Det talas mycket om bensin- och dieselpriserna just nu. Har ju till och med startats uppror på facebook mot det höga bensinpriset. Så en intressant fråga är väl, när blir det egentligen för dyrt att köra bil? Finns det någon smärtgräns på bensinpriset, då folk helt enkelt slutar köra bil? För min egen del så skulle jag har råda att köra bil även om dieseln kostade 30 kr/litern. Kör ungefär 1500 mil per år och min bil drar i snitt 0,7-0,8 l/mil. Vid 30 kr/litern skulle jag då hamna på cirka 3000 kr/mån i drivmedelskostnad. Visserligen en hel del pengar, men inget jag inte skulle ha råd med. Hur ser det ut för er andra, när tycker ni att det blir alltför dyrt att köra bil?
Kommentarer
Det är ju långt ifrån bara bränslepriset i sig självt som avgör var smärtgränsen går, el. kostnadsökningen för just min bil. Precis allting ökar ju i kostnad med bränslet och dessutom betydligt mer än bränslet, med kostnadsökningarna, pålagor med ytterligare skatter på alla varor och tjänster, mindre arbetstillfällen osv. Så visst har smärtgränsen för bränslet redan nåtts med råge, enl. mig.
För min del räknar jag inte på hur mycket dyrare just min bil blir att köra med den höga skatten på drivmedel, utan jag räknar på helheten med vad som följer med.
5 kr/kWh svider lite när man är ute och åker och behöver snabbladda, men det får gå i nödfall. Tack och lov finns det billigare alternativ. Hemmavid så snittar jag mellan 1,5 och 1,8 kr/kWh. Normalt sett så kör jag ca 2000 mil/år och min milkostnad för "drivmedel" är dryga 3 kr så här långt.
För några år sedan sades det att ett pris på 42 kr/liten skulle få folk att köra mindre...
Elbil är tyvärr en ursäkt för att kunna fortsätta köra bil utan att egentligen minska bilåkandet (vilket är det som egentligen behövs).
ffodil är inne på rätt spår att det beror ju på vad annat kostar och hur mycket pengar man har/tjänar. Svårt att sätta en siffra tycker jag.
Men som tur är så har vi ju högre löneökningar än kostnadsökningar, så ännu är det rätt långt kvar till smärtgränsen, och det känns som att avståndet dessutom ökar. Arbetslösheten sjunker ju också i motsats till vad ffodil skriver. Även skattetrycket är på nivåer vi inte sett sedan 70-talet.
Men om bränslepriserna t.ex. skulle dubblas börjar det bli ganska lätt att räkna hem en elbil, även med utbudet som finns idag. Särskilt om man kör mycket. Det börjar ju faktiskt bli lite av en ny situation, där det faktiskt finns alternativ om det kommer kraftiga prishöjningar eller störningar i bränsleleveranserna pga krig i mellanöstern eller liknande.
K-Klabbe, som jag skrev i andra tråden; många bortser från att låginkomsttagares inkomst stagnerat. SCB redovisar inkomstfördelning mellan 1991-2017. Under perioden ökade höginkomsttagares inkomst mer än bensinpriserna, men låginkomsttagares inkomster med drygt 1.1 per år, hälften så mycket som bensinpriset.
Dessutom minskar inte arbetslösheten på riktigt, bara på papperet med låtsasjobb för att bättra på statistiken, som man sen kan läsa i PK-media, precis som man där kan läsa om högre löneökningar än kostnadsökningar.
När jag åkte ren bensinbil la jag ungefär 4000 kr/mån på bensin. Nu är det runt 1500 kr så 42 kr/liter låter fortfarande hållbart. Jag hade nog tyckt att det var dyrt i ett sånt läge.
Varför behöver bilåkandet minska? Om alla byter till elbil och elen görs med förnybara energikällor, varför måste då bilåkandet minska? Vem ska bestämma vilka bilresor som är onödiga? Jag läser ständigt denna argumentation om att bilåkandet måste minska och är, ärligt talat, riktigt trött på den. Varför ska man alltid ge sig på privatbilism?
