Vi Bilägares forum

Reaktion som en fluga och autobroms

Reaktion som en fluga och autobroms

Jag har kört ett antal gånger nu mellan Eskilstuna och Stockholm,och hunnit reflektera över beteenden i trafiken.

Flugor har ju som bekant en otroligt kort reaktionstid, och det förefaller att somliga förare tror sig ha den samma då de ligger en billängd bakom bilen framför i 100 km/h (eller mer)
3-sekundersregeln verkar vara okänd i idag. Den medför annars ett avstånd på 75 meter vid 90 km/h, kör man enligt 1 sekund, är det 25 meters avstånd. 5 meters avstånd ger alltså 0,2 sekunder att hinna reagera och bromsa!
Nu vet jag inte hur autobromsen reagerar i såna lägen, om bilen framför tvingas bromsa - hinner autobromsen reagera?

Jag tycker det är väldigt obehagligt när någon ligger "precis i röven" och pressar på. Jag vill inte råka i olycka och kanske skadas för att någon utmanar ödet.
Är det 100 (eller 110, 120) och jag ligger precis på fartgränsen (enligt GPS) när jag kör om, finns det ju ingen anledning att gasa på och bryta mot lagen, för att släppa fram nån som vill överskrida fartgränsen.

Ett annat obehagligt beteende som oftast börjar uppträda runt Södertälje och inåt Stockholm är när folk svänger in snävt efter omkörning, bara någon meter från. Det kan orsaka rejäla olyckor om inte alla är med på vad som händer.
Särskilt som blinkers tycks saknas, förarna litar på tankeläsning...

Uppdaterat: 2019-09-19 16:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

hultarn skrev:

Ett annat obehagligt beteende som oftast börjar uppträda runt Södertälje och inåt Stockholm är när folk svänger in snävt efter omkörning, bara någon meter från. Det kan orsaka rejäla olyckor om inte alla är med på vad som händer.

Särskilt som blinkers tycks saknas, förarna litar på tankeläsning...

När de kommer in snävt framför så har de inte sällan haft sina högerhjul inne i högerfilen under hela passagen. Det är ganska mysigt och käckt.

Uppdaterat: 2019-09-19 16:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag kör emellanåt samma sträcka som du hultarn. Och upplever lite samma sak som du gör.

Men, samtidigt så upplever jag också hur otroligt drälliga, egoistiska och omedvetna många förare är.

Den körstil vi har här där vi kan ligga och drälla obekymrat i omkörningsfilen i 5 km snabbare tempo än den man kör om i hade inte accepterats i många länder.

Generellt i andra länder så gäller regeln, ser du någon komma bakom i högre hastighet så flyttar man på sig, i Sverige verkar det vara det omvända många gånger.

Uppdaterat: 2019-09-19 17:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med hultarn i det mesta i hans senaste inlägg !

Uppdaterat: 2019-09-19 17:49
Reverend Benny skrev:

Den körstil vi har här där vi kan ligga och drälla obekymrat i omkörningsfilen i 5 km snabbare tempo än den man kör om i hade inte accepterats i många länder.

Otroligt irriterande. Eller när det tar 30 sekunder för bilen längst fram att börja köra när det blir grönt ljus.

Jag tycker att vi i Sverige för det mesta kör bra och säkert. Har kört väldigt mycket bil i södra Europa och Balkan. Där är det common practice att köra i röven på bilen framför, köra om i kurvor och köra påverkad. Knappt någon som reagerar på det. Bäst kör tyskar.

Uppdaterat: 2019-09-19 18:47
hultarn skrev:

Jag har kört ett antal gånger nu mellan Eskilstuna och Stockholm,och hunnit reflektera över beteenden i trafiken.

Flugor har ju som bekant en otroligt kort reaktionstid, och det förefaller att somliga förare tror sig ha den samma då de ligger en billängd bakom bilen framför i 100 km/h (eller mer)

3-sekundersregeln verkar vara okänd i idag. Den medför annars ett avstånd på 75 meter vid 90 km/h, kör man enligt 1 sekund, är det 25 meters avstånd. 5 meters avstånd ger alltså 0,2 sekunder att hinna reagera och bromsa!

