Vi Bilägares forum

Stor bilhandlare som fuskar med service av bilar

Stor bilhandlare som fuskar med service av bilar

Köpt en 12:a Ford Mondeo den 13 januari 2015 av en Ford återförsäljare som är en av länets största bilhandlare. Bilen hade varit tjänstebil åt bilhandlarens chef för fordförsäljningen (dom säljer även flera andra bilmärken).

Bilen saknade helt stämplar i serviceboken men man intygade att alla servicar var gjorda och i rätt tid. Bilen skulle vara servad 3 gånger och sista servicen skulle vara utförd dagen innan jag köpte bilen. All dokumentation skulle dessutom finnas i firmans datasystem.
Det var chefen själv som jag köpte bilen bilen av och han gav ett trovärdigt intryck och firman har även gott rykte. Och eftersom att den dessutom varit hans tjänstebil så fanns det ju ingen anledning att tro att bilen inte skulle vara servad.

Kort efter att jag köpt bilen så tändes motorfelsmeddelandet i bilen men det gick bort efter ca en dag. Åkte dock in till bilfirman och dom läste av felkoder och det visade ett ej aktivt fel på avgasreningen (p269f). Det skulle dock inte vara nåt att bry sig om eftersom att det en var aktivt länge så det var bara att köra vidare enligt dom.
Detta upprepade sig totalt tre gånger dom gällande tre månaderna. Varje gång då dom samma sak att det bara var att köra vidare. Sen slutade detta fel återkomma.

Eftersom att jag köpte bilen i januari så var det vinterdäck monterat på den. Sommardäcken var inlämnade på däckhotell men skulle vara i bra skick. När jag hämtade ut dom i maj så visade det sig att däcken var så slitna att dom var olagliga. Jag fick bråka rätt mycket och höra med ARN innan jag till sist fick fyra nya däck.

I april i år så tändes motorfelsmeddelandet igen och nu gick det inte bort. Det var exakt samma felkod som tidigare (p269f). Felet går på emissionsgarantin (fast jag fick faktiskt betala första reparationsförsöket). Men dom lyckas inte åtgärda felet trots tätt många försök att åtgärda det.
Jag blev rätt less och börjar känns att jag nog vill häva köpet för bilen drar pga felet mer än dubbelt så mycket bränsle som normalt och när käk är i kontakt med konsumentvägledare så anser dom att det bör ses som ett ursprungsfel då bilen visade exakt samma felkoder precis efter att jag köpt felet. Men bilfirman vägrar och tycker att så länge dom försöker åtgärda felet så ska dom ha hur många försök som helst på sig. Dom anser inte heller att det är ett ursprungsfel. Så jag får köra vidare med min väldigt törstiga bil och lämna in den på verkstan stup i kvarten. Inte en enda gång har jag blivit erbjuden en hyrbil trots att det går på garantin.

Nu har jag lessnat rätt rejält och begära ut all dokumentation på bilen. Då upptäckter jag åt bilen inte alls är så välunderhållen som dom påstått. Den är endast servad en gång på tre år och 4200 mil. Den enda service som är gjord är när bilen var 9 månader och hade fått 2689 mil. Då hade man överskridit serviceintervallet med 689 mil (ca 34%). Biltillverkare brukar tillåta att man max överskrider serviceintervallet med 10-20%.
När jag påpekade detta för bilfirman så ansåg dom är dom inte gjort nåt fel och att dom inte har något ansvar. Enligt konsumentvägledaren så är detta ett skäl för att häva köpet men firman vägrar. Så nu får jag gå vidare med en anmälan till ARN. Men tyvärr så är ju handläggningstiden minst 6 månader där.

Men faktum är ju det att firman fuskat med servicen och dessutom manipulerat "dags för serviceindikationen " i bilen då jag fick meddelandet om service ca ett år efter jag köpt bilen. Och har dom fuskat med detta på min bil så är ju sannolikheten stor att dom gjort det på fler bilar.

Uppdaterat: 2016-06-28 08:54

Kommentarer

Jag skulle personligen aldrig köpt bilen om inte serviceboken var ifylld och service gjord enl de intervaller tillverkaren anbefaller. Dessutom skulle jag otvivelaktigt ha kollat även sommardäcken före köp. Sen får ju bilfirman inte fuska med serviceindikator t ex så visst har dom betett sig mycket olämpligt. Är detta en bil med Fords 5-åriga nybilsgaranti eller är bilen köpt "garanti-lös" ?

