Vi Bilägares forum

Vedermödor att välja bil

Vedermödor att välja bil

Egentligen är det här bara mina egna funderingar som jag delar med mig av och jag vet inte om någon har kommentarer eller inte. Det är som vanligt när jag ska byta bil ett velande mellan alla möjliga modeller. Eftersom jag inte vet vad jag är ute efter botaniserade jag bland Uppsalas handlare igår.
Mitt första mål var en Suzukihandlare där jag ville se Baleno i det moderna utförandet. Väl framme såg jag en annan spekulant ställa ifrån sig käppen och veckla in sin gissningsvis drygt 80-åriga lekamen i bilen. Det fick mig att fundera på om jag verkligen hörde till målgruppen för bilen.
En säljare ville få mig att titta på en SUV av något slag, men jag värjde mig mot påhoppet.

Inte långt därifrån finns en BMW/MINI-handlare där jag fokuserade på begagnade bilar, men egentligen är moderna BMW för klumpiga för min smak och MINI känns som att de borde släppa historien och gå vidare med något annorlunda design för nu är det inte lika snyggt längre.

Hos en märkesoberoende handlare höll en säljare på att diskutera med en missnöjd kund och av det jag hörde av samtalet försvann allt sug att köpa något av dem.

Hedin har några anläggningar i Uppsala och en av dem har ganska brett utbud. Min aversion mot SUVar kan inte hindra att jag charmas av Fiat Panda Cross, men den verkar sakna farthållare och så tror jag att hustrun skulle lägga in veto mot den. "500-spektrat" lider av samma sjuka som MINI att de är retroskadade.
Nya Citroen C3 ser ut att vara en gladlynt krabat, men jag visade en bild för hustrun och slipper fundera mer på just den modellen. Även Jeep Renegade framstår som en charmig SUV, men är det något för landsvägen?
Mercedes-Benz gör också bilar, men de gav ingen köplust alls. Tvärtom är det med Alfa Romeo där nya Giulia är en fröjd för ögat och kanske kommer med en motor som inte låter som att den kommer från Bolinder Munktells överskottslager.

Till syvende och sidst är det oavsett vad man väljer så att mitt körmönster slår ihjäl värdet på bilen. Kronor per mil behöver inte vara så högt, men när mil per månad plockar iväg blir det värre.

Uppdaterat: 2016-12-15 11:11

Kommentarer

Min kriterier idag är att jag vill endast köpa miljöbil för billig skatt och låg förbrukning. Plats för 5 måste finnas och ett bagage som räcker till för en stor julshoppingrunda. Tekniskt utrustning som är ett måste är farthållare, färddator, klimatanläggning, bra ljudanläggning/infotainment-utrustning, Blåtand och handsfree. Navigator och annat är ok men inget måste precis som automatlåda föredrar jag men manuell låda funkar med.

Klocka, yttertemperatur, väderstreck, digital hastighet (eller vad man nu väljer att visa i färddatorn) och ekonomimeter med växelförslag visas samtidigt i färddatorn i bilen jag har idag och man vänjer sig fort vid detta så det vill jag ha igen vid eventuellt bilbyte.

Bilen skall kännas rätt för ögat och kännas trevlig att köra.

Bilen skall vara kombi eller halvkombi (helst halvkombi som jag har idag)

Suv intresserar mig inte alls för fem öre.

Bilen skall inte vara för dyr heller så bilar som kostar 300.000:- eller mer går fetbort.

Kan mycket väl tänka mig en lätt begagnad bil om rätt utrustning finns och den är välskött.

Uppdaterat: 2016-12-15 14:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En bil måste ha fin design och ett bra rostskydd samt ha någorlunda bra kvalité för att tilltala mig. Gärna turbomotor så att det finns kraft i motorn redan från låga varvtal. Viss utrustning som farthållare, färddator och bra stereo med möjlighet att ansluta USB el Blåtand så att man enklare kan lyssna på musik. Servostyrning osv har väl alla bilar numera som standard, annars var muskelservo ganska jobbigt på vissa bilar från 80/90 tal. Viktigt är också att det finns någon märkesverkstad i närheten så att man slipper åka till andra sidan stan för att lämna bilen på service.

