Vi Bilägares forum

Sketna medtrafikanter

Sketna medtrafikanter

På väg från jobbet och på hemväg blev jag jag vittne till en riktigt hemsk krasch. Jag körde på E6 söderut på väg genom Tingstadstunneln, när det plötsligt tog stopp. Detta skrivs nu i GP: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/masskrock-i-g%C3%B6teborg-tv%C3%A5-till-sjukhus-1.3782156

Jag låg i vänsterfilen när det tog stopp och hade nog 80 km/h. Det var ingen kö (märkligt nog). Ca 5 bilar framför mig ser jag hur en man stapplar ut ur en bil och skriker i smärta. Bilarna framför mig blinkar höger och försöker ta sig förbi. INGEN bryr sig om den skadade mannen. Här ska vi hem. SKÄMS PÅ ER.

Jag stannar min bil ca 50 meter innan olyckan och försöker greppa läget, vilket inte är lätt. Så här i efterhand har jag förstått att en VW Caddy ränt in i en röd bil (troligen en KIA Ceed - jag kunde inte identifiera bilen då den var rejält kvaddad) som sen slungats in i en XC60 som stod still framför den. Mannen som stapplade ut på gatan visade sig komma från "KIA:n", men det förstod jag inte initialt. Dessutom var det en man klädd i svarta arbetskläder som vinglade omkring bilarna. Senare visade det sig att det var han som kört Caddyn.

Nåväl, det var undertecknad och en man som kört en större skåpbil som stannat och försökt hjälpa de skadade. Han hade ankommit ca 30 sekunder innan jag nådde fram och hade redan ringt 112. Redig man!

Därefter försöker vi greppa situationen och jag lämnar honom med den, som jag bedömer den svåraste skadade (liggande i "framåtlutande sidoläge" med golvmattor under ryggen, samt filtar och frigolit (från Caddyns last) som huvudstöd. Jag får tag i Caddyns förare som efter att ha varit ute och irrat. Han kollapsar i min famn. Jag lyckas få in honom som sittande i förarsätet på Caddyn (som är förhållandevis hel). Han klagar över nacksmärtor, bensmärtor, ont i bröstet och ont i armen. Det ser inte så bra ut.

Jag kollar KIA:n, vars baksäte är helt förintat för att se om det suttit någon där, men hittar ingen. En snabb koll med de i XC60:an ger vi handen att alla är OK, men några har ont i nacken. Åter till den svåraste skadade. Han har rejält ont och vi försöker hålla honom vid gott mod utan att vända honom om i ryggläge. Jag befarar att det kan vara illa, även om han kan röra på benen.

Kollar in Caddy-förararen och han bli sämre och sämre, men jag kan ju inte göra så mycket mer. Han sitter där han sitter.

Blåljus ankommer och det är brandkåren. De spärrar av hela leden och kollar det jag borde ha gjort; att TÄNDNINGEN är avstängd på bilarna. Inte f-n tänkte jag på att det läckte bensin från bilarna! Fler och fler brandbilar och så småningom en(!) polisbil med en(!) polis i dyker upp. Ambulanser dröjer, men efter ca 20-25 minuter dyker en sjukskötare upp i en målad personbil.

Brandmännen fixerar mannen i Caddyns nacke och påbörjar att klippa ur honom ur bilen. Samma sak med mannen som körde KIA:n. Med polis på plats och ambulans som kommer ber polisen att få köra vidare. När jag försöker köra ut i den filen som inte är avspärrad (den tredje längst till höger - som inte leder ner i tunneln) går det åt helvete. Nån jävel i en distributionsbil vill inte släppa in mig, men det löser sig när polisen tar kommandot.

Under hela detta kaos, så var det en (1) person i bilarna som passerade som erbjöd sig att hjälpa till. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte såg någon som plåtade det hela (jag dock är säker på att så skedde). Backspeglar hade flugit......

Är den gemena trafikantens så jävla usel som jag idag upplevt? Tvi vale.

Uppdaterat: 2016-09-13 20:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Det går inte att redigera ett första inlägg, men ha överseende med mina stavfel och annat.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bra agerat Audi A5 SB, tummen upp.

Det är mkt känslor som bubblar när man varit med om eller som du, agerat och varit delaktig i det inledande räddningsarbetet.

