Vi har ju tidigare haft diskussioner om Volvos strategi och huruvida de nya modellerna varit rätt eller inte.
Får man tro på marknaden har den varit helt korrekt. Försäljningen slog rekord och omsättningen steg med 16% för året, vinsten uppgick till 13 miljarder kronor och rörelsemarginalen blev 6.7%. Det är en av branschens bästa och inom två år räknar man med att nå 8%.
https://www.di.se/nyheter/rekordvinst-for-volvo-cars/
Ja allt ser ut att gå Volvos väg just nu (trots några få belackares "goda råd" här i trådarna)- men finns där inga farhågor och svagheter i affärsmodellen? Det är frågeställningen i denna tråd.
MVH AL
Kommentarer
Om inte många företag ändrar tjänstebilspolicy kommer Volvo snart tappa den delen av den svenska marknaden. De har inte många modeller med vettig utrustning till rimliga priser. Rabatterna vid utgången av förra XC60 gav dem många bilar på vägarna. Nu när skattesystemet ändras och folks attityd till miljöfrågorna hårdnar kan det bli svårt att sälja klumpiga bilar. Sverige är förstås inte hela deras marknad, men en antagligen inte obetydlig del.
L.Mäkinen. bra poäng men det kommer ändras i takt med nya 60-serien. Annars hade aldrig Volvo godkänt bolus malus-idiotin.
MVH AL
Märkligt ändå om Volvo godkänt Bonus-Malus idiotin, om dom gjort det (?), för nog lär det påverka deras försäljning i Sverige. Även om det kommer fler elbilar o hybrider från Volvo framöver så har dom ju en saftig prislapp... Är väl möjligen mindre bensinmodeller med 3-cyl motor som kan hamna i rimlig pris/skattenivå...
Polestar 2 ser ju ut att bli rimligt prissatt om ryktena stämmer.
Bonus-Malus är knappast idioti utan ett sätt att styra folks val. Möjligen för små belopp på Malus-sidan, men det lär väl ändras.
Själv förstår jag inte varför Volvo är så dyra i inköp? Är dem så bra? Även om de känns exklusiva Volvo XC90/V90/S90 så undrar jag hur hållbarheten är när de inte får mer än betyg 3 i rostskydd av Volvo tidningen Vi Bilägare och även övriga svenska motortidningar favoriserar Volvo (kan väl förstås nu när inte Saab finns kvar).
Själv hoppas man ju att det ska gå bra för Volvo även om det inte är något som intresserar mig och har aldrig ägt någon för den delen heller. Uppväxten i Volvo 244 gjorde väl sitt. Kändes närmast som en befrielse när farsan bytte till Audi 100 GL5E.
Me de rabatter som de ger företag är Volvo snarare billigare än de flesta vanliga tjänstebilar.
M a o - man skiter högaktningsfullt i de svenska privatköparna vilket väl också prisnivåerna på nya Volvo-modeller antyder. Går det bra att lämna höga rabatter till företagen så borde man ju också kunna sälja bilarna till privatpersoner med ungefär samma rabatter. Förare som förare och bil som bil...
Som privatperson kan man få en V90 med automat för under 300000:-
Redan i grundutförandet ingår allt man behöver och alla säkerhetssystem.
junkers - och vad ligger då listpriset på för denna V90 ?
Volvo har väl inte högre kvalitet än VW idag så frågan kvarstår, varför så dyra!?! Är väl ganska jämnt i försäljning statistiken också mellan VW Passat och Volvo V90. Tycker att jag ser ungefär lika många med kanske ett flertal VW Passat Sportcombi. Skulle aldrig köpa en bil som väger 1.9 ton. Behövs mycket motor för att driva.
T4 190hk med 8-växlad automat med businesspaket vilket ger allt man behöver och kanske lite till kostar 334800:- i prislistan och privatpersoner ges som mest 10-12% rabatt så slutpriset ligger på ganska exakt 300000:-
Nja, 329,900 kostar en T4 automat som är billigast. Sedan vill man väl iaf. ha minst momentum för 25,000. Teknikpaket och klimatpaket för 26,000 känns självklart i en sån bil. Vad har vi då, 380,000. Sedan finns det säkert massa "självklarheter" som man vill ha med när man köper nytt. Tonade rutor, inbyyggda barnstolar osv. Jag tror detbär svårt att landa under 400k när allt kommer kring.
