Ganska otroligt hur en grupp trafikanter skiter fullständigt i sånt som är självklart för i princip alla som kör motordrivna fordon med 4 hjul eller fler.
https://24malmo.se/brotten-alla-cyklister-begar-som-kan-ge-dryga-boter
Det gör inte jag, har inga rödljus/stopplikt när jag åker till affären. Annars om jag åker in till city så är det 1-10, heeela tiden hos cyklisterna. Med reservation med bromsarna, men dom kanske är undermåliga eftersom dom aldrig lyckas stanna vid rött eller stopplikt!
Mao. cyklister skiter fullständigt i rött ljus. Tänk om det varit lika illa bland bilisterna, hemsk tanke!
https://www.metro.se/artikel/polischef-cyklister-struntar-i-rödljusen-xr
Som aktiv Cyklist så är jag en av de första att skriva under på att allt för många som cyklar skiter i allt. Så trots att jag är cyklist så finns allt för många som förstör för så många som faktiskt sköter sig och följer regler.
I Göteborg såg jag en polis med tjänstecykel som bötfällde ett knippe cyklister när de cyklade mot rött.
Jag kan tänka mig de bötfällda cyklisternas tjatter när de upplyser polisen om vilka brott de anser att polisen borde fokusera på istället för att trakassera stackars cyklister.
Jag tyckte det var rätt prioritering av polisen att bötfälla cyklister i den korsningen. De hindrade trafikflödet och utsatte sig själva och andra för fara genom att strunta i reglerna.
Jag tyckte det var rätt prioritering av polisen att bötfälla cyklister i den korsningen. De hindrade trafikflödet och utsatte sig själva och andra för fara genom att strunta i reglerna.
+1
Alla trafikantgrupper som struntar i gällande regler ska bötfällas.
Bra film Pinjong!
Var bort till affärn idag och fick en sån där bockstyre-gul-ledaretröja framför mig på vägen. Han låg precis mitt i körbanan. Tänkte jag skulle tagit en bild, men ni vet vad lagen säger. Jag körde om honom, utan att spruta spolarvätska. När jag sedan körde igenom en sån där bussficka med vägbula så skulle ha förbi på min vänstersida, han var uppe med framhjulet vid mitt vänstra bakhjul, inne i den smala bussfickan! Jävla stolpskott! Hade jag inte sett honom i min vänstra backspegel och svängt lite åt vänster så hade han kört emot 20cm hållplatsstöd och åkt med trynet i gatan!
Men FXX, om cyklisten låg mitt i körbanan och jag förutsätter att det var en körbana åt varje håll på vägen, hur kan han då vara mer i vägen än om han ligger åt höger?
Ja, man skall hålla sig till höger, även bilister faktiskt, men du kan ju inte köra om honom ändå, om inte körfältet är väldigt brett, så länge du får möte och får du inget möte, vad är problemet?
Sedan åter igen, jag stöder inte idiotiska cyklister, lika lite som jag inte stöder idiotiska bilister, finns gott om båda och ingen av dem har något i trafiken att göra.
Ja han låg alltså mitt i min (våran, för att ingen ska bli kränkt, även om hans borde vara cykelbanan 5m till vänster) körbana/fil/vägbana/körfält/lokalgata...
Jag tar igen... om han hade legat till höger så hade du ju inte kunnat köra om honom ändå om du hade möte.
Men visst borde han varit på cykelbanan om den är vettigt utformad för ändamålet och lämplig för färdens mål
Jag tar igen... om han hade legat till höger så hade du ju inte kunnat köra om honom ändå om du hade möte.
Men visst borde han varit på cykelbanan om den är vettigt utformad för ändamålet och lämplig för färdens mål
Jag hade inget möte. Inte en enda levande själ på cykelbanan under hela färden. Han låg alltså mitt i filen med sin cykel, 1.5m från vägkanten. Cykelbanan håller hög standard, 3m bred och inte alltför många år gammal.
VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Ja det är nyttigt att prova den andra sidans erfarenhet, som man retar sig på FXX.
Uppdaterat: 2018-07-28 15:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Det är bara att anpassa sig efter cyklisternas hastighet, så håller ni samma hastighet.
Eller hur?
Den enda riktigt givna och klara regeln säger att du inte får överskrida skyltad hastighet. Underskrida den är däremot helt okej.
