Ok, jag har strukit Countryman över tänkbara alternativ. Med diesel och automat (t o m 2016 modell) ligger den på 0,7 l/mil (enligt användarrapporter) plus har höga försäkringskostnader. Min Picasso diesel drar ju 0,5 l/mil. Även om Countryman ser rolig ut utanpå och inuti så verkar driftskostnaderna bli för höga.
Någon föreslog en nyare Countryman, den är inte alls lika rolig invändigt utan mer ”normaliserad”. Det finns en 2017 i Stockholm för strax under 240 000 kr, det är över min budget plus att för de pengarna kan man lika köpa en Renault Captur eller en C3 Aircross av årsmodell 2020. Plus att åka flera mil till Sthlm (jag bor i mitten av Sverige) känns onödigt det blir en heldagsutflykt.
En ny Captur med 130hk bensin och automat är 1 000 kr lägre i malus-skatt per år än C3 Aircross. Den drar lite mindre bränsle, troligen pga en mer aerodynamisk formgivning. Men Aircross är tuffare och har mjukare och skönare fjädring och stolar. Renault har lägre driftskostnad, C3 Aircross är skönare.
Jag har haft två Renault tidigare, så jag är inte alls främmande för en Renault igen. Gamla Captur hittar jag inte med R-Link 2 som har Apple Carplay, den vore annars ett alternativ.
Mitt huvudfokus nu är att hitta en C3 Aircross från 2017 med Shine och intro-paketet (GripControl, taklucka, klädsel delvis i fejkskinn). Den har gamla skatten på 690 kr. Jag såg en i somras i Karlstad, jag ångrar att jag inte slog till på den för nu hittar jag ingen på begagnatmarknaden... Karlstad är närmare mig än Stockholm.
Vi får se vad det blir. Svåra val.
FYI - Jag har som vuxen fått diagnosen autism-aspberger, vilket förklarar min nördighet och att jag samlar en massa fakta. Vi är ju kända för att ha specialintressen som vi går djupt in i och ett av mina specialintressen är just franska bilar. Tyvärr finns många fördomar mot personer mot autism-aspberger där vi ses som knäppa. Det är ingen mentalsjukdom utan betyder bara att vi processar och hanterar information och sinnesintryck på ett annorlunda sätt än genomsnittet/normen i samhället.
Kommentarer
Raphael - starkt av dig att berätta om din diagnos - sånt är bra att veta när man diskuterar med f ö okända personer. Och det förklarar den upplevda "nördigheten"...:) Känner många med den diagnosen och kan absolut hålla med om att dom inte är "knäppa".
Lycka till men sökandet efter en ny bil.
Jag provkörde en ny Captur idag, det är en mycket fin bil med sköna stolar och fin körställning. Utmärkt med stora siffror för hastigheten, det gillar jag. Motorn går mjukt och fint, automaten växlar mjukt. Bilen ligger fint på vägen.
Gillar inte: Dålig sikt. Det är en mörk grotta jämfört med min Picasso (och även jämfört med Aircross). Väldigt tjocka fönsterstolpar fram och liten ruta bak. Fjädringen är fastare än på Aircross. Inte obekväm, men absolut hårdare. Bagageutrymmet är inte lika praktiskt utformat som Aircross (bakrutan lutar mer), plus att baksätena inte är individuellt skjutbara som Aircross.
Finns i grått och gulorange i lager. Inte rött.
Aircross kan jag få i en röd snygg färg.
Personligen har jag alltid varit lite förundrad över märkesnördar, men jag har en liten förståelse just för de som fallit för Citroën som jag själv är fascinerad över.
Jag har haft många franska bilar och ofta svurit över korkade konstruktionslösningar som försvårat reparationer.
Franska produktionstekniker har ofta låtit reparationsskruvandet komma i andra hand även om det funnits undantag.
Men antalet svordomar under franska bilar är ändå betydligt fler än under t.ex. tyska.
Nu verkar det ju vara just Citroën som är Raphaels favorit och jag kan hålla med, min personliga favorit är just Citroën SM trots den delvis usla motorn, som ju faktiskt inte är Citroëns fel, men som i övrigt låg femtio år före konkurrenter.
Så håll ut du Raphael, när det gäller komfort har Citroën alltid legat i topp och det blir alltmer värdefullt.
Tråkigt att det inte blir en Countryman! Den sticker onekligen ut och verkar vara kul att köra, det gör iof C3 aircross också. Min kusin hade en sådan som hyrbil för något år sedan, den var väldigt bekväm.
Alltid svårt att veta hur mycket en bil kommer dra, alla kör ju i olika miljöer och med olika tung gasfot. Kör du mycket landsväg så borde du utan problem kommer ner till 0,6 i en Countryman diesel.