Tror inte att folk per default är usla utan många kanske gjorde bedömningen att ni hade läget under kontroll, sen finns det såklart egocentriska människor som aldrig skulle kunna titulera sig medmänniska.

Som sagt, sjukt bra att du agerade och tänk på att om du inte jobbar med denna typ av arbete dagligen så kan det ta rätt hårt mentalt. Unna dig en lugn kväll och ge dig själv rejält med cred.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bra att du stannade! Jag förstår inte hur man kan låta bli att göra det om inte räddningstjänsten är på plats.

Jag har hamnat i liknande situationer, värst reagerade jag på en Firebird eller Camaro som slog runt i ett dike mitt framför mig. Lyckligtvis var en av de första förbipasserande en ambulans.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:18

Tack för orden, Reverend och Mäkinen. Jag är fortfarande rätt upprörd. Det blir nog svårt att sova i natt utan att det hela rullar i form av: vad gjorde jag för fel - hur hade jag kunna gjort det bättre - hur gick det för de drabbade - osv.

Kanske kan mitt inlägg ge någon annan en hint om vad man ska göra och inte. Hoppas på det.................

Uppdaterat: 2016-09-13 21:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bra agerat, all heder till dig!

Jag hoppas att fler bilister än du hade "rätt virke" att ställa upp i en sådan här hemsk situation. Men då har man väl för höga förhoppningar om trafikanterna här i Göteborg.

Var också bland de första till en olycksplats en mörk vinterkväll på RV70 utanför Leksand. Där stannade folk, men de var hemskt tveksamma till att gå fram till den voltade bilen. Dock gick det bra med gubben i bilen, han klarade sig oskadd - det gick nog inte så fort i snön och mörkret.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:39
Power to the people

Du är en äkta medmänniska Audi A5 SB. Du kan vara stolt även om du tycker att du inte gjorde tillräckligt. Du gjorde i alla fall en hel del, vilket andra inte kan säga som var på plats.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

All credd till dig Audi. Sen angående de som inte stannat så kan ju faktiskt en enkel anledning vara att dom är rädd för det som kan möta dom när dom tittar in i en kvaddad bil...Dock bör man ju absolut stanna och ringa 112 - om man inte tror att man klarar mera mentalt.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:46

När en bil är inblandad i en krock så finns det en strömbrytare som automatiskt ska slå av all bränsletransport. Mindre mängder kan säkert ändå läcka ut varför det inte är fel att bryta strömmen förstås.

Så länge man inte ser någon blåljuspersonal så är det rätt att försöka hjälpa till men som Pi påpekar är ju inte alla speciellt "nyttiga" vid en olycka och då är det väl lika bra att de passerar.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:57
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, KIA:ns tank var kvaddad och det läckte friskt.

Din sista mening lämnar jag okommenterad.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bra agerat!

Om du gjorde allt rätt eller inte har mindre betydelse.

Att göra allt man kan efter bästa förmåga måste vara bra nog.

Det ni gjorde kan ju ha varit avgörande.

Jag har aldrig upplevt skarpt läge, de krockar jag har kommit till har varit utan svårt skadade, gudskelov.

Jag har fått utbildning till höger och vänster, första hjälpen, hlr mm.

Min fru har varit rödakorsutbildare för försvaret, dvs utbildat sjukvårdare i akuträddning.

Hon har dragit med mig på kurs, ordnat hlr-kurser i mc-klubben, vi har fått hlr-kurs på jobbet....

Har ofta undrat om jag fixar det när det gäller, men det är nog så att det finns när det behövs.

Att folk beter sig som idioter har du väldigt rätt i.

Jag lyckades köra på en bil på e6, och när vi hade fått stopp, kom jag knappt ur hytten för att se hur det gått, inte en jävel släppte gasen, dom bytte knappt fil......

Uppdaterat: 2016-09-13 22:09

Audi: OK. Jag antar att en bensintank ska kunna deformeras utan att läcka så det kanske är en brist just hos Kia?

Det andra du skrev förstod jag inte riktigt. Om man inte kan hjälpa så ska man givetvis inte försöka. Det kan finnas personliga orsaker för det t ex att man direkt svimmar om man ser blod.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:13
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Audi: OK. Jag antar att en bensintank ska kunna deformeras utan att läcka så det kanske är en brist just hos Kia?