FXX wrote:christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Det är bara att anpassa sig efter cyklisternas hastighet, så håller ni samma hastighet.
Eller hur?
Den enda riktigt givna och klara regeln säger att du inte får överskrida skyltad hastighet. Underskrida den är däremot helt okej.
Nej faktist inte, man får inte hindra trafiken genom att köra väldigt långsamt. Och om jag lägger mig i samma hastighet som cyklisterna och vägrar köra om så bildas en kö bakom och jag blir den "hatade".
FXX wrote:christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Ja det är nyttigt att prova den andra sidans erfarenhet, som man retar sig på FXX.
Ja jag både cyklar och promenerar, och kör bil, flera gånger i veckan, på därför avsedd plats. Och jag har fortfarande inställningen att man använder cykelbanan där sådan finnes.
I området där jag bor finns en trottoar utmed villorna på ena sidan och på andra sidan lite skog med gräs mot vägen. Jag stör mig lika mycket på en kärring i området som envisas med att gå på vägen och rasta sin hund mot den sidan som saknar trottoar. Jag vet ju att hon går där för att slippa plocka upp hundskiten efter sig.
Sist vi var ute och promenerade med barnvagnen så hade nån parkerat bil med släpkärra på trottoaren så det var typ 50cm mellan bilen och en stenmur. Det kändes inte heller okej att vi blev tvugna att gå ut i vägen med våran treåring för att ta oss förbi stolpskottet som använde sig av fel bana för sitt fordon.
Xanthopteryx wrote:FXX wrote:christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Det är bara att anpassa sig efter cyklisternas hastighet, så håller ni samma hastighet.
Eller hur?
Den enda riktigt givna och klara regeln säger att du inte får överskrida skyltad hastighet. Underskrida den är däremot helt okej.
Nej faktist inte, man får inte hindra trafiken genom att köra väldigt långsamt. Och om jag lägger mig i samma hastighet som cyklisterna och vägrar köra om så bildas en kö bakom och jag blir den "hatade".
Och detta är just en definitionsfråga. Under 40 på motorvägen är soklart, men i övrigt...? Finns inga tydliga regler för det.
Att ligga i 50 på 70 lär vara helt okej som exempel.
Om du lägger dig bakom cyklisterna, och har lämpligt avstånd till cyklisterna (som man skall ha till alla fordon) så kan ingen befogat hata dig. Det är ju bara att köra om, eller hur? Eller så tar man det lugnt och slappnar av lite. Förr eller senare kommer ett lämpligt tillfälle att köra om, precis som vad gäller traktorer och andra LGFare, eller tant Agda 97 eller Bosse Bengt 73, eller Lisa-Maja 18 för den delen.
FXX wrote:Xanthopteryx wrote:FXX wrote:christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Det är bara att anpassa sig efter cyklisternas hastighet, så håller ni samma hastighet.
Eller hur?
Den enda riktigt givna och klara regeln säger att du inte får överskrida skyltad hastighet. Underskrida den är däremot helt okej.
Nej faktist inte, man får inte hindra trafiken genom att köra väldigt långsamt. Och om jag lägger mig i samma hastighet som cyklisterna och vägrar köra om så bildas en kö bakom och jag blir den "hatade".
Och detta är just en definitionsfråga. Under 40 på motorvägen är soklart, men i övrigt...? Finns inga tydliga regler för det.
Att ligga i 50 på 70 lär vara helt okej som exempel.
Om du lägger dig bakom cyklisterna, och har lämpligt avstånd till cyklisterna (som man skall ha till alla fordon) så kan ingen befogat hata dig. Det är ju bara att köra om, eller hur? Eller så tar man det lugnt och slappnar av lite. Förr eller senare kommer ett lämpligt tillfälle att köra om, precis som vad gäller traktorer och andra LGFare, eller tant Agda 97 eller Bosse Bengt 73, eller Lisa-Maja 18 för den delen.
Kan du Jonas redogöra för skillnaden mot att cyklisterna inte kan bromsa in och använda sig av ringklockan för att påkalla uppmärksamhet och passera säkert på den kombinerade Gc-banan?
Som jag ser det så har cyklisterna ett "problem" med att dela bana med gångarna och överlåter sitt problem till nån annan, i detta fall bilisterna, genom att skita i Gc-banan och åka på vägen istället. Eller har jag fel?