Nu vet jag inte hur autobromsen reagerar i såna lägen, om bilen framför tvingas bromsa - hinner autobromsen reagera?

Jag tycker det är väldigt obehagligt när någon ligger "precis i röven" och pressar på. Jag vill inte råka i olycka och kanske skadas för att någon utmanar ödet.

Är det 100 (eller 110, 120) och jag ligger precis på fartgränsen (enligt GPS) när jag kör om, finns det ju ingen anledning att gasa på och bryta mot lagen, för att släppa fram nån som vill överskrida fartgränsen.

Ett annat obehagligt beteende som oftast börjar uppträda runt Södertälje och inåt Stockholm är när folk svänger in snävt efter omkörning, bara någon meter från. Det kan orsaka rejäla olyckor om inte alla är med på vad som händer.

Särskilt som blinkers tycks saknas, förarna litar på tankeläsning...

Ytterligare en anledning att inte besöka Stockholm. Men lika jäkligt dom gånger man tvingas köra förbi Göteborg. Jag åker ju varje vecka i Oslos trafik. Visst kör man ganska nära varandra i köerna, men det finns en hjälpsamhet och förståelse som är mer sympatisk, vill man byta fil och använder körriktningsvisaren för att visa sin intension i tät trafik så lämnas alltid plats, inga blinkningar eller hyttande nävar. Enda man behöver hålla extra koll på är alla MC som kommer körandes mellan filerna. Undrar om det beror på dyrare böter och fler poliser i trafiken. Helt klart skiljer trafikklimatet ganska så markant.

Uppdaterat: 2019-09-19 20:02
Reverend Benny skrev:

Jag kör emellanåt samma sträcka som du hultarn. Och upplever lite samma sak som du gör.

Men, samtidigt så upplever jag också hur otroligt drälliga, egoistiska och omedvetna många förare är.

Den körstil vi har här där vi kan ligga och drälla obekymrat i omkörningsfilen i 5 km snabbare tempo än den man kör om i hade inte accepterats i många länder.

Generellt i andra länder så gäller regeln, ser du någon komma bakom i högre hastighet så flyttar man på sig, i Sverige verkar det vara det omvända många gånger.

Det blir nog svårt att förklara för polisen att " jag var snäll och körde för fort för att han bakom skulle komma förbi fortare"

Är det 100, man kör 100, kör om en som kör 90, då finns det ingen anledning att bryta mot fartgränsen. Den bakom som kommer i 110 får kanske vänta ett par sekunder längre, men har han verkligen så bråttom att han måste ligga 5 meter bakom och trycka?

Nån som vet om autobromsen går in i såna här situationer?

Uppdaterat: 2019-09-19 21:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Reverend Benny wrote:Jag kör emellanåt samma sträcka som du hultarn. Och upplever lite samma sak som du gör.

Men, samtidigt så upplever jag också hur otroligt drälliga, egoistiska och omedvetna många förare är.

Den körstil vi har här där vi kan ligga och drälla obekymrat i omkörningsfilen i 5 km snabbare tempo än den man kör om i hade inte accepterats i många länder.

Generellt i andra länder så gäller regeln, ser du någon komma bakom i högre hastighet så flyttar man på sig, i Sverige verkar det vara det omvända många gånger.

Det blir nog svårt att förklara för polisen att " jag var snäll och körde för fort för att han bakom skulle komma förbi fortare"

Är det 100, man kör 100, kör om en som kör 90, då finns det ingen anledning att bryta mot fartgränsen. Den bakom som kommer i 110 får kanske vänta ett par sekunder längre, men har han verkligen så bråttom att han måste ligga 5 meter bakom och trycka?

Nån som vet om autobromsen går in i såna här situationer?

Så typiskt, gubbe i Toyota hyttandes med näven eller blinkandes med helljuset när man passerat.

Kör jag om på motorväg, rullandes på farthållaren i lagom fart, och ser i backspegeln att någon kommer i kapp bakifrån så gasar jag i alla fall på rejält för att inte hindra den som kommer åkandes betydligt fortare än mig.