Det andra du skrev förstod jag inte riktigt. Om man inte kan hjälpa så ska man givetvis inte försöka. Det kan finnas personliga orsaker för det t ex att man direkt svimmar om man ser blod.

Nu vet jag ju som sagt inte om det var en KIA.

Men om det är ca 5 bilar framför mig som skiter i att stanna, så håller jag det för helt osannolikt att alla skulle svimma om man ser blod - eller skulle vara helt inkompetenta i att hjälp till. Det var, enligt mig, ren skär j-vla egoism.

Jag mår dåligt.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Nu vet jag ju som sagt inte om det var en KIA.

Men om det är ca 5 bilar framför mig som skiter i att stanna, så håller jag det för helt osannolikt att alla skulle svimma om man ser blod - eller skulle vara helt inkompetenta i att hjälp till. Det var, enligt mig, ren skär j-vla egoism.

Jag mår dåligt.

OK. Ta inte på dig ett ansvar för hur de andra agerade. Du själv gjorde ju allt rätt. Mer kan ingen begära.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:29
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Någon av de fem borde ju ha varit vittne, då är det brottsligt att lämna platsen, kallas smitning!

Dock är det i detta land fullt lagligt att stå och se på när nån dör.....

Håller med audi till 100 procent, nåt kan man nog göra.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:34

Bra jobbat A5 !! Hoppas det inte är nån av mina kollegor, både Caddy och XC60 finns i bilflottan, firman ligger där i Backa industriområde.

Jag har just lyssnat klart på Lottie Knutssons bok "När krisen kommer", ni vet hon som blev hjälte vid tsunamin.

Boken handlade väldigt lite om just tsunamin, utan om vad som händer vid kriser, tex hur folk reagerar, och hur sanslöst olika vi kan reagera, från att hjälpa allt och alla dygnet runt, till att bara bry sig om sig själv.

Hennes slutord var att alla företag och organisationer skulle ha en krisplan och krisövningar, små som stora.

Det skulle ju göra att den stora massan får en insikt om kriser, och hur man bör handskas med dom.

Ingen kul bok att lyssna på, men klart intressant.

Uppdaterat: 2016-09-14 00:05

Starkt jobbat Audi! All heder till er som stannade. Hoppas det gick bra för de inblandade tillslut.

Uppdaterat: 2016-09-14 06:51

Bra jobbat!

Väldigt trist med sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten som tycks bli allt mer populär. Det är väl egentligen roten till de flesta samhällsproblem vi har.

Kom att tänka på ett experiment jag läste om för några år sedan. I försöket spelade man upp höga ljud från en pågående misshandel. Ingen granne reagerade eller ringde polis. Därefter spelade man upp hög musik. Då fick man mängder av reaktioner från grannar. Misshandel i hemmet verkar många se som en privatsak mellan makar.

Uppdaterat: 2016-09-14 08:05

Några funderingar så här i efterhand.

1. Det var ingen KIA, det var nog en några år gammal Ford Fiesta (se bild).

2. Förvånande hur den fullständigt kollapsade i bakdelen. Baksätet var helt hoptryckt mot framsätet.

3. Höger framdörr gick inte att öppna (bakdörrarna försökte jag inte ens med), men som tur var fungerade ju förardörren. Men frågan man ska ställa sig är: om nu inte heller förardörren hade gått att öppna och bilen börjat brinna (massor av bensin rann ju ut), hur får man ut en skadad fullvuxen genom en krossad sidoruta? Kanske dags att skaffa en brandsläckare till bilen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-14 08:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

När det är viktigare att filma en olycka och lägga på FB för att få gilla istället för att hjälpa skadade människor då är samhället på väg åt fel håll.

Uppdaterat: 2016-09-14 10:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bra jobbat! Precis som du säger så är det alldeles för många som dels inte bryr sig om hur det gick med de inblandade, dels inte heller tar hänsyn när de passerar platsen.

Dessvärre är det inte ovanligt med påkörningar av polis/ambulans/brandkårspersonal, i samband med att de arbetar på en olycksplats.

Jag fann en man liggande mitt på ett övergångsställe, och folk blev mest irriterade över att jag var ivägen medan jag hjälpte honom därifrån... (turligt nog var han inte illa skadad utan hade bara klivit snett och kunde inte ta sig upp utan hjälp)

Uppdaterat: 2016-09-14 10:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Audi A5 SB skrev:

Jag mår dåligt.