Det beror ju på hur cykelbanan är utformad samt var den tar vägen, eller hur?
Reglerna säger ju att man får använda vägen i stället om det är bättre med hänsyn taget till den fortsatta färden.
Än en gång en bedömningsfråga i just det aktuella fallet.
Cyklister stör mig väldigt lite i trafiken. Däremot bilister som inte vet vad de vill eller vilken hastighet de vill åka i. Och såklart alla idioter som måste ligga i arslet och slicka. Håll avståndet liksom! Dessa borde faktiskt allvarligt fundera på om de skall befinna sig på vägen alls.
Håll avståndet, visa tydligt dina avsikter och håll en hyfsat jämn hastighet (om det är utsatt, 10 under, 20 under, 30 under, ... spelar inte så stor roll men svaja inte 50-100 hela tiden på en 80-väg).
Jag som dagligen rastar min hund längs olika vägar funderar ibland över varför cyklister inte använder ringklocka när de närmar sig. Rätt som det är svischar de förbi. Det hade varit enklare att underlätta för dem om jag noterat dem i tid.
Hunden skiter helst på lutande mark med halvhögt gräs. Asfalt skulle aldrig komma på fråga.
Jag som dagligen rastar min hund längs olika vägar funderar ibland över varför cyklister inte använder ringklocka när de närmar sig. Rätt som det är svischar de förbi. Det hade varit enklare att underlätta för dem om jag noterat dem i tid.
Hunden skiter helst på lutande mark med halvhögt gräs. Asfalt skulle aldrig komma på fråga.
Någon inom psykologins verksamhetsområde borde forska på hur olika människor reagerar på ringklockor: Vissa blir irriterade för att man använder ringklocka, vissa blir irriterade för att man inte använder den. Självklart propagerar jag för att den ska användas.
Exempelvis:
En gång när jag cyklade på en skogsväg. två män framför med en hund i mitten. jag plingar ca 50 meter ifrån och den ena av dem vänder sig om och tittar i min riktning. när jag kommer närmre plingar jag igen, jag får mer eller mindre stanna bakom dem och säger -ursäkta. då flyttar de sig motvilligt och precis när jag kör förbi säger den ena till den andra, högt och med ett nedvärderande tonfall för att jag ska höra, -det enda felet med sådana där cyklister är att de inte har några ringklockor.
Fast ringklocka fungerar ganska dåligt på väldigt många promenad-zombies med ljudbok/podd/musik i sina lurar och kanske gärna en mobil som de lägger 99% av sin fokus på. Har inget problem att passera gångare utan att plinga om de bara väljer att gå på EN sida av vägen och inte mitt i...
Vilken sida skall man gå på en kombinerad GC-bana/väg?
Tro mig LM, jag har testat många gånger och plingar oftast om det ser trångt ut att köra förbi, men vad jag förstått så behöver man ju inte lämna någon plats till cyklist från bilist så...
christer_1 wrote:FXX wrote:christer_1 wrote:VolvoXC90 wrote:Jag kör om cyklister, utan att passera mittlinjen. Passar det inte, så kan ni cykla på cykelvägar ist.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Ja det är nyttigt att prova den andra sidans erfarenhet, som man retar sig på FXX.
Ja jag både cyklar och promenerar, och kör bil, flera gånger i veckan, på därför avsedd plats. Och jag har fortfarande inställningen att man använder cykelbanan där sådan finnes.
I området där jag bor finns en trottoar utmed villorna på ena sidan och på andra sidan lite skog med gräs mot vägen. Jag stör mig lika mycket på en kärring i området som envisas med att gå på vägen och rasta sin hund mot den sidan som saknar trottoar. Jag vet ju att hon går där för att slippa plocka upp hundskiten efter sig.
Vi har liknande förhållande och vi med flera hundägare går på den motsatta sidan utan trottoar och med gräs och träd.
Anledning är att hundar i regel äger en känsla av renlighet och släpper inte sitt tarv bara så hur som helst rakt ned på backen där dem själva och andra sedan ska gå.
Sedan så ser jag även hundar som halas runt kvarteret på trottoar och som längst, hunden släpper sitt på trottoaren i gåendes lika flegmatisk där i bak som i huvudet stackarn, ägaren bara går o går. Ett trevligt ekipage kan vän av ordning tycka, vilken lydig o snäll hund!
