Toyota har slutligen kommit fram till att de behöver vara med på elbilsmarknaden och sätter Akio Toyoda högst upp i enheten för "EV Business planning" med sina två närmsta medarbetare i samma grupp.
Elbilar borde även Toyota kunna göra då tekniken inte behöver vara så avancerad.
http://mobile.reuters.com/article/businessNews/idUSKBN13P11J
Toyota går all-in på elbilar
Uppdaterat: 2016-12-02 09:06
Kommentarer
Ja de har ju väldiga resurser att sätta in för att lyckas och det är nog bara bra ju fler som satsar.
Det kanske kan medföra att det kommer fram en vettig elbil med sansade fartresurser och bra räckvidd till ett överkomligt pris.
Alltså ett pris som inte slår ut den direkt vid en jämförelse med motsvarande förbränningsmotordrivna bil.
Toyota Mirai är väl redan en färdig elbil sånär som på ett batteri... ;-)
"Ju fler kockar" och det är ju bra så att utvecklingen på elbilar tar mer fart.
Mirai borde vara lätt att konvertera till riktig elbil. Cynikern i mig säger att den inte skulle få något bagageutrymme pga batteriet och AC/DC-konvertern.
Toyota borde kunna tillverka just en "basic bil" och inte ramla i samma fåra som alla andra tillverkare som öser i allsköns bråte bara för att motivera prislappen. Vem skulle säga nej till en modern tolkning av en Starlet P60 eller Corolla E20 med elmaskin och bakhjulsdrift?
Håller med Mäkinen där, en enkel basbil med elmotor och fram eller bakhjulsdrift.
Vi behöver inte elbilar som ser ut som om de rymt från tivoli och med en prislapp som är absurd kontra mot vad man får.
Problemet är ju räckvidden, oavsett om det står Toyota på huven eller nåt annat. Krävs enormt mycket batterier för att få god räckvidd.
Om vi tänker också att en s.k. basbil klarar 20 mil vintertid, är det tillräckligt?
Jag tror dom flesta vill att en elbil ska kunna ersätta allt man kan göra med en konventionell bil när det gäller längre resor. 20 mil är för dåligt då skulle jag tro.
Gör man en enkel basbil på cirka ett ton kan man komma undan med en förbrukning på 1 kWh/mil för framdrivningen.Jag har roat mig med att fråga folk hur långt de faktiskt kör med sina bilar och det är ganska vanligt att de skulle behöva 20 mils räckvidd i storleksordningen två gånger om året. Det är ungefär lika ofta som de hyr en skåpbil på macken.
Fast ämnet här var väl egentligen Toyotas omsvängning. Jag är glad att de börjat inse att de satsat på fel häst och inte det folk frågar efter. De borde ha sett explosionen av elektriska enkla fordon i Kina och sett att det finns en nisch för dem.
Om era teorier stämde så skulle Nissan Leaf sälja smör, det gör den inte.
Jag tror att formgivning är en anledning till Leafs framgångar. Fast den är ju ganska gammal nu och det är väl först i år som folk i allmänhet börjat intressera sig för elbilar.
Mest "basic" bland elbilar är väl e-Up och Zoe tycker jag. Skulle kunna tänka mig båda dessa, i vart fall som 2:a bil, om prisnivån var lite lägre. Problemet för Zoe är ju den tillkommande batterihyran som ökar på månadskostnaden även om man givetvis också får betala för batteriet när det ingår i bilpriset.
Vidstige en bil som klarar 20 mil vintertid tror jag är tillräckligt för de flesta.
De som vet med sig att de ofta kommer att köra längre väljer naturligtvis någon annan biltyp.
Men jag förstår din fråga och jag tror att en typ av räckviddsförlängare liknande den som finns i i3 löser många problem t.ex räckviddsångest.
Räckviddsförlängaren behöver ju inte vara någon högpresterande maskin, kanske en bensin/etanol eller gasdriven motor på kanske 25-30 kW.
saabnisse, jo men med 20 mil blir det mer av en andrabil. i3 kan jag i viss mån förstå men känns samtidigt som det sämsta av två världar. Antingen rejäl räckvidd som ren elbil, eller en riktig hybrid! Jag vill ha en förstabil, inte en andrabil, och det tror jag dom flesta vill ha också. Kan man garantera 30 mil även vintertid för en ren elbil så tror jag man börjar närma sig en förstabil.