Hoppas att du mår bättre idag.

Uppdaterat: 2016-09-14 11:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Vidstige skrev:

TS och jag har väl inte direkt dragit jämt och vi verkar mest vara förbannade på varandras inlägg numera. Måste ändå säga att detta var ett rådigt ingripande!

Sen blir diskussionen lite knepigare om t.ex.vad man som medborgare förväntas göra i olika situationer och vad ansvaret är hos den offentlig sektor vi betalar världens högsta skatter för. Det är inte alltid givet vilket som är bästa agerande heller, exempelvis svårt skadade kanske man bör vara vårdpersonal för att hantera i vissa lägen för att t.ex. inte förvärra skador etc. Kanske behövs mer information också, inte bara att man lägger massa skattepengar på att t.ex. jaga fortkörare.

Och så blev det politik av detta också! Har skatterna någon betydelse om man ska hjälpa till eller hur menar du?

Uppdaterat: 2016-09-14 12:45
Vidstige skrev:

trasten wrote:

Och så blev det politik av detta också! Har skatterna någon betydelse om man ska hjälpa till eller hur menar du?

Ja det är klart, handlar ju vad det offentliga kan förväntas göra och hur lång tid det tar.

Vi är ju uppfostrade i detta land av ett visst politiskt parti att staten ska fixa allt åt oss.

Överhuvudtaget tycker jag det är bättre att kritisera system framför människor.

Hade detta hänt i Stockholms så vet man ju också hur kommentarerna varit.

Stockholmare bla bla bla.

Är du först på plats så är du eller hade du tänkt dig en ambulans i varje gathörn? Sen kan ambulanstäckningen bli bättre i glesbygd, det är sant. Sen kanske vi skulle kunna få bättre sjukvård här i Stockholm om vi inte betalar 6000 pix för ett par strumpor!

Uppdaterat: 2016-09-14 13:27

Bra Audi, det tyder på att du bryr dig. Jag har aldrig varit med om någon liknande situation. Däremot sett några avåkningar, då det varit fullt med folk som redan stannat så har jag sakta kört vidare för att inte vara ivägen.För något som kan skapa värre olyckor är när det springer folk kors och tvärs över vägen och bilar som "korkar" igen, vid en vanlig avåkning.

Uppdaterat: 2016-09-14 15:11
Lås inga trådar.

Ser man att tillräckligt med bilar stannat, kör man vidare, har en stannat och det är svårt kvaddade bilar inblandade, kan man räkna ut att han behöver hjälp.

Är det svårt skadade inblandade gör man vad man kan, prio ett är att folk kan andas och hjärtat slår och att man inte förblöder när man kan hålla tummen över.....

Vissa grejor ska man naturligtvis lämna till proffessionell personal, man tar aldrig av hjälmen på en mc-åkare tex, man försöker inte flytta nån om det inte innebär livsfara att sitta eller ligga kvar....

Den som har kommit först behöver säkert hjälp med att säkra platsen om inget annat....

Brandsläckare är bra att ha, jag har en som byts ut med åkeriets, tar en nykollad när tiden går ut....

Annars har alla lastbilar släckare, minst en liten och en stor!

Då får man stoppa en sån.....

Heder åt de som ändå stannar, även om det är en jobbig upplevelse!

När jag kraschade med mc, fanns folk som stannade.

De kunde inte göra mycket, jag låg fastklämd under en bil, men eftersom det var varmt, satt en hela tiden och skuggade hjälmen, och snackade med mig tills ambulansen kom.

Bara det lilla var guld värt!

Uppdaterat: 2016-09-14 15:41

Bra agerat Audi A5 SB. Tragiskt att läsa om hur andra trafikanter beter sig.

Uppdaterat: 2016-09-14 15:51

Grymt bra av TS!

Uppdaterat: 2016-09-14 21:11

Den andra mannen, han från skåpbilen, som var på plats strax innan mig gjorde just det där som är viktigt. Han lämnade aldrig den skadade utan satt och höll honom i handen. Vi hade en givande dialog kring vad som skulle göras, bl.a. så frågade han mig om jag dragit handbromsen på min bil (vilket jag inte gjort). Jag var innan detta lite fundersam över min bils skydd för oss, men hade inte en tanke på detta. Han hade naturligtvis rätt och jag sprang och aktiverade handbromsen på min bil. Nu gick ju trafiken i snigelfart förbi olycksplatsen, men detta kan vara värt att lägga på minnet. Som AL skriver: No 1 är att säkra platsen för att undvika följdskador.

