Vi Bilägares forum

Trafik

Trafik

Jag är bekymrad över moralen i dagens trafikbeteende.

Tidigare var det ungdomar i bil eller på motorcykel, taxi och resande säljare som körde fortare än alla andra, idag är det fritt för alla, släpvagn, hästtransport, lastbilar osv.

Vart tog uppförandet vägen?

Pendlar dagligen 10mil och ser morgon och kväll potentiella kunder till polis och åklarmyndigheten, kameror är verkningslösa på den dagliga pendlartrafiken, kanske möjligen tar en förvirrad och stressad turist.

På 90-talet körde jag ut ritningar till byggplatser och hade stränga direktiv om uppförande i trafiken med firmabilen, idag är firmabilarna än mer synliga och mer frekventa med trafiköverträdelser.

Trafikverket har stramat upp utbildningen på alla körkortsbehörigheter men det hjälper uppenbart inte utförandet när du väl har kortet i handen.

Dystert.

Uppdaterat: 2018-07-11 15:49

Kommentarer

Jag tror, utan att naturligtvis ha nån form av fakta på området, att utebliven polisnärvaro är en bidragande orsak. Trafikpoliserna var 1250 på 90-talet, sist jag hörde var dom 250. Detta är alltså en speciell enhet inom polisen som gör flygande besiktningar och har trafiken som sitt område. Inte aspiranterna som står med lasern eller har blåskontroller.

Dom flesta människorna är tyvärr ögontjänare, och vi är av naturen flockdjur som följer strömmen. Det driver fram ett beteende som tyvärr fortskrider om ingen regelbundet säger aja baja. Nu pratar jag om dom små sakerna, köra 10-15km/h över skylten, köra när det slår om till gult osv. Sedan finns det dom som skiter i allt, och dom ökar ju när det inte finns nån polis som plockar bort dom från vägarna. Såna som ligger på den nivån som är otänkbar för den stora massan. Vi pratar köra R-hoj utan körkort, köra 200 på 70-vägen, narkotikapåverkade, alkoholpåverkade osv. osv.

Idag verkar polisen ha fullt upp med nån form av vilda västern som pågår i många förorter. Det gör tyvärr att andra områden blir nedprioriterade, som trafiken. Bostadsinbrott är väl knappt lönt att anmäla idag..men det är en annan diskussion.

Uppdaterat: 2018-07-11 17:15

Fartkameror med snitthastighetsuträkning och bilägaren bär ansvar.

Klart o betart eller hur det nu var.

Jäklar vad det kommer att poppa upp eftermarknadsprylar för adaptiv farthållare.

Och på dessa sträckor kan hastigheten höjas med typ 10. ;)

Jäklar vilket flyt det kommer att bli i trafiken.

Uppdaterat: 2018-07-11 18:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

Uppdaterat: 2018-07-11 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, efterlevnaden av skyltad hastighet i dagens Sverige är sorligt låg. Nu pratar jag inte om några km för fort, utan ofta rejäla fortkörningar.

Finns till synes inget i vägen verkar många tycka att det är fritt fram att gasa på ordentligt och detta får som följd att jag ofta får fordon efter mig, trots att jag håller max. tillåten hastighet (enligt gps).

Tunga lastbilar är ofta både vad gäller hastighet och uppträdande trafiken, ett ledsamt kapitel.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Häromdagen blev jag omkörd i stan på en 2-filig 60-sträcka av en Audi som minst körde dubbelt så fort som tillåtet - men gissningsvis uppåt 150--160 km/t för han försvann oerhört fort. Han hade på samma sträcka (typ 100 meter) som jag kört efter omkörningen försvunnit väsentligt längre än dubbla sträckan - därav min gissning på runt 150 km/t. Men sen kom det så småningom ljussignaler och där stod han när jag kom... Till vilken nytta var denna enorma fortkörning kan man fråga sig...

Uppdaterat: 2018-07-11 22:27
saabnisse skrev:

mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

Visst diskuteras det lagändring.

Uppdaterat: 2018-07-11 22:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
VolvoXC90 skrev:

Häromdagen kom jag ifatt en idiot som låg och körde 90 på 110 väg. Varför hon ansåg att alla andra skulle tvingas köra hennes långsamma hastighet är oerhört besynnerligt. Att bli omkörd hindrar ingen. Det är alla som kör för långsamt som hindrar andra.

Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.