Egentligen föredrar jag ny bil trots att man förlorar ganska mycket i andra handsvärde. Fast även nyare beg som nuvarande Audi A6 går väl också. Måste absolut inte vara VAG som någon vill påstå. Maxgräns går väl runt 300.000 kr.

Uppdaterat: 2016-12-15 13:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Styrservo är inte nödvändigt om bilen driver i rätt ände och inte väger som en buss, men de egenskaperna duggar inte tätt längre.

En bil ska ha "nånting extra" för att jag ska vilja köpa den. Under många år var bakhjulsdrift ett krav, men alternativen blev för få när inte priset ska bli larvigt högt eller bilen amerikansk. Ett annat viktigt konstruktionskrav har varit sugmotor eftersom turbomaskiner är disharmoniska med manuell växellåda.

Mina krav idag är mer modesta:

Rimlig energiförbrukning

Inte diesel

Utomhustempmätare och klocka ska synas samtidigt

Farthållare

Vettig ljudnivå

Inte för mjuk fjädring

Bra stöd för låren

Bluetoothkoppling för telefon

Inte framkalla kräkning när man ser den

Uppdaterat: 2016-12-15 14:25

Mina krav/önskemål (och som jag även uppfyller med min nuvarande bil) är;

Bra utrymmen men inte för stor bil, mellanklass, helst inte kombi utan hellre halvkombi.

Riktigt snål på soppa i stadskörning.

Automatlåda.

Smidig att köra i vardagen.

Hög driftkvalitet i långa loppet.

Bra rostskydd.

Prisvärd att köpa som bättre begagnad.

LED-halvljus

Farthållare förstås

Bra värme

AC (sjävklart)

Utseende mindre viktigt men inte för ful kanske

Baksäte med mycket benutrymme

Riktigt låg fordonsskatt

God komfort

Ej svart eller vit bil

Gummimattor

Framhjulsdrift

Uppdaterat: 2016-12-15 14:47

Mina krav är en medelstor SUV som man går in i och sätter sig. Inte kryper ned i.

Bensin.

minst 150 hk.

4 WD inte nödvändigt.

Automatlåda, vanlig eller tveksamt DSG.

Säkerhet så bra som möjligt.

Så mycket lull som möjligt, typ momentum, summum(Volvo språk).

Tystgående är högsta prioritet och det svåraste att tillgodose.

Prissmärtgräns 300 000 kr.

3-5 år gammal.

max 10000 mil.

adaptivfarthållare.

drag.

Då återstår Volvo XC 60, VW Tiguan och kanske KIA Sportage

Har jag glömt någon?

Uppdaterat: 2016-12-15 16:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lexus RX har du glömt.

Uppdaterat: 2016-12-15 17:07

Tack så väldigt mycket för det tipset junkers!!!!!

Uppdaterat: 2016-12-15 18:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hade jag köpt idag så hade jag valt sportage! Den Tucson jag har är helt suverän och tucsonen är "samma-lika" men till ett bättre pris. Man får även mer lull-lull i KIA'n än i Tucsonen!

Uppdaterat: 2016-12-15 18:47

Christer - Fast Kia Sportage finns väl än så länge enbart med 1.6 bensinmotor (sugmotor) på 135hk och med manuell låda och 2wd... http://www.kia.com/se/modeller/sportage-suv/ Finns alltså varken med kraven automatlåda eller minst 150hk. Märkligt att Kia inte stoppar i samma turbomotor som Tucson har, som även finns med 4wd och automatlåda. Den hade varit intressant även för mig. Hyundai Tucson kanske därmed är närmare dina krav än Kia Sportage?

Uppdaterat: 2016-12-15 22:22

Saker som är viktiga för mig när jag väljer bil, tittar just på en ny till frun...

Bensin typ 140-160 hk, automat, xenon eller led, farthållare, gärna adaptiv, drag, bra stereo, gärna med backkamera, värmare, BT, hög säkerhet och autobroms.

Vi får se vad det blir, om det blir något...