Det handlar väl om att vi nyttjar planetens resurser lite väl snabbt. För att sluta med det måste man rimligen minska energianvändningen.
@ffodil, om du inte ens tror på den officiella statistiken blir det nog svårt att föra en diskussion.
Men det stämmer att låginkomsttagare inte hängt med på samma sätt som medel och höginkomsttagare. Där tror jag också att vi har mycket att göra.
Det är nog ingen som vill begränsa privatbilismen i sig. Men den slukar ju enorma resurser, oavsett om den går på el eller fossilbränsle.
Visst måste man förstå att allt blir dyrare med högre bränslepriser? Min smärtgräns är nådd sedan länge. Har inte något att göra med att jag har råd eller inte. När skatten är 60 % av priset och vi inte får tillbaka pengarna i bla vägförbättringar, plus att givetvis varenda produkt som transporteras blir dyrare och dyrare, i takt med att priset höjs. Finns det någon som har en enda positiv anledning till att det ska vara så högt och fortsätta höjas med flera procent varje år?
Om du Magpie talar om bensinpriset så ställ istället frågan till bensinbolagen som så sent som idag gemensamt aviserar att de höjer priserna med exakt samma belopp - är det inte lite konstigt så säg... Hur var det med den fria konkurrensen ? Eller gäller den bara andra varor än bränsle... Tycker nog att en del av ilskan borde riktas mot bensinbolagen och inte all ilska mot staten. Även om vi haft lite lägre skattesats så hade dessa höjningar kommit ändå.
Har nog en bit kvar till smärtgränsen, kollade nyligen och konstaterade att bränslekostnaden ligger ungefär på 1970 års nivå. Det var inte svårt då och egentligen inte nu heller.
// Krister
Gränsen är nådd när alla börjar köra lagligt! Bor utanför Gbg och kör E20 dagligen, 3 filer från partille in mot Gbg. Skyltad hastighet 80. Ligger med farthållaren på 90 och blir omkörd av alla. Så än har vi råd!
Nu förstår jag inte? Varför ska jag fråga bensinbolagen? Vad har de med min smärtgräns, regeringens skeva skatt, eller folks oförmåga att förstå att det inte bara påverkar deras personliga driftskostnader.
Magpie - läs trådens rubrik och jag antar att det är det ämnet vi diskuterar. Och bensinbolagen är i allra högsta grad en stor del i den frågan. Och frågan var inte speciellt het innan deras höjningar detta år drog igång. Sen är det som vanligt - passar det inte så finns det alternativa länder att flytta till. Jag i egenskap av pensionär är ju ännu mera drabbad av "regeringen skeva skatt" eftersom jag fortfarande betalar mera i skatt än förvärvsarbetande med samma bruttolön men inte ens det får mig att hetsa upp mig. I det sammanhanget är bensinskatten i sig inte så mycket att orda om.
Men lägg ner din översittareattityd Pi! Tror du inte att jag fattar vad tråden handlar om? 60 % av priset är skatt och du tror att bensinbolagen är en stor del av priset på drivmedel? Jaja..
Att sedan dra pensionärskortet kommer du inte långt med. Finns många kostnader som är betydligt lägre för er, men ni hakar alltid upp er på en enda skatt.
Men Pi
Har du helt missat kronans stadiga kräftgång gent emot Dollarn? Så jag tror nog inte det är bensinbolagen som ökar sin vinstmarginal.
Sen har det varit ett stadigt stigande pris på råolja sista åren. Men man bävar ju för när oljan kommer upp i gamla rekordnivåer och sen våra fina skattehöjningar som införts sedan förra toppnoteringen. Då lär 20kr vallen fort vara spräckt.
Och det är inget fel på drivmedelspriset, felet är skatteuttaget på det och sen mons på allt. Tjoho vad bra, Magdalena blir rik som ett troll :)
Magpie - var lite försiktig med att använda uttrycket "översittar-attityd". Och vad är översitteri i mina inlägg ?
