Så fort det börjar snöa eller bara frysa på hör man i trafikradion om olyckor, igår hela 4 stycken på en sträcka på 3 mil bara där min lokalradio täcker.
Vad är det som händer i huvudet på sommaren? Okej om man kör i diket på nån mindre väg om man har nytt körkort och är ovan, men även skapligt rutinerade förare kör av på rak väg och rätt ner i diket.
Jag brukar sänka farten litegrann och undvika snabba rattrörelser och alltför snäva filbyten. Det har fungerat hittills i 10 år. Jag har liksom inte speciellt bråttom eftersom det tar längre tid att komma fram om man halkar av.
Ibland blir man ju omkörd när man ligger i 100 på 110-väg, men det allena bör ju inte räcka för en olycka på en 10 meter bred rak väg.
En andra intressant notering jag gjort är att det är nästan alltid på (den saltade/f.d saltade om det är kallare) motorvägen som olyckorna sker, även om lokalbefolkningen kör nästan lika fort på den smalare landsvägarna.
Visst det var ju skithalt igår natt när det frös på rejält i saltlaken, men inte så jag skulle velat varna någon, då det är helt normalt på våra breddgrader.
Upplys mig, problemet lär väl vara ännu större runt storstäderna. Beror det på stress eller att folk inte orkar ändra sina rutiner och gå upp lite tidigare för att hinna köra lite långsammare?
Kommentarer
Bilden där visar ju bästa vinterväglaget. En snötäckt väg. (ser dock ut som om det lurar lite is under)
Tycker inte att det är några som helst problem att köra på sådan väg. Känn av väglaget och kör därefter. Plus att inte ha övertro på sina dubbade däck och fyrhjulsdrift.
Problemet i storstäderna är främst att det finns andra som kan bilda kö när någon kör i diket. Händer det i Hagfors eller Ytterturingen så får en eller två bilar bromsa innan bilen kommit upp på vägen igen.
Man kör tydligen som man brukar göra i torrt väglag ända tills man kanar av och då blir det "hoppsan det är ju halt?"
Stress spelar nog en roll med, man kör inte iväg tidigare än normalt när det är halt utan kör på som man brukar då för att hinna till jobb eller annat.
Själv kör jag alltid lite tidigare om det är halt väglag och det är det oftast om det kommer snö och /eller fryser på efter regn eller snöfall.
Sen kanske man har en övertro på de elektroniska system bilar har idag för att stoppa sladd eller hjulspinn.
En del ligger nog i att folk tror alla säkerhetssystem på något mystiskt sätt upphäver de flesta naturlagar......
Esp, awd osv, men när man kört så att det släpper riktigt vinner tyngdlagen alltid.......
Sen verkar många inte vara intresserade att KÖRA bil längre, du verkar ju tycka att sladda är kul, och har säkert gått över gränsen mer än en gång, då du ändå var beredd och på ett ställe där det var relativt ofarligt......
Learning by doing är inte nåt dåligt koncept, att testa sina skills på en tom parkeringsplats eller i skogen är lärorikt.....
Halkkörningen i trafikskolan fokuserar på hur man inte hamnar i trubbel, inte så mycket på hur man tar sig ur.....
Har man sen kört gamla bakhjulsdrivna bilar i halka, har man lärt sig känna bilen i rumpan, och lärt sig rätt reaktioner.....
Att tvärsläppa gasen kan ju vara lika katastrofalt som att svänga på fel håll......
Som en jag känner sa, jag gjorde allt rätt, hamnade i diket ändå......
Nä, han gjorde inte allt rätt, att köra i diket är fel, bilen kör sig inte själv, om den inte kommer från google.....
Att googla hur man gör när sladden är ett faktum, är dålig framförhållning...