Uppdaterat: 2016-06-28 09:44

Nä, bilen är köpt utan Fords 5 års garanti. Men rostskyddsgarantin och emissionsgarantin finns ju kvar. Men pga att service inte är gjort så kan Ford neka mig den garantin.

Sen borde jag givetvis kollat upp dokumentationen på bilen vid köpet. Men en stor MRF handlare har också skyldigheter att inte ljuga om bilens historik.

Bristande underhåll är ju nåt som definitivt kan påverka bilens funktion och livslängd. Just nu har jag ju ett fel på bilen som skulle kunna vara en orsak av detta och som dom har mycket svårt att åtgärda.

Uppdaterat: 2016-06-28 11:05

Ja - MRF-anslutna handlare borde man ju kunna lita på. Är det måhända den Ford-handlare som inte är Ford-handlare så länge till (Bilia) ?

Uppdaterat: 2016-06-28 11:09
Pi skrev:

Ja - MRF-anslutna handlare borde man ju kunna lita på. Är det måhända den Ford-handlare som inte är Ford-handlare så länge till (Bilia) ?

Även i Norrköping/Linköping/Örebro har Volvo-Renaulthandlaren sagt upp avtalet med Ford.

http://www.mrf.se/rejmekoncernen-sager-upp-avtalet-med-ford/

Uppdaterat: 2016-06-28 11:28

Nä, det är det inte. Den här handlaren befinner sig längre norrut.

Har varit i kontakt med Ford Sverige och dom var inte jätteimponerade av den hår återförsäljarens beteende. "Pinsamt dåligt" var deras kommentar.

Uppdaterat: 2016-06-28 11:29

Ingen "Fård" på våran gård..i hela mitt liv har jag undvikit Ford, får lite dåliga vibbar när jag är nära en sådan. Ford är stort i USA men det är väl mest "trucks" dom kör därborta.

Uppdaterat: 2016-06-28 11:52
Styggavargen

Annars försök få en bunt pengar och behåll bilen

gör en oljebytesservice och rostskyddsbehandling och bilen är utom fara

en tom servicebok på en bil som gått måånga mil kan vara värd mer än en som har en fullstämplad :-)

Uppdaterat: 2016-06-28 12:37

Vilken Ford återförsäljare handlar det om? Finns väl ingen anledning till att hemlighålla detta? Skitstövlar som blåser sina kunder ska svartmålas är min åsikt.

Ärendet som helhet så kommer du få rätt i ARN. Frågan är ju bara om skumrask företaget kommer att följa deras beslut. Personligen hade jag gått tillbaka till den så kallade chefen och undrat vad i helvete han håller på med? Hur fan har man mage att ljuga folk rakt i ansiktet. Vad har hänt med moralen? Eller har man inte kvar den längre?

Ford har väl oljesticka? Jag brukar i alla fall dra ut den och kolla i vilket skick motoroljan ser ut att vara. Fast som sagt om någon övertygar att det varit dennes tjänstebil och dessutom är försäljningschef så tror man ju personen ifråga.

Fast stå på dig du kommer få rätt.

Uppdaterat: 2016-06-28 16:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Som jag läst mig till har en bilfirma 3 försök på sig att åtgärda ett fel, därefter har man rätt att häva köpet. Biljuristen i Teknikens Värld brukar rekommendera att man gör det skriftligen till firman! Har du gjort det? Kanske läge annars att kontakta biljuristen, för att få hjälp...

Tråkigt att en auktoriserad MRF handlare beter sig såhär. Fordhandlare längre norrut... Blir onekligen nyfiken på vilken... ;-)

Lycka till i din kamp! Nästa gång du köper bil hoppas jag du kollar upp den noggrannare. Lita aldrig på vad en bilhandlare säger.

Uppdaterat: 2016-06-28 16:26

Vet inte om det är okej att hänga ut ett företag med namn i forumet utan att ge dom chansen att försvara sig. Så innan jag kollat upp det så avvaktar jag med det även om jag ju mer än gärna vill att alla ska veta hur dom beter sig så att dom förhoppningsvis tappar lite kunder och fattar att det lönar sig att bete sig.

