Fundera på vad det är som driver denna formliga epidemi som gör att i stort sett alla bilar skall växa på alla ledder vid varje modellbyte. Finns väl några undantag, t.ex Astra K som är mindre utvändigt än föregångaren J. (Bäst att skriva att K är modellen som kom 2015, men kanske inte lika känsligt då det inte är en annan Tysk bil som nämns med internkod)
Polo har växt och motsvarar i dag en Golf av äldre modell. Volvo V90 är stor som ett hus och tung som en sumobrottare.
Man skryter i reklamen om lättare bilar, pyttsan, är väl ytterst få som kan stoltsera med lätta konstruktioner. Mazda har ju tagit detta med lätta konstruktioner på allvar, så till den grad att man tidigare bantat bort ljudisolering.
Vad är det för mening med denna fetmaepidemi bland bilar?
Uppdaterat: 2018-06-12 20:40
Guran
Kommentarer
Nya Peugeot är ju faktiskt mindre...
Håller med i övrigt.
Ja tänkte skriva även 508, men den kan man väl inte köpa ännu. Förövrigt riktigt snygg på bild. Skall bli kul att se å provsitta, man kanske ryms i den.
V90 är smalare än V70 men lite längre och lägre. Så egentligen mindre.
Jag tror V90 kommer totalrasa i försäljning när V60 kommer ut.
Firman som köpte in min 18/1 har inte klarat av att sälja den ännu trots att de satt lägre pris än vad de gav mig.
Den är lite för klumpig.
Xanthopteryx, men är den lättare och smidigare?
Fånig fråga egentligen, V70 är ju inget under av smidighet precis!
Den väger vad jag vet ungefär densamma eler något lättare än 70. Vi upplever 90 som mer rymlig inuti än 70 som kan kännas lite klaustrofobisk och trång. Jag skulle nog säga att det går på ett ut ungefär (har inte jämfört vändradie e.t.c.).
Junkers: Kanske kan vara för att många vill ha en ny, specad efter eget önskemål? Plus att en del väntar för att se hur nya 60 ser ut exempelvis. Plus att marknaden är lite knäpp just nu på många fronter - allt ifrån bostäder till bilar, särskilt då diesel, som folk fått för sig är dåligt. Och så semestertider.
Efter sommaren lossnar det nog igen. Då har folk glömt dieselkrafset i media, semestern är avklarad och man är trött på bilen som krånglade så mycket.
Nja, V90 är allt bredare också, men i övrigt var det rätt. V90 189bred, V70 186bred.
Håller med om att fetmaepidemin är sjuk. Se t.ex på Opel o Ford, hur deras versioner växt. Till slut växer dom sig för stora, säljer dåligt och läggs ner (Omega o Scorpio) och en ny modell måste fyllas på med underifrån. Nu är Insignia och Mondeo lika stora, eller större, så dom läggs väl snart ner... ;-)
Toyota lider av samma problem. Camry blev för stor och lades ner i Europa. Nu har Avensis gott samma väg... Nu växer Auris för att täcka upp för förlusten av Avensis... Ska Yaris ersätta Auris då? Suck... Men sådär håller alla på.
Jag tänkte på totalbredd, med backspeglar alltså. Där är V90 smalare. Backspeglar är ju trots allt något som faktiskt sticker ut och har betydelse vid allt ifrån parkering till annat.
Xanthopteryx, ok jag har bara kört S90 som jag upplever som trevligare än V70, men faktiskt är den gamla 9-5 betydligt smidigare i många avseenden.
Jag håller med om att bilar verkar bli allt fläskigare, kanske beror en del på ökande krav på krocksäkerhet?
En kompis bytte sin XC70 mot en V90 och konstaterade att bagageutrymmet var klart mindre för den typ av last han använder det till (mycket volym - lite vikt).
Viktmässigt har dock en del modeller i främst B och C-segmenten faktiskt minskat i o m nya plattformar.
Ovan ryggstöden är det mindre på grund av rutans sluttning. Under ryggstödet är de nästan lika (svag fördel 70). Man kunde fått i mer men valde rymligare inne, vilket jag tycker märks. Jämför jag med pappas 70 från -16 så är det stor skillnad.
