US Ford verkar slopa tillverkningen av alla sedaner utom Mustang och i Europa säljer Mondeo dåligt. Antalet japanska sedan-modeller krymper också. Honda Accord lyser med sin frånvaro t ex. Enda marknaden som efterfrågar sedaner verkar vara Kina. Jag blev förvånad över att Volvo faktiskt valde att erbjuda en S90 i kombi- och numera SUV-landet Sverige men hur många säljer dom? Ser vi slutet för sedan-bilar?
Kommentarer
Nä, jag vill ha en ... men jag är nog en av väldigt få. Vill ha lite ljud och bra komfort...köra runt med en "högtalar låda" är inget för mig. Efter min Octavia kombi byter jag till sedan igen.
Du vill ha en även om marknaden är på väg att försvinna? Kanske inte så klokt.
Om man bara ser till Sverige och USA så kan man få sig den bilden.
En riktigt "fin" bil är aldrig en kombi eller en SUV med undantag här och i USA.
Tycker sällan att en kombi ser helt bra ut men att Volvo på senare tid och framförallt SAAB har lyckats med att ta fram design som suddar ut begreppet, snygga bilar helt enkelt och premium.
Tillvaron kräver en kombi, ungar o hundar och med allt som hör där till så att en kombi det har vi men att jag bär alltid en känsla av B med kombin, till bruks liksom, familjen...vi vill ha glass! Isch..hemska tanke och att jag får inte neka, herre gud det är bara en bil!
Njuter det gör jag i en sedan eller coupe ensam eller med en likasinnad och att nog är vi tillräckligt många som känner så.
Är det klokt av marknaden att göra sig av med sedan-bilar?
Tekniskt och konstruktionsmässigt är en sedan överlägsen alla andra karosser.
VW Passat finns ännu som sedan i Sverige. Ännu ett tag...
Varför välja:
Det finns mig veterligen inga snygga kombibilar och hade vi inte haft hund hade det garanterat varit kombifritt här hemma. Jag tror inte att jag någonsin har lastat högre än ryggstödet i någon bil utom när jag hade en Mazda Demio.
Jag såg en Volvo S90 T8 (?) som jag gillade häromdagen. Enda felet var att backspeglarna var gråa på en blå bil. Mycket snyggare än paketvagnen.
Sedan har fortfarande en marknad som executive saloon, Mondeo säljer dåligt men Mercedes och BMW säljer bra. Sedan goes premium. För billigare sedaner finns en marknad i Mellanöstern, Sydamerika och Indien.
Tänker på när jag var i Istanbul för 5år sen, kombibilar existerade inte där då, vet inte om det ändrats ??
Problemet för US Ford och en del andra tillverkare på USA-marknaden är väl att sedan-segmentet krymper för att fler kunder numera främst väljer crossovers. Stora sedaner verkar vara helt ute medan mindre japanska fortfarande har ett visst grepp. Toyota RAV4 säljer bättre än Camry, Honda CRV bättre än Civic, Nissan Rogue bättre än Altima osv.
Medelstora sedaners marknadsandel var i USA 2009 ca 17% men 2016 var den ca 12% med ännu sämre utsikt för 2017. Det hade varit intressant att se vilken trend som råder i Sverige men jag hittar ingen sådan statistik på rak arm.
Men Lexus är ju ett ganska udda märke i Sverige och kan knappast kan påverka trenden bort från sedaner. Möjligen skulle en satsning från Toyota kunna påverka men jag tror inte på en rusning efter Camry heller. Vi får se.
Nä, det märke som inte erbjuder kombi-versioner av sina sedan-modeller är nog rätt rökta på den svenska marknaden med just den bilmodellen. Kia Optima är väl ett typiskt exempel på en tidigare rätt ovanlig modell som numera, sen kombin kom, blivit allt vanligare.
Ja du har det fint ordnat må jag säga!