Så här i efterhand kan jag notera att jag var intensivt fokuserad på vad jag då tyckte var rätt - leta efter andra skadade och få en överblick av vad som hade hänt. I stundens hetta funkade detta "så där". Bl.a missade jag att föraren av Caddyn var mer illa däran än vad jag först förstod. Jag slösade även tid på att sparka undan rester från bilarna från vägbanan för att andra skulle kunna passera (helt irrationellt och rent tokigt).

Om jag ska få ge råd till er andra, så får det nog bli att "stanna upp - lugna ner dig - tänk efter". Följ sedan AL:s råd i #25. Då fixar det sig nog bra.

F.ö. så var skåpbilsmannen och jag i en intensiv kommunikation kring vad han och jag skulle göra. Vi var överens om att han skulle stanna vid den värst(?) skadade som låg ner och att jag skulle kolla in andra - speciellt föraren av Caddyn. Jag känner idag en stor tacksamhetsskuld till hans tålamod och lugn, vilket bidrog till att vi fick kontroll över situationen.

Slutligen: de som är direkt inblandande i en krock beter sig helt irrationellt. De kan ligga och lida och samtidigt be att man ska leta efter deras mobiltelefon. Mannen i Caddyn var förtvivlad för att han inte kunde hitta sin mobil och ringa sin arbetsgivare.......

Men nästa gång så får jag väl kolla vilken regering vi har innan jag ingriper. Sannolikt får jag väl checka upp vem som styr kommunen och även fråga den skadade vilket parti han röstar på. Apropå tidigare inlägg. Eller är det kanske enklare att bara visa medmänsklighet i största allmänhet?

Uppdaterat: 2016-09-14 22:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

AL: vad står MIST för?

Uppdaterat: 2016-09-14 22:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Vidstige skrev:

Inte jag som kritiserade bilister i allmänhet utan du själv. Du tycker dom är sketna. Jag tycker du kan lugna ner dig med såna kommentarer eller den synen på dina medmänniskor.

När man ska ingripa är inte givet. Ta t.ex. om du går förbi ett gäng som misshandlar en ensam person. Ska du gå in och försöka stoppa det så kan du själv bli misshandlad och ingenting vunnet.

Jag skrev också positivt om ditt agerande trots allt så ta åt dig det istället för att hugga omkring dig.

Vad bra att vi nu vet var du står.

Uppdaterat: 2016-09-14 22:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Men nästa gång så får jag väl kolla vilken regering vi har innan jag ingriper. Sannolikt får jag väl checka upp vem som styr kommunen och även fråga den skadade vilket parti han röstar på. Apropå tidigare inlägg. Eller är det kanske enklare att bara visa medmänsklighet i största allmänhet?

Inte jag som kritiserade bilister i allmänhet utan du själv. Du tycker dom är sketna. Jag tycker du kan lugna ner dig med såna kommentarer eller den synen på dina medmänniskor.

När man ska ingripa är inte givet. Ta t.ex. om du går förbi ett gäng som misshandlar en ensam person. Ska du gå in och försöka stoppa det så kan du själv bli misshandlad och ingenting vunnet.

Jag skrev också positivt om ditt agerande trots allt så ta åt dig det istället för att hugga omkring dig.

Diskussionen om samhället vi lever i är f.ö. större och svårare än du ville göra gällande. Det var dessutom andra här som kritiserade det samhälle vi har nu och att folk inte bryr sig. Ibland beskrivet som ett kallare samhälle. Frågan är då vad man ska göra för att förändra samhället om man inte är nöjd, vilket då lätt handlar om politik. En bra början är väl dock om vi som skriver här bryr oss eller börjar bry oss mer. Nåt man skulle kunna kalla en VIB-anda och nånting jag sett delar av här tidigare innan pajkastningarna började. I den andan kan det då handla om att vara vänliga mot varandra, t.ex. här på forumet eller i trafiken.

Uppdaterat: 2016-09-14 22:43

Jodå AL, ett par brustna revben, det var allt.