Uppdaterat: 2018-07-11 23:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag ser inget problem att köra om och fort bara det känns säkert, det är ganska våghalsiga omkörningar jag ser i kurvor och på backkrön för att 7-8 kilometer senare svänga av. Ingen större vinst tidsmässigt kontra risken.

Rondeller är ju också ett kapitel i den här tragedin, det är apex-körning avsett för bana jag ser dagligen och blinkers som inte används, du kan väl blinka ut ut rondellen iaf kompis.

Högerregeln och huvudled var det ledord när jag tog körkort på 80-talet, idag kan jag dö om jag sticker ut nosen.

Den autonoma eran kommer att tidigareläggas p.g.a. alla rallykallar som kör för att dom kan.

Uppdaterat: 2018-07-12 01:26
saabnisse skrev:

mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

Lagar kan ändras.

Uppdaterat: 2018-07-12 07:28
christer_1 skrev:

Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.

Okej Christer, eftersom du verkar övertydlig med att du vet att så är fallet, då förutsätter jag att du vet vid vilken hastighet man utgör ett hinder också. Kan jag åka 50km/h, kanske rent av 10? Blir ju spännande om det är enfilig väg med vajer också så man defenitivt inte kan köra om. Vi har en sån väg där jag bor. Enfilig, vajer, 90-skyltat. Ibland kör bussarna tomma för att påbörja körningen på ändhållplats och är dom då ute i god tid så har dom inte alltför bråttom utan nöjer sig med 55-60 på 90-vägen. Kan vara riktigt frustrerande om man blir nödig på väg hem.

Uppdaterat: 2018-07-12 08:17

XC90, en nyfiken fråga, var hittar du en 110-väg som är enfilig? Jag förstår ju om det är en 2+1 och då får du väl tappa 20 sekunder på 1-delens tre kilometer - vad är problemet?
Jag har inget problem med att folk kör för fort, ser det varje dag. Många gör det på ett bra sätt, visar respekt, inte trycker folk i baken utan lämnar plats om fler vill köra i vänster fil.
Däremot de som bufflar sig fram till varje pris, tvärstänger en befintlig lucka om man vill in från högerfilen på motorvägen vid omkörning av en lastbil eller liknande, kommer ikapp och då skall ligga med 2 meters lucka, gärna huggande om och om igen eller ännu hellre blinka med helljusen när man ändå inte kan komma undan från sin egen omkörning.
Eller det nya väldigt vanliga fenomenet, att köra bil med släp i 120, hur fan tänkte man där?

Nä, trafiken har blivit lite för mycket lekstuga att bad attitude för min smak

Uppdaterat: 2018-07-12 08:33
*Robban
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.
Okej Christer, eftersom du verkar övertydlig med att du vet att så är fallet, då förutsätter jag att du vet vid vilken hastighet man utgör ett hinder också. Kan jag åka 50km/h, kanske rent av 10? Blir ju spännande om det är enfilig väg med vajer också så man defenitivt inte kan köra om. Vi har en sån väg där jag bor. Enfilig, vajer, 90-skyltat. Ibland kör bussarna tomma för att påbörja körningen på ändhållplats och är dom då ute i god tid så har dom inte alltför bråttom utan nöjer sig med 55-60 på 90-vägen. Kan vara riktigt frustrerande om man blir nödig på väg hem.

Köra under 40 km/h på motorvägen är garanterat ett hinder. Det är solklart.
Allt annat är en bedömningsfråga från fall till fall. Att ligga i 60 på 90 tror jag skulle vara okej i flertalet fall. Antagligen spelar aktuell trafiksituation också roll där. Självklart förutsätter vi nu att det inte föreligger kösituation för då får du faktiskt stå helt stilla på en motorväg eller annan väg utan att någon polis ger dig en bot...

Uppdaterat: 2018-07-12 08:44
EnannanRobban skrev:

XC90, en nyfiken fråga, var hittar du en 110-väg som är enfilig? Jag förstår ju om det är en 2+1 och då får du väl tappa 20 sekunder på 1-delens tre kilometer - vad är problemet?
Jag har inget problem med att folk kör för fort, ser det varje dag. Många gör det på ett bra sätt, visar respekt, inte trycker folk i baken utan lämnar plats om fler vill köra i vänster fil.
Däremot de som bufflar sig fram till varje pris, tvärstänger en befintlig lucka om man vill in från högerfilen på motorvägen vid omkörning av en lastbil eller liknande, kommer ikapp och då skall ligga med 2 meters lucka, gärna huggande om och om igen eller ännu hellre blinka med helljusen när man ändå inte kan komma undan från sin egen omkörning.
Eller det nya väldigt vanliga fenomenet, att köra bil med släp i 120, hur fan tänkte man där?
Nä, trafiken har blivit lite för mycket lekstuga att bad attitude för min smak

+10 på det inlägget.