Med dubbat är det inget problem att ta sig fram på isiga vintervägar, kör man lugnt och anpassar hastigheten efter vägunderlaget så kommer man fram. Nu är det andra orosmoment som kan ställa till det, dels de, oftast unga, "rallyförarna som är ute och kör. De som tycker det är rolit att sladda runt på snö- och isiga vägar. Sedan finns det mer heller mindre vilt som kan störta ut på vägen, det går fort och inte alltid man hinner märka, än så länge har jag klarat mig från någon viltolycka. På den väg jag kör , så gott som, dagligen, finns mycket vilt , på en delsträcka av vägen. Det är väg 257 från Rosenhill som övergår till Hemfosavägen. En sträcka som inte alltid är så kul när vintern är som värst. Hänt många olyckor på den vägen, främst mc olyckor med dödsfall ibland. Sedan har cykelmotionärer en kärlek till den sträckan ochså, inte sällan fler cyklister i bredd. Förstår inte varför cyklister skall ge sig ut på isiga vägar och med minusgrader, utan mål , med enda syftet att producera svett.
Givetvis har man haft en massa tur som klarat sig genom åren men lite ligger det nog också i att, speciellt på vinterväg, tänka sig för och anpassa hastighet och avstånd till väglaget. Och inte ha övertro på däck och tekniska hjälpmedel. Tror faktiskt inte att jag räddats av ESP eller ABS en enda gång. Men så är man också "uppfödd" i bilar utan alla former av hjälpmedel och då fick man lära sig att leva med det - och klara sig med det som stod till buds alltså eget omdöme och kunskap i första hand. Men absolut att man haft incidenter när man missbedömt väglaget men hittills har det ändå gått bra - lyckligtvis. Och att ha kört både framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet har nog en del med detta att göra för då har man lärt sig båda biltypernas egenheter och svagheter.
Och säger man att det inte är nåt problem att ta sig fram med dubbat så vill jag hävda att samma gäller med bra friktionsdäck - alltså att "ta sig fram". Fast egentligen stämmer det uttalandet inte alls. Det beror helt på hur förhållandena ser ut. Jag har haft dubbat på bilen och stannat längs E4 p g a halka och när jag klev ur bilen så gled den sidledes mot vägkanten... Då om inte annat så insåg man hur halt det var.
Du har en yngre generation idag som växer upp och får ta körkort när de är 18 år som inte är mogna. De har suttit framför datorn hela sitt liv och där gör det inte så mycket om du krockar eller kör av vägen. Man har ingen respekt längre för naturen och dess krafter. Tekniken sköter allt och det tror många skall ordna upp saker. Annars förstår jag inte varför folk köper fyrhjulsdrift helt plötsligt? Som det skulle hjälpa dem vid halt väglag. Erkänner att det är bra med fyrhjulsdrift när man inte kommer fram, men hur många har blivit stående för att de inte kommer fram. Nog fasen kommer de fram, kanske för fort till och med och sedan är det diket, eller snurr på bilen och voltar av vägen. Väldigt många olyckor som rapporterats denna vinter verkar vara olyckor med voltning som utgång. Hur lyckas med sådana saker? Jag personligen tror att många kör alldeles för fort och sedan släpper det och då blir det mer eller mindre till att åka dit bilen vill, inte mycket att göra således. Moderna bilar klara även av att vara stabila upp i högre hastigheter så föraren märker nog inte så mycket förrän alla naturlagarna plötsligt blir påminda och bilen har då för hög fart för att kunna göra något åt situationen.
Som många skriver ovan så tror även jag att en del beror på den sofistikerade elektroniken vi har i våra bilar samt att många av dagens bilar förmedlar väldigt lite känsla till föraren.
Det där med att det är en yngre generation är nog något den "äldre" generationen hävdat i åratal. När inte datorer fanns så fanns det säkerligen någon annan ursäkt för att ungdomar inte kunde köra bil.
Tror snarare det är tvärtom med ungdomar, dom har en äldre bil, precis passerat halkkörningen och vill leka lite och behärskar säkerligen en sladd bättre i sin 940 än vad jag själv skulle göra med nya bil.
Hade varit kul att se lite statistik på vilka bilar som är inblandade i olyckor samt ålder på dom som kört fordonet.