Nej Vidstige, jag tror du har helt fel när det gäller räckvidd, 20 mil räcker nog väldigt bra och med en räckviddsförlängare, ett kraftaggregat som möjliggör vidare färd utan ångest, visserligen i lite makligare fart, men det kanske är något alla skulle må lite bättre av.
Ja vad är grejen med batterihyra? Är det ett försök från Renault att åstadkomma någon slags avskrivningseffekt av elbilsinnehavet eller vad?
Min frus bilinnehav skulle vara klockrent med en elbil på 20 mil. Hon kör aldrig mer än 10 mil i stöten. Jag hade E-Up som möjligt fordon för henne när vi köpte den senaste Skodan, men golfbagen fick inte plats. Annars.....
Vad gäller Toyota och elbilar; sent ska syndarna vakna. Vätgasen går upp i rök - eller kanske i atomer.
I Norge tror jag att Renault tvingats erbjuda Zoe med "köpebatteri". Borde vara ett val även här.
Kostar idag 199.900 NOK i "mellanutförandet".
Inte bara hustrun utan även jag skulle klara i stort sett all körning med 20 mils verklig räckvidd - egentligen skulle det fungera även med lite mindre. Sen är det några få tillfällen per år när man behöver mera men med lite planering skulle nog även det fungera - eller att man till nöds får hyra en annan bil.
saabnisse, det jag sa var att en bil som klarar 20 mil på el och sen en liten löjlig motor med löjlig liten tank som klarar ytterligare 5 mil inte är en bra förstabil. Samma där, problemet med i3 är alltså inte bara det höga priset.
i3 var ju bara ett typexempel, det finns väl för sjutton inget som säger hur stor tanken ska vara och du kan ju ha jeepdunkar med så du klarar 300 mil, det är ju inga svårigheter!
Nej räckviddsförlängaren är ju till för att kunna köra vidare tills det finns laddmöjligheter.
saabnisse, ska jag nån gång köpa en elbil så vill jag att det är en elbil, inget annat. Då ska det vara bra räckvidd och snabbt att ladda när så behövs. Dessutom vill man ju vara säker på att räckvidden inte minskar med åren.
Vidstige, jag vet inte om du läser tidigare inlägg eller om du inte är med på vad jag menar.
En motor i en räckviddsförlängare på 25-30 kW ger mycket bra möjlighet i att hänga med i trafiken.
Givetvis blir det ingen racer, men det behövs absolut inte.
Jag har många tusen mil bakom mig i VW typ 1, de första med 25 hk, till de senaste med hela 50 hk!
Dessutom med några rejält vässade, men de höll inte länge.
Men alla, t.o.m. 25 hk klarade att hålla de fartgränser som finns idag!
Det behövs alltså egentligen inget annat än en liten löjlig motor!
saabnisse, ja men jag vill inte ha nån räckviddsförlängare. Det komplicerar bilen, tar plats och kräver mer underhåll. Grejen med elbil är också att det ska var zero emission i alla lägen. Så i3 är ingenting för mig (med eller utan förlängare) om nu inte staten kommer på ett sätt att tvinga på mig och andra en sån bil. Tills dess tar jag hellre en riktigt hybrid, är mycket mera bil.
Toyota gjorde elbilar som RAV4 EV som gick 15,3 mil på den tiden när elbilar inte var så vanliga bland biltillverkare. Bilarna som gjordes då värmdes och kyldes med värmepump och laddades med induktionsladdare.
Den senare RAV4 EV 2012 som fick motor och batterier från Tesla fick inte mycket längre i körsträcka än den som kom 1997, den senares körsträcka var 16,6 mil.
De är inte riktigt kloka de där Toyota
http://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-utvecklingschef-nagon-maste-uppfinna-ett-nobelprisvinnande-batteri
Frågan är om vilka som inte är kloka, Toyota eller ovanstående insändare som stoltserar med en punkt som signatur och Bibelordet dagen.se?
...men problemet är - Var skall man tanka vätgasbilen ? Elbilen kan man tanka mer eller mindre överallt - även ute på landsbygden i Norrlands inland. Jag tvivlar inte på att det kommer att finnas en vätgasmack i de största städerna men det räcker inte för att göra drivmedlet attraktivt. Frånsett övriga tveksamheter som diskuterats i den parallella tråden om vätgas där vi kanske skall hålla vätgasdiskussionerna eftersom vi nu har renodlade trådar.
