Eftersom det tillsvidare inte går att kommentera artiklar och nyheter på förstasidan så tar jag några funderingar här istället för att starta en ny tråd för varje.
I senaste däckstestet finns Landsail med, de får bra betyg i en rad olika tester och verkar vara ett prisvärt sommardäck.
Är det någon som har erfarenhet av märket i fråga?
Undrar då farsan sneglat på dessa i stället för de Continental Premium Contact han kör på idag och som han anser vara överprisade i förhållande till prestanda.
Sen nya Peugeot 308, fransoserna har verkligen fått till designen på denna, klart snyggast i klassen.
Fast för min del så sitter skepticismen fortfarande kvar efter senaste fransmannen i min ägo, en 2004 Peugeot 206 som blandade högt och lågt.
Skoj och bekväm för sin storlek men behäftad med mycket småfel.
Men kanske dags att omvärdera märket, och sin egen fördomsbild, inför kommande byte av andrabil.
Kommentarer
Fast Maxxis vinner ju och kostar "bara" 100 kr mera/däck så det får man nog i detta fall betrakta som mest prisvärt...
Jag har kört Landsail LS588 under 3 somrar. Jag bytte från Michelin till Landsail, och vilken skillnad! Så tyst och mjukt! Komforten är en stor fördel med dem.
På den negativa sidan är lite "degig" respons i styrningen, men har man inte sportvagnsambitioner så spelar det mindre roll. Om bilen klarar 81 eller 82 km/h på cirkelbana är ointressant, de bromsar bra, det är intressant.
Jag hade inga problem med balansering, och de ändrade inte heller form eller släppte slitbana vilket påstås hända enligt andra.
Jag ser inga problem att köpa Landsail igen. Det är dock stor skillnad mellan olika modeller, t.ex. LS388 och LS 588. De senare är bättre, men de nya Landsail i testet har jag ingen erfarenhet av, inte heller av Maxxis.
Det är många år mellan gamla 206 och nya 308, 206 kom ju i mitten av 90-talet. De har inget mer än fabrikatet gemensamt.
(jag antar att du menar 2013 och framåt)
308:an är en uppskattad bil. En del gillar inte den annorlunda placeringen av ratt kontra instrument, andra tycker det är bra. Du måste avgöra själv vilket du gillar.
När det gäller våtegenskaper är ju Landsail väldigt dåligt bland de testade däcken, där är ju Maxxis betydligt bättre, måste vara en väl använd hundring!
Älgar och vattenplaning är bland det räddaste jag är för!
Jag har just lagt på Dunlop BlueResponse som ska vara bra i väta, nåja vi får väl se.
De går ganska tyst men ger något resonansbrum vid 105-110 som försvinner vid högre fart.
Maxxis har jag bara erfarenhet av när det gäller däck till mountainbikes och där är de bra.
Ska kollas upp lite närmare, kanske också dags för en själv att släppa premiumtänket på däck, de billigare märkena har ju utvecklats enormt det sista årtiondet.
Och med tanke på att komfort numer värderas högre än sport för en annan så är ljudnivån från däcken en viktig parameter, den och egenskaperna i väta är det jag brukar titta på vid inhandling av sommardäck.
Jag bytte till Landsail förra året när jag köpte nya fälgar och är faktiskt glatt överraskad...körde med Good year innan men skulle kostat nånstans mellan 800-1000:- extra per däck....
Har kört ca 400 mil förra året utan märkt nåt negativt och då är jag ingen sån som kör med ägg under gaspedalen....
Har ej märkt att dom skulle vara så dåliga i väta som saabnisse påpekar....
Saxat från förstasidan
Nytt är inte alltid bättre: ”Lås pekskärmen under färd”
Ta mig tusan den bästa krönika jag läst på länge. Så fullkomligt idiotiskt med avskaffande av fysiska knappar. Finns dock vissa tillverkare som förrått detta och håller fast vid eller återinför fysiska reglage som muskelminnet kan manövrera utan att tappa fokus på körningen.
njo415, jag har ingen erfarenhet av Landsail, det var en kommentar till den test som ViB gjorde och som framgår i "Prestigelös" inlägg.
Guran, anledningen till avskaffandet av fysiska knappar är enbart ekonomisk.
Bönräknarna styr och teknikhejdukarna har bara att anpassa så gott det går.
Sedan gäller det för krämarskrävlarna att få till reklamen så att den lättlurade pöbeln tror att det är bättre och nödvändigt!
Här i Sverige är det ju även tillåtet att pilla på mobilen under färd om den sitter i en hållare.
Men det det skulle naturligtvis vara fysiska reglage för primära funktioner i bilen.
