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bra fråga Hacken, har dålig koll på hur luftfarsverket fungerar, men tänker att det nog är mer en fråga för EU där luftfartsverket får anpassa sig.

Sen är nog jag glad om det finns bra teknik och kontrollorgan som kontrollerar både fordon och förare så man slipper få en flygande bil genom taket där det står "övningskörning" på.

Uppdaterat: 2017-04-23 09:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Luftfarten är väldigt strängt styrt och om gemene man skulle börja bli luftburna skulle det skapa stora problem att reglera detta på ett sätt som motverkar kaos i luften. Vi har få fria luftrum i Sverige. För det mesta så måste man ha tillstånd att få lyfta och det efter att man lämnat in en färdplan som godkänts. Vi skulle behöva anställa 100.000-tals nya flygledare.

Uppdaterat: 2017-04-23 09:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

100.000 nya jobb är väl inte fel ;-)

Skämt åsido, det är nog mkt som behövs lösas regelmässigt innan detta blir verklighet för gemene icke-flygcertifierade förare.

Sätter dock mkt hopp till teknik där. Ska fordon vara i luften krävs det ju system som har kontroll på dom.

Räcker ju bara att titta på debatten om drönare så inser man att det inte är helt okomplicerat och att vi sannolikt står inför en rätt stor omställning.

Uppdaterat: 2017-04-23 09:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Både teknik och människor fallerar ibland så olycksfritt kommer det inte att bli.

Uppdaterat: 2017-04-23 10:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sen har vi militären som har väldiga krav på att mer eller mindre ständigt ha väldigt stort tillträde till luftrummet i stort sett överallt - se bara på remiss-svaren därifrån till TS bl a i samband med den s k drönardebatten. Visst - dom kan köras över av regering och riksdag men så enkelt är det knappast även om dom säkert får ge med sig en del.

Uppdaterat: 2017-04-23 10:42

Att flyga utanför kontrollerat luftrum är inget konstigt eller krångligt, vi A-certare försöker att flyga okontrollerat den mesta tiden. Det är normalt som trattar runt varje flygplats, alltså ju högre desto större område som är kontrollerad luft.

Vi kan flyga på 1000 fot (330 meter) på de flesta platser och det är den vanliga höjden vi kör på, om vi inte skall längre, då försöker vi att köra på upp till 4000 fot för att få lite högre säkerhetsmarginal och bättre överblick.

Borde gå att applicera även för en flygande bil...

Uppdaterat: 2017-04-23 10:47
*Robban

Egentligen är ju drönardebatten väldigt intressant just för framtiden om man ser det ur ett större perspektiv.

Drönare är ju iofs obemannade fordon så som jag förstått saken. Men en sådan här farkost som jag gav exempel på i början är ju i stort sett en drönare sett till hur mkt teknik den har som kontrollerar den.

Frågan är vad man drar gränsen och hur TS och LFV tolkar det.

Eller så får vi se till att skapa en ny körkortsklass, en E-klass, Elektrisk/elektroniskt flygande fordon. Där man ställer höga krav.

Uppdaterat: 2017-04-23 10:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Här har vi höjden som ställer till det, man får flyga lägst 300 meter över landsbygd och 600 meter över städer, sedan har vi på högre höjder trafikflyg. Drönare har väl specialtillstånd då för att flyga på lägre höjd men de är ju små och och ingen sitter i dem.

Frågan är var man skulle lägga privata flygbilar i höjd för att undvik problem. Man måste då specificera olika höjder i olika riktningar för att det inte skall bli flygbilskrockar och vi skulle få ett väldigt strikt inrutat flyghöjdsnät som någon absolut måste hålla koll på.

Jag vet att man har funderat på "flygkorridorer" men detta blir också väldigt inrutat och strikt så att kunna lyfta och flyga på sitt eget sätt och vartsomhelst är snudd på en utopi.

Uppdaterat: 2017-04-23 10:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Du verkar ha lite koll på reglerna Hacken.

Mkt av känslan/tanken på att kunna flyga för den oinvigde är ju friheten. Det finns ju rejält mkt mer yta att "leka på" i luften än på marken, så trafikstockningar osv är ju ett minne blott.

Samtidigt så räcker det ju att kolla på en flygplats där man faktiskt har trafikstockningar i luften för att förstå att kontrollen vi kräver faktiskt gör att det inte är så fritt som man först tror.

För att kunna lösa detta så handlar det nog mkt om tekniska saker som ska lösas, fordon måste kunna prata med varandra för att undvika olyckor. Får man till det på marken så är ju steget till luften mindre.

Uppdaterat: 2017-04-23 11:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är väldigt strikt uppe i luften, att tro att man kan flyga med total frihet är ren okunskap. Om du vill avvika från färdplanen du angivit måste du begära tillstånd av flygledare annars kan du åtalas och bli av med flygcertifikatet.

Jag tog flygcertifikat en gång och vet hur stränga regler det är för att vistas i ett plan i luften. Som jag skrev förut så finns det faktiskt några få fria luftrum i Sverige där du kan flyga som du vill men de är få, små och du måste ändå via radio tala om vad dina planer är så att andra i det fria luftrummet vet vilka som befinner sig där och på vilken höjd.

Att ha en flygbil är nog något många drömmer om, även jag men vägen dit är lång och snårig och framförallt byråkratisk. Kanske vi kommer dit någon gång med det ligger vääääldigt långt fram i tiden.

Uppdaterat: 2017-04-23 11:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.