Kolla oljestickan är ju ett bra knep. Dock ger det oftast inte så mycket på dieselbilar om inte oljan är i riktigt bedrövligt skick.

Konsumentvägledaren jag pratade med trodde att jag får rätt i ARN för det finns flera saker i det här som var för sig ger rätt att häva köpet enligt konsumentköplagen.

Bilfirman har 2 försök på sig att åtgärda ett fel. Dom har fått 6 försök så den gränsen är ju passerad med råge.

Tydligen måste man vara på sin vakt även när man har stora bilfirmor att göra, även om dom har ett gott rykte.

Uppdaterat: 2016-06-28 18:10

Man ska aldrig lita på någon som lever på att sälja bilar! Ju större säljare ju större chans att dom blåser dig.

Uppdaterat: 2016-06-28 18:14

Vad säger sir Jeremy Clarkson om ett oljebyte på 4200 mil? Har motorn klarat sig eller har den gått för långt? Frågeställaren har inte skrivit vilken årsmodell det är på Mondeon. Hos Audi hade det i alla fall varit tillräckligt med ett oljebyte om bilen inte är äldre än 4 år.

Vad gäller oljestickan så skulle jag köpa en Honda Civic 1.6i på 90-talet och när jag skulle starta motorn så orkade knappt startmotorn att få igång motorn och den lät konstigt. Stänger då av motorn och öppnar motorhuven. Ser inget konstigt i motorn men drar ur oljestickan i ren rutin och ser då att motoroljan är som tjära. Frågor då säljaren om servicebok och den har ingen stämpel på någon service. Bilen hade gått 4000 mil på samma motoroljan från fabrik. Då i början på 90-talet var inte motoroljorna lika avancerade som numera.

Uppdaterat: 2016-06-28 19:42
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Motorn tror jag klarar sig om den inte gått ovanligt hårt. Jag tycker hela försäljningen låter märklig. Alla större bilföretag jag jobbat för har strikta rutiner på hur interna tjänstebilar ska hanteras. Var det överhuvudtaget hans tjänstebil? Det var inte någon kompis bil som han krängde vid sidan av?

Uppdaterat: 2016-06-28 20:02

Trasten har kanske lika svårt som jag för att svälja historien.

Jag har också jobbat på större bilföretag.

Har aldrig hört att ett bilföretag har tjänstebilar i 3 år.

Dom brukar dubbla som demobilar och visningsex, och säljs vanligen av inom modellåret.

Att behålla en sån i 3 år och 4000 mil är ekonomiskt vansinne för en bilfirma, värdeminskningen blir skyhög.

Ofta lämnar generalagenten dessutom extra rabatt på just demobilar.

Kostnaden för service osv är en rent internekonomisk fråga, så man snålar inte...

Uppdaterat: 2016-06-28 22:13

Att det var hans tjänstebil det vet jag att det var. Har firmans all interna dokumentation på bilen och där framgår det klart och tydligt att det var hans.

Men jag tycker också att det är väldigt underligt att dom snålat med servicen då han ju inte själv behöver betala för det. Man kan ju börja undra om dom sköter alla sina tjänstebilar på det sättet? Och snålar dom in på nåt annat också?

Uppdaterat: 2016-06-29 08:52

Jag vet att folk som haft tjänstebilar på vissa företag har struntat i att serva eftersom det är bökigt att lämna in bilarna. En bekant körde sin bil 16000 mil utan att serva, men när den var till salu hos märkeshandlare hade den plötsligt massor av stämplar i serviceboken. Den handlaren finns dock inte längre.

Uppdaterat: 2016-06-29 09:33
L. Mäkinen skrev:

Jag vet att folk som haft tjänstebilar på vissa företag har struntat i att serva eftersom det är bökigt att lämna in bilarna. En bekant körde sin bil 16000 mil utan att serva, men när den var till salu hos märkeshandlare hade den plötsligt massor av stämplar i serviceboken. Den handlaren finns dock inte längre.

Skomakarens barn...

Precis det känner jag igen från min tid i verkstadshallen.