Uppdaterat: 2018-07-12 09:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.

Okej Christer, eftersom du verkar övertydlig med att du vet att så är fallet, då förutsätter jag att du vet vid vilken hastighet man utgör ett hinder också. Kan jag åka 50km/h, kanske rent av 10? Blir ju spännande om det är enfilig väg med vajer också så man defenitivt inte kan köra om. Vi har en sån väg där jag bor. Enfilig, vajer, 90-skyltat. Ibland kör bussarna tomma för att påbörja körningen på ändhållplats och är dom då ute i god tid så har dom inte alltför bråttom utan nöjer sig med 55-60 på 90-vägen. Kan vara riktigt frustrerande om man blir nödig på väg hem.

Xanthopeteryx har svarat i mitt ställe så jag har inget att tillägga där.
Själv är jag nog den som ligger 5 km/t över maxhastighet för det mesta men jag har däremot förståelse för de bilförare som inte känner sig bekväma att köra 110 km/t på en 110 väg. Då är det väl bra att dom kör i sin egen hastighet, än hetsa med i trafikrytmen som de inte behärskar och orsaka olyckor.

Uppdaterat: 2018-07-12 09:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Xanthopteryx skrev:

saabnisse wrote:mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

.
Lagar kan ändras.

Jag har kommit upp i den åldern att jag tycker det kan vara bra.

Om jag inte har fel så har Norge det systemet och jag tycker trafiken flyter bättre där dom gånger jag kört där.

Uppdaterat: 2018-07-12 10:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Japp, Norge har det på vissa sträckor. Tycker det är fantastiskt bra!
Bötfäll bilen, räkna medelhastighet på flera sträckor och om bilen är bötfälld upp till ett visst belopp (som ej blir betalat) så beslagtas bilen. Självfallet går inbetalningskorten till ägaren av bilen.
Erbjud aktörer på en öppen marknad att konfiskera bilar, mot erhållande av avgift, likt det finns p-bolag som man anlitar mot att de får behålla avgifterna. Aktörerna får en lista på bilar som skall konfiskeras. Då kommer man undan målvakterna också.

Och ha då även fartkamerorna aktiva HELA tiden!

Uppdaterat: 2018-07-12 10:19
VolvoXC90 skrev:

Häromdagen kom jag ifatt en idiot som låg och körde 90 på 110 väg. Varför hon ansåg att alla andra skulle tvingas köra hennes långsamma hastighet är oerhört besynnerligt. Att bli omkörd hindrar ingen. Det är alla som kör för långsamt som hindrar andra.

Nja jag kan nog hålla med till 90% på xc90s resonemang.

Sommar väg och bra väg utan konstigheter.

Har man tagit körkort klarar man att hålla hastigheten.

Att ligga på 10-30 under på landsvägar och ibland bara för att okoncentrerat sitta och babbla telefon eller med medpassagerare eller bara Eco är inte rätt.

Kör man 3-4000 mil per år ser man så många onödiga köer och onödiga omkörningar på kritiska ställen bara för detta.
Och 2+1 där då 13 bilar skall om på 3km och hastigheten är uppe i 140 i kön.

Nä jag håller med xc90 o många lägen och i den glesa trafikbilden.

Jag hör till dom som ligger 5-10 + och finner mig ofta i att ligga och flyta med med adaptiva på men ibland har jag nästan 110 i snitt på 70 mils stockholmskärningar/Norrland och då på lågtrafikerade tid såklart.

Nä vissa stolpskott bör tänka till och underlätta i trafiken genom att hålla RÄTT och JÄMN hastighet om väder och väglag tillåter det.

Uppdaterat: 2018-07-12 10:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nä vissa stolpskott bör tänka till och underlätta i trafiken genom att hålla RÄTT och JÄMN hastighet om väder och väglag tillåter det.

Men att en långtradare kör 85 på samma sträcka är OK eller? Vad är skillnaden?
Och att kalla folk för stolpskott för att de inte kör som du är väl magstarkt Micke!