Så rätt - när jag övningskörde med mina barn tvingade jag ut dem i en gammal 740 jag lånade in av en kompis så fort det blev halka. Tror att de har nytta av det idag, även om sonens sambo säger att han kör som en kärring när det kommer snö på vägen :-). Håller däremot inte med om halkkörningen, var med ner till halkbanan (övningskörde) och det enda sättet att få underkänt där var om man körde för försiktigt och inte tvingade fram sladdar. MAn skulle lära sig tecknen på hur bilen känns innan det släpper och sedan hur man kan räta upp - eller inte...
Halkbana - nåt sånt påfund fanns inte när jag tog körkortet 1968 utan den träningen gjordes senare på sjöisen - timme efter timme till dess bensinen sinade..:) Många liter har runnit genom tanken vid sjöis-körningar men man kan ju hoppas att man haft lite återbäring på detta senare vid vinterkörning i den verkliga trafikmiljön.
Sjöis med VW1200 var kul! Upp i lite fart sen ett lätt knyck med ratten och man kunde vid blankis göra många piruetter.
Vad som skulle hänt om det hade varit en fastfrusen klump på isen tänkte jag inte på förrän minst 30 år senare... Och dubbdäck hade jag inte, det skulle ju ha förstört nöjet!
Men känsligheten i kroppens bakre delar tränades upp!
VW 1500 (bubbla) ingick i min och kompisarnas "arsenal" liksom Hundkoja och Rally Kadett - bl a. Vi hade nog dubbat men i de flesta fall bara vanliga vardagsdäck och de greppade inte speciellt bra på isen. Satte man på de rallydubbade däcken blev det ju klart bättre men då rev man samtidigt upp mycket mera is så det blev gärna modd - vill jag minnas. Men kul var det och som du säger Skeptikern - man tränade upp kroppens bakre delar...:) Vi hade ju upp-plogad bana på sjöis varje vinter via motorklubben vi var med i så det gjorde ju att det blev mycket is-åka.
Jodu Shogun - här kommer ett svar på hur "dagens ungdom" tränar halkkörning - och resultatet - http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3421799-bilmarodorer-harjade-pa-erikslund
Att leka sig fram till kunskap har alltid varit nyttigt, så gör vi från vi föds....
De ungdomar som fortfarande leker och sladdar kanske hamnar i diket, förhoppningsvis i låg fart.....
Det som inte dödar härdar, sägs det ju.....
Många ungdomar i städerna tar inte körkort, för att det är dyrt, tar de körkort köper dom inte bil, utan tar det för att man "måste" ha det på arbetsmarknaden...
När man väl köper första bilen i trettioårsåldern, kanske för att man får barn och köper villa i förorten, är man för försiktig för det där......
Kidsen på landet sladdar runt på grusvägar med ruskigt potenta turbobilar, och lär sig nog ett och annat om dom överlever.
Shogun det finns gott om öde industriområden och parkeringsplatser som storstadsungdomarna kan sladda på i storstan.
Stockholmsmässans parkering har fungerat som halkbana för mig.
Åkte till den lokala macken för att köpa fågelmat i förmiddags, minus 11 och lätt puder i luften hade gjort vägarna snorhala. På macken träffade jag en bekant, under dom 5 min vi pratade lite höll man på att krocka 2 ggr på vägen utanför, en 50 sträcka med mack, busshållplatser, butiker mm, chansen att nån ska sakta in för att svänga av är ganska stor, men folk ligger som packade sillar, så när nån slår på blinkersen och börjar bromsa blir det kalabalik. Vid första tillbudet var ett 10 tal bilar inblandade, 3 av dom fick svänga över i mötande för att inte smacka in i bilen framför.
Senare åkte jag för att hämta min dotter, framför ligger en Skoda med en kvinna bakom ratten, framför den en buss.
Kvinnan åker åt helsike för nära, bussen slår på blinkersen för att stanna i god tid, sen bromsar den in, inga bromsljus tänds på Skodan, det kommer mötande bil, bromsljusen tänds plötsligt och bilen börjar svänga ut, men det är för sent och den dunsar in i bussen, tur det kanske, för hade hon hunnit svänga ut hade det blivit en frontkrock.
Förvånansvärt halt nu i Stockholmsregionen trots kring 12 minus. Särskilt på ställen där folk polerat vägbanan, typ vid korsningar. Dubbdäck hade nog känts tryggare än friktionsdäck även om jag tycker mina Nokian Hakka R2 klarar sig hyfsat bra. ESP/antispinn är en stor hjälp också.
