Följande finns redan:
Volvo (Geely)
Polestar (Geely)
Mercedes (Största ägare är Geely)
Aiways
MG (SAIC)
Maxus (SAIC)
DFSK (Seres kan de också heta)
Lync & Co (Geely)
Klara för att börja sälja i år 2022:
BYD (Hedin bil ska bygga upp i Sverige och Tyskland)
Nio
Xpeng (Bilia ska sköta leveranser och service)
Skywell
Lotus (Eletre), Geely äger även Lotus.
Kommande troligen 2023:
Zeekr (Geely)
Hongqi (FAW som gör VW, Toyota och GM i Kina)
Ora
Changan
Leap Motor
Neta auto
BAIC
Voyah (Dongfeng)
Wey (Great Wall Motors), 2022-2023 är klart att de säljs i Sverige
Smart (Geely)
JAC (VW är delägare)
Omoda (Kinesiska Chery)
Kanske:
HiPhi ( Norge 2022-2023)
Jag tror BYD och MG kommer vara de stora märkena i Sverige liksom de etablerade Volvo, Polestar och Mercedes.
Nio och Xpeng verkar vara för dyra men teknologin i framförallt Nio kan locka kunder, bygger de dessutom batteribytesstationer likt i Norge så.
De övriga, ja det hänger nog enbart på pris och servicenivå.
Stor risk att billiga Kinesiska elbilar tar över marknaden från de etablerade som inte kan leverera elbilar såsom Toyota, Honda, Subaru, Mazda osv och då menar jag vettiga elbilar.
Kommentarer
MB är inte Kinesiskt!
Och inte av Geely
Största enskilda ägaren av Mercedes är Kinesiska BAIC som äger 9.98%, men Daimler äger å andra sidan 12% av BAIC (Korsägande = påverkar varandra så BIAC ägarmakt på Daimler blir därför delvis neutraliserad)
Det intressanta är var makten i bolaget finns.
Tror BYD blir stora, som jag tidigare skrivit. Då de har allt som behövs för biltillverkning inhouse.
De som klarar att leverera produkter som motsvarar våra krav, kan hålla ett bra pris, en acceptabel leveranstid och har en stabil sälj- och serviceorganisation kommer säkert att klara sig, men det kommer att ta tid.
Säkert inte lika lång tid som det tog för japanerna, för det allmänna omdömet om dem var inte snällt, trots att det inte var sämre bilar än många europeiska.
Jag tror de skulle ha enklast att lyckas i A, B och kanske C, där konkurrensen ännu inte är så stor.
Men det har blivit dyrare med produktion även i Kina och lönsamheten är ju sämre med de små.
Sen finns ju alltid risken att de svenska importörerna och försäljarna vill nalla en lite större ekonomisk bit av kakan och kanske sätter lite för högt pris. Vi får väl se när leveranssituationen blivit lite mera normaliserad. F ö tror jag att saabnisse har rätt när det gäller vilka segment man skulle kunna ta stora marknadsandelar i.
Li Shufu var störste enskilda ägare i Daimler och han är mannen bakom Geely!
https://www.scmp.com/news/china/economy/article/2134559/chinese-billionaire-li-shufu-now-biggest-single-stakeholder
(Date: Tuesday, 19 November 2019):[53]
Bank of America Corporation: 20.25%
BlackRock, Inc.: 5.09%
Harris Associates L.P.: 4.93%
Li Shufu with Tenaciou3 Prospect Investment Limited: 9.69%
Morgan Stanley: 5.7%
People's Republic of China: 5%
Sedan har detta ändrats så att BAIC äger nästan 10% utöver Li Shufu
DVS Kina äger troligen minst 25%. 20% med 10 vardera BAIC och Geely.
Aktuell status:
https://group.mercedes-benz.com/investors/share/shareholder-structure/
Första Mercedes-Geely bilen
https://www.di.se/bil/har-ar-forsta-bilen-fran-mercedes-geely/
Och för att röra till det, här är första Mercedes-BYD
https://pandaily.com/byd-and-mercedes-backed-denza-launches-mpv-d9-new-energy-vehicle/
Denza är alltså Mercedes-BYD.