När chefens bil skulle servas så hade han antingen glömt bort det eller så hade hans fru bilen. Oftast använde frun bilen och chefen tog demos hem. Vi bokade aldrig tid till den utan skulle ta den när tid fanns. Problemet var att den aldrig fanns, oftast för honom. Dock när bilen sen såldes så hade den rätt antal stämplar i boken. Sorgligt men sant. Därav att jag aldrig köper demobilar eller bilar som tidigare "ägts" av någon högt uppsatt på bilfirman.

Jag har bytt jobb en del sedan dess men på den arbetsplats jag hade innan den jag är på nu så hade vi BMW som "tjänstebilsleverantör"

Chefen tog ut en 530dA M-sport fullsmetad för dryga 800.000:- Denna servades inte på 9.000 mil. Chefen ansåg att det va jobbigt eftersom vi jobbade borta mån-fre och inte kunde serva på helgerna. Att serva någon annanstans än hos försäljaren var enligt han otänkbart. Min fd chef menade på att - Detta får dom fixa eftersom jag leasar så många och så dyra bilar av han..annars byter jag bara leverantör. Det slutade med att han faktiskt slapp att serva och fick lämna tillbaka bilen efter 3 år till det ursprungliga restvärdet. Skulle gissa att denna bil såldes som en fullstämplad bil. Detta är jag övertygad om är ett återkommande "problem" med tjänstebilar. Försäljaren är mån om återkommande kunder och sväljer en hel del..

Uppdaterat: 2016-06-29 10:15

Har hittat lite info hur ARN beslutat i liknande ärenden.

https://lagen.nu/arn/2010-6319

Framförallt sista stycket är intressant i länken nedanför

https://lagen.nu/arn/1997-0460

Läs framförallt stycket som heter: Kolla serviceboken

http://www.vibilagare.se/reportage/sa-far-du-ratt-hos-arn-36549

Det som är mest intressant är i ärendet 1997-0460 där i denna text både ARN säger att den har som praxis att besluta att köpet ska hävas och att om det inte framgår annat i tex annons eller varudeklaration så kan man som köpare av en inte allt för gammal bil utgå från att bilen är servad och underhållen enligt föreskrifter.

"Nämnden, som i sin praxis tidigare har uttalat att köparen av en nyare bil, om han inte blir upplyst om annat, kan förvänta sig att bilen genomgått av tillverkaren föreskriven service så att garantier och avgasreningsåtagande är gällande (se t.ex. nämndens beslut i ärende 95-5700), finner att bilen på grund av detta får anses behäftad med fel. Felen får anses vara väsentliga för B, som alltså bör vara berättigad att häva köpet."

Uppdaterat: 2016-07-05 18:19

En liten uppdatering av tråden

Dom har till sist lyckats åtgärda felet med avgasreningen. Det tog din dock en hel vecka av felsökning för att till sist hitta att felet satt i ett kretskort.

När det kommer till servicen som ej var utförd på bilen trots att dom uppgav att bilen var fullservad så har vi inte kommit nå längre. Dom erbjuder mig en gratis service om än motvilligt, dom tycker egentligen inte att dom gjort något fel.

Jag godtar dock inte detta då jag betalat för en fullservad bil men inte fått det. Har pratat med andra bilhandlare om vad jag skulle få för bilen vid ett inbyte och så fort jag nämner hur den blivit servad så sjunker värdet på den med minst 15 000 kr och ibland så mycket som 30 000 kr.

Så förutom att anmäla ärendet till ARN så har jag även anmält både företaget och säljaren/ fordchefen för bedrägeri. Polisen som jag pratade med ansåg att det troligtvis rör sig om grovt bedrägeri då någon medvetet måste ha nollställt servicemeddelandet och att dom sen anger att bilen är fullservad för att kunna ta mer betalt för den.

Både ARN och polisanmälan är ju rätt segdragna processer men vi får väl se vad som händer.

Uppdaterat: 2016-08-25 18:07

Firman sålde bilen till fel kund, kul att du står på dig, dom flesta ink mig själv hade nog gett upp och bara konstaterat att man alltid på nått sätt blir lurad på bilfirmor.

Jag har jobbat både på bilfirma och verkstad, och vet att det är vardag, om inte rena bluffar, så lite nödlögner.