Uppdaterat: 2018-07-12 10:59
*Robban
VolvoXC90 skrev:

Ja det är ok att de som inte kan eller får köra fortare än 80 släp eller 90 lastbilar, inte kör 110 på 110 väg. Alla personbilar ska köra enligt skyltad hastighet. Klarar man inte det och/eller är ute och ekonomikör, så hindrar man övrig trafik och bör inte ha körkort.

Sorry, men där har du en åsikt som får stå för dig, men den har inget stöd i frågan om att ha eller inte ha körkort.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:15
*Robban

Robban. Dom som inte har någon koll på sin körning och ligger och pendlar 75-90 på fina vägar och 1+2 vägar är en olycksrisk för oss andra.

Håller fast vid att det finns allt för många egoistiska stolpskott som hellre håller ut i mittlinjen för att ingen skall ha mer brottom än jag i mina 80 km/h på 90 vägen.

Och vi pratar inte då att anpassa efter väglag utan bara dumheter.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
VolvoXC90 skrev:

Ja det är ok att de som inte kan eller får köra fortare än 80 släp eller 90 lastbilar, inte kör 110 på 110 väg. Alla personbilar ska köra enligt skyltad hastighet. Klarar man inte det och/eller är ute och ekonomikör, så hindrar man övrig trafik och bör inte ha körkort.

Just det. Skyltad hastighet gäller. Som MAXhastighet.
Alltså överskrider du inte skyltad MAXhastighet, oavsett. Eller hur?
Inte för omkörning, släppa fram räddningstjänst, för att du råkar vara skitnödig eller för att du anser dig äga vägarna eller för att du inte kan passa tider så du tycker du har bråttom eller för att du skall in till BB för att du eller din partner skall föda, ... Så, håll skyltad MAXhastighet. Det borde du ha lärt dig när du tagit körkort, eller hur? Klarar man inte det så utsätter man övriga för onödiga risker och onödig stress och borde inte ha körkort.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:27
mso 1000 skrev:

Fartkameror med snitthastighetsuträkning och bilägaren bär ansvar.

Du förstår att det innebär kameraregistrering av alla bilar hela tiden, inte bara av de som kör för fort?
Låter som ett härligt övervakningssamhälle.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:49

+10 på Robbans inlägg ! Och det finns uppenbarligen alldeles för många självcentrerade fortkörare ute i trafiken. Tror ingen drabbas speciellt hårt om man måste ligga typ 10 km/t under skyltad hastighet nån km emellanåt.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:51

Som med trängselavgifter. Man behöver bara kolla regnummer. Är du inom hastigheten raderas det.

Använder du mobiltelefon? Kreditkort? E-post? Internet, uppenbarligen. Etc.
Om du ogillar övervakning så upphör med allt ovanstående.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:53
Swemba skrev:

mso 1000 wrote:Fartkameror med snitthastighetsuträkning och bilägaren bär ansvar.

.
Du förstår att det innebär kameraregistrering av alla bilar hela tiden, inte bara av de som kör för fort?
Låter som ett härligt övervakningssamhälle.

Jag har aldrig uppfatta det som ett problem för mig med kameror i allmän miljö.

Tror många våldsbrott skulle unvikits och många fler klarats upp.

Och med fartkamerorna så skulle man kanske fått nån välförtjänt bild bot nån gång.

Uppdaterat: 2018-07-12 12:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hur var det nu.. Någon lade ju upp en länk på hur en hel väg, nyligen, stängts av helt i flera timmar. Tre bilar skadade, en person död, ett par personer allvarligt skadade, flera personer lindrigt skadade.

Om inte det är att hindra så vete fan vad....

Uppdaterat: 2018-07-12 12:19
Pi skrev:

+10 på Robbans inlägg ! Och det finns uppenbarligen alldeles för många självcentrerade fortkörare ute i trafiken. Tror ingen drabbas speciellt hårt om man måste ligga typ 10 km/t under skyltad hastighet nån km emellanåt.

Fast kör man mycket så är det för ofta folk ligger 10-15 under lagstadgad och det på raka fina vägar och det kan vara 8 bilar bakom i en mil och mycket mötande trafik.

I körkortsboken. Visa hänsyn och hjälpsamhet i trafiken.
Det gör man inte om man kör 10% saktare än utsatt hastighet.