Jag tycker i det här fallet att bilisten har att ge med sig, jag och de flesta gör det då vi bor i ett levande samhälle med barn, hundägare o katter och att dem är lite överallt och att hastigheten är satt till 30kmh.
Däremot kan jag undra på andra håll ute på landet vid väg med högre hastighet om det verkligen är så illa eller enbart en brist på fantasi att man måste gå utefter vägen med sin hund, för det område och den skog där inte stråk finns det har jag aldrig stött på.
Någon inom psykologins verksamhetsområde borde forska på hur olika människor reagerar på ringklockor: Vissa blir irriterade för att man använder ringklocka, vissa blir irriterade för att man inte använder den. Självklart propagerar jag för att den ska användas.
Exempelvis:
En gång när jag cyklade på en skogsväg. två män framför med en hund i mitten. jag plingar ca 50 meter ifrån och den ena av dem vänder sig om och tittar i min riktning. när jag kommer närmre plingar jag igen, jag får mer eller mindre stanna bakom dem och säger -ursäkta. då flyttar de sig motvilligt och precis när jag kör förbi säger den ena till den andra, högt och med ett nedvärderande tonfall för att jag ska höra, -det enda felet med sådana där cyklister är att de inte har några ringklockor.
När man får ett pling en meter bakom ryggen så ligger hjärtinfarkten nära. Inget jag kan styra utan kroppen reagerar som på fara. Cykeln kan hålla 10 km/tim eller 90 km/tim - inget jag vet något om. Har haft en fundering på att köpa en spraytuta för marint bruk och ge igen när cyklisten passerat. En pling på 20 meter skulle jag önska men jag kommer aldrig att hoppa undan eftersom jag inte vet på vilken sida hen tänkt passera.
Tja, personligen går jag till vänster för att förhoppningsvis möta trafiken och slippa få den i ryggen. Men att gå mitt i känns nog inte så genomtänkt.
Håller du alltid hastighetsbegränsningen Robban ? Blinkar du alltid när du skall svänga eller byta fil ? Tacksam om vi inte gör nåt tjafs av detta men generellt vill jag inte riskera att ha snabba fordon i ryggen i egenskap av fotgängare.
Vill absolut inte tjafsa PI, men undrade vilken sida man skall gå på, på en GC-bana eller annan gemensam väg som inte är för bilar?
Mig veterligen är det till höger nämligen, men vi kan ha fattat olika. På väg där bilar finns så är det till vänster om ingen trottoar eller gångbana finns.
Som svar på din fråga, nä, jag håller inte slaviskt på hastigheten men jag blinkar 100% när jag svänger eller byter fil...
Gå på den sidan som är längst bort från vägen. Då kan cyklisterna lätt ansluta till vägbanan utan att korsa gångtrafiken om de skall ta en annan väg eller om cykeldelen upphör.
Varför skulle han passera på sidan utanför cykelbanan då? Du går väl till höger och inte mitt i?
Finns gott om cyklister som tycker att de kan passera lite hur som helst eftersom de "äger" hela ytan. Om plinget kommer i god tid kan jag lugnt hålla ännu mer till höger om det finns möjlighet. Eller så kan jag vända mig om och kolla vad som händer. Problemet är plinget som kommer en meter bakom.
Så länge man som promenör är konsekvent i sitt beteende så spelar det ingen roll vilken sida man går på. Däremot när jag är ute och vallar våran treåring är det värre när han vill gå själv. Han har ju lite svårt att vara konsekvent, men då får man som förälder vara uppmärksam och hela tiden vara på helspänn om det kommer någon cyklist och i princip alla visar hänsyn eller påvisar uppmärksamhet 20-30m innan. Men cyklisterna brukar vara ganska få där vi går, annars hade vi naturligtvis inte vågat den lille gå själv. En cyklist var tredje gång vi är ute, på sin höjd. Han med bockstyret använder ju vägen som bekant.:)
Ibland känns det som cycklister lämnar huvudet hemma och agerar som idioter och det ser man i denna tråd.
Jag ser pappskallar eller idioter flera gånger om dagen som utan tvekan bara cycklar ut på övergångsstället med två femåringar cycklandes bakom sig.