Captur var väldigt fin att köra men reglaget för automatlådan reagerade långsamt. Det är drive-by-wire teknik. Går jag från R till D så vill den ha betänketid innan den lyser upp D. Jag kan göra R -> D -> R utan att den lyser upp D.
Det är ett flipp-reglage och det kändes ovant, det är nog en vanesak. Men känslan i bilen var solid, sober, hög kvalitet. Och väldigt fin att köra. Jag blev imponerad!
Kikade på Captur E-TECH, plug-in precis. Fick hicka då Renault skrämt upp priset i 334 900 kr. Visst att man får bonus, men ack vad dyr den blev. :-(
Peugeot 2008 är ju också ett alternativ, men ingen handlare i min närhet har 130 EAT Allure som skulle vara intressant för mig, bara 155 och då hamnar vi på 300+. Orkar inte vänta tre månader på lev från fabrik. Covid-19 har försenat leveranserna.
Vi hade en 130 hk 1 litersmotor i våran Peugeot 308 årsmodell 15.
Trevlig motor absolut, gick snålt men även kraft om man behövde. Men dyra service kostnader. Var 4e år byter man tändstift och säkert andra saker för typ 6-7 tusen kronor. Var 5e år kamrem för ca 8000. Blev fyra mil eftersom den bara hade gått ca 1000 per år. Så vi sålde den och köpte en annan. Så undersök service avgifterna.
Den diagnosen kan förklara en annan persons nördighet när det gäller ett japanskt märke eller två. Kanske har en släng av det själv när jag framhåller en stjärnas kvaliteter ideligen.
Provade själv Captur för ett tag sen med aut, ligger definitivt inom min radar numera. Begagnatmarknaden har blivit betydligt tunnare de sista månaderna.
Tändstiftbyten är nackdel för bensinare ja, men Renaultmotorn har kamkedja vad jag minns. Jag tänker mig ett serviceavtal för de närmaste tre åren och efter det servar jag på oberoende verkstad.
Nu vet jag inte om Raphael kan se detta, då han tidigare blockerat mig. Men någon annan kan väl tipsa han om detta
Men Peugeot har ett fördelaktigt erbjudande på privatleasing.
2008 GT-Line 130hk EAT, för 2949kr/månad inklusive service. Baserat på 36 månader och 1500mil/år
https://www.peugeot.se/kampanjer-och-finansiering/finansiering/peugeot-now-privatleasing.html
Efter leasingperioden så kan man självklart köpa loss bilen, och det kan bli en ganska bra affär
Captur har bara 42l tank och när man skjuter fram baksätet uppstår en glipa till extragolvet i bagageutrymmet. Min Picasso har 52l tank och nedfällbara plattor som täcker över glipan, plus baksätena är individuellt skjutbara. Captur är inte alls lika praktisk. Men i ljusare blått och med silvertak och sidospeglar i silver så är den rätt snygg.
Raphael.
Varför inte en DS?
Både DS3 och den (i mitt tycke) så eleganta DS7 finns till förmånliga priser just nu.
Här är exempelvis en DS3 som är kraftigt prissänkt. Förvisso en 2019 men ändå klart prisvärd.
https://www.hedinbil.se/bilar/2092987
MVH AL
DS3 är för liten för mig och DS7 är för stor. Plus jag vill inte ha en vit bil. :)
Captur - Aircross - 2008 är perfekt i storlek för mig. DS3 för 270 000 kr, då köper jag hellre en Aircross diesel automat för de pengarna. Men det är way over min budget.
Jag har ju en budget på max 200 000 kr, det är vad jag kan lägga cash. För en ny Captur som de har kampanj på nu med rabatt så hamnar jag över 200 000 kr och det överskjutande får jag lösa med ett billån, och jag vill helst låna så lite som möjligt för jag klarar inte höga månadskostnader.
DS3 är en jättefin bil, jag skulle gärna ha en elektrisk DS3 som pendlarbil och så en mer praktisk för andra turer och allt det som kommer med hus. Frakta jordsäckar och gödsel i en DS3 känns fel på något vis. :)
Men jag har ingen ekonomi till det.
Aha, ok. Då förstår jag. Ledsen för mitt missförstånd. Personligen gillar jag DS just för deras designspråk som jag tycker är mycket tilltalande. Fast det gäller ju faktiskt Peugeot också;-)
För 200 000 och med hänsyn tagen till de där jordsäckarna är nog en DS inte riktigt rätt val. En 2008 kan vara ett fint alternativ. De finns för under 200 000 på kampanj just nu. Och då behöver den inte vara vit;-). En Captur å andra sidan verkar ha mer grundutrustning och är - enligt mitt tycke - något bättre designad. Den Captur som jag provat gick dessutom bekvämare än 2008 (har inte kört de nyare versionerna). Grip-control anser jag (efter att ha testat det ordentligt) dessutom är en onödig finess (kostar 9 900 extra och är enligt mig helt överflödigt).