Om jag nån gång blir förgrymmad i trafiken så är det när någon masar sig förbi och stoppar upp för dom som av någon anledning har mers bråttom. Tror faktiskt, mem visserligen är det inte så, jag inte blir bötfälld om jag för en stund underlättar för att trafiken skall flyta på. Trafikövervakning finns det andra som jobbar med, jag själv försöker så långt det går underlätta i trafiken.

Uppdaterat: 2019-09-19 21:50

Det är ju varken tillåtet att hindra någon som kommer fortare bakifrån eller att köra över hastighetsgränsen för att komma ur vägen för denne. Grundfelet är ju såklart om den som kommer bakifrån kör över hastighetsgränsen.

Men det är väl precis sånt här som autobroms är bra på. Hela poängen är ju att den ska ha mycket kortare reaktionstid än en människa, och troligen också bromsa hårdare direkt. Men det är ju fortfarande samma friktion mot vägen så några mirakel kan man nog inte räkna med.

Uppdaterat: 2019-09-19 21:58

Och med den slutsatsen så skall man naturligtvis avsluta sin omkörning, bromsa in och lämna plats till den jäktade. Alternativet är att bryta mot lagen och snabbt gasa förbi den man ämnade köra om. Men att ligga kvar och ”hävda sin plats” är förkastligt tycker jag.

Uppdaterat: 2019-09-19 22:17
Guran skrev:

Och med den slutsatsen så skall man naturligtvis avsluta sin omkörning, bromsa in och lämna plats till den jäktade. Alternativet är att bryta mot lagen och snabbt gasa förbi den man ämnade köra om. Men att ligga kvar och ”hävda sin plats” är förkastligt tycker jag.

+++

Uppdaterat: 2019-09-19 22:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag flyttar mig om det går eller gasar på tills ficka uppstår. Har fått utryckande blåljus bakom mig några gånger, ambulans och polis, och har gasat upp en bra bit över rådande gräns tills det varit möjligt att flytta på sig.

Uppdaterat: 2019-09-19 23:37
hultarn skrev:

Reverend Benny wrote:

Det blir nog svårt att förklara för polisen att " jag var snäll och körde för fort för att han bakom skulle komma förbi fortare"

Är det 100, man kör 100, kör om en som kör 90, då finns det ingen anledning att bryta mot fartgränsen. Den bakom som kommer i 110 får kanske vänta ett par sekunder längre, men har han verkligen så bråttom att han måste ligga 5 meter bakom och trycka?

Nån som vet om autobromsen går in i såna här situationer?

Hur kör man om i situationer på en vanlig landsväg där det inte finns en fil att ligga och drälla i?

Där gör man en omkörning och går tillbaka till sitt körfält, varför agerar vissa inte samma på motorväg?

En annan sak jag ogillar med motorväg är folks ovilja att titta i backspegeln innan man går ut i vänster körfält, vilket ofta innebär att kör ut framför när man påbörjat sin omkörning. Fastän man ser att man går ut med lägre hastighet så ligger folk gärna kvar och myser.

Om man är mysmode, varför inte vänta då med att påbörja sin omkörning?

Just det Guran beskriver med att "Hävda sin plats" är hyffsat vanligt i kombination med att man inte orkar byta fil utan ligger kvar i vänstern för länge.

Samtidigt så ska man ju inte bete sig som ett svin och slänga sig in framför andra, men har ibland sett att folk göra en sak av att visa för den som körs om att "lägg dig i fältet längst till höger sömntuta".

Min front assist reagerar inte när någon slänger sig in framför, men det kommer upp en varning i displayen att fordonet framför ligger för nära.

Men vet inte om det varit tillräckligt nära för att utlösa en akutbroms.

Uppdaterat: 2019-09-20 00:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Guran skrev:

Och med den slutsatsen så skall man naturligtvis avsluta sin omkörning, bromsa in och lämna plats till den jäktade. Alternativet är att bryta mot lagen och snabbt gasa förbi den man ämnade köra om. Men att ligga kvar och ”hävda sin plats” är förkastligt tycker jag.

10+

Uppdaterat: 2019-09-20 06:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Märklig logik. Det är alltså den som kör enligt trafikreglerna som gör fel för "han hävdar sin plats".

Inte den som bryter mot reglerna genom fortkörning och ligga för nära (vilket båda medför höga böter).

Är det inte så att den senare också hävdar sin plats...? Fast det är tydligen ok..?