BYD tang med mercedes-styling kommer säljas som Denza X
https://www.evsoup.com/the-denza-x-is-a-byd-tang-styled-by-mercedes-benz/
Så hur mycket Mercedes är Kinesiskt låter jag andra bedöma men samarbetet är djupt.
Är den här tråden sponsrad av kinesiska staten?
Men nej. Jag tror inte att kinesiska märken kommer att ta över i Sverige. Knappast i Europa heller. Att de ökar sitt ägande är en annan sak.
Det som ligger närmast tillhands är att europeiska märken tillsammans med Tesla och koreanerna kommer fortsätta dominera elbilsmarknaden både i Sverige och framförallt Europa närmaste 10 åren.
Jag tror som sagt skiftet blir att Japanska bilar byts mot Kinesiska i första hand.
Jag tror inte att det finns många, förutom kinakramare, som skulle kalla Mercedes för kinesiskt, det är på gränsen till att häda!
Att MB gjort aktieutbyten med kineser torde vara en ren affärsuppgörelse för att kunna få enklare tillgång till den styrda statskorrumperade marknaden!
Nisse, men om nu ”Stortyskarna” skall vara så bra och ”rumsrena” hur i helvete kan dom då accepteras göra affärer med Kina? Bara för att det är världens största marknad? Borde i så fall vara lika viktigt att bojkotta bilfabrikant som säljer bilar i Kina och Ryssland?
Men frågan är om det i så fall finns något att köpa?
Jäkligt lätt att sitta framför datorn i Sverige och fördöma.
Varför? Japanerna har etablerade märken som är inne på den europeiska marknaden, man vet vad man får, köper man en kinabil är det lite som att köpa grisen i säcken.
Säkert kommer det många kinesiska bilar in på marknaden, men om det är något att ha och som kan konkurrera med vad som finns återstår att bevisa!
MG har ju visat att det går ganska enkelt att slå sig in med rätt erbjudande och i avsaknad av elbilar från Japanska märken så tror jag att de kommer lida först.
Ändrade första inlägget och lade till Voyah som också kommer till Europa.
Får det till 20 nu.
Sedan kommer en från Vietnam också.
Snoid, vem har påstått att ”Stortyskarna” skulle vara bra och rumsrena?
Jag menade att Mercedes är ett märke de flesta känner till och ingen förknippar det med kinatillverkade bilar.
Att ”Stortyskarna” gör affärer med kineserna är naturligtvis enbart för att få så stor vinst som möjligt, det är något som aktieägarna kräver och har absolut inte med moral att göra!
Var väl ungefär det jag ville påvisa Nisse. Lätt att sitta hemma och moralisera. Men då får man troligen låta bli att köpa nån bil.
Ja, MG ZS har sålt hyffsat bra i Sverige men syns knappt i statistiken för Europa. Förmodligen har de haft aggressiv prissättning i Sverige. Ja, MG kanske kan plocka lite marknadsandelar till köparna inser att man inte får det som annonseras.
Jag har svårt att tro att Toyota blir den som drabbas hårdast. Toyota har en stor skara trogna anhängare som köper deras bilar oavsett.
Spännande o se hur de fixar Svenskt saltslask.
Axa, det är intressant att du skriver ” Toyota har en stor skara trogna anhängare som köper deras bilar oavsett.”
Är det inte så att många bilköpare köper sitt favoritmärke ”oavsett” ?
"Är det inte så att många bilköpare köper sitt favoritmärke ”oavsett” ?"
Och därför tror jag att det kommer att ta lång tid för många kinesiska dussinmärken att etablera sig.
För att de ska lyckas måste man komma med något speciellt vad det nu kan vara?
Räcker det med prissättningen?
Nej, inte i de större klasserna, men i A, B och C kan det bidra.!
Leveranssäkerhet?
Kanske, många bilköpare är grundligt trötta på att få ett gång på gång förlängt leveransbesked.
Service?
Där kommer det att visa sig, men det tar ju en hel del tid.
Kvalitet?