Jag visste det nästan, var helt klar över allt, att skallen aldrig varit i backen osv.

Jag kanade in under en parkerad volvo och stannade med sidan mot bakhjulet, då kände jag att det höll nog inte....

Vet bara att jag morrade, hjälp mig loss från den här bilfan....

Dom hindrade mig att ta av hjälmen och lät mig inte kravla ut, helt rätt, pratade och skapade sig en bild av hur jag mådde, såg till att jag var vaken....

De visste ju inte att det bara var en "blessyr", vurpan var riktigt rejäl...

Det var förresten en världskändis som satt där och snackade med mig, bara det.....

Uppdaterat: 2016-09-14 23:14

Folk är nåt så inihelvete själviska på vägarna idag.

Idag stod en bil och blinkade på en smal vägren på e6 vid löddeköpinge.

Jag blinkade ut och la mig mitt över bägge filerna med lastbilen, som jag alltid gör.

Så jag lämnar plats, och men hindrar nån idiot från att köra om till höger, vilket händer.....

När jag har kört in till höger igen, kommer inte en utan två bilar körande om, den ena ger fingret och nästa tutar, trots att dom måste sett bilen på vägrenen.....

Förra veckan stod jag där i mörker i tre timmar med punka, de som höll ut till vänster kan nog räknas på ena handens fingrar, mina kollegor inräknade.

Ingen sänkte farten....

Visst måste man välja tillfälle, ingen ide att bli ihjälslagen själv, men att vända ryggen till, nä fyfan!

Gå undan, håll koll, larma....

Lite ryggrad måste man ändå ha!

Uppdaterat: 2016-09-14 23:27

Att man handlar irrationellt vid en krock kan jag skriva under på. När jag och min fru krockade våldsamt för 4 år sen och båda stigit ur var man ganska tom i skallen men jag sa för mig själv: Jaha nu får man ringa 112, vilket jag gjorde medan min fru gick till den andra bilen för att se hur dom klarat sig. Sen fick vi båda samma tanke: Hur ska vi få bort vår bil av vägen? Hon ringde sin far och berättade att vi krockat och nån måste komma och hjälpa till att få bilen ur vägen. Efteråt skrattade vi åt denna tanke, det var ju nog nästan det sista att oroas över. Dessutom stod bilen "snyggt parkerad" vid vägkanten.

Uppdaterat: 2016-09-15 08:02

Tack AL, jag var förkortningen på spåret, men trodde den var svensk......

Uppdaterat: 2016-09-15 08:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det där med att låta nån ta kommandot är bra, så alla inte yrar runt och gör samma saker, skåpbilsmannen var ju tydligen en bra insatsledare....

Han var ju först och har rimligen haft mest tid att pejla läget.

Man hoppas ju att det är så man reagerar, redigt och som man fått lära.

Det vet man nog inte vem som gör, den mest röriga människa kan bli glasklar när det gäller, medan en annan kan bli handlingsförlamad....

Uppdaterat: 2016-09-15 10:04

Ska man krocka ska man inte göra det i en storstad under rusningstrafik verkar det som...

Inte för att starta någon fånig stad kontra landsbygdsdebatt men stressade storstadsbilister i bilköer verkar inte vara de första att anmäla sig till en förstahjälpen-insats, med TS då som det gyllene undantaget som bekräftar regeln...

Däremot så stannar folk snabbt vid olyckor efter landsvägar enligt min erfarenhet, har varit både etta, tvåa och trea på plats vid olyckor, nu senast vid dödsolyckan på RV70 söder om Mora i somras.

Och vid dessa olyckor har folk alltid stannat, påfallande ofta utan att först kontemplera över skattetrycket...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag kan förstå att A5 i den situation som uppstod inte genast tog fram sin inlevelseförmåga eller empati med andra trafikanter än just de drabbade. Sanningen är väl att många, kanske flertalet, i vårt samhälle är väldigt pressade och uppstressade. Man har mycket som ska klaras av på en utmätt tid. I trafiken yttrar det sig genom att man vill komma fram. Och detta nästan till varje pris. Att bli sittande i en bilkö när man ska vara med på ett viktigt möte kan resultera i märkliga felbeslut. Man kör över refuger, genar över trottoarer osv.