Uppdaterat: 2016-12-15 22:44
*Robban

Prio 1 när jag väljer bil är komfort och då främst i framstolarna. Bilen ska ha en bra körställning och stolen ska vara reglerbar i alla ledder, dvs det ska även gå att ändra lutning på sittdynan och ställbart svankstöd - gärna el-inställning. Helst tygklädsel, eftersom jag tycker skinn är så kallt vintertid, men har noterat att dom flesta som är intressanta har skinn... Ofta idag är sittdynan för hård i många bilar, så skön stoppning är också ett krav. Ratten ska gå att reglera i både höjd och längsled och inte för snål i längsled, som många är.

Jag vill ha en kombi eller SUV, med ganska rymligt bagage. Både vovve och bagage ska få plats.

Bensinmotor - som inte är för slö. Minst 150hk och om det är sugmotor så från ca 2.0 liter, turbo kan räcka från 1.6. Automatlåda, av momentomvandlartyp eller möjligen CVT. DCT är jag mera tveksam till efter att ha det på nuvarande, men det är inte helt uteslutet. Framhjulsdrift eller 4wd, inte helt bestämt mig där än - båda kan funka. Och den får gärna vara snålare än nuvarande bil, som tar ca0,82/mil. Bra rostskydd vill jag också ha. Chassit får gärna vara mer inriktat mot komfort än sport och den ska ha en behaglig ljudnivå.

Bra värme, bra andrahandsvärde och bra säkerhet är andra krav. I övrigt vill jag ha en bra ljudanläggning, en farthållare som helst är adaptiv, gärna backkamera och xenon eller LED-ljus. Den bör helst ha iTPMS. Sen är det ju en fördel om den ser bra ut också. ;-) Finns det nån bil som uppfyller alla dessa krav? ;P Säkert har jag ändå glömt flera krav...

Uppdaterat: 2016-12-15 23:37
Rutger Jönåker skrev:

Christer - Fast Kia Sportage finns väl än så länge enbart med 1.6 bensinmotor (sugmotor) på 135hk och med manuell låda och 2wd... http://www.kia.com/se/modeller/sportage-suv/ Finns alltså varken med kraven automatlåda eller minst 150hk. Märkligt att Kia inte stoppar i samma turbomotor som Tucson har, som även finns med 4wd och automatlåda. Den hade varit intressant även för mig. Hyundai Tucson kanske därmed är närmare dina krav än Kia Sportage?

Du har helt rätt Rutger. Det var därför jag skrev kanske framför Kia Sportage. Dom har helt enkelt ingen modern bensinmotor att erbjuda i Sverige, ännu.

Uppdaterat: 2016-12-16 06:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag tycka om utomordentlig silkeslen med både att välja är momentomvandlare eller CVT. Gillar inte som är ryckningar låga hastighet DCT, DSG, EDC och PowerShift är samma dubbelkoppling med olika bilmärken.

Uppdaterat: 2016-12-16 07:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tycker att kriterierna kan skilja på om det är en andra bil till hushållet som skall köpas in.

Uppdaterat: 2016-12-16 07:53
Lås inga trådar.

Leif,

Visst är det så. Hustruns bil har helt andra krav än min egen. Hon ska ha mugghållare, farthållare, plats för hunden och driftsäkerhet kombinerat med bärgningsförsäkring.

Jag glömde ju det viktigaste i min lista:

Gasrespons!

Det finns inget hemskare att köra än bilar där gaspedalens rörelser inte är kopplade till motorn. Trycker jag en mm på pedalen ska det märkas likväl som när jag släpper lika mycket. Det är obehagligt att känna att man inte har kontroll över vad bilen gör.

Uppdaterat: 2016-12-16 09:38

Mäkinen:

Du har väl haft VW Golf GTI 5? Den har bra gas respons men kanske inte är så pigg i övrigt då den har 200 hk.

Uppdaterat: 2016-12-16 10:18
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hittade vad jag sökte.

Reko bil som är robust, snål, tyst och har hög släpvagnsvikt med all utrustning jag behöver, dock kanske det saknas en liten grej, men man kan inte få allt.

Gasrespons går inte ihop med moderna bilar utan kräver mekanisk koppling mellan fot och spjäll.

Det har veteranbilen, som också uppfyller nästan alla ovanstående krav utom just "snål", även om den är snål för att vara vad det är.

Uppdaterat: 2016-12-16 10:27
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Minimats1.

Enda Golf GTI jag förfogat över var en Mk1. Har haft Mk2 CL, Mk3 diesel och VR6 syncro också, men ingen nyare än så.