Uppdaterat: 2019-09-20 07:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det handlar ju om ett samspel, gör en snabb om körning om du ska förbi så är ju allt ok.

Problemet är att många inte gör det utan leker polis.

Om du ska köra om någon där det inte är tvåfilig väg åt samma riktning så behöver man ibland öka farten något utöver det som står på hastighetsskylten, varför är det ok där men inte på en motorväg?

Uppdaterat: 2019-09-20 07:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Helt rätt, den som trycker på bakifrån trots att det går på hastighetsgränsen eller över är ju en ännu värre version av "hävda sin plats".

Uppdaterat: 2019-09-20 08:10

Jag kan erkänna att jag ibland kör för fort vid omkörning för att komma undan någon som av någon anledning kör snabbare. Det är av samma anledning som jag kan sakta ner lite när någon lastbil kör om mig när jag har släp efter bilen. Att jag får köra i 80 innebär ju inte att jag måste göra det.

Kör någon för nära bakom mig så ökar jag avståndet till bilen framför mig eftersom den bakomvarande gör att jag måste bromsa mer försiktigt.

Uppdaterat: 2019-09-20 08:37

Det handlar inte om att "leka polis". Det handlar om att inte tvingas bryta mot lagen bara för att andra vill att man ska göra det, och medan de själva gör det.

Att ligga 5 meter bakom och pressa kan aldrig vara OK.

Uppdaterat: 2019-09-20 08:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om det är 110 på en motorväg så ökar ansvaret för den som väljer att köra en annan fart, både uppåt och neråt.

Kör jag om en lastbil i 110 så tar det några sekunder och kommer någon bakifrån som kör fortare så har den ansvaret i den uppkomna situationen. Om vi alla hade kört spik på 110 så hade vi haft färre situationer i trafiken.

Nope, det är inte hastigheten i sig som är problemet, det är variationerna i hastighet mellan olika fordon som ökar riskerna.

Uppdaterat: 2019-09-20 08:55
*Robban

Håller med hultarn om att det är ett märkligt synsätt att den som håller sig till lagen skulle vara syndaren medan den som skiter i lagen är den som vi skall rätta oss efter...

Så - hultarn och robban får min röst.

Uppdaterat: 2019-09-20 09:01
Apex skrev:

Jag tycker att vi i Sverige för det mesta kör bra och säkert. Har kört väldigt mycket bil i södra Europa och Balkan. Där är det common practice att köra i röven på bilen framför, köra om i kurvor och köra påverkad. Knappt någon som reagerar på det. Bäst kör tyskar.

Håller med om att tyskarna kör bra. Framför allt så upplever jag att de är bättre på att hålla hastighetsbegränsningen. Är det 120 km/h så kör de just det. Är det fri fart så kör de i fri fart :-). I Sverige så upplever jag ofta att flertalet bilister konsekvent kör för fort. Framför allt på motorvägen. Japanerna kör också mycket bra. De tackar till och med genom att blinka med varningsblinkersen när man t.ex släpper in dem i en fil. Av de länder jag varit i, så är det nog kineser som kör allra sämst. Samarbetet mellan trafikanter är i stort sett obefintligt utan det är konstant krig som gäller.

Uppdaterat: 2019-09-20 09:02

Man skall hjälpa varandra och underlätta för andra i trafiken.

Uppdaterat: 2019-09-20 13:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
EnannanRobban skrev:

Om det är 110 på en motorväg så ökar ansvaret för den som väljer att köra en annan fart, både uppåt och neråt.

Kör jag om en lastbil i 110 så tar det några sekunder och kommer någon bakifrån som kör fortare så har den ansvaret i den uppkomna situationen. Om vi alla hade kört spik på 110 så hade vi haft färre situationer i trafiken.

Nope, det är inte hastigheten i sig som är problemet, det är variationerna i hastighet mellan olika fordon som ökar riskerna.

Exakt! När jag kört i USA flyter det på mycket bättre, då folk använder farthållaren och alla (nåja) kör lika fort.

Så, när det t.ex. är 100-väg, och man sätter farthållaren på 100, och om alla gjorde likadant skulle det flyta bra. Inga irritationer, inget pressande, till och med miljövänligt.