Uppdaterat: 2018-07-12 12:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Volvoxc90, visar återigen att hen inte är mogen att ha körkort.
Kör man för fort kan man hindra andra att passera långtradare och så är man inte lika lätt att förutse framfarten på när man avviker från det lagen kräver.

Uppdaterat: 2018-07-12 12:54
mso 1000 skrev:

Fartkameror med snitthastighetsuträkning och bilägaren bär ansvar.

Fast det där tycker jag låter jobbigt... Visst, funkar säkert bra på 2-filiga vägar, men på smala landsvägar... Kör man lagligt och kommer ikapp nån som kör 10-15 under skyltad hastighet, vågar man köra om då? Ska man då sega sig om, så man inte överskrider hastigheten och riskerar få bötet, eller ska man göra en så snabb o säker omkörning som möjligt? På mindre landsvägar är sällan rakorna särskilt långa och att sega sig om känns inte säkert... Och gör man en snabb omkörning och nästa kamera dyker upp en bit bort så måste man kanske bromsa framför den man just kört om, för att få en korrekt snittfart och slippa böter... Är inte risken med detta system att dom flesta sätter farthållaren 10 under rådande hastighetsbegränsningen för att ha marginal för ev omkörningar? Eller att dom flesta avstår omkörningar och onödiga köer bildas? Dom som saknar farthållare måste dessutom fokusera mer intensivt på hastighetsmätaren än idag, så man inte råkar överskrida hastigheter en kort stund... Visst, det sänker garanterat medelhastigheten, vilket blir säkrare, men att fastna i köer bakom långsammare fordon där ingen vågar köra om låter jobbigt...

Det är möjligt att jag har helt fel. Jag har aldrig kört i Norge sen detta infördes. Detta är bara mina spontana tankar runt detta och dom åsikter i ämnet som kommit upp när detta diskuterats bland släkt och vänner.

Uppdaterat: 2018-07-12 15:10

Vi upplevde aldrig några problem med trafiken i Norge, förutom då det där lustiga påfundet att sätta upp skyltar som talar om vilken hastighet det INTE är...
Dessutom tror jag inte den räknar så snävt så att det blir problem i ditt exempel. Redan från början visar din mätare fel så du har marginal där. Sedan måste man ta hänsyn till att vägsträckan kan variera beroende på om du ligger i ytterkurva eller innerkurva och så lite felmarginal på det. Men man lär hitta alla de där som kroniskt kör för fort och tempot kommer definitivt lugna sig, särskilt om kamerorna alltid är på och bilägaren är den som får posten i sin låda.
Sedan gärna på motorvägar också. Tekniken finns ju redan - nuvarande kameror kan hålla rätt på hastigheten på åtta bilar (om jag minns rätt nu), samtidigt! Det är bara lagstiftningen som ligger och sackar.

Uppdaterat: 2018-07-12 15:50
VolvoXC90 skrev:

Man kan hindra andra från att passera långtradare, om man kör fort?
Det var seriöst något så oerhört korkat resonemang, att jag inte kan tro att det kommer från en myndig individ.

Det var ett påstående och inte ett resonemang.
Åker man bakom en tradare på motorväg kanske man inte kommer ut i omkörningsfilen om folk där håller onödigtvis hög fart. Om man räknar med att ingen åker snabbare än skyltat är det lättare att veta hur mycket tid man har på sig.

Uppdaterat: 2018-07-12 15:55

X - Ja, det var ju lugnande besked. Eftersom Norge redan har detta system så märks det ju där hur det fungerar i praktiken. Sen tänkte jag ju inte på alla marginaler, du nämner, som uppkommer. Här måste man ju köra över 6km/h för fort för att bli tagen. Förmodligen har man nåt liknande i Norge? Skulle det införas kan jag tänka mig att det under en tid kommer att gå extra långsamt längs vägarna, tills folk vant sig. Men idag bromsar ju många inför varje kamera, så... Det kanske blir ett jämnare flöde med detta system. Det tråkigaste är väl att man inte längre vågar vara en outlaw ens på lågtrafikerade glesbydsvägar om detta införs här... ;-P Fast alla vägar lär väl inte omfattas...