Allt är kompromisser såklart.
Enligt Teknikens värld har V70 en bredd mellan hjulhus på 113cm, V90 110cm, bagagedjupet hos V70 är 108cm, V90 114cm. Bagagevolym V70 575-1600 liter, V90 560-1625 liter. Som X säger, det är ovanför ryggstödet V90 förlorar pga bakrutans lutning.
Vad är det ni fraktar omkring som ni behöver varje kubikcentimeter bagageutrymme till?
Jag sitter oftast ensam eller två i bilen men ibland fem.
Utflugna barn sedan några år med tre barnbarn.
Men herregud vad jag värdesätter min bil som lastar mer än volvon varje gång jag åker med barnbarnen till stranden med alla badleksakerna.
Varje gång jag drar till fjällen oavsett om det är med barn och barnbarn eller om det är ölflak med kompisar.
Ja det finns 18 exempel till.
Hihi. Jag fattar inte vad folk har för liv som köper bilar med 4dm djupt bagage för två max kabinväskor och är nöjd med det.
Jo det förståss dom slipper använda bilen när det är någon gemensam aktivitet för dom rymmer inte sitt eget pick o pack.
Kanske smart.
Inte varje kubikcentimeter, men ibland så är det en nackdel med sluttande bakruta såsom vid fyrkantigare saker eller vissa andra skrymmande. Sällsynta problem för oss dock och nu har jag fyndat fina Wingbars från Mekonomen när de hade bra rea på dessa så där är problemet löst de gånger det behövs. Barnstolen gör ju inte saken bättre om man säger så, och den tar jag helst inte ut alls. Topptestad krockmässigt men fasiken vad jobbig att montera dit och ha sig med.
Annars gillar jag när det är praktiskt utrymme, inte bara liter räknat. Hur lätt det är att packa med andr ord. 70n vi hade tillfälligt ett tag blev det problem med då insynsskyddet inte var inkapslat så tryckte man i för mycket längst in så fastnade insynsskyddet och rullades inte in när man öppnade, vid rastplats exempelvis. Nu på 90 är det inkapslat så det rullas in hur mycket jag än trycker dit.
Djupet kan vara ett problem om man är kort, men å andra sidan en trevlig bit som gör att jag fick med nästan hela (gav bort besiklådor och ett skåp är kvar) vårat kök när vi rev det, och monterade ner till platta paket. Utan att fälla sätet eller lsta över insynsskyddet! Överskåp med dörrar (40, 120, 60, 60 , 60, 60 halvhöjd) och underskåp 120 med dörrar. Likaså spelar bredden stor roll och hur det är utformat, om hjulhus tar plats e.t.c. Likaså har vi ju utrymme under golvet där saker som tampar, bogsergrejor, påsar, reflexvästar, domkraft, lite verktyg, luftpump och sådant får plats. Så, den som säger att lastutrymmet på V90 är dåligt, den har oftast ingen egen erfaranhet av det. Några få saknar såklart den raka luckan för hundar och garderober, men jag hävdar att det är mycket potent faktiskt.
Tack vare den sluttande rutan täcker torkarbladet väldigt bra så det blir helt okej sikt bakåt. Har sett en del där torkaren ger någon pittoresk ren halvmåne i miniformat just då rutan är ganska rak och därmed väldigt kort på höjden. Ett torkarblad som går sidledes skulle funkat bra då.
Åter igen, fördelar och nackdelar med allt.
Bättre utrymmen för samma pengar är väl alltid attraktivt? Vill man då ha mindre utrymmen kan man således gå ned i storlek och spara pengar.
Ta t ex dagens Golf - rejält mycket större och bättre bil än Golf Mk1 utan att egentligen vara speciellt mycket dyrare.
Tyckte man att Mk1 var tillräckligt stor kan man idag välja en VW Up som matchar ur-Golfen i storlek men är betydligt billigare.
I mina ögon är "större" utrymmen inte alltid "bättre". En större låda tar mer plats när man ska förvara den nånstans. Ju mer lådformad en bil är desto mindre behaglig är den att vila ögonen på. Blir den dessutom högre stiger känslan av arbetsredskap.