Men givet din budget finns det en sak jag skulle titta lite extra på och det är värdefallet. Det är ju först när bilen sålts iväg till andrahandsköparen som man vet vad den verkligen har kostat. Och där tror jag (utan att veta) att Peugeot 2008 har ett mildare värdefall än Captur. Men det är enbart min egen känsla.
Edit: Vilken bil får förresten in hundburen på bästa sätt?
MVH AL
Hittar ingen 2008 i mitt närområde då måste jag åka till Sthlm och det känns för långt. De börjar på 246 000 kr i Active-utförandet. Hundburen går in i Captur om man tar bort modulgolvet och därmed får ett lägre golv, med den på plats så går det inte att stänga bakluckan.
Jag oroar mig inte för värdefall, jag räknar med behålla i 10 år minst.
Då har väl Capturen en liten fördel i o m 5-års garantin, Raphael. Eller varför inte en lätt beg Kia Niro Hybrid - men den är kanske alltför slätstruken för dig...:)
Pi, apropå laddhybrider, ligger det något i det här?
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200905/cathie-bjork-laddhybridernas-uppgang-och-fall/?utm_source=Agillic&utm_medium=email&utm_campaign=AMS_nyhetsbrev
I så fall ska man nog akta sig för att inhandla en laddhybrid överhuvudtaget!
Jag har stor erfarenhet av att träffa sådana personer, har varit på både föredrag och gruppträffar och personliga möten, men jag skulle aldrig drömma om att börja diskutera något ämne med dem, de brukar betrakta mig som en konstig omöjlighet när jag säger att jag intresserat mig för 74 olika ämnesområden.
Hmm saabnisse - "apropå laddhybrider" ? Har det diskuterats nån sån i denna tråd ?
Nej, men du föreslog en hybrid och kan en hel del om batterier och därför tyckte jag det var en intressant fråga.
Det kanske är något att överväga eftersom TS vill ha bilen kvar under ganska lång tid.
Men det kanske inte var laddhybrid du avsåg?
Planerar man att ha en bil i 10 år framåt hade jag nog helt klart sett mig om efter någon form av elektrifiering, del eller hel.
saabnisse - med tanke på det prisintervall om uppgetts så var det en "vanlig" Niro Hybrid som jag avsåg.
Och en Dacia är inte ett alternativ?
https://www.bilia.se/sok-bland-vara-bilar/dacia/duster/yyc92x/
Finns även fabriksny med tvåhjulsrift för 150 000 hos Bilia.
https://www.bilia.se/sok-bland-vara-bilar/dacia/duster/jeo295/
Tyvärr manuell låda men det kan kanske vara värt mödan med tanke på att det blir 50-100 000 lägre pris?
MVH AL
Captur laddhybrid är 100 000 kr dyrare, det är inget alternativ för mig. Min ekonomi klarar inte det. Dessutom har jag så långa sträckor på landsbygden där jag bor så jag skulle gå över gränsen 5 mil på el. Eftersom jag ändå mest skulle köra den på bensin så känns det inte värt lägga 100 000 kr extra. Den passar bäst för de som bor nära staden och mest kör kortare sträckor, de kan hämta hem merkostnaden.
Jag gillar Captur för den är väldigt skön att köra, den går tyst, mjukt, är smidig i styrning och låda och jag har bra körställning, stolarna passar mig och den har ett lagomt format och mycket utrustning till kampanjpris nu. Den går mjukare på vägen än förra generationen och den har ett bra ljud från stereon ihop med min iPhone.
Dacia är inget alternativ. Låter mer, sämre fjädring, tunnare stolar. Ingen bil att köra långt med även om jag gillar dess funktionsmässiga jordbrukslook.
Der finns etanolkonverteringssatser till Captur i Frankrike, det kan vara intressant.
På vad sätt är det intressant?
Om du ska få några skattetekniska fördelar med etanoldrift måste bilen typas för detta och det blir inte billigt.
E85 måste vara 3:-/l billigare än B90 för att bränslekostnader ska gå jämnt.
Eller är du ute efter mer effekt?
Raphael är ju ute efter att vara snäll mot miljön. Han kör sin Citroën på HWO100 i dag
Ja det kan ju vara ett moraliskt rätt och riktigt skäl, men det blir nog inte billigt, totalt sett.
Etanoldrift för det är ändå bättre än bensin. Så enkelt, inte mer komplicerat än så. Och det finns förslag från regeringen om konverteringsbonus.
Ja det tycks ju som att du har landat i vad du vill ha.
Jag tror också att Captur är den komfortablare bland dem du räknat upp. Det är i alla fall mina erfarenheter - om än via en föregående version av 2008.
Lycka till med ditt köp!
Förresten. Har du tittat på "nästan" nya bilar, d.v.s sådana som rullat mindre än 1000 mil? Där finns ofta nybilskänsla och garantier kvar. Det enda som minskats är priset.
MVH AL
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.