Tro mig du behöver definitivt inte momentum.
Businesspaketet för 4900:- räcker och då blir det 334800:- som jag skrev vilket efter rabatt är 300000:-
Skulle jag köpa igen är det just så jag skulle köpa den.
Sen dragkrok, backkamera och metalliclack - minst. Samt vinterhjul. Allt drar iväg...
Sen kan man fråga sig hur det fungerar med en bensinare i en såpass stor kluns....
Kanske orelevant jämförelse men xc40 t5 på eco läget och farthållaren på 80kmh i 2 mil halvkrokig landsväg så stannade färdatorn på 0,77 och där min bensin octavia nu på vinterföre landar på 0,51.
Men jäklar vilken rolig motor och vilken respons i sport läget.
Xc40 var en imponerade bil måste jag säga.
Det var en fin rapport, men fjärde kvartalet var vikande och lägre än året innan. Inte bra.
Vi måste ändå hoppas att Volvo lyckas, än så länge ger de många jobb i Sverige.
Fler och fler jobb och dessutom drar det till sig andra Kinesiska bolag. Så sent som i veckan en ny stor satsning i Trollhättan.
Men, tja, vad säljer VW? 10 miljoner bilar?
Vad säljer Volvo? 0,5 miljoner bilar?
Säger sig självt att bilarna blir dyrare när man slår ut utvecklingskostnader med mera.
Utveckla en bil kostar väl, tja, vad kan det vara? Från scratch... 5-10 miljarder?
Slå ut det på 10 miljoner bilar eller 0,5 miljoner bilar.
Reklam för sitt märke kostar ett antal miljarder.
Slå ut det också.
Köp 100 miljoner skruvar eller köp 1 miljon skruvar. Viss skillnad i styckepris.
Det kostar att vara liten.
Men jag tycker ni skall tänka på de stackars danskarna.
Vår V90 kostar i danmark i runda slängar 1,5 miljon kronor. Det vill säga faktor tre på det priset vi gav..
EN VW Polo Comfortline med automatlåda, bensin, 95 hk: 200.000
Danska...
Alltså SEK 270.000. Då är det inte uppvärma framsäten, ingen backkamera, ingen klimatanläggning (dock AC), stålfälgar, inget tjuvlarm, ingen DAB (så kan inte lyssna på radio i danmark), och så vidare. Dock autobroms faktiskt!
V90 Kinetic, D3, sex växlar manuell. Nothing else - alltså, INGET extra såsom Volvo on Call eller sådant lyx:
Knappa SEK 700.000. Men du kanske vill ha reservhjul, tempaspare, i allafall: Inte ens SEK 8.500 i så fall =)
Sugen någon? =)
Sen skall vi nog inte glömma att märken som VW har avsevärt flera modeller som skall utvecklas och finansieras så jämförelsen du gjort är nog inte så relevant, X.
Sen visar X exempel ifrån Danmark att vi kanske inte skall klaga så mycket på vår svenska beskattning...
Man återanvänder dock väääldigt mycket inom bilarna i dag. Ta bara nya Volvo som exempel: Två plattformar för otaliga modeller. Det mesta är detsamma i bilarna. Stolar, skärmar, datorer, programvara, teknik i övrigt, ...
Det är bra att Volvo går bra! Hoppas det fortsätter bara. Såg en Volvo S90 häromdagen och den var riktigt fin tills jag hamnade bakom. Undrar hur dom tänkte där?
Spelar ingen roll X - det är ändå unika bilmodeller som tas fram individuellt om änbmed samma eller liknande bottenplatta och andra mer eller mindre gemensamma komponenter. Flera modeller = högre utvecklingskostnader.
Volvo har number en motor hårdvaran, lite anpassad efter bränsle och styrka.
Samma i alla bilar.
Samma elsystem.
Samma skärmar.
Samma grund för säkerhetssystemen.
Samma växellådor på de flesta.
Samma teknik för batteri och placering.
Samma...
Säger sig själv att utveckla bil två i samma plattform blir avsevärt billigare.