Uppdaterat: 2016-08-27 00:33
Antifeministen skrev:

Skriv om det här om och om igen i alla (motor)tidningar du kan komma över (skriv ut företagets namn), så skall du få se att det blir annat ljud i skällan. Visa dem att de sålde till fel kund =)

.

+1

Skriv ut företagets namn, du har gett dem chanser att lösa detta, du har ingen anledning att skydda dem längre.

Uppdaterat: 2016-08-27 11:22

Har verkligen försökt deala med företaget för att hitta en lösning som båda kan vara nöjd med. Tycker verkligen inte om att bråka med dom för det tar bara en massa tid och ork. Men när dom är så nonchalanta och anser att dom inte gjort nåt fel så blir jag förbannad och tänker inte ge mig.

Företaget det handlar om är Nordiska bil Norrbotten. Jag har informerat dom om att denna tråd finns så dom har all chans i världen att försvara sig om dom vill.

Skulle faktiskt vara bra om dom gick in i tråden och försökte förklara sig för att till mig så vägrar dom svara på frågor och är allmänt otrevliga.

Uppdaterat: 2016-08-27 17:05

Om Ford Sverige tycker att agerandet är "pinsamt dåligt" borde de väl kunna hjälpa dig att sätta press på en av sina återförsäljare? I annat fall uppvisar de en pinsam flathet mot sina återförsäljare. Förfalskade serviceböcker är ju väldigt oseriöst och allvarligt.

Tycker också att du bör kontakta till exempel Vi Bilägares redaktion, reportage om dylikt brukar göra att omöjliga företag ibland blir väldigt välvilliga, samtidigt som de naturligtvis hävdar att de precis innan de blev kontaktade av media stod i begrepp att lösa situationen på ett bra sätt.

Uppdaterat: 2016-08-27 18:14

Jag har pratat med Ford Sverige flera går varav senast idag. Dom tycker det är väldigt trist att en av deras återförsäljare beter sig såhär. Dom har varit i kontakt med Nordiska Bil i ärendet. Ford säger dock att dom inte har någon makt över Nordiska Bil som vägrar ändra sig eller ens diskutera ärendet.

Dock borde kanske Ford fundera på vilka dom vill ha som återförsäljare och agera genom att hitta någon annan som återförsäljare här. Så skulle dom verkligen vilja så kan dom ju utöva makt.

Men jag tycker ändå att Ford skött sig hyfsat så jag tänker inte klaga på dom.

Har varit i kontakt med Vi bilägares redaktion och dom ska titta på ärendet.

Uppdaterat: 2016-08-30 14:52

Ford Sverige är bra - har haft kontakt med dem angående en bristfälligt garantilagad rostskada på min Focus. Fick en hel del hjälp med vilka trådar jag skulle dra i, men som du säger har de ingen makt över sina återförsäljare eller ens sina auktoriserade verkstäder...

Uppdaterat: 2016-08-30 15:40
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Ja, Ford Sverige har gjort mycket bra intryck även på mig, så det är ju synd att de inte i större utsträckning kan hjälpa till när deras återförsäljare inte sköter sig.

Att förfalska serviceböcker är väl rent av kriminellt? Enda vettiga vore väl att lägga sig platt när dylikt uppdagas...

Uppdaterat: 2016-08-30 17:50
muskorv skrev:

Att förfalska serviceböcker är väl rent av kriminellt? Enda vettiga vore väl att lägga sig platt när dylikt uppdagas..

Det är precis som att skruva mätarställningen på bilen. Fullt lagligt så länge man är ärlig med det. Ljuger man om det så är det bedrägeri.

Uppdaterat: 2016-08-30 22:25

Håller den här tråden i liv i väntas på beslut från ARN.

Men jag har också en fråga som jag skulle vilja slänga ut till er.

Det är rätt underhållande att se hur den relativt stora bilhandlaren Nordiska Bil argumenterar runt att dom "glömt" serva bilen och att den dessutom manipulerat den så att servicemeddelandet inte tändes förrän efter att jag ägt bilen i nästan ett år. Detta medförde ju att bilen inte blev servad på över 3 år och 3 månader. Men eftersom att bilen körts så lite med under den tiden bara ca 2300 mil mellan service så tycker man ändå att man klarat serviceintervallet trots att man överskridit tiden med över 2 år och 3 månader.