Jag har också att välja på men inte helt på din nivå, jag kan fly fältet i min Volvo Duett för att ingen vill åka med i den grisbilen:(
Säg inte det. När bilhallarna kryllar av begagnade SUV o kombi så kan en begagnad sedan bli lättsåld. Dom få som vill ha en sedan har ju svårt hitta en. Min S60 försvann i alla fall inom en vecka och jag förlorade inte mer på den än på följande V70. SUV o kombi är ju dyrare än sedan som ny och jag upplever att den prisskillnaden består, så det slutar i princip plus minus noll i slutändan.
Jag kan också tänka mig en sedan igen, när vi blir "after dog". Högre komfort, bagaget bättre säkrat från tjuvar - man slipper "skyltfönster" - och högre krocksäkerhet - slipper få bagaget i nacken vid en olycka - är några argument, men främst för att det är bekvämare o snyggare med en sedan. Synd bara att modet föreskriver kupéutseende på dom flesta sedaner, vilket resulterar i kort baklucka o "brevinkast"... Tror det kan vara en orsak till att sedaner tappat i popularitet... Förr hade sedaner mer rejäl baklucka. Många sedaner skulle må bättre av halvkombibaklucka, eftersom dom ändå ser ut att ha det.
+ 1 på det, Rutger. Det är väldigt få sedaner som har en ordentlig bagagerumslucka - Skoda Octavia är väl en av få i prisklassen för privatköpare. Skulle tro att många Octavia-köpare skulle klara sig väl med sedan-modellen men tittar man på tillbud på nya bilar så är det nästan bara kombibilar som Skoda vill sälja.
Ja, Octavia är väl dessutom den enda hatchback som finns i den storleken med så rejält bagage. Mondeo och Insignia, för att nämna två andra, är ju avsevärt större.
Bland rena sedaner så är det väl MB E-klass, BMW 5-serien o kanske nån till som har lite mer klassisk sedanbaklucka, utan kupéstuk.
Passat sedan har ju klassisk sedanbaklucka. Audi A4, A6, A8 och lilla(?) A3.
Mazdas största misstag var att slopa Mazda 6 kombisedan, hade tre sådana på raken, makalöst praktisk och snygg.
Kombisedan hade fungerat för väldigt många, nu finns väl bara skoda och några dyra lyxbilar kvar.
Har du rätt i Peter E. Möjligen undantagen A3, som har så kort baklucka att den troligen har ett sk "brevinkast". ;-)
Nåja - sedaner med brevlåde-inkast i baken är ointressanta - däremot kan s k kombi-sedaner (a'la Octavia) definitivt vara intressanta speciellt när bagaget är så stort som i den bilen.
Om sedanvarianter blir mer sällsynta och därmed exklusiva så kan mycket väl priset gå upp ja. Men det gäller nog att märket är rätt. Jämför med cabrioleter. Vissa är nog relativt lättsålda men "fel" märke förblir kalla.
Senast jag ägde en sedan var på 80-talet så jag funderar inte ens på om komforten skiljer. Om jag "led" av högre vägljud så skulle jag sätta upp insynsskyddet, men nej, jag hör inget störande ljud. Dessutom är bilen fabriks-"tinted" bakom förarstolen. Finns inte en chans att se något om man inte anstränger sig. Mycket tveksamt om jag någonsin skulle köpa en kombi med full insyn. Det känns helt fel både med tanke på ökande inbrottsrisk men även nya former av road rage.. Krocksäker tror jag att den är med sina nästan fem meters längd, även utan hög bakstam. Vilken sedan har förresten det? Utöver den individuella åsikten om utseende - kombibilar designas inte längre enbart för att vara praktiska - så överväger just möjligheten att när som helst kunna åstadkomma ett platt nedfällt utrymme. Blir en vana ungefär som med ett boende med ordentliga lagringsutrymmen. Har man haft dem vill man inte vara utan.
Tyvärr inte min ägodel utan bara ett exempel på bra kombiformgivning. Tycker jag.
Pi - Beror på hur du definierar "brevlåde-inkast".. Tolkar det som att du inkluderar samtliga sedaner i det och föredrar kombi-sedaner. Håller med om att dom är snygga, mer praktiska och ett bra mellanting mellan kombi och sedan. Men jag kan även tänka mig en vanlig sedan förutsatt att den har en bagageöppning som inte bara är en springa bakåt utan även öppnar upp lite uppåt, eller hur jag ska förklara det. Jämför S60 med 940 så förstår du nog hur jag menar, där jag av dom anser att S60 har "brevinkast".
