I ViB:s provkörningsartiklar finns alltid en faktaruta om bilen. En delrubrik är Prestanda. Där redovisas noggrant toppfart och acceleration 0-100 km/h. Är detta numera av intresse för bilköpare? Allmän hastighetsbegränsning infördes i Sverige för över 50 år sen. Innan dess var det viktigt att veta vad bilen "toppade." Men nu? Och om din nya bil axar 0-100 på 8 eller 10 sekunder, är det något som spelar stor roll för dig?
Själv skulle jag hellre än denna ganska överflödiga prestandaruta se fakta om bilskatten. Det blir allt viktigare att veta, med tanke på bonus/malus-systemet, vilket ju regeringen (läs MP) vill ytterligare utveckla, dvs fördyra.
Toppfart?
Uppdaterat: 2021-02-07 14:45
Kommentarer
Ja det är fortfarande viktigt och intressant.
Just acc 0-100 ser jag som ganska oviktigt sålänge det är av det piggare slaget, bilar som fixar det på över 10 sek upplevs rätt fort som "sega" med de referenser man har idag. Men fortfarande så säger ju de tiderna med något om kraften/piggheten i övrigt. För nej, 0-100 ser jag som oviktigt, MEN, omkörningsprestandan ser jag som otroligt viktig! Min förra bil var verkligen ett gränsfall där. Jag vill kunna komma om snabbt och säkert utan att känna man är på gränsen emellanåt....
Toppfart är ju till viss del med ointressant, men samma där, den säger kanske en del om hur bilen är växlad med. En kraftfull bil som varvar lågt i motorvägsfart får ju som följd en hög toppfart när den varvar ur om den inte begränsas.
Bilskatten är ju svårare sätta som en "fakta" i en artikel som kanske läses även längre fram.
Även på en och samma modell diffar ju skatten beroende på hur du utrustar bilen i många fall. Oftast är ju utsläppen med och då ser man ju i vilket ungefärligt härad man hamnar även skattemässigt. Och just det du själv skriver, skatten är föränderlig på ett sätt som gör det vanskligare ha med den i text.
Totalt ointressant, så länge den ligger över säg 150, vilket ju alla moderna bilar klarar. Att den redovisas är nog mest en kvarleva från när det faktiskt kunde påverka din framfart på vägen.
Acceleration är en annan sak. Det är ändå något man använder. Kanske inte 0-100, men omkörningsacceleration typ 70-120 är ju faktiskt något där det skiljer fortfarande. Men egentligen går det väl åt samma håll där.
Nja när jag läser 0-100 på typ över 11-12 sekunder då vet man att den helt går bort.
Man bör ändå köpa nåt som har lite reserv för omkörningen.
För mig helt ointressanta siffror, både 0-100 och toppfart faktiskt.
Jag har inte varit i närheten av min toppfart på 150 och omkörningsprestandan har gjort det jag behövt de gånger jag behövt köra om, vilket inte är så ofta för mig som håller hastighetsbegränsningen. Fast jag körde om idag och se, det gick bra.
Min bil är hastighetsbegränsad, vore kul nån gång att få testa vad som händer när man når 250.
Som tidigare sagt, omkörningsprestandan är viktigast i trafik.
Fastnar ofta bakom folk som inte kan hålla farten med firmabilen, skulle inte skada om det fanns mer under huven där, 130 hk på 3 ton är inte kul. Nya bilen jag får om nån månad har 40 hk mer, då borde det bli lite bättre.
Alla bilar (utom Volvo numera) går väl fortare än vad jag bedömer som hälsosamt ens när jag kör på tyska motorvägar. Så siffran är ointressant för mig. 0-100 däremot......
Senaste bil jag testade toppfart på var min e-up. 135 på mätaren. Innan dess var det M5 3,6, men det ökade så långsamt över 270 på mätaren att jag släppte av.
Noll till hundra på över 10 sekunder brukar kännas trafikfarligt.
Kör man över gränsen till Tyskland är toppfarten av betydelse. Men så mycket fortare än 200 km/h kan man ju knappt ens köra på Autobahn - i alla fall inte i normal trafik.
Så för mig är det ganska ointressant om bilen går i 180 km/h, 220 km/h eller 250 km/h. Jag kör sällan så fort i alla fall.
MVH AL
Minns när jag var liten och blev impad av bilar som hade hastighetsmätare som gick till 180, wow vilken snabb bil. Och varvmätare, grädde på moset :)
Nu nöjer jag mig faktist att bilen går tyst, komfortabelt och har ett bra vridmoment samt bra omkörningsprestanda.
