Mycket prat om potthålen , men ingen vågar nämna att andelen mycket tunga personbilar har ökat kraftigt , till stor del beroende på alla batteribilar. Har också noterat att förarna av desssa fordon kör aggresivt , åtminstone i Stockholms trakten. Det är högtid att införa Km-skatt på dessa fordon , det behövs mera pengar till vägunderhåll !
Potthål i vägarna
Uppdaterat: 2024-02-01 08:45
Kommentarer
Det har sedan länge pågått en utredning om ett framtida beskattning av fordon, men som vanligt hittar man väldigt många problem med olika förslag och det medför stora svårigheter att få till något att presentera.
Helt klart är att ett skattesystem som är uppbyggt på fordonsvikt (som det var tidigare!), miljöbelastning och körda kilometer vore önskvärt.
Men det verkar dröja innan vi ser något förslag!
Att införa s k km-skatt tror jag ligger rätt långt borta p g a ett antal tekniska problem. Däremot borde det vara tämligen enkelt att göra om befintligt skattesystem så att det också tar hänsyn till fordonsvikt. Samt att ta bort den generella lägsta skattenivån för alla elfordon oavsett vikt.
Snarare så att en större andel av intäkterna från bilister som borde gå till vägunderhåll.
Km skatt betalas redan genom drivmedel. Men att någon som kör en Yaris Hybrid ska subventionera skatten för en som köper en EX90 är löjligt.
Håller med dig om att drivmedelsbeskattningen absolut kan ses som en form av km-skatt - det har jag tidigare framfört till saabnisse.
Det som känns mest aktuellt att ändra är nog att införa nån form av viktbaserad beskattning och att ta bort den generella lägsta beskattningsnivån för alla elbilar oavsett vikt.
Det är ju riktigt att drivmedelsbeskattningen tidigare kunnat ses som en form av km-beskattning, men det gäller knappast numera efter elbilarnas intåg på vägarna.
Det är ju en avsevärd skillnad om bilen laddas hemma, kanske från egenproducerad el, eller om den enbart laddas från publika laddare.
Samma sak gäller ju även ICE-bilar även om det är ytterst ovanligt med egenproducerat bränsle.
Man har haft förslag på GPS-registrering och menat att det även ger kontroll på fordonets tillstånd och befintlighet, men det har än så länge avvisats med tanke på intrång i Integritetsskyddet.
Det fanns också ett förslag om mätarregistrering, ungefär som den gamla stämpelregistreringen som gällde dieseldrivna bilar förr, men nu skulle registrering ske i samband med den årliga kontrollbesiktningen, men det föll på att det skulle vara lätt att manipulera och på administrativt krångel med höga kostnader.
Vi får väl se vad man kommer framtill, men det verkar dra ut på tiden.
Saabnisse - även elen är ju rätt kraftigt beskattad så även om man laddar hemma så betalar man det vi skulle kunna kalla km-skatt.
Nej Pi, ingen betalar någon km-skatt när man laddar hemma!
Och skatten på el är väldigt låg jämfört med skatten på övriga drivmedel.
Det är väl inte så stor skillnad i skatt på el och bensin räknat på energiinnehåll?
Hur menar du nu?
Man måste väl se till sen faktiska kostnaden.
Energiskatten på el är 0,49:-/kW vilket innebär att en elbil kostar ca 1.50/mil i energiskatt!
saabnisse - relativt elkostnaden i sig så är ju skatten relativt hög trots allt. Och du betalar ju skatt både på själva elen och sen på distributionen dessutom.
Saabnisse,
Jag menar att det är användaren som väljer vilket energislag man nyttjar. Genom att köra förståndigt kan man själv välja hur mycket man betalar i skatt. En del tycker att det är OK att köra en bil som drar två liter per mil medan andra hellre lägger enstaka kWh på det.
Men det var energiskatten för bensin det gällde och när man lägger till CO2skatten är den för närvarande 2:57+3:14 per liter, alltså 5:71 per liter att jämföras med 0:49/kW.
Till detta kommer moms i båda fallen.
En bil som förbrukar 0,5 l/mil betalar alltså 2:85 i skatt medan en elbil med 2,5 kW/mil betalar 1:23 trots att den kanske väger dubbelt så mycket!
Helt naturligt att det bör komma ett nytt beskattningssystem som innefattar även tjänstevikten.
Glöm inte att 1l bensin innehåller ca 9kWh energi.
Blir 0,63kr/kWh, att man sedan väljer att elda upp det i en ineffektiv förbränningsmotor är valfritt.
Så du får jämför 0,49kr med 0,63kr. Blir 14 öre i skillnad i skatt på energin. Så energiskatten är marginellt högre på bensin.
För du måste väl jämföra äpple med äpplen ?
Vet inte hur man skulle kunna mäta el i liter.
Guran, det var ett svar på inlägget från Pi där han anser att man betalar energiskatt även vid hemmaladdning.
Det gör man givetvis men avsevärt mindre.
"En bil som förbrukar 0,5 l/mil betalar alltså 2:85 i skatt medan en elbil med 2,5 kW/mil betalar 1:23 trots att den kanske väger dubbelt så mycket!"
Och det har ingenting att göra med energiinnehållet i bensin!
Faktum kvarstår, fossilbilsägarna betalar avsevärt mer i total fordonsskatt än elbilsägarna trots att elbilarna belastar vägarna avsevärt mer!
Nisse, jag räknade bara om skatten till samma enhet så att det blir jämförbart. Eller skall du köpa el i liter också?
1 L bensin innehåller 9kWh energi.
Nu belastar ju förbränning av fossila bränslen miljön och som bidrar till klimatförändringar och mer extremväder, vilket leder till kraftigare temperaturskiftningar - vilket får vägarna att spricka så det uppstår potthål.
Det blir kraftiga rörelser i asfalten när det är +5 ena dagen och -20 nästa dag och sen +2 och så -25, och så +7 och sen -15…
Asfalten klarar inte detta. Därför spricker den och det uppstår potthål.
Asgarvar😂
Nu har nog inte förbränningen av fossila bränslen någon påverkan på Trafikverkets allt för små budgetmedel till beläggningsunderhåll.
Men så klart du får gärna leva i den tron.
Men det är att asfalten är gammal och torr och skulle varit omlagd för kanske tio år sedan som orsakar potthålen. Sen så klart hjälper temperatursvängningarna till. Men det är framförallt vattnet som fryser och smälter och som står i de små hålor som finns i den gamla utslitna asfalten som med hjälp av all trafik förorsakar potthålen.
Potthålen ligger troligen helt i linje med Trafikverkets riktlinjer. Desto fler och större potthål i vägarna, desto lägre hastighet. I detta faktum göds den inbillade nollvisionen för alla Trafikverkets byråkrater. Inom bara några år kommer denna strategi ta oss till nostalgins grusvägar som fanns på 50 talet. Ett hett tips för investering för framtiden tror jag inte kommer vara globala indexfonder utan tillverkare av bilglas?
Idag har de lagat potthål utmed vår landsväg.
Jag körde över dessa för att testa, det slog hårt i hjulupphängning arna då lagningen är en kulle.
Detta slag för varje bil som passerar slår sönder asfalten, och om nån vecka är det hål där igen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.