Den andra orsaken till att folk inte direkt reagerar på det som händer utanför bilfönstret är kanske att man numera är relativt avskärmad från traumatiska händelser. Man kan i det moderna samhället leva större delen av sitt liv och bara ta del av blodig dramatik via film och TV. Och då handlar det om en slags tillrättalagd "verklighet". Därför har man ingen direkt beredskap för när svårkontrollerade situationer inträffar och kanske det då är enklare att inte "blanda sig i" det man upplever som ett kaos. Möjligen kan man betrakta det på avstånd genom en filmande mobilkamera.

Uppdaterat: 2016-09-15 13:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

@Vidstige

Många bra poänger där, inte bara automatlåda bidrar till en, oftast, lugnare körstil och därmed förhoppningsvis färre olyckor, utan även mindre motorer gör sitt till.

Har nyligen halverat min motorkapacitet från 2,5 liter och 180 hk till 1,2 liter och 90 hk.

Jag tänker framåt på ett annat sätt med en liten motor, gör inga omkörningar i onödan utan ligger bakom och väntar tills det är helt fri lejd.

Inga onödiga chansningar alltså, inte heller någon hetskörning.

Tror att om man fick bort alla dessa idiotomkörningar där både den omkörde såväl som den mötande slipper väja för att släppa fram en hästkraftsstinn fartdåre som chansar på att han nog hinner förbi bara han utnyttjar alla sina 300 hästar under huven, så skulle olycksstatistiken sjunka.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Så om man har 90-hästarsbil och automatlåda har man mindre bråttom, så då orkar man bry sig mer om andra, eller man har mer tid att fundera ut ursäkter varför folk beter sig som idioter, eller vad menar ni?

För tråden handlade väl inte om hur man får folk att krocka mindre, utan hur folk beter sig när nån redan krockat.....

Uppdaterat: 2016-09-15 14:43

Prestigelös, sant, jag upplever samma sak med min rätt effektsvaga och automatväxlade bil. Är liksom ingen idé ens att försöka köra "sportigt" så man ger upp, tar det lugnt och lyssnar på musik eller så. Vill man spara tid så gör man det istället på annat sätt som att försöka välja smartare väg eller vara ute mer i god tid.

Detta med trafikmiljö i Sverige och olyckor ska sätts i relation till alla säkerhetsförbättringar som skett och som ju gör att vi idag har förhållandevis färre olyckor, så där blir det extra konstigt när man pratar i termer av att det var bättre förr.

Internationellt kan man notera att Brasilien har extremt mycket trafikolyckor, så pass mycket att man är ledande i Paralymics.

Var fjärde medborgare i Brasilien har nån form av funktionsnedsättning, rätt otroligt illa om man tänker på det.

Men kanske då att dom har mer humana medtrafikanter, vem vet...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6506855

Uppdaterat: 2016-09-15 14:48

Det går väldigt bra att köra lugnt och smidigt med en manuell låda så något förbud tror jag inte behövs. Det skulle ju nästan likna, öh, socialism. :-)

Uppdaterat: 2016-09-15 15:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag tror inte att det är färre olyckor jämfört med förr. Däremot är det nog färre allvarligt skadade och dödade i dagens trafik. En dödsolycka förr är nog bara ett nytt bilköp idag + lite rehab.

Uppdaterat: 2016-09-15 15:37
pinjong skrev:

Det går väldigt bra att köra lugnt och smidigt med en manuell låda så något förbud tror jag inte behövs. Det skulle ju nästan likna, öh, socialism. :-)

Vem har pratat om förbud?

Menar du att USA är väldigt socialistiskt?

Uppdaterat: 2016-09-15 16:15
Vidstige skrev:

Vem har pratat om förbud?

Menar du att USA är väldigt socialistiskt?

Ja vem har det? Någon skrev i alla fall: "Jag skulle gärna se en lag på att det inte var tillåtet att sälja bilar med manuell låda billigare än automat i EU." Hur man prissätter bilar och deras utrustning avgör väl branschen själv kan jag tycka. Så nog luktar det lite socialism.

Ska jag tolka dig som att USA har en sådan lag?

Uppdaterat: 2016-09-15 16:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tja, automatlådan kanske skulle hjälpa, det är ju enklare att facebooka om man slipper växelspaken....

Fast små klena motorer , det tror jag inte på.

Polackerna körde fiat polski 126 , det medförde att man aldrig släppte gasen när man fått upp farten.....