Jo, vi är definitivt överens om bagageluckan på S60, Rutger...:)
Pinjong - Jo, märket är helt klart avgörande för hur lättsålt det blir.
Visst går moderna kombibilar tyst, men provkör du samma bil som sedan och kombi efter varandra även idag så kommer du höra en viss skillnad. En kombi har lite mer ljud bakifrån, även om det inte direkt stör i finare märken. Sedaner brukar dessutom ha bättre ljud i stereon, beroende på dels akustik, men även på att många märken sätter högtalare i hatthyllan. Kanske oviktigt för en del, viktigare för andra...
Jodå, mörkt glas har även jag på kombin, så den är inte nåt skyltfönster som många andras. Men det är ju trots det lättare att krossa en ruta och ta för sig från en kombi än från en sedan, där det är svårare bryta upp bakluckan.
Krocksäkerheten är säkert bra, men jag syftade på skillnaden med att ha bagaget i samma kupé, med bara ett bagagenät som skydd - hur mycket pallar det för? - jämfört med att ha det i ett separat utrymme.
Sen håller jag med dig om att kombibilar är praktiska. Och det är lätt bli beroende av det. Men även en sedan kan fälla baksätet och få ett plant utrymme. Dock med begränsad höjd... Men då finns ju kombi-sedanen. ;-) Inte fullt lika praktisk frakta kylskåp i, men hur ofta gör man det? :-) Och behoven av att frakta saker är ju olika...
Jo, det finns snygga kombibilar och Jaggan är definitivt en av dom.
Mazda 3 sedan är väl snart enda sedanen i storleksklassen. Och till råga på allt är den även väldigt snygg. Tyvärr ovanlig på svensks vägar. Även vw Jetta är riktigt snygg, men den går ju inte att köpa i Sverige.
VI valde inte tonade rutor (eftersom det är mörkt stor del av året vill jag helst ha bäst utsyn) men däremot lastrummsinsynsskydd. Sedan kör vi med devisen: Lämna inga värdeföremål i bilen. Och så köpte vi till laminerade rutor runt om (för ljud och minimera risken för inträngning vid inbrott samt glassplitter vid olycka).
Jag ser inte någon större ökad risk vid krockar i en kombi. Skulle en kombi börja rulla och tumla med tunga lösa prylar i bagaget så skulle iofs det kunna utgöra en fara. Lastar jag prylar så brukar jag säkra lasten i lastöglorna.
Ett totalstopp med ett löst bilbatteri i bagaget borde ha ungefär samma effekt i en sedan som i en kombi. Sedanen har ju inte bättre skydd framåt vad jag vet. Det blir baksidan på baksätesstolarna som förhoppningsvis skyddar. Jag brukar annars försöka placera tunga grejor på baksätesgolvet.
Packar du rätt och bilarna är konstruerade i grunden på samma sätt så är det definitivt ingen märkbar skillnad mellan sedan och kombi.
Ta S90 och V90 som exempel. Båda på samma plattform med samma grund och sedan en annan form på överdelen (främst där bak). All viktig struktur ligger på samma plats.
Men som skrives här: Säkrar du inte lasten korrekt (medelst lastnät e.t.c. eller insynsskydd eller annat lämpligt) så är kombin farligare OM den rullar runt. Då kan föremål komma flygandes i ett huj. Detsamma gäller att man helst INTE skall placera saker av tyngd inne i kupén (på golvet exempelvis) då samma sak gäller även där.
Packa tunga saker så nära sätesryggarna som möjligt i bagageutrymmet och säkra så det inte kan flyga runt. Då blir det minst dåligt om något händer =)
I dagligt bruk för merparten av användarna/lastarna av en kombibil vill jag nog tro att en sedan med fastsvetsat lastskydd av plåt är betydligt säkrare än ett insynsskydd av sladdrigt tyg/plast.