De sekundära kunde givetvis förpassas till skärmen, men vara oåtkomliga under färd.
jag märker själv att bara titta på en skärm tar bort fokus på bilkörningen.
Kanske därför som autonom körning är så viktig.
Helt idiotisk utveckling, bara att kalla det infotainmentsystem, information och underhållning. Jag blir bara förbannad. Den enda information som en förare egentligen behöver är den om hastigheten. Egentligen helt onödig även den om chauffören inte kör fortare än vad vederbörande anser som lämpligt utifrån gällande trafiksituation.
Audi E-tron GT har en bräda med knappar, så där går man tillbaka (till något bättre).
Fast nu är det väl inte många nya skärmförsedda bilar där du enbart kan styra saker på skärmen som du "måste" komma åt under färd? Jag tror inte jag kört någon nyare skärmförsedd bil där du inte samtidigt kunnat styra de viktiga funktionerna med rattknappar eller röst. Tvärtom tycker jag det var en otroligt löjlig krönika för att komma från någon som borde vara öppensinnad och objektiv i sin roll.
Om det nu är säkerheten det pratas om, då är väl röststyrning det absolut säkraste, mycket säkrare ha kvar två händer på ratten än släppa taget och känna sig fram efter knappar och vred.......om man nu som skribenten ska dra saker till sin spets.
Nä, tramsartikel, enligt mig!
Jag är inte helt enig med dig där, även om jag kan styra det mesta med rösten i min bil. Vissa saker eller vissa omständigheter gör att det kan kännas lockande att fippla med skärmen. Några exempel: flytta kartbilden för att se detaljer, öppna vissa menyer, scrolla i en meny (t.ex. en telefonlista). Sen går det ju ganska dåligt att prata med bilen när man samtidigt telefonerar, grillad skinka kan ju bli följden av ett längre telefonsamtal;-)
Audi: Dock, i vilken bil med "vanliga knappar och vred" flyttar du kartbilden för att se detaljer smidigt och intuitivt utan att röra skärmen?
Scrolla i telefonlista gör du väl dock med rattknapparna? Nu har jag inte testat telefon i Polestar men jag gör ju alla samtal från rattknapparna i min bil. Bara att scrolla på hjulet och trycka till på den jag vill ringa till.
Jag håller med om att man trots röstkommando gärna tar till skärmen i vissa lägen, dock till skillnad från skribenten ser jag inte det farliga i det då jag dels nästan alltid åker på AP i dessa lägen och nej, jag behöver inte ta blicken från vägen för att leta efter små symboler på en skärm vilket en del tror det är i alla "skärmbilar."
Jag tycker det är en löjlig och tramsig artikel som sågar alla bilar med en skärmlösning, när det är sån otrolig bredd på hur riktigt bra till mindre bra olika fabrikanter löst det.
För trots allt, som nya bilar är utrustade med teknik så kan vi inte ha en knapp eller vred till allt, då ser det ut som i en jumbojets cockpit snart, och det vore nog inte så smidigt och intuitivt heller....
Jag känner inte till någon bil där man kan flytta kartbilden som du beskriver. Men det var inte vad jag påstod heller. Det var m.a.p, att låsa skärmen under färd.
F.ö. kan jag inte scrolla telefonlistan med rattknapparna på min bil. Och nej, man kan inte ha en knapp eller ett vred till allt. Men vissa funktioner skulle nog må bra av det. Fönsterhissar t.ex ;-)
Nu vet jag inte riktigt vad du menade med det sista där Audi, fönsterhissar har väl varsin knapp i alla bilar utom VW:s nyaste vad jag vet. :)
Är du riktigt säker på att det inte går att scrolla telefonlistan med rattknappar? Det gick ju i min V90 med "samma" ratt, dock annan mjukvara bakom.
Ja, det var med glimten i ögat, det där med fönsterhissarna. Det finns en del funktioner som man med fördel manövrerar med en knapp. Sätta på och stänga av sätesvärme, ställa in backspeglarna, sätta på defroster, ändra volymen på stereon, ändra känsligheten på regnsensorn, öppna dörren, osv. Jag har med flit här blandat funktioner som normalt har fysiskt reglage med de som ibland inte har det.
Och nej, jag kan inte scrolla telefonlistan från ratten. Det är f.ö. en tillbakagång från "tiden före Google". Högra rattknappsklustret styr endast; volym (upp/ner), kanalbyte (vänster/höger), Googla (röststyrningsknappen), byta snits på förardisplay (flikbytesknapp), OK (mittknapp) samt några få underfunktioner. Jag förstår tanken hos Volvo/Polestar - du ska sköta allt med röststyrning (vilket funkar häpnadsväckande bra).
