Tycker bilen tar mindre soppa nu när det är varmt, typ över 20 grader eller som idag 25+. Lite konstigt, för kall luft innehåller väl mer syre? Borde ge bättre förbränning.
Fast visst optimerar motorstyrningen optimalt efter temp och andra parametrar.
Vad som suger extra på vintern är väl kallstarterna och att motorn ofta får gå i 10-15 minuter halv kall med ogynsam förbrukning.
Nu på sommaren är väl motortempen uppe på 2 minuter.
Uppdaterat: 2020-06-23 17:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det som också är en STOR bränsleförbrukare på vinterhalvåret, om man nu får kalla senhöst, vinter och tidig vår för det, är blöta vägbanor, snö och is. Det gör att det blir ett stort rullmotstånd för däcken, till skillnad från sommarhalvåret. Tror nog som mso 1000 att temperaturen spelar en klart mindre roll för bränsleförbrukningen.
Uppdaterat: 2020-06-23 19:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Personligen tror jag inte på siffror runt 5--10% som anges som merförbrukning p g a AC. Jag tror att det är klart mindre idag - men det är som sagt bara min högst personliga åsikt.
Snarare tvärt om, snarare mer i procent. Verkningsgraden på kylkompressorn har inte förbättrats märkbart över tid, däremot har fossilmotorer blivit snålare, främst vid landvägskörning. Om kompressorn drar 3 kW och bilen 0,4/mil så blir det ca 10%.
Personligen tror jag inte på siffror runt 5--10% som anges som merförbrukning p g a AC. Jag tror att det är klart mindre idag - men det är som sagt bara min högst personliga åsikt.
Håller med Pi. Jag är klart skeptisk till 5-10%.
Det är nog lite av en myt liknande den om att det är "så dyrt" att köra luftvärmepumpen på kyla dessa varma sommardagar för att öka innomhuskomforten. Enligt mig så är det "peanuts" ,mot att värma huset den kallare årstiden.
Uppdaterat: 2020-06-25 06:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Glöm inte att det ju inte är som så att kompressorn belastar systemet med 3 kW precis hela tiden (om den nu är på 3 kW) utan det är snittbelastningen som styr förbrukningsökningen och jag är klart skeptisk till att ACn drar 3kW i snitt- men det är som sagt mitt "troende". Effektbehovet/kylbehovet beror ju bl a på yttertemperatur och inställd innertemperatur.
Klart det tar några milliliter och mer därtill beroende på hur långa sträckor man kör.
Helt klart är Ac värt varenda krona i dag (34,5) och lika värd som bränslevärmare är på vintern när det är minus 5till minus 30grader
Uppdaterat: 2020-06-25 15:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
Är ju så varmt att din turbo troligen måste gå på högvarv för att få kyla i bilen :)
Onekligen är det en fantastisk bekvämlighet med AC i en bil, även om det tar en halv dl extra per mil.
Jag tror aldrig att ac tar en halv dl/mil på en modern bil.
Men det skiljer nog en del ändå kan jag tänka.
Grannens några år gamla Volvo låter som en gammal B52 bombplan ett kvarter bort i fläkten medans min fläkt knappt hörs bredvid bilen.
Så den totala effekten är nog högre på gamla bilar och större bilar.
Och optimering av allt på en ny bil fortgår väl i det tysta på alla fabrikat.
Uppdaterat: 2020-06-28 12:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Fast visst optimerar motorstyrningen optimalt efter temp och andra parametrar.
Vad som suger extra på vintern är väl kallstarterna och att motorn ofta får gå i 10-15 minuter halv kall med ogynsam förbrukning.
Nu på sommaren är väl motortempen uppe på 2 minuter.
Det som också är en STOR bränsleförbrukare på vinterhalvåret, om man nu får kalla senhöst, vinter och tidig vår för det, är blöta vägbanor, snö och is. Det gör att det blir ett stort rullmotstånd för däcken, till skillnad från sommarhalvåret. Tror nog som mso 1000 att temperaturen spelar en klart mindre roll för bränsleförbrukningen.
Men hur stor roll spelar ACn på sommaren då? Brukar ha tempen inställd på 19 grader i bilen om det är varmt och soligt.
Mycket liten betydelse jämfört med rullmotstånd och stark motvind. Eller dra släp och husvagn.
Autoexperten skriver att "I regel ökar bränsleförbrukningen p.g.a. användningen av luftkonditioneringen med 5 – 10 %" på
https://www.autoexperten.se/fraga-experten/hur-mycket-bransle-drar-luftkonditioneringen/
Samma siffror som ovan nämns också på https://korkortonline.se/teori/utrustning-teknik/
Tack John, det är inte tillräckligt mycket för att det ens ska vara värt att fundera på att köra utan AC. Sval bil är guld värt.
Personligen tror jag inte på siffror runt 5--10% som anges som merförbrukning p g a AC. Jag tror att det är klart mindre idag - men det är som sagt bara min högst personliga åsikt.
Snarare tvärt om, snarare mer i procent. Verkningsgraden på kylkompressorn har inte förbättrats märkbart över tid, däremot har fossilmotorer blivit snålare, främst vid landvägskörning. Om kompressorn drar 3 kW och bilen 0,4/mil så blir det ca 10%.
Håller med Pi. Jag är klart skeptisk till 5-10%.
Det är nog lite av en myt liknande den om att det är "så dyrt" att köra luftvärmepumpen på kyla dessa varma sommardagar för att öka innomhuskomforten. Enligt mig så är det "peanuts" ,mot att värma huset den kallare årstiden.
Glöm inte att det ju inte är som så att kompressorn belastar systemet med 3 kW precis hela tiden (om den nu är på 3 kW) utan det är snittbelastningen som styr förbrukningsökningen och jag är klart skeptisk till att ACn drar 3kW i snitt- men det är som sagt mitt "troende". Effektbehovet/kylbehovet beror ju bl a på yttertemperatur och inställd innertemperatur.
Länk till ingående inlägg hos våra vänner på jag rullar:
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=57301&st=0&sk=t&sd=a&start=48
Klart det tar några milliliter och mer därtill beroende på hur långa sträckor man kör.
Helt klart är Ac värt varenda krona i dag (34,5) och lika värd som bränslevärmare är på vintern när det är minus 5till minus 30grader
Är ju så varmt att din turbo troligen måste gå på högvarv för att få kyla i bilen :)
Onekligen är det en fantastisk bekvämlighet med AC i en bil, även om det tar en halv dl extra per mil.
Jag tror aldrig att ac tar en halv dl/mil på en modern bil.
Men det skiljer nog en del ändå kan jag tänka.
Grannens några år gamla Volvo låter som en gammal B52 bombplan ett kvarter bort i fläkten medans min fläkt knappt hörs bredvid bilen.
Så den totala effekten är nog högre på gamla bilar och större bilar.
Och optimering av allt på en ny bil fortgår väl i det tysta på alla fabrikat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.