Men åter - vi snackade om Volvo kontra VW/VAG som har närmast oändligt antal motorer och modeller vilket givetvis kostar massor att utveckla - även utslaget per modell. Och allt som verkar vara "samma" inom t ex VAG-koncernen behöver nödvändigtvis inte vara samma när man kommer till detaljer. Så att Volvo skulle ha avsevärt högre utvecklingskostnader per försåld bil är inte alls säkert - och det vara bara det som jag kommenterade.
X
Hörde på Vib Podd att utvecklingen av SPA plattformen kostade 71 miljarder sek. Sinnesjuka siffror.
Är bilar såå dyra i Danmark???
Förvånar mig inte om vi snackar en helt ny plattform där ALLT är omgjort. Fabriken behöver anpassas stort också.
Jaa. Fram tills ganska nyligen var elbilar skattebefriade så varför köpa en ordinär BMW för en miljon kronor när man kan köpa en Tesla för en miljon kronor?
Du kan få skatterabatt för säkerhetshöjande tillval på bilen, som radio (tror inte autobroms finns med än men kanske ändrats?)
Därför så många kör begagnat och det finns fler verkstäder än vi har pizzerior.
Det kan löna sig att köpa från Danmark, nytt eller begagnat. Du får nämligen tillbaka skatten vid export. Bilarna är ofta subventionerade av tillverkande för att kunna sälja något alls.
Tänk på detta om ni flyttar dit också då skatt tillkommer när du importerar bilen du har med dig.
Lätt att missa att din lilla Skoda leder till ett inbetalningskort på 200.000 kronor...
Industrin är en av remissinstanserna i beredningen. Och även i Sverige anpassar regeringen sina förslag utifrån remissvaren (även om ett visst litet trivialt och lyckligtvis utdöende ytterlighetsparti har en tendens att blunda för verkligheten mer än andra).
Volvo har alltså modeller i pipe som gynnas av förslaget. De kommer att presenteras redan i år och framförallt under 2019 och 2020. Vänta så skall du få se. ;-)
MVH AL
Bonus malus är idioti utifrån perspektivet att det bygger på ideologi framför vetenskap. Dessutom är det på tok för enkelspårigt och snävt.
MVH AL
Volvo ignorerar givetvis inga köpare. Den biltillverkare som gör det får avveckla sin verksamhet.
Volvo har däremot en del förhållandevis stora bilmodeller som i huvudsak säljs till juridisk person. En trend man delar med flera andra tillverkare från både Japan och Tyskland. Jag har svårt att se varför det skulle vara anmärkningsvärt att Volvo vill sälja till denna (kapitalstarka) grupp.
I fallet privatköpare är ju vanligtvis bilarna något mindre, och där är Volvo inte lika attraktiva som i tjänstebilssegmentet. Dessutom är konkurrensen hårdare där (och kundgrupperna mer flyktiga och priskänsliga). Dock är exponeringen ändå acceptabel -sannolikt kopplat till Volvos marknadsdominans (jag diskuterar svenska marknaden nu).
MVH AL
Kanske finns andra åsikter som också påminner mera om nån form av "ideologi" än vetenskap... Men ens egna åsikter är ju som känt alltid de rätta.
Pi. Det är därför vi har vetenskaperna, för att just eliminera löst tyckande och subjektiva värderingar.
MVH AL
A.L - du är lite väl slingrig numera och försöker alltid med "vetenskaps-argumentet" för att försvara just dina högst personliga åsikter och för att trycka ner vad andra tycker och det anser jag inte vara speciellt snyggt, tyvärr. Lite mera ödmjukhet för andras åsikter skulle nog kunna passa även dig.
Pi. I denna tråd är ämnet Volvos vinster och frågor som rör densamma. Har man vettiga synpunkter eller reflektioner som berör det är jag intresserad av att ta del av dem, gärna på ett balanserat sätt.
Det övriga är det nog bättre att vi tar via PM.
MVH AL
OK, ska bli spännande se vad det kan vara. :-) Det jag vet är ju att S/V60 + CC är på gång i år och V40 nästa år och att en 3-cyl 1.5T bensin kommer, liksom hybrider o elversioner. Blir spännande se var dom hamnar i såväl pris som skatt.
Menar du en ny 1,5t, finns väl redan en 3'a på 152hk.
Jag tycker det är kul att det går bra för Volvo pv. Tråkigt att det inte är svenskt dock.
Volvo har ju samarbetat med massa olika tillverkare genom åren, PSA, Mazda, Daf, Vw osv. vilka är deras partners idag?