Kom omkörningen av lastbilen i backen precis före krönet, så gjorde den......

För ni tror väl inte att bmw-föraren blir mindre stressad av att trampa i golvet och det inte händer mer ändå?

Det är olika typer av människor bara. Prestigelös, har du blivit en bättre människa av en klenare bil, eller börjar du bli gammal, bara?

Uppdaterat: 2016-09-15 16:47

Jag tror nog att hästkrafter kan påverka körstilen men inte nödvändigtvis speciellt mycket. När jag kör med vår 122 hk bil blir det nog en aning lugnare körning än med RS:en, speciellt omkörningarna. Men inte kör jag som en blådåre med någondera, jag har väl mognat och struntar helt i uppenbara utmaningar till att tävla från andra bilister, inte heller tar jag risker vid omkörningar utan kan lugnt ligga hur länge som helst och vänta. Bara om framförvarande bilist ömsom kör alltför sakta och ömsom gasar på rejält så brukar jag tappa tålamodet, jag hatar folk som inte kan hålla jämn hastighet.

Uppdaterat: 2016-09-15 17:38

Jag har lite svårt att se kopplingen (sic) mellan automat kontra manuell, när det kommer till riskbeteende eller frekvens för inblandning i olyckor. Somliga här hävdar ju att man kör mer aktivt (alert) med manuell. Det är inte bara att "gasa och bromsa". Men vad vet jag....

Att frekvensen för inblandning i olyckor skulle avta med avtagande motorstyrka för vanliga familjebilar tror jag heller inte på, men någon kanske kan påvisa motsatsen.

F.ö. noterar jag att den här olyckan förmodligen inte skulle ha hänt alls om Caddyn varit utrustad med en autobroms lika den som finns i min bil. Med en mindre avancerad autobroms (inte de där som slutar fungera över 35 km/h) skulle skadeföljden sannolikt blivit dramatiskt mindre. Utan belägg och helt utan bevis påstår jag att föraren av Caddyn sysslade med helt annat än att köra bil vid olyckstillfället. Kanske han, som vi hört från Anti, SMS:ade;-)

Uppdaterat: 2016-09-15 17:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
pinjong skrev:

Ja vem har det? Någon skrev i alla fall: "Jag skulle gärna se en lag på att det inte var tillåtet att sälja bilar med manuell låda billigare än automat i EU." Hur man prissätter bilar och deras utrustning avgör väl branschen själv kan jag tycka. Så nog luktar det lite socialism.

Ska jag tolka dig som att USA har en sådan lag?

Marknadskrafterna tycks ha problem i EU men förvisso, med elbilar, hybrider och vätgasbilar löser sig problemet av sig självt.

Vad det handlar om är hjälpa marknaden på traven och för dom att sluta använda automat som kassako.

Vi har redan rätt mycket av socialism i stater inom EU, självklart måste man ta hänsyn till detta även om man är liberal etc. Det är ju t.ex. inte nån som driver att vi ska ha lika låga skatter på bensin som i USA och få liberaler önskar det, det gör dom inte till socialister. Det politiska partiet liberalerna i Sverige ligger nära mitten på den politiska vänster och högerskalan. Dvs dom har en hel del socialistiska hänsyn i sin politik för den som undrar. Det samma gäller faktiskt samtliga svenska politiska partier, dom ligger alltså rätt långt till vänster i ett internationellt perspektiv vad gäller hur man förhåller sig till socialism och höga skatter.

Nu är förvisso trenden positiv vad gäller automat och nyligen passerade man en gräns i Sverige där det säljs fler bilar med automat än utan. Så visst, kanske reglerar sig detta själv och på sikt blir det väl då så att man måste köpa bil med automat om man vill ha ett bra andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2016-09-15 18:42

Amerikaner lär sig köra bil med automatlåda, därför kör dom automat.

Att lära en amerikan köra "stickshift" är nåt av det roligaste jag varit med om.....

Det fanns överhuvudtaget ingen känsla eller synk mellan kroppsdelarna......

Så där kan jag tänka mig att manuell låda på fler bilar skulle öka olycksfrekvensen, sonens amerikanske kompis tittade mer på spaken än på vägen.....

Lyckades även trampa på både broms och koppling ett par gånger.

Uppdaterat: 2016-09-15 22:20