En jättestark och snabb bil är mest rolig på pappret och första halvtimmen, sedan har man vänjt sig med det.
L.Mäkinen
Även om jag gillar bilar med bra acceleration kan jag tycka lite överdrivet att säga att bilar som tar över 10 sekunder är trafikfarliga....då är det många bilar som inte skulle finnas i trafiken.... tycker snarare problemet är att folk inte alltid använder gaspedalen oavsett motor...
Har vart med om att få bromsa vid omkörning när jag kört om samtidigt som framförvarande med dubbla hästar under huven...
Ja inte är det några problem att köra om med 85hk, man får använda spaken till höger i mittkonsolen och den högra pedalen som skall trampas ner mot golvdurken. Och så klart se till att ha tillräckligt långt med fri väg.
Minns när jag första gången körde Golf GTi MK1, oj vad den var snabb 0-100 strax under 10 sekunder... det var skillnad det mot min Passat 1,3 med 60hk, men även den kunde man köra om med och den var snabbare än en otrimmad Amazon.
NJO,
Jag tycker att det är skönt att ha lite marginal och vill kunna flytta mig från en plats om någon försöker köra på mig med eller utan avsikt.
Jag har kört Skoda några timmar idag och ibland känns det som att man är sittande byte.
Jag håller med NJO att många har inte förstånd att använda M på skuffen och det dom har under huven.
Och Mäkinen Skodans 10,2 sekunder är ändå 10% snabbare än nya corollan och vem minns inte vibils test avensis som låg på 12,4 sekunder.
Jag skulle säga att 8 av 10 med 200+ hk under huven får jag ändå släppa upp gasen för om man inte ska köra på dom efter 2+1 vägens omkörningar.
Frågan från början var om 0-100 km/h är intressant fakta. Varför blandar ni in topphastighet? Det har ingenting med saken att göra.
0-100 kan vara intressant info även om man mest kör upp till 80 km/h större delen av tiden.
På vissa låter det som att 0-100 är ointressant för att man inte får köra jättesnabbt i Sverige, men acceleration och topphastighet är två skilda saker.
Som någon nämnde så kan det vara trevligt att veta att bilen kan göra en snabb omkörning. Visar siffrorna att 0-100 är 12 sekunder så går bilen bort precis som någon annan skrev.
Men något annat som börjar bli intressant nu är vad säg 50-150 km/h tar.
Detta för att det finns nu en hel del "billigare" elbilar som Renault Zoe och Peugeot e208 som har runt 135 hk eller nåt sånt.
De är riktigt pigga och snabba i accelerationen i stadstrafik, mycket piggare än motsvarande bensinbil med samma antal hk, men kommer man upp i landsvägs- eller motorvägshastighet så är det superslöa och inget man vill köra om med.
Bortsett från att frågeställningen (läs rubriken och #1) var just en fundering om toppfarten, så är den väl högst relevant i ditt fall. Det gäller ju att köra så fort att man undviker att köra på en älg.
Äsch, du hann före. Felstavat dock;-)
Oops, jag missade visst halva poängen. Vet inte varför jag stirrade mig blind på just delen med 0-100.
Men ok, för att fortsätta på spåret då. 0-100 är viktig info liksom tophastighet, men topphastighet i sig är inte jätteviktigt för mig, men jag accepterar inte en begränsning till säg 130-140 som Zoe har. Det är i lägsta laget, men en begränsning till 160 skulle jag acceptera med reservation för att det inte försämrar bilens egenskaper.
Volvo började väl begränsa till just 160. Har det påverkat bromsar, fjädring etc?
Läs rubrik och första inlägg Bejje......
Ah, gör ont i min OCD-nerv......;)
Har du verkligen provkört e208 Bejje? Att påstå att den är superslö i omkörning i landsvägsfart är ganska mycket att ta i.....
Nej jag har faktiskt inte gjort det. Har kört nya Zoe och har velat provköra Peugeon sedan länge, men verkar som att det finns oklarheter om någon säljer Peugeot i Kalmar idag. Enligt Peugeots sida så finns det flera, men den listan stämmer inte.
I vilket fall, jag har testat Zoe med ca 135 hk på motorväg och antog att e208 har ungefär samma känsla med samma antal hk, men nej jag har inte kört den så den kan mycket väl vara mycket kraftigare... så frågan är, har du kört båda dessa och är e208 mycket kraftigare än nya Zoe på motorväg?