Att lasta tunga saker längst in i bagaget och förankra dom och inga lösa saker, inget tyngre än en jacka, inne i kupén fick man lära sig på körskolan redan på 80-talet och säkert tidigare än det.
Nja, ryggstöden bör sitta bättre fast i en sedan, där ryggstöden sitter fast mot en hatthylla av plåt. Även om man förtöjer lasten så finns ju risken vid en rundslagning att lasten sliter sig och far över ryggstöden och genom lastnätet på en kombi. Med det sagt så är väl inte det enbart någon avgörande faktor för valet av kaross. Man kan inte garderade sig för allt. Det är ju flera faktorer o behov som avgör valet av bil. Nu har vi hund och är inne på vår andra kombi. Men längre fram kan det som sagt mycket väl bli en sedan igen.
När man öppnar bakluckan på octavia hartzback är det som ett hav där inne.
Samma lastgolvyta som i kombin men utan det dubbla lastgolvet.
Och den är också något tystare än kombin när man sitter i baksätet och musiken blir också bättre.
Inte har väl Octavia sedan gått å blivit en hatchback. Då skall den se ut som en Golf, en kort bil med lucka (hatch på engelska) baktill. Lite därför dom heter så, luck bak.
Du har rätt. Fel av mig. Liftback är tydligen den korrekta benämningen.
"Man brukar skilja mellan "hatchback" och "liftback" genom att hatchback har en mer brant sluttande bagagelucka - liknande en kombi men med kortare bagagerum. Liftback har en mer lutande bakruta och bagagelucka och oftast ett bagageutrymme som är lika långt som i en kombi"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Halvkombi
Fiat Tipo lanserades först som sedan, sen kom halvkombi och kombi. Den är väl rätt ensam iaf i Sverige som sedan inom sitt segment. Men mindre sedaner är vanligare söderut och österut. Renault Mégane finns som sedan, Peugeot 408 är sedan-versionen av 308, Opel Astra finns som sedan.., (googla för bilder)...
Men det är intressant att Peugeot valde att göra nya 508 till en halvkombi med låg coupé-profil stället för ett mer klassiskt sedan stuk så något håller väl på att ändras i mellanklassen.
https://www.transcityskoda.co.uk/new-cars/skoda-octavia-hatchback/
Riktigt snygg är den och jag har och har haft länge nu den känslan att Coupe smyger sig in som det rätta.
SUV och kombin faller i status och när man tänker teknikväxlingen att ska man ha en snål bill med låga utsläpp men ändå rymlig och med hög prestanda då gäller åter strömlinjeform, coupe.
"Men det är intressant att Peugeot valde att göra nya 508 till en halvkombi med låg coupé-profil stället för ett mer klassiskt sedan stuk"
Ovälkommen teori är väl att Insigina inspirerade eftersom det ursprungligen var tänkt att samarbeta också om denna bil, men det avbröts.
Octavia har väl aldrig funnits som sedan? Bakrutan ska INTE med upp.
Jag måste förresten ändra mig om att ingen kombi är snyggare än motsvarande modell utan hundterrarium. Porsche Panamera är snyggare som kombi, men det beror främst på att den andra är så inihelvete ful.
En av mina vänner hade en Opel Kadett D som såg ut som en hatchback från sidan, men bakifrån såg man att bakrutan var lägre och inte följde med upp när man öppnade luckan. VW Passat B1 fanns väl i en liknande version om inte mitt minne spökar igen.
Halvkombi är det mest optimala att äga. Snygg som en sedan och lastar som en kombi.
Jag är otroligt nöjd med min halvkombi efter många år som kombiägare.
Fördelen är även att med en halvkombi slipper få bakdelen nerskitad på det sätt en kombi blir efter bara några få mil i slask och regnväder.
Shogun. Ja en Camry i XC-stuk tror jag skulle kunna utmana på allvar även i EU. Men gissningsvis är marknaden för liten för ett bolag som Toyota för att göra en sådan satsning, och detta trots att den borde sälja bra även i USA.
MVH AL
I Kina så har stora sedaner varit populära länge, men SUV-boomen har nått även dit. I Sverige känns som att det "fina folket" hellre kör Range Rover än S-klass.