Så till frågan. Tycker ni att man klarat serviceintervallet 1 år eller 2000 mil (det som uppnås först) om det går över 3 år och 3 månader mellan servicarna och bilen hunnit rulla ca 2300 mil?

Uppdaterat: 2016-11-01 13:59

Nä, när jag gick i skolan var tre år och tre månader mycket mer än ett år och jag har inte fått meddelande om någon ändring.

Uppdaterat: 2016-11-01 14:20

Beror ju på hur viktigt man anser tidsfaktorn vara. Trots allt är väl milen det viktigaste när det gäller motoroljan och en del tillverkare har ju kört med 3000 mil intervall. Sen är det väl mest massa kontrollpunkter som dom är mer eller mindre noga med och nästan aldrig innebär nån verklig åtgärd. Så jag skulle inte tro att bilen tagit nån skada direkt.

Uppdaterat: 2016-11-01 15:24

Men när det kommer till kritan och man vill nyttja garanti eller goodwill då är serviceintervallerna oerhört viktiga...

Uppdaterat: 2016-11-01 16:52

Nä bilen har nog inte tagit skada, men tidsfaktorn är lika viktig som milen, det är därför man har 1 gång/år eller x antal mil......

Bilar som körs så lite, bör bytas olja på varje år, då korta årliga körsträckor indikerar många kallstarter osv......

Dom där 3000 milsintervallen är inte fel, om bilarna körs mycket och ofta.

Uppdaterat: 2016-11-01 18:29

Jag vill väl tro att tidsintervallet på servicen finns där av en orsak. Bor i Norrland och vintertid så blir bilen ömsom varm och ömsom kall. Det bildas kondens i oljan och den slits hårdare vid körning i kallt klimat.

Kontaktade Ford Sverige om detta och dom var glasklara i vad som gäller. Såhär svarade dom på frågan om vad som gäller angående serviceintervall.

"Serviceintervaller inträffar vid specifik tid eller mil beroende på vilket som inträffar först.

Bil som har serviceintervall 12 månader/2.000 mil och bara körs ca 1.000 mil per år, skall ändå genomgå service varje 12 månader. Det står angivet i både ägarlitteratur och garantihandbok.

Om bilen inte servas enligt dessa intervaller, förfaller Fords garanti."

Dom blev inte heller helt happy när dom fick höra och läsa att Nordiska Bil skrivit att tiden i serviceintervallet inte var så viktig.

Uppdaterat: 2016-11-01 18:32

Att landet väster om Atlanten är lite bakom i många avseenden kan vi alla hålla med om men att envisas med servicestämplar på papper tar ju ändå priset. I dagens läge skulle jag aldrig köpa en begagnad bil där servicetillfällena inte registreras digitalt hos tillverkaren, allt blir så mycket enklare om jag själv kan ringa generalagenten och få allt som gjorts med bilen beskrivet in i minsta detalj.

Uppdaterat: 2016-11-01 18:33
duccedriver skrev:

Nä bilen har nog inte tagit skada, men tidsfaktorn är lika viktig som milen, det är därför man har 1 gång/år eller x antal mil......

Bilar som körs så lite, bör bytas olja på varje år, då korta årliga körsträckor indikerar många kallstarter osv......

Dom där 3000 milsintervallen är inte fel, om bilarna körs mycket och ofta.

Förstår inte logiken att korta årliga körsträckor givet indikerar många kallstarter.

Går ju inte att veta, kan vara en andrabil som bara körs ibland eller en helgbil som används för resor till sommarstugan.

När jag pratade om tidsfaktorn så menade jag dock slitage på oljan, allt annat lika.

Då spelar milen störst roll.

Att byta årligen är säkert bra och säkert lönsamt för verkstäderna, men knappast alltid nödvändigt.

Uppdaterat: 2016-11-01 20:25

Där håller jag med dig, Vidstige. Många tycks förutsätta många kallstarter vid låga årliga mil - av nån konstig orsak.

Uppdaterat: 2016-11-01 21:15

Fel vidde, att byta årligen är kanske tom viktigare än att byta vid exakta miltal.