Och absolut att bensinbolagen är en stor del i prishöjningarna senaste månaderna - utan deras höjningar så hade vi haft samma pris som t ex strax efter årsskiftet. Och då hördes inga protester.
Jag drar "pensionärskortet" hur många gångar jag vill utan att fråga dig. Faktum är att jag fortfarande betalar avsevärt mycket mera i månatlig skatt än en förvärvsarbetande. Och om du inte riktigt förstått det så har även merparten av oss pensionärer varit förvärvsarbetande tidigare - i mitt fall under 41 år utan uppehåll. Med tanke på dagens för många låga pensioner så är det märkligt att just pensionärerna skall dra in mera skatt vid lika inkomster än de förvärvsarbetande - i mina ögon borde det vara tvärtom. Men det är bara att acceptera - liksom bränslebeskattningen.
Guran - så stort har inte värdefallet på kronan varit sedan årsskiftet att detta allena skulle motsvara höjningarna så jag har definitivt inte glömt detta. Och "världsmarknadspriserna" styrs ju också av de stora oljeproducenterna trots allt.
Ja du Pi. Först ifrågasätter du om det är bränslepriser jag pratar om, trots att det är exakt det jag skriver om och sedan i nästa inlägg ber du mig läsa trådens rubrik igen, precis som att jag inte är förmögen att läsa. Det är en översittareattityd.
Ja du får givetvis dra pensionärskortet hur ofta du vill, men du vinner inget på det, iom att du och alla andra pensionärer inte har alla utgifter som en förvärvsarbetare har. Tacka fasiken för att ni inte ska ha samma skatt som oss då. Olika skatt för olika grupper av inkomsttagare.
Ja du Magpie, du får väl se när du själv blir pensionär, det finns inte många kostnader av det nödvändiga som är lägre.
Bränslekostnaderna är lika höga och några avdrag medges inte, matpriser är lika höga och samma gäller bostadskostnader.
Det enda som blir märkbart mindre är pengar i plånboken som för många minskar med 50%!
Jag vet inte riktigt vad du menar med "bensinbolagen" Pi. Oljan handlas ju på en internationell marknad och raffineras på lite olika håll till en konsumentprodukt. Transporter sker via tankfartyg men även i mindre tankbilar av olika logistikbolag. Mackarna ägs väl dels av privata människor ofta på franchisebasis men även av "kedjor" och då gäller det väl främst automatmackar. Vilket led är det som lägger på oskäligt mycket pengar på det inpris de får från föregående led?
+10 på ditt inlägg, saabnisse ! Så småningom kanske även andra förstår detta. Och i detta sammanhang så är inte drivmedelsskatten det avgörande.
pinjong - jag avser definitivt inte enskilda mackägare men storproducenter och distributörer av bensin och olja sätter ju till slut sina priser - och höjer med exakt samma belopp oavsett bolag. Och flera är ju inblandade inte bara i distributionen till macken utan i närapå hela kedjan. Sen har vi deras intresseorganisation Opec som ju i grunden styr hela marknaden. Så nog är vi i händerna på dessa aktörer.
Men Pi
Råoljan har gått upp ca. 10$/fat under 2019 eller ca 17%
Dollarn har blivit 4% dyrare
Så är väl inte konstigt att drivmedlet gått upp rejält i pris i år.
Jag skulle vilja säga att smärtgränsen är nu eller kanske 20 kr litern eller nåt sånt, men i ärlighetens namn så skulle jag helt klart fortsätta att köra bil även om priset steg över 20 kr.
Men ju mer priset ökar desto större chans att nästa bil blir en elbil.
Pi
Råolja handlas på råvarumarknaden. Dvs så som vanlig aktiehandel. Köparna ger bud vad dom vill betala och leverantörerna beslutar om dom vill sälja till erbjudet pris. Annars skulle ju oljan fortfarande kosta dryga100$/fat om oljeindustrin fick bestämma sitt pris.