Man är så lat eller dum i huvudet att man inte lär småbarnen att kliva av cyckeln och gå över vägen.
Hallo hur står det till, jag tvekar inte att säga idioter.
Har man barn kliver man 100% av gångerna av cyckeln och går över vägen / övergångsstället, även om det inte kommer en bil.
Uppdaterat: 2018-07-30 10:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ibland känns det som cycklister lämnar huvudet hemma och agerar som idioter och det ser man i denna tråd.
Jag ser pappskallar eller idioter flera gånger om dagen som utan tvekan bara cycklar ut på övergångsstället med två femåringar cycklandes bakom sig.
Man är så lat eller dum i huvudet att man inte lär småbarnen att kliva av cyckeln och gå över vägen.
Hallo hur står det till, jag tvekar inte att säga idioter.
Har man barn kliver man 100% av gångerna av cyckeln och går över vägen / övergångsstället, även om det inte kommer en bil.
Håller med MSO!
Även om man har rätten på sin sida att korsa vägen med cykel om bilarna svänger in från en angränsande väg så finns det något som heter självbevarelsedrift. Och som du skriver, man måste nöta in det i skallen på våra yngre att man väntar tills bilarna har stannat vid övergångsstället innan man kliver ut i gatan. Det finns idioter som inte stannar.
Jag cyklar också ibland över övergångsställen som är i samband med att GC-bana korsar en väg, men blir förbannad när bilar stannar för mig, men ingen vill ju köra på någon annan.
Ja, du får cykla där men står sist i kön på "rättighetsskalan"
FXX, om det bara är ett övergångsställe som du skall passera vid sväng in på annan väg så har du ingen skyldighet att lämna cyklisten företräde, det är bara om det är en markerad cykelövergång/passage.
Kommentarer
1, 2, 3, 4, 8 tycker jag många bilförare är duktiga på att bryta mot. Ser minst en av dem så gott som alltid när jag är ute i trafiken.
Det gör inte jag, har inga rödljus/stopplikt när jag åker till affären. Annars om jag åker in till city så är det 1-10, heeela tiden hos cyklisterna. Med reservation med bromsarna, men dom kanske är undermåliga eftersom dom aldrig lyckas stanna vid rött eller stopplikt!
Mao. cyklister skiter fullständigt i rött ljus. Tänk om det varit lika illa bland bilisterna, hemsk tanke!
https://www.metro.se/artikel/polischef-cyklister-struntar-i-rödljusen-xr
Som aktiv Cyklist så är jag en av de första att skriva under på att allt för många som cyklar skiter i allt. Så trots att jag är cyklist så finns allt för många som förstör för så många som faktiskt sköter sig och följer regler.
I Göteborg såg jag en polis med tjänstecykel som bötfällde ett knippe cyklister när de cyklade mot rött.
LM, det är ju perfekt! Cyklister borde uppmärksammas mer om deras tillkortakommanden!
Mäkinen> Polis, i Gbg? Nä det tror jag inte på! Bildbevis..
Jag kan tänka mig de bötfällda cyklisternas tjatter när de upplyser polisen om vilka brott de anser att polisen borde fokusera på istället för att trakassera stackars cyklister.
Det är väl samma sak när de plockar bilister...
http://forumbilder.se/H7GBH/fb-img-1532027714868
Så dom finns på riktigt!
Jag tyckte det var rätt prioritering av polisen att bötfälla cyklister i den korsningen. De hindrade trafikflödet och utsatte sig själva och andra för fara genom att strunta i reglerna.
+1
Alla trafikantgrupper som struntar i gällande regler ska bötfällas.
https://www.youtube.com/watch?v=yL30-f5luwg
Jag tänker att en del cyklister har lite mer otur i trafiken än andra...
Ja detta visade väl hur det ser ut även här. Merparten av de sk tävlingscyklisterna skiter i många regler och då skiter det sig.
Bra film Pinjong!
Var bort till affärn idag och fick en sån där bockstyre-gul-ledaretröja framför mig på vägen. Han låg precis mitt i körbanan. Tänkte jag skulle tagit en bild, men ni vet vad lagen säger. Jag körde om honom, utan att spruta spolarvätska. När jag sedan körde igenom en sån där bussficka med vägbula så skulle ha förbi på min vänstersida, han var uppe med framhjulet vid mitt vänstra bakhjul, inne i den smala bussfickan! Jävla stolpskott! Hade jag inte sett honom i min vänstra backspegel och svängt lite åt vänster så hade han kört emot 20cm hållplatsstöd och åkt med trynet i gatan!