Att underlätta och hjälpa är inte samma sak som att lägga sig 5 meter bakom och pressa i syfte att tvinga andra att köra för fort för att vinna ett par sekunder...

Uppdaterat: 2019-09-22 10:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nej, att underlätta är att man gasar på lite och förflyttar sig till det högra körfältet om man ser att någon kommer i högre hastighet bakom.

Och det där med att köra lite för fort i några sekunder är knappast där skon klämmer, jag tror i de flesta fall det handlar om känslan att ha lite makt.

De flesta är ju överens om att det är ok att bryta mot lagen och riskera att åka dit om en ambulans kommer (även om chansen är minimal att åka dit på det) varför kan man inte anamma lite av den känslan och bara flytta på sig?

Visst, man behöver inte precis på samma sätt som man inte behöver hålla upp dörren för någon. Men det är jäkligt trevligt när man gör det, allt blir lättare för alla.

Sen så ska man självklart inte ligga och trycka folk i häcken, men ibland har jag full förståelse varför det händer i ren frustration när bilen framför vill känna sig som kung för en sekund, alternativt kanske har tappat backspegeln.

Uppdaterat: 2019-09-22 14:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Så det är inte den som ligger i 140 på 100 väg som vill känna sig som kung (för en lite längre stund) då..?

Sen har vi ju högertrafik i det här landet och ingen ska ligga i vänsterfil längre än nödvändigt.

Uppdaterat: 2019-09-22 16:10

Jag förstår inte vad ambulanssituationen har att göra med dem som kategoriskt kör för fort och vill att andra ska flytta på sig..?

Det är väl snarare den som vill tvinga andra åt sidan som anser sig vara kung. Den som anser att andra ska visa hänsyn genom att bryta mot fartgränser, men inte själv kan visa hänsyn utan istället pressar på 5 meter bakom för att vinna ett par sekunder.

Uppdaterat: 2019-09-22 17:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Benny brukar resonera förnuftigt men i hans inlägg #27 finns det mycket jag inte håller med om - precis som bl a hultarn beskriver.

Uppdaterat: 2019-09-22 18:01

Det jag menar är att man kan flytta på sig till höger körfält, kommer det ett fordon bakom i högre fart så gör iallfall jag det.

Och befinner jag mig i en omkörningsituation och kör lite såsigt så gasar jag lite för att komma om snabbare så jag kan lägga mig i höger körfält.

Om man nu är så oerhört laglydig så man inte kan tänka sig att gasa upp ovanför hastighetsgränsen i några sekunder för att komma om ett fordon snabbt och underlätta för andra så undrar jag lite hur man agerar om det kommer ett utryckningsfordon.

På en motorväg så struntar jag om det kommer blåljus eller någon som ser ut att ha bråttom, jag flyttar på mig om det finns möjlighet.

Uppdaterat: 2019-09-22 18:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men, hur kan man jämföra blåljus som påkallar fri väg med en som anser ha rätten att tränga undan andra bara för att vinna några sekunder?

Och, även om blåljus har riktigt bråttom så lägger de sig inte 5 meter bakom. De är smartare än så.

Uppdaterat: 2019-09-22 19:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Reverend Benny skrev:

Det jag menar är att man kan flytta på sig till höger körfält, kommer det ett fordon bakom i högre fart så gör iallfall jag det.

Och befinner jag mig i en omkörningsituation och kör lite såsigt så gasar jag lite för att komma om snabbare så jag kan lägga mig i höger körfält.

Om man nu är så oerhört laglydig så man inte kan tänka sig att gasa upp ovanför hastighetsgränsen i några sekunder för att komma om ett fordon snabbt och underlätta för andra så undrar jag lite hur man agerar om det kommer ett utryckningsfordon.

På en motorväg så struntar jag om det kommer blåljus eller någon som ser ut att ha bråttom, jag flyttar på mig om det finns möjlighet.

+++.

Instämmer till 100% och jag gör likadant.

Sunt förnuft tror jag det heter.