Jag körde idag en tur med Experten och biltransport bakom , Öland - Oskarshamn ToR. Det var bra halt, spann loss på 5:an i 80...
Vägen var ljus och fin, osaltad. Såg ut som på Lasons bild ovan. 5-7 minus typ.
Ingen blåkörde utan trafiken lullade på i 80, riktigt behagligt.
Inga bilar i diket, ingen som stressade. En fin vintertur helt enkelt.
Tack och lov att det inte var saltat, för då är det kalkat... Då ska det stressas och köras om, och modden skvätter, rutor och lysen kleggar igen.
Jodå, det blev last hem på släpan, nu tror jag den gode AL blir glad: en CTI. Lagom vinterprojekt. :-)
Shogun, vid minus 20 brukar det kärva mycket och därmed bli mindre halt. I Stockholm är det förvånansvärt fuktigt, kanske kan vara huvudskälet till halkan nu, trots så mycket kallgrader. För dom som inte bor i Stockholm kanske det kan vara intressant att se hur mycket det skiljer i temperatur beroende på var man befinner sig i regionen. Brukar skilja mycket också på innerstaden mot resten. Vet dock inte om det kan vara dåliga mätvärden på vissa stationer.
http://www.temperatur.nu/?search=sthlm&sortering=alfa&riktning=desc#
Välkommen till verkligheten Vidstige.
Ja då går det ju bra med sommardäck, ditt lyllo.
Learning by doing...
Nu var det några år sen sist (2010 verkar korten tagna), men hade en blå 740 på 50+k mil, den hade ett hårt liv...
Oftast gick det kanon på sjön,. men inte alltid... :)
Fast alla dom litrarna betalade sig idag bl.a, sladd i 90 på en bro, tog både 1:a och returen utan problem. Där hade dock inte ESP skadat, då hade det inte hänt från början :) Dom saltade där klockan 16, då var det 4 minus, när detta inträffa var klockan drygt 18 och det var 10 minus...
Ja det skiljer rejält här i storstan, en bekant rapporterar just -21 från Stockholms köldhål Nr 1, Tullinge, min egen termometer på Ekerö visar bara -13. Det snöar iskristaller här trots att himmelen är stjärnklar.
En annan bekant på Facebook länkade en bild från norrland med en termometer som visad -40 !!!
Lite utanför ämnet. Jag hade i somras lite lagerknack i min T4 när man pressat den lite, så jag bytte olja (tidigare okänd) till 20-50 Racing mineral och motorn blev tyst. Nu i morse när det var -11 gick motorn lite trögt första varvet när jag skulle starta, så det är kanske dags att byta till nått mer vintervänligt.
Jag hällde av misstag i Biltema 5w/50 syntet i 740:in och den blev knäpptyst, även skramlet från kolvbultslagrena försvann. Luktade lite olja i början men det har slutat nu. Kanske vore nåt för vintern?
Rekordet i dumhet slaget!
V70 typ 2009 som ligger mitt i vägen i 50 på 80-vägen, och dessutom inte flyttar sig så mötande får mer eller mindre köra ner i diket...
Det är inte okej...
Lason1: såg något liknande igår, 40 km på 70, sedan 90-väg. (dessutom är det mitträcke på 90-sträckan..) Är man så osäker i trafiken måste det vara bättre att låta bilen stå.
Hamnade långt bak i kön och såg inte vad det var för bil.
Det där är ett spännande beteende som jag inte alls förstår. Särskilt tydligt är det på ett ställe i Borlänge. För de som känner till den staden så pratar jag om vägen som går över sportfältet där dalecarlia hålls.
Där är det ingenting på sidan av vägen förutom gräsmatta. Men man möter bilar som hellre verkar vilja krocka än att hålla ut och riskera att falla av den säkert fem cm höga jättefarliga vägkanten. Ska tilläggas att det är en smal väg så det blir väl extra jobbigt med att hålla ut gissar jag.