Till råga på allt blir ljudhanteringen ett större problem i rymligare lådor.
Jag är nog inne på samma spår som Mäkinen. Tycker man en bilmodell är lagom är det inte säkert man vill ha den större. Som exempel gillar min fru Toyota Auris. När jag berättade att den nya blir större var hennes spontana reaktion negativ. Då kan man gå ner en storlek, säger Swemba. Visst, funkar ibland. Men Yaris är verkligen inget som tilltalar vare sig henne eller mig. Den är helt enkelt för obekväm. Samma sak kan man ju känna om man tycker Ford Mondeo eller Opel Insignia vuxit sig för stora jmfr sina föregångare. Inte helt givet att Focus eller Astra känns som ett alternativ eftersom dom kanske känns för småbilsaktiga jmfr med ens tidigare bil.
Bara tre exempel. Samma problem finns hos många tillverkare, att mellanklassbilar blivit fullstora och luckan som uppstått ner till nästa storlek kompenserats nödtorftigt genom att "lillebror" fått växa lite... Jag tvivlar på att särskilt många som gillade Golf Mk1 köper en Up idag, även om det är samma storlek. Jag tror inte den upplevs lika lockande som Golf en gång gjorde. I varje fall tycker jag att den rent ut sagt ser töntigare ut.
Ja, säg den regel som inte har undantag?
Jag omformulerar: De _flesta_ (dock inte L.Mäkinen eller Rutgers fru) uppskattar förbättrade utrymmen för samma peng när de byter till en ny modell.
Jag körde Golf MkI för många år sen ock köpte en ny Up! för några år sen.Utrymmena är bara en parameter i hela paketet. I mina ögon är en Up! snyggare än en Golf precis som föregångaren Lupo var. Den där Fox som fanns mellan dem är det väl ingen som minns hoppas jag.
Jag tycker ju att det är tragiskt att dagens BMW 1-serie väger mer än en äldre 5-serie. Vikten är körglädjens största fiende.
Då lastar en V70 och en V90 som en Golf Sportscombi med andra ord: 605-1620 liter bagagevolym.
Väldigt skojigt... Vad har du för belägg för att dom flesta uppskattar att bilarna ständigt växer?
Se där, smaken är olika. Men jag håller med om vikten.
I VWs fall så finns ju en gyllene kompromiss mellan Up och Golf och den heter Polo...:) Den borde passa de som tycker att Golfen vuxit lite för mycket - även om den senaste generationen rent viktmässigt är klart lättare än den föregående. Och B-segmentbilarna (Polo m fl) börjar ju finnas med mera säkerhet- och bekvämlighetsfunktioner om man är villig att betala. Och det borde man vara om den enda kritiken mot t ex Golf är att den är lite för stor - då är det nog i första hand inte en prisfråga.
Ja, räknat i liter. Men Golf Sportkombi är 100cm mellan hjulhusen och 104cm djup, så kör man skrymmande gods kan den bli trång. Men det är riktigt att Golfen är riktigt rymlig för sin klass.
Pi - Håller med om att Polo blivit ett fint o trevligt alternativ till Golf. Polo känns idag som Golf för några modellår sedan.
Därför att tillverkarna gör dem större! Genom att göra dem lite större gör man dem mer attraktiva och kan ta lite mer betalt. Det skulle inte gå om "de flesta" inte uppskattade det.
Swemba - Ta lite mer betalt? Nyss var ju argumentet att "de flesta uppskattar förbättrade utrymmen för samma peng". =)
Jag tror tillverkarna gör dom lite större för att lura på köparna en lite större o dyrare bil än dom egentligen behöver. Dessutom är det ju viktigt att vinna tester genom att rymma mest läskbackar. ;-)
Både golf och octavia kombi lastar mer i liter än dessa Volvo bilar.
Och har i mitt tycke vettigare inrett bagage.
Men vad jag inte fattar är ju hur man kan villa ha yttermåtten på en v90 när man skall i i parkeringshuset eller bara in i carporten och ungarna slänger upp dörrarna.
Stora bilar men kanske ändå inte på nåt sätt.
V90 ser ut som en bred jänkare när den glider in i parkeringshuset.