Det där är ju trams. En konstantvarvsgående motorgenerator har mycket låga och lätt kontrollerade utsläpp och den går ju dessutom väldigt sällan eftersom den bara är en nödhjälp de få gånger man kör slut på batterierna. Inte heller behöver den ta så mycket plats eftersom den inte har någon direkt koppling till hjulen.
Att det inte är något för dig spelar knappast någon roll, som jag skrev redan i början är det naturligtvis inte alla som en elbil räcker för.
Men eftersom kanske 80% av alla persontransporter är under 10 mil/dygn så finns det nog ändå ett stort behov av elbilar.
Men de måste få realistiska inköpspriser och vettiga designer.
https://transportevolved.com/2015/02/11/much-range-tesla-model-s-electric-car-lose-winter-one-owner-figures/
Ett problem med batteribilen är att bilen inte går längre än 23 mil när det är kallt även om bilen kostar över en miljon kr. Ett annat problem kanske är att alla inte är lika tekniskt intresserade när man ställs inför problemet i nedersta länken.
https://transportevolved.com/2015/02/11/much-range-tesla-model-s-electric-car-lose-winter-one-owner-figures/
https://youtu.be/mw7Ua1Q1EYc
Vätgasbilen går praktiskt taget lika långt vid kall väderlek med full värme som den går på sommaren.Kommentar *
saabnisse, skulle du själv vilja ha en sån bil? Och vad är du i såna fall beredd att betala för den?
Opel Ampera och Chevrolet Volt fungerar ju till stor del på det sättet så det har ju sålts en del.
junkers, fast då är räckvidden som elbil betydligt kortare och bensinmotorn mer tilltagen. Folk tycks inte heller vara särskilt förtjusta i det konceptet, det sålde dåligt.
Sorry, ja den uppdaterade gick 8 mil.
Fast GM-bilarna junkers refererar till hade ju kort elektrisk räckvidd (på batterierna) och istället relativt stark förbränningsmotor som (främst) laddade batterierna så i3 är väl i så fall ett mera relevant exempel på det saabnisse avser - så uppfattade jag det i alla fall. Och merkostnaden för räckviddsförlängaren kanske i stort sett balanserar merkostnaden för ett större batteri och då slipper man istället räckvidds-ångesten de få gånger under året många av oss kör längre sträckor så det kanske är en bra kompromiss... Klarar en bil med räckviddsförlängare typ 20 mil på batterierna så klarar den en väldigt stor del av den årliga körningen för väldigt många människor - och för de som det inte fungerar för så finns ju andra alternativ.
Verkningsgraden på elgeneratorer ligger väl på som bäst 25% så man behöver väl 10-15 mil på el för att det ska vara ok, då behöver generatorn inte användas så ofta.
Läste du sista meningen i vad jag skrev i #29?
188g/kWh för denna dieselgenerator det ger 4,5kWh per liter.
En effektiv elbil skulle gå 3mil på det med sedvanliga förluster i batterier och elmotor så det skulle ju bli en extremt bra kombination.
En elbil med denna kombination av effektiv dieselgenerator skulle bli bra.
https://www.clarke-energy.com/high-efficiency-diesel-gensets/
saabnisse, ja jag läste sista meningen och det är många ursäkter till varför elbilar i olika former säljer dåligt, trots enorma subventioner. Många som förespråkar elbilar väljer själva konventionella bilar, det är alltid nån detalj som man inte gillar men snart snart snart är det fixat, yeah right. Vi bor i ett kallt land med långa avstånd, elbilen passar extra dåligt här.
Det är väl inte så konstigt om elbilen inte har optimala egenskaper för alla behov i skrivande stund. Vi befinner oss ju i en omställningsfas och kommer förmodligen att använda olika mellanformer (hybrider) tills elbilsutbudet är så brett att vem som helst kan hitta något som passar både behov och plånbok.