Uppdaterat: 2018-07-12 16:20
Rutger Jönåker skrev:

X - Ja, det var ju lugnande besked. Eftersom Norge redan har detta system så märks det ju där hur det fungerar i praktiken. Sen tänkte jag ju inte på alla marginaler, du nämner, som uppkommer. Här måste man ju köra över 6km/h för fort för att bli tagen. Förmodligen har man nåt liknande i Norge? Skulle det införas kan jag tänka mig att det under en tid kommer att gå extra långsamt längs vägarna, tills folk vant sig. Men idag bromsar ju många inför varje kamera, så... Det kanske blir ett jämnare flöde med detta system. Det tråkigaste är väl att man inte längre vågar vara en outlaw ens på lågtrafikerade glesbydsvägar om detta införs här... ;-P Fast alla vägar lär väl inte omfattas...

Jag har kört några gånger i Norge sista åren och jag undrade hur trafiken kunde flyta på så bra.
Visste inte om detta med radarn och snitt.
Det är ju ganska kurvigt av och till i Norge så jag tänkte att folket fattat att det lönar sig lite eller inte att köra som en tok.

Känslan var att alla höll hastigheten och inga idioter med vansinnesomkörningar eller nån som låg under skyltad hastighet heller.
Det har varit en konstig känsla varje gång.

Jag står fast vid att många beter sig dumt åt (minst sagt) genom att inte hålla skyltad hastighet när det är fler än dom på vägen.
Om jag mot förmodan någon gång kör saktare än skyltat och får bilar bakom så ökar jag eller går ut i vägrenen och underlättar omkörning.

Uppdaterat: 2018-07-12 17:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - Det låter ju riktigt bra, utifrån era erfarenheter. Vore kul uppleva själv, men har inget ärende dit. ;-)

Finns många som beter sig dumt åt i trafiken, på olika sätt. Men fortkörare brukar jag släppa om så fort jag kan, även om jag själv kanske kör något för fort. Det mår både dom och mitt hjärta bäst av. =) Dom som kör 10-30 under skyltad hastighet vållar mig något mer bekymmer, men man får gilla läget och ta sig om när/om det går... Farligast blir det kanske när "Närsynte Nisse", som slickar mittlinjen i 60 på 90 väg och Hetsige Harry, som kör 160 på samma väg, träffas...

Uppdaterat: 2018-07-12 17:48
Xanthopteryx skrev:

Tekniken finns ju redan - nuvarande kameror kan hålla rätt på hastigheten på åtta bilar (om jag minns rätt nu), samtidigt! Det är bara lagstiftningen som ligger och sackar.

Alla svarta kameror som sattes upp i Göteborg med omnejd i korsningar, vid rödljus osv. för ett antal år sedan används för att mäta trafikflöden. Men som det ser ut nu så utelämnas en sista siffran i regnumret när datorn räknar ut hastigheten på bilen ifråga. Just på grund av lagstiftningen så får man idag inte använda dom till syftet som många skriver om i tråden.

Jag är inte så insatt i dom nya kamerorna man satt upp nyligen. Man säger att som inte ska användas för att bötfälla folk, men vad är dom då till för?
https://teknikensvarld.se/nu-blir-det-fartkameror-i-svenska-tunnlar/

Uppdaterat: 2018-07-12 17:58

mso1000 skriver :"Jag står fast vid att många beter sig dumt åt (minst sagt) genom att inte hålla skyltad hastighet när det är fler än dom på vägen."

Så du menar att dom som inte är "så duktiga" som du inte skall få finnas i trafiken? Eller hur har du tänkt att sållningen skall ske? Eller vill du att körskolorna skall lära ut att man måste hålla skyltad hastighet på respektive väg och alla andra får cykla?
Nej du mso1000 skyltarna gäller fortfarande som MAX hastighet och inget annat. Fatta att alla inte är som du , utan vi är olika och olika duktiga i trafiken.

Uppdaterat: 2018-07-12 18:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
VolvoXC90 skrev:

Häftigt att höra att det finns de som tror att de som kör fort hindrar övriga trafikanter... Det hindrar möjligen eran moralpanik och broder duktig känsla, men vi är inte i vägen för alla köer bakom de som kör alldeles för långsamt jämfört med skyltad hastighet.

Ja det behöver man inte åka så många mil på motorväg, för att inse att de som kör för fort, mycket för fort, hindrar de som vill åka om lastbilar, när vänster filen behärskas av sådana som du.

Uppdaterat: 2018-07-12 18:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

mso1000 skriver :"Jag står fast vid att många beter sig dumt åt (minst sagt) genom att inte hålla skyltad hastighet när det är fler än dom på vägen."