Det är riktigt att både Golf och Octavia har rymligt bagage, så är viktigaste kravet antal liter/krona ska man absolut köpa en Octavia. Jag kan även hålla med om att V90 är otympligt stor, för min smak. Men är det komfort man är ute efter och är beredd betala mer för det så är ju en V90 avsevärt mer bekväm än en Octavia.
Jag är inte det minsta intresserad av att kunna lasta en hel massa. Då finns det skåpbilar att hyra eller så hänger jag på släpvagnen. Däremot att sitta bra, ha en inspirerande ”lättfotad” bil att köra. Måste va nått speciellt med Nordbor som måste ha kombi och möjlighet att köra en himla massa saker. Visst i barnvagnsgraktartiderna skulle det varit bra med en kombi, men den fick fint plats i bagaget på min 9000cd och efter det rymdes körtan i en CSE.
Själv har jag gått i rakt motsatts till biltillverkarna, har undan för undan bytt till en lite mindre bil än den förra. Håller med några av er om, vad är det ni fraktar som behöver så stort utrymme. Vad är det för begär som gör att ni exempelvis "bara måste" den större modellen framför den mindre, typ BMW 520 framför BMW 320 eller V90 framför (nya) V60.
Det trevliga med att gå ned lite i storlek är att allt blir faktiskt lite billigare också, stålar över till trevliga semestrar med frun :-)
Tja. V60, nya, fanns inte när vi beställde V90. =)
Hört talas om säkerhet? Och sittkomfort, och ljudmässigt!
Ja men inte skall väl en bil behöva bli större för att erbjuda detta? Känns ganska idiotisk.
Förövrigt är sittkomforten för min 193 cm långa kropp bättre i frugans I20 än vad den var i min förra BMW520 med svankstödsfria standardstolar. Min Astra J går förvånansvärt tyst utan att för den skull vara stor. Betydligt tystare än en större Mazda 6.
Jag sitter bra i min Miata. Lite klen ljudisolering, men för mina dagliga behov är den egentligen lagom stor. För nåt decennium sen åkte jag Opel Speedster till vardags.
Kan du ge ett exempel på där en bil i t.ex. Golf-klassen som har bättre sittkomfort och ljudkomfort än dess större bil hos samma bilmärke Guran? Ja alltid kanske du subjektivt hittar någon, men generellt?
Du tog upp den rätta
Jag sitter betydligt bättre i en Golf än Passats stolar.
Tycker även att ljudkomforten är bättre i Golf än Passat. Min reflektion av passat, förvisso kombi, var att den var ganska så ljudlig i kupén. Men en bils sitt- och ljudkomfort är väl det mest subjektiva av allt med en bil. Visst du kan objektivt mäta ljudnivån i en bil. Men vad dina öron uppfattar är inte det samma som ljudnivån ett mätinstrument mäter.
Jag kanske till och med uppskattar en ”struttig” bils komfort där man via stolen har kontakt med vägen framför en väldämpad bil där man inte känner något av underlaget.
Men visst i det stora hela är väl dom större/dyrare modellerna mer påkostade i hjulupphängning och ljuddämpning.
Men varför kan man inte göra modeller med hög komfort fast dom är mindre
Golf har t.ex mer avancerat och komfortablare chassie på modellerna med kraftigare motor
Hyundai I20 har tillbehöret extra ljudisolering på premium versionerna.
Så det finns
Kanske nya Mercedes A-klass kan vara nåt...
Skall se om jag får plats
Gamla rymdes jag inte i, GLA var för låg i taket
CLA var precis att jag rymdes. En Shooting break låg högt på listan ett tag. Men slammrig diesel eller seg bensin och tråkig automat. Med AMG43 versionen var en jäkel till bil att pinna på. Lite för dyr i drift och inköp bara. Fick aldrig möjlighet att testa 250-sport versionen då handlaren precis sålt demo bilen när jag skulle testa den. Så det rann ut i sanden.
Men skall nog ta en provtur när fler alternativ av motorer dyker upp. Har inte bråttom med byte. Men troligen blir CX-5:an kvar som vinterbil och fraktar och Astranbyts när den fått tjäna lite mer mil. Har ju bara gått 13.000, och fungerar fint att pendla till jobb med. Kostar bara försäkring och bensin + nån krona för däck och service jag gör själv.