Lason1,

Det finns bilar där man fortfarande får känslan av att man själv kör trots elektronik, men oftast känns det som att biltillverkare ser en som ett problem som måste bekämpas.

Uppdaterat: 2016-12-16 11:15

Jag är mycket anspråkslös när det kommer till bilar, det enda jag kräver är bra sittkomfort med elektriskt justerbara skinnklädda säten, träpaneler i inredningen och en kraftfull motor så jag hinner dit jag ska i tid.

Uppdaterat: 2016-12-16 14:03

Varför vill man ha elektriskt inställbara stolar? Jag brukar ställa in stolen när jag köper bilen sen far jag inte omkring med den.

Uppdaterat: 2016-12-16 14:22

Ja jag vill förstås sitta bra i min nästa bil vilket kräver en lagom hård och lång sits utan främre kant. Sidokanter eller sidostöd i stolen har jag inget direkt behov av. Inte heller vinkling av sitsen. Men jag vill kunna hitta en låg position och självklart kunna ställa ryggstödet där jag vill utan elektriskt trams. Ett vred räcker. Så hellre en rejäl fåtölj än trångt recarokläm.

Instrument. eller musikanläggning behövs inte. Några siffror som visar hastigheten är praktiskt att ha.

Drivlinan ska också vara bekväm dvs motorn berhöver inte varvas utan ska ha ett rejält vridmoment. Jag växlar gärna själv men föralldel, finns det en 37-stegad trippelkopplingslåda som är lika duktig som jag så är det OK. Då förlorar jag förstås möjligheten att motorbromsa. Bränsletypen får egentligen vara vad den vill men helst ser jag att det jag väljer är miljövänligt och framtidssäkert. Energieffektiviteten måste vara optimal. Jag gillar inte att tanka av princip. Det känns onödigt liksom.

Chassit med fram- och bakvagn ska klara lite hårdare sidokorrigeringar vid behov men jag behöver inte sex länkar. De går bara sönder. Sättningen ska inte vara för hård eller för låg. Fartgupp är ett helvete. 2WD funkar för mig såvida inte säljaren bjuder på 4WD förstås. Men då vill jag ha ett antal program att leka med.

Karossen måste vara rymlig med fem rejäla sittplatser utan knäislag. Behöver jag slänga in en frysbox där bak så måste utrymmet bli plant. All ljus inredning och valpenisskinn går också självklart bort. Källarrensningen måste kunna göras utan att en släpvagn ska behöva hyras. Rostskydd behövs ej. Jag skickar iväg bilen långt innan det bruna kommer. Skrammel och vägljud går fetbort.

Krocksäkerheten ska vara modern med det senaste i form av prekollisionsstöd. Ljuset får inte vara alltför dåligt men jag är inte bortskämd. Bra strålkastarrengöring kanske är viktigare än det som sitter innanför glaset? Värmekomfort behöver man väl inte nämna men uppvärmd framruta är väldigt praktiskt.

Bilen får ha kostat 350.000 och jag får den ny för drygt 250.000. Midlifemodell är helt OK.

Uppdaterat: 2016-12-16 14:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Automat då jag bor i Stockholm, annars växlar jag gärna själv.

Prestanda, helst genom större motorvolym, så vridmoment alltid finns. En bensindriven 3 liters 6a är lagom på en bil som väger 1500 kg.

Skön stol som sitter lågt.

Dragkrok.

Farthållare.

Bak eller fyrhjulsdrift.

Bra ljud ur radion om den är orginalmonterad.

Snabb värme.

Bra halvljus, extraljus kan jag montera själv om helljuset är dåligt.

Hållbar och lättmekad.

Bilen ska vara inriktad på att vara kul att köra.

Nån ny bil som uppfyller mina önskemål finns kanske inte, men jag är inte intresserad av nya bilar, så jag tror efterträdaren när min Volvo T4 ger upp blir en BMW 330 E46 sedan eller touring, kanske en IX.

Uppdaterat: 2016-12-16 15:00
L. Mäkinen skrev:

Varför vill man ha elektriskt inställbara stolar? Jag brukar ställa in stolen när jag köper bilen sen far jag inte omkring med den.