Uppdaterat: 2019-09-22 19:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - är det sunt förnuft att köra betydligt fortare än den lagliga farten och lägga sig och "sniffa" bakom en bil som genomför en omkörning - och kanske t o m blinka med helljuset vilket har förekommit ? Visst - jag flyttar mig också så snart som möjligt men det är trots allt jag och ingen annan som ansvarar för min bils framfart och kör jag t ex 110--115 under omkörning av en lastbil på en 110-väg så anser jag absolut att fortköraren får anpassa sin framfart. Det är som man brukar säga "ingen mänsklig rättighet" att grovt bryta mot bl a hastighetsbegränsningar.

Uppdaterat: 2019-09-22 19:27

Nja Pi kanske inte en lastbil där det inte är många sekunder det handlar om men krast så är det dagligdags bilar som sniglar sig om en annan bil i 112km/h när den andra kör 110 och du kan man faktiskt trycka ner pedalen en extra mm för att underlätta.

Uppdaterat: 2019-09-22 20:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Visst kan jag det men jag kan inte ha det som krav på andra.

Uppdaterat: 2019-09-22 20:36
Reverend Benny skrev:

På en motorväg så struntar jag om det kommer blåljus eller någon som ser ut att ha bråttom, jag flyttar på mig om det finns möjlighet.

+1

Uppdaterat: 2019-09-22 20:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...
EnannanRobban skrev:

Om det är 110 på en motorväg så ökar ansvaret för den som väljer att köra en annan fart, både uppåt och neråt.

Kör jag om en lastbil i 110 så tar det några sekunder och kommer någon bakifrån som kör fortare så har den ansvaret i den uppkomna situationen. Om vi alla hade kört spik på 110 så hade vi haft färre situationer i trafiken.

Nope, det är inte hastigheten i sig som är problemet, det är variationerna i hastighet mellan olika fordon som ökar riskerna.

Jag lägger in några kurvor som beskriver riskförändringen kontra medelhastigheten på en och samma vägsträcka. Uppgifterna härstammar från mätningar gjorda både i Korea, USA som Australien. Resultatet från dessa körningar visar att risken ökar både när man kör långsammare och fortare än medelhastigheten. Den högsta riskökningen inträffar hos de som kör långsammare än medelfarten.

Först kan vi se att risken kan beskrivas som en u-kurva kring medelhastigheten. Den relativa riskförändringen blir högre vid körning nattetid än i dagsljus, troligtvis kopplat till fler faktorer än mörkrets effekter på körningen (mindre trafik gör att man slappnar av exempelvis, eller så är man tröttare i slutet av dagen än när man går upp och kör på morgonen efter en god natts sömn etc).

Bild borttagen.

Och den "gamla" 85%-regeln, där den lägsta risken hamnar på 90-percentilen och faktiskt 10 km/h över medelhastigheten. Det finns mängder av olika förklaringar till det resultatet.

Bild borttagen.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-23 07:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Titta AL, sunt förnuft stämmer med fyrkantiga mätningar... :-)

Om vi ALLA körde 110km/h på motorvägen, varken ner eller mindre så skulle det både flyta bättre och minska riskerna.

Uppdaterat: 2019-09-23 09:21
*Robban
EnannanRobban skrev:

Titta AL, sunt förnuft stämmer med fyrkantiga mätningar... :-)

Om vi ALLA körde 110km/h på motorvägen, varken ner eller mindre så skulle det både flyta bättre och minska riskerna.

Ja om alla kör i samma hastighet får vi lägst risk. Det är bland annat därför autonom körning innehåller en sådan enorm säkerhetspotential. Men i mätningarna kan man se att det finns en spridning runt medelvärdet som medför att riskerna ökar både hos de som kör långsammare som mycket fortare än snittet. Hur stor andel som gör detta kan jag redovisa senare i kväll.

På några sträckor i Sverige har vi dock en medelhastighet som ligger över den skyltade. Den som håller den anvisade hastigheten ökar alltså sin risk på dessa vägavsnitt - trots att man följer reglerna.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-23 09:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
mso 1000 skrev:

Nja Pi kanske inte en lastbil där det inte är många sekunder det handlar om men krast så är det dagligdags bilar som sniglar sig om en annan bil i 112km/h när den andra kör 110 och du kan man faktiskt trycka ner pedalen en extra mm för att underlätta.