.
Så du menar att dom som inte är "så duktiga" som du inte skall få finnas i trafiken? Eller hur har du tänkt att sållningen skall ske? Eller vill du att körskolorna skall lära ut att man måste hålla skyltad hastighet på respektive väg och alla andra får cykla?
Nej du mso1000 skyltarna gäller fortfarande som MAX hastighet och inget annat. Fatta att alla inte är som du , utan vi är olika och olika duktiga i trafiken.

Jag tror Inte det handlar om det alla gånger utan okoncentration och okunskap och lite tjurskalle hos vissa.
Detta lyser ofta igenom när det diskuteras trafik på jobbet.
Vi har två som står fast vid att dom bara använder blinkspaken när dom anser att det behövs.
Undrar varför det ofta glöms av vissa.

I bilskolan blir du upplärd att hålla hastigheten om väg och väglag tillåter det och för att underlätta och visa hänsyn för alla i trafiken.

Att ligga på 75 på bra fin 90 väg bara för att jag kan med kö bakom mig.
Tja vad vet jag och visst kan Berta 85 vara ute men det är allt för många som faktiskt inte behöver.

Uppdaterat: 2018-07-12 19:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I Norge, där jag färdas ofta, finns det betydligt mycket mer trafikpoliser på vägarna. Det finns idioter även där, och problem med ”råkjøring”. Men det är dyrt att köra för fort.
Ser även en väldigt stor skillnad på att alla respekterar högerregeln, alla stannar vid övergångsställe. Och dom flesta håller hastighetsgränserna ganska så väl med +10 på mätaren, vanligen 90 på farthållaren på 80 väg.

Uppdaterat: 2018-07-12 20:11
mso 1000 skrev:

Jag tror Inte det handlar om det alla gånger utan okoncentration och okunskap och lite tjurskalle hos vissa.
Detta lyser ofta igenom när det diskuteras trafik på jobbet.
Vi har två som står fast vid att dom bara använder blinkspaken när dom anser att det behövs.
Undrar varför det ofta glöms av vissa.
I bilskolan blir du upplärd att hålla hastigheten om väg och väglag tillåter det och för att underlätta och visa hänsyn för alla i trafiken.
Att ligga på 75 på bra fin 90 väg bara för att jag kan med kö bakom mig.
Tja vad vet jag och visst kan Berta 85 vara ute men det är allt för många som faktiskt inte behöver.

Ja självklart finns de som kör sakta "bara för dom kan" , men dom osäkra kompenserar sin osäkerhet med sänkt hastighet, vilket är rätt tänkt. Att alla skall vara "lika duktiga som du" (ironi) är en utopi, det förstår du väl.
"I bilskolan blir du upplärd att hålla hastigheten om väg och väglag tillåter det och för att underlätta och visa hänsyn för alla i trafiken." : skriver du. Men det betyder fortfarande inte att alla måste köra som om skyltad hastighet är lika med Min hastighet.
Däremot så borde nästa automatiska teknikgrej på bilar var automatisk blinkers när bilen skall svänga av, byta fil eller avvika från körriktningen på något vis. Det vore än underbar teknisk lösning som skulle undvika mycket irritation i trafiken. Helt klart!

Uppdaterat: 2018-07-12 20:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Guran skrev:

I Norge, där jag färdas ofta, finns det betydligt mycket mer trafikpoliser på vägarna. Det finns idioter även där, och problem med ”råkjøring”. Men det är dyrt att köra för fort.
Ser även en väldigt stor skillnad på att alla respekterar högerregeln, alla stannar vid övergångsställe. Och dom flesta håller hastighetsgränserna ganska så väl med +10 på mätaren, vanligen 90 på farthållaren på 80 väg.

Håller med och det är antalet synliga poliser som är skillnaden.

Uppdaterat: 2018-07-12 20:13
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Minns när Polisen hade ressurser till helikopterövervakning....

Uppdaterat: 2018-07-12 20:48
Guran skrev:

I Norge, där jag färdas ofta, finns det betydligt mycket mer trafikpoliser på vägarna. Det finns idioter även där, och problem med ”råkjøring”. Men det är dyrt att köra för fort.
Ser även en väldigt stor skillnad på att alla respekterar högerregeln, alla stannar vid övergångsställe. Och dom flesta håller hastighetsgränserna ganska så väl med +10 på mätaren, vanligen 90 på farthållaren på 80 väg.

Jag håller med dig om Norge fallet.