I mitt fall är det för att sambo samt styvdotter lånar bilen emellanåt, eftersom deras lekamen väsentligt skiljer sig från min så ställer de givetvis in förarsätet efter sin egen sittställning. Då är det praktiskt med elektiskt inställbara stolar med minnesfunktion så varje person som brukar bilen har sin egna inställning lagrad i minnet istället för att man ska behöva vrida på rattar och dra i spakar för att manuellt ställa in förarstolen igen.

Uppdaterat: 2016-12-16 15:04

Ja dessa kriterier har ju helt klart ändrats under årens gång...När jag köpte förstabilen var de enda kraven bakhjulsdrift och sladdvänligt med stor stereo....:)

Nu när man kör 6000 mil om året och ägt lite olika bilar och vant sig vid olika utrustningsalternativ så har man funnit sina saker man verkligen inte vill vara utan...

Jag har som krav nu för tiden:

Adaptiv farthållare

Elvärmd ratt

Bra stereo/infotainment

Bra navigator inbyggd, (använder så ofta så efterhandsmontage är jobbigt och fult)

Behaglig fjädring, för gammal för sportchassi nu när man passerat 40 ;)

Automatlåda såklart

Skinnklädsel och höga krav på skön stol

Elstol med minne (sambon sitter annorlunda)

Sen det svåraste...måste finnas den där lilla lyxkänslan....

Nu har jag en V90 Inscription beställd. Kommer v7 om det går som planerat....ska bli väldigt intressant se hur den är i vardagen. Lånat hem 2 ex över helg och tycker de är riktigt fina.

Uppdaterat: 2016-12-16 15:18
christer_1 skrev:

Mina krav är en medelstor SUV som man går in i och sätter sig. Inte kryper ned i.

Bensin.

minst 150 hk.

4 WD inte nödvändigt.

Automatlåda, vanlig eller tveksamt DSG.

Säkerhet så bra som möjligt.

Så mycket lull som möjligt, typ momentum, summum(Volvo språk).

Tystgående är högsta prioritet och det svåraste att tillgodose.

Prissmärtgräns 300 000 kr.

3-5 år gammal.

max 10000 mil.

adaptivfarthållare.

drag.

Då återstår Volvo XC 60, VW Tiguan, Lexus RX och kanske KIA Sportage

Har jag glömt någon?

Måste komplettera min kravlista med 2 saker.

Flexchassie (sport, normal, tour)

Bra ljus, ungefär som Opels matrix- ledljus eller liknande.

Uppdaterat: 2016-12-16 17:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo lätt att vänja sig vid högre standard.

Exempelvis känns eluppvärmda backspeglar som rätt självklart idag.

Även backkamera.

Och elektriska fönsterhissar (ej handvevat).

Liksom förstås ESP/Antisladd.

Man vill inte vara utan.

Uppdaterat: 2016-12-16 18:11

Rolig trådstart får jag säga thumbs up !. Förutom normal standardutrustning har jag dessa krav på min nästa bil:

Adaptiv farthållare

Automatlåda

Aktiva säkerhetssystem som t.ex. autobroms

Ambientebelysning, en funktion som är trivselhöjande vid långkörningar i mörker

Backkamera med bra upplösning

Bra infotainmentsystem med Apple carplay och Android Auto

Bra detaljkvalite i interiör

Bra bagageutrymmen

Bra innerutrymmen

Bra strålkastare

Dragkrok som går att fälla undan, hatar fasta dragkrokar som inte går att fälla undan

Elektrisk handbroms med autohold

Klimatanläggning med zoner

Metalliclack, Gillar inte standardfärger som svart, vit och röd

Parkeringsvärmare med fjärrstyrd timerfunktion

Stöldskyddslarm

Gud vad bortskämd man är, men kör man långa sträckor behöver man en bra förarmiljö.

Uppdaterat: 2016-12-16 19:28

Diesel, bra lista där, skulle nog lägga till också numera individuell fjädring bak, kallas väl ofta multi-link numera. Min bil idag har inte det och tycker då komforten på främst dålig väg inte når upp till dom krav man har idag. Verkar som det blivit senaste standard på nya modeller även i golf-klass att ha individuell fjädring runt om. Den nya Honda Civic som kommer nästa år har det också. På svenska vägar skulle jag säga att det nog får läggas till på listan vad gäller krav/måsten. Finns väl nackdelar också som att det stjäl utrymmen så biltillverkarna måste vara lite kreativa där, särskilt på mindre bilmodeller.