Råoljan ligger väl runt 70 $/fat just nu vill jag minnas så absolut att detta påverkat prisuppgången men även det priset är ju styrt av oljeindustrin och det är väl inte så svårt att förstå att oljeindustrin inkl producenterna har oss konsumenter helt i sina händer. Det är ju den typen av "gisslansituationer" vi vill försöka komma ifrån i så stor utsträckning som möjligt genom att där möjligheten finns nyttja energi framställd inom landet. Exempelvis var produktionskostnaden förra året vid denna tidpunkt på samma nivå som idag men priset skiljer avsevärt. Visst - valutan har försämrats runt 6 % om jag såg rätt men det förklarar som sagt inte hela höjningen.
Valutakursen är ju en annan sak som i ena änden påverkar exportindustrin positivt men i andra änden påverkar oss konsumenter negativt.
Guran - men t ex Opec bestämmer ju hur mycket man vill släppa ut på marknaden för att på det sättet styra prisbildningen.
Tror ni på fullaste allvar att oljeindustrin är helt oskyldiga till prisuppgången ?
Exakt så är det. Råolja, Brent eller Crude handlas på råvarubörser världen över och priset styrs av tillgång och efterfrågan som så mycket annat. USA har både ökat och minskat efterfrågan genom utvinning i oljesand och sanktioner mot Iran.
OPEC är försvagat och Venezuela har problem. Att oljepriset ändå stigit beror alltså på att världen i huvudsak är i högkonjunktur och att efterfrågan på transporter är relativt hög. Sedan pågår ju samtidigt en omställning mot den post-fossila ekonomin men den har inte rubbat oljepriset ännu.
Magpie, du kanske ska läsa på lite mer om skillnaden på skatter och avgifter. Bränsleskatten går in i det svarta hålet och fördelas även till behov som inte är fordonsrelaterade. Om det bara skulle användas till trafiken skulle man behöva ta ut en motsvarande skatt på skolor och sjukhus.
Problemet är att vi har för många som antingen inte börjat jobba än eller har slutat jobba och nyttjar välfärdssystemen. Det är ganska naturligt att det inte räcker att folk jobbar 35 av de 90 år de lever. Vi måste skrota en del av utgifterna.
Ytterligare en faktor är regeringens tvingande att blanda in en högre mängd förnybart i soppan som bidragit till ett högre pris sedan det trädde i kraft. Sedan minns väl dom insatta (vilket inte alla verkar vara tydligen) att regeringen passade på att höja skatten på drivmedlet när råvarupriset var som lägst i princip. I hopp om att ingen skulle "märka av det". Nu med ökade råvarupriser, svagare krona, så kommer den blöta handduken i ansiktet som ett brev på posten.
Det var väl ganska tydligt uttalat att de höjde skatten just när oljepriset var lågt.
Den stora boven är Riksbanken som gör allt för att hålla kronan värdelös kombinerat med det vansinniga ränteavdraget. Det ska bli intressant att se hur många som får problem med boendekostnader när vi kommit längre in i lågkonjunkturen.
Jag är glad att jag bor i hyreslägenhet och inte har några lån så jag påverkas inte så mycket. Skulle dessutom bensinpriset dra iväg till inhumana priser så lär jag sluta att ta bilen i onödan och köra mer av elmoppen istället.
Ja, så länge en majoritet av bilisterna kör över skyltad hastighet och därmed missar det mest grundläggande i ecodrivning, är det väldigt svårt att känna medlidande med de som går i taket för att drivmedelspriset känns för högt.
Tankade HVO 100 för 17,57 kr/ liter nyligen, men klagar och gnäller inte för det.
När jag tog körkort så lärdes inte eco driving ut, men om jag vill köra eco så kan jag trycka in eco-knappen på automatlådan, men det är bara tråkigt, Gillar lite acceleration.
Jag är helt säker på att bensinbolagen passar på att höja nu när det är fokus på bränslepriset. De har inget att förlora på det och Regeringen kommer inte att sänka skatterna, men protesterna kommer att bli skyhöga.