På min bil kan jag zooma i kartan med vredet mellan stolarna eller med knappar på ratten. Tyvärr har jag inte lärt mig hur det funkar för jag tycker att displayen reagerar fel varje gång jag vill göra något.
Till och med en sån sak som torkarna har MB misslyckats med att följa standarden på. Spaken ska sitta på höger sida av ratten och ha lägsta hastigheten (avstängd) längst ner. Mer fart=uppåt. De har en vridfunktion i änden på blinkersspaken i stället. Huvudlöst!
Du kan både zooma och flytta kartbilden med det där vredet. Tyvärr är funktionen varken intuitiv eller ens smidig. Jag vred vredet åt fel håll 100% av gångerna jag använde det. Vad gäller torkarreglaget, så håller jag med. Blinkersspaken blir överlastad med funktioner. Men visst är det trevligt med en växelväljare där torkarspaken borde ha suttit?
Än så länge har jag bara försökt aktivera rutspolning vid stillastående med den spaken. Det dröjer väl inte innan jag lägger i P på motorvägen efter att ha fått rutan nerskvätt.
Såg att Elon Musk öppnat upp för köp av Tesla med Bitcoin.
Man undrar ju lite till mans hur det rimmar med Teslas miljötänk då det uppskattas att den årliga förbrukningen för Bitcoin-utvinningen ligger på nästan 65 terrawatt-timmar, motsvarande produktion från sju kärnkraftverk enligt beräkningar från 2020.
2021:s beräkningar visar på en ökning till 85 terrawatt-timmar, eller som Finlands årselförbrukning.
Merca har ju haft denna vindrutetorkare i urminnes tider, tidigare MB ägare skulle nog inte uppskatta en ändring. Tror du kan vara lugn för att den inte köper "P" på motorvägen, däremot tar den "N", har själv provat då min Prius har torkarspaken på höger sida, lägst hastighet uppåt!
Även "R" är spärrad på motorväg...
Häda för guds skull inte en Tesla, snart har du drevet efter dig.
Att köra en modern bil och justera något är snart så invecklat så det i stort sett är omöjligt.
Endera skall du peta på en skärm, kommendera bilen eller trycka på några rattar vid ratten.
Du börjar låta som en riktig bakåtsträvare Guran. Men det är du väl inte?
Jo för tusan, allt skall vara som förr :) nej då, men Tesla 3 måste ändå vara helt idiotisk. Inte ens en angivelse av hur fort du färdas finns för en snabb titt. Nej då måste du titta höger nedåt.
Jag gillar ett fysiskt reglage, eller två, för ljudvolymen, för värmen, vindrutetorkare och nån form av reglage för att välja om jag vill åka framåt eller bakåt. Dom klarar jag mig med. Tydligen vill även flera andra ha detta då många moderna bilar har dessa funktioner som lättillgängliga reglage.
Just temperaturen är enkel att justera på PS2. Antingen med röststyrningen (som är "klockren") eller direkt i huvudmenyn. Det märks att Volvo är involverade.... Defroster och bakruta har fysiska knappar framför växelväljaren.
Jag håller med om att behöva gå in i centrumskärmen för att ställa in något viktigt under färd borde i princip vara förbjudet. Det primära ska man kunna sköta med rattspakar, rattknappar, röststyrning och en och annan riktig knapp. Det kan aldrig vara trafiksäkert att behöva leta runt i menyer och undermenyer när man kör.
Tänk så snygg interiören vore utan den förfulande iPaden :)
Fem sex snygga kromade knappar och en liten radiodisplay.
Sen kan du snacka med allt du vill med bilen, lite som en samtalsterapeut. Berätta om hur dagen varit, något som tynger dig eller glädjeämnen.
Stor skärm vill jag ha hemma framför TV-soffan.
Om 240000 bilar blir underkända för bristande halvljus varje år måste det betyda att folk inte gör säkerhetskontrollen innan de åker hemifrån.
240.000 borde inte köra hemifrån ö.h.t. Sannolikt är det betydligt fler som borde stanna hemma.
Det var tydligen någon stackare som blivit bötfälld för att haft bilen på tomgång i Sala.
Det är väl bra att de regler vi har också efterlevs och att den som inte följer regler får stå för konsekvenserna, eller är det bara jag?
Det är bara rimligt, tycker jag. Det är dumt att ha regler som inte kontrolleras då det påverkar hur folk följer regler i allmänhet.
Håller helt med, det som blir löjligt är de som inte tar sitt straff om de medvetet bryter mot en regel. Jag följer inte alla regler, kör för fort en del, chansar nångång med parkeringsavgiften etc, men jag har aldrig heller nekat eller försökt slingra mig de gånger jag blivit påkommen.