Står bilen långa perioder, som tex en entusiastbil eller en mc blir det ännu viktigare.

Skrev inte att det givet är det körmönstret, men ofta är det så.....

Skulle aldrig, någonsin, köpa en bil som gått 9000 mil på 13 år och som servats vartannat år eller mer sällan....det har jag gjort en gång, med ett jäkla problem som följd.....

Själv kör jag ett år, oftast över 3000 mil, och ibland blir oljan inte svart ändå, men jag kör nästan uteslutande minst 5 mil/gång 10 mil/dag.....

Men det hade ju ts redan koll på, han höll ju inte heller med......

Uppdaterat: 2016-11-02 10:41

ducce, ok vi anser olika där, för som jag ser det beror det helt på.

Alltså om vi talar om att det blir skador.

Har många exempel där olja inte bytts årligen utan problem.

Så milen är det centrala, det är vid körning den bryts ner i huvudsak.

Sen har vi ju även motortyp som påverkar hur motoroljan slits, diesel, bensin, turbo eller inte.

Viktigast tycks det vara med tätast byten på turboladdade bensinare, allt annat lika.

Vissa moderna bilar har väl dessutom sensor som kännar av hur smutsig oljan är.

Uppdaterat: 2016-11-02 13:31

Har en kompis med en Corolla 1,4 -04 och han kör typ 700--800 mil/år. Bilen drar ingen olja och oljan ser fin ut när man kollar på stickan och han gör oljebyte typ vart 3:e år eller möjligen något oftare. Större delen av hans körningar är runt 1,5 mil åt gången - ibland lite kortare. Men det är ju ingen turbomotor....

Den står dock inte speciellt länge mellan körningarna men väldigt få längre körningar. Inget bevis för att det fungerar för alla men jag tenderar nog att hålla med Vidstige rätt mycket i denna fråga.

Uppdaterat: 2016-11-02 13:56
Vorwärts skrev:

Att landet väster om Atlanten är lite bakom i många avseenden kan vi alla hålla med om men att envisas med servicestämplar på papper tar ju ändå priset. I dagens läge skulle jag aldrig köpa en begagnad bil där servicetillfällena inte registreras digitalt hos tillverkaren, allt blir så mycket enklare om jag själv kan ringa generalagenten och få allt som gjorts med bilen beskrivet in i minsta detalj.

I det här fallet så är det ju just en digital servicebok som delvis ställt till det. Firman hävdade ju att all dokumentation fanns där och att det var därför som serviceboken saknade stämplar.

Jag har ju ingen aning om hur bilen körts mellan den första servicen och tills jag köpte den, men den gick bara ca 1300 mil på lite över 2 år. Men man kan ju misstänka att bilen stått still längre perioder.

Man får tycka vad man vill om serviceintervall. Men iallafall i min värld så ska man följa tillverkarens serviceintervall för att få kalla bilen för fullservad.

Uppdaterat: 2016-11-02 15:20
Mondeolelle skrev:

Man får tycka vad man vill om serviceintervall. Men iallafall i min värld så ska man följa tillverkarens serviceintervall för att få kalla bilen för fullservad.

Definitivt så länge nån form av garant gäller men för t ex 10-åriga bilar kan man nog vara lite mera flexibel...:)

Uppdaterat: 2016-11-02 16:20

Har faktiskt aldrig hört talas om nån sensor som känner av oljans skitighet, vidde...

Men serviceindikatorn är ibland sådan att bilen bestämmer servicetidpunkt efter hur man kört sen sist, dynamiskt sas, datorn räknar ut det.

Sån är det i min lastbil, och oljebytena där brukar komma vid ca 10.000 mil, en gång var 6:e månad,

Andra av åkeriets bilar kan gå ända upp till 12k, beroende på körtyp.....12 k är längsta intervallet.

Och den oljan skiljer sig inte mycket mot personbilsdito, den håller faktiskt samma norm som nyare volvo, vw mfl......

Men den befinner sig i motorer som aldrig kallnar helt mellan måndag och lördag, alltså 1 kallstart/vecka.....

Det är riktigt bra, då blir det ju förhoppningsvis rättare än ett i förväg uträknat intervall....