Ytterligare en sak som man vant sig vid idag är elektronisk startspärr som för mig känns viktigare än larm. En trygg känsla att veta att ingen kan stjäla bilen.

Sen förstås vill man ha keyless system med centrallås (har jag på min bil). Också nåt som är svårt att leva utan numera.

Uppdaterat: 2016-12-16 19:52

Jo Vidstige, Keyless go med centrallås var en funktion somman hatade i början men som man nu inte kan vara utan. Det är skönt att kunna öppna bildörren utan att behöva plocka ut nyckeln från fickan. Tycker också att det är bra att bilar i kompaktklassen får multilänkaxel då det gagnar en bra komfort och att man får bättre köregenskaper.

Uppdaterat: 2016-12-16 20:28

Men du vidde, du behöver inte sätta elektronisk startspärr på listan, det ÄR standard, säljs inte en bil utan, försäkringsbolagen har ställt det kravet i 15 år minst, vilket hade skåpat ut en bil från marknaden utan, premien hade blivit jäkligt hög.....

Uppdaterat: 2016-12-17 16:11

ducce, ja visst, kan man säga om ESP också. Men ändå intressant med alla grejor man vill ha idag, tycker är självklart, och som man inte hade förr. Kan ju också vara nåt man behöver tänka på när man skaffar en begagnad bil, du håller väl dig t.ex. med äldre bilar som du mekar själv rätt mycket. Säkert får du göra avkall på en del moderna saker då.

Uppdaterat: 2016-12-17 16:57

När man har keyless finns det då någon fysisk nyckel? Tänkte närmast på när batteriet tar slut hur man ska ta sig in i bilen.

Uppdaterat: 2016-12-17 18:54
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats, Till Passat B8 finns det en fysisk nyckel som man kan dra ut om batteriet är slut på den vanliga nyckeln.

Uppdaterat: 2016-12-17 19:31

Det finns en nyckel även i min fjärrkontroll till A6. Dessutom ett nyckelhål i förardörren. Läste på Audi forumet att någon inte kunde komma in i sin Audi A6 C6. Fanns tydligen inget nyckelhål och det var tydligen ett helvete nu vet jag inte hur Audi lyckades göra denna miss. Personligen skulle jag vilja starta bilen med nyckel och inte startknappen. När jag ska köra in bilen i garaget måste jag lämna nyckel fjärrkontrollen i bilen och ta ur den ur fickan. Har alltså modell Audi A6 C7.

Uppdaterat: 2016-12-17 20:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jaharrejävvlar.....

Jag sticker i nyckeln i tändningslåset, så vet jag var den är.....tycker faktiskt det är helt genialiskt.

Annars är jag inte framstegsfientlig a'la antifeministen, men keyless go vet jag inte nyttan med, så länge nyckeln inte är helt bortrationaliserad och ersatt med nfc eller dylikt....

Minimats har en poäng.

Diesel har ju en nyckel när sändarbatteriet är slut, skitbra.

Men när sändarbatteriet är slut, vilket brukar ta flera år, är låset ihoprostat!

Har hänt mig faktiskt, och jag är inte ensam.

Hade en cittra med sändare såklart, och 3 lås, som alltid på äldre bilar.

Men ingen hade låst med nyckel, nånsin....

Centrallåset i bakluckan jäklades ett tag, när man låste bilen, vilket jag ytterst sällan gjorde, låste och öppnade den för jämnan.....

Så att batteriet tog slut på 2 dygn.

Frun lånade min bil och drog till småland, jag hade ju predikat för henne att den här bilen låser man inte, jag måste byta en låscylinder först, när jag orkar.....

Men i småland skulle det låsas, hela landskapet är ju fullt av tjyvpack, det vet man ju.....och naturligtvis började bakluckefenomenet, så att hon var utelåst när hon skulle hem, den hade ju såklart stannat på låst när batteriet tog slut.....

Så svärsonen fick bryta sönder grillen för att komma åt huvlåset, koppla startkablar och öppna bilen.....

Så keyless go står inte på önskelistan, finns det får jag väl leva med det......