Helt osäkert, kinesiska prylar har ju visat sig hålla väldig variation i kvalitet beroende på tillverkare, inte leverantör, eftersom leverantören kan erbjuda samma pryl med samma namn, men från helt skilda tillverkare och samma sak gäller säkert inom biltillverkningen som har många detaljleverantörer.
Här gäller ju hur väl slutkontrollen sker, men detta är egentligen inget specifikt för kinesisktillverkade bilar utan gäller varifrån de än kommer.
Andrahandsvärde?
Ja, det kommer främst att bero på hur de kommer att sälja,
Jag tror man överskattar befolkningen om man tror att folk inte är nöjda med MG. De flesta kommer tycka att det märks i plånboken att de skaffat sin första elbil och är nöjda med det. Går man in till Toyota så får man dubbla totalkostnaden mot en kinesisk bil och då får plånboken styra.
För flertalet är bilen bara ett hushållsredskap.
Jag tänker väl mig att de som köper Toyota är mer trogna märket än vad andra är med andra märken. ;-)
Annars tycker jag att saabnisse har många bra poänger.
Så är det nog, för många är bilen främst ett nödvändigt transportredskap och de bryr sig inte ett smack om vad t.ex. motorjournalister anser om väghållning eller knappen till värmestolens placering, de vill ha en fungerande bil som fyller deras krav.
Sedan finns en annan grupp som lusläser alla data, testar in absurdum, jämför alla alternativ och gör allt för att få ett så bra val som möjligt.
Det är också i den gruppen man finner de största belackarna av nya okända märken.
Sen är det nog en stor skillnad på de som leasar resp faktiskt köper sina bilar. Den sistnämnda gruppen är säkert lite mera kritisk till nya märken eftersom man inte har nån historik som bl a kan påverka kommande andrahandsvärde.
Säkert är det så, men just andrahandsvärdet är ju något som blir alltmer osäkert, det enda man kan vara säker på är att många av dessa nya kineser inte finns om tio år, men vilka det blir är ytterst osäkert.
Säker kan man aldrig vara men om 10 år finns nog åtminstone BYD, Geelys, SAICS och BAICS bilar men kanske inte alla varumärken.
Hur snabbt dog Ericsson och Nokias knapptelefoner ut? Jag spår nästan samma hastighet på övergången till eldrift och de tillverkare som inte kan leverera är dödsdömda även om de heter Toyota.
Det är ingen lyx med fossilmotor då elmotor är så mycket bättre, dvs lyxbilstillverkare utan elbilar är allt annat än säkra.
V8-Power - får man vara ofin och fråga om du själv kör elbil eller om du bara fantiserar om att köra en ?
Kör laddhybrid just nu.
När de går på el så är det mycket bättre, tredje laddhybriden.
Har kört en del elbilar och de är ju så otroligt mycket trevligare att köra än en fossilbil.
Ja, drivlinemässigt tveklöst. Men inte trivsel i kupe'. Uppenbart har det hastas fram nya elbilar som minskar förfining i stort o smått och ergonomi har fått stryka på foten för "ska se modernt ut". Tex stolar och passform. Även på dyra BMW och MB.
Mazda MX30 är dock väldigt mysig inuti. Och är designad som en vanlig bil då man sitter i den. Instrument reglage och knappar mm.
ok, men du skrev ju
Det du ger exempel på är joint venture = samarbete för att sälja bilar i Kina.
Tidigare var detta är krav för att kunna tillverka&sälja bilar i Kina. Håller på att lättas upp.
SÅ dessa samarbeten är inte för andra marknader.
Och inget att göra med det vi traditionellt menar med "västerländska" MB.
Många traditionella tillverkare har likande joint ventures.
Vad jag vet är det bara Tesla som ensam äger sina fabriker i Kina. Brukar annars vara 50-50% ägande i joint venture s där.
MEN...lättas upp nu då Kina tycker sig kunna konkurrera med sina elbilar
Har en känsla av att det var just detta jag försökte förklara tidigare, men det gick förmodligen inte hem?
Låter som Junkers. Welcome back! :-)
Har du inte förstått det förrän nu att det var han som var bakom den nya signaturen? Tyckte det blev väldigt tydligt ganska fort....