FXX japp det där känner jag igen, händer ofta.
Men FXX, om cyklisten låg mitt i körbanan och jag förutsätter att det var en körbana åt varje håll på vägen, hur kan han då vara mer i vägen än om han ligger åt höger?
Ja, man skall hålla sig till höger, även bilister faktiskt, men du kan ju inte köra om honom ändå, om inte körfältet är väldigt brett, så länge du får möte och får du inget möte, vad är problemet?
Sedan åter igen, jag stöder inte idiotiska cyklister, lika lite som jag inte stöder idiotiska bilister, finns gott om båda och ingen av dem har något i trafiken att göra.
Ja han låg alltså mitt i min (våran, för att ingen ska bli kränkt, även om hans borde vara cykelbanan 5m till vänster) körbana/fil/vägbana/körfält/lokalgata...
Jag tar igen... om han hade legat till höger så hade du ju inte kunnat köra om honom ändå om du hade möte.
Men visst borde han varit på cykelbanan om den är vettigt utformad för ändamålet och lämplig för färdens mål
Jag hade inget möte. Inte en enda levande själ på cykelbanan under hela färden. Han låg alltså mitt i filen med sin cykel, 1.5m från vägkanten. Cykelbanan håller hög standard, 3m bred och inte alltför många år gammal.
Jag förväntade mig inget annat från dig.
Prova att cykla själv någon gång XC90 och få se saken från den andra sidan, cyklistens alltså, om du törs. Du kommer att bli mörkrädd eller livrädd.
Min inställning är att man alltid, i absolut möjligaste mån, ska eftersträva att trafikanter som använder sig av samma bana ska hålla samma hastighet. Allt annat slutar förr eller senare i olyckor. Cyklister ogillar gående när dessa delar bana, ser man inte minst av kommentarerna att döma här. Samma sak gäller dom flesta bilisters inställningar till cyklister. Precis som det skapas en osäkerhet hos cyklisten när hen ska förbi Bittan 78 med sin hund, lika stor osäkerhet blir situationen mellan bilisten som ska förbi Lance "wannabee" Armstrong.
Och precis som Christers uppmaning till bilister som ogillar cyklister ska prova att cykla, så borde det omvända gälla. Ni cyklister kan ju prova att promenera för att få lite mera ödmjukhet mot dessa, eller hur?
Ja det är nyttigt att prova den andra sidans erfarenhet, som man retar sig på FXX.
Det är bara att anpassa sig efter cyklisternas hastighet, så håller ni samma hastighet.
Eller hur?
Den enda riktigt givna och klara regeln säger att du inte får överskrida skyltad hastighet. Underskrida den är däremot helt okej.
Nej faktist inte, man får inte hindra trafiken genom att köra väldigt långsamt. Och om jag lägger mig i samma hastighet som cyklisterna och vägrar köra om så bildas en kö bakom och jag blir den "hatade".
Ja jag både cyklar och promenerar, och kör bil, flera gånger i veckan, på därför avsedd plats. Och jag har fortfarande inställningen att man använder cykelbanan där sådan finnes.
I området där jag bor finns en trottoar utmed villorna på ena sidan och på andra sidan lite skog med gräs mot vägen. Jag stör mig lika mycket på en kärring i området som envisas med att gå på vägen och rasta sin hund mot den sidan som saknar trottoar. Jag vet ju att hon går där för att slippa plocka upp hundskiten efter sig.
Sist vi var ute och promenerade med barnvagnen så hade nån parkerat bil med släpkärra på trottoaren så det var typ 50cm mellan bilen och en stenmur. Det kändes inte heller okej att vi blev tvugna att gå ut i vägen med våran treåring för att ta oss förbi stolpskottet som använde sig av fel bana för sitt fordon.
Och detta är just en definitionsfråga. Under 40 på motorvägen är soklart, men i övrigt...? Finns inga tydliga regler för det.
Att ligga i 50 på 70 lär vara helt okej som exempel.