Egentligen ett högst relevant spörsmål.
Vi får i Sverige inte köra fortare än 120 km/h och noll till hundra gasar man inte särskilt ofta.
Och ett liknande trafikreglemente finns överallt i övriga världen, autobahn då givetvis undantaget.
Och enkom därför med detta lilla undantag i åminne designar tillverkarna sina bilar utefter.
Tänk om biltillverkarna hade dessa begränsande parametrar som riktmärken istället för det diametralt motsatta, hur mycket billigare skulle inte dagens bilar vara då?
Men prestige går före förnuft som vanligt i dagens ängsliga samhälle.
40-talisten - om du läser biltesterna i tidningen så finns en lång Ekonomi-tabell där fordonsskatten framgår - både de 3 första åren och därefter. Sen är ju fordonsskatten numera beroende av bl a extrautrustning, t ex bredare hjul, så man får val se det som en indikation om man inte skall köpa en bil som har exakt samma utrustning som testbilen.
Du missar en poäng. Om du tar en bil som har topfart 130 och 0-100 på 13 sekunder, så har de skitbromsar, skitfjädring, rent generellt skit jämfört med bilar som har högre toppfart. Detta för att högre toppfart kräver bättre delar.
Så med det sagt så kanske man vill ha bra delar även om man inte kör topphastigheten.
Och den som tillverkar en bil som går max 130 kommer inte sätta in dyra delar som klarar av kraven för 250 km/h.
Då föreslår jag att du tar en tur och provkör en. Kom bara i håg att ställa den i sportläge, annars får du bara ut 100hk. Och nej den är inte slö i motorvägsfart. Räcker väl till, och vem behöver enorm effekt för omkörningar på en motorväg? Där kan du sega dig om då du inte behöver vara orolig för möten.
En trevlig liten bil, den bästa motorn i nya 208.
Jag ska testa den, men har svårt att se att den ska vara så pigg på motorväg som ni säger, men vi får se...
Nu skrev jag att den räcker till. Men den går inte fortare än 150 så det kan vara för sakta för dina krav.
Jag läser biltesterna, och vet detta. Men nu gällde det artikelserien Provkört. Där finns av utrymmesskäl en komprimerad faktatabell, men plats offras för redovisning av prestanda (toppfart och ax 0-100), vilket jag finner onödigt i dagens hastighetsbegränsade trafik.
Förstår inte riktigt Bejjes resonemang - i alla fall inte så länge vi talar om att köra i Sverige. Då räcker prestanda a'la Peugeot e-208 gott och väl. Sen får man nog äntligen lära sig att hög fart kostar - inte bara med kraftigt förhöjd olycksrisk utan inte minst i energiförbrukning i en elbil. Vi får nog helt enkelt lära oss att hastighetsskyltarna på våra vägar är den HÖGSTA tillåtna hastigheten och inte som för alltför många den lägsta - samt att det är OK att också köra långsammare. Lägre fart = längre räckvidd - och det gäller på det stora hela även för förbränningsmotorbilar.
"Fartens tjusning" är ett uttryck. Det har tävlats i fart i alla tider, många av oss gillar fart, och det handlar ju inte bara om bilar. För andra är fart helt ointressant, för vissa rent av skrämmande.
0-100 är ett enkelt sätt att visa bilens prestanda. Motorns effekt är mindre intressant än 0-100, för effekten är ju i relation till vad bilen väger. 0-100 berättar vad den här bilen med sin effekt, vikt och utväxling kan prestera.
Om bilen gör 0-100 på 8 sek och dessutom har en toppfart på 230, kan vi även räkna med att den har en utväxling så den går lugnt o fint i vardaglig fart.
Om en bil med fosilmotor fixar 8 sek, men bara toppar 130, kommer motorn tokvarva i motorvägsfart.
Elbilarna är ju toppfartsbegränsade för de helt enkelt drar för mycket el i hög fart.
+100
Min bil är relativt värdelös på sprinten 0-100 men omkörningar på vanlig landsväg fungerar ganska bra. Det senare märker jag (som flera andra även noterat) att man vid omkörning lätt kommer ikapp andra med samma avsikter. Det handlar således om att använda motorns vridmoment optimalt men även förstås planera sin omkörning. En enkel teknik är att inte ligga en meter bakom det fordon som man ska köra om utan istället ha en fartsträcka så att hastigheten vid omkörningen är rejält högre än den omkördes. På så sätt blir tiden i "fel" fil kort även med en "långsam" bil.