Det där med 2 km/h extra inträffar väl mest när lastbilar ska köra om varandra. Då kan omkörningen bli flera hundra meter lång.

I övrigt är det knappast det saken handlar om, utan de som anser ha rätten att köra betydligt fortare än andra och vad fartgränsen säger. T.ex som kör 130 där det är 110 och lägger sig 5 meter bakom och pressar och kräver att den andra ska gasa extra.

Som AL påpekar kan det ju vara farligt med för låg hastighet också. Det var t.ex. en farbror i en MB som körde 70 på 110-sträckan. DET är farligt, för ingen förväntar sig att det ska skilja så mycket i fart.

Uppdaterat: 2019-09-23 16:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Som AL påpekar kan det ju vara farligt med för låg hastighet också. Det var t.ex. en farbror i en MB som körde 70 på 110-sträckan. DET är farligt, för ingen förväntar sig att det ska skilja så mycket i fart.

80 km/tim får man väl i alla fall vara beredd på. Tänker på bil med bromsat släp.

Uppdaterat: 2019-09-23 17:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

...eller bil med obromsat släp, pinjong...:)

Uppdaterat: 2019-09-23 18:24
Pi skrev:

...eller bil med obromsat släp, pinjong...:)

Ja, om rätt omständigheter råder.

Uppdaterat: 2019-09-23 18:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jo, givetvis en modern, obromsad och reggad släpvagn.

Uppdaterat: 2019-09-23 18:44

"Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Högsta tillåtna hastighet för obromsad släpvagn är i övriga fall 40 km/h."

Uppdaterat: 2019-09-23 19:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jodå pinjong - jag är fullt medveten om det efter att ha ägt en sån under 20 års tid. Det finns yttre begränsningar för det mesta fordon.

Uppdaterat: 2019-09-23 19:31

Rätt omständighet för obromsad släpvagn verkar mer vara att framföras i minst 100 km/tim.

Uppdaterat: 2019-09-23 20:36

Guran - det gäller nog i minst lika hög grad bromsad släpvagn - ofta efter en hantverkarbil.

Uppdaterat: 2019-09-23 20:41

Blev omkörd på motorvägen av ett glatt gäng med ett segelflygplan på en kärra.

Och det var en snabb omkörning!

Fyra mil senare passerade jag dem!

De hade väl kommit på att det var lönlöst att försöka flyga utan att ha monterat vingarna.

Uppdaterat: 2019-09-23 20:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Guran - det gäller nog i minst lika hög grad bromsad släpvagn - ofta efter en hantverkarbil.

Gäller samtliga grejer som hänger på släp efter en bil på motorväg, utom möjligen en tombola.

Uppdaterat: 2019-09-23 20:52

Hade helt missat denna tråd, men något jag reflekterade över är omkörningar och huruvida man ska köra för fort eller inte för att andra ska hinna förbi 2-1 vägen också.

Jag ser det som så här. Självklart ska ingen behöva känna att de måste köra för fort för att någon bakom känner sig stressad, men samtidigt finns det riktigt onödigt långsamma omkörningar också.

T.ex. har jag varit med om allt för många ggr att 2-1 vägen blir precis 2 filig och jag tänker köra om, men då slänger sig den framför ut och ska köra om den framför med så där 3 km/h snabbare hastighet. Kan hända att det är 100 väg och den framför kör 97. Då kör den som kör om i prick 100 och det tar så lång tid att ingen annan utom just den bilen hinner om innan det blir enfiligt igen.

Då tänker jag, om den framför kör 97 och du tänkt köra 100, är det då så otroligt viktigt att köra om så att du kan ligga i 3km/h snabbare och då hindra alla andra från att köra om i kanske många 2 filiga sektioner framöver?

Det gör mig så otroligt förbannad att om jag missar första luckan känner mig manad att panikaktit slänga mig på gasen så fort nästa lucka kommer så att jag hinner byta fält innan "idioten" framför. Det skapar onödiga risker som kunnat undvikas om personen gjort en snabbare omkörning, och sen kunnat återgå till sina 100 km/h.

Uppdaterat: 2019-09-23 22:39
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - den som körde 97 km/t och kände att han absolut måste köra om hade nog inte adaptiv farthållare...:)

Uppdaterat: 2019-09-23 22:47