Eftersom medelbilisten som är den vanligaste bilköparen är en kvinna som kör 1 mil i snitt per dag och männen ett par mil till så räcker laddhybridens körsträcka på bara el till de allra flesta transporter man gör utan att använda förbräningsmotorn alls, och när man gör en längre tur så behöver man inte planera sin resa efter laddställen och kan köra in i alla städer där det nu blir förbjudet med diselmotorkörning. Dieselgeneratorn i Vidstiges exempel väger över trettio ton vilket kanske inte ryms i bilen även om den har bra verkningsgrad. Elbilen som kostar över en miljon kr tappar 40 % av körsträckan på vintern i snitt enligt den här elbilsägaren vilket ger 23 mil på el och de billigare elbilarna kommer självklart ännu kortare på vintern med sina mindre batterier.
https://transportevolved.com/2015/02/11/much-range-tesla-model-s-electric-car-lose-winter-one-owner-figures/
PREVIA, jag spår att det är många glada elbilsköpare som kommer få ett svårt uppvaknande av hur dåligt elbilen dom köpt presterar på vintern. Just nu pushas det enormt hårt för elbilen och alla brister tonas ner eller nämns inte allt. Folk verkar dock överlag inte vara så lättlurade och elbilarna säljer mycket dåligt i Sverige trots att dom funnits nu ett bra tag. Den stora revolutionen i räckvidd har man inte heller sett så mycket av. Har ju pratats om att 5 år är som en evighet när det gäller teknikutveckling. Ändå är t.ex. Nissan Leaf idag ungefär likadan som när den kom för 5 år sen och kostar ungefär lika mycket.
Med deras temperaturskala så är temperaturer mellan 30-8 grader farenheit lika med +1grad till -13 grader Celsius vilket inte är några riktigt låga temperaturer här i Sverige.
En del nya laddhybrider är även de oanvändbara när det gäller elanvändning redan vid några minusgrader vilket inte alla bilköpare är medvetna om.
Vikten på min generator var väl ganska ointressant eftersom den gav 2,5MW.
Det var bara ett exempel på hur hög verkningsgrad som går att nå på en dieseldriven elgenerator, faktiskt i detta fall så hög att det skulle vara miljövänligare att producera el till en elmotor i bilen istället för att köra på dieseln direkt. Intressant tycekr jag, en liten nedskald sådan generator som räckviddsförlängare hade ju varit väldigt intressant.
Man kan tro att en seriehybrid kunde tävla med en direktdriven hybrid men då förbränningsmotorns energi får förluster i generatorn,växelriktare,laddare,laddförluster och urladdningsförluster i batteriet, växelriktare,styrning av strömmen till motor och motorförluster vilket gör att laddhybrider som Prius och Volt/ Ampera kör med direktdrivning mekaniskt när bilarna drivs med bara förbränningsmotor.
Verkninggraden på denna generator var faktiskt så hög så det hade varit lönsamt ändå.
Och om man nu har 10 mil batterier blir det väldigt bra.
Snart i en Nissan eller Renault nära dig, mitt koncept enligt ovan...
Nissan har alltså fått ovanstående drivlina att bli minst lika snål som Prius.
Synd att de inte använde större batteri än 1,5kWh och gjorde den laddbar vi auttag också, men det kanske kommer.
junkers, är fördelarna jämfört med Prius/HSD att man blir av med växellådan och får en piggare bil? Är den verkligen lika snål som senaste gen HSD 1,8? I såna fall måste jag säga att konceptet är mycket intressant.
Nissan påstår det ja.
Bensinmotorn laddar alltid på 2500 varv och agerar endast generator med batteriet som mellanlagring för drivningen som enbart är elmotor.
Hade de klämt in 10kWh batteri och laddning också så hade det ju varit en väldigt bra lösning, det är ju dock extremt enkelt att göra.
http://www.greencarreports.com/news/1106846_nissan-e-power-series-hybrid-builds-on-electric-car-expertise
junkers, om det är så bra som det verkar med e-power så kan det bli tufft för HSD framöver. Ska bli intressant att följa. Nissan Note blir väl första bil då med systemet och som kommer visa hur bra det funkar i praktiken.
BMW i3 är ju samma sak men har en för dålig generator egentligen så förbrukningen blir hög när den går.
Nissan:
By keeping the petrol engine in its efficiency sweet spot of 2000-2500rpm, the Note e-Power could return fuel consumption of between 2.7L/100km and 2.9 l/100km on the Japanese JC08 cycle depending on variant.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.