Nu är jag väl kritisk till dom dom kör sakta med pulserande körning och många gånger är dom inte medveten om det utan det rullar andra tankar än trafik i huvudet liksom.
Det är inte helt ovanligt att jag kör om ett stolpskott två ggr på 15 mil som ligger -10 under för att han 5 minuter senare kör om mig som då ligger +10 på farthållaren.
Säljare/tekniksuport eller baratelefon babbel, finns många orsaker men en orsak är att folk med dyra bilar inte lär sig hantera farthållaren vilket otroligt nog är jättevanligt liksom handsfree.

Jag tycker det är befogat med en allmän uppmaning för alla är inte rädda

Uppdaterat: 2018-07-12 21:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:I Norge, där jag färdas ofta, finns det betydligt mycket mer trafikpoliser på vägarna. Det finns idioter även där, och problem med ”råkjøring”. Men det är dyrt att köra för fort.
Ser även en väldigt stor skillnad på att alla respekterar högerregeln, alla stannar vid övergångsställe. Och dom flesta håller hastighetsgränserna ganska så väl med +10 på mätaren, vanligen 90 på farthållaren på 80 väg.
Jag håller med dig om Norge fallet.
Nu är jag väl kritisk till dom dom kör sakta med pulserande körning och många gånger är dom inte medveten om det utan det rullar andra tankar än trafik i huvudet liksom.
Det är inte helt ovanligt att jag kör om ett stolpskott två ggr på 15 mil som ligger -10 under för att han 5 minuter senare kör om mig som då ligger +10 på farthållaren.
Säljare/tekniksuport eller baratelefon babbel, finns många orsaker men en orsak är att folk med dyra bilar inte lär sig hantera farthållaren vilket otroligt nog är jättevanligt liksom handsfree.
Jag tycker det är befogat med en allmän uppmaning för alla är inte rädda

Har nog inget med priset på bilen att göra, snarare intresset av att köra bilen, eller låta sig köras, eller vara upptagen av annat än framförande av fordonet, med en farthållare, adaptiv eller inte.

Uppdaterat: 2018-07-12 21:11
mso 1000 skrev:

saabnisse wrote:mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!
Visst diskuteras det lagändring.

Ja, de som inte är insatta i lagen och är lekmän föreslår ändring.
De som kan lagen vet att det måste stå utan tvivel för att en brottsling ska kunna dömas!
När det gäller hastighetsöverträdelser så är det ett brott mot trafikförordningen, men det är viktigt att komma ihåg att det är fordonsföraren som begår brottet, inte fordonsägaren!
Att påstå att det skulle gå att ändra lagen så att fordonsägaren blir straffansvarig är helt absurt!
Det skulle kunna innebära att en fastighetsägare blir ansvarig för brott som en hyresgäst begår!
Hur det är i Norge har jag ingen aning om, men vi som lever i ett fritt rättssamhälle ska vara nöjda och tacksamma för fungerande lagar!

Uppdaterat: 2018-07-12 21:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så är det redan på internet så.... Det går. Trots allt är ju bilens ägare skyldig vid parkeringsöverträdelse som exempel.

Uppdaterat: 2018-07-12 22:19

En sista uppmaning till folk i allmänhet då att försök att hålla SAMMA hastighet i båda alternativen på 1+2 vägarna och vänligen gasa inte på när det blir tvåfiligt.

Att öka +5-20 för att sedan återgå när det blir en filigt skulle ge höga böter motsvarande fortkörning.

Uppdaterat: 2018-07-12 22:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Xanthopteryx skrev:

Så är det redan på internet så.... Det går. Trots allt är ju bilens ägare skyldig vid parkeringsöverträdelse som exempel.

Precis, hur kan det vara så?. .

Uppdaterat: 2018-07-12 22:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, men i så fall måste man likställa hastighetsöverträdelse med P-överträdelse och då kan man t ex inte dra in körkortet vid överträdelser utan bara utdöma en avgift. Så knappast så troligt. För hastighetsöverträdelser ses nog som ett avsevärt allvarligare brott och då måste man kunna garantera rätts-säkerheten för att kunna döma ut mera omfattande straff.

Uppdaterat: 2018-07-12 22:24

Pi.
Om det inte går att faställa vem som kör blir det vanliga böter och kan man faställa föraren via foto kan man ta körkortet.
Borde inte vara omöjligt.

Uppdaterat: 2018-07-12 22:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html