Precis. Ibland får man öka farten och minska avståndet för att vara beredd, och ha lite fart uppe om det blir tillfälle för omkörning, om tillfället uteblev, får man sakta ner och öka avståndet igen.
Överlägset vanligaste förfarandet är att folk ligger några meter bakom, när tillfälle ges ska de tänka, växla ner, blinka, och sen accelerera. Sen ska nästa bil göra samma sak, men då är omkörningstillfället över.
Blev lite imponerad för nån vecka sen när 6 bilar i ett svep åkte om en mopedbil, vanligast annars är att en i taget åker, och typ bara 2 bilar hinner om på samma tid som nu 6 bilar åkte.
Och det handlar ju inte alls om prestanda, bara planering och uppmärksamhet. Alla bilar kommer förbi en mopedbil på några sekunder.
Det kallades "flygande omkörning," när denna teknik lärdes ut av körskolorna förr i tiden.
"Det kallades "flygande omkörning," när denna teknik lärdes ut av körskolorna förr i tiden."
Det tillämpades ofta av bl.a. VW typ 1-förare och hade de tur var luckan i den mötande filen kvar när de var jämsides med den bil de skulle köra om. Det var ju trevligt att det inte var så hög trafik på den tiden.
Kom man från en bil med lite muskler och hamnade i en folkvagn gällde det att tänka sig för innan man försökte öka farten!
Nu fanns det ju faktiskt många andra slöa bilar också.
Vet inte om det beror på att jag kör extremt defensivt, men det är mycket sällan jag upplever bilar som slöa nuförtiden. Turboladdning och bra automatlådor har gjort underverk tycker jag. Även om man hyr en ganska billig bil på semestern så tycker jag att de brukar kännas hyfsat pigga och lättkörda. Var värre för 10 år sedan när man oftast begåvades med en 1.6 liters sugmotor (i bästa fall) och 5-växlad manuell låda på semestern.
Jag fick lära mig att den sortens omkörningar var "dieselmerca-omkörningar". En kompis hade en 190D från början av 60-talet och den krävde teknik och extrem planering för att köra om någon med. Vet inte om den gjorde 0-100 alls...
Bah, då skulle ni ha varit med när det var vänstertrafik! Detta plus i Sverige vänsterstyrda bilar, gjorde varje omkörning till ett äventyr. Man fick först gira ut i mötande för att se om kusten var klar. Livsfarligt... Högertrafiken gjorde omkörningar mycket lättare, och jag tror att omläggningen bidrog till de sjunkande dödstalen i trafikolyckor.
Det var väl även fri fart på landsvägarna.
Minns att farsan lite försynt fick fråga morsan om det "var klart" innan omkörning påbörjades. Att det var fri fart hade man ingen nytta av när det satt en 760-kubiks Renaultmotor längst bak i bilen. Effekten var ca 20 kusar.
"Jag säger bara "Roger Moore""...
Spik i foten...
Det är ändå kul att ha lite perspektiv men självklart inget man ska slå i huvudet på folk som saknar dem.
Och ändå blev det önskemål med stor majoritet om fortsatt vänstertrafik vid folkomröstningen 1955!
Nu ska vi vara tacksamma för att politikerna var klokare än folket den här gången!
Själv tänker jag på "Four Yorkshiremen"...
Jag får försynt påpeka för Mäkinen och Grosser att ni har missuppfattat ett stillsamt dopp i nostalgiska känslor för någon slags tävling. Man kan uppleva detta psykologiska fenomen så tidigt som från 30-årsåldern men självklart blir de vanligare vid högre ålder. Känslan kan dessutom förstärkas om den delas vilket inte är särskilt unikt förstås. ;-)
Inget missförstånd alls. Jag blev mest road när jag såg likheter med ett gammalt revynummer.
Det byggde väl på en eskalering som inte konkret finns i tråden.
Träffade en som kört de då beryktade tidningarna, de körde alltså tidningar från trykeriena i Stockholm ut i landet. Det var full gas hela tiden i Chevrolet Suburban. Jobbet blev inte lika kul/eftertraktat när det infördes hastighetsgränser.
Sen vet jag inte hur fort en Suburban full med tidningar gick, men det var nog fort med dåtidens mått.
De var beryktade, och fick man upp en Suburban bakom gick man åt sidan, tidningarna skulle ut till varje pris.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.