FXX - Har 3an redan kommit? Det har jag missat. Är det XC40 som har den, eller vilken modell?
Ja, håller med om att det är kul det går bra, men tråkigt det inte är svenskt. Visserligen pumpar kineserna in pengar nu, som gjort framgången möjlig, men vad händer på sikt...
Fyller på din samarbetslista med Renault, Mitsubishi och Ford. Idag vet jag inte om det finns nån, utöver kineserna...
Japp, i XC40. Skall man vara petnoga är T3 på 156 hk, åtminstone i XC40.
Tillägg: i t ex V60 är T3 på 152 hk ser jag nu, men då är det en 4-cyl motor. Förvirrande, minst sagt...
Finns väl knappt något som är helt svenskt i dag när man väl börjar gräva i ägarlistor med mera.
Likaså med de flesta stora bolag i världen.
VW är ju österrikiskt, IKEA - ja, du.. det är en bra röra, Citroën delvis kinesiskt , ...
Kan göra dig ännu mera förvirrad! I V60/S60 T3 har 1,5T på 152hk funnits sedan 2016, i modellen som har automatlåda. Väljer man manuell låda har T3 fyrcylindrig 2,0T med samma effekt.
1,5T sitter även i V40.
Nja är nog inte riktigt helt sant. Vad jag har förstått så vill man snarare få ut så många modeller som möjligt på samma plattform för att utnyttja den till max. Och VW delar en hel del komponenter inte bara mellan modeller utan också mellan märkena i koncernen.
Så vitt jag har förstått det så är bottenplattan (golvet) i bilen bland det kostsammaste att utveckla, eftersom alla strukturer som är viktiga för krocksäkerheten sitter där. Så kan man dela dessa mellan ett stort antal modeller så har man sparat enormt mycket pengar. Kan man dela bottenplattan så är resten av karossen ganska enkel att få till. Och de främre krockbalkarna samt torpedväggen delas av en mängd modeller i VW koncernen. Även hjulupphängningskomponenter delas friskt. Skulle säga att VW, på gott och ont, är bland de bästa på platformstänket. Att tillverkarna kommer ut med fler och fler olika modeller är just för att maximera utnyttjandet av platformarna. Troligen för att kunna få upp volymerna på komponenterna och därigenom sänka inköpspriset. Även BMW som är bland de sämsta på komponentdelning ska nu gå över till bara två platformar. För närvarande så är 1- och 3-serien en plattform, 5- 6- och 7-serien en annan, X3 och X4 ytterligare en och X5 och X6 är också en helt egen plattform. Många tidningar skriver att X3 bygger på 3-serien med det stämmer faktiskt inte alls. X3 delar inga komponenter med 3-serien när det gäller bottenplatta och hjulupphängning.
Givetvis är det mera ekonomiskt med många gemensamma delar och då inte minst bottenplattan men trots allt består bilen av flera delar och helheten måste också utvecklas och testas individuellt så flera modeller ger otvivelaktigt högre totala utvecklingskostnader. Bara för att man utvecklat t ex en Polo på MQB-plattformen och bl a krocktestat denna så är ju inte utvecklingsarbetet för alla deras modeller klart utan vill man bygga t ex en Passat på samma plattform så måste ju även den utvecklas och bl a anpassas för att klara "krock-proven". Det var de totala utvecklingskostnaderna för koncernen som jag avsåg och flera modeller ger högre utvecklingskostnader i kronor räknat även med många gemensamma komponenter.
Kan bara instämma. Men, så blir det när ett litet parti som betraktar världen genom sugrör, styr. (hur de nu kan få göra det)
Visst kostar varje modell att utveckla. Men om du redan har utvecklat Golfen t.ex. och ska utveckla Passat så är ju utvecklingskostnaderna betydligt lägre för Passaten om du kan använda samma frontstruktur som för Golfen. Visst måste även Passaten krocktestas m.m. Men den totala utvecklingskostnaden blir lägre för Passaten. Och genom att använda samma strukturer och komponenter i flera modeller så kan man ju tjäna betydligt mer pengar per utvecklingskrona.
Ja, ta ett sådant enkelt exempel på låt säga V90 och S90.
Har du krocktestat den ena behöver du inte krocktesta den andra, förutom då bakre kollision samt rullning.