Uppdaterat: 2016-11-02 19:03
Pi skrev:

Mondeolelle wrote:

Man får tycka vad man vill om serviceintervall. Men iallafall i min värld så ska man följa tillverkarens serviceintervall för att få kalla bilen för fullservad.

Definitivt så länge nån form av garant gäller men för t ex 10-åriga bilar kan man nog vara lite mera flexibel...:)

Precis. Allt måste ju sättas i proportion till vad som är rimligt.

Fast å andra sidan så har ju min andra bil (Mazda 6) 10 års garanti så den kan man ju följa serviceintervallet på. Men å andra sidan så kommer jag ha hunnit byta ut den flera gånger om innan den är 10 år :)

Uppdaterat: 2016-11-02 19:08

ducce, lastbilar kör på diesel, det är en annan grej än bensin. Motoroljan håller längre tack vare det, annars hade det inte funkat med 12k.

Gissar också att det är lite mer volym där i förhållande till cylindervolym, också en viktig faktor.

Liksom kanske annan typ av filter.

Sen vet jag inte hur viktigt det är med att motorn håller sig varm hela tiden, oljan bryts väl i första hand ner när man motorn går, inte när motorn står till.

Så det resonemanget undrar jag lite över.

Verkar ju inte heller handla om tid utan om mil i din beskrivning.

Uppdaterat: 2016-11-02 20:08

Så firman har fuskat, ljugit och manipulerat serviceindikatorerna och vägrar ge dig upprättelse. Du har anmält dem till ARN och t o m gjort en polisanmälan, ändå säger du att du inte vill hänga ut dem innan de fått en chans att försvara sig??

Jag förstår inte!

Uppdaterat: 2016-11-02 20:14

Ja vidde, såklart spelar volymen in, motorstorleken kvittar, men mer olja kan såklart ta upp mer skit.

Så långa intervall går inte på personbilar, men jag tror man kan köra 4-5000 mil med sån körning.

Under kallkörning går motorn fetare och skitar ner oljan mer, omväxlande varmt /kallt samlar kondens osv, så kortkörningar sliter mer, både på motorn och på oljan, det är inget man behöver tro nåt om, det är sånt man vet efter 120 års bilutveckling, därför gör man serviceintervallerna sådana....varje år eller 3000 mil tex.....

Tror faktiskt samtliga tillverkare har ett år som längsta tid.....

Att dieslar skulle kunna gå längre än bensinare på oljan, var har du fått det ifrån?

Diesel sotar mer, alltså är det närmast tvärtom, men det är ju vanligare att dieslar går mer/år och uppfyller kriterierna för longlifeservice....

Och en turbodiesel funkar precis som en bensindito......

Uppdaterat: 2016-11-02 20:52

Vidstige skrev: "ducce, lastbilar kör på diesel, det är en annan grej än bensin. Motoroljan håller längre tack vare det, annars hade det inte funkat med 12k."

Ja, nu blev även jag intresserad. Har du belägg för detta?

Uppdaterat: 2016-11-02 20:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Inget belägg men t ex Kia vill jag minnas har 2 år/3000 mil på dieslarna och 1 år/1500 mil på bensinarna - och då är det mest sugmotorer för bensinarna.

Sen är ju diesel ett "fetare" bränsle än bensin så helt ologiskt är det kanske inte.

Uppdaterat: 2016-11-02 21:18

Pi, jag tror serviceintervallerna är skapade för den typiska användningen av diesel resp bensinbilar, därför det skiljer så....

För det "feta" i dieselbränslet är inget som tillför nån smörjande effekt i motorn, tvärtom, , diesel är ett ypperligt avfettningsmedel, fullt jämförbart med fotogen.....

Så jag skulle vilja läsa vidstiges förklaring, inte svammel eller tror, utan en hållbar förklaring som även folk med bara fordonsteknisk utbildning kan förstå.....

Även till att mil sliter mer än tid och antal kallstarter.

Nu får jag nog åter fan för att jag ifrågasätter vidde, men det gör jag med alla som svamlar........

Uppdaterat: 2016-11-02 21:35

Skall bli väldigt intressant att läsa Vidstiges svar!!!!

MVH AL

Uppdaterat: 2016-11-02 21:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”