Själv har jag aldrig upplevt att en bil i Golf-klassen är bättre komfortmässigt än dess större kollegor. Inte på en enda punkt, i alla fall om den större inte råkar vara en snikversion.
Christer_1, du låter som min granne. Han har en Passat 2002, letar efter en Passat kombi av senaste utförande. När jag frågar varför han inte köper en Golf kombi av senaste modell, svarar han att gillar åka i stora bilar. Jag är ganska övertygad om att han åker bättre oh mer komfortabelt i en ny Golf än i sin Passat 2002, Golfen är alla gånger säkrare. Den är mer eller mindre lika stor som hans Passat 2002.
Varför skall han köpa en Passat av senaste modell?
Ärligt, det förstår inte jag.
Just i det speciella fallet Golf vs Passat så föredrar jag faktiskt Golf, eftersom jag sitter bättre i den. Passat har så hårda stolar. Men detta är ett unikt exempel. Kan inte komma på ett enda till där jag föredrar den mindre bilen. I allt övrigt håller jag med Christer, en större bil ger en bättre komfort och säkerhet.
Men det måste finnas någon gräns, säkerhetstänket har gått i absurdum. Om man nu vill åka jättesäkert är väl en F1 bil med monococue i kolfiber det säkraste du kan åka. Kan ju crasha i mångdubbel motorvägsfart utan att föraren blir skadad. Kanske inte så praktisk bil, men säker. Tror nog dom flesta storlastande kombibilar egentligen är ganska osäkra, hela kombiutrymmet fyllt med osurrade drickabackar som far omkring om man skulle få för sig att krocka.
Sanningen är att krocktesterna görs i väldigt låga hastigheter.
Frontalkrock i 70 räcker fortfarande för dödlig utgång.
Guran - Klart det finns en gräns. Men den sätter man ju själv, utifrån behov, ekonomi mm. Som jag sagt tidigare är V90 för stor för oss, men nya V60 kan va ok. Golf kombi skulle också kunna vara ok eftersom jag sitter bra i den. Ungefär den storleken passar oss. Komforten i stolarna är viktigast för mig. Andra har andra behov. Sen har du rätt i att en fullastad kombi är ganska osäker. En sedan är säkrare. Junkers har också rätt i att krocktester görs i låg hastighet. Hur klarar samma bilar en krock i 90, 120?
Hela jäkla resonemanget med säkerhet och måsten på 2000 kg bil är helt vrickat.
Det finns så många exempel på folk som lägger upp 350 tusen för en tung säker bil baraföratt.
Men att köpa till lastgaller för 2800:- det gör man inte.
Surra kasten det gör man inte.
Dubbelmoral och tokigheter
mso 1000 - Jag skrev "en större bil ger en bättre komfort och säkerhet." Och ni hakar upp er på sista ordet och plötsligt måste man ha bil på 2000kg!!! Jag bara konstaterade att en större bil ger en bättre komfort och säkerhet. Jag sa inte att det var ett krav med en jättestor bil. Främsta anledningen för mig att välja en större bil är komforten. Säkerheten kommer på köpet. Vad som sen är en större bil kan ju diskuteras, men en V60 är större än en V40 och en Golf kombi större än en Polo. Har jag varit tydlig nog då?
Ja rutger men ändå känns det överdrivet hela säkerhets tänket.
Om man bortser från rena småbilar så är väl det mästa ganska säkert.
Att köpa en dyr Volvo och sedan skita i last skydd och att fylla ända under taket är ju vardag för många.
Eller kör med dåliga vinter däck I fem år.
Nja för många är det mycket snack.
Och trots allt är det ju ändå en försvinnande liten del av våra fordon som frontalkrockar i lite högre hastighet och där den "säkraste" bilmodellen skulle varit avgörande så lite sannolikhetslära får man nog ändå tillämpa - tillsammans med att man själv uppträder vettigt i trafiken. Alltså vara uppmärksam, ge tecken och hålla hastighetsgränserna - som några exempel. Man kan inte gardera sig för allt som SKULLE kunna hända i livet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.