Men annars finns det jag behöver i mina gamla bilar, för jag behöver ju inte begränsas av vad utrustningen kostar, jag köper oftast fullsketet.....en typ 12 år gammal bil kostar vad den kostar oavsett utrustning.

Så vidde, jag ger avkall på det som inte fanns för 12 år sen, som adaptiv farthållare och autobroms osv, men det kommer ju sen, om 12 år har jag ju en 2016.....typ...

Då vet jag ju också vilken utrustning jag helst ska undvika, sånt som ger problem alltså.....

Uppdaterat: 2016-12-17 23:10

Nyttan med keyless är att man slipper ta nyckeln ur fickan. Dörrarna öppnas automatiskt när man tar i dom, bilen startas genom att trycka på en knapp. Skulle gärna ha keyless till MC också, vore guld. Är väl en sån där grej man upptäcker hur bra det är först när man har det.

Min bil varnar när batteriet i nyckeln börjar bli dåligt, varnar då på instrumentpanelen. Lätt att byta själv men har noterat att det ingår även i service. Så ingen större risk att den slutar fungera.

Genom att min bil startas med ett snabbt tryck på en knapp så är även hela momentet med att styra startmotorn genom att hålla i nyckeln borta. Aldrig mer "njö njö njö" när bilen tvekar att starta. Saknar otroligt nog inte det heller. ;)

Uppdaterat: 2016-12-18 00:09

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjuvligor-stjal-bilar-med-ny-teknik

Bra att ni vet nu vad som hände bilinbrott. Slipper att köpa bil med keyless nyckelfria system istället vanlig startsystem med fjärrnyckel och installera larm system är säker skydd att slippa inbrott.

Uppdaterat: 2016-12-18 00:36
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En av våra bilar har "keyless" men den kräver ändå ett tryck på fjärren för att låsa upp dörren. Måste säga att just detta med "keyless" är nåt som inte gjort ett bestående intryck på mig och en av dagens finesser som jag faktiskt kan leva utan. Och tydligen är det poppis bland biltjuvarna också...

Uppdaterat: 2016-12-18 09:21

Pi, på min bil kan man både låsa upp och låsa utan att ta upp nyckeln ur fickan. Jag trycker nästan aldrig på fjärren.

Upplåsning sker genom att man helt enkelt drar i handtaget på nån av framdörrarna. Låsning sker genom att man trycker med ett finger på en liten yta på handtaget på nån av framdörrarna. Visst kan man argumentera om att nyckellåset kan rosta ihop när man inte använder det, även om jag undrar om det stämmer alltid. Däremot har man ju sett på bilar där man måste använda nyckeln att folk missar då och då, på sikt blir det skador i lacken runt om nyckelhålet.

Så keyless är helt klart en sak man vill ha på listan när man väl upplevt ett bra sånt system.

Uppdaterat: 2016-12-18 10:19

Baklucke-låset (via nyckel) på min f d Corolla kombi -03 hade korroderat ihop totalt när jag skulle sälja bilen efter inte fullt 4 år eftersom man aldrig använde nyckeln. Inte ens min granne som är låssmed lyckades "dyrka upp" det men lyckligtvis så fungerade ju centrallåset via fjärren. Och inget som bilhandlaren upptäckte när han bytte in bilen...:)

Nyckelfritt a'la det Vidstige beskriver kanske fungerar bra men själv är jag lite tveksam. Just att låsa bilen är nåt väldigt konkret som man vill vara säker på att det verkligen sker. Jag är ju sån knäppis att jag rätt ofta drar i handtaget för att kolla att bilen verkligen blivit låst och det lär väl inte fungera med den lösningen.

Uppdaterat: 2016-12-18 10:31

Vidstige "på sikt blir det skador i lacken runt om nyckelhålet", nu tog du väl i lite ändå.

Jag har haft många bilar där man både låst och låst upp med nyckel, de tidigaste var åtskilliga år, men inte sjutton har det varit lackskador runt låshålet.

Jo förresten på en 99a på 70-talet och en Opel och en kompis Corolla från 80-talet hade lacken släppt runt låsen, men det berodde knappast på att låsen användes, det fanns inte många ställen på de bilarna som inte lacken släppte.