Om du lägger dig bakom cyklisterna, och har lämpligt avstånd till cyklisterna (som man skall ha till alla fordon) så kan ingen befogat hata dig. Det är ju bara att köra om, eller hur? Eller så tar man det lugnt och slappnar av lite. Förr eller senare kommer ett lämpligt tillfälle att köra om, precis som vad gäller traktorer och andra LGFare, eller tant Agda 97 eller Bosse Bengt 73, eller Lisa-Maja 18 för den delen.
Kan du Jonas redogöra för skillnaden mot att cyklisterna inte kan bromsa in och använda sig av ringklockan för att påkalla uppmärksamhet och passera säkert på den kombinerade Gc-banan?
Som jag ser det så har cyklisterna ett "problem" med att dela bana med gångarna och överlåter sitt problem till nån annan, i detta fall bilisterna, genom att skita i Gc-banan och åka på vägen istället. Eller har jag fel?
Det beror ju på hur cykelbanan är utformad samt var den tar vägen, eller hur?
Reglerna säger ju att man får använda vägen i stället om det är bättre med hänsyn taget till den fortsatta färden.
Än en gång en bedömningsfråga i just det aktuella fallet.
Cyklister stör mig väldigt lite i trafiken. Däremot bilister som inte vet vad de vill eller vilken hastighet de vill åka i. Och såklart alla idioter som måste ligga i arslet och slicka. Håll avståndet liksom! Dessa borde faktiskt allvarligt fundera på om de skall befinna sig på vägen alls.
Håll avståndet, visa tydligt dina avsikter och håll en hyfsat jämn hastighet (om det är utsatt, 10 under, 20 under, 30 under, ... spelar inte så stor roll men svaja inte 50-100 hela tiden på en 80-väg).
Jag som dagligen rastar min hund längs olika vägar funderar ibland över varför cyklister inte använder ringklocka när de närmar sig. Rätt som det är svischar de förbi. Det hade varit enklare att underlätta för dem om jag noterat dem i tid.
Hunden skiter helst på lutande mark med halvhögt gräs. Asfalt skulle aldrig komma på fråga.
Någon inom psykologins verksamhetsområde borde forska på hur olika människor reagerar på ringklockor: Vissa blir irriterade för att man använder ringklocka, vissa blir irriterade för att man inte använder den. Självklart propagerar jag för att den ska användas.
Exempelvis:
En gång när jag cyklade på en skogsväg. två män framför med en hund i mitten. jag plingar ca 50 meter ifrån och den ena av dem vänder sig om och tittar i min riktning. när jag kommer närmre plingar jag igen, jag får mer eller mindre stanna bakom dem och säger -ursäkta. då flyttar de sig motvilligt och precis när jag kör förbi säger den ena till den andra, högt och med ett nedvärderande tonfall för att jag ska höra, -det enda felet med sådana där cyklister är att de inte har några ringklockor.
Fast ringklocka fungerar ganska dåligt på väldigt många promenad-zombies med ljudbok/podd/musik i sina lurar och kanske gärna en mobil som de lägger 99% av sin fokus på. Har inget problem att passera gångare utan att plinga om de bara väljer att gå på EN sida av vägen och inte mitt i...
Vilken sida skall man gå på en kombinerad GC-bana/väg?
Att vissa inte hör är ingen anledning att låta bli att ge sig till känna.
Tro mig LM, jag har testat många gånger och plingar oftast om det ser trångt ut att köra förbi, men vad jag förstått så behöver man ju inte lämna någon plats till cyklist från bilist så...
Vi har liknande förhållande och vi med flera hundägare går på den motsatta sidan utan trottoar och med gräs och träd.
Anledning är att hundar i regel äger en känsla av renlighet och släpper inte sitt tarv bara så hur som helst rakt ned på backen där dem själva och andra sedan ska gå.
Sedan så ser jag även hundar som halas runt kvarteret på trottoar och som längst, hunden släpper sitt på trottoaren i gåendes lika flegmatisk där i bak som i huvudet stackarn, ägaren bara går o går. Ett trevligt ekipage kan vän av ordning tycka, vilken lydig o snäll hund!
Jag tycker i det här fallet att bilisten har att ge med sig, jag och de flesta gör det då vi bor i ett levande samhälle med barn, hundägare o katter och att dem är lite överallt och att hastigheten är satt till 30kmh.