Protester a'la Sverige hjälper inte ett dugg. Det vet regeringen. Några hundratusen som säger stopp på facebook ger ingenting.
I Frankrike däremot där som vågar ta i med våldsamma protester på gatorna, då gav det resultat, men det krävs tydligen våld på gatorna för att göra skillnad och jag tror inte de flesta svenskar är villiga att gå så långt som i Frankrike.
Jag tror att när det börjar kosta 20-25:- skulle jag nog fundera på att köra mindre.
Med tanke på att jag kör dubbelt så långt per liter i dag som med 745a för 25 år sedan så känns det inte alls kritiskt.
Jo, det finns definitivt de, som av olika anledningar, vill begränsa privatbilismen. Oftast är det miljön eller trängsel som används som argument. Men jag förstår inte varför man alltid ska ta bilar som exempel. Finns andra saker i samhället som också kostar pengar och resurser. Varför ska man till exempel bygga travbanor eller fotbollsplaner? Tar upp ganska mycket plats i anspråk och används enbart för rekreation. Att hela tiden ge sig på privatbilism som ett problem oavsett vad den släpper ut eller inte, beror högst sannolikt på att man vill begränsa individens frihet att ta sig dit man vill, när man vill.
Förmodligen ser många bilen enbart som ett problem som begränsar deras (!) frihet. De har inte upplevt privatbilismens tillkomst utan mer hur problemen hopat sig när mängden fordon ökat. Väldigt många av dessa bilkritiker bor i städer och då är det inte svårt att förstå hur de tänker. Men att utifrån stadsperspektivet utforma en politik som sedan gäller för hela landet blir tokigt. Det samma gäller fler transportslag. Det blir upp till infrastrukturministern att sammanväga alla olika behov med resultatet att alla blir lagom förbannade.
Du missförstod. Ingen vill begränsa privatbilismen bara för att. Men det är ju helt klart att den medför stora nackdelar också. Senaste 70-åren har ju privatbilismen exploderat, nästan helt utan eftertanke.
Just travbanor och fotbollsplaner är ju bara tillplattad mark. Men det är ju inte bara bilar som tas som exempel. Flyg, bostäder jordbruk, köttkonsumtion, allt som innebär ohållbart resursutnyttjande måste vi förändra på något sätt.
Jag tänker inte fortsätta på detta sidospår längre eftersom vi kommit ifrån ämnet, men jag tror att detta ohållbara resursutnyttjande måste lösas på teknisk väg, alltså biodrivmedel, elektrifiering eller något annat. Att få folk att drastiskt ändra beteende kommer inte lyckas. Då blir det uppror istället. Titta bara på Gula Västarna i Frankrike och vårt eget, mer beskedliga, bensinskatteuppror. Ett typexempel på att politiker försöker öka skatter för att ändra "ohållbara" beteenden som för mycket bilkörning. Men vanligt folk "fattar" inte politikerns galopp utan gör uppror istället. Så att rädda klimatet genom att ändra folks beteenden kommer bara inte hända, det är en utopi. Tror du att de rika människor som har råd med privatplan, kommer flyga mindre för att flygbränslet blir dyrare? Även de flesta medelklassfamiljer kommer fortsätta köra bil som förut även med bensin- och dieselpriser uppåt 30 kr/litern. Som jag ser det, så har vi två vägar ut ur klimatkrisen: Antingen så går vi över till diktatur med någon upplyst Miljöpartist som diktator som helt sonika förbjuder alla "icke hållbara" beteenden som omotiverade flyg- och bilresor t.ex. Eller så arbetar vi för att lösa det på teknisk väg, genom att få fram alternativa drivmedel som el och biobränsle m.m. Men att tro att folk frivilligt kommer att sänka sin levnadsstandard för "klimatets" skull är en utopi som är helt ogenomförbar i en demokrati.
Man skulle bli mer miljövänlig om alternativet att åka kollektivt blev billigare och BARA tog något längre tid.