Får se om denna streetview-länk fungerar: https://goo.gl/vtpfNI
Jag upplever att majoriteten kör som om det vore barmark och bra vägförhållanden. Man lämnar huset vid samma tid-det tar några minuter att borsta av bilen och eventuellt skrapa rutor-tid som ska köras in. Man fortsätter att köra för nära andra fordon, gör olämpliga omkörningar etc. Man kör helt enkelt alltid på marginalen och det hala väglaget krymper den. Vi har vägarbeten på motorvägen in mot Stockholm där jag bor, på flera ställen 2-1 vägar med betongsuggor som tillfällig avspärrning mot mötande trafik. I går morse var vägen avstängd i båda riktningar ca 1 timme under rusningstrafik och orsaken var att en personbil försökt köra om en lastbil precis innan den 2 filiga vägen blev 1 filig, den idiotmanövern hade kanske funkat vid bra vägförhållanden men inte när de knappa marginalerna sjunker ännu mer.
Edit: Det blev nån dubbelpostning
Jag håller inte med. Det är nog vanligare bland stressade storstadsbor än ute i landet. Trafiken rullar lugnt, tyvärr har de börjat salta så nu har takten stigit, men de flesta är förståndiga nog att inte fresta lyckan i moddsträngarna.
Bjuder på denna
I går morse åkte jag till gymmet i Staden, minsta lilla farthöjning som var lite oförsiktig resulterade i gul varningstriangel! Det var så halt att jag bara blev omkörd en gång! Nåväl, han körde en XC90 och höll ganska skaplig fart, duktigt (?) tyckte jag, det snöade kraftigt tidvis, så jag ansåg 70 var för mycket ibland och jag var tvungen att sänka, men man ser ju olika bra förstås.
Jag har för många år sedan upptäckt att jag avskyr vinter och allt som har med vinter att göra, jag kan avstå helt från snö och kyla. Jag tycker inte om vintersport, jag åker aldrig skidor eller skridskor, nog har jag försökt, men de stannar inte när jag stannar och när de stannar stannar inte jag. vi kommer alltså inte överens.
Jag har nu varit ute någon timme med slungan, som först måste urstenas, eftersom jag var vänlig mot ett par grannar förra gången det snöade och körde rent deras grusade garageuppfarter. Man ska inte använda slungor åt dem som är så snåla att de inte offrar pengar på asfaltering eller plattor!
Nu var det så lätt snö att den yrde åt alla håll och jag var helt vit när jag var färdig.
Nu kanske mitt vinterhat beror på att jag tror mig härstamma från Boussé, en liten stad ca 50 km NO Oaugadougou och att jag egentligen är felmålad.
De har ett helsike i många andra avseenden, men de slipper den jädra snön!
Dagens humorinlägg, gillas!
Själv gillar jag vinter, vackert genom fönstret en ledig dag.....
Jag brukar tolka snö på marken som ett tecken på att man inte ska gå ut. Än så länge har jag inte flyttat snö mer än från trappen den här vintern. Infarten finns det hjulspår att åka i än så länge.
Skottade för första gången, verkar vara mer på gång så snart får 4-hjulingen plogen påsatt. Minus 15, härliga tider!
Att köra i djupsnö med 4-hjulingens 50 hk 700 cc enstånka är KUL! Gillar riktig vinter men smaken är olika och ibland har jag stor förståelse för dom som går i ide...
Jag har också fått luddig bakända...
Mjäll?
Ju kallare desto bättre anser jag. Funderar på att spänna en stor skyffel fram på åkgräsklipparen, men tror inte den driver så bra... :)
Nä fy fan för vinter, förstår din ironi duccedriver, håller med saabnisse till 100%
Älskar vintern. Ju kallare och mer snö, desto bättre! :D
Jag måste bygga om min snöskyffel, la på nytt grus i somras, och det är inte packat mer än där man kör, så håller man normal vinkel på skyffeln får man med en massa grus.
Har snöblad till trädgårdstraktorn, den driver bra, men med drivbildningen på vår väg, behövs minst hjullastare.....
Eftersom jag håller vändplats för lastbilar under spannmåls/betsäsongen till grannen, håller han min väg farbar på vintern, bra byte ...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.