Däremot kan jag undra på andra håll ute på landet vid väg med högre hastighet om det verkligen är så illa eller enbart en brist på fantasi att man måste gå utefter vägen med sin hund, för det område och den skog där inte stråk finns det har jag aldrig stött på.
När man får ett pling en meter bakom ryggen så ligger hjärtinfarkten nära. Inget jag kan styra utan kroppen reagerar som på fara. Cykeln kan hålla 10 km/tim eller 90 km/tim - inget jag vet något om. Har haft en fundering på att köpa en spraytuta för marint bruk och ge igen när cyklisten passerat. En pling på 20 meter skulle jag önska men jag kommer aldrig att hoppa undan eftersom jag inte vet på vilken sida hen tänkt passera.
Tja, personligen går jag till vänster för att förhoppningsvis möta trafiken och slippa få den i ryggen. Men att gå mitt i känns nog inte så genomtänkt.
Pi, går du till vänster på en GC-bana/väg också?
Håller du alltid hastighetsbegränsningen Robban ? Blinkar du alltid när du skall svänga eller byta fil ? Tacksam om vi inte gör nåt tjafs av detta men generellt vill jag inte riskera att ha snabba fordon i ryggen i egenskap av fotgängare.
Vill absolut inte tjafsa PI, men undrade vilken sida man skall gå på, på en GC-bana eller annan gemensam väg som inte är för bilar?
Mig veterligen är det till höger nämligen, men vi kan ha fattat olika. På väg där bilar finns så är det till vänster om ingen trottoar eller gångbana finns.
Som svar på din fråga, nä, jag håller inte slaviskt på hastigheten men jag blinkar 100% när jag svänger eller byter fil...
Gå på den sidan som är längst bort från vägen. Då kan cyklisterna lätt ansluta till vägbanan utan att korsa gångtrafiken om de skall ta en annan väg eller om cykeldelen upphör.
Finns gott om cyklister som tycker att de kan passera lite hur som helst eftersom de "äger" hela ytan. Om plinget kommer i god tid kan jag lugnt hålla ännu mer till höger om det finns möjlighet. Eller så kan jag vända mig om och kolla vad som händer. Problemet är plinget som kommer en meter bakom.
Så länge man som promenör är konsekvent i sitt beteende så spelar det ingen roll vilken sida man går på. Däremot när jag är ute och vallar våran treåring är det värre när han vill gå själv. Han har ju lite svårt att vara konsekvent, men då får man som förälder vara uppmärksam och hela tiden vara på helspänn om det kommer någon cyklist och i princip alla visar hänsyn eller påvisar uppmärksamhet 20-30m innan. Men cyklisterna brukar vara ganska få där vi går, annars hade vi naturligtvis inte vågat den lille gå själv. En cyklist var tredje gång vi är ute, på sin höjd. Han med bockstyret använder ju vägen som bekant.:)
Jösses... Snacka om att vara tragisk, snart gör du något tragiskt också, men det kanske inte spelar någon roll, "det var ju bara en j-a cyklist..."
Ibland känns det som cycklister lämnar huvudet hemma och agerar som idioter och det ser man i denna tråd.
Jag ser pappskallar eller idioter flera gånger om dagen som utan tvekan bara cycklar ut på övergångsstället med två femåringar cycklandes bakom sig.
Man är så lat eller dum i huvudet att man inte lär småbarnen att kliva av cyckeln och gå över vägen.
Hallo hur står det till, jag tvekar inte att säga idioter.
Har man barn kliver man 100% av gångerna av cyckeln och går över vägen / övergångsstället, även om det inte kommer en bil.
Håller med MSO!
Även om man har rätten på sin sida att korsa vägen med cykel om bilarna svänger in från en angränsande väg så finns det något som heter självbevarelsedrift. Och som du skriver, man måste nöta in det i skallen på våra yngre att man väntar tills bilarna har stannat vid övergångsstället innan man kliver ut i gatan. Det finns idioter som inte stannar.
Jag cyklar också ibland över övergångsställen som är i samband med att GC-bana korsar en väg, men blir förbannad när bilar stannar för mig, men ingen vill ju köra på någon annan.
Ja, du får cykla där men står sist i kön på "rättighetsskalan"
FXX, om det bara är ett övergångsställe som du skall passera vid sväng in på annan väg så har du ingen skyldighet att lämna cyklisten företräde, det är bara om det är en markerad cykelövergång/passage.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.