Bilarna är ju identiska fram till bakdelen.
Även krocktestarställena likt IIHS och AuroNCAP tänker likadant: Man testar S och sedan applicerar man det på V.
Så, XC90 tas fram. Helt ny plattform. Ny radar. Ny teknik. Nya datorer. Ny motor. Nytt allt.
Sedan kommer S90 och den delar plattform, radar, teknik, datorer, motor, ...
Sedan kommer V90 som delar nästan allt med S90.
Utvecklingskostnad:
XC90: Svindyr
S90: Dyr
V90: Rätt billig.
Tror inte vi kommer längre i denna diskussion, X. Sen är det möjligt att vi trots allt egentligen talar om samma saker men på olika sätt. För KOSTAR gör utvecklingen av varenda ny modell trots allt.
Visst kostar utvecklingen av varenda modell, det är givetvis inte gratis. Men betänk till exempel en sådan modell som BMW X4. Den är i stort sett identisk med X3:an bortsett från bakdelen. Så det som behöver göras för X4:an är att ta fram pressverktyg för karossidorna , dörrarna,bakluckan och taket. Sedan ta fram nya rutor samt en del inredningsdetaljer. Denna utvecklingskostnad torde vara ganska försumbar jämfört med X3:ans. Och till denna, i sammanhanget, ringa utvecklingskostnad kan man sälja avsevärt fler bilar på plattformen eftersom man då lockar till sig nya kunder som inte annars tittat på X3:an. Dessutom säljer man X4:an dyrare för att den är "coolare" och kan därigenom tjäna ännu mer pengar på folks fåfänga.
Eller bara som i Volvofallet - S90 och V90 är tämligen identiska. V i bland annat sverige och S i övriga delar av världen. Du tappar en hel marknad om du bara tar en av bilarna. Nu får du två bilar och fler marknader till priset av lite mer än en. Plus då det faktum att XC90 ligger bakom så det blir ju tre bilar till priset av kanske 2.
Och så kommer ju efterföljande också som ligger på samma plattform som också drar nytta av mycket grundarbete.
Dessutom, genom att ha samma motor i alla så får du verkligen volymproduktion på den motorn.
Som sagt - tror att ni förenklar en hel del men det är jag det. Sedan och kombi av samma modell är en sak men det finns ju mera än det.
Självklart finns det mer, men åter igen:
Samma motor, samma basplatta, samma elektronik, samma teknik (radar, skärmar e.t.c.), samma färger, samma bormssystem, samma programvara till stor del, samma växellådor på flertalet, samma batterier på elvarianterna, samma batteriplacering (därav har även FWD-cersionen av V90 kardantunnel eftersom kardantunneln tjänar som batteriplacering på hybridversionen), samma massor.
ALLT detta behöver bara tas fram EN gång.
Dela den kostnaden på 10 olika modeller, eller dela kostnaden på 2 modeller. Och gör om allt för två andra modeller, gör om allt för två andra, e.t.c.
Vilket blir billigast totalt sett?
Dessutom lägre inköpskostnad då det är samma prylar.
Lägre lagerkostnad.
Lägre systemkostnad då man bara behöver en programvara för alla radar/kamera/säkerhetsgrejorna för alla dessa bilar.
Lägre testkostnad då det är samma system som skall testas och läras upp e.t.c.
Lägre krockprovskostnader.
Bygger man smart i modulsystem blir det billigare även där då bilen kan bestå av block likt moderna modulhus.
Sparar ofantliga summor, både i pengar räknat såväl som i tid räknat.
Om jag fattat det rätt kommer Volvo bara ha två plattformar framöver, för i nuläget 18 olika bilmodeller med oräkneliga kombinationsmöjligheter.
Det är ju självklart att det blir billigare. Hög initial arbetskostnad och tidskostnad men sedan har man igen det med råge.
V90, V90CC, V90T8
Samma bil typ. Lite annan fjädring på t.ex. CC och lite extra i bakvagnen för drivningen på T8 - bort med kardanaxel, in med elmotorer bak.
Vore faktiskt intressant att se vad som krävs för att modda en V90 och göra om till T8.
Du behöver inte upprepa allt, X. Nu börjar du påminna väldigt mycket om en tidigare, "problematiserande" skribent. Måste du också "vinna" debatter för att vara nöjd ?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.