Uppdaterat: 2016-12-18 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min nästa bil, Inte så stora krav egentligen.

Distansfarthållare, guds gåva till mänskligheten. Lika revolutionerande som servon till styrningen, ac till fläkten m,m

Bra ljus

Bra ljud (stereon)

Kupévärmare så det är varmt och gott när man ska köra, ser inte behovet av rattvärmare m,m när hela kupén är varm.

I övrigt så automatiskt som möjligt växellåda, torkare m,m

Någorlunda starkt vrid så man slipper varva för hårt. Har märkt att dieslarna runt 170-190 hk trivs jag bäst med.

Så det kan bli allt mellan Golf till E-klass. Kan tänka mig den nya Golfen med 150hk är ”good enough”

Uppdaterat: 2016-12-18 11:39
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Pi skrev:

Jag är ju sån knäppis att jag rätt ofta drar i handtaget för att kolla att bilen verkligen blivit låst och det lär väl inte fungera med den lösningen.

Jo du kan dra i bakdörrarna för att kolla.

Ännu bättre, och nåt som jag vill ha i min nästa bil, är att backspeglarna fälls bakåt när du låser bilen.

Då ser du direkt att bilen är låst på backspeglarna.

Uppdaterat: 2016-12-18 11:43
Vidstige skrev:

Pi wrote:Jag är ju sån knäppis att jag rätt ofta drar i handtaget för att kolla att bilen verkligen blivit låst och det lär väl inte fungera med den lösningen.

Jo du kan dra i bakdörrarna för att kolla.

Ännu bättre, och nåt som jag vill ha i min nästa bil, är att backspeglarna fälls bakåt när du låser bilen.

Då ser du direkt att bilen är låst på backspeglarna.

Men tjuvar med störsändare då? Reagerar inte backspeglarna då? Får nog känna på handtaget för säkerhets skull i dagens tjuvsamhälle.

Uppdaterat: 2016-12-18 11:52
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Har man en bil med Keyless go och vill försäkra sig om att ingen stjäl den så bör man lägga nyckeln i en plåtask, eller slå in den i aluminiumfolie, så att dess signal avskärmas. Men därmed blir väl ägandet av en bil med Keyless go nästan mer besvärligt än en utan...

Uppdaterat: 2016-12-18 13:51
Vidstige skrev:

Nyttan med keyless är att man slipper ta nyckeln ur fickan. Dörrarna öppnas automatiskt när man tar i dom, bilen startas genom att trycka på en knapp. Skulle gärna ha keyless till MC också, vore guld. Är väl en sån där grej man upptäcker hur bra det är först när man har det.

Ja, ungefär som fyrhjulsdrift! ;-)

Uppdaterat: 2016-12-18 14:01

Tjuvar jobbar inte bara med störsändare utan även med repeater så att de kan hålla en kille nära bilägaren och en som låser upp när det passar sig.

Lås är bara för att inte fresta ärliga människor.

Uppdaterat: 2016-12-18 14:31

RJ, har man en Prius så är man safe från biltjuvar. En stor fördel. Polisen ignorerar en också, blir aldrig stoppad. Så garanterat tjuv- och polisfritt.

Swemba, absolut, högre standard vänjer man sig lätt vid. Själv vill jag dock inte ha nån kardanaxel mer. Möjligen 4wd om det kommer med elmotor bak.

Uppdaterat: 2016-12-18 17:52

Nej Vidstige det finns inga stöldsäkra bilar. En kille på jobbet hade en väldigt rutten 99a som han skröt över, den hade inbyggt stöldskydd. Nästa dag var den borta, ligger väl i ett gruvhål någonstans? Nu var det ju en bil som var väldigt enkel att sno förstås.

Uppdaterat: 2016-12-18 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, är katt och råtta lek med tjuvarna. Systemet för elektronisk startspärr uppdateras hela tiden. Äldre bilar med äldre system blir förstås då mer och mer lätta att stjäla. Samtidigt avtar intresset och stöldligor med mer resurser fokuserar då på bilar med högt andrahandsvärde, främst då premiummärken. Har dock inte hört att det är vanligt att äldre bilar med startspärr blir stulna, så det är ändå klart bättre än ännu äldre bilar som saknar tekniken.

Uppdaterat: 2016-12-18 18:38