Beror ju på hur aktiv man är på forumet Gaston/Henrik. :-)
Tråkigt med alla dessa byten av signaturer tycker jag.
Instämmer. Är det inte lite fegt att byta? Be moderatorn fixa om man tappat login&PW, alt regga nytt konto och be moderatorn byta NIC till originalet.
+100 på det, MC !
Nu börjar vi ramla ur tråden igen, det primära är ju inte vilket nick som används!
Det tycker jag absolut, Saabnisse. Varför lämna forumet för att sen diskret smyga in igen under annat nick? För att så småningom ändå bli avslöjad. Vad var tanken med återkomsten under nytt nick ?
Nåja, så diskret är det ju inte, på V8-Powers profil finns ju junker kvar i nicket.
Men det kan finna många anledningar till att byta nick och det är inte förbjudet. Det nick man använt kanske existerar i något annat socialt medium där det framförs åsikter man inte gillar eller man kanske av någon anledning känner sig obekväm med det gamla nicket eller kanske det är så enkelt att man helt enkelt tycker det nya är bättre.
Jag tycker vi återgår till trådens ämne innan det här urartar till en allmän personlighetsanalys över forumdeltagarnas nick och åsikter.
Kanske blir det en ny tillverkare som kommer att knäcka några kineser?
https://alltomelbil.se/ola-ska-ta-over-med-indiens-sportigaste-elbil-ska-tillverka-halften-av-varldens-elbilar/?utm_source=Nytt+fr%C3%A5n+Allt+om+Elbil&utm_campaign=c0e3430083-EMAIL_CAMPAIGN_2020_01_25_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_58d9736a74-c0e3430083-500863694
Många nya tillverkare dyker upp, men det är skitsvårt att få snurr på ruljansen. Få kommer överleva.
Och de som nu kör igång är hopplöst efter de etablerade.
Ett har de nya gemensamt, de ska bli världsbäst. Allihopa.
Mc, så är det säkert, det är det nog ingen som ifrågasätter, men jag tror att det kommer att bli bekymmer även för kineserna även om de just nu har flest modeller av elbilar, plötsligt kanske det kommer en konkurrent från ett helt annat land som väl matchar deras produkter.
Det var därför jag tycker den indiska uppstickaren är väl värd att uppmärksamma, man bör komma ihåg att Indien är på väg att passera Kina i antal innevånare och det blir allt dyrare med tillverkning i Kina.
Vinfast från Vietnam satsar också rejält.
https://alltomelbil.se/nu-kommer-vinfast-till-europa-med-tva-elbilar-ska-oppna-50-butiker/
Trots all uppstickare så bör man nog även göra skillnad på marknadsandel globalt, regionalt och nationellt.
Att en kinesisk modell blir storsäljare i Kina vore föga förvånande men det ger även genomslag globalt då Kina är en jättemarknad. Men att därifrån dra några slutsatser om hur det kommer bli i andra regioner, däribland EU, är långsökt.
Axa, kan vara så, men tänk på att Indien är en i princip lika stor marknad som Kina och att de naturligtvis vill vara med och slåss om marknadsandelar på vår sida av klotet.
Och givetvis gäller samma sak för Vietnam
Kinerserna är ju rätt vassa på att just bygga saker, skulle tro att kvalién är fullt jämförbara med andra bilar, dom har ju byggt bilar lika länge i kina som vi har i europa och kinesiska grejer är nte per automatik dålig kvalité, allt handlar om specarna.
Första MG5:an kom ju inte till Sverige t.ex, varför? Vet inte. Britterna fick den och älskar den.
Du kan kolla tester som anmäler att diverse funktionalitet fungerar bristfälligt.
Det innebär inte att allt från Kia har dålig kvalitet, men det räcker att köra några olika så inser man att de saknar förmågor som de flesta förväntar sig i ett kallare klimat. (för att ta en egenskap i mängden)
Det speglar kanske det kinesiska samhället, men det verkar vara stor spridning i hur "bra" bilarna därifrån är. Många verkar ju inte ligga långt efter europeiska, men det verkar också finnas många som är väldigt enkelt uppbyggda.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.