En fördel med sedankarossen som inte har nämnts här är att sedaner oftast kan göras mycket vridstyvare än motsvarande kombi. Framförallt eftersom hatthyllan blir som en extra tvärbalk som hjälper till att förstärka karossen. Skillnaden i vridstyvhet mellan en BMW 5-serie sedan och 5-serie touring är ganska stor.
Angående fördelar med sedan så kan jag även lägga till att det är mindre luftmängd värma upp på vintern och man slipper kallraset i kupén när man öppnar bagageluckan. Bakrutan håller sig även ren under färd, så det behövs ingen extra torkare och förbrukningen av spolarvätska minskar. Går säkert komma på mer. ;-)
Brukar oftast även vara billigare och tar mindre bränsle. Så för den snåle borde det vara ett naturligt val.
Att köpa en bil som tar mindre bränsle behöver inte tyda på snålhet utan istället på miljötänk. En bil som tar mindre bränsle släpper också ut mindre farliga avgaser. Så för de som tänker på miljön är det ett naturligt val.
Minskade utgifter för bränsle är trevligt för ekonomin och lägre utsläpp är bra för miljön. Det är det som är så trevligt - win-win som man säger på ren svenska i dag. Att det inte finns ett motsättningsförhållande är mycket bra anser jag och därför är det även bra med mer rättvisande förbrukningssiffror så att fler väljer ett snålare alternativ. Observera att detta även kommer att bli i allra högsta grad viktigt för bilar som tankas medelst en sladd! Även där bidrar lägre förbrukning till positiva effekter i privatekonomi såväl som för miljön.
Kan den större luftmängden i en kombi så fall vara till nytta på sommaren som buffert mot uppvärmning förutsatt att man har mörka rutor?
Har aldrig direkt känt av kallraset, kanske beroende på att det är långt mellan luckan och framstolarna. Om kallras är ett problem så kanske man kan öppna bakrutan enbart? Har inte ens provat den möjligheten på min bil.
Bakrutan blir absolut skitig på en kombi - ja hela bakluckan faktiskt. Sällan dock låter jag det gå så långt att jag behöver använda bakre spolare - men det händer kanske någon gång per säsong. Sådant är ju avhängigt var man bor och vilka vägar man kör på samt hur mycket.
Ska man relativisera över bränsleförbrukning så är en kombi förmodligen lite snålare än en crossover/SUV. När jag tankade igår visade pumpen på den härliga summan av 927 kr för drygt 60 liter Evolution Diesel. Tack Maggan!
Tacka även bensinbolagen pinjong för under de senaste månaderna är det nog dessa som stått för de största höjningarna. Visst - skatten är hög men bensinbolagen är ju helt klart också en part i målet.
Visst Pi men oljepriset går ju både upp och ner. Inte skatten. Den går bara uppåt och hur fort beror på vilka som bestämmer.
Under senare månader så har nog oljepriset mest gått uppåt känns det som. Visst - skatten sänks aldrig men alla partier som har styrt Sverige under många år verkar ju ha i stort sett samma åsikter om bensinskattehöjningar - när dom sitter i styrande ställning. I opposition kan man alltid tycka nåt annat när man inte behöver ta nåt ansvar.
Sen kunde man gärna få ta bort straffskatten på trafikförsäkringarna som infördes vid ett regimskifte för ett antal år sedan.
Tveksamt, eftersom fler rutor borde innebära mer drivhuseffekt. Dessutom bör den mindre kupén i en sedan även gå snabbare att kyla ner för ACn.
Det har inte gått att öppna enbart bakrutan på dom kombibilar jag ägt... Fast det känns som en tveksam finess, lyfta matkassar eller väskor så högt... Men som vädring för vovven är det säkert bra. ;-)
Ja, en kombi är duktig på att skita ner hela bakluckan och kräver därmed kanske även tvätt oftare... Jag behöver i varje fall använda både torkare o spolare bak ganska ofta vintertid. På saltslaskiga vägar kan jag få spola flera ggr bara på en resa. Det drar igen snabbt...
Jo, en kombi är garanterat snålare än motsvarande SUV.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.