Inte som nu när man bor utanför Göteborg.
Tar tid att komma in om ens tåget kommer i tid. Kostar extremt mycket. Dålig kommunikation till många delar där företags parker ligger osv osv.
När vi tjänar på att ändra då gör vi det. Tjänar kan vara tid, pengar och bekvämlighet.
Precis så är det. Tid är väldigt viktigt för mig. För några år sedan tog det för mig med bil 20 min att ta mig till jobbet. Tåget tog 15min, men då fick man också lägga till 5+5min gångväg till ena stationen och från andra stationen. Ibland dök inte en tåget upp eller var försenat samt att priserna höjdes så mycket så att kostnaden blev dyrare än bensinkostnaden även om inte det är allt.
Buss tog 45min att åka p.g.a. omvägar.
Var ganska solklart att det blev bilen + att jag då inte behövde passa tider. Hade dessutom flextid på jobbet.
Ja alla ska åka kollektivt i Stockholm med en kollektivtrafik som redan nu fungerar sisådär. Tunnelbanan funkar väl för det mesta även om den har totalkollapsat tre gånger i år, med stopp i trafiken på flera sträckor. Pendeltågen är ju däremot en veritabel katastrof! Till Japans hypereffektiva kollektivtrafik är det långt. Tänker nog fortsätta ta bilen så länge jag får.
Sätter man sig och funderar över vilka otroliga summor som staten får in på sina skatter så är vi långt bortom vad som är rimligt, det riktigt skrämmande är väl att dessa pengar aldrig räcker. Det är aldrig nog. Den där krokodilen som matas med bensinskattepengar och övrig energiskatt, blir aldrig mätt? Frågar man en politiker av idag finns det ingen övre parentes i hur mycket pengar som behövs och skall dras in, speciellt på bilismen.
Vi har passerat det som är vettigt för länge sen. Smärtgränsen är nådd. Det är sjukt dyrt och bensinen är för länge sen uppe i sitt rätta värde (för det älskar agitatorerna att säga, att den inte är). Nån sänkning kommer vi aldrig få se från staten. ALDRIG. Kasta inte skit på oljebolagen, de är väl de enda som nånsin sänker och följer marknadspriserna. Politiker kommer ALDRIG göra det, inte ens om folk måste sluta på sina jobb och/eller bo i skolådor...
Något annat som över överdrivet högt skattat är alkohol.
En platta Åbro Bryggmästarens premium gold (33 cl) kostar på systemet 236 kr. (ovandlat literpriset till 33 cl eftersom Sverige bara säljer 50cl.
Samma öl kostar i Tyskland på bordershoppen i Puttgarden 79kr. Det är ganska exakt 3 gånger så billigt.
Det är löjligt att man sparar pengar på att sätta sig i bilen och köra nästan 50 mil dit och 50 tillbaka + broavgift + båtavgift.
Självklart får man se till att köpa på sig så man klarar sig ett år eller så. Det som är ännu mer löjligt är att det är Svensk öl som är 3ggr billigare i Tyskland än i Sverige.
Man måste alltså åka till Tyskland och hämta tillbaka den öl som fraktats från Sverige dit.
Drygt 30 lådor behöver du väl köpa för att nå break even. 720 burkar öl, blir man mätt på till slut.
30 lådor? Drar Mercan så mycket? :)
Hade du åkt Skoda så räcker det med 5 flak för breakeven..
Det har du rätt i, glömde det. Finns knappt billigare vagn att åka i.
Mina senaste Lyxbilar har alla hamnat på dryga 40kr/mil så då behövs drickas mycket öl för att det skall gå ihop.
köpte 45st
45 x 236 kr i Sverige = 10 620 kr
45 x 79 kr i Tyskland = 3555 kr
Mina utgifter i bensin + brobizz + båt ca 1250 kr eftersom vi var två, så visst tusan sparade jag mycket pengar :D
Nja
Lägg till värdeminskning, däckslitage, servicekostnader mm.
Men då blir det bara en tråkig kalkyl :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.