Alla lättkränkta blånekar alltid och hittar på ursäkter, hur uppenbart regelbrottet än är.
Jepp, då kommer alltid kortet "har inte polisen viktigare saker för sig"
Intervjuades i lokalradion - lite märkligt att han vill driva detta vidare eftersom det trots allt är ett brott som polisen själva sett och konstaterat.
Hans kompis intervjuades också och även han fick en bot men han tyckte inte det var värt att gå vidare utan betalade istället boten.
+100
Det var dagens visdomsord!
Jag noterar att KW Bruun tänker ta sig an att importera Mitsubishi i Sverige fast de bilar som ska säljas här är Renaultmodeller med japansk logga. Är inte Renault tillräckligt starkt som varumärke för att slippa sälja bilar med tre diamanter på? Mitsubishi är väl inte ett starkt lysande varumärke för gemene man?
Jo, om vi talar luftvärmepumpar.
I kväll är forumet lika segt som en engelsk tuggummideckare med en tredjedel reklam!
Är det inte lite korkat uttalande av Volvo-chefen ifråga om prutning och ”rabattkriget”? Att det skulle vara skadligt?
Inte är det skadligt för konsumenterna iallafall. Nåja, det blir enklare för mig som konsument att välja bort korkade tillverkare.
Nä nu ska du rätta dig i ledet och snällt betala fullpris utan att tjafsa om du vill ha en Volvo! Att pruta är så sniket, rabatter är bara för snåla fattiglappar! Det är lite det budskapet jag får...
Volvo kan ju börja med att justera priset nedåt, nu när de hoppar över ÅF ledet. Om de inte gör det, är vi ju tillbaka till ruta noll. Då behöver man ju kunna pruta själv för att få bort ÅF delen av priset. Så man kan ju undra vem som står för sjukan att pruta, som han refererar till. Uppfinner han inte själv sjukan, genom att sätta fel pris till konsument?
Om det konstant finns 10% i prutmån vilket det ofta finns på nya bilar så är det ju ett systemfel idag.
Att Volvo troligen inte kommer sänka sina priser tack vare detta så blir det ändå något de behöver justera för att anpassa sitt pris mot konkurrenterna.
Vet inte hur det är med MB idag, om de har fasta priser eller inte, de har ju tagit över försäljningen själv om jag förstått det rätt?
Hur mycket kan du pruta på en Tesla eller en Polestar?
Vad jag förstått så talar MB med dubbla tungor. Ska man använda deras konfig så blir priset ett, med eller utan SE version. Medans listpriset i en undermeny så startar SE versionen med en annat pris, och man får manuellt räkna ut det. Sen kanske det är fasta priser men jävligt lurigt gjort.
Haha, vilken tur att jag inte vill ha Volvo.
Prutning är en sak, rabatter är en annan sak. En fördel med ”vettiga” ÅF är att de kan rabattera ut lagerbilar när faceliftad modell har dykt upp. Tänker sig Volvo att de ska hålla samma pris på äldre modeller på lager? Ska Volvo sluta ha kampanjpriser eller att de slänger med tillvalspaket?
Det här är bara önsketänkande från Volvos sida, det gäller att vara marknadsanpassad, de tar ut det pris som går och givetvis gillar de inte när det prutas.
Annat är det när det gäller förhandling med underleverantörer, då prutas det tills leverantören märker att han får betala för att leverera och då återstår bara att säga upp avtalet.
Jag var en gång indirekt kopplad till en sådan affär.
Nisse, även jag har jobbat mot ett stort och gammalt svenskt telekombolag startat av Lars-Magnus...
Där var det kutym att det var -15% årligen på avtal...
När det gäller bilar och pris så kommer det allt mer bli styrt och rabatterna kommer försvinna, men det kommer troligen också skapa en mer homogen konkurrens och transparens. Ta MB igen, där det inte sällan fanns 15-18% rabatt på företagsmodellerna medan Svenne banan fick betala fullt pris, eller kanske kunde pruta 3%...
Jag har så svårt för att en vara inte kan få ha ett pris, men vi är alla olika
Robban
Jag kan tycka det borde bli mer som med teknikprylar. Samma TV-modell kan ha flera ÅF men de krigar om priset. När modellen börjar bli utdaterad så reas TVn ut och för den som inte vill ha den senaste modellen är det en win-situation.
Därtill kan man använda sig av Prisjakt för få bättre bild av var man hittar TV till lägst pris.
Just det här vill inte Volvo ha. De vill inte priskriga internt mellan modellerna eller med andra tillverkare. Men som konsument så kan man ju skippa Volvo, precis som man kan skippa Apple och så hittar man